Oud 26-04-2012, 08:53
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Hallo,

ik heb 2 jaar geleden mijn vmbo diploma gehaald en daarna een mbo 2 ict opleiding gedaan.
die heb ik vorige maand gehaald alleen ben ik er achter gekomen dat het mbo helemaal niets voor mij is.
daarom heb ik mij ingeschreven voor het vavo vmbo-t
helaas begint dat pas begin september en ga ik tot die tijd werken. nu vroeg ik me af:

als ik thuis met LOI deelcertificaten haal voor bijvoorbeeld wiskunde, hoef ik dat onderdeel dan niet te doen op het vavo?

alvast erg bedankt!
Bij LOI krijg je geen certificaat, LOI bereidt u voor voor de staatsexamens. Je kunt pas een examen doen in mei 2013. Dus neen, je krijgt geen vrijstelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2012, 15:32
Scholier10
Scholier10 is offline
Wanneer kan je 4Havo en 5Havo in 1 jaar doen?? (Op de vavo)

En valt het centrale examen gewoon met die van het Voortgezet Onderwijs?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 20:24
TheNameIsBond
TheNameIsBond is offline
Beste Allemaal,

Ik ben momenteel bezig met mijn Centraal Examen Havo al zit met een probleem met mijn vakkenpakket. Door een fout van school heb ik foutief vakkenpakket gekregen. Nu moet ik een vak erbij gaan leren, hiermee ben ik begin mei begonnen (toen ik erachter kwam) alleen ga ik dit niet halen. Ik heb in de andere vakken al Centraal Examen gedaan. Nu was mijn vraag, kan ik naar het VAVO toe om alleen M&O te studeren? Ben ik dan de overige tijd vrij dat ik geen M&O heb? Ik ben 17 en word pas maart 2013 18.'

Groetjes,

K.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 16:35
Pardes
Pardes is offline
Citaat:
Beste Allemaal,

Ik ben momenteel bezig met mijn Centraal Examen Havo al zit met een probleem met mijn vakkenpakket. Door een fout van school heb ik foutief vakkenpakket gekregen. Nu moet ik een vak erbij gaan leren, hiermee ben ik begin mei begonnen (toen ik erachter kwam) alleen ga ik dit niet halen. Ik heb in de andere vakken al Centraal Examen gedaan. Nu was mijn vraag, kan ik naar het VAVO toe om alleen M&O te studeren? Ben ik dan de overige tijd vrij dat ik geen M&O heb? Ik ben 17 en word pas maart 2013 18.'

Groetjes,

K.


Beste TheNameIsBond,
Als je 17 bent kan je middelbare school je ook gewoon 'uitbesteden' aan het vavo. Zie http://educatie-en-school.infonu.nl/...vo-wat-nu.html En daar kun je idd een vak die je niet hebt gehaald of waar je geen examen in hebt gedaan, doen. Ook kun je hierbij dus vakken waarin je examen hebt gedaan die niet goed zijn gegaan erbij doen, zodat je nog een mooiere lijst hebt volgend jaar. Als ik jouw was zou ik een afspraak met je decaan maken, en dit bespreken. Je bent dan idd vrij de rest van de tijd, waarschijnlijk heb je maar 3/4 uurtjes les per week. Maar de vrije tijd zou ik nuttig besteden, door bijv een baan te zoeken die past bij je pakket of bij wat je later wilt doen, dan heb je al in ieder geval een beetje werkervaring/en geld voor je vervolgopleiding. Of je doet wat anders nuttigs... succes!
Groetjes P
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 17:08
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Als het de schuld is van de school, zou ik een klacht indienen. En dan zorgen dat je het vak in het 3e tijdvak kan doen. Belachelijk als je door een fout van je school? een jaar extra naar het middelbaar onderwijs zou moeten.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:29
Pardes
Pardes is offline
Citaat:
Als het de schuld is van de school, zou ik een klacht indienen. En dan zorgen dat je het vak in het 3e tijdvak kan doen. Belachelijk als je door een fout van je school? een jaar extra naar het middelbaar onderwijs zou moeten.
Dat is ook weer zo, dat zou ik dan eerst proberen...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2012, 17:47
xSunshinex
xSunshinex is offline
Ik ga volgend jaar naar de vavo, maar hoe zit het dan eigenlijk met de diploma uitreiking? is die mijn oude school of op de vavo?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2012, 19:10
Chariot
Avatar van Chariot
Chariot is offline
Citaat:
Ik ga volgend jaar naar de vavo, maar hoe zit het dan eigenlijk met de diploma uitreiking? is die mijn oude school of op de vavo?
De uitreiking is op de VAVO-school. Ook de naam van die school zal worden vermeld op jouw diploma. Dus niet die van jouw middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 14:18
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Heeft iemand ook ervaring met tegemoetkoming van schoolgeld. Ik stroom dan door vanuit 'het twee keer blijven zitten van 5 vwo', op de site staat dat je een tegemoetkoming krijgt maar hoe moet ik dit zien, er staat ook iets van t/m 18 (ik ben nu 18 en wordt ik okt. 19)? Moet je veel zelf betalen?

Alvast heel erg bedankt
Ik weet niet of je het antwoord al hebt gevonden op je vraag, maar je kunt je laten uitbesteden. Dit valt geloof ik onder de rutteregeling. Mocht je hier niet voor in aanmerking komen dan word je financiering bepaald door of je voltijd of deeltijd student bent. Als je voltijdstudent bent dan krijg je tegemoetkoming scholieren (18 jaar en ouder, je krijgt dit bedrag per maand) en als deeltijd student krijg je tegemoetkoming deeltijders (alle leeftijden en deze is eenmalig).

Of je veel of weinig moet betalen is helemaal afhankelijk of je in de regio zelf woont. Woon je buiten de regio betaal je meer geld. Als deeltijd student betaal je cursusgeld en dit is afhankelijk van je vakken en je aantal uren. Voltijdstudenten betalen lesgeld aan ibgroep. Waarschijnlijk zul je ook het schoolfonds betalen (ongeacht je voltijd of deeltijdstudent bent). En je zult je boeken moeten huren/kopen. Zover ik weet hebben de meeste vavo scholen een overeenkomst met vandijk. Het bedrag voor de boeken verschilt per school.

Hopelijk heb ik je nog kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2012, 14:24
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Wanneer kan je 4Havo en 5Havo in 1 jaar doen?? (Op de vavo)

En valt het centrale examen gewoon met die van het Voortgezet Onderwijs?
Volgens mij ligt het eraan in welk jaar je gestrand bent. Maar dit zul je bij de desbetreffende vavo school moeten navragen.

Wat betreft het centraal examen, ja deze valt gelijk met die van het voortgezet onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2012, 19:27
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik sluit me helaas aan in dit topic

Ik heb een vraag.

Ik moet 6 vakken overdoen, maar omdat ik 18+ ben en dit niet onder voltijd wordt gerekend, gaat dit me heel wat kosten.
Weet iemand of er ergens online een lijst is met hoeveel het ongeveer gaat kosten? Op de VAVO school waar ik heb gekeken staat het nergens!

Verder stond ik er wat SE-cijfers betreft niet slecht voor, maar de CE-cijfers zijn catastrofaal! Kan de school ervoor kiezen om mij ook te weigeren? Kunnen ze ook zeggen dat ze mij niet meer zien slagen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2012, 12:50
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Ik sluit me helaas aan in dit topic

Ik heb een vraag.

Ik moet 6 vakken overdoen, maar omdat ik 18+ ben en dit niet onder voltijd wordt gerekend, gaat dit me heel wat kosten.
Weet iemand of er ergens online een lijst is met hoeveel het ongeveer gaat kosten? Op de VAVO school waar ik heb gekeken staat het nergens!

Verder stond ik er wat SE-cijfers betreft niet slecht voor, maar de CE-cijfers zijn catastrofaal! Kan de school ervoor kiezen om mij ook te weigeren? Kunnen ze ook zeggen dat ze mij niet meer zien slagen.
Zover ik weet staat er online geen lijst over wat de kosten zijn. Je zou dit bij de desbetreffende vavo school moeten navragen.
Wat ik wel weet over de kosten is dat als je een deeltijd student bent dat je lesgeld aan school betaald. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van je gemeente. Als je gemeente aangesloten is bij de desbetreffende vavo school betaal je minder. Daarnaast moet je rekening houden met kosten voor het schoolfonds, boeken en reiskosten.
Verder heb je als deeltijdstudent recht op een eenmalige tegemoetkoming, dit moet je dan bij de ibgroep/duo aanvragen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de uitbestedingsregeling, (heet geloof ik de rutteregeling).

Wat betreft het weigeren heb ik geen idee, maar als jij gezakt bent vanwege de nieuwe 5.5 regel, dan denk ik niet dat ze je weigeren.

Maar weet je zeker dat je deeltijd student bent met 6 vakken? Ik ga zelf volgend jaar 6 vakken doen en ik ben voltijdstudent. Misschien dat dit ligt aan je niveau en de vakken, maar vraag dit voor de zekerheid na bij de vavo school.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2012, 14:08
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Zover ik weet staat er online geen lijst over wat de kosten zijn. Je zou dit bij de desbetreffende vavo school moeten navragen.
Wat ik wel weet over de kosten is dat als je een deeltijd student bent dat je lesgeld aan school betaald. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van je gemeente. Als je gemeente aangesloten is bij de desbetreffende vavo school betaal je minder. Daarnaast moet je rekening houden met kosten voor het schoolfonds, boeken en reiskosten.
Verder heb je als deeltijdstudent recht op een eenmalige tegemoetkoming, dit moet je dan bij de ibgroep/duo aanvragen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de uitbestedingsregeling, (heet geloof ik de rutteregeling).

Wat betreft het weigeren heb ik geen idee, maar als jij gezakt bent vanwege de nieuwe 5.5 regel, dan denk ik niet dat ze je weigeren.

Maar weet je zeker dat je deeltijd student bent met 6 vakken? Ik ga zelf volgend jaar 6 vakken doen en ik ben voltijdstudent. Misschien dat dit ligt aan je niveau en de vakken, maar vraag dit voor de zekerheid na bij de vavo school.
Hey, thanks voor je antwoord

Ik was iets te voorbarig met zeggen dat ik deeltijder ben. Ik heb de desbetreffende VAVO-school gebeld en zij zeiden dat ik hoogstwaarschijnlijk tot voltijder wordt (VWO vakken) gerekend. Maar dat ik nog een intakegesprek moet doen om het zeker te weten en om te zien of ze me zullen toelaten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2012, 16:06
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Hey, thanks voor je antwoord

Ik was iets te voorbarig met zeggen dat ik deeltijder ben. Ik heb de desbetreffende VAVO-school gebeld en zij zeiden dat ik hoogstwaarschijnlijk tot voltijder wordt (VWO vakken) gerekend. Maar dat ik nog een intakegesprek moet doen om het zeker te weten en om te zien of ze me zullen toelaten.
Niks te danken.

Intake gesprek krijgt iedereen.
Maar je vroeg eerder naar de kosten, en als voltijdstudent betaal je 1065,- euro aan duo/ibgroep. Aan school betaal je nog het schoolfonds en verder moet je rekening houden met boeken en reiskosten. Hiernaast kun je een tegemoetkoming scholieren aanvragen bij duo/ibgroep en dit bedrag krijg je maandelijks.
Maar kijk ook naar de uitbestedingsregeling.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 17:33
Starbucks-
Starbucks- is offline
Zooo, dat ging snel. Net gebeld met de VAVO-school en ik mag gelukkig op het nippertje morgen op gesprek komen. Heel spannend want mijn cijferlijst van dit jaar is echt dramatisch (met als dieptepunt een 3.0 voor het CE wiskunde)!

Als ze me aannemen dan bof ik echt, want zodra ze m'n cijferlijst zien worden ze een stuk minder enthousiast ben ik bang
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 18:19
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
De VAVO is juist voor die 'dramatische' gevallen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 20:15
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik had vandaag m'n intake en ben aangenomen. Aan de ene kant nog steeds kapot van het feit dat ik dit jaar niet heb gehaald Aan de andere kant opgelucht dat ik niet naar een HBO hoef en nu met een schone lei begin.

Alleen schrik wel toch even van iets: IK MAG HE-LE-MAAL niets meenemen, geen PO's, geen SE-cijfers, helemaal niets

Verder willen ze dat ik het VOLLE pakket doe (terwijl ik 2 vakken niet opnieuw wilde doen ), anders word ik niet tot voltijder gerekend, en maak ik geen aanspraak op tegemoetkoming schoolkosten. Toen ik ze vertelde dat 6 vakken waarschijnlijk ook wel tot voltijder werd gerekend zeiden ze meteen ''Nee, anders moet je jezelf voor elk vak apart inschrijven en dan kom je op circa € 600,- per vak uit.'' Dit zou dus iets van 4000,- zijn
Nou ja, ik neem de twee vakken er wel gewoon bij, maar wel jammer, want ik rekende er gewoon op dat ik ze niet opnieuw hoefde te doen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 21:59
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Ik had vandaag m'n intake en ben aangenomen. Aan de ene kant nog steeds kapot van het feit dat ik dit jaar niet heb gehaald Aan de andere kant opgelucht dat ik niet naar een HBO hoef en nu met een schone lei begin.

Alleen schrik wel toch even van iets: IK MAG HE-LE-MAAL niets meenemen, geen PO's, geen SE-cijfers, helemaal niets

Verder willen ze dat ik het VOLLE pakket doe (terwijl ik 2 vakken niet opnieuw wilde doen ), anders word ik niet tot voltijder gerekend, en maak ik geen aanspraak op tegemoetkoming schoolkosten. Toen ik ze vertelde dat 6 vakken waarschijnlijk ook wel tot voltijder werd gerekend zeiden ze meteen ''Nee, anders moet je jezelf voor elk vak apart inschrijven en dan kom je op circa € 600,- per vak uit.'' Dit zou dus iets van 4000,- zijn
Nou ja, ik neem de twee vakken er wel gewoon bij, maar wel jammer, want ik rekende er gewoon op dat ik ze niet opnieuw hoefde te doen
Valt jouw gemeente wel onder de desbetreffende vavo school? Want ik vind het een beetje raar verhaal.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:17
Starbucks-
Starbucks- is offline
Citaat:
Valt jouw gemeente wel onder de desbetreffende vavo school? Want ik vind het een beetje raar verhaal.
Jawel, dat is juist het rare
Ik ga het toch maar morgen even navragen want ik vind het nergens op slaan...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 23:42
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Wat raar zeg! Ik had geen examens gedaan, maar mocht zelfs SE cijfers meenemen van het 5e jaar ...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 10:40
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Jawel, dat is juist het rare
Ik ga het toch maar morgen even navragen want ik vind het nergens op slaan...
Weet je al meer? Want ik ben wel heel erg benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 19:50
Starbucks-
Starbucks- is offline
Heb ze geprobeerd te bereiken, maar ze zijn helaas niet meer bereikbaar. Pas vanaf 22 augustus weer. Ik had een 7.1 SE gemiddeld Nederlands en wil dat dus echt niet overnieuw doen! Toen ik zei dat ik m'n SE-cijfers wilde meenemen maandag zij een van de intakedames dat ze dat uit ''principiele redenen'' niet doen. Ik had echt zo een blik

Ik ga toch even DUO bellen, in hoeverre mogen VAVO-scholen hier zelf regels over stellen? Voor mijn PO scheikunde had ik een 7.4 en dat mag ook niet mee, nou lekker dan

Dit krijgt nog een staartje, hoewel ik bang ben dat ze er dan tegenin brengen dat ik geen voltijder ben als ik mijn SE-cijfer voor Nederlands wil meenemen, ga ik het toch verzoeken. Als ik geen voltijder ben dan moet ik de volle pond (per vak dus) betalen en dat is een beetje een enorm bedrag.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 20:11
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Heb ze geprobeerd te bereiken, maar ze zijn helaas niet meer bereikbaar. Pas vanaf 22 augustus weer. Ik had een 7.1 SE gemiddeld Nederlands en wil dat dus echt niet overnieuw doen! Toen ik zei dat ik m'n SE-cijfers wilde meenemen maandag zij een van de intakedames dat ze dat uit ''principiele redenen'' niet doen. Ik had echt zo een blik

Ik ga toch even DUO bellen, in hoeverre mogen VAVO-scholen hier zelf regels over stellen? Voor mijn PO scheikunde had ik een 7.4 en dat mag ook niet mee, nou lekker dan

Dit krijgt nog een staartje, hoewel ik bang ben dat ze er dan tegenin brengen dat ik geen voltijder ben als ik mijn SE-cijfer voor Nederlands wil meenemen, ga ik het toch verzoeken. Als ik geen voltijder ben dan moet ik de volle pond (per vak dus) betalen en dat is een beetje een enorm bedrag.
Over cijfers meenemen weet ik vrij weinig. Dus daar kan ik je niet helpen.

Maar ik vind dat bedrag wel erg hoog voor een deeltijder die in de regio woont. Een bedrag als dat is vaak alleen voor mensen die buiten de regio wonen. Wat je zou kunnen doen is de gemeente bellen om navraag te doen of jouw regio wel onder die vavo school valt. Want als jij wel in die regio woont van de desbetreffende vavo school dan wordt jij volgens mij gewoon bedonderd. Ik kan me namelijk echt niet indenken dat iemand 4000 euro kwijt zou zijn als deeltijder.
Het afgelopen jaar was ik zelf deeltijder en ik was nog geen 600 euro kwijt aan lesgeld voor 4 vakken en ik woon in de regio van de vavo school.

Heb je na de inschrijving een document meegekregen waarop staat wat je moet betalen, wat je aantal klokuren zijn, je vakken, welk profiel je hebt etc?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 18:38
Domi12
Domi12 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar geslaagd voor Havo (NG) en heb nog geen specifiek idee welke studierichting ik zal volgen. Daarom heb ik besloten om een tussenjaar te nemen. In dat jaar wil ik wel iets nuttigs doen. Ik heb me aangemeld bij ROC Midden Nederland en zal hier Wiskunde-B en natuurkunde gaan volgen. Ik heb morgen mijn intakegesprek in Zeist.

Ik heb een aantal vragen en hoop dat er iemand is die deze kan beantwoorden.

Vragen:
  • Hoe is de sfeer op een ROC? Wat voor personen volgen zoal een opleiding op het volwassenen onderwijs?
  • Ik weet dat de begeleiding bij volwassenen onderwijs minder intensief is. Toch vraag ik me af in hoeverre er überhaupt begeleiding is. Daarnaast heb ik op verschillende forums gelezen dat je net zo goed zonder hulp kan studeren, vanwege de mate van begeleiding. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb voor Wiskunde-B en natuurkunde gekozen omdat ik overweeg volgend jaar HBO - Chemie te gaan studeren en het erg handig is om deze twee vakken te hebben gehad.

Alvast bedankt,

Dominique
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 18:56
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
---> Algemeen VAVO topic
Met citaat reageren
Oud 29-08-2012, 19:33
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar geslaagd voor Havo (NG) en heb nog geen specifiek idee welke studierichting ik zal volgen. Daarom heb ik besloten om een tussenjaar te nemen. In dat jaar wil ik wel iets nuttigs doen. Ik heb me aangemeld bij ROC Midden Nederland en zal hier Wiskunde-B en natuurkunde gaan volgen. Ik heb morgen mijn intakegesprek in Zeist.

Ik heb een aantal vragen en hoop dat er iemand is die deze kan beantwoorden.

Vragen:
  • Hoe is de sfeer op een ROC? Wat voor personen volgen zoal een opleiding op het volwassenen onderwijs?
  • Ik weet dat de begeleiding bij volwassenen onderwijs minder intensief is. Toch vraag ik me af in hoeverre er überhaupt begeleiding is. Daarnaast heb ik op verschillende forums gelezen dat je net zo goed zonder hulp kan studeren, vanwege de mate van begeleiding. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb voor Wiskunde-B en natuurkunde gekozen omdat ik overweeg volgend jaar HBO - Chemie te gaan studeren en het erg handig is om deze twee vakken te hebben gehad.

Alvast bedankt,

Dominique
Op elke vavo school is de sfeer anders. Dit ligt aan de docenten en studenten.
Bij mij op de vavo zijn er studenten die zijn gezakt en de vakken als nog willen halen of studenten die een niveau hoger willen gaan doen. Maar er zijn ook studenten die een verkeerd vakkenpakket hebben voor een bepaalde opleiding en dus hun vakkenpakket komen aanvullen.

Als het gaat om de mate van begeleiding dan ligt dat volgens mij aan de student. Het afgelopen jaar heb ik geen begeleiding gehad voor mijn gevoel omdat ik dat niet nodig had. Aan het eind van elke periode werden je cijfers en je aanwezigheid besproken en als het er niet best uit ziet gaan ze volgens mij bespreken hoe het verder moet. Maar als jij een student bent die netjes aanwezig is, oplet tijdens de les en nette cijfers haalt, dan zal de begeleiding niet veel voorstellen.
Je kunt wel om extra begeleiding vragen, zoals bijvoorbeeld een leraar vragen om je samenvattingen door te lezen of het bespreken van je gemaakte toets om te kijken waar jij de fout in bent gegaan bijvoorbeeld.
Maar het zal verschillen per school, per docent / mentor en student.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2012, 21:13
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik ben dinsdag begonnen en het bevalt erg goed, de begeleiding is er prima, bij de ene vak iets meer dan bij de andere. En wat betreft m'n eerdere post; de overheid had inderdaad besloten dat SE-cijfers niet meer mee mogen. Dus helaas heeft de school en a) meer aanmeldingen dit jaar en b) een grotere werkdruk.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2012, 08:27
Peter1989
Avatar van Peter1989
Peter1989 is offline
Ik heb me nog niet ingeschreven, maar heb wel een paar lessen meegedraaid. Voor zover het lessen zijn. Je mag 3 uur in een lokaal zitten huiswerk maken. Daarnaast zitten veel mensen gewoon op hun mobiel te klooien en te praten met de buurman/vrouw en de leraar kletst mooi met ze mee. Dit is dus echt fucking storend, en ik snap dan niet wat ik daar doe. Daar komt bij dat ik 800 euro per vak moet betalen. Ook zijn de havo en vwo leerlingen bij veel vakken door elkaar heen gezet. De klassen zijn hierdoor te groot en het lokaal zit vol, en vaak wordt de helft gewoon in de mediatheek gezet. Daar zit je dan, zonder leraar.

Oke, ik snap dat het draait om zelfstandigheid en dat je dingen kunt vragen wanneer dat nodig is, maar het mag van mij wel wat georganiseerder en wat strenger. Met zo'n lakonieke houding van de leraren is de motivatie wel wat minder. Bij scheikunde en natuurkunde krijgen we ook geen proefjes omdat ze de materialen niet hebben. Best wel kut als je daar dan vragen over krijgt op het examen. Ach dat laatste punt kan ik nog mee leven, zulke proefjes kan ik denk ik wel opzoeken in de bieb of op internet.

De school waar ik het over heb is het Friesland College. VWO sprint voor de vakken: scheikunde, natuurkunde, biologie. Na mijn mavo wou ik direct havo doen, maar dat kon toen niet omdat ik NG wilde doen maar ik had geen natuurkunde gevolgd in de 4e. Het jaar daarop werd er iets veranderd in die regeling, en kon je NG doen met aardrijkskunde. In dat jaar daartussen heb ik dus mbo Laboratoriumtechniek gedaan op het FC, wat een drama! Slecht geregeld, slechte lessen... je kent het vast wel. Daarom heb hier eigenlijk niet zo'n goed gevoel bij.

Ben heel erg aan het twijfelen of ik alles gewoon thuis ga studeren, en via internet gewoon vragen stellen op fora en wat online lessen bekijken, of dat ik toch vavo ga doen. Het voordeel is wel dat je toetsen krijgt die meewegen voor je examen. Wat wel positief kan zijn. Daarnaast heb je dan gewoon examens op school. Als je losse staatsexamens aanvraagt betaal je 150 euro en moet je ook nog een mondeling doen, waarschijnlijk ergens in midden Nederland ben ik bang.

Zitten er hier mensen die ook op het FC gezeten hebben? Ik hoor graag je ervaringen!

Ook andere tips zijn welkom!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2012, 16:35
Pinda01
Pinda01 is offline
Ik zit niet op het Friesland College, maar wat jij vertelt zie ik bij mij op de vavo school niet. Bij ons geeft elke docent op een andere manier les en bij de een zit je gewoon de hele les te luisteren en bij een ander is het een combinatie met opdrachten maken. Ik heb wel een vak waar we alleen maar met opdrachten bezig zijn en als je het niet snapt kun je vragen stellen en daar zijn de studenten wel druk aan het kletsen. Bij dit vak draai ik een keer in de week mee met een vwo klas zodat ik geen tussenuur heb.
Op mijn vavo school hebben ze wel de materialen voor de proeven van natuurkunde maar niet voor scheikunde. Maar dit komt op heel veel vavo scholen voor naar mijn weten.

Het is uiteindelijk een keus die jezelf moet maken, maar het voordeel van de vavo heb je zelf ook al genoemd en dat zijn die cijfers die je behaald en meewegen.

Mag ik vragen hoeveel vakken je van plan bent te gaan doen op de vavo? Want 800 euro is wel heel erg veel voor een vak.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 16:12
adelaide
adelaide is offline
Hoi allemaal, ik heb een vraagje:

Kun je na je VWO CM+wiC+bio diploma-uitreiking nog minimaal een jaar vavo doen voor alleen de vakken: sk, na, en wiA? Krijg je dan een officieel diploma VWO NT+wiA?

Alle antwoorden zijn welkom!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 18:05
Verwijderd
Het profiel NT is toch alleen met wiskunde B?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 19:27
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Ik kon bij mijn NT-profiel geen wiskunde A kiezen hoor...
Maar wisB schijnt heel belangrijk te zijn bij Natuurkunde ofzo...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 20:00
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Bij Natuur en Techniek is wiskunde B verplicht. Bij Natuur en Gezondheid kun je wel wiskunde A kiezen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 23:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dit (Vavo) mag ook op Algemene schoolzaken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2012, 11:38
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
We hebben hier een algemeen topic over waar je erover kan praten en vragen kan stellen. Dus ik heb het topic even hier in gezet.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 22:51
haxordraxortje
haxordraxortje is offline
Momenteel zit ik ook op de Vavo, alleen vind één ding zeer opvallend: Bij elke vak weet ik ong. 70% wat er op de toets komt. Het is zelfs voorgekomen dat een docent voor een minuutje de helft van onze allereerste SE liet zien op de beamer......

Het argument dat ze gebruiken is: ''Ja, de meeste zitten hier omdat ze geen optimale omstandigheden hadden waardoor hun examen in de soep liep.''

Zelf heb ik nog nooit het Centraal Examen gedaan, maar ik vind een voorkennis van ong. 70% (zelfs de mondelingen zijn precies zoals in de opdrachtenboeken die we gaan behandelen, dus je kunt een 10 halen als je ze herinnert) een beetje absurb voor een goede reflectie hoe je kennis voor de vakken ervoor staat.

Mijn vraag dus: ''Laat de Vavo waar jullie op zitten, de toetsen zien (ook al is het maar de helft) of geven ze exact aan welke dingen je 1 op 1 kunt verwachten (bijv. opdracht 17 uit het werkboek is precies hetzelfde wat je krijgt op je aankomende SE).''

Zelf moet ik erbij zeggen dat de sfeer van de Vavo heel gezellig is!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 20:43
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Momenteel zit ik ook op de Vavo, alleen vind één ding zeer opvallend: Bij elke vak weet ik ong. 70% wat er op de toets komt. Het is zelfs voorgekomen dat een docent voor een minuutje de helft van onze allereerste SE liet zien op de beamer......

Het argument dat ze gebruiken is: ''Ja, de meeste zitten hier omdat ze geen optimale omstandigheden hadden waardoor hun examen in de soep liep.''

Zelf heb ik nog nooit het Centraal Examen gedaan, maar ik vind een voorkennis van ong. 70% (zelfs de mondelingen zijn precies zoals in de opdrachtenboeken die we gaan behandelen, dus je kunt een 10 halen als je ze herinnert) een beetje absurb voor een goede reflectie hoe je kennis voor de vakken ervoor staat.

Mijn vraag dus: ''Laat de Vavo waar jullie op zitten, de toetsen zien (ook al is het maar de helft) of geven ze exact aan welke dingen je 1 op 1 kunt verwachten (bijv. opdracht 17 uit het werkboek is precies hetzelfde wat je krijgt op je aankomende SE).''

Zelf moet ik erbij zeggen dat de sfeer van de Vavo heel gezellig is!
Dat gebeurd bij mij echt niet. Wel geven sommige leraren aan welke hoofdstukken echt belangrijk zijn voor de toets en geven ze nog tips waar je op moet letten.
Bij mondelingen krijgen we alleen tips mee over dingen waar je op moeten letten zoals uitspraak bij Engels of de indeling van een betoog bij Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2012, 17:19
Fancii
Fancii is offline
Weet iemand of je op vavo ook profielwerkstuk vwo kunt doen als je er maar een paar vakken volgt?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 20:18
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Weet iemand of je op vavo ook profielwerkstuk vwo kunt doen als je er maar een paar vakken volgt?
Als je het pws nog niet gemaakt hebt dan moet je deze zelfs maken. Heb je een onvoldoende (ligt eraan hoe erg) dan moet of mag je het pws nog een keer maken. Wil je voor een hoger cijfer gaan dan moet de vavo jou die mogelijkheid geven. Het mag niet uitmaken hoeveel vakken je volgt. Maar zo is het op mijn vavo school, het zal per vavo school kunnen verschillen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 23:00
gerwinhoi
gerwinhoi is offline
Hallo, ik zit nu in de laatste weken van vmbo-t vavo en vroeg mij af, welke cijfers moet ik minimaal hebben om mijn diploma te halen?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2013, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Hallo, ik zit nu in de laatste weken van vmbo-t vavo en vroeg mij af, welke cijfers moet ik minimaal hebben om mijn diploma te halen?
Hoi. Een zelfde vraag wordt hier beantwoord:

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1873482

Als je nog vragen hebt, shoot.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 21:16
Winstanley
Winstanley is offline
Hallo iedereen,

Na dit jaar heb ik besloten om te stoppen met mijn MBO-opleiding, omdat mij dit erg tegenviel. Ik heb besloten om naar VAVO te gaan. Ik wil graag een paar dingen weten van mensen die ervaring hebben met VAVO aangezien ik op google weinig kan vinden.

Kan je lessen overdag volgen? Wat zijn de lestijden? En wat waren je ervaringen over de docenten, kwaliteit? Zou ik graag horen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2013, 15:43
Pinda01
Pinda01 is offline
Citaat:
Hallo iedereen,

Na dit jaar heb ik besloten om te stoppen met mijn MBO-opleiding, omdat mij dit erg tegenviel. Ik heb besloten om naar VAVO te gaan. Ik wil graag een paar dingen weten van mensen die ervaring hebben met VAVO aangezien ik op google weinig kan vinden.

Kan je lessen overdag volgen? Wat zijn de lestijden? En wat waren je ervaringen over de docenten, kwaliteit? Zou ik graag horen.
Jammer dat het is tegengevallen.
De lessen zijn zowel overdag als in de avonduren te volgen. Het is afhankelijk vaak van het vak en het aantal aanmeldingen of er in de avond les word gegeven. Over het algemeen heb je gewoon overdag les, ik heb tenminste altijd overdag les.
De lesuren zijn per drie kwartier ingedeeld, maar je hebt altijd anderhalf uur les. Eerste uur bij ons is kwart voor negen. Maar andere vavo scholen kunnen een andere indeling hebben of andere tijden. Moet je bij hun navragen.

Docenten en kwaliteit is per vavo school anders. Ik heb twee leraren waarvan ik hun manier van les geven niet fijn vind. De andere leraren heb ik nooit problemen mee gehad. Ik denk dat je dat wel kunt vergelijken met het voortgezet onderwijs.
Kwaliteit bij mij vind ik prima. De toetsen zijn op examen niveau, je krijgt over het algemeen heel snel je cijfers terug. Wat wel een nadeel kan zijn is, is dat je soms heel snel door de stof heen gaat. Ik doe nu havo, en ik heb op het vmbo geen examen gedaan in biologie en ik heb nu biologie. We behandelen dus zowel de stof van havo 4 als havo 5 en soms is het moeilijk om bij te blijven, maar het is gelukkig goed gekomen.

Voor mij is de vavo de juiste beslissing geweest. Heb je meer vragen, stel ze gewoon en er zijn hier nog wel meer mensen die je wat kunnen vertellen over de vavo, want zoals ik al zei, elke vavo school is anders.

Heel veel succes in ieder geval en ga vooral langs tijdens een open avond / open dag en stel daar je vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 12:49
xestherx
xestherx is offline
Hoi,

Kvroeg me af of vavo een deeltijd of voltijd opleiding is? meer of minder 800 uren?
(hoeveel uren precies)?
ik volg 5-8 vakken in de week en meer dan 20dagen in 4weken :?
Ik ga 1jaar vavo doen :?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 18:00
Pinda01
Pinda01 is offline
Vavo kan zowel voltijd als deeltijd zijn, is afhankelijk van het aantal vakken. Je bent deeltijder met minder dan 850 klokuren en voltijder met 850 klokuren of meer.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 15:28
xestherx
xestherx is offline
Oke dankjewel :3
Ingang van start van schooljaar of moment dat je staat ingeschreven is dat 20 augustus of?...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2014, 13:26
lautjesummer
lautjesummer is offline
VAVO is zeker aan te raden!

Je bent intensief bezig met je lessen en er wordt discipline van je verwacht.
Mocht je dit kunnen is het zeker te doen.

Zelf heb ik het niet gehaald omdat de eisen waren aangescherpt en ik dus gezakt ben op 0,15. Maar ik vond het wel een goede ervaring.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 14:55
koekoek123
koekoek123 is offline
hallo iedereen,
Ik moet vrijdag beslist hebben of ik volgend jaar vavo ga doen of toch middelbare school. Ik ben gezakt op 5 vakken maar het systeem van mijn middelbare school trekt me niet meer. iemand advies?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 19:08
Verwijderd
Vavo is middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 20:14
koekoek123
koekoek123 is offline
Vavo wordt niet gegeven op een middelbare school, maar op een Roc. Dus het lijkt me geen middelbare school, maar wel of geen middelbare school het lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Alsnog havo diploma halen
Annefleur28
2 11-11-2012 18:15
Algemene schoolzaken Gezakt vwo, nu vavo!
Sjef19
3 19-06-2011 19:06
Studeren Het VAVO
Roerbakei
6 14-05-2010 23:52
Algemene schoolzaken Sprint VWO
Jiska
2 29-05-2009 16:15
Algemene schoolzaken het grote VAVO-topic
Toet0r
500 20-04-2009 13:16
Algemene schoolzaken vavo opleiding omgeving alkmaar
quilla
21 23-05-2006 16:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.