Oud 11-03-2018, 16:04
Zwetsir
Zwetsir is offline
Hey mensen,

Bezig met het staatsexamen Nederlands en ik loop tegen de boekenlijst aan.
Nu heb ik al redelijk wat boeken gelezen, maar ben er niet zeker van hoe je moet zien of de boeken aan het "goede" niveau voldoen. DUO kon mij vertellen dat het basically een pure gok is of je boekenlijst wordt goed gekeurd. Ze geven lezenvoordelijst aan als voorbeeld waar je boeken uit kan halen, maar geven niet aan aan welk niveau ze moeten voldoen. Niveau 3 komt overeen met VWO 5 en ik ken een paar VWO mensen die niveau 3 boeken (Het Diner bijvoorbeeld) in hun lijst hadden staan (Maar helaas niet en algemene leeslijst van het vak hadden).

Kan iemand mij misschien verder helpen met een algemene boekenlijst? (Het gaat hier dus om VWO5/6 niveau)
Of tips over waar ik deze kan vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2018, 16:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Eerste hit met Google levert dit op: https://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst

Als je daar selecteert op Nederlands VWO bovenbouw moet je wel uit de voeten kunnen. Dat zijn titels die ik ook las destijds.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2018, 16:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En natuurlijk niet alleen maar boeken van één schrijver kiezen en uit verschillende periodes iets maar dat lijkt me vrij logisch.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2018, 20:06
Zwetsir
Zwetsir is offline
Dat is inderdaad eentje die ik ook tegen kwam. Als je echter boeken van die lijst gaat vergelijken met lezenvoordelijst.nl is er geen pijl op te trekken. Het Bittere Kruid op die lijst is 1 punt terwijl het een niveau 3 boek is op de lezenvoordelijst...
Het probleem zit hem er in dat een medewerker van DUO letterlijk heeft gezegd dat het maar een gok is of je de goede boeken hebt gelezen of niet. Dit wordt pas op het examen gechecked en als er een boek tussen zit dat niet op niveau zit, dan ben je je 250eu gewoon kwijt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2018, 20:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Normaal op de middelbare school moet je een bepaald aantal punten bij elkaar lezen, met een minimum aantal boeken. Je kon er voor kiezen om meer boeken te lezen die wat eenvoudiger waren (2 of 3 punten) of wat minder boeken die moeilijker zijn. Ook moesten we uit elke periode een minimum aantal boeken lezen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-03-2018, 15:35
Zwetsir
Zwetsir is offline
Ik ben inderdaad op zoek naar de vereisten voor zo'n lijst. Ben een oude versie (2008) tegen gekomen waarin staat dat je bijvoorbeeld max 1 boek van 2 punten mag hebben en er minimaal 2 van 4. Maar ik heb geen idee hoe deze regels over de jaren zijn veranderd. Weet iemand misschien waar ik een wat meer up-to-date lijst aan regels en vereisten kan vinden?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2018, 15:52
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik ben inderdaad op zoek naar de vereisten voor zo'n lijst. Ben een oude versie (2008) tegen gekomen waarin staat dat je bijvoorbeeld max 1 boek van 2 punten mag hebben en er minimaal 2 van 4. Maar ik heb geen idee hoe deze regels over de jaren zijn veranderd. Weet iemand misschien waar ik een wat meer up-to-date lijst aan regels en vereisten kan vinden?
Misschien kan je een middelbare school benaderen, of een docent Nederlands, en hen de vraag stellen? Of misschien heb je vrienden die wel gewoon op een normale school VWO doen, die jou een kopie kunnen geven van de lijsten die zij hanteren?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-03-2018, 18:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In mijn tijd was er niets met punten je moest alleen een bepaald aantal boeken per periode en niet alles van dezelfde schrijver enzo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2018, 16:12
Zwetsir
Zwetsir is offline
Het systeem werkt nog steeds met periodes, maar heeft nu dus ook een puntensysteem.
Helaas heb ik op het moment niemand die met VWO bezig is en daarom ook deze oproep. Al wel een paar willekeurige docenten gemaild en van eentje het antwoord terug, maar daar kon ik helaas niet veel mee.

Daarom mijn hoop dat iemand op dit forum mij verder kan helpen met een recentere lijst waar deze criteria in staan.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2018, 13:32
MartinoT7
MartinoT7 is offline
Het gouden ei van Tim Krabbé
lekker makkelijk lezen en een boek die meestal wordt goedgekeurd.
Is ook niet lang haha
Met citaat reageren
Oud 22-03-2018, 13:50
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Als je niet zeker weet welke boeken zou ik relatief hoog niveau aanhouden zodat je in ieder geval goed zit.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2019, 15:49
floortje27
floortje27 is offline
Hi! Ik doe in 2020 staatexamen VWO Nederlands.
Vroeg me af wat uiteindelijk jouw boekenlijst is geworden?
Ik heb met DUO gemaild, en zij gaven aan dat je minimaal niveau 4 moest kunnen lezen.
Dit moest op de havo ook, maar ik zie veel boeken die ik op de havo heb gelezen, maar die niveau 3 blijken te zijn.
Heb er nog een mailtje achteraan gestuurd of een paar boeken op niveau 3 een probleem zou zijn (zoals ik op de havo had dus), maar heb nog geen reactie ontvangen.
Hoe heb jij dit uiteindelijk gedaan, en hoe is het examen gegaan bij jou?
Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2019, 10:43
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Hi! Ik doe in 2020 staatexamen VWO Nederlands.
Vroeg me af wat uiteindelijk jouw boekenlijst is geworden?
Ik heb met DUO gemaild, en zij gaven aan dat je minimaal niveau 4 moest kunnen lezen.
Dit moest op de havo ook, maar ik zie veel boeken die ik op de havo heb gelezen, maar die niveau 3 blijken te zijn.
Heb er nog een mailtje achteraan gestuurd of een paar boeken op niveau 3 een probleem zou zijn (zoals ik op de havo had dus), maar heb nog geen reactie ontvangen.
Hoe heb jij dit uiteindelijk gedaan, en hoe is het examen gegaan bij jou?
Ben benieuwd!
Hee, niet alles hoeft van niveau 4 of hoger te zijn. Zelf heb ik dat wel, omdat ik niv. 3 persoonlijk een beetje saaie boeken vond hebben. Er zijn op mijn school gewoon eisen waar je aan moet voldoen. Kun je het er niet eens met je Nederlands docent(e) over hebben? Die kan je er vast beter mee helpen. Je kunt evt. je boekenlijst naar me op kunnen sturen, dan kan ik eens kijken.
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Oud 27-12-2019, 14:20
floortje27
floortje27 is offline
Citaat:
Hee, niet alles hoeft van niveau 4 of hoger te zijn. Zelf heb ik dat wel, omdat ik niv. 3 persoonlijk een beetje saaie boeken vond hebben. Er zijn op mijn school gewoon eisen waar je aan moet voldoen. Kun je het er niet eens met je Nederlands docent(e) over hebben? Die kan je er vast beter mee helpen. Je kunt evt. je boekenlijst naar me op kunnen sturen, dan kan ik eens kijken.
Hey,
Ik doe staatsexamen via DUO en zit dus niet meer op een middelbare school. Kan dus helaas niet makkelijk in contact komen met mijn oude Nederlands docent, al ga ik dat nog wel proberen. Ik heb mailcontact gehad met DUO en zij geven aan dat alle boeken wel echt minimaal niveau 4 moeten zijn bij hun. Op de middelbare school zijn ze hier minder streng mee heb ik gemerkt, want elke (ex-)VWOer in mijn omgeving die ik heb gesproken heeft best wel wat niveau 3 boeken op hun lijst staan... Ik moet nu nog 7 boeken en 1 dichtenbundel, maar omdat ik toch wel probeer om leuke boeken uit te kiezen duurt het wat lang haha. Ik heb nu de volgende boeken, wellicht heb jij (of iemand anders) er nog wat aan:


Middeleeuwen
1. Auteur: onbekend Mariken van Nieumeghen 1518

Renaissance
2.

18e eeuw
3.

1800-1880 (romantiek)
4.


1880-1940
5. Nescio De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje 1911
6. Elsschot, W. Villa des Roses 1913


Moderne tijd

7. Brouwers, J.G.M. Bezonken Rood 1981
8. Japin, A.V. Een schitterend gebrek 2003
9. Wieringa, T.D. Joe Speedboot 2005
10. Brijs, S. De engelenmaker 2005
11. Grünberg, A.Y.Y. Tirza 2006
12. Terrin, P. Monte Carlo 2014
13. Palmen, H.P.A.M. Jij zegt het 2015
14.
15.
16.
17.

Poëzie
18. (bundel van 5 gedichten, na 1880)


Het kan zijn dat de opmaak wat verandert
Met citaat reageren
Oud 27-12-2019, 15:15
FishStick007
Avatar van FishStick007
FishStick007 is offline
Citaat:
Hey,
Ik doe staatsexamen via DUO en zit dus niet meer op een middelbare school. Kan dus helaas niet makkelijk in contact komen met mijn oude Nederlands docent, al ga ik dat nog wel proberen. Ik heb mailcontact gehad met DUO en zij geven aan dat alle boeken wel echt minimaal niveau 4 moeten zijn bij hun. Op de middelbare school zijn ze hier minder streng mee heb ik gemerkt, want elke (ex-)VWOer in mijn omgeving die ik heb gesproken heeft best wel wat niveau 3 boeken op hun lijst staan... Ik moet nu nog 7 boeken en 1 dichtenbundel, maar omdat ik toch wel probeer om leuke boeken uit te kiezen duurt het wat lang haha. Ik heb nu de volgende boeken, wellicht heb jij (of iemand anders) er nog wat aan:


Middeleeuwen
1. Auteur: onbekend Mariken van Nieumeghen 1518

Renaissance
2.

18e eeuw
3.

1800-1880 (romantiek)
4.


1880-1940
5. Nescio De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje 1911
6. Elsschot, W. Villa des Roses 1913


Moderne tijd

7. Brouwers, J.G.M. Bezonken Rood 1981
8. Japin, A.V. Een schitterend gebrek 2003
9. Wieringa, T.D. Joe Speedboot 2005
10. Brijs, S. De engelenmaker 2005
11. Grünberg, A.Y.Y. Tirza 2006
12. Terrin, P. Monte Carlo 2014
13. Palmen, H.P.A.M. Jij zegt het 2015
14.
15.
16.
17.

Poëzie
18. (bundel van 5 gedichten, na 1880)


Het kan zijn dat de opmaak wat verandert
Aah ja dat zou inderdaad kunnen. Gelukkig heb ik dat niet, anders had ik nu nog veel moeten lezen

De schilder en het meisje van Margriet de Moor (niv. 5) of de stille kracht van Louis Couperus (niv. 5) zijn ook aanraders, mocht je nog ergens naar opzoek zijn.
__________________
People say nothing is impossible, but I do nothing every day
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Heb jij bruikbare links voor in de Moderne Talen announcement?
Boogie
55 23-08-2018 12:52
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [nl] Wat leuke boeken voor boekenlijst (VWO)
japioo
18 11-12-2011 20:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen engels boek
hermant
6 10-12-2011 01:19
Algemene schoolzaken VWO literatuurlijst
Guimaraes
13 09-01-2005 15:18
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen boekenlijst, dringend!!!
Ice Fairy
3 22-07-2003 12:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen boekenlijst of niet meer?
Balance
9 24-08-2002 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.