Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2002, 21:15
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Ik vond dit hier wel horen, en heb maar een nieuw topic gemaakt, omdat die oude (van nare) toch over iets anders ging.

Ik heb dus er nu voor gekozen om een Geforce4 TI4200 (toch wel een beetje na aanleiding van Nare man zijn topic) te gaan kopen. Nu heb ik gemerkt dat er toch veel verschillende 'versies' zijn.

zo heb je een 64mb en een 128mb versie, wat is het verschil (ja, tuurlijk is die 128 mb beter, zover kwam ik ook wel al)., maar is het verschil zo groot?

vervolgens, wat betekenen de volgende afkortingen:

TV
DVI
DDR
3.3 ns
TV-out
ViVo
retail

en alsjeblieft, leg het een beetje duidelijk uit, ik ben ja, een n00b op dit gebied, maar ik wil wel de juiste keuze kunnen maken. Op het moment dat ik weet wat het betekent, kan ik zelf wel bekijken of ik het nodig heb of niet. Maar enig advies is natuurlijk ook altijd welkom. Als aan dat rijtje wat hierboven staat nog wat afkortingen die van belang zijn moeten worden toegevoegd, doe dat dan alsjeblieft

Nu even over mijzelf, ik ben geen hardcore gamer, Ik wil af en toe wel eens een spelletje spelen, maar merk steeds vaker dat hte dan net wat te langzaam gaat.

op dit moment heb ik:

[edit]
Toshiba Equium 3150-serie:
Chipset: Intel 810
Processor: GenuineIntel Family 6 Model 8 902 MHz Stepping 10
Vidkaart: Intel(r) 82810 Graphics Controller V 4.0.0 (geintegreerde vidkaart dus)
memory: 127mb (88% utilized)
OS: windows 98 2e editie 4.10.2222 A
[/edit]

naja, khoop dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt, Joris
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.

Laatst gewijzigd op 29-09-2002 om 21:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2002, 21:27
Thompie
Avatar van Thompie
Thompie is offline
TV-out wil zegguh je kunt er een tv op aansluiten, duhh eigluk logisch maja
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 22:24
wyner
wyner is offline
TV: TeleVisie. Wordt meestal gebruikt met een interface waarop je de tv kan aansluiten, zodat je je computerbeeld op je TV kan toveren (TV-out) en vice-versa (TV-out).
DVI: (gokje) Digital Video Interface. Hoogwaardiger dan de standaard 15-pins (analoog) interface voor monitoren. Meestal gebruik je hem voor flatpanels.
DDR: Double Data Rate. Geheugen dat theoretisch 2x zoveel data in dezelfde tijd verwerkt (en dus theoretisch 2x zo snel is) als traditioneel (Single Data Rate) geheugen.
3.3 ns: Kloksnelheid van geheugen. Des te lager, des te sneller het werkt.
TV-out: zie TV
ViVO: (gokje) Video-in Video-out, geeft aan dat de videokaart zowel signalen van en naar de TV kan verwerken (dus TV-in en TV-out ondersteuning)
Retail: omgekeerde van Bulk of OEM: hardware zit in een mooie doos verpakt met meestal extra's, in de vorm van uitgebreide handleidingen en software. Bulk/OEM is meestal niet eens in doos; alleen in een anti-statisch zakje met een driver CD en misschien een installatiefolder.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 22:32
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
wyner schreef:

3.3 ns: Kloksnelheid van geheugen. Des te lager, des te sneller het werkt.
Retail: omgekeerde van Bulk of OEM: hardware zit in een mooie doos verpakt met meestal extra's, in de vorm van uitgebreide handleidingen en software. Bulk/OEM is meestal niet eens in doos; alleen in een anti-statisch zakje met een driver CD en misschien een installatiefolder.
ben het op zich wel met je eens..
toevoeging.. 3.3 ns = nanoseconde.. de snelheid waarmee het geheugen te benaderen is.. geheugen kloksnelheid ligt vele malen hoger.. 3.3 is erg netjes..

OEM is NIET een zakje met een cdtje..
OEM is iets van Original Equipment Manufacturer... bijvoorbeeld: creative maakt een sb audigy.. deze word in de creative fabriek gemaakt.. dit is dus een RETAIL versite.. word deze ZELFDE kaart gemaakt in een andere fabriek maar wor dhet gemaakt VOOR creative heet dit een OEM..
BULK is idd een cdtje en een zakje met het component.

btw DVI = Digital Video Interactive.
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 22:43
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
CryptapiX schreef:
rite..
en daarom verschillen de oem prijzen ook zo
ik d8 dat dat het was, maar zag in bovenstaande post ook een goede uitleg dus heb me post alweer verwijderd
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 06:55
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
bedankt iig. Andere toevoegingen zijn altijd welkom
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 08:08
wyner
wyner is offline
Citaat:
CryptapiX schreef:
OEM is iets van Original Equipment Manufacturer... bijvoorbeeld: creative maakt een sb audigy.. deze word in de creative fabriek gemaakt.. dit is dus een RETAIL versite.. word deze ZELFDE kaart gemaakt in een andere fabriek maar wor dhet gemaakt VOOR creative heet dit een OEM..
BULK is idd een cdtje en een zakje met het component.
He, da wis ik nog niet. Maar is het niet zo dat OEM uitvoeringen ook door Creative wordt gemaakt, maar speciaal voor systeembouwers is? (Althans, bij de meeste PC boeren worden de termen OEM en Bulk wel door elkaar gebruikt, als je naar bijv. optical drives kijkt.) Bulk uitvoeringen worden ook niet door Creative zelf geadverteerd, dus in feite zijn alléén de Retails bedoeld voor eindgebruikers. Nooit achtergekomen hoe/of het toegelaten is dat eindgebruikers ook gewoon OEM's/Bulks kunnen kopen.

Nu ik het over optische drives had; daar lijkt het juist omgekeerd te zijn. Bijvoorbeeld TDK koopt OEM drives van Lite-On en plakt z'n eigen naam erop en worden doorverkocht onder de TDK naam; hier bouwt de oorspronkelijke fabrikant OEM's VOOR andere merken.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 08:19
Verwijderd
De 64Mb versie heeft sneller geheugen dan de 128Mb versie. Dit maakt een kaart met 64Mb sneller dan een kaart met 128Mb, mits er niet meer dan 64Mb videogeheugen gebruikt wordt door een bepaalde toepassing.

Ik zie echter dat je een i810-chipset hebt met video onboard. De kans ik volgens mij aardig groot dat je geen AGP slot hebt. (bruine sleuf naast een aantal witte sleuven waar je nieuwe videokaart in zou moeten)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 13:52
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
JJzD schreef:
ik d8 dat dat het was, maar zag in bovenstaande post ook een goede uitleg dus heb me post alweer verwijderd
ik heb mijn post ook weer verwijderd
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 13:55
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
wyner schreef:
He, da wis ik nog niet. Maar is het niet zo dat OEM uitvoeringen ook door Creative wordt gemaakt, maar speciaal voor systeembouwers is? (Althans, bij de meeste PC boeren worden de termen OEM en Bulk wel door elkaar gebruikt, als je naar bijv. optical drives kijkt.) Bulk uitvoeringen worden ook niet door Creative zelf geadverteerd, dus in feite zijn alléén de Retails bedoeld voor eindgebruikers. Nooit achtergekomen hoe/of het toegelaten is dat eindgebruikers ook gewoon OEM's/Bulks kunnen kopen.

Nu ik het over optische drives had; daar lijkt het juist omgekeerd te zijn. Bijvoorbeeld TDK koopt OEM drives van Lite-On en plakt z'n eigen naam erop en worden doorverkocht onder de TDK naam; hier bouwt de oorspronkelijke fabrikant OEM's VOOR andere merken.
OEM en BULK worden idd door elkaar gegooit..
de OEM versie heeft niets met systeem bouwers te maken
BULK wel dus.. bulk is ook geodkoper omdat er geen doos etc bij zit..

die omschrijving van OEM diejij hier geeft is ook een versie van OEM
soms snap ik het ook niet helemaal meer... je kan het op verschillende manieren opvatten
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 14:03
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
PIE schreef:
De 64Mb versie heeft sneller geheugen dan de 128Mb versie. Dit maakt een kaart met 64Mb sneller dan een kaart met 128Mb, mits er niet meer dan 64Mb videogeheugen gebruikt wordt door een bepaalde toepassing.

Ik zie echter dat je een i810-chipset hebt met video onboard. De kans ik volgens mij aardig groot dat je geen AGP slot hebt. (bruine sleuf naast een aantal witte sleuven waar je nieuwe videokaart in zou moeten)
moet het dan perse een agp slot zijn? Ik dacht dat agp verouderd was en dat PCI tegenwoordig wordt gebruikt. Of zit ik hier nu fout. Trouwens, ik weet niet of ik een vrij agp-slot heb, ik zal vanavond mijn kast eens openmaken

nog iets anders. Iemand op mijn school (redelijk toch wel iemand die wat verstand van computers heeft), zei dus dat het niet uitmaakte of ik nou een GF2mx nam of een GF4TI4200 nam omdat ik maar een 900 mhz computer had. Klopt dit? anders zit ik natuurlijk een dure kaart voor niks te kopen?
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:26
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
yep daar kan ie wel eens gelijk in hebben, je computer is redelijk oud of je helemaal terug zou moeten gaan naar een 2mx weet ik niet zeker (denk het niet) maar een ti4200 is toch wel wat overkill vor je pctje. daarbij vraag ik me dus ook af of je pc wel een agp slot heeft.

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:29
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
waarschijnlijk heeftie idd geen AGP slot... maar uhm, wat zou dan wel een geschikte kaart zijn, ik bedoel, dan moet ik toch iets anders hebben.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:32
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
even wat gezocht,
weet je zeker dat je de ''Toshiba Equium 3150-serie'' hebt? deze bestaat voor zo ver ik kan vinden niet namenlijk de equium komt in de volgende smaken.
verder staat er op de site van intel niet iets bepaalds over de chipcet waaruit ik kan opmaken of er een apg slot is ondersteund... er staat iets over drirect apg (iemand )

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:35
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Joris schreef:
waarschijnlijk heeftie idd geen AGP slot... maar uhm, wat zou dan wel een geschikte kaart zijn, ik bedoel, dan moet ik toch iets anders hebben.
hmm, tsja, een beetje goede videokaart kan je dan wel vergeten ben ik bang de laaste pci video kaart was denk ik een 2mx of zow. niet bepaald een fps monster... voor iets snellers heb je al gouw een nieuw moederbord nodig (met een agp slot dus). maarja, je moet dus meer hebben dus reken ook wat meer geld (al gouw een 200 euro voor een moederbrod proc en geheugen)

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:44
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
soms helpt zoeken op de nederlandse site :

http://www.computers.toshiba.nl/cgi-...6&DISC_MODEL=0

mmar nog eventjes over dat AGP en PCI.... ik dacht toch echt dat AGP ouder was... second opinion?
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 16:59
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Joris schreef:
soms helpt zoeken op de nederlandse site :

http://www.computers.toshiba.nl/cgi-...6&DISC_MODEL=0

mmar nog eventjes over dat AGP en PCI.... ik dacht toch echt dat AGP ouder was... second opinion?

hmm, nederland, waar ligt dat
ehm, maar ok, igg kunnen we hier dus mee verder, zoasl je kan lezen heb je drie pci slots en geen agp slot dus gaar kan je niets meer.
verder denk ik dat je agp met isa verward dat is namenlijk een soort voorgangen van pci. deze slots zie je tegenwoordig eigenlijk niet meer in nieuwe pc's.

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 17:05
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
dan zijn we inderdaad verder! ik heb dat dus waarschijnlijk gedaan. Wel raar dattie dat niet heeft (tis nog geen jaar oud).

maar zijn er dan wel goede kaarten die op een PCI slot passen, want ik ben niet echt van plan om nog meer geld er aan uit te geven
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-09-2002, 17:07
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
ik heb trouwens wel een AMR slot.... *doet hopen dat daar iets voor is*
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 17:31
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Joris schreef:
ik heb trouwens wel een AMR slot.... *doet hopen dat daar iets voor is*
nope.. en zoasl ik al zij zijn er niet echt goede videokaarten voor pci sloten

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 19:36
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Citaat:
de postbode schreef:
nope.. en zoasl ik al zij zijn er niet echt goede videokaarten voor pci sloten

-de postbode-

hheb ik eventjes pech
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 01:50
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Joris schreef:
ik heb trouwens wel een AMR slot.... *doet hopen dat daar iets voor is*
ja een modem, want AMR = Advanced Modem Riser
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 15:58
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
Joris schreef:

nog iets anders. Iemand op mijn school (redelijk toch wel iemand die wat verstand van computers heeft), zei dus dat het niet uitmaakte of ik nou een GF2mx nam of een GF4TI4200 nam omdat ik maar een 900 mhz computer had. Klopt dit? anders zit ik natuurlijk een dure kaart voor niks te kopen?
eeuhhm neej niet echt..
ik had een gf2mx in me athlon 800
ik ramde er een gf4ti 4200 in.. en ooooow wat een winst!!!!
in cs constant 100fps zonder drops.
3dmark score vet veeel hoger..
dus het heeeft wel DEGELIJK nut..
btw een gf2mx is volgens mij niet eens meer te koop
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 16:10
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
CryptapiX schreef:


btw een gf2mx is volgens mij niet eens meer te koop

je moest eens weten wat denk je dat je bij de dixons (en elke vergelijk bare winkel) als 'super game 3d kaarten' verkopen

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 20:46
LB06
LB06 is offline
Creative heeft een PCI-uitvoering van de Geforce 2MX. Misschien is deze kaart een optie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2002, 21:12
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef:
Creative heeft een PCI-uitvoering van de Geforce 2MX. Misschien is deze kaart een optie?
M.i. geen optie. PCI-videokaarten zijn allemaal zo traag als dikke stront door een theezeefje. Die performance/kostenbalans is totaal niet winstgevend. En zie maar 'ns een PCI GF2MX te vinden. Ze zijn er wel, though.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 21:15
klootzak2001
Avatar van klootzak2001
klootzak2001 is offline
mm kyro's zijn er nog in pci uitvoering..

niet super in 3d maar beter als die standaard i810 chipset.

btw, ik heb hier een dell mobo waar ook een 810 inzit en daar is die video kaart dus absoluut niet in uit te zetten.
heb die 3150 zelf ook nog verkocht en staat me iets bij dat die dingen daar ook moeite mee hadden.
__________________
een goede klootzak, is een echte man .... alle liefde voor mijn jessiej
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.