Oud 21-04-2004, 17:11
FastJapie
FastJapie is offline
Hey.
Ik weet dat er al een topic eerder over dit onderwerp is geweest, maar ik wou/wilde het anders aanpakken. Mijn vraag is namelijk of mensen weten of er nou echt significant verschil is tussen gymasium en atheneum? Ik hoor van mijn leraren dat gymnasium leerlingen( over het algemeen) leergieriger zijn, en meer moeite doen voor hun school.
Daarentegen hoor ik van leerlingen( alle niveau's ) dat het atheneum en het gymnasium hetzelfde is en dan gymnasium kindjes gewoon door hun ouders zijn gedwongen.
ook hoor ik van sommige leerlingen die van van gymnasium naar atheneum zijn gegaan dat het wel degelijk makkelijker is , want je leert gewoon wat er in je boek staat en je proefwerk wordt gewoon op boekniveau gemaakt. Zij vinden het atheneuk een stuk 'makkelijker'.
__________________
Wat een gangster ben ik toch!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2004, 17:14
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Op het gymnasium krijg je klassieke talen en KCV. Maar ze krijgen niet meer uren les dan mensen op het Atheneum. Dat betekent dat ze met minder uren, meer huiswerk en vakken moeten doen...

Ik zit op een zelfstandig gymnasium en ik merk dat mensen meer hun best goed om het jaar te halen, gewoonweg omdat ze niet van school willen.

En ik merk niets van kinderen die gedwongen zijn om gymnasium te doen. Lijkt me dat je slim genoeg bent om je eigen keuzes te maken.

Ik denk eigenlijk dat mensen die voor het gymnasium kiezen niet meer moeite doen voor school, ik denk dat het de meeste toch gemakkelijker afgaat dan mensen op het Atheneum. Voor diegene bij wie dat niet zo is, zou het Atheneum een stuk 'gemakkelijker' zijn, omdat je meer tijd en lesuren hebt, om de standaardvakken te leren en te halen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 17:19
Girl87
Avatar van Girl87
Girl87 is offline
Wij zitten met gymnasium en atheneum bij elkaar, het enige verschil is dat zij Grieks of Latijn hebben. Zit je echt op een apart gymnasium, dan is het natuurlijk heel anders. Ik vind dat het verschil vaak wordt overdreven...
__________________
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. *Loesje*
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 17:27
Verwijderd
Gedwongen om gymnasium te doen? Volk dat dat soort uitspraken bezigt is simpelweg zelf te stompzinnig om VWO te doen, klaar. Het verschil tussen de twee stromingen ligt denk ik vooral in het niveau, de extra diepte die (zeker op categorale gymnasia) geboden wordt. Atheneum is vaak stukken schoolser. Meer gericht op de lesmethode in plaats van uitleg en context. Dat is niet per se een nadeel.

Minder uren les? Volgens mij is dat niet zo. Ik zou het zelf niet weten, maar volgens mij is het evenveel of soms meer. Zeker op scholengemeenschappen kunnen Latijn en Grieks vaak naast het gewone pakket gekozen worden.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 17:39
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
ligt eraan of je op een scholengemeenschap zit of niet..
Op scholengemeenschappen hebben gymnasiasten grieks/latijn/kcv en verder is er geen verschil (soms kunnen ze zelfs grieks of latijn als vrij deel kiezen, dus hebben ze ook net zoveel vakken). Om te zeggen dat gymnasiasten beter kunnen leren dan atheneum-leerlingen vind ik een beetje kort door de bocht: ik ken genoeg mensen (en ikzelf ben er een van) die op een scholengemeenschap zaten en geen interesse hadden in de klassieke talen, dus dan ga je atheneum doen. Maar dat is dus niet een kwestie van minder aan kunnen.
Denk wel dat er verschil is met echte gymnasium-scholen, maar ja, die zijn hier niet in de buurt, dus kan ik weinig over oordelen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 17:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb zelf 1 jaar gymnasium gedaan en ben daarna naar het atheneum gegaan. Er zit werkelijk geen enkel verschil in de werkhouding van gymnasium mensen en atheneum mensen.
Ik heb een aantal vrienden op het gymnasium zitten die ontzettend lui zijn en niks doen en ik heb een aantal vrienden dat netjes werkt voor de cijfers. Dit soort vrienden heb ik ook op het atheneum. In beide klassen zijn ze evenveel aanwezig, dus het is echt grote onzin dat gymnasiasten stuudjes zouden zijn.
Verder mogen gymnasiasten een taal minder doen. In de tijd dat zij normaal aan duits/frans/spaans zouden besteden, hebben zij lessen in grieks of latijn. Ze hebben dus helemaal niet minder tijd voor andere vakken. Gewoon evenveel.
Tenslotte wordt volgens mij echt niemand bij ons gedwongen om atheneum/gymnasium te doen. We kunnen echt wel zelf kiezen of we latijn of grieks leuk vinden en of we dat vak dus nemen of een ander vak kiezen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 17:41
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Ik zit op het gymnasium op een scholengemeenschap, en daar zitten atheneum en gymnasium gewoon in clusterklassen bij elkaar bij profielvakken. We krijgen dus exact dezelfde toetsen, dus voor 90% van de vakken maakt het niet uit of je van het gymnasium naar het atheneum gaat. Maar als je problemen hebt op het gymnasium en je gaat naar het atheneum, zal het vooral schelen dat je meer tijd hebt voor le huiswerk, omdat je de uren niet met die extra vakken van het gymnasium hoeft te delen. Maar het niveau bij atheneum ligt dus niet significant lager dan bij het gymnasium bij ons op school.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 18:13
professor2
professor2 is offline
dat ligt er erg aan
als je op een zelfstandig gymnasium zit meot je er van uitgaan dat het niveau echt hoger ligt op alle vakken
als je gymnasium op een scholen gemeenschap doet ligt het niveu ongeveer gelijk met atheneum alleen meot je altijd harder werekn door dat je latijn en grieks er bij hebt
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 18:16
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Het is een groot verschil in niveau

Ik merk het aan de vwo leerlingen vergeleken met de leerlingen bij mij op het gymnasium... veel dommer gewoon.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 19:53
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 21-04-2004 @ 18:16 :
Het is een groot verschil in niveau

Ik merk het aan de vwo leerlingen vergeleken met de leerlingen bij mij op het gymnasium... veel dommer gewoon.
Gymnasium is ook een vorm van VWO hoor...


Maarre iig, ik zit zelf op het atheneum en ik moet dus voor Duits 1 woorden N-D kennen en ik krijg ook luistertoetsen. Mijn broer zit op het gymnasium en hij hoeft alleen maar te kunnen lezen (dus D-N). Hij heeft dan natuurlijk weer wel Latijn.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:06
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Bij mij op school is een zelfstandig gymnasium! Ik zit zelf op het atheneum en heb voor alle vakken precies dezelfde so's en repetities.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:19
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
bij ons in de 3de klas hebben zij (de gymnasten) alleen grieks en latijn meer en dus minder tijd om het huiswerk te maken.

in de 2de fase moeten de gymnasten tussen de 4560 slu en 4800 slu kiezen en de athenemuners tussen de 4200 en 4800 slu.

Dus zoveel maak het niet uit en de meeste atheneumers uit onze klas kiezen 2 vakken in het vrijdeel waardoor ze evenveel of zelfs meer uren volgend jaar hebben dan de gymnasten.

ik doe bijvoorbeeld atheneukm en kies voor volgend jaar 4840 slu.

Ik heb zelf het eerste jaar op een school gezeten waar alleen gymnasium was gezeten. Ging een beetje slecht , leerde weinig en veel problemen met de talen en ben toen naar havo-vwo gegaan op een andere school waar ze die jaar havo-vwo en gym. hadden en toen ben ik naar atheneum gegaan met een 7,6 gemiddeld. Maar de reden waarom ik geen gym. doe is niet dat ik te lui ben om latijn of grieks te leren maar om 2 redenen. 1. latijn en grieks zijn onzin , je kunt beter bio of een ander vak daarvoor in de plaats kiezen in de 2de fase. 2. ik heb dyslexie wat het leren van de talen een stuk moeilijker maakt en waardoor gym. voor mij echt een stuk moeilijker word.

__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:19
glugrumba
Avatar van glugrumba
glugrumba is offline
Wat praten jullie hier onwijs netjes zeg..............
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:20
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
glugrumba schreef op 21-04-2004 @ 20:19 :
Wat praten jullie hier onwijs netjes zeg..............
Hoe bedoel je?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:22
glugrumba
Avatar van glugrumba
glugrumba is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 20:20 :
Hoe bedoel je?
Als je een stukkie terug kijkt praten ze in heel erg beschaafd nederlands............lukt mij nooit zo'n tijd achter mekaar
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:25
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 20:19 :
in de 2de fase moeten de gymnasten tussen de 4560 slu en 4800 slu kiezen en de athenemuners tussen de 4200 en 4800 slu.
Bij ons de gymnasten tussen de 4720 slu en 4920 slu kiezen
atheneumers tussen de 4680 slu en de 4860 slu.

bijna geen verschil toch? Je mag er bij beide natuurlijk overheen, maar eronder niet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:27
Mindfields
Mindfields is offline
Hm, ja, Grieks & Latijn & KCV. Verder is het werktempo hoger, tenminste, dat is wat ik zelf hoor. Ik zit op een zelfstandig gymnasium en veel van mijn vrienden zijn 'afgevallen' naar het vwo, en volgens hen wordt er veel langzamer gewerkt (bijv. zelfde leermethode Frans, zij zijn bij hfst 4 en wij bij 6).
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:33
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Parallel schreef op 21-04-2004 @ 20:27 :
Hm, ja, Grieks & Latijn & KCV. Verder is het werktempo hoger, tenminste, dat is wat ik zelf hoor. Ik zit op een zelfstandig gymnasium en veel van mijn vrienden zijn 'afgevallen' naar het vwo, en volgens hen wordt er veel langzamer gewerkt (bijv. zelfde leermethode Frans, zij zijn bij hfst 4 en wij bij 6).
Toevalling hebben vwo atheneum en vwo gymnasium toch wel de zelfde eindexamens. Toch of vergis ik me.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2004, 20:34
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 20:33 :
Toevalling hebben vwo atheneum en vwo gymnasium toch wel de zelfde eindexamens. Toch of vergis ik me.
precies
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:15
professor2
professor2 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 20:33 :
Toevalling hebben vwo atheneum en vwo gymnasium toch wel de zelfde eindexamens. Toch of vergis ik me.
dus ?
dat kun je er nog wel meer leren en kan het niveau er wel hoger liggen

toevallig is het slagings percentage van gymnasiasten veel hoger dan van die van eht atheneum
toevallig ligt het gemiddelde eindexamen cijfer ook veel hoger


dat je de zelfde eind afrekening krijgt zegt nog neits over het niveau
alleen over het niveau wat er van het vwo verwacht word en het gym zit daar dus iets boven
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:20
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
professor2 schreef op 21-04-2004 @ 21:15 :
dus ?
dat kun je er nog wel meer leren en kan het niveau er wel hoger liggen

toevallig is het slagings percentage van gymnasiasten veel hoger dan van die van eht atheneum
toevallig ligt het gemiddelde eindexamen cijfer ook veel hoger


dat je de zelfde eind afrekening krijgt zegt nog neits over het niveau
alleen over het niveau wat er van het vwo verwacht word en het gym zit daar dus iets boven
Bij ons worden de gym klassen en athenuems klassen in de 2de fase gemengt niveau gym. ath. doet erniet toe , latijn word meer als vak in het vrijdeel beschrouwt waar een athenuemer een andere vak heeft zitten.

Je zit volgens mij op een hele slechte school dan.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:24
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 21:20 :
Bij ons worden de gym klassen en athenuems klassen in de 2de fase gemengt niveau gym. ath. doet erniet toe , latijn word meer als vak in het vrijdeel beschrouwt waar een athenuemer een andere vak heeft zitten.

Je zit volgens mij op een hele slechte school dan.

Toch ligt het niveau hoger.
En dat is geen echt gymnasium, Latijn én Grieks moeten tot en met de derde verplicht zijn, en daarna minstens één daarvan.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:26
professor2
professor2 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 21-04-2004 @ 21:20 :
Bij ons worden de gym klassen en athenuems klassen in de 2de fase gemengt niveau gym. ath. doet erniet toe , latijn word meer als vak in het vrijdeel beschrouwt waar een athenuemer een andere vak heeft zitten.

Je zit volgens mij op een hele slechte school dan.
hoe kun je hieruit afleiden dat ik op een slechte school zit ?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 21-04-2004 @ 21:24 :
Toch ligt het niveau hoger.
En dat is geen echt gymnasium, Latijn én Grieks moeten tot en met de derde verplicht zijn, en daarna minstens één daarvan.
Dat zegt hij/zij toch ook? Dat het vanaf de 2e fase (=4e klas) gemengd is. Dan is het dus tot de 3e verplicht geweest

Voor de rest vind ik het zo'n onzin. Ik heb een keer meegelopen in een gymnasium klas en in een atheneum klas. (ik ging van school wisselen) 1 dag zegt vast niet veel maar ik zie echt in elke klas wel dezelfde types zitten. De mensen die leren en de mensen die niet leren. Ik zag verder echt geen verschil in toets niveau. Gewoon vwo niveau.

Ik vind het zo'n onzin dat atheneum mensen lui zijn en de makkelijke weg kiezen. zoals al eerder gezegd is gymnasium iets waar je echt voor moet kiezen. zlef vind ik grieks en latijn niet leuk en boeiend en ik heb het later echt niet nodig. Daarom heb ik voor atheneum gekozen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 21:45
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 21-04-2004 @ 21:38 :

Voor de rest vind ik het zo'n onzin. Ik heb een keer meegelopen in een gymnasium klas en in een atheneum klas. (ik ging van school wisselen) 1 dag zegt vast niet veel maar ik zie echt in elke klas wel dezelfde types zitten. De mensen die leren en de mensen die niet leren. Ik zag verder echt geen verschil in toets niveau. Gewoon vwo niveau.
als je 1 dag hebt meegelopen dan zegt dat inderdaad neit veel
verder heb je op een gym inderdaad de zelfde types het verschil is dat ze er sneller af gaan bovendien is de maatstaf voor veel/weinig doen veel hoger dus de mensen die niets doen doen tog nog behoorlijk wat
en als je net als i love stars op een scholen gemeenschap zit waar alles word gemengd is er inderdaad 0 verschil maar dat leek me al duidelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2004, 21:54
transfattyacid
Avatar van transfattyacid
transfattyacid is offline
Bij ons is het qua niveau exact hetzelfde. Vanaf VWO4 zitten gymnasium en atheneum door elkaar gemengd, exact dezelfde stof en repetities. Gymnasium heeft er alleen nog Latijn en/of Grieks bij.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 22:21
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-04-2004 @ 17:41 :
Verder mogen gymnasiasten een taal minder doen. In de tijd dat zij normaal aan duits/frans/spaans zouden besteden, hebben zij lessen in grieks of latijn. Ze hebben dus helemaal niet minder tijd voor andere vakken. Gewoon evenveel.
Dit geldt voor onze school absoluut niet...

(er bestaat wel een aangepast C&M profiel voor 2 klassieke talen, misschien dat je dat bedoelt?)
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 22:24
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
transfattyacid schreef op 21-04-2004 @ 21:54 :
Bij ons is het qua niveau exact hetzelfde. Vanaf VWO4 zitten gymnasium en atheneum door elkaar gemengd, exact dezelfde stof en repetities. Gymnasium heeft er alleen nog Latijn en/of Grieks bij.
Je zegt het zelf al: het niveau is hetzelfde, maar gymnasiasten moeten wel OOK nog latijn en/of grieks doen... dus dan is het moeilijker om op hetzelfde niveau te zitten als mensen die meer tijd hebben gehad voor de algemene vakken, dan de mensen die ook nog eens 2 klassieke talen hebben moeten leren... ze hebben meer vakken in dezelfde tijd (gehad). Dan is het niveau misschien qua algemeen deel hetzelfde, maar het is wel 'zwaarder' voor de gymnasiasten...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 22:37
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Bij ons moet je met gymnasium 480 slu in je vrije deel vullen, met atheneum 120. Er dus wel een verschil in uren. Ik zit op een scholengemeenschap, dus de rest van mijn lessen heb ik gewoon samen met de atheneummensen (er doen nu ook nog maar 11 gymnasium, dus dat zou een beetje rustig worden ). Ik weet wel dat vroeger, toen we nog wel één klas met alleen gymnasiasten waren, een aantal leraren altijd zat te zeiken dat wij toch wel een hoger niveau moesten halen omdat wij gymnasium deden. Maar daar is dus nu niet zoveel meer van over gebleven.
Bij ons is het trouwens wel zo dat de mensen die het minst moeite hebben met school gymnasium doen. Wij zijn er allemaal wel zeker van dat we gaan slagen, en terwijl dat bij de atheneummensen bij zeker 60% niet zeker is. Het profiel maakt niet uit (zo hebben wij 3 C&M-ers, 2 E&M-ers, 3 N&G-ers, één N&T-er, één iemand ie N&G én N&T doet en één iemand die C&M én E&M doet). Of je moeite hebt met taal maakt volgens mij ook niet uit, want ik heb een vriendin die echt heel slecht is in Duits en Frans, maar wel gewoon goeide cijfers haalt voor Latijn.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 23:50
Verwijderd
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 00:14
Verwijderd
Ik vraag me af of de gemiddelde atheneumleerling tegenwoordig nog weet wat 'versus' betekent.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 00:20
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 00:44
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
perseus schreef op 22-04-2004 @ 00:14 :
Ik vraag me af of de gemiddelde atheneumleerling tegenwoordig nog weet wat 'versus' betekent.
Met Latijn heb ik dat in ieder geval niet geleerd
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 00:46
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
gymnasium weten met hun intelligentie om te gaan, atheneum zijn lui (om jouw slechte Nederlands maar even over te nemen)
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 00:57
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 22-04-2004 @ 00:46 :
gymnasium weten met hun intelligentie om te gaan, atheneum zijn lui (om jouw slechte Nederlands maar even over te nemen)
Doe dat, ik vind het wel een leuk tintje aan het geheel geven
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 01:06
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2004 @ 00:57 :
Doe dat, ik vind het wel een leuk tintje aan het geheel geven
daarom
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2004, 09:50
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
Laten nou de nerds de leukste mensen zijn ... ex-gymnasiast
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 09:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 22-04-2004 @ 00:46 :
gymnasium weten met hun intelligentie om te gaan, atheneum zijn lui (om jouw slechte Nederlands maar even over te nemen)
de meeste gymnasiasten zijn juist lui, omdat alles hen komt aanwaaien...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 10:16
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Bij ons op de middelbare school was er zo goed als geen verschil tussen Atheneum en Gymnasium. Iedereen had het verplichte deel, het profieldeel en het vrije deel. Het verplichte deel en profieldeel waren voor iedereen (wel van hetzelfde profiel, ongeacht A. of G.) het zelfde, maar de Gymnasiasten kiezen in het vrijdeel of Grieks of Latijn, terwijl de Atheneum-leerlingen een vak kozen uit een ander profiel.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 10:30
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 09:51 :
de meeste gymnasiasten zijn juist lui, omdat alles hen komt aanwaaien...
Absoluut niet, iig, mij is het absoluut niet komen aanwaaien, het is juist zo dan mensen van het atheneum meestal heus wel intelligent genoeg zijn om het ook gymnasium te kunnen doen maar daar gewoon geen zin in hebben. En áls het je komt aanwaaien, dan ben je niet lui, dan heb je gewoon mazzel
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 10:39
Verwijderd
Op mijn school zit Atheneum en Gymnasium ook door elkaar en merk je daar niets. Het 'ik heb minder tijd voor huiswerk' argument gaat hier niet op, omdat Gymnasten minder lessen Frans hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij mij op school is gymnasium en atheneum (vwo zoals ze het bij ons noemen) precies hetzelfde. Het enige verschil is dat sommige leerlingen in de bovenbouw hebben gekozen voor latijn en/of grieks en daardoor tot het gymnasium worden gerekend. Ze hebben dan ook kcv ipv ckv. Ze zitten ook gewoon in dezelfde klassen als de vwo-leerlingen. Eigenlijk dus gewoon op het vwo.

Tsja, beetje vaag. Ik denk dat als je alle gymnasiumleerlingen bij elkaar gooit het niveau automatisch wel omhoog gaat.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:23
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2004 @ 11:21 :


Tsja, beetje vaag. Ik denk dat als je alle gymnasiumleerlingen bij elkaar gooit het niveau automatisch wel omhoog gaat.
Alsof Atheneum leerlingen het niveau omloog halen ofzo
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:24
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 22-04-2004 @ 10:30 :
Absoluut niet, iig, mij is het absoluut niet komen aanwaaien, het is juist zo dan mensen van het atheneum meestal heus wel intelligent genoeg zijn om het ook gymnasium te kunnen doen maar daar gewoon geen zin in hebben. En áls het je komt aanwaaien, dan ben je niet lui, dan heb je gewoon mazzel
Ik zei de meeste, niet iedereen. Ik merk het op mijn school ontzettend. Er wordt gewoon geen flikker uitgevoerd op school en in de lessen... er zijn er een paar die hard moeten werken, maar de meeste mensen bij ons op school hoeven er weinig voor te doen. En geloof me, daar word je ontzettend lui en ongemotiveerd van... Zeker als je vanaf begin dit jaar week dat je theoretisch eigenlijk toch niet meer kan zakken, zelfs als je niets meer zou doen aan school. Ik zit op een zelfstandig gymnasium, als je het hier niet haalt, moet je van school, je kiest er dus voor. Er zijn er een paar die hard moeten werken, maar de anderen zijn er al uitgefilterd in eerdere jaren...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gaea schreef op 22-04-2004 @ 11:23 :
Alsof Atheneum leerlingen het niveau omloog halen ofzo
Dat bedoel ik niet. Gymnasium wordt toch als een hoger niveau gezien dan atheneum. Maar wanneer je deze leerlingen door elkaar hebt zitten, kunnen ze het niveau van de overige vakken natuurlijk niet omhoog gooien. Dat zou gewoon niet eerlijk zijn.
Speciale gymnasium scholen zullen wel een hoger niveau hebben omdat deze speciaal voor die leerlingen zijn die vaak uitzonderlijk intelligent zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:26
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
FuSe schreef op 22-04-2004 @ 10:39 :
Op mijn school zit Atheneum en Gymnasium ook door elkaar en merk je daar niets. Het 'ik heb minder tijd voor huiswerk' argument gaat hier niet op, omdat Gymnasten minder lessen Frans hebben.
Dat is dan nog zo. Ze hebben minder tijd en uitleg en les om hetzelfde niveau te halen als Atheneum kindjes die wel bv 2 lessen in de week hebben. In totaal hebben ze minder tijd om meer vakken goed te doen op hetzelfde niveau als Atheneum...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:29
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
Nerds zijn juist leuk!

Ik merk wel verschil. Groot verschil eigenlijk. Op het gymnasium lag het niveau veel hoger en gingen we gewoon veel sneller door de lesstof heen. Op het atheneum zijn we soms 13 weken bezig met het ongelooflijk belangrijke en interessante fenomeen: de bijzin. Dat is jammer. Nou stond het gymnasium waar ik op zat ook wel bekend om hun "moeilijker lesgeven dan nodig" instelling. Dat had wel wat, in de eerste jaren vielen er een heleboel mensen af maar in de laatste jaren had je dus wel leuke, ijverige (? soms ) en slimme mensen over. En de meeste leerlingen haalden hun examen dan ook wel. Ik was er graag gebleven.
Maar het verschil is niet overal even groot. Zoals al eerder gezegd is: het maakt bijv. uit of je op een scholengemeenschap zit of niet. En zo zijn er nog wel een paar dingen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
grl schreef op 22-04-2004 @ 11:29 :
Op het atheneum zijn we soms 13 weken bezig met het ongelooflijk belangrijke en interessante fenomeen: de bijzin.
Dat is ook niet normaal. Daar waren wij 1 lesje mee bezig ofzo. (op de havo én op het vwo)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:16
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
*mept* ik ben geen nerd

Op een scholengemeenschap zit er meestal niet veel verschil tussen gymnasium en atheneum, behalve dat men over het algemeen iets slimmer is / er meer voor wil doen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 22-04-2004 @ 11:29 :
Ik merk wel verschil. Groot verschil eigenlijk. Op het gymnasium lag het niveau veel hoger (...) En zo zijn er nog wel een paar dingen.
Ja, dat komt dus eigenlijk neer op mijn bewering dat gymnasiasten nerds zijn en atheneumleerlingen gewoon slim

Even zonder gekheid, ik krijg inderdaad zelf wel eens de indruk dat het op het gymnasium moeilijker wordt gemaakt dan nodig is. Mijn broertje heeft gymnasium gedaan, ik gewoon atheneum. Het niveau van zijn gewone vakken verschilde niet van het mijne. Het enige verschil was ahw. het profiel - gymnasium leidde echt op met een sterke nadruk op klassieke oudheid, terwijl atheneum dat niet had. Maar het zal vast per school erg verschillen, want ik hoor hier van mensen die er een groot verschil tussen vinden zitten.

In elk geval zitten er in theorie geen verschillen tussen de diploma's. Een gymnasium- en een atheneum-diploma zijn gelijkwaardig. Sterker nog, volgens mij is een school niet eens gehouden om dat aan te geven op het diploma. Het vermeldt alleen 'Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ''Domme VMBO en MBO'ers die niks kunnen''
llogh
165 08-10-2017 22:09
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.