Oud 05-08-2013, 18:32
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Ik heb net mijn vmbo diploma gehaald en ga na de vakantie een opleiding doen die alleen te bereiken is met de trein. Ook heb ik een laptop nodig en boeken alleen ik ben geen 18 dus ik kan geen studie financiering krijgen. Helaas kan ik ook niet op mijn ouders rekenen.

Natuurlijk niet handig om voor zo een opleiding te kiezen als je geen geld hebt maar ik wou het echt heel graag en had gehoopt dat ik voor de vakantie genoeg geld zou krijgen met mijn bijbaantje. Uit eindelijk heb ik tot nu toe 500 euro verdient. Ik heb alle nodige bezuinigingen getroffen ik doe de hele vakantie niks leuks (Dat geld kost uiteraard). De laptop die ik op oog heb ligt ver onder de minimale specificaties en verder zoek ik naar tweede hands boeken. Er is ook nog een enmalige ouderlijke tegemoetkoming die ik evt zou kunnen ontvangen maar dan ben ik er nog lang niet.

Zijn er instanties die geld zouden kunnen uitlenen aan een 17 jarige? Duo is helaas geen optie voor zover ik kan zien omdat je ook stufie moet ontvangen rood staan bij de rabobank mag ook niet. (Heb het toch geprobeert ik ben wanhopig.)

Laatst gewijzigd op 05-08-2013 om 18:36. Reden: Foutje in de tekst
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2013, 19:18
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Waarom kun je niet op je ouders rekenen?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 19:21
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Waarom kun je niet op je ouders rekenen?
Die hebben helaas ook geen geld en verder ook nog schulden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 19:22
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Maar ze krijgen toch kinderbijslag? Dat geld is er zodat ze jou kunnen onderhouden.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 19:25
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Maar ze krijgen toch kinderbijslag? Dat geld is er zodat ze jou kunnen onderhouden.
Daar zal ik dan idd naar vragen ik ging er eigenlijk vanuit dat dat zo ongeveer genoeg is voor kleding voedsel etc. Als je er een hele opleiding mee kan betalen dan moet ik snel uit zoeken hoe dat zit.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 21:02
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Kinderbijslag word wel gebruikt voor andere kosten zoals ik al vermoedde.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 21:09
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Het lesgeld kan iig betaald worden met de tegemoetkoming ouders: http://www.ib-groep.nl/particulieren...cursusgeld.asp
Voor de boeken zit er nog een extra tegemoetkoming bij en ik denk dat de meeste scholen wel een deal hebben voor mensen met een kleine beurs (zoals in termijnen betalen). Zolang je minderjarig bent moeten je ouders gewoon zorgen dat jij naar school kan, zeker met het oog op de leerplicht.

Dan blijft er dus alleen nog het vervoer over, en daar is dat bijbaantje dan weer handig voor (dat je dus niet ineens moet opgeven straks) Een laptop is handig, maar op veel scholen is er ook gewoon een bibliotheek waar je in kunt werken en kennelijk heb je nu thuis ook een computer dus dat komt wel goed.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 21:17
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Het lesgeld kan iig betaald worden met de tegemoetkoming ouders: http://www.ib-groep.nl/particulieren...cursusgeld.asp
Voor de boeken zit er nog een extra tegemoetkoming bij en ik denk dat de meeste scholen wel een deal hebben voor mensen met een kleine beurs (zoals in termijnen betalen).

Dan blijft er dus alleen nog het vervoer over. Een laptop is handig, maar op veel scholen is er ook gewoon een bibliotheek waar je in kunt werken en kennelijk heb je nu thuis ook een computer dus dat komt wel goed.
De opleiding is audiovisueel vormgeving en een Laptop is toch wel verplicht mischien had ik dat eerder moeten aangeven. Ik ben ook verplicht de adobe master collection aan te schaffen/huren.Wat dat betreft krijg ik het eerste jaar gratis. ook externe harde schijf en nog meer zooi waar ik al voor heb gezorgt geleent etc.

Als uw kind 18 jaar is geworden in de periode van 2 juli 2013 tot en met 1 augustus 2013 en een voltijd opleiding volgt in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo), kunt u een tegemoetkoming in het lesgeld toegekend krijgen.

En hier kom ik bovendien niet voor in aanmerking.^
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 21:27
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Kinderbijslag word wel gebruikt voor andere kosten zoals ik al vermoedde.
Voor welke dingen dan? Want een opleiding volgen is toch wel heel belangrijk. Dan maar even geen kleding/uitjes/whatever tot je 18 bent en kan lenen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 21:44
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Ben ik wel met je eens. Toch wel lastig om al mijn basis behoeftes op te offeren. even voor de duidelijk we hebben niet veel geld als dat niet goed was aangegeven.

Ik verwacht niet dat er een magisch fabeltastische plek bestaat waar een 17 jarige ineens geld mee krijgt maar je kan het mij niet kwalijk nemen dat ik het hoopte.

Alsnog bedankt natuurlijk,
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 22:04
Verwijderd
Kan je niet in het weekend een baantje nemen? Als 17 jarige kan je met een uurtje of 9 per dag werken al een aardig eindje komen, zo kan je in het weekend toch al wel zo'n 70 euro verdienen, en kom je denk ik best een eindje. Heb je geen andere vriend/familielid die je kan helpen dit te financieren?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 22:29
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Ik heb al een bijbaantje in het weekend.
Op dit moment werk ik 38 uur per week*.Die bijbaan ga ik uiteraard niet opzeggen.

Famillie/vrienden heb ik helaas niet. (Niet waar ik geld zou kunnen lenen in ieder geval.)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 06:33
Verwijderd
Ok... Wanneer wordt je 18? want ik zie dat je 17 bent, dus na dit jaar zou je al die tegemoetkomingen en je OV moeten krijgen. Als je met je bijbaantje overigens nu pas zo'n 500 euro hebt verdiend, lijkt het me dat je met 38 u/week toch redelijk weinig verdiend, want je hebt al vanaf eind mei vakantie... Misschien op zoek naar een baantje waar je meer mee verdient. Heel veel succes iig!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 08:01
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Op welke school ga je audiovisuele vormgeving doen?
Ik weet nl dat sommige scholen ook regelingen hebben om mensen zoals jou te ondersteunen, en anders zou ik kijken wat je gemeente heeft voor regelingen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 08:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Gemeentes en scholen zelf hebben soms regelingen, maar anders zou je eens moeten kijken bij stichtingen, zoals stichting leergeld (http://www.leergeld.nl/). Rondje op google kan misschien het een en ander opleveren. Maar zou sowieso als eerste bij school informeren.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 11:19
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Voor welke dingen dan? Want een opleiding volgen is toch wel heel belangrijk. Dan maar even geen kleding/uitjes/whatever tot je 18 bent en kan lenen.
Makkelijker gezegd dan gedaan, om ouders te vragen of ze kinderbijslag willen gebruiken om je studie van te bekostigen. Zat gezinnen die dat geld keihard nodig hebben en dan niet eens voor luxezaken, maar voor brood op de plank.

Waarmee ik niet beweer dat dit ook de situatie is waar (de ouders van) TS mee zit, maar het is best mogelijk.

------
Controleer echt heel goed of je ouders recht hebben op tegemoetkoming ouders van DUO, want het lijkt mij toch echt zeer waarschijnlijk. Het is zonde als je dat geld misloopt als je er wel recht op hebt. Bespreek dit ook met je ouders.
Verder stichting leergeld, of de situatie bespreken met je opleiding inderdaad. Zeker opleidingen waarvoor meer kosten gemaakt moeten worden dan normaal, zijn er vaak wel regelingen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 17:30
Verwijderd
Ik zou geen laptop kopen die ver onder de minimale specificaties zit, want als je er de Adobe Master Collection op moet kunnen draaien dan zijn die specificaties er niet voor niets.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 17:32
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
De opleiding is audiovisueel vormgeving en een Laptop is toch wel verplicht mischien had ik dat eerder moeten aangeven. Ik ben ook verplicht de adobe master collection aan te schaffen/huren.Wat dat betreft krijg ik het eerste jaar gratis. ook externe harde schijf en nog meer zooi waar ik al voor heb gezorgt geleent etc.

Als uw kind 18 jaar is geworden in de periode van 2 juli 2013 tot en met 1 augustus 2013 en een voltijd opleiding volgt in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo), kunt u een tegemoetkoming in het lesgeld toegekend krijgen.

En hier kom ik bovendien niet voor in aanmerking.^
Jawel, je moet net ietsje verder zoeken dan je neus lang is. Je komt namelijk ook in aanmerking voor een tegemoetkoming als je minderjarig bent (je ouders dan)
http://www.duo.nl/particulieren/stud...ing_ouders.asp

vul deze rekenhulp eens in, dan krijg je gelijk het bedrag.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-08-2013, 18:56
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Jawel, je moet net ietsje verder zoeken dan je neus lang is. Je komt namelijk ook in aanmerking voor een tegemoetkoming als je minderjarig bent (je ouders dan)
http://www.duo.nl/particulieren/stud...ing_ouders.asp

vul deze rekenhulp eens in, dan krijg je gelijk het bedrag.
Dat hebben mijn ouders al aangevraagd. Het is maarliefst 600 euro en ik heb dat ook in de tekst gezet. Maar helaas is het net niet genoeg.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 19:00
Kernelfleck
Kernelfleck is offline
Citaat:
Ok... Wanneer wordt je 18? want ik zie dat je 17 bent, dus na dit jaar zou je al die tegemoetkomingen en je OV moeten krijgen. Als je met je bijbaantje overigens nu pas zo'n 500 euro hebt verdiend, lijkt het me dat je met 38 u/week toch redelijk weinig verdiend, want je hebt al vanaf eind mei vakantie... Misschien op zoek naar een baantje waar je meer mee verdient. Heel veel succes iig!
Ik verdien niet heel veel nee maar ik krijg wel veel uren wat het weer compenseert (net hoe je het bekijkt.) Maar als ik iets goed vind met zekerheid dan neem ik wel een andere bijbaan.

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 09:45
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Ik zou geen laptop kopen die ver onder de minimale specificaties zit, want als je er de Adobe Master Collection op moet kunnen draaien dan zijn die specificaties er niet voor niets.
Dit idd ook nog.
En ik raad je ook heel erg af om adobe master collection illegaal te downloaden, vaak kun je je laptop nl via school kopen of via school een spotgoedkope verzekering afsluiten waardoor je zeker weet dat je nooit zonder laptop zit mocht er wat mee gebeuren, maar die verzekering doet niets voor je wanneer je ook maar 1 programma illegaal gedownload hebt.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ik heb twijfels en mijn hoofd is zigzag.....
Someoneee
3 10-08-2013 14:06
Psychologie Wat te doen met mijn huidige thuissituatie?
Pruts0r
3 07-05-2007 12:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Verhalen & Gedichten niet zelf geschreven, maar
Verwijderd
13 25-03-2004 22:08
Algemene schoolzaken eigen school betalen
mood indigow
12 06-12-2002 20:26
Liefde & Relatie Jullie moeten deze chat lezen!!
devilcat
105 03-12-2002 09:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.