Oud 24-05-2003, 13:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Sars-virus aangetroffen in civetkat Zuid-China

HONGKONG, 24 MEI. De civetkat, een Zuid-Chinese delicatesse, is mogelijk de bron van het virus dat de dodelijke longziekte sars veroorzaakt. Dat zeggen wetenschappers in Hongkong, die het sars-virus hebben aangetroffen in vier civetkatten in de Zuid-Chinese provincie Guangdong, waar sars in november vorig jaar voor het eerst opdook bij de mens.

De wetenschappers hebben zogeheten coronavirussen gevonden in fecaliën en uitscheiding van ademhaling van de civetkatten, dieren die meer op een wezel dan op een normale poes lijken. Volgens de onderzoekers is het eten van civetkattenvlees waarschijnlijk wel veilig. Ze veronderstellen dat het virus op de mens is overgesprongen tijdens fokken, houden, slachten of mogelijk ook de bereiding van de dieren.

Daarom waarschuwen de onderzoekers voor handel en vervoer van civetkatten. Zoals veel dieren in Zuid-China, worden ze vaak vastgehouden in kleine kooien. Ze worden verkocht op markten. Ook in restaurants zitten ze vaak levend in kooien, gasten kiezen zelf een dier uit dat ter plaatse wordt geslacht en bereid. Uit een recente studie over de sars-epidemie in Guangdong blijkt dat dertig procent van de eerste slachtoffers voedselhandelaren waren.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft gisteren haar negatieve reisadvies voor Hongkong en Guangdong opgeheven. Vooral Hongkong, waar sars tot ernstige economische schade heeft geleid, heeft de afgelopen weken zwaar gelobbyd voor opheffing van het negatieve reisadvies. Gisteren zijn in Hongkong nog wel twee mensen aan sars overleden. Daarmee is het aantal slachtoffers in Hongkong gekomen op 260. Het aantal besmettingen nam gisteren eveneens met twee toe tot 1.724. Wereldwijd ligt het aantal besmettingen inmiddels op ruim 8.100, 688 mensen zijn aan de ziekte overleden.

De WHO maakt zich zorgen over de situatie in Taiwan, waar gisteren 55 nieuwe sars-gevallen werden gemeld. Ook in Toronto zijn vier mensen in het ziekenhuis opgenomen met symptomen van de ziekte. Het zou voor het eerst sinds enige tijd zijn dat sars weer opduikt in Toronto, de grootste besmettingshaard van sars buiten Zuidoost-Azië. (AP, Reuters)

http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1053667358113.html

Dit is overigens een civetkat:


Dit zou dan overigens het bericht dat Sars uit de ruimte zou komen er niet minder geloofwaardig op maken (want die civetkat zou er slachtoffer van kunnen zijn geworden en dan via via op de mens zijn overgesprongen). Hoewel als het uit de ruimte was gekomen zou de kans groot zijn dat sars via lucht verspreid wordt. Op zich lijkt me dit vooralsnog onwaarschijnlijk.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2003, 16:23
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Kan het niet ook andersom zijn? In het NRC was onlangs een pagina gewijdt aan de verspreiding van sars vanuit een Chinees ziekenhuis over hele wereld.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 06:26
b-z
Avatar van b-z
b-z is offline
Citaat:
REIE schreef op 24-05-2003 @ 17:23:
Kan het niet ook andersom zijn? In het NRC was onlangs een pagina gewijdt aan de verspreiding van sars vanuit een Chinees ziekenhuis over hele wereld.
virussen ontstaan niet uit het niets in ziekenhuizen, wel in de natuur. ik hoorde triuwens ook dat het van mars kwam
__________________
B-Z de muggenterrorist, een gevreesde held in strijd tegen de jeuk!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 09:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
b-z schreef op 26-05-2003 @ 07:26:
virussen ontstaan niet uit het niets in ziekenhuizen, wel in de natuur. ik hoorde triuwens ook dat het van mars kwam
Niet per se van Mars Dat hebben ze drbij gezegd omdat het wel leuk klonk: "Sars komt van Mars", maar 1 vermoeden berust op de mogelijkheid dat Sars uit de ruimte komt via een meteoriet.
Soms overleven micro-organismen de weg naar aarde en hoewel de meesten na een tijdje afsterven als ze op aarde terecht gekomen waren, zou het kunnen zijn dat deze het echter overleefd zou hebben.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 20:28
Verwijderd
Wat een raar beestje is die civetkat, ik dacht dat ze er anders uitzagen. Anywayz, het is een logische verklaring voor het ontstaan van het SARS-virus. Ik meen dat duyvel al zoiets gezegd had, dat het virus ontstaan kon zijn door nauwe contacten tussen mens en dier.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 20:55
*Burning water*
*Burning water* is offline
Kijk, deze theorie lijkt me heel wat waarschijnlijker dan de Sars-van-Mars-theorie. Er zijn immers veel meer virussen bekend, die zowel op mensen als op dieren werken. Van virussen die uit de ruimte komen, had ik voorheen niet gehoord. Of zou Sars toch de primeur hebben?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 21:10
Verwijderd
AIDS komt van de chimpansee af, en is ook een moeilijk te bestrijden virus. Dus het lijkt me een heel plausibele verklaring.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.