Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2003, 13:12
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik weet niet zeker of het hier hoort, maar ik hoorde laatst van iemand dat tijd en ruimte niet altijd hebben bestaan.

Is tijd oneindig? Was er nooit een begin van tijd?

Is ruimte oneindig? Was er nooit een begin van ruimte?

Wil iemand me op een enigzins simpele manier uitleggen hoe dat dan zit?
__________________
Dat heb je soms...

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 14:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2003, 14:22
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Mijn vraag is dus niet zozeer of het heelal oneindig is(zoals in het topic dat hieronder ergens staat gevraagd wordt), maar meer in de hoek van hoe het ontstaan is en of het ook ooit weer kan vergaan.

Dat ruimte oneindig is staat volgens mij wel vast, want zoals tjaslon in dat ene topic zei: het bestaan van iets sluit het bestaan van niets uit. Als het niet groter(omdat het oneidig is) kan worden, dan kan het ook niet kleiner worden. Het kan dus niet veranderen. Als het niet kan veranderen of ontwikkelen, kan het dan wel ontstaan?

Bij tijd: hoe kan er nou een eerste moment zijn als er ook geen laatste moment kan zijn. Als alles ophoud te bestaan(op de een of andere manier), en daarna komt er iets nieuws(vraag me niet hoe), dan is er toch een bepaalde periode leegte geweest en staat tijd toch onafhankelijk van materie? Als tijd onafhankelijk staat van materie, dan zou er zelfs voor de oerknal(of zoiets) ook al tijd geweest moeten zijn? Hoe kan iets dat los staat van materie ontstaan? Dat is net zoiets als vragen wanneer de ziel is ontstaan, maar dan met het verschil dat we tijd, ondanks dat het los staat van materie wel kunnen meten. Daardoor is het bestaan ervan zekerder.
__________________
Dat heb je soms...

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 14:25.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 14:45
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Dat ruimte oneindig is staat volgens mij wel vast, want zoals tjaslon in dat ene topic zei: het bestaan van iets sluit het bestaan van niets uit.
dat is ten eerste niet waar en ten tweede zie ik niet helemaal wat het met het ontstaan van het heelal te maken heeft?
Zonder niets bestaat er geen iets. Maar als je het oerknal model van het heelal begrijpt is het bestaan van 'niets' ook makkelijker te begrijpen, denk ik.

Citaat:
Als het niet groter(omdat het oneidig is) kan worden, dan kan het ook niet kleiner worden. Het kan dus niet veranderen. Als het niet kan veranderen of ontwikkelen, kan het dan wel ontstaan?
Het heelal groeit. Het kan dus nooit oneindig zijn. Wel kan het onbegrensd zijn. Even een quote van mezelf uit een ander topic:

Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 14:33:
Wij kunnen waarnemen dat alles in het heelal van elkaar af beweegt. Als een ballon met stippen die word opgeblazen. (alle stippen bewegen van elkaar af, maar er is geen middelpunt aan te wijzen) Logisch terugredenerend zeggen we dat er een moment geweest moet zijn (ong. 15 miljard jaar geleden) dat alle materie in het heelal op één punt zat. De relativiteitstheorie leert ons dat ruimte en tijd niet los van elkaar bestaan, maar samen de zogenaamde ruimte-tijd vormen. Iedere waarnemer moet zijn eigen waarden voor tijd als ruimte meten, omdat er daarvoor geen absolute waarden bestaan. Op het moment van de oerknal was alle materie in een punt. Het volume van dat punt naderde naar 0 waardoor de massa naar oneindig naderde. Volgens de relativiteitstheorie moet de tijd dan oneindig langzaam lopen om een correcte werking van de natuurwetten te garanderen. Zoiets heet een singulariteit, en gebeurd bijvoorbeeld ook in een zwart gat.
Inmiddels hebben we met maar liefst drie oneindigheden te maken. En met oneindige getallen kunnen we in de natuurkunde niet werken. Vandaar dat we zeggen dat er 'voor' de oerknal geen ruimte of tijd bestond.
Het heelal heeft dus niet altijd bestaan. Er is een begin aan zowel tijd als er is aan ruimte. Je kan zeggen (misschien) dat het heelal wel 'eindig maar onbegrensd' is. Net zoals het oppervlak van de ballon in het eerdere voorbeeld. Het oppervlak is eindig, maar het heeft geen begrenzingen, het is gekromt. Ruimte-tijd kan ook gekromt zijn onder invloed van de massa en de zwaartekracht die erin zit. Daardoor lijkt het voor onze 3 dimensionale wereld oneindig, maar is het dat in mogelijk hogere dimensie;s niet.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 14:59
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 15:45:
dat is ten eerste niet waar en ten tweede zie ik niet helemaal wat het met het ontstaan van het heelal te maken heeft?
Zonder niets bestaat er geen iets. Maar als je het oerknal model van het heelal begrijpt is het bestaan van 'niets' ook makkelijker te begrijpen, denk ik.
Als het bestaan van iets het bestaan van niets uitsluit, dan moet het heelal ondeindig zijn. het bestaan van iets sluit het bestaan van niets uit, omdat er anders een grens tussen het iets en het niets zou moeten zijn. Ik weet niet hoe ik me zo'n grens voor moet stellen als zelfs leegte 'iets' is.

Het oerknal model begrijp ik volgens mij nog niet helemaal.



Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 15:45:
Het heelal groeit. Het kan dus nooit oneindig zijn. Wel kan het onbegrensd zijn. Even een quote van mezelf uit een ander topic:
Het heelal breid zich uit, dat is inderdaad waar, maar ruimte en heelal betekenen voor mij niet hetzelfde. Het heelal breid zich uit in de ruimte. Als ik het begrip heelal verkeerd gebruikt heb, mijn excuses daarvoor.



Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 15:45:
Het heelal heeft dus niet altijd bestaan. Er is een begin aan zowel tijd als er is aan ruimte. Je kan zeggen (misschien) dat het heelal wel 'eindig maar onbegrensd' is. Net zoals het oppervlak van de ballon in het eerdere voorbeeld. Het oppervlak is eindig, maar het heeft geen begrenzingen, het is gekromt. Ruimte-tijd kan ook gekromt zijn onder invloed van de massa en de zwaartekracht die erin zit. Daardoor lijkt het voor onze 3 dimensionale wereld oneindig, maar is het dat in mogelijk hogere dimensie;s niet.
Dit begrijp ik niet goed, zou je dit iets meer uit kunnen leggen?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 15:06
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
lovetear schreef op 08-11-2003 @ 15:59:
Als het bestaan van iets het bestaan van niets uitsluit, dan moet het heelal ondeindig zijn. het bestaan van iets sluit het bestaan van niets uit, omdat er anders een grens tussen het iets en het niets zou moeten zijn. Ik weet niet hoe ik me zo'n grens voor moet stellen als zelfs leegte 'iets' is.
Volgens die redentatie zou het heelal oneindig zijn. Maar dat is het niet, want het groeit.

Citaat:
Het heelal breid zich uit, dat is inderdaad waar, maar ruimte en heelal betekenen voor mij niet hetzelfde. Het heelal breid zich uit in de ruimte. Als ik het begrip heelal verkeerd gebruikt heb, mijn excuses daarvoor.


Wat is dan het verschil tussen heelal en ruimte volgens jou?Het heelal breid zich uit in de ruimte, zeg je. Dan moet er toch een grens zijn waar heelal ophoud en ruimte begint?


Citaat:
Dit begrijp ik niet goed, zou je dit iets meer uit kunnen leggen?


Begrijp je het stukje in die quote wel?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 15:20
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 16:06:
Volgens die redentatie zou het heelal oneindig zijn. Maar dat is het niet, want het groeit.
Mja, ik bedoelde dus de ruimte in plaats van het heelal.



Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 16:06:
Wat is dan het verschil tussen heelal en ruimte volgens jou?Het heelal breid zich uit in de ruimte, zeg je. Dan moet er toch een grens zijn waar heelal ophoud en ruimte begint?
Ja, onder het heelal versta ik alle materie. Alles wat bestaat. Dat stel ik me voor als een bol die steeds groter wordt. Onder de ruimte versta ik de gigantische leegte waarin die bol zit en zich steeds maar uitbreid. een grens tussen waar dingen zijn en waar dingen niet zijn zie ik wel, maar dat is geen grens tussen iets en niets, toch? Als het heelal zich uitbreid, waarin breid het zich anders uit dan in iets anders?




Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 16:06:
Begrijp je het stukje in die quote wel?
Niet echt, vanaf het moment dat je over de relativiteitstheorie(e=mc2?) begint, ben je me kwijt .
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 16:03
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
lovetear schreef op 08-11-2003 @ 16:20:
Ja, onder het heelal versta ik alle materie. Alles wat bestaat. Dat stel ik me voor als een bol die steeds groter wordt. Onder de ruimte versta ik de gigantische leegte waarin die bol zit en zich steeds maar uitbreid. een grens tussen waar dingen zijn en waar dingen niet zijn zie ik wel, maar dat is geen grens tussen iets en niets, toch? Als het heelal zich uitbreid, waarin breid het zich anders uit dan in iets anders?
Dan is de ruimte dus hetzelfde als het heelal, met uitzondering dat er geen materie in zit? Maar dan kan je toch net zo goed zeggen dat het heelal oneindig is? Wat is het wezenlijke verschil tussen een gebied waar wel materie zit en een gebied waar geen materie zit?
Denk nog eens aan die ballon met stippen erop. Die ballon breid zich uit in de lege ruimte, dat kunnen wij zien als we hem opblazen. Maar denk nou eens dat het oppervlak en niet de inhoud van de ballon het heelal voorstelt. De stippen bewegen zich van elkaar af op een twee dimensionaal gekromt vlak. Het oppervlak groeit, maar het groeit niet noodzakelijkerwijs ten koste van iets anders. Voor de stippen of voor een 2 dimensionaal diertje wat op de ballon loopt is hun universum oneindig. Maar wij zien dat het optisch bedrog is en dat hun universum helemaal niet oneindig is.
Zo zou het ook kunnen dat ons heelal alleen oneindig is in onze 3 dimensies, maar misschien in 4d wel begrenzingen heeft.




Niet echt, vanaf het moment dat je over de relativiteitstheorie(e=mc2?) begint, ben je me kwijt . [/B][/QUOTE]

eigenlijk raad ik je aan om gewoon eens wat boeken hierover te lezen, zoals 'het heelal'van stephen hawking. Die kan het beter uitleggen.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 16:26
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 17:03:
Dan is de ruimte dus hetzelfde als het heelal, met uitzondering dat er geen materie in zit? Maar dan kan je toch net zo goed zeggen dat het heelal oneindig is? Wat is het wezenlijke verschil tussen een gebied waar wel materie zit en een gebied waar geen materie zit?
ALs er niets in zit, kan er ook niets uitbreiden. Het gebied waar materie in zit, wordt groter doordat de materie verder uit elkaar gaat, maar het gebied zelf blijft even groot, of begrijp ik iets verkeerd?

Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 17:03:
Denk nog eens aan die ballon met stippen erop. Die ballon breid zich uit in de lege ruimte, dat kunnen wij zien als we hem opblazen. Maar denk nou eens dat het oppervlak en niet de inhoud van de ballon het heelal voorstelt. De stippen bewegen zich van elkaar af op een twee dimensionaal gekromt vlak. Het oppervlak groeit, maar het groeit niet noodzakelijkerwijs ten koste van iets anders. Voor de stippen of voor een 2 dimensionaal diertje wat op de ballon loopt is hun universum oneindig. Maar wij zien dat het optisch bedrog is en dat hun universum helemaal niet oneindig is.
Zo zou het ook kunnen dat ons heelal alleen oneindig is in onze 3 dimensies, maar misschien in 4d wel begrenzingen heeft.
Ik begrijp nu dat het groeit, maar niet ten koste van iets anders. Maar ik begrijp niet zo goed hoe het universum voor zo'n stip oneindig lijkt...

Ik wil dit heel graag begrijpen, maar ik ben af en toe een beetje traag van begrip, sorry...


Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-11-2003 @ 17:03:
eigenlijk raad ik je aan om gewoon eens wat boeken hierover te lezen, zoals 'het heelal'van stephen hawking. Die kan het beter uitleggen.
Hmm, ik zal in de schoolbibliotheek kijken of ze het hebben.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 21:16
Tjaslon
Tjaslon is offline
Het heelal groeit niet, het dijt uit: dit is geheel wat anders.
Groeit suggereert een vergrooting van de materie, terwijl wanneer het uitdijt het enkel word versprijt over een groter vlak.

Dit laatste maakt het extra ingewikkeld, een groter vlak is voor ons wanneer de tijd tussen twee objecten groter word voor oa licht. Ik heb tot nu toe geen bevredigend antwoord hier op, maar ik hou het bij de discussie doder van een definitie van ruimte en tijd van ik dacht Kant.

Op de vraag of je ruimte of tijd kon waarnemen "antwoordde" hij dat tijd en ruimte beide een voorwaarde zijn voor waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 22:38
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 09-11-2003 @ 22:16:
Het heelal groeit niet, het dijt uit: dit is geheel wat anders.
Groeit suggereert een vergrooting van de materie, terwijl wanneer het uitdijt het enkel word versprijt over een groter vlak.
uitdijen is inderdaad een betere term.

Citaat:
Dit laatste maakt het extra ingewikkeld, een groter vlak is voor ons wanneer de tijd tussen twee objecten groter word voor oa licht. Ik heb tot nu toe geen bevredigend antwoord hier op, maar ik hou het bij de discussie doder van een definitie van ruimte en tijd van ik dacht Kant.
wat is precies het probleem wat je jezelf stelt dan?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 16:00
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 09-11-2003 @ 23:38:
wat is precies het probleem wat je jezelf stelt dan?
Het probleem is dat het van elkaar afhangt. Ruimte en tijd zelf zijn, zoals ik op het laats stelde, een voorwaarde voor waarnemen. Je kan dus niet ruimte noch tijd objectief waarnemen, laat staan er echt mee rekenen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:52
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ah, dus net zoiets als dat je kijken niet kunt zien? Bedoel je dat?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:42
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
lovetear schreef op 10-11-2003 @ 18:52:Ah, dus net zoiets als dat je kijken niet kunt zien? Bedoel je dat?
Niet helemaal, waarnemen is namelijk geen vervoeging van het woord tijd of ruimte.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 14:05
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Oh ja, volgens mij begrijp ik het wel.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 00:00
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 10-11-2003 @ 17:00:
Het probleem is dat het van elkaar afhangt. Ruimte en tijd zelf zijn, zoals ik op het laats stelde, een voorwaarde voor waarnemen. Je kan dus niet ruimte noch tijd objectief waarnemen, laat staan er echt mee rekenen.
Je hebt gelijk. En ik ben ook bekend met het probleem, hoewel het meer filosofisch is dan natuurkundig. Zonder tijd kan je niet waarnemen (meten) maar tijd zelf kun je wel meten. Je kan er wel theoretisch mee rekenen, in formules bijvoorbeeld.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 21:58
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Matrix Revolutions al gezien?

De scene dat hij vast zit in de metro, daar kan je het heelal wel mee vergelijken. Je kan opzich wel de hele tijd (vantui je eigen referentiekader gezien) vooruit blijven lopen, maar toch kom je op dezelfde plek uit (zoals Neo ).

Ennuh, tevens uit revolutions: Every beginning has an end
Bewijs voor oerknal is er trouwens al, dus dat is algemeen aanvaard.
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 22:14
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 13-11-2003 @ 22:58:
Bewijs voor oerknal is er trouwens al, dus dat is algemeen aanvaard.
Oerknal is een oplossing op het probleem, of het de goede oplossing is vanzelfsprekend niet duidelijk. Of het iets zegt over het begin lijkt mij wel duidelijk, een negatief antwoord .
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 17:41
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Nee, wij noemen het tijd maar wat is tijd nou.. tijd is tijd beter weet je niet, dus het begin van de tijd zal begonnen zijn bij degene die het heeft verzonnen.. nou aangezien in de middeleeuwen men al kon klokkijken met de zon bestaat de tijd al heel lang..

want eigenlijk hebben wij de tijd maar verzonnen
__________________
ok...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-11-2003, 22:23
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 13-11-2003 @ 23:14:
Oerknal is een oplossing op het probleem, of het de goede oplossing is vanzelfsprekend niet duidelijk. Of het iets zegt over het begin lijkt mij wel duidelijk, een negatief antwoord .
Sorry ik heb niet de hele discussie gevolgd, dus ik weet niet of het al gezegd is....

Maar de topic starter vraagt toch naar het begin van ruimte en tijd? En dan is het momenteel meest aanvaadbare antwoord toch de oerknal?? Kijk of dat waar is, dat is een andere discussie, maar dat vraagt hij niet (niet in zijn openingspost iig )

Enneh SynoP, omdat wij 'de natuur' de Natuur hebben genoemd, bestaat het dan pas vanaf het moment dat wij het zo hebben genoemd? Er zijn wel meer fenomenen die wij hebben verzonnen, maar daarom kan het ervoor nog wel zijn. Nouja, je kan er natuurlijk mooi op filosoferen, geef ik toe...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 16:24
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 13-11-2003 @ 22:58:
Matrix Revolutions al gezien?

De scene dat hij vast zit in de metro, daar kan je het heelal wel mee vergelijken. Je kan opzich wel de hele tijd (vantui je eigen referentiekader gezien) vooruit blijven lopen, maar toch kom je op dezelfde plek uit (zoals Neo ).

Ennuh, tevens uit revolutions: Every beginning has an end
Bewijs voor oerknal is er trouwens al, dus dat is algemeen aanvaard.
ik denk juist dat deze quote in the world as we know it, niet helemaal opgaat... ik geloof niet in een eindige tijd. Ik denk dat de tijd op een of andere manier een elipsvormige lijn vormt. dit zou voor mij ook een beetje verklaren waar de aanleiding vandaan komt op de oerknal... door het weer inkrimpen van het heelal tot 1 punt zou dat punt vervolgens weer kunnen 'exploderen' --> oerknal
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 20:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
DeJaVu, het is inderdaad de gangbaarste theorie, maar de oerknal is in mijn ogen niet het begin van beweging of tijd.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 22:04
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Wat is jou alternatief dan?

Oneindige ruimte-tijd?

Ja er moet toch een keer niets geweest zijn, denk ik. En voor mij is tijd de op1volging van gebeurtenissen. Als er nix is, gebeurt er ook nix, en heeft het ook weinig zin om een tijd te definieren...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 22:33
Tjaslon
Tjaslon is offline
Sorry dat ik zo laat reageerde, maar je hebt het compleet juist betreft mijn alternatief. Absolute oneindigheid.
Dejavu, je komt me als een redelijk rationele persoon over: dus misschien kan jij mij uitleggen, met pure logica, waarom alles perse een einde moet hebben en alles perse een begin moet hebben. Tot iemand mij op andere gedachte brengt of het word voorin elk natuurkunde boekje staat (), zal ik het volgende nog tig keer herhalen: maar het bestaan van niets, sluit het bestaan van iets volkomen uit.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 01:45
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 27-11-2003 @ 23:33:
Sorry dat ik zo laat reageerde, maar je hebt het compleet juist betreft mijn alternatief. Absolute oneindigheid.
Dejavu, je komt me als een redelijk rationele persoon over: dus misschien kan jij mij uitleggen, met pure logica, waarom alles perse een einde moet hebben en alles perse een begin moet hebben. Tot iemand mij op andere gedachte brengt of het word voorin elk natuurkunde boekje staat (), zal ik het volgende nog tig keer herhalen: maar het bestaan van niets, sluit het bestaan van iets volkomen uit.
Waarom denk je dat nou??

Goed, een moeilijk stukje logica om iets eenvoudigs te bewijzen
Het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volkomen uit.

Iets en niets kunnen dus niet gelijktijdig bestaan. Dus: Of er is iets óf er is niets. (x óf y, x én y is niet toegestaan) Echter, x is tegenovergesteld aan y, sterker nog, ze zijn noodzakelijk voor elkaar. Zonder x bestaat er geen y. (net zogoed als er zonder slecht geen goed bestaat) Dus:
- Of x en y bestaan allebei
- óf x en y bestaan allebei niet.

Maar: als alleen y bestaat dan is het niet toegestaan dat x tegelijkertijd ook bestaat.
De eerste mogelijkheid valt dus af, logisch beredeneerd kan dan alleen stelling 2 kloppen: x en y bestaan allebei niet. Dus zowel iets als niets bestaat niet.

Hoe leg jij dit uit?
__________________
vive la feast!!

Laatst gewijzigd op 06-12-2003 om 01:49.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 01:53
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 06-12-2003 @ 02:45:
Waarom denk je dat nou??

Goed, een stukje logica dan:
Het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volkomen uit.

Iets en niets kunnen dus niet gelijktijdig bestaan. Dus: Of er is iets óf er is niets. (x óf y, x én y is niet toegestaan) Echter, x is tegenovergesteld aan y, sterker nog, ze zijn noodzakelijk voor elkaar. Zonder x bestaat er geen y. (net zogoed als er zonder slecht geen goed bestaat) Dus:
- Of x en y bestaan allebei
- óf x en y bestaan allebei niet.

Maar: als alleen y bestaat dan is het niet toegestaan dat x tegelijkertijd ook bestaat.
De eerste mogelijkheid valt dus af, logisch beredeneerd kan dan alleen stelling 2 kloppen: x en y bestaan allebei niet. Dus zowel iets als niets bestaat niet.
Hoe leg jij dit uit?
sinds wanneer kun je ieder willekeurig begrip in een wiskundige vergelijking toepassen.....

half vol is hetzelfde als half leeg, dus half y is half x
0,5y=0,5x
dus
y=x
dus
dus helemaal vol is hetzelfde als helemaal leeg.....

dit is even dom toepassen van wiskunde op verkeerde momenten zoals jij dat deed
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2003, 02:05
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 06-12-2003 @ 02:53:
sinds wanneer kun je ieder willekeurig begrip in een wiskundige vergelijking toepassen.....

half vol is hetzelfde als half leeg, dus half y is half x
0,5y=0,5x
dus
y=x
dus
dus helemaal vol is hetzelfde als helemaal leeg.....

dit is even dom toepassen van wiskunde op verkeerde momenten zoals jij dat deed
Wat ik maak is een logische stelling, niet een wiskundige vergelijking waarin ik een waarde aan x en y toeken. Het heeft feitelijk helemaal niets (maar dan bedoel ik ook echt niets) met wiskunde te maken. Het enige wat er gebeurt is de woorden 'iets' en 'niets' vervangen door x en y, omdat dat nou eenmaal minder verwarrend is.
Als je wiskunde gelijk stelt met logica heb je nog een heel end te gaan.

edit: in jou vergelijking zou je 'half vol' moeten vervangen door x en 'half leeg' door y. Dan denk je wel logisch.
En kijk dan nog maar eens...
__________________
vive la feast!!

Laatst gewijzigd op 06-12-2003 om 02:07.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 18:02
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 06-12-2003 @ 02:45:
Goed, een moeilijk stukje logica om iets eenvoudigs te bewijzen
Lijkt me leuk
Citaat:
Iets en niets kunnen dus niet gelijktijdig bestaan. [..] Echter, x is tegenovergesteld aan y, sterker nog, ze zijn noodzakelijk voor elkaar.
Dit laatste heb ik nooit gezegt, integendeel: ik heb omgekeerde verteld. Ik had verwacht dat ik een logisch bewijs zou zien waarom mijn stelling niet zou kloppen, maar helaas zag ik enkel een tweede stelling, niet van mijn hand, met een logische uitbreiding daarop. Maar goed, wanneer je perse mijn stelling in jouw logica wil zien: bij deze "Het is x óf y. Dus x is waar, y is onwaar. y is waar, x is onwaar." En zo leg ik het uit.

Laatst gewijzigd op 06-12-2003 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 19:53
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 06-12-2003 @ 19:02:
Lijkt me leuk Dit laatste heb ik nooit gezegt, integendeel: ik heb omgekeerde verteld. Ik had verwacht dat ik een logisch bewijs zou zien waarom mijn stelling niet zou kloppen, maar helaas zag ik enkel een tweede stelling, niet van mijn hand, met een logische uitbreiding daarop. Maar goed, wanneer je perse mijn stelling in jouw logica wil zien: bij deze "Het is x óf y. Dus x is waar, y is onwaar. y is waar, x is onwaar." En zo leg ik het uit.
Kijk nou nog eens goed. Ik ben in mijn logische stelling begonnen met jou bewering: 'het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volledig uit'. Na twee stappen volgt er uit jou stelling dat of iets en niets allebei bestaan of allebei niet bestaan. Dat komt omdat iets en niets impliceren elkaars tegenstellingen te zijn. Ze impliceren tegelijk niet zonder elkaar te kunnen bestaan. Of wil je dit in beginsel al ontkennen?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 20:25
nofi
nofi is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 06-12-2003 @ 02:45:
Waarom denk je dat nou??

Goed, een moeilijk stukje logica om iets eenvoudigs te bewijzen
Het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volkomen uit.

Iets en niets kunnen dus niet gelijktijdig bestaan. Dus: Of er is iets óf er is niets. (x óf y, x én y is niet toegestaan) Echter, x is tegenovergesteld aan y, sterker nog, ze zijn noodzakelijk voor elkaar. Zonder x bestaat er geen y. (net zogoed als er zonder slecht geen goed bestaat) Dus:
- Of x en y bestaan allebei
- óf x en y bestaan allebei niet.

Maar: als alleen y bestaat dan is het niet toegestaan dat x tegelijkertijd ook bestaat.
De eerste mogelijkheid valt dus af, logisch beredeneerd kan dan alleen stelling 2 kloppen: x en y bestaan allebei niet. Dus zowel iets als niets bestaat niet.

Hoe leg jij dit uit?
Waarom kunnen iets en niets niet tergelijk bestaan? Een willekeurig beeltje kan zich toch door een aangenomen vacuum bewegen? Dan beweegt er toch iets door het niets? Verder stel je dat het 'één noodzakelijk is voor het ander (zoals goed en slecht) maar dat sluit niet uit dat ze tegelijk allebij aanwegzig moeten zijn. ze moeten alleen allebij op een gegeven moment aanwezig zijn geweest, maar dat kan ook los van elkaar.

ergo, je redenering slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 20:32
nofi
nofi is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 06-12-2003 @ 02:53:
sinds wanneer kun je ieder willekeurig begrip in een wiskundige vergelijking toepassen.....

half vol is hetzelfde als half leeg, dus half y is half x
0,5y=0,5x
dus
y=x
dus
dus helemaal vol is hetzelfde als helemaal leeg.....

dit is even dom toepassen van wiskunde op verkeerde momenten zoals jij dat deed
dat mag je niet zo zeggen.... je krijgt eerder een vergelijking als

f(x)=1-0,5x voor x=1 is het glas halfleeg
g(x)=0,5y voor y=1 is het glas half vol

dat klopt want voor f(x) en g(x) komt er een half uit... maar je kan y en x niet aan elkaar gelijk stellen zo.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 21:30
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
nofi schreef op 06-12-2003 @ 21:25:
Waarom kunnen iets en niets niet tergelijk bestaan? Een willekeurig beeltje kan zich toch door een aangenomen vacuum bewegen? Dan beweegt er toch iets door het niets? Verder stel je dat het 'één noodzakelijk is voor het ander (zoals goed en slecht) maar dat sluit niet uit dat ze tegelijk allebij aanwegzig moeten zijn. ze moeten alleen allebij op een gegeven moment aanwezig zijn geweest, maar dat kan ook los van elkaar.

ergo, je redenering slaat nergens op.
De stelling was: Het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volledig uit. Daaruit volgt dus dat iets en niets dus niet tegelijk kunnen bestaan. (is dat nou echt zo moeilijk te volgen? ) Ik zeg dat niet, het volgt uit de stelling van Tjaslon.
Het hele idee van logica is beginnen met een stelling die je wilt ontkrachten, die analyseren tot je een paradox tegenkomt.

Verder gaat die vergelijking van dat deeltje niet op, omdat ik dit probleem veel metafysischer bekijk.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 19:14
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Kijk nou nog eens goed
Blitzkrieg Bop, ik heb het weer bekeken: maar alsnog klopt jou berdenering niet. De fout zit in de stap naar "zonder x is er geen y". Dit is onjuist, althans logisch gezien. Ik denk dat je je vergist met het idee iets wat inderdaad niet kan bestaan zonder het idee van niets.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 19:58
nofi
nofi is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 06-12-2003 @ 22:30:
De stelling was: Het bestaan van niets sluit het bestaan van iets volledig uit. Daaruit volgt dus dat iets en niets dus niet tegelijk kunnen bestaan. (is dat nou echt zo moeilijk te volgen? ) Ik zeg dat niet, het volgt uit de stelling van Tjaslon.
Het hele idee van logica is beginnen met een stelling die je wilt ontkrachten, die analyseren tot je een paradox tegenkomt.

Verder gaat die vergelijking van dat deeltje niet op, omdat ik dit probleem veel metafysischer bekijk.
ik moet beter leren lezen.. in ieder geval klopt de stelling dus niet... alleen was het niet jouw stelling maar die van tjaslon.

alleen moet je me toch eens uitleggen hoe je iets metafysischer kan zien dan 'een deeltje'
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 22:15
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 07-12-2003 @ 20:14:
Blitzkrieg Bop, ik heb het weer bekeken: maar alsnog klopt jou berdenering niet. De fout zit in de stap naar "zonder x is er geen y". Dit is onjuist, althans logisch gezien. Ik denk dat je je vergist met het idee iets wat inderdaad niet kan bestaan zonder het idee van niets.
Ik heb inderdaad alleen gekeken naar de natuurlijke implicatie van de woorden 'iets' en 'niets'. Jij had in in beginsel over oneindigheid en daarna maakte je je stelling: het bestaan van niets sluit het bestaan van iets uit. Ik denk inderdaad op een hoog metafysisch niveau, ik probeer de begrippen iets en niets alleen in zijn essentie te benaderen. Dan impliceren die begrippen nooit onafhankelijk van elkaar te kunnen bestaan. Maar wellicht had jij in je stelling een andere invulling van de begrippen, m.a.w. je plaatst ze op een lager (-fysisch) niveau. Welk niveau is dat?
Zoals nofi in het voorbeeld van zijn deeltje wat door een vacuum beweegt ook doet. Nou is een deeltje wat door een vacuum beweegt geen voorbeeld van 'iets wat door niets beweegt' tenminste niet op metafysisch niveau. De essentie van 'iets' (en zijn natuurlijke coöperatief 'niets') is niet gelijk aan een deeltje en een vacuum. Een deeltje is namelijk niet 'iets'. want het is een deeltje, (een deeltje zou als natuurlijke coöperatief 'geen deeltje') hebben. En een vacuum is ook niet gelijk aan 'niets' want het is een vacuum.

pfff dit gaat me bijna boven de pet... ik hoop dat jullie het nog volgen. Zo niet, kunnen we er beter mee stoppen. Je moet dit heel abstract bekijken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 06:50
trasher
trasher is offline
Citaat:
New Scientist vol 2416 (11/10/2003), p6:
Perplexing observations beamed back by a NASA spacecraft are fuelling debates about a mystery of biblical proportions - is our universe infinite? This week, a team of scientists announced tantalising hints that the universe is actually relatively small, with a hall-of-mirrors illusion tricking us into thinking that space stretches on forever.

However, work by a second team seems to contradict this, and scientists are now busy trying to resolve the conundrum. "Wether space is finite is something people have been asking since ancient times, and probably before that," says mathematician Jeffrey Weeks from Canton, New York. "If we resolved this and confirmed that space is finite, this would be an enormous step forward in our understanding of nature."


At the centre of the debate are observations by NASA's Wilkinson Microwave Anistrophy Probe (WMAP), which was launched in 2001. The probe measures temperature ripples in the "cosmic microwave background", the afterglow radiation from the big bang fireball. Astronomers are interested in how strong different sizes of ripples are, as this reveals vital information about the early universe, and might tell us how big the universe is today.

Many astronomers suspect that the universe is infinite. In that case, the microwave background ripples should have an unlimited range of sizes. But while WMAP's observations of small-scale ripples have matched predictions for an infinite universe almost perfectly, the large-scale measurements have not. On the largest scales, WMAP has shown that the ripples almost dissapear (see Graphic, top).

It could just be down to chance. Computer simulations that model the birth of the microwave background create this pattern every few hundred runs. But it could mean that space itself is not big enough to support the broadest ripples, according to Weeks. "Just as the vibrations of a bell cannot be larger than the bell itself, any fluctuations in space cannot be larger than space itself," he says.

Weeks and his colleagues, a team of astrophysicists in France, say the WMAP results suggest that the universe is not only small, but that space wraps back on itself in a bizarre way (Nature, vol 425, p593). Despite being finite, the universe wouldn't have any kind of edge. If a spacecraft blasted off in what we'd perceive to be a straight line - the line a beam of light would follow - it would eventually end up where it started.
Nu is dit natuurlijk geen bevestigde theorie, aan het eind van het (volledige) artikel wordt het zelfs al haast van de hand gewezen. Maar m'n punt is: laat je niet in dogma's vangen.

Citaat:
lovetear schreef op 08-11-2003 @ 14:12:
Ik weet niet zeker of het hier hoort, maar ik hoorde laatst van iemand dat tijd en ruimte niet altijd hebben bestaan.

Is tijd oneindig? Was er nooit een begin van tijd?

Is ruimte oneindig? Was er nooit een begin van ruimte?

Wil iemand me op een enigzins simpele manier uitleggen hoe dat dan zit?
Volgens de supersnaartheorie, momenteel de meest potentiële allesomvattende theorie, was de big bang het moment waarop de dimensies waaruit ruimtetijd bestaat zich scheidden van zeven andere dimensies. (De supersnaartheorie komt erop neer dat alle fenomenen in de fysica te beschrijven zijn in termen van trillingen op elf 'snaren', of dimensies.) De big bang is in dat geval niet het begin van 'iets'.

Als het idee van een eindig universum je benauwt, geen nood. Er is ook nog de M-theorie, waarin ons (al dan niet eindige) universum deel uitmaakt van een multiversum, een oneindigheid aan universa.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 12:06
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
trasher schreef op 08-12-2003 @ 07:50:
Nu is dit natuurlijk geen bevestigde theorie, aan het eind van het (volledige) artikel wordt het zelfs al haast van de hand gewezen. Maar m'n punt is: laat je niet in dogma's vangen.
Mja.. eindig maar onbegrensd, zoiets suggereerde ik al... En ik vind het eigenlijk helemaal niet zo onlogisch klinken. Iets wat ooit begonnen is in de oerknal (met als bewijs daarvan het uitdijen van het heelal en de achtergrondstraling) kan toch nooit oneindig zijn? Het heelal lijkt echter wel oneindig, omdat het er in elke richting precies hetzelfde uitziet. Om dit te verklaren zijn er denk ik wel meerdere dimensies nodig. En dat komt aardig overeen met de kwantum theorie van de supersnaren.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2003, 18:16
trasher
trasher is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 08-12-2003 @ 13:06:
Mja.. eindig maar onbegrensd, zoiets suggereerde ik al... En ik vind het eigenlijk helemaal niet zo onlogisch klinken. Iets wat ooit begonnen is in de oerknal (met als bewijs daarvan het uitdijen van het heelal en de achtergrondstraling) kan toch nooit oneindig zijn?
Nou, niet per se. Want stel bijvoorbeeld er was een oneindige lege ruimte, waarin de big bang plaatsvond. De big bang was een explosie waarvan de brokstukken het universum zoals we dat kennen vormden. In dat geval is de ruimte oneindig, maar het inhoudelijke universum als (uitdijend) 'eilandje' van brokstukken heeft een rand. (is eindig)

Punt is dat met de big bang ruimtetijd ontstond. Je moet de big bang niet zien als een explosie zoals ik die net omschreef, die plaatshad op één punt, in het al aanwezige 'niets', maar als een explosie die zich overal tegelijkertijd voordeed. Ruimtetijd werd immers bij de big bang 'uitgerold'. Visualiseer de big bang als een balletje waarvan een deel uitklapt (ruimtetijd), en een deel inklapt (de zeven overige dimensies uit de supersnaartheorie).

Tenminste, zo heb ik het begrepen; het kan goed zijn dat ik ergens mis zit. Ik ben geen theoretisch natuurkundige namelijk. helaas
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 18:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
trasher schreef op 08-12-2003 @ 19:16:
Visualiseer de big bang als een balletje waarvan een deel uitklapt (ruimtetijd), en een deel inklapt (de zeven overige dimensies uit de supersnaartheorie).

Tenminste, zo heb ik het begrepen; het kan goed zijn dat ik ergens mis zit. Ik ben geen theoretisch natuurkundige namelijk. helaas
Daar komt het inderdaad op neer. Ed Witten, een van de bekendste natuurkundigen op het gebied van de supernsaartheorie, omschreef het met de woorden: "De natuur begon met iets dat groter was dan we nu zien en hjaalde er toen weer wat van af".
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Kinderen leren atheisme.
De Veroorzaker
120 12-02-2009 15:47
Lichaam & Gezondheid Het Grote Zwangerschapstopic
Bloem
500 05-11-2006 19:54
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe kijk jij aan tegen de opmars van de Islam?
Mujahideen
406 01-01-2005 16:50
Levensbeschouwing & Filosofie is het heelal echt oneindig?
here I am
182 09-11-2003 22:31
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie, Big Bang, Atheisme en Islam...
BiL@L
36 15-05-2003 17:27
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.