Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2008, 10:07
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Zie mijn Flash voorbeeld...
Flash heeft zich tot uitzondering weten verheffen; er is (bijna) niemand die geen Flash geïnstalleerd heeft; maar met Flash maak je bij heel veel mensen een uitstekende indruk (oh, mooie site) en bij mensen die wat meer van computers afweten maak je een vreselijke indruk (omdat Flash-sites nu eenmaal niet zo gebruiksvriendelijk zijn als normale sites).

Zoals je vaak wel merkt: heel wat van die sites hebben ook een simpele HTML-versie: ze houden in de meeste gevallen dus WEL rekening met hun gebruikers (en langs de andere kant ook met het feit dat Flash niet (of slechter) toegankelijk is voor blinden en slechtzienden). En de meeste webmasters willen namelijk nog steeds hun doelgroep zo weinig mogelijk afschrikken met extra vereisten. Flash is tegenwoordig amper nog een extra vereiste: zoals ik al zei, de overgrote meerderheid heeft Flash geïnstalleerd (op mijn eigen site: 2% waarbij Flash niet ingesteld staat, niet dat ik Flash gebruik op mijn site; Flash is leuk om kleine applicaties te maken die je in HTML niet kan ontwerpen, of om sites als YouTube te helpen draaien, maar voor een hele site vind ik het gewoon vreselijk als mensen Flash kiezen daarvoor).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2008, 19:55
Puck Norris
Avatar van Puck Norris
Puck Norris is offline
Ik zit met een probleempje.

ik heb site gemaakt met 2 frames (upper en mainframe). Maar als er nou teveel in de main komt waardoor je naar beneden kan scrollen komt er ook een horizontale scrollbar tevoorschijn die helemaal onnodig is.

Nou heb ik al met een script proberen die weg te halen. Maar hij blijft gewoon staan. Iemand een suggestie waarmee ik die kan verwijderen?
__________________
Het is een nee!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2008, 21:55
Verwijderd
Dat is moedig van je eddie en voor zover kun je nog redelijk alle browsers tegemoetkomen met een paar extra stylesheets en/of hacks, maar als je commerciele concepten neerzet kom je er zo niet mee weg.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2008, 23:13
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ik zit met een probleempje.

ik heb site gemaakt met 2 frames (upper en mainframe). Maar als er nou teveel in de main komt waardoor je naar beneden kan scrollen komt er ook een horizontale scrollbar tevoorschijn die helemaal onnodig is.

Nou heb ik al met een script proberen die weg te halen. Maar hij blijft gewoon staan. Iemand een suggestie waarmee ik die kan verwijderen?
scrolling="auto" in de <frame>-tag?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 16:00
Puck Norris
Avatar van Puck Norris
Puck Norris is offline
in mijn header staat scrolling="no".. maar in de mid frame staat er niks
__________________
Het is een nee!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 20:11
mueslireep
Avatar van mueslireep
mueslireep is offline
sinds een paar dagen geleden heb ik een nieuwe domeinnaam gekocht bij one.com waar ik nu drpal 6.0 voor wil gaan gebruiken. Ik heb hier echter geen ervaring mee alhoewel ik wel redelijk wat ervaring heb met het maken van websites en ik ken de basics was databases dus de installatie is tot dusver goed gegaan. Ik wil nu echter wel mijn eigen design gaan gebruiken en dit bleek lastiger dan ik eerst had gedacht. Het liefst zou ik designen in photoshop en dat publiceren tot een werkende drupal site. Ik heb al geprobeerd om in het Garland thema de plaatjes te vervangen voor mijn eigen afbeeldingen voor bijvoorbeeld de achtergrond maar wonderbaarlijk genoeg blijven de oude plaatjes gewoon staan en lijkt het geen zin te hebben om de plaatjes te overschrijven op mijn server in het thema.

Mijn vraag is dus alsvolgt; hoe kan ik een eigen drupal thema maken in photoshop en het via een niet al te moeilijke weg werkend krijgen in drupal? google brengt me alleen op pagina's met moeilijke PHP scripten veranderen enzo en ik ben geen programmeur, ik ken alleen de basics.
__________________
[QUOTE=deadlock;32267601]Supergrappig.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 08:28
Gunkan
Gunkan is offline
Learning how to theme in Drupal
How to make a Drupal theme
Drupal theme generator

En ja, je zal inderdaad PHP + CSS + HTML moeten gaan leren. Anders kan je weinig aanpassen aan Drupal. Of je moet je limiteren tot een van de gratis beschikbare themes.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 12:05
mueslireep
Avatar van mueslireep
mueslireep is offline
Weet iemand hoe je de onderste paar regels met copiright enzo moet aanpassen in forum software phpbb? :$:$:$:$

@CailinCoilleach
thnks kga toch maar eens proberen
__________________
[QUOTE=deadlock;32267601]Supergrappig.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 05:15
Gunkan
Gunkan is offline
@FlugIlNest:
Je zal moeten zoeken naar verwijzingen naar de copyright boodschap

Er zal hoogstwaarschijnlijk wel een .PHP file zijn met de gemeenschappelijke functiedefinities. Me dunkt dat het daar in staat.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 14:28
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Hoe kun je een soort 'dynamische' site krijgen met xhtml zonder frames te gebruiken? Dus eh, dat je bovenin een horizontale navigatiebalk hebt die blijft staan, en dat je daaronder verschillende html pagina's kan laden?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 14:43
Gunkan
Gunkan is offline
Dat heet geen dynamische site.

Dynamisch = wanneer content gegenereerd wordt, elke keer dat je de pagina opnieuw laadt. Een site die zijn content dus bijvoorbeeld uit een database haalt.

Wat jij wilt maak je bijvoorbeeld met CSS "DIV"jes.

Je laadt dan wel steeds opnieuw een hele pagina, plus navigatiebalk, maar die navigatiebalk houdt je gemakkelijk het zelfde.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 22:38
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Oh

Maar maak je dan losse html pagina's, met op iedere pagina opnieuw diezelfde navigatiebalk? Of kun je die navigatiebalk 1x maken, en dat er daaronder steeds iets verandert?

Want stel dat je je navigatiebalk zou willen veranderen/updaten, dan zou je dat op elke html pagina opnieuw moeten doen. Of niet?

Ik ben leuk aan het knutselen met xhtml en css. Zie http://deslyxie.nl. Als je op 'links' klikt bijvoorbeeld, dan zou dat leuk zijn als ie onder die navigatiebalk laadt. Of kan dat niet?
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 09:16
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Maar maak je dan losse html pagina's, met op iedere pagina opnieuw diezelfde navigatiebalk? Of kun je die navigatiebalk 1x maken, en dat er daaronder steeds iets verandert?
En daar heb je bijvoorbeeld PHP voor. Dat was namelijk ook één van de eerste dingen die ik heb verbeterd aan mijn eigen site.

Ik had eerst op elke HTML pagina een kopie van het menu. En die moest ik inderdaad steeds opnieuw, allemaal aanpassen.

Het is een stuk gemakkelijker wanneer je voor elke pagina een PHP file maakt, waarin je met zogenaamde PHP Include's werkt. Op de plek van een include kan je weer een andere file laden, bijvoorbeeld een HTML file.

Zo zag het er bij mij vroeger uit:

Code:
== PHP file ==

     == CSS DIV 1 ==
     * include titelbar + graphics
     * include menubar 1

     == CSS DIV 2 ==
     * include menubar 2

     == CSS DIV 3 ==
     * include content

     == CSS DIV4 ==
     * footer met disclaimer en copyrights

== END PHP file ==
Zo kan je heel gemakkelijk één HTML file maken voor de opmaak van de titelbalk en de footer. En je kan ook gemakkelijk verschillende menuutjes eenmaal definiëren, zodat je die op de juiste plekken kan includen.

Op deze manier heb ik ongeveer anderhalf jaar gedraaid met mijn site, waarna ik de hele boek dynamisch ben gaan bouwen: alle content wordt geladen uit een MySQL database en ook alle menuutjes worden automatisch gebouwd, zonder dat ik er omkijken naar heb. Eigenlijk ben ik dus een beetje m'n eigen CMS aan het bouwen

Maar dat is van later zorg... Eerst is het leuk om jou aan de slag te krijgen met CSS en met PHP includes.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 09:29
Gunkan
Gunkan is offline
Nou ben ik overigens ook geen expert hoor Ik ben er met het zelfde gerommel en geknutsel gekomen als waar jij nu mee bezig bent. Er zullen vast zat anderen op het forum zitten die't beter kunnen

Maar bij deze alsnog iets meer uitleg, met als voorbeeld m'n eigen site.



In de screenshot is elk rode kader een aparte DIV. Binnen die DIV include ik met behulp van PHP stukjes code die op één centrale plek zijn opgeslagen. Dus niet alleen de menuutjes, maar ook de code voor het laden van de juiste plaatjes en de content in het hoofdgedeelte van de site: ze zitten geen van alleen in de PHP file, maar worden ge-include. Eigenlijk is de PHP file alleen de matrijs van CSS+PHP die je gebruikt om de echte content in te laden.

Het grote, rode hoofdkader is overigens ook weer opgedeeld in meerdere DIVs: elke zwartomrande blogpost is z'n eigen DIV die binnen de grote DIV zweeft.

Anywho... PHP includes zijn niet de enige manier waarop je kan werken om het zelfde resultaat te krijgen. Er zijn meerdere manieren, maar dit is degeen die ik mijzelf heb aangeleerd.

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:49
Verwijderd
@ CailinCoilleach : ik heb kortgeleden een domeinnaam aangeschaft en wil een website ontwerpen met ongeveer dezelfde features als de jouwe. Ik heb 0 ervaring met webdesign, voor het overige aardig bedreven in it.

Zou je me wat tips kunnen geven o.a. over welke software je hebt gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 18:21
Gunkan
Gunkan is offline
Wel, zoals ik al eerder zei: ik ben ook geen expert. In deze thread zijn al een aantal mensen langs gekomen die veel meer ervaring hebben dan ik.

Dat gezegd hebbende kan ik je zeggen dat ik m'n hele site zelf heb geschreven. Ik gebruik dus geen CMS of blogging software, of wat dan ook. Het geheel draait op de welbekende LAMP combinatie: Linux, Apache, MySQL, PHP. Dat waren allemaal standaard features die mijn hosting provider biedt.

Ongetwijfeld biedt ook jouw provider deze software op hun hosting platform, tenzij je natuurlijk je eigen webserver hebt; dan moet je het zelf installeren.

Als je nou veel minder werk wilt hebben, dan kan je er ook voor kiezen om standaard software te gebruiken voor het maken van je site. Zoals al eerder is gezegd in deze thread is Drupal bijvoorbeeld een fraaie CMS. En als je aan het bloggen wilt slaan, dan zal je Wordpress kunnen installeren.

Voor twee aparte onderdelen van mijn site gebruik ik ook dit soort software: MediaWiki voor de Wiki met al mijn schoolwerk en Gallery2 voor mijn online fotoboek.

Het gebruik van dat soort software scheelt je een hele hoop werk. Dat ik nou zo koppig was om het zelf te doen?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 10:45
Verwijderd
Citaat:
@ CailinCoilleach : ik heb kortgeleden een domeinnaam aangeschaft en wil een website ontwerpen met ongeveer dezelfde features als de jouwe. Ik heb 0 ervaring met webdesign, voor het overige aardig bedreven in it.

Zou je me wat tips kunnen geven o.a. over welke software je hebt gebruikt?

Wordpress
Makkelijk en veel gratis templates.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 08:58
Verwijderd
Thanks voor de tips

momenteel host ik al een wordpress blogje en dat voldoet eigenlijk aan alle eisen die ik heb. Dat het te downloaden is wist ik echter niet. thanks again
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 09:59
Gunkan
Gunkan is offline
Jep, Wordpress is ook'n standaard software pakket dat je op je eigen webserver kan installeren. Mooi spul is het wel
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 21:51
doornroos91
doornroos91 is offline
Ik heb zelf een site gemaakt via freewebs: www.graphicmania.6x.to
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Ik heb zelf een site gemaakt via freewebs: www.graphicmania.6x.to
Leuke site
Met citaat reageren
Oud 26-12-2008, 13:17
redpump.tk
redpump.tk is offline
hoi allemaal, willen jullie mijn website beoordelen? wordt natuurlijk ook snel lid !

redpump.tk

Ik doe ook aan linkpartners dus heb je leuke site? meld je daar dan voor aan.

XXX
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 13:24
Sebastiaan2
Sebastiaan2 is offline
Ben zeer benieuwd wat jullie van de volgende website vinden.

2xKlikken biedt een geheel nieuwe startpagina voor een snelle en eenvoudige toegang tot het internet. Logo's en beeldmerken van meer dan 750 van de best bezochte websites in Nederland zorgen ervoor dat de gebruiker snel en eenvoudig kan navigeren naar desgewenste website.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 21:01
Verwijderd
Ola medeforummers, ik heb een blogje en daar ben ik een beetje mee aan het rotzooien met de layout. Nou kwam ik net Spiffy box (http://www.spiffybox.com/) tegen, een css code die je een mooie box om je tekst zou moeten geven. Mijn probleem is dat ik geen idee heb waar ik de CSS en XHTML code moet plaatsen zodat deze het doet en ik fijn mooie boxjes om mijn tekst heen heb.

Iemand hier verstand van en zin om mij even te begeleiden? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 16:31
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ola medeforummers, ik heb een blogje en daar ben ik een beetje mee aan het rotzooien met de layout. Nou kwam ik net Spiffy box (http://www.spiffybox.com/) tegen, een css code die je een mooie box om je tekst zou moeten geven. Mijn probleem is dat ik geen idee heb waar ik de CSS en XHTML code moet plaatsen zodat deze het doet en ik fijn mooie boxjes om mijn tekst heen heb.

Iemand hier verstand van en zin om mij even te begeleiden? Alvast bedankt.
Heel erg kort door de bocht: CSS zet je best in een los .css-bestand (ik hoop dat je site daar nu ook al gebruik van maakt, als dat zo is; gewoon in je algemeen css-bestand proberen bij te smijten). Die HTML moet je ergens in je body smijten, maar eigenlijk is dat niet meer dan wat voorbeeldcode. Die probeer je best gewoon even te begrijpen in combinatie met die CSS; om dan zo jouw eigen pagina aan te passen zodat die css voor de ronde boxen het ook met jouw content doen. Waar je die HTML bv. zou kunnen plakken is ergens in een artikel, je zal dan vanzelf wel zien wat die doet
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 07:36
rmfloris
rmfloris is offline
Ik heb mijn site nu enige tijd af en vroeg me af of jullie er commentaar op wilde geven:
http://www.fotovergelijk.nl

Iedere vorm van commentaar is welkom.

Groeten

Ralf
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Centraal] Webdesign (HTML/CSS) & sitechecks
Enlightenment
511 10-08-2006 14:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.