Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 17:45
Saarah
Saarah is offline
Naar aanleiding van het topic 'Belgische scholen', open ik dit topic dus .

Hoe zit het eigenlijk met het systeem op Nederlandse scholen? Ik heb er nog nooit iets van gesnapt, hopelijk kan iemand het me uitleggen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2005, 07:13
Verwijderd
Zoek ff met de zoekfunctie, er zijn al zo vreselijk veel topics over (en ik heb zelf ook geen zin het nog eens uit te leggen, heb ik in de andere topcis volgens mij duidelijk gedaan ).
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 11:35
Verwijderd
Zijn idd heel veel topics over Maar ik vind het leuk om uit te leggen

Vanaf je vierde ga je naar de basisschool, je begint in groep 1 en zo ga je telkens een groepje omhoog, wanneer je in ieder geval een goed niveau hebt voor je leeftijd. Tot groep 8, dan ben je dus ongeveer 12. In groep 8 wordt er op heel veel scholen een toets afgenomen, een soort examen, genaamd Cito-toets. Op basis van die uitslag en op basis van wat je leraar vindt (soms kan het zijn dat kinderen te cito-toets veel slechter maken dan hun niveau eigenlijk is bv.) wordt je niveau voor de middelbare school bepaald.

Op de middelbare school heb je:
VMBO - Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs, deze richting duurt vier jaar en is het laagste niveau op de middelbare scholen in Nederland.
Havo - Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs, deze richting duurt vijf jaar.
VWO - Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, deze richting duurt zes jaar en bestaat eigenlijk weer uit twee delen: het Atheneum en het Gymnasium. (Het Gymnasium is met Grieks en/of Latijn, het Atheneum zonder.)

In de bovenbouw van de Havo en van het VWO, dus vanaf de vierde klas, kom je in de Tweede Fase. (Sommige scholen beginnen daar pas in de vijfde mee op het VWO, maar dat zijn er niet veel, geloof ik.) De Tweede Fase houdt in dat je kan kiezen uit 4 'profielen'; Cultuur en Maatschappij (C&M), Economie en Maatschappij (E&M), Natuur en Gezond (N&G), Natuur en Techniek (N&T). Elke leerling heeft dezelfde verplichte vakken (waaronder bv. Engels en Nederlands) en bij elk profiel horen profielvakken. Naast zo'n profiel moet je ook nog 1 of 2 keuze vakken kiezen.

In je laatste jaar doe je eindexamen, op basis van die uitslag en op basis van je gemiddelde wordt bepaald of je bent geslaagd of niet.

Met een VMBO-diploma kan je ook Havo gaan doen, en met een Havo-diploma ook VWO.

Met een VMBO-diploma kan je doorstromen naar het MBO (= Middelbaar Beroeps Onderwijs).
Met een Havo-diploma kan je doorstromen naar het HBO (= Hoger Beroeps Onderwijs).
Met een VWO-diploma kan je doorstromen naar het WO (= Wetenschappelijk Onderwijs = Universiteit).
Het HBO en het WO vormen samen het HO (= Hoger Onderwijs)

Meer kan ik nu niet bedenken
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 11:43
Verwijderd
Nog even een aanvulling: VMBO heb je op 4 niveau's.
Je hebt de theoretische leerweg, waar je, de naam zegt het al, vooral theoretische vakken krijgt. Dit heette een paar jaar geleden nog MAVO-D.
Er is de gemengde leerweg, waar je zowel theoretische als praktische vakken krijgt en alvast echt voor een beroep leert. Dit heette een paar jaar geleden nog MAVO-C.
Dan de praktische leerweg, waar je vooral praktische vakken krijgt (en Engels, Nederlands en wiskunde, eventueel een extra vak als dat bij je richting past), waarmee je ook alvast voor een vak leert. Dit heette een paar jaar geleden nog VBO.
En de begeleide leerweg, waar je ook vooral praktische vakken krijgt en meteen al een beroep leert, je kunt hierna dacht ik niet naar het MBO maar wel bij iemand in de leer, maar dat weet ik niet zeker. Dit heette een paar jaar geleden nog IVBO.

Op het VMBO heb je ook profielen, maar die verschillen per school, de school mag dat zelf bepalen. Ik kende ooit een paar mensen die op de zelfde gemengde/praktische VMBOschool zaten, die konden toen kiezen uit innerlijke verzorging, uiterlijke verzorging, bouw en techniek.

MBO is er ook op 4 niveau's, die heten gewoon 1, 2, 3 en 4. Maar ik weet niet precies wat die inhouden. Een MBO opleiding duurt 2 tot 4 jaar, een HBO opleiding 4 of 5 jaar, een universitaire opleiding 4 tot 6 jaar. Ik weet niet of het HBO-opleidingen van 3 jaar zijn.

Laatst gewijzigd op 11-02-2005 om 11:45.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 11-02-2005 @ 12:43 :
Je hebt de theoretische leerweg, waar je, de naam zegt het al, vooral theoretische vakken krijgt. Dit heette een paar jaar geleden nog MAVO-D.
Er is de gemengde leerweg, waar je zowel theoretische als praktische vakken krijgt en alvast echt voor een beroep leert. Dit heette een paar jaar geleden nog MAVO-C.
Ik ken de namen "MAVO-C" en "MAVO-D" helemaal niet...alleen als niveau-aanduiding bij vakken en vakken die je op C-niveau deed konden ook volledig theoretisch zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-02-2005 @ 12:54 :
Ik ken de namen "MAVO-C" en "MAVO-D" helemaal niet...alleen als niveau-aanduiding bij vakken en vakken die je op C-niveau deed konden ook volledig theoretisch zijn?
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. De namen, dat klopt wel, dat je niet heel specifiek iets doet, maar vanaf 4 vakken op D niveau werd het door mensen die ik kende altijd mavo-D genoemd en vanaf 4 vakken op C niveau mavo-C.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:13
Saarah
Saarah is offline
Oké, thx iedereen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Meelopen in Nederlandse school
Kuikie
6 06-07-2015 16:07
Algemene schoolzaken Nieuwe school of niet?
ADO070
4 20-09-2011 20:45
Studeren theater/musical scholen Nederland
zmorganaz
0 19-03-2009 01:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquete profielwerkstuk, willen jullie die invullen?!
-m-n-
2 25-09-2007 21:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog: Nederlandse lessen bevordert integratie
Ici-Paris_#
9 30-03-2007 11:07
Levensbeschouwing & Filosofie Scholen vrijgeven voor suikerfeest
Upke
452 09-12-2003 20:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.