Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2012, 14:09
Verwijderd
... wat dan?
(+ geen inkomen om huur van te betalen, met 140 euro per maand red je dat heus niet, en dan zorgtoeslag maar 69 euro en dan moet je daar eens 110 van af tellen voor zorgverzekering...)
De kans dat ik zo'n situatie mee ga maken bestaat.. en dat is al erg genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2012, 14:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het spreekt neem ik aan voor zich dat je je best moet doen zo'n situatie te voorkomen. Eventueel met hulp van andere familieleden die misschien kunnen bemiddelen tussen jou en je ouders. Waarom willen je ouders je uit huis zetten?

Je kunt misschien toch (tijdelijk) bij familie of vrienden gaan wonen.

In het uiterste geval raad ik je aan naar het Juridisch Loket te gaan voor (gratis) hulp. Je ouders moeten je namelijk onderhouden tot je 21ste.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Het spreekt neem ik aan voor zich dat je je best moet doen zo'n situatie te voorkomen.
De reden is wel belachelijk, vaak help ik gewoon mee aan de huistaken maar als ik een keer weiger of niet kan dan is het meteen een ruzie die mijn stief vader veroorzaakt. Dat ik nooit iets doe enzo, leugens dus. En dan ga je er tegen in en dan is zijn laatste antwoord dat je met je 18e weg moet zijn.

Citaat:
Eventueel met hulp van andere familieleden die misschien kunnen bemiddelen tussen jou en je ouders. Waarom willen je ouders je uit huis zetten?

Je kunt misschien toch (tijdelijk) bij familie of vrienden gaan wonen.
Kon ik dat maar

Citaat:
In het uiterste geval raad ik je aan naar het Juridisch Loket te gaan voor (gratis) hulp. Je ouders moeten je namelijk onderhouden tot je 21ste.
Als mijn ouders kunnen aantonen dat zij niet zoveel geld hebben omdat het financieel al zo krap is, zal het dan niet zo zijn dat ik sowieso zonder onderhoudsmiddelen/verblijfplek kom te zitten?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 15:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De reden is wel belachelijk, vaak help ik gewoon mee aan de huistaken maar als ik een keer weiger of niet kan dan is het meteen een ruzie die mijn stief vader veroorzaakt. Dat ik nooit iets doe enzo, leugens dus. En dan ga je er tegen in en dan is zijn laatste antwoord dat je met je 18e weg moet zijn.
Is dat niet meer alleen dreigen? En je moeder heeft er misschien nog wel meer over te zeggen.

Citaat:
Als mijn ouders kunnen aantonen dat zij niet zoveel geld hebben omdat het financieel al zo krap is, zal het dan niet zo zijn dat ik sowieso zonder onderhoudsmiddelen/verblijfplek kom te zitten?
Je hebt ook nog wat eigen inkomsten (tegemoetkoming scholieren, werk, zorgtoeslag, huurtoeslag mogelijk). Dus je ouders hoeven niet alles te betalen. Als ze een bijdrage leveren, kom je er mogelijk al uit.

Verder is dit een vraag waar het antwoord pas op bekend wordt als het echt zo ver komt. Ik hoop voor je dat dat niet gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Is dat niet meer alleen dreigen? En je moeder heeft er misschien nog wel meer over te zeggen.



Je hebt ook nog wat eigen inkomsten (tegemoetkoming scholieren, werk, zorgtoeslag, huurtoeslag mogelijk). Dus je ouders hoeven niet alles te betalen. Als ze een bijdrage leveren, kom je er mogelijk al uit.

Verder is dit een vraag waar het antwoord pas op bekend wordt als het echt zo ver komt. Ik hoop voor je dat dat niet gebeurt.
bedankt voor je antwoord!
ik hoop voor het beste maar bereid me voor op het slechtste.
Ik wil niet dat ik door zoiets straks niet mijn studie kan gaan doen ofzo. Dat zou gewoon een totaal ingestortte wereld betekenen voor mij. (en mijzelf kennende zal het dan heel erg moeilijk zijn om tot me(goeie)zelf te komen)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 15:41
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
bedankt voor je antwoord!
ik hoop voor het beste maar bereid me voor op het slechtste.
Ik wil niet dat ik door zoiets straks niet mijn studie kan gaan doen ofzo. Dat zou gewoon een totaal ingestortte wereld betekenen voor mij. (en mijzelf kennende zal het dan heel erg moeilijk zijn om tot me(goeie)zelf te komen)
In het hoger onderwijs kun je studiefinanciering met een lening krijgen, waar je ruim van kunt leven. Je bouwt een hoge schuld op, niet ideaal, maar als je ouders weinig te besteden hebben, zou dat waarschijnlijk toch al gebeuren. Bovendien zijn de terugbetalingsvoorwaarden heel redelijk.

Dus over de studie zou ik me nu niet heel druk maken
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 16:02
Verwijderd
Hoewel mijn thuissituatie niet te vergelijken is met die van jouw, heeft Axel wel gelijk wat betreft dat lenen. Mijn ouders verdienen ook niet genoeg om mij geld te geven. Ik ben dan ook van plan uit huis te gaan wanneer ik het hoger onderwijs betreed en fix lenen. Ja, een super hoge schuld, maar het kan niet anders. Boven, zoals Axel al zegt, terugbetalingsvoorwaarden zijn redelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 17:44
Verwijderd
Je ouders zijn tot jouw 23e financieel verantwoordelijk. Wellicht veel geld lenen en voor je 23e failliet gaan?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 18:28
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je ouders zijn tot jouw 23e financieel verantwoordelijk. Wellicht veel geld lenen en voor je 23e failliet gaan?
Het is 21 en zelfs dan hoeven je ouders niet bij te dragen wanneer je failliet gaat. Dus vergeet dit maar weer
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 10:49
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Hehehe ja want ouders hebben natuurlijk het totaal van al dat geleende geld gewoon ter beschikking en werken zonder morren mee.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 13:16
angenent
angenent is offline
Citaat:
... wat dan?
(+ geen inkomen om huur van te betalen, met 140 euro per maand red je dat heus niet, en dan zorgtoeslag maar 69 euro en dan moet je daar eens 110 van af tellen voor zorgverzekering...)
De kans dat ik zo'n situatie mee ga maken bestaat.. en dat is al erg genoeg.

Als je nog studeert kan je studie financering voor uitwonende aanvragen. Als je daarbij een bijbaantje gaat nemen moet je het kunnen halen. Erg ruim is het niet maar ik kan mensen die het halen. Bij erge nood heb ik wel een tijdelijk plekje voor je.

Monique
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 10:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als het er echt op aan komt, dan lijkt me de meest passende oplossing dat je een kamer zoekt, alle toeslagen aanvraagt waar je recht op hebt, en zoveel mogelijk probeert bij te verdienen met een bijbaantje.
En als je studeert eventueel er nog bij lenen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2012, 09:45
wallie95
wallie95 is offline
misschien sowieso al handig om nu al een bijbaantje te gaan zoeken, waar je makkelijk uit kan breiden naar meer uren werken... Een grote winkel als IKEA ofzo.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor een gezond leven en snel afvallen moeten sommigen nog een hoop doen :-(

Laatst gewijzigd op 14-12-2012 om 23:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.