Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2006, 17:04
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Hoi,

na een economie les kwam ik te weten dat je, als je ontslag hebt genomen midden in een jaar, je geld terug kan krijgen van de belasting omdat je dan teveel heffing/premie hebt betaald.

Kan iemand mij daar meer informatie over geven?
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2006, 17:53
Ivo
Ivo is offline
Als je uberhaupt belasting betaald (wat veel jongeren met een bijbaan niet doen omdat ze de heffingskorting toepassen en dan te weinig verdienen om boven de heffingskorting nog belasting te moeten betalen) kun je aan het einde van het jaar inderdaad belasting terugkrijgen als je ergens halverwege het jaar ineens veel minder inkomsten hebt die onder de heffingskortingsgrens komen.
Dat komt omdat ze bij de berekeningen over je loon er van uit gaan dat je het hele jaar ongeveer het zelfde zult blijven verdienen en dan wordt de heffingskorting die je per jaar krijgt verdelen over het aantal salarisperiodes wat het bedrijf hanteert, 12 of 13 meestal. Van de periode in dat jaar dat je niet werkt, hou je dan de heffingskorting over, en daardoor krijg je in zo'n geval (soms behoorlijk veel) belastinggeld terug.
Per jaar krijg je aan heffingskorting ca 5500 euro op het bruto loon ofwel ca 1800 euro minder belasting betalen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 19:27
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Dus iemand die een 0-uren contract heeft, of iemand die ongeveer elke zaterdag bij een rozenkas werkt voor 3 euro, kan (als hij in het midden van het jaar stopt met werken) geld terug krijgen?
Of verdient diegene dan te weinig?
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 20:19
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Magican schreef op 07-09-2006 @ 20:27 :
Dus iemand die een 0-uren contract heeft, of iemand die ongeveer elke zaterdag bij een rozenkas werkt voor 3 euro, kan (als hij in het midden van het jaar stopt met werken) geld terug krijgen?
Of verdient diegene dan te weinig?
Ik heb het niet uitgerekend, maar ik denk dat je dan te weinig verdient. Zoals Ivo al zegt, betalen jongeren meestal alleen belasting door de heffingskorting (wat indirecte belasting is volgens mij, je betaalt het niet zelf aan de belastingdienst, maar het wordt ingehouden op je loon).

Volgens mij kun je die heffingskorting sowieso terugvragen. Je moet ook wel, anders krijg je een aanmaning van de belasting dat je geen aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. Volgens mij kan dat alleen niet midden in een jaar, je kunt pas belasting terugvragen aan het begin van het volgende jaar.

Als je dan boven een bepaalde inkomensgrens zit, moet je ook directe belastingen betalen, die worden dan niet ingehouden op je loon maar die moet je wel zelf aan de belastingdienst betalen.

Correct me if I'm wrong
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 21:31
Ivo
Ivo is offline
Loonbelasting wordt in principe altijd automatisch ingehouden over je bruto loon, daar hoef je nooit wat voor te doen, dat moet je werkgever namelijk voor je doen. Je kunt alleen zelf het verzoek indienen om direct de loonheffing toe te passen op je maandloon. Hiervoor moet je zelf een formuliertje invullen en inleveren bij je werkgever. De werkgever kan dan per maand 1/12 deel van de jaarlijkse heffingskorting meteen met de loonbelasting verrekenen waardoor je netto loonuitbetaling hoger is (je werkgever betaald het immers niet meer aan de belastingdienst maar aan jou). Als je een bijbaantje hebt waar de heffingskorting wordt toegepast krijg je als scholier doorgaans hierdoor geen recht op teruggave als je halverwege het jaar stopt, omdat je geen belasting betaald hebt (heel logisch: als je niets betaald valt er ook niets terug te geven...)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap werkloosheid in het rijke westen..
Verwijderd
56 11-03-2005 12:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.