Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2010, 15:03
Verwijderd
Goedemiddag!

Ik heb wat advies nodig mbt mijn pc. Heb 2,5 jaar terug een leuk systeem in elkaar gezet, maar heb het idee dat ik een kleine update kan gebruiken. Gebruik deze pc veel (10+ uur per dag) en zodra ik veel programma's open heb staan of druk aan het photoshoppen ben wil 'ie wel eens blijven hangen. Niet bij iedere handeling en het stelt niet veel voor, maar ik erger me er wel aan.

Ik werk met twee 22" syncmasters en gebruik standaard meerdere programma's tegelijk, maar de zwaarste combi is vaak photoshop + office + firefox + bittorrent + winamp + VLC + wat losse kleine dingetjes, dus dat valt wel mee. Ben verder geen gamer of videobewerker, heb wel vrij veel data waar ik snel doorheen wil gaan (3 HD's met 2TB à 7200 rpm). Geen hele spectaculaire eisen lijkt me, systeem ziet er dan ook als volgt uit:

Intel core 2 duo
Asus P5k-E
GeForce 8600 GTS 512mb
2x 1GB Kingston DDR2-SDRAM

Ik gok dat wat extra geheugen voldoende is om de kleine haperingen eruit te krijgen, kan ik daarvoor gewoon nog eenzelfde kingston reepje (1GB) erbij zetten?

& er komt binnenkort een verse windows-installatie aan. Twijfel of ik overstap naar windows 7 (zit nu op xp pro 32bit). Gaat dat qua snelheid nog wat uitmaken? En hoe zit het ondertussen qua drivers en dualmonitorondersteuning ed, gaat dat nog problemen opleveren?

Zou eventueel ook kunnen kiezen voor +2GB en dan windows 7 64bit... Is dat een betere optie of een overkill (+ driverproblemen gezien de 64bit)?

Thanks

Laatst gewijzigd op 04-02-2010 om 15:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2010, 15:10
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
als je windows 7 64 bits hebt, dan kan je ook nog gewoon alles met 32 bits draaien. die doet hij dan gewoon op 32 bits.

ikzelf heb intel core 2 duo, 2gb geheugen, asus p5k epu, en een oude videokaart, en windows 7 x64 draait er perfect op.
ik heb geen problemen met drivers, en hij is bij mij sneller dan xp. (ik heb alleen een oude printer en scanner die er niet meer op werken)
en als je processor virtualizing ofzoiets ondersteund, dan kan je gratis xp als virtual pc installeren, dus heb je dat probleem met oude apparaten ook niet meer. (helaas ondersteund mijn cpu dat niet )
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:21
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik zou er dan gelijk 4GB inzetten en Windows 7 x64 nemen. Problemen met drivers bij 64-bits zijn er allang niet meer.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 17:24
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Je kan ook gewoon even kijken hoeveel ram je gebruikt in plaats van er maar wat in te klappen.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 00:59
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Meer geheugen is vaak goed, maar je kan ook eerst alle overbodige rommel er uit kieperen. Stomme services, onnodige dingen bij het opstarten, McAfee, Norton, dat soort crap.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 12:01
Verwijderd
Thanks voor de reacties. Qua rotzooi valt er niet zoveel uit te schakelen of te verwijderen, heb alleen software die ik ook daadwerkelijk gebruik en daarnaast geen services of andere onzin die automatisch opstart. Ook 0,0 aan virussen/trojans/whatever, dus daar zit het ook niet.

Koning, ik wil wel kijken wat ik gebruik, maar zodra de pc vastloopt krijg ik dat niet meer voor elkaar. Tijdens normaal gebruik lijkt het er niet op dat ik de RAM 100% benut, dus daar zou wel ruimte nog moeten zijn. Andere dingen waar het vastlopen aan kan liggen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 12:38
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Al goed rondgekeken in services.msc?
Themes, Alerter, NLA, Indexing, System restore, automatic updates,remote registry, webclient.. Allemaal zooi waar je zonder mee kan. Kijk hier maar verder: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Fatsoenlijke virusscanner (AVG free, zonder linkscanner)? Geen .Net er op? Ben je zielig en heb je dus een ati kaart waar je .net voor de brakke drivers voor nodig hebt kan je ook even kijken of de omegadrivers je kaart goed ondersteunen. Die .Net rommel maakt alles zo onwijs laaaaaaaangzaam.

Shell extensions (shellexview gebruiken) kunnen ook dingen vertragen.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 13:32
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Er valt niets te winnen door services uit te schakelen. Services kun je beter gewoon afblijven, en die BlackViper kerel heeft echt géén idee waar hij het over heeft dus wat er op die site staat moet je gewoon echt niet doen. En dat het .NET framework je computer langzaam zou maken is ook de grootste onzin.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 17:22
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Dat het geheugen vol wordt gebruik heeft waarschijnlijk te maken met caching, kijk eens hoe veel je fysiek vrij hebt en hoeveel in cache staat
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 23:03
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Er valt niets te winnen door services uit te schakelen. Services kun je beter gewoon afblijven, en die BlackViper kerel heeft echt géén idee waar hij het over heeft dus wat er op die site staat moet je gewoon echt niet doen. En dat het .NET framework je computer langzaam zou maken is ook de grootste onzin.
Euh, het is duidelijk te merken hoor, dus niet de enlightenment uithangen he.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 23:29
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik zou niet durven...

Placebo-effect? As een service niet nodig is wordt hij niet gebruikt en neemt hij ook geen geheugen in beslag dat nodig is voor iets anders (en nuttige dingen als automatic updates uitzetten is gewoon niet zo slim ). Het .NET framework kan je PC helemaal niet langzamer maken omdat het niet iets is dat op de achtergrond draait oid, misschien dat (slecht in elkaar zittende) programma's die het gebruiken langzaam zijn, maar dat is iets anders.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 14:37
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een service die op automatic staat wordt sowieso gestart. Manual is de instelling die je bedoelt. Automatic updates uit niet slim? Nou, als microsoft er een potje van maakt met de patches heb ik er geen last van (en de tig verschillende computers die ik beheer ook niet). Pas was er weer zoiets, iets met BSOD's enzo.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Meer geheugen is vaak goed, maar je kan ook eerst alle overbodige rommel er uit kieperen. Stomme services, onnodige dingen bij het opstarten, McAfee, Norton, dat soort crap.
Inderdaad heel verstandig om je virusscanner te verwijderen this day and age
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Een service die op automatic staat wordt sowieso gestart. Manual is de instelling die je bedoelt. Automatic updates uit niet slim? Nou, als microsoft er een potje van maakt met de patches heb ik er geen last van (en de tig verschillende computers die ik beheer ook niet). Pas was er weer zoiets, iets met BSOD's enzo.
Een service die op automatisch staat wordt gestart indien nodig en niet per definitie bij het opstarten.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 18:27
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Inderdaad heel verstandig om je virusscanner te verwijderen this day and age
Denk meer met het idee een lichter pakket te installeren ;p
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 18:33
Verwijderd
Juh maar geef dan ook een alternatief in plaats van alleen adviseren om een belangrijk onderdeel te verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 23:41
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
AVG Free, free.grisoft.com
Alleen de scanner installeren, voor de rest al die stomme linkscanner troep lekker links laten liggen. Duh. Inmiddels toch alom bekend?

Citaat:
Een service die op automatisch staat wordt gestart indien nodig en niet per definitie bij het opstarten.
Jaja, zo ken ik er nog wel een paar. Computer zonder draadloze netwerkkaart start normaal gezien gewoon alle draadloze services (wireless zero configuration). En zoals ik eerder al zei, dit is de beschrijving van de instelling 'manual'. Remote registry gebruik je ook nooit, maar dat staat ook gewoon aan hoor.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 08:50
Verwijderd
Citaat:
AVG Free, free.grisoft.com
Alleen de scanner installeren, voor de rest al die stomme linkscanner troep lekker links laten liggen. Duh. Inmiddels toch alom bekend?
Of je betaalt gewoon een beetje voor een scanner die nog daadwerkelijk wat kan ook.

Citaat:
Jaja, zo ken ik er nog wel een paar. Computer zonder draadloze netwerkkaart start normaal gezien gewoon alle draadloze services (wireless zero configuration). En zoals ik eerder al zei, dit is de beschrijving van de instelling 'manual'. Remote registry gebruik je ook nooit, maar dat staat ook gewoon aan hoor.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-02-2010, 18:18
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Of je betaalt gewoon een beetje voor een scanner die nog daadwerkelijk wat kan ook.


Mwoa mijn ervaring met betaalpakketten zijn altijd minder. Vooral met die bullshit die je er bij krijgt tegenwoordig. Zie niet zo zeer in hoe AVG veel minder zou werken. Zelf vind ik Avast fijn omdat die buiten het OS om kan scannen.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 21:17
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Zullen we het weer ontopic houden mensen en de TS adviseren met welke hardware ze het best geholpen is?
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 21:11
inod
inod is offline
Ik zou er een beetje RAM bij stoppen, zoals je zelf al zei.

En Windows 7, absoluut. Betreffende dual monitors - Windows 7 kan daar uitstekend mee om, in tegenstelling tot Vista. Vista was erg problematisch met dual monitors - specifiek, wanneer die niet identisch zijn. Zolang ze identisch zijn, moet er geen enkel probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 20:28
naamvergeten!
Avatar van naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Windows 7 64BIT
+ wat meer geheugen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 15:48
nielles7
nielles7 is offline
ik heb me geheugenstick beschikbaar gesteld als een soort extra werkgeheugen voor mijn laptop.
readyboost heet het.
het werkt en kost niks, alleen een geheugenstick dan..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 00:38
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Ik zou er dan gelijk 4GB inzetten en Windows 7 x64 nemen. Problemen met drivers bij 64-bits zijn er allang niet meer.
Zeg dat nu maar niet te snel, met mijn Philips amBX Premium setje had hij toch echt ruzie
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2010, 19:04
naamvergeten!
Avatar van naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Philips
Alles wat wij van Philips hadden is stuk gegaan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2010, 15:11
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Zeg dat nu maar niet te snel, met mijn Philips amBX Premium setje had hij toch echt ruzie
idd, 64 bits dingen hebben bij mij ook vaak ruzie onder linux en (gek genoeg) heel veel onder windows.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.