Oud 13-11-2001, 15:45
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Hallo allemaal!! Saluton cxiuj!!

Komt het woord 'Esperanto' jullie bekend voor? Volgens mij weten tegenwoordig maar weinig mensen dat Esperanto een taal is, en niet zomaar een taal, maar een kunstmatig gemaakte taal die al meer dan honderd jaar bestaat.

"Wat heb je eraan?", vraag je je waarschijnlijk af. Een logische en terechte vraag natuurlijk Dat zal ik zo eens proberen uit te leggen. Esperanto is een zeer interessante taal voor zowel talenliefhebbers als talenhaters die zo weinig mogelijk talen willen leren. Eerst zal ik nog even een beetje vertellen wat Esperanto is..

Esperanto is dus een taal zoals je al doorhad, anders zou ik het berichte ook niet op dit forum posten
Het verschil tussen Esperanto en andere talen zoals Spaans,Russisch, Nederlands, Japans etc.. is hoe de taal ontstaan is.. Esperanto is met een bepaald doel ontworpen terwijl de andere talen heel langzaamaan zijn ontstaan over de loop der jaren.

Esperanto is ontworpen als '2e taal voor iedereen' zodat ruzies en conflicten ten gevolge van het elkaar niet kunnen begrijpen voor eens en voor altijd kunnen verdwijnen. Het zou communicatie met de hele wereld mogelijk moeten maken als iedereen Esperanto als 2e taal zou leren...

Esperanto biedt als voordeel dat het extreem eenvoudig is, de grammatica is compleet regelmatig en de vocabulaire is logisch opgebouwd en afgeleid van verschillende andere talen, zo is telefoon bijvoorbeeld "telefono" en is "fiets" "biciklo", heel logisch... met behulp van voorvoegseltjes en achtervoegseltjes zijn deze worden nog uit te breiden.

Esperanto is verschrikkelijk eenvoudig en snel te leren... Je leert Esperanto in veel minder tijd dan je nodig hebt om slechts de Engelse uitspraak of Franse werkwoordsvormen te leren....

Esperanto heeft ook als voordeel dat het je in staat stelt andere talen makkelijker te leren mocht je daar interesse in hebben. Esperanto heeft iets weg van vele talen (voornamelijk indo-europese talen zoals frans, spaans, duits, russisch, etc) waardoor het begrijpen van die talen gemakkelijker zal worden..

Tegen degene die denken dat Esperanto iets is wat 'dood' is en geen kans meer maakt wil ik even zeggen dat Esperanto tegenwoordig door zo'n drie miljoen mensen gesproken wordt en nog steeds een levende taal is.. Dankzij het internet kan dit aantal ook weer groeien doordat er steeds meer internetpagina's in het Esperanto verschijnen!

Esperanto is dus een taal die zeker een kans verdient en wat zeker de moeite van het leren waard is...met dit berichtje hoop ik een aantal mensen te kunnen interesseren voor deze taal... Mocht je verdere informatie willen dan geef ik je even de volgende adressen:

mijn persoonlijke email, stuur gerust een maitje als je meer wilt weten ofzo: proycon@anaproy.homeip.net

de webpagina van de Nederlandse Esperanto-Jongeren waar o.a ik lid van ben: http://www.esperanto-jongeren.nl
Een Nederlangstalige Esperantocursus op het internet: http://www.xs4all.nl/~wvganswk/esp.htm
Algemene sites: www.esperanto.net www.esperanto.org www.esperanto.nu www.esperanto.nl


tot slot een klein stukje in het Esperanto om te laten zien hoe het eruit ziet:

Esperanto estas lingvo internacia kaj estas tre facile lernebla... La lingvoj havas cxirkaux 3.000.000 da parolantoj en la mondo. Sed ni bezonas pli da parolantoj kaj demandas al vi se ankaux vi volas lerni nian lingvon.
Esperanto bezonas vin!


Bedankt voor jullie aandacht!
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Advertentie
Oud 17-11-2001, 12:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Up.

Esperanto is een mooie taal, als ik eens wat tijd over heb ga ik er eens wat aandacht aan besteden!

Ben dan ook lid van de linkse organisatie Offensief.
Marxistisch/Trotskistisch dus.
Oud 18-11-2001, 14:55
Verwijderd
reclame? :
ik weet wat het is, en 't is inderdaad makkelijk. dat wil zeggen, esperanto-nederlands, omgedraaid vind ik toch wel moeilijker.

wat staat daar nou eigenlijk precies in het esperanto? ff zelf proberen..

esperanto is een internationale taal en is erg simpel te leren. de taal heeft circa 3.000.000 mensen die het spreken. het is dus niet bijzonder dat steeds meer mensen vragen om de taal te leren???. ik weet 't nie meer..

[Dit bericht is aangepast door marianne22 (18-11-2001).]

[Dit bericht is aangepast door marianne22 (18-11-2001).]
Oud 18-11-2001, 18:38
MH
Avatar van MH
MH is offline
Dan vind ik Afrikaans veel makkelijker. Je vervangt de 'sch' door 'sk', de 'ij' wordt 'y' soms gooi je een medeklinker eruit (schouder wordt skouer), je gebruikt maar een persoonsvorm in de tegenwoordige tijd en je verandert de persoonlijke voornaamwoorden. Dan heb je na een lesje dus al het hele werkwoord zijn: ek es, jy es, hy es, ons es, julle es, hulle es. Hoezo moeilijk?
Oud 19-11-2001, 17:42
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Citaat:
Fleet Admiral: Esperanto is een mooie taal, als ik eens wat tijd over heb ga ik er eens wat aandacht aan besteden!
Goed zo That's the spirit! Moet je zeker doen ja...tip: ik vind de cursus van Wil van Ganswijk op www.xs4all.nl/~wvganswk een van beste manieren om Esperanto te leren!..

Citaat:
Marianne: reclame?
Valt het zo op dan Ik ben inderdaad een beetje aan het proberen hier en daar meer aandacht voor deze mooie taal te krijgen... Hier nog even de complete vertaling:

"Esperanto is een internationale taal en is heel makkelijk te leren.. De taal heeft ongeveer 3 miljoen sprekers in de hele wereld. Maar we hebben meer sprekers nodig en vrager jou om ook deze taal te willen leren! Esperanto heeft je nodig!"

Citaat:
MH: Dan vind ik Afrikaans veel makkelijker
Ja...voor Nederlanders inderdaad wel ja... Voor Russische mensen is het ook makkelijk om Oekrains te leren, maar dat wil niet zeggen dat de taal voor iedereen makkelijk is.. dat is wel het doel van Esperanto...


__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Oud 19-11-2001, 20:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zet 'm in favorieten!

Verspreid ook de oproep aan alle linkse organisaties om hun websites ook in Esperanto te maken!

Eigen taal-Engels-Esperanto websites dus.

Voor Frankrijk zouden ze dan 4 talen moeten hebben... Nederland eigenlijk ook, als je het Fries meetelt.
Oud 02-12-2001, 14:10
maseru
maseru is offline
Hallo,

het lijkt mij ook heel leuk om Esperanto te leren. Al een tijdje trouwens. Ik ben erg veel bezig met talen en ik vind het heel leuk, maar ik moet oppassen dat ik niet overenthousiast wordt. Ik heb een tijdje Latijn gedaan en halverwege ben ik weer overgestapt op Italiaans, als gevolg waarvan ik al het Latijn weer vergeten ben. Ik heb me al een tijdje voorgenomen om aan Esperanto te beginnen als ik een beetje stevig in het Italiaans zit, dus ik heb je link gebookmarked. Het is alleen zo jammer dat de populariteit van Esperanto nog wat te ensen over laat.

Christie
__________________
groets Christie
Oud 02-12-2001, 14:44
Dr.Spex
Dr.Spex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Ik zet 'm in favorieten!

Voor Frankrijk zouden ze dan 4 talen moeten hebben... Nederland eigenlijk ook, als je het Fries meetelt.

4? Fries, nederlands, esperanto en ?
Oud 02-12-2001, 15:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
hehe...
daar wacht ik nou al zo lang op!
eindelijk een (nog vreemde) taal waar je geen moeilijke regels voor hoeft te leren die in de praktijk toch niet worden gebruikt omdat de helft onregelmatig is!
zijn er nog naamvallen enzo of is dat ook gewoon hetzelfde? dan zou het helemaal mooi zijn!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 07-09-2002, 18:53
Mephisteus
Mephisteus is offline
Helluppie! Geef mij een cursus begeleider! Ik gebruik een programma "Kurso de Esperanto". Het werkt behoorlijk goed.

Mi esas DarkSSJ3

La teo estas varma
__________________
Don't worry about what people think, they don't do it very often.
Oud 07-09-2002, 19:38
Swami Salami
Swami Salami is offline
ik heb ooit een les esperanto gehad maar nooit in verdiept omdat ik andere leuke(re) dingen te doen had. Misschien op deze manier zal es gaan kijken daar

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 20:46.
Oud 07-09-2002, 19:44
Swami Salami
Swami Salami is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Eigen taal-Engels-Esperanto websites dus.

Voor Frankrijk zouden ze dan 4 talen moeten hebben... ] Nederland eigenlijk ook, als je het Fries meetelt.
belgie 5: nl,fr,du,en en ep
Oud 08-09-2002, 12:47
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Dr.Spex schreef:


4? Fries, nederlands, esperanto en ?
een zigeunertaal, maar dat zijn er 2.

Nederland zou er dus 5 moeten hebben.

Nederlands, Fries, Esperanto, Zigeunertaal1, Zigeunertaal2.

trouwens, FA, wat is in godsnaam de link tussen Esperanto en linkse organisaties? Waarom zouden rechtse mensen geen Esperanto kunnen spreken?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 08-09-2002, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Ben dan ook lid van de linkse organisatie Offensief.
Marxistisch/Trotskistisch dus.
Wat heeft dat nou weer te maken met het leren van Esperanto?
Links denkend zijn hoeft niet meteen te betekenen dat je Esperanto koel vind, lijkt me.
Oud 09-09-2002, 15:35
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:

trouwens, FA, wat is in godsnaam de link tussen Esperanto en linkse organisaties? Waarom zouden rechtse mensen geen Esperanto kunnen spreken?
Het is dat jij er iets van zegt.... Ja, rechtse mensen hebben ook belangstelling voor andere talen.... Vaag hoor.
Oud 12-09-2002, 22:42
Verwijderd
Ja ik kende esperanto al. hebben we een keer artikel over gehad in tweede klas. Ik vind het een leuke taal, hoewel het vooral veel spaans is en verder heb ik geen haat tegen talen. Ik vind het juist leuk en een uitdaging er zoveel mogelijk te kennem als teken van kennis en cultuur. I love cultuur!
Oud 16-09-2002, 20:23
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Nou..spaans is het bepaald niet hoor.. volgens velen klinkt het redelijk spaans.. maar er zijn toch heel veel verschillen.. Het is wel zo da't zo'n 60% van de vocabulaire uit romaanse talen komt.... Maar Esperanto is wel een stuk eenvoudiger
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Oud 17-09-2002, 08:00
Madame Blanche
Avatar van Madame Blanche
Madame Blanche is offline
ik had het toevallig gister nog over esperanto!!!!! maar ik wist niet dat het zo populair was ook bij jongeren...
maarja, ik ga eerst mijn Frans eens even vloeiend maken, dan komt de rest wel........ o Italiaas staat ook nog op de lijst.... naja, dan maar geen esperanto. wel jammer hah
__________________
Don't miss the donut by looking through the hole
Ads door Google
Oud 17-09-2002, 08:00
Madame Blanche
Avatar van Madame Blanche
Madame Blanche is offline
Italiaans
__________________
Don't miss the donut by looking through the hole
Oud 17-09-2002, 08:05
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Bedenk wel , dat als je Esperanto spreekt, je een makkelijke springplank hebt naar het leren van andere talen...vooral Romaanse talen zoals italiaans
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Oud 17-09-2002, 08:15
Madame Blanche
Avatar van Madame Blanche
Madame Blanche is offline
jajaja.... maar ik heb ook een latijn & grieks basis schat...
dus daar zal het niet aan liggen.

niet lullig bedoeld, maar je lijkt wel een beetje jehova getuige, zo preek je over die taal....
geeft niet hoor, het is mooi als je ergens een passie voor hebt, maar die van mij ligt al bij het Frans

ciao
xmad
__________________
Don't miss the donut by looking through the hole
Oud 27-01-2006, 18:27
QT
Avatar van QT
QT is offline
Mij oogt de taal een beetje saai en eentonig. Jij 'predict' dat dat iets gunstigs is, omdat het daardoor eenvoudig is. Echter, daardoor verliest het wel een hoop van zijn fijne nuances. Het lijkt mij dus niet echt leuk om een boek te lezen geschreven in Esperanto. De eerste misschien wel, puur en alleen om het feit dat ik dan een boek lees in die taal. Maar een boek om het verhaal lezen...

Daarnaast lijkt het mij alsof er een beetje disproportioneel veel woorden afkomstig zijn uit het Spaans. Als Esperanto alle conflicten over een mondiale taal uit de wereld zou moeten helpen, vraag ik mij af of dat goed is.

Bovendien 3 miljoen Esperanto-sprekers Joehee... er zijn misschien wel meer mensen die Fries spreken. En aangezien die 3 miljoen mensen niet in een streek bijeen wonen is de kans dat ik zo iemand tegen kom miniem. Praktisch gezien heb ik er dus niks aan. Zeker ook gezien de meeste Esperanto-sprekers taalliefhebbers zijn en waarschijnlijk ook de Engelse taal machtig zijn.

Op zich zou het leuk zijn als het internationaal in de curricula opgenomen werd. Dan zou je er over een aantal jaar daadwerkelijk iets mee kunnen.

Wat ik mij nog afvraag; wie hebben deze taal gemaakt? Is daar een officiële instelling mee bezig geweest? En hebben mensen in invloedrijke organen zich al uitgesproken over de taal? Want dat zou kunnen betekenen dat de taal daadwerkelijk een veelbelovende toekomst heeft. Een mondiale 2e taal zou wel geniaal zijn

Laatst gewijzigd op 27-01-2006 om 18:30.
Oud 27-01-2006, 19:14
Verwijderd
Citaat:
QT schreef op 27-01-2006 @ 19:27 :
Mij oogt de taal een beetje saai en eentonig. Jij 'predict' dat dat iets gunstigs is, omdat het daardoor eenvoudig is. Echter, daardoor verliest het wel een hoop van zijn fijne nuances. Het lijkt mij dus niet echt leuk om een boek te lezen geschreven in Esperanto. De eerste misschien wel, puur en alleen om het feit dat ik dan een boek lees in die taal. Maar een boek om het verhaal lezen...

Daarnaast lijkt het mij alsof er een beetje disproportioneel veel woorden afkomstig zijn uit het Spaans. Als Esperanto alle conflicten over een mondiale taal uit de wereld zou moeten helpen, vraag ik mij af of dat goed is.

Bovendien 3 miljoen Esperanto-sprekers Joehee... er zijn misschien wel meer mensen die Fries spreken. En aangezien die 3 miljoen mensen niet in een streek bijeen wonen is de kans dat ik zo iemand tegen kom miniem. Praktisch gezien heb ik er dus niks aan. Zeker ook gezien de meeste Esperanto-sprekers taalliefhebbers zijn en waarschijnlijk ook de Engelse taal machtig zijn.

Op zich zou het leuk zijn als het internationaal in de curricula opgenomen werd. Dan zou je er over een aantal jaar daadwerkelijk iets mee kunnen.

Wat ik mij nog afvraag; wie hebben deze taal gemaakt? Is daar een officiële instelling mee bezig geweest? En hebben mensen in invloedrijke organen zich al uitgesproken over de taal? Want dat zou kunnen betekenen dat de taal daadwerkelijk een veelbelovende toekomst heeft. Een mondiale 2e taal zou wel geniaal zijn
what is your major malfunction?
Oud 27-01-2006, 19:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Up van vier jaar oud, de doodstraf zou nog een lichte maatregel zijn!
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 29-01-2006, 20:51
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Oei... dat is een oude post van mij geweest Ik ben nu overigens veel gematigder dan ik toen was hoor

Om een vraag te betantwoorden, er zijn officiele instellingen die zich over de taal hebben uitgesporken ja, waaronder de Verenigde Naties in 1954 op een congres in Montevideo. En er zijn verschillende officiele instellingen voor Esperanto, de grootste daarvan is de UEA (Universala Esperanto Asocio) (www.uea.org) .
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Advertentie
Oud 30-01-2006, 07:36
Verwijderd
Ik ben bezig met Esperanto te leren, ik vind het erg leuk.

En ik kijk graag naar Internacia Televido, la unua televidkanalo en Esperanto!
Oud 30-01-2006, 08:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het is niet de bedoeling dat je zulke oude topics gaat uppen.
Open maar een nieuw, eigen topic
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.