Oud 27-02-2017, 15:04
Joericb
Joericb is offline
Tegenwoordig komt het in mijn kring steeds vaker ter gesprek: is onze huidige Nederlandse democratie eigenlijk wel zo transparant als dat wij als burger denken?
Uiteraard brengen de partijen zoveel mogelijk naar buiten en is er veel persvrijheid om transparantie te creeëren maar hoe transparant is onze democratie als de partijen beslissen en bedenken hoe het gaat, en wij als burger alleen een 'partij' kunnen steunen?

Ik bedoel; geen partij doet precies wat ik wil. Een partij zal altijd dingen doen waar ik het misschien niet zo mee eens ben.
Ik stem dan op een partij die voor het overgrote deel doet waar ik het mee eens ben, maar niet volledig. Hoe transparant is dit?
Kunnen wij dan spreken van transparante democratie, of zouden wij moeten stellen dat dit semi-transparante democratie is?

Ik zou veel liever willen stemmen op zaken die mij echt aangaan. Zodat, ik precies invloed uitoefen waar ik dat wil. Dat is in mijn ogen transparante democratie!

Ik zou graag willen horen wat jullie hier van vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2017, 15:07
Verwijderd
Ik vermoed dat je niet weet wat transparantie betekent.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:10
Joericb
Joericb is offline
Citaat:
Ik vermoed dat je niet weet wat transparantie betekent.
Oh, zou je het mij misschien willen uitleggen? Als dat zo is dan zijn we snel klaar namelijk met dit topic, haha.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Oh, zou je het mij misschien willen uitleggen? Als dat zo is dan zijn we snel klaar namelijk met dit topic, haha.
Ik zal het met een voorbeeld uitleggen, een stukje tekst wat je zelf geschreven hebt:
Citaat:
Ik bedoel; geen partij doet precies wat ik wil. Een partij zal altijd dingen doen waar ik het misschien niet zo mee eens ben.
Ik stem dan op een partij die voor het overgrote deel doet waar ik het mee eens ben, maar niet volledig. Hoe transparant is dit?
Transparantie heeft niets te maken met of mensen iets doen wat jij wel of niet wil, maar of er in dit geval openheid is over het besluit en het aanloopproces naar de besluitvorming.

Dus als een politieke partij z'n achterban raadpleegt en dan blijkt dat iedereen voor kerncentrales is, maar jij stemt tegen, dan is het proces volledig transparant als het via een openbare stemming is gedaan, je bent het misschien niet met de uiteindelijke keuze eens, dat kan.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:24
Verwijderd
Maar euh, ik zou soms best graag willen dat politieke partijen tussendoor hun achterban wat vaker zouden bevragen. En dan vooral tijdens de formatie maar ook als er heftige dingen tussendoor gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:25
AlexxxJ
AlexxxJ is offline
Citaat:
Ik vermoed dat je niet weet wat transparantie betekent.
Haha, volgens mij heeft ie het niet door idd. (of zij, uiteraard)

Definitie van transparantie binnen de politiek: "Transparantie duidt in de context van politiek en bestuurszaken, op openheid binnen een bestuurlijk of juridisch orgaan, zoals een overheid of een internationale instelling. De term omvat het heersende denk- en gedragspatroon: een begrip dat de dominante mentaliteit beschrijft van de daarin actieve personen."


Iniedergeval ik ben laatst op een platformpje gekomen waar ze streven naar transparante moderne democratie, OpinionFirst. Ze zijn tamelijk groot in Ukraďne, en nu groeiend in Nederland. Ik gebruik het zelf om te stemmen op Opiniepeilingen die mij interesseren.

Check maar ff; Opiniepeilingen OpinionFirst

groetjesss
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Haha, volgens mij heeft ie het niet door idd. (of zij, uiteraard)

Definitie van transparantie binnen de politiek: "Transparantie duidt in de context van politiek en bestuurszaken, op openheid binnen een bestuurlijk of juridisch orgaan, zoals een overheid of een internationale instelling. De term omvat het heersende denk- en gedragspatroon: een begrip dat de dominante mentaliteit beschrijft van de daarin actieve personen."


Iniedergeval ik ben laatst op een platformpje gekomen waar ze streven naar transparante moderne democratie, OpinionFirst. Ze zijn tamelijk groot in Ukraďne, en nu groeiend in Nederland. Ik gebruik het zelf om te stemmen op Opiniepeilingen die mij interesseren.

Check maar ff; Opiniepeilingen OpinionFirst

groetjesss
Het probleem met dit soort rotzooi is dat het een platform geeft aan gekkies die het willen hebben over kunstgras. En ook een algemene mening over ZZP'ers en waar die voor moeten betalen met welke premies. Ik denk dat de overheid dat prima met de ZZP'ers en het SCP zelf kan, ik ben er juist niet van overtuigd dat de gemiddelde domme Nederlander dat kan.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:30
Joericb
Joericb is offline
Citaat:
Ik zal het met een voorbeeld uitleggen, een stukje tekst wat je zelf geschreven hebt:

Transparantie heeft niets te maken met of mensen iets doen wat jij wel of niet wil, maar of er in dit geval openheid is over het besluit en het aanloopproces naar de besluitvorming.

Dus als een politieke partij z'n achterban raadpleegt en dan blijkt dat iedereen voor kerncentrales is, maar jij stemt tegen, dan is het proces volledig transparant als het via een openbare stemming is gedaan, je bent het misschien niet met de uiteindelijke keuze eens, dat kan.
Ah! bedankt. Je hebt inderdaad gelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:32
AlexxxJ
AlexxxJ is offline
Citaat:
Het probleem met dit soort rotzooi is dat het een platform geeft aan gekkies die het willen hebben over kunstgras. En ook een algemene mening over ZZP'ers en waar die voor moeten betalen met welke premies. Ik denk dat de overheid dat prima met de ZZP'ers en het SCP zelf kan, ik ben er juist niet van overtuigd dat de gemiddelde domme Nederlander dat kan.
Maar hierdoor kan wel iedereen stemmen waarop hij of zij wilt stemmen toch? Ik bedoel, als het je niet aangaat laat je het lekker. De belangrijkere zaken zullen uiteindelijk meerdere stemmen hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:34
Joericb
Joericb is offline
Citaat:
Maar hierdoor kan wel iedereen stemmen waarop hij of zij wilt stemmen toch? Ik bedoel, als het je niet aangaat laat je het lekker. De belangrijkere zaken zullen uiteindelijk meerdere stemmen hebben.
Ben ik het inderdaad mee eens
Met citaat reageren
Oud 27-02-2017, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Maar hierdoor kan wel iedereen stemmen waarop hij of zij wilt stemmen toch? Ik bedoel, als het je niet aangaat laat je het lekker. De belangrijkere zaken zullen uiteindelijk meerdere stemmen hebben.
Denk je dat serieus? Want opzich zou terrorismebestrijding als allerlaatste punt op de agenda van de overheid moeten staan en de stijgende zeespiegel als allereerste. Maar toch gaat er veel geld en aandacht naar het eerste. Dat komt omdat gekkies een platform hebben gekregen. Om heel eerlijk te zijn interesseert het me bijzonder weinig van zo'n 80% van de Nederlanders wat hun mening over bepaalde dingen is omdat ze nooit in staat zullen zijn om er een gewogen mening over kunnen vormen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2017, 09:12
AlexxxJ
AlexxxJ is offline
Citaat:
Denk je dat serieus? Want opzich zou terrorismebestrijding als allerlaatste punt op de agenda van de overheid moeten staan en de stijgende zeespiegel als allereerste. Maar toch gaat er veel geld en aandacht naar het eerste. Dat komt omdat gekkies een platform hebben gekregen. Om heel eerlijk te zijn interesseert het me bijzonder weinig van zo'n 80% van de Nederlanders wat hun mening over bepaalde dingen is omdat ze nooit in staat zullen zijn om er een gewogen mening over kunnen vormen.
Ja ik denk dat serieus! Jij gaat er van uit dat 80% van de Nederlanders te dom is om een mening te uiten en hier serieus mee overweg te gaan.

En wat het eerste betreft, dat is jouw mening. Dat is prima dat jij dat vind, maar iemand mag best vinden dat terrorismebestrijding meer aandacht moet krijgen.

Ik vind dat dit platform juist de 'Ik-heb-gelijk'-'nietes'-'welles'-discussie voor bij gaat, en zorgt dat er concrete voorstellen en opiniepeilingen worden gedaan.

Het gaat juist aan de gekkie-strijd voorbij. Zij zullen niet de moeite nemen om tijd te stoppen in zo'n platform. Enige wat zij willen is gehoord worden, en aandacht krijgen. Daar hebben we Facebook voor!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2017, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Ja ik denk dat serieus! Jij gaat er van uit dat 80% van de Nederlanders te dom is om een mening te uiten en hier serieus mee overweg te gaan.
Ja, waarom is dat zo schandelijk? We hebben het hier over het runnen van een land. Mensen doen bij artsen altijd dat het superbelangrijk is dat ze goed opgeleid zijn als ze aan je zitten maar waarom is dat voor de overheid niet belangrijk? Die spelen niet met één leven maar met 17 miljoen. En om eerlijk te zijn, uit de rest van je antwoord blijkt al dat je The Bigger Picture uit het oog bent verloren.

Bijvoorbeeld:
Citaat:
En wat het eerste betreft, dat is jouw mening. Dat is prima dat jij dat vind, maar iemand mag best vinden dat terrorismebestrijding meer aandacht moet krijgen.
Nee, dat mogen ze eigenlijk niet. Laat ik een tegenvraag stellen; verbrand jij graag geld? Want dát is terrorismebestrijding grotendeels. Een stijgende zeespiegel bedreigt ruim 10 miljoen mensen in dit land, het risico op terrorisme is verwaarloosbaar. Als er sinds 2001 evenveel geld was geďnvesteerd in onderwijs, zorg en armoedebestrijding, was het "integratievraagstuk" (hahahahaha!) opgelost geweest en hadden er heel veel meer mensen in comfortabeler posities gezeten. Maar deze bigger picture, het samenpakken van alle feiten en een relatief koude en harde benadering van problemen is niet Gezellig genoeg ofzo.

Citaat:
Ik vind dat dit platform juist de 'Ik-heb-gelijk'-'nietes'-'welles'-discussie voor bij gaat, en zorgt dat er concrete voorstellen en opiniepeilingen worden gedaan.
Dat gaat hij nu misschien nog wel maar uiteindelijk zal het afglijden naar het niveau van NuJij en YouTube-comments.

Citaat:
Het gaat juist aan de gekkie-strijd voorbij. Zij zullen niet de moeite nemen om tijd te stoppen in zo'n platform. Enige wat zij willen is gehoord worden, en aandacht krijgen. Daar hebben we Facebook voor!
Nee dat gaat het niet, als ik op die pagina's kijk dan zie ik redelijk wat irrelevante stellingen zijn. En irrelevantie is nou juist een van de grote problemen, er wordt heel veel gestuurd en gedaan op nutteloze dingen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2017, 16:20
AlexxxJ
AlexxxJ is offline
Citaat:
Nee dat gaat het niet, als ik op die pagina's kijk dan zie ik redelijk wat irrelevante stellingen zijn. En irrelevantie is nou juist een van de grote problemen, er wordt heel veel gestuurd en gedaan op nutteloze dingen.
Hmm.. goed punt!

Wat voor stellingen vind jij irrelevant dan?
Waarom zet je er niet een paar relevante stellingen op?

Je geeft mij nu meer een indruk dat je er maar wat op los zeurt, dan er wat aan probeert te doen. Als jij wel bij die 20% Nederlanders hoort, why not show it?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2017, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Hmm.. goed punt!
Uiteraard, anders zou ik het niet maken.

Citaat:
Wat voor stellingen vind jij irrelevant dan?
Waarom zet je er niet een paar relevante stellingen op?
Wat ik relevant vind omdat het goed is voor mensen en de economie:
- Decriminalisering álle verdovende middelen en regulering productie en distributie, waarbij er accijnzen geheven gaan worden op de inkomsten die naar drugspreventie gaan
- Meer EU
- Volledig loslaten van alle landelijke regelingen over dingen als winkeltijden en beroepsmogelijkheden bij categorische weigering van lokale overheden bij weigering van een minimumaantal koopzondagen
- Verplichte vergunningverlening van 1 vergunning voor 24/7-gemakswinkels per zoveel duizend inwoners
- Volledige nationalisatie zorg, grotendeels naar voorbeeld van de NHS maar dat is niet zaligmakend
- Sanering van álle toeslagen door ze te verwerking in uitkeringen en salaris (hogere loonheffingskorting)
- Hard inzetten op een beter milieu, zeer strenge straffen voor vervuilers
- De vervuiler betaalt: ALTIJD, van bron tot verkoop/gebruik aan consument
- Versimpeling BTW. Eén tarief voor alles en geen drie.
- Onderwijs hervormen naar Fins model, alle onbevoegde mensen voor de klas weg, iedereen die geen universitaire docentenopleiding heeft is in principe onbevoegd


Dan heb ik nog een mooi projectje omdat het kan:
- Verhuizing Schiphol naar de Noordzee, omdopen tot London/Amsterdam Airport, Londen en Amsterdam verbinden via een onderzeese tunnel, opheffen alle vliegvelden in Londen, Lelystad, Den Haag/Rotterdam en Amsterdam; Die ruimte kunnen we prima voor andere dingen gebruiken.

Citaat:
Je geeft mij nu meer een indruk dat je er maar wat op los zeurt, dan er wat aan probeert te doen. Als jij wel bij die 20% Nederlanders hoort, why not show it?
Nee ik zeur op voorgestelde oplossingen en dingen. Dat betekent niet gelijk dat ik met alternatieven hoef te komen, kom nou zeg.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2017, 17:00
Joericb
Joericb is offline
Citaat:
Uiteraard, anders zou ik het niet maken.


Wat ik relevant vind omdat het goed is voor mensen en de economie:
- Decriminalisering álle verdovende middelen en regulering productie en distributie, waarbij er accijnzen geheven gaan worden op de inkomsten die naar drugspreventie gaan
- Meer EU
- Volledig loslaten van alle landelijke regelingen over dingen als winkeltijden en beroepsmogelijkheden bij categorische weigering van lokale overheden bij weigering van een minimumaantal koopzondagen
- Verplichte vergunningverlening van 1 vergunning voor 24/7-gemakswinkels per zoveel duizend inwoners
- Volledige nationalisatie zorg, grotendeels naar voorbeeld van de NHS maar dat is niet zaligmakend
- Sanering van álle toeslagen door ze te verwerking in uitkeringen en salaris (hogere loonheffingskorting)
- Hard inzetten op een beter milieu, zeer strenge straffen voor vervuilers
- De vervuiler betaalt: ALTIJD, van bron tot verkoop/gebruik aan consument
- Versimpeling BTW. Eén tarief voor alles en geen drie.
- Onderwijs hervormen naar Fins model, alle onbevoegde mensen voor de klas weg, iedereen die geen universitaire docentenopleiding heeft is in principe onbevoegd


Dan heb ik nog een mooi projectje omdat het kan:
- Verhuizing Schiphol naar de Noordzee, omdopen tot London/Amsterdam Airport, Londen en Amsterdam verbinden via een onderzeese tunnel, opheffen alle vliegvelden in Londen, Lelystad, Den Haag/Rotterdam en Amsterdam; Die ruimte kunnen we prima voor andere dingen gebruiken.


Nee ik zeur op voorgestelde oplossingen en dingen. Dat betekent niet gelijk dat ik met alternatieven hoef te komen, kom nou zeg.

Haha! Heerlijk.
Je kunt op dat platform als opinieleider je carriere opbouwen haha, misschien wat voor jou! Je weet alles goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nationalisme vs Globalisme
Love & Peace
43 11-05-2007 20:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De stemwijzer
lawallan
268 04-11-2006 19:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 02-06-2005 15:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Aivd
Yousra
11 31-10-2003 11:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Arnold Schwarzenegger als gouverneur ?!
Lyra
247 23-10-2003 19:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.