Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2004, 19:38
juno
Avatar van juno
juno is offline
LegacyX, gedraag je. Je kunt het, ik weet het!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2004, 19:52
LegacyX
LegacyX is offline
Citaat:
juno schreef op 07-12-2004 @ 20:36 :
Het enge aan het fenomeen vind ik dat de daders 14 zijn, en de slachtoffers 13. Ik wist toen nog niet eens wat verkrachting was!
bedoel je toen jij 13 was? ja idd het is nogal bizar.... meisjes van 13 zijn meestal nog maar bruggertjes.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:11
Fluff-Ball
Avatar van Fluff-Ball
Fluff-Ball is offline
Ik heb net ook dat stuk over groepsverkrachting bij netwerk gezien. Ze vinden inderdaad dat ze niets verkeerd doen en ook dat die meisjes zich ontzettend aanstellen. Het is eerder 'gezellig'.

Ik hoop zó dat die jongens allemaal door een groep grote gozers in hun kont worden genomen terwijl ze verschrikkelijk voor lul staan. Kijken of ze het dan nog zo gezellig vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:16
Fluff-Ball
Avatar van Fluff-Ball
Fluff-Ball is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 05-12-2004 @ 16:26 :
Ja, maar laten we dan in het onderwijs en in de media het standputn naar voren brengen dat een ontmaagd meisje GEEN hoer is.
Wat ik trouwens ook niet begrijp: als een ontmaagd meisje een hoer is, moet je daar dan als islamiet niet mijlenver vandaan blijven. Hoer = fout = blijf er vandaan.
En als een meisje maagd moet blijven, dan een jongen toch ook? Of ben ik nou weer naief?

Over man-vrouw verhouding:
Ja, dat is een probleem. Ik ken meisje die werke op basisschool met heel veel islamitsiche kinderen. En die jongens willen eigenlijk niks aannemen van de juf. ZIEK!
Het klopt dat men volgens de Islam geen seksueel contact voor het huwelijk mag hebben. Dit geldt overigens óók voor mannen. Het is dan ook harram (onrein/verboden) om seksueel contact voor het huwelijk te hebben, helemaal als dit met een niet-moslim gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:18
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 07-12-2004 @ 20:34 :
Jongens, geen ruzie maken. Het ging over groepsverkrachtingen door allochtone jongeren. Hoe kom je eraan, en, more importantly, hoe kom je eraf.
Wat gek. Ik dacht dat het over groepsverkrachtingen in het algemeen. En nogmaals mijn vraag: waar zien jullie dan bij autochtonen de oorzaken en hoe wil je die wegnemen? Om het maar eens een keer niét alleen over allochtonen te hebben..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-12-2004 @ 18:28 :
Bovendien is er in veel allochtone culturen een zwijgcultuur. Over problemen wordt niet gesproken.
Sociologen noemen dat shame- dan wel guilt-culturen. In een shame-cultuur (zeg maar de 'minst ontwikkelde' van de twee) is schaamte voor het eigen gedrag de drijvende kracht. Het regulerende element is dus de veroordelende mening van anderen. In een guilt-cultuur draait het om het schuldgevoel, dus het geweten. Dat is dan ook de meer ontwikkelde van de twee.

In veel van de hier al genoemde 'macho'-culturen speelt alleen de feitelijke, uiterlijke waarneembaarheid. Dat zijn duidelijke shame-culturen. Mensen plegen die verkrachtingen omdat ze geen geweten hebben ontwikkeld en de uitwerking van hun daad niet begrijpen. Je kunt dan ook niet eens zozeer spreken van echt kwaad opzet. Ze zijn gewoon te primitief om daaraan toe te komen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:55
Madfet
Avatar van Madfet
Madfet is offline
Op die wiggermeiden is natuurlijk ook het een ander aan te merken. Het ene groepje zwakzinnigen maakt het andere groepje zwakzinnigen tot slachtoffer, daar komt het eigenlijk op neer. Anders is het moeilijk te bevatten dat een meisje pas na 25 groepsverkrachtingen op het idee komt dat het niet zo slim is om met een bepaalde groep jongens om te gaan. Of dat ze gewoon gezellig na afloop met de verkrachters een patatje gaat eten.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:05
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Madfet schreef op 07-12-2004 @ 21:55 :
Op die wiggermeiden is natuurlijk ook het een ander aan te merken. Het ene groepje zwakzinnigen maakt het andere groepje zwakzinnigen tot slachtoffer, daar komt het eigenlijk op neer. Anders is het moeilijk te bevatten dat een meisje pas na 25 groepsverkrachtingen op het idee komt dat het niet zo slim is om met een bepaalde groep jongens om te gaan. Of dat ze gewoon gezellig na afloop met de verkrachters een patatje gaat eten.


Ik hoop dat je je aan je sig houdt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:13
Madfet
Avatar van Madfet
Madfet is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-12-2004 @ 22:05 :


Ik hoop dat je je aan je sig houdt.
Hoe naief is zo'n dertienjarige meid (ze heeft nog geen eens tieten!) dan wel niet? Die meiden moeten toch weten dat die jongens die hun naar een kelderbox meelokken niet gaan zitten picknicken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:17
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Madfet schreef op 07-12-2004 @ 22:13 :
Hoe naief is zo'n dertienjarige meid (ze heeft nog geen eens tieten!) dan wel niet? Die meiden moeten toch weten dat die jongens die hun naar een kelderbox meelokken niet gaan zitten picknicken.
Net alsof het zo altijd gebeurt. En dan nog zitten de jongens altijd fout en op geen enkele manier het meisje.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Madfet schreef op 07-12-2004 @ 21:55 :
*verhaal*
helemaal gelijk (in sommige gevallen, niet alle, mind you), maar domheid is niet strafbaar.

Maar ja, dat doet er natuurlijk niets van af dat de verkrachters strafbaar zijn, en onacceptabel gedrag vertonen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Madfet schreef op 07-12-2004 @ 22:13 :
Hoe naief is zo'n dertienjarige meid (ze heeft nog geen eens tieten!) dan wel niet? Die meiden moeten toch weten dat die jongens die hun naar een kelderbox meelokken niet gaan zitten picknicken.
En dus? Wat wil je nou met deze beweringen? Misschien is er wel enige mate van 'verwijtbaarheid' aan de kant van het meisje (hoewel je naar mijn mening nooit kunt zeggen dat iemand de kans op verkrachting heeft 'aanvaard' door mee te gaan, ofzo). Maar dan? Moeten de daders dan minder straf krijgen, omdat het meisje 'het wel had kunnen weten dat ze verkracht zou worden'? Denk je stellingen eens wat verder door.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 23:55
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
In veel van de hier al genoemde 'macho'-culturen speelt alleen de feitelijke, uiterlijke waarneembaarheid. Dat zijn duidelijke shame-culturen. Mensen plegen die verkrachtingen omdat ze geen geweten hebben ontwikkeld en de uitwerking van hun daad niet begrijpen. Je kunt dan ook niet eens zozeer spreken van echt kwaad opzet. Ze zijn gewoon te primitief om daaraan toe te komen.
Interessante analyse (dat meen ik echt!). Alleen.... dit soort gedrag (en dit soort culturen) kunnen en mogen we hier niet tollereren. Dus aanpassen of.... wegwezen. Als je het hiet niet bevalt (de Westerse Cultuur/Omgangsnormen), dan ga je toch lekker ergens anders heen. Kwel jezelf niet langer.

Alle anderen: enjoy the Party of Enlightment!

Als terzijde: overigens hebben dat soort lui op de zeer lange termijn sowieso een probleem. Want de hele wereld zal ooit een Verlichtings-planeet zijn geworden. Met alle respect overigens voor relegies. People of da Planet: Embrace Modernity!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 01:22
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 08-12-2004 @ 00:55 :
Want de hele wereld zal ooit een Verlichtings-planeet zijn geworden. Met alle respect overigens voor relegies. People of da Planet: Embrace Modernity!
Fucking hell, ik krijg last van plaatsvervangende schaamte.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 03:09
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
ik krijg last van plaatsvervangende schaamte.
SERIEUZE VRAAG: waarom?

Wat is er mis met Verlichting en Moderniteit voor iedereen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 09:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik herhaal mijn vraag:

Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-12-2004 @ 21:18 :
En nogmaals mijn vraag: waar zien jullie dan bij autochtonen de oorzaken en hoe wil je die wegnemen? Om het maar eens een keer niét alleen over allochtonen te hebben..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:27
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-12-2004 @ 10:51 :
Ik herhaal mijn vraag:
Omdat het merendeel allochtoon is, lijkt het me handiger om eerst bij die groep de oorzaken te onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
stampertjuh schreef op 08-12-2004 @ 15:27 :
Omdat het merendeel allochtoon is, lijkt het me handiger om eerst bij die groep de oorzaken te onderzoeken.
All animals are equal, but some are more equal than others.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 08-12-2004 @ 15:27 :
Omdat het merendeel allochtoon is, lijkt het me handiger om eerst bij die groep de oorzaken te onderzoeken.
er zal nu een stortvloed aan reacties losbarsten dat je discrimineert, en dat 'het westen' (in deze context dus 'autochtonen') ook verkrachtingen hebben, eventueel wordt Amerika er weer bij gehaalt als voorbeeld.

vervolgens is de discussie het rondje weer door als MA weer moet vragen wat dan de oorzaken van groepsverkrachtingen door autochtonen zijn, aangezien alle redenaties tot dat punt verworpen worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:37
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-12-2004 @ 15:29 :
All animals are equal, but some are more equal than others.
jah maar het is toch iets wat meer voorkomt bij de allochtone jeugd dus er zullen daar zeker meer oorzaken liggen. Dat is gewoon een feit, en kan je wel zeuren van dat we gelijk zijn, Maar als het meer voorkomt bij een bepaalde groep, dan kan je beter daarvan de oorzaken onderzoeken, dat heeft veel meer effect dan ergens anders de oorzaken te gaan zoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 14:41
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 08-12-2004 @ 15:37 :
jah maar het is toch iets wat meer voorkomt bij de allochtone jeugd dus er zullen daar zeker meer oorzaken liggen. Dat is gewoon een feit, en kan je wel zeuren van dat we gelijk zijn, Maar als het meer voorkomt bij een bepaalde groep, dan kan je beter daarvan de oorzaken onderzoeken, dat heeft veel meer effect dan ergens anders de oorzaken te gaan zoeken.
Je hoeft je niet te beperken tot 1 groep in deze discussie.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:17
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
het is heel erg dat dat gebeurd. Ik hoop ook echt dat iemand ooit nog een goede oplossing vind. Het zijn gewoon jongens die zichzelf tegenover elkaar moeten bewijzen, sneue figuren. Wat mij betreft komt er een zware straf op te staan. Berecht die kinderen volgens het recht voor volwassenen bijvoorbeeld. Iemand van 14 weet echt wel dondersgoed dat wat hij doet, goed of fout is.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
oneMen schreef op 08-12-2004 @ 15:41 :
Je hoeft je niet te beperken tot 1 groep in deze discussie.
afijn, dan wil ik terug verwijzen naar de vraag van MA.

wat te doen aan groepsverkrachtingsgedrag door autochtonen.

bij allochtone groepen kunnen we een culturele en een sociaal-economische oorzaak aanwijzen die we kunnen bestrijden, maar hoe zit dat bij autochtonen waarvoor die twee motieven niet gelden?

plegen die uberhaupt wel een groepsverkrachting?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 17:15 :


plegen die uberhaupt wel een groepsverkrachting?
wat bedoel je precies met die laatste vraag?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 17:17 :
wat bedoel je precies met die laatste vraag?
is iemand die vrouwen niet als 'minder' ziet, genoeg persoonlijkheid heeft om zich tegen groepsdruk te wapenen, en genoeg opvoeding om een afkeer te hebben van gedwongen seks uberhaupt in staat mee te doen aan een groepsverkrachting?

ik denk het niet. dus dan blijven in feite de drie punten die ik net aanstipte over. los van de allochtonen/autochtonen issue is dat dus in feite waar aan gewerkt moet worden.

bij welke bevolkingsgroep die criteria het meest voorkomen is dan niet relevant, al waren het alleen maar bejaarden van 70+, dan moet je gewoon pragmatisch er tegenaan en het probleem bestrijden waar het voor komt.

iemand vanwege afkomst beschuldigen dat dit in zijn groep vaker of minder vaak voorkomt is niet relevant, maar tevens moet je je ogen niet sluiten voor dat soort informatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 08-12-2004 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:42
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
DNMB schreef op 08-12-2004 @ 16:17 :
het is heel erg dat dat gebeurd. Ik hoop ook echt dat iemand ooit nog een goede oplossing vind. Het zijn gewoon jongens die zichzelf tegenover elkaar moeten bewijzen, sneue figuren. Wat mij betreft komt er een zware straf op te staan. Berecht die kinderen volgens het recht voor volwassenen bijvoorbeeld. Iemand van 14 weet echt wel dondersgoed dat wat hij doet, goed of fout is.
Ik ben bang dat die grens tussen goed en fout op 14 nog lang niet zo duidelijk is als dat je oud bent.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 08-12-2004 @ 15:27 :
Omdat het merendeel allochtoon is, lijkt het me handiger om eerst bij die groep de oorzaken te onderzoeken.
Daar heb ik tot dusver nog steeds geen statistieken/cijfers van gezien.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:17
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-12-2004 @ 17:42 :
Ik ben bang dat die grens tussen goed en fout op 14 nog lang niet zo duidelijk is als dat je oud bent.
Ik weet zeker dat DNMB gelijk heeft: jongens van 14 weten inderdaad donders goed wat goed of fout is. Het moet maar eens af zijn met dat slappe excuus "Ik ben bang dat die grens blabla"
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:22
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-12-2004 @ 19:17 :
Ik weet zeker dat DNMB gelijk heeft: jongens van 14 weten inderdaad donders goed wat goed of fout is. Het moet maar eens af zijn met dat slappe excuus "Ik ben bang dat die grens blabla"
Ik weet zeker dat DNMB in sommige gevallen ongelijkt heeft, niet iedereen weer precies op die leeftijd wat goed en fout is.
En het heeft niks met excuus te maken, maar het is gewoon zo. En ik praat ook niks goed. Ik weet weer niet waar jij de onzin vandaan haalt dat het een slap excuus is?
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:23
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-12-2004 @ 19:13 :
Daar heb ik tot dusver nog steeds geen statistieken/cijfers van gezien.
22:02LEIDEN - In Nederland vervolgt justitie
per jaar ongeveer 200 minderjarige
jongens voor groepsverkrachtingen. Ze
misbruiken de meisjes in groepsverband
omdat het hen wel leuk lijkt. Vaak willen
de jongens niet onderdoen voor de rest van
de groep. Tweederde van de daders is van
allochtone afkomst.
Van de slachtoffers
is driekwart autochtoon.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=127201
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:25
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-12-2004 @ 19:22 :
Ik weet zeker dat DNMB in sommige gevallen ongelijkt heeft, niet iedereen weer precies op die leeftijd wat goed en fout is.
En het heeft niks met excuus te maken, maar het is gewoon zo. En ik praat ook niks goed. Ik weet weer niet waar jij de onzin vandaan haalt dat het een slap excuus is?
Iedereen weet op die leeftijd wat goed en fout is. En vind je van niet, dan verschaf je die jongens inderdaad een excuss. Maar wél een slap in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:26
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 08-12-2004 @ 19:23 :
22:02LEIDEN - In Nederland vervolgt justitie
per jaar ongeveer 200 minderjarige
jongens voor groepsverkrachtingen. Ze
misbruiken de meisjes in groepsverband
omdat het hen wel leuk lijkt. Vaak willen
de jongens niet onderdoen voor de rest van
de groep. Tweederde van de daders is van
allochtone afkomst.
Van de slachtoffers
is driekwart autochtoon.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=127201
Dank je. Hier kunnen we tenminste wat mee.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:30
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-12-2004 @ 19:25 :
Iedereen weet op die leeftijd wat goed en fout is. En vind je van niet, dan verschaf je die jongens inderdaad een excuss. Maar wél een slap in mijn ogen.
Ik verschaf niemand een excuus, dat je over het feit of iedereen weet wat goed of fout is van mening verschilt mij best.
Maar dat ik volgens jou mensen een excuus geef om misdrijven te plegen is volslagen onzin. Er zijn bij meerdere misdrijven wel redenen op te noemen waarom iemand dat doet, maar dat maakt het nog geen excuus.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:36
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-12-2004 @ 19:30 :
Ik verschaf niemand een excuus, dat je over het feit of iedereen weet wat goed of fout is van mening verschilt mij best.
Maar dat ik volgens jou mensen een excuus geef om misdrijven te plegen is volslagen onzin. Er zijn bij meerdere misdrijven wel redenen op te noemen waarom iemand dat doet, maar dat maakt het nog geen excuus.
Maar hoe kan je nou volhouden dat jongens van 14 niet weten wat goed en fout is?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:40
juno
Avatar van juno
juno is offline
Vanaf twaalf jaar wordt je in het nederlandse strafrecht geacht voldoende besef te hebben ontwikkeld om goed en kwaad van elkaar te onderscheiden. Voor die groep geldt tot 16 of 18 jaar, afhankelijk van hun persoonlijke ontwikkeling, het jeugdstrafrecht.

Voor de elf-en-jonger categorie zijn wel jeugdmaatregelen op te leggen, maar strafbaar zijn ze niet. Dat is dan met name hulp en begeleiding om de ouders te helpen met de opvoeding, want daarom gaat het fout met de meeste jeugdige ontspoordertjes.

Kinderen tot 6 jaar zijn sociaal nog zo onderontwikkeld dat ze echt geen geweten hebben en het onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie nog niet kunnen maken. Ze geloven nog in Sinterklaas, om maar wat te noemen. En ze hebben nog geen invoelingsvermogen en geen relativeringsvermogen. Slaan elkaar de hersens in om een autotje. Ze mogen dus ook nog niet getuigen in strafzaken, want ze zeggen alles wat ze denken dat de ondervrager wil horen.

Jongens van veertien hebben dat besef echt wel. Het kan ze gewoon niet schelen, of ze redeneren het weg.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:41
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-12-2004 @ 19:36 :
Maar hoe kan je nou volhouden dat jongens van 14 niet weten wat goed en fout is?
Is moeilijk uit te leggen. Sommige lui zien dingen als een geintje, terwijl dat als ze ouder zijn ze dondersgoed weten dat het helemaal fout was. Ik zeg niet dat er daar heel veel van zijn. Maar die lopen er helaas rond. En ik zeg niet dat zulke personen verkrachtingen zullen plegen, maar sommige lui zien het als geintje, of lopen nog een paar jaar achter.
Maar als ik jouw bericht zie denk jij dat ik vind dat elke 14 jarige niet weet wat goed of fout is. Dan moet je wat beter lezen.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:45
juno
Avatar van juno
juno is offline
Precies, je zegt het zelf: ze zien het als een geintje. Ze weten wel dat het fout is, deep down, want ze zouden niet willen dat het met hun zusjes gebeurde, maar ze vergoeilijken hun daden door het als geintje op te voeren.

Maar dat is een kutsmoes om hun eigen geweten te sussen, want ze weten het donders goed.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:49
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-12-2004 @ 19:41 :
Is moeilijk uit te leggen. Sommige lui zien dingen als een geintje, terwijl dat als ze ouder zijn ze dondersgoed weten dat het helemaal fout was. Ik zeg niet dat er daar heel veel van zijn. Maar die lopen er helaas rond. En ik zeg niet dat zulke personen verkrachtingen zullen plegen, maar sommige lui zien het als geintje, of lopen nog een paar jaar achter.
Maar als ik jouw bericht zie denk jij dat ik vind dat elke 14 jarige niet weet wat goed of fout is. Dan moet je wat beter lezen.
Zoals Juno al zei: ze weten heus wel dat het geen geintje is, maar dat maken ze er voor zichzelf van.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:52
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
juno schreef op 08-12-2004 @ 19:45 :
Precies, je zegt het zelf: ze zien het als een geintje. Ze weten wel dat het fout is, deep down, want ze zouden niet willen dat het met hun zusjes gebeurde, maar ze vergoeilijken hun daden door het als geintje op te voeren.

Maar dat is een kutsmoes om hun eigen geweten te sussen, want ze weten het donders goed.
Zo zie ik het niet, ik zeg ook niet dat die 14 jarige jongens direct gaan verkrachten. Maar toch denk ik dat er 14 jarige tussen zitten die niet de precieze grens weten tussen goed en fout.
En dat was ook het laatste wat daarover zeg, want iets nieuws wordt er toch niet aan deze discussie toegevoegd.
Alleen maar welles of nietus.....
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:01
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik denk dat wij het fenomeen: wetenschap van onderscheid tussen goed en kwaad anders interpreteren.

Misschien vat jij het ruimer op dan ik. Ik stel dat het kunnen wegredeneren als geintje NIET met zich meeneemt dat het besef er niet was, op enig moment, en dat is wat telt.

Zoals ik al zei: hoe zouden ze het vinden als het hun zusje overkwam?

Saillant detail vond ik overigens dat de meeste slachtoffertjes van nederlandse afkomst zijn. Ze maken dus wel een onderscheid in wie ze te pakken nemen. Misschien omdat ze vinden dat een meisje uit de verdorven nederlandse cultuur toch al een sloerie is? Voor een meisje uit hun eigen cultuur hebben ze blijkbaar wel respect.

Dan weten ze dus dat de daad, verkrachting, fout is, maar ze vergoeilijken het: het was een geintje, het was toch al een slet.

Oh: wat nou welles nietes? Als jij kunt aangeven WAAROM sommige (welke?) veertienjarigen dat besef nog niet hebben, zijn we nog heel normaal aan het discussieren.

Laatst gewijzigd op 08-12-2004 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:19
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
juno schreef op 08-12-2004 @ 20:01 :
Ik denk dat wij het fenomeen: wetenschap van onderscheid tussen goed en kwaad anders interpreteren.

Misschien vat jij het ruimer op dan ik. Ik stel dat het kunnen wegredeneren als geintje NIET met zich meeneemt dat het besef er niet was, op enig moment, en dat is wat telt.

Zoals ik al zei: hoe zouden ze het vinden als het hun zusje overkwam?

Saillant detail vond ik overigens dat de meeste slachtoffertjes van nederlandse afkomst zijn. Ze maken dus wel een onderscheid in wie ze te pakken nemen. Misschien omdat ze vinden dat een meisje uit de verdorven nederlandse cultuur toch al een sloerie is? Voor een meisje uit hun eigen cultuur hebben ze blijkbaar wel respect.

Dan weten ze dus dat de daad, verkrachting, fout is, maar ze vergoeilijken het: het was een geintje, het was toch al een slet.

Oh: wat nou welles nietes? Als jij kunt aangeven WAAROM sommige (welke?) veertienjarigen dat besef nog niet hebben, zijn we nog heel normaal aan het discussieren.
Dat bedoel ik dus, ze zien eerst het kwaad er niet van in, totdat iemand zegt, wat nou als het je ouders overkomt, of je zusje.
Dan pas zien ze het verschil tussen goed en kwaad.
En dan zul jij misschien zeggen, dus dan weten ze het toch wel?
Inderdaad, maar pas nadat het is gebeurd.
En ik weet ook wel dat de meeste 14 jarigen het wel weten.

En hoe vaak moet ik nou zeggen dat het niet per se over verkrachting hoeft te gaan. En verkrachting hoeft ook niet per se te betekenen dat iemand de bosje in wordt gedrukt en dat het dan gebeurd. Het kan ook in bed gebeuren bij iemand die het eigenlijk niet wil. Dat vind ik ook verkrachting, maar dat het meisje gewoon haar mond houdt.

En welles nietus is heel simpel, jij zult mijn in jouw ogen slechte excuus of reden nooit accepteren. Dus zal het altijd van mijn kant wellus zijn, en van jouw kant nietus. En dat is even leuk, maar niet tientallen berichten.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:31
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dan weten ze het wel, maar ze denken liever niet verder dan de zeer nabije toekomst, namelijk de eerstkomende tien minuten, en niet verder dan hun eigen noden en wensen.

Verstandig kunnen nadenken is iets wat veel jeugdigen nog niet graag doen, maar ze KUNNEN het wel, en daar gaat het om bij de bepaling of ze strafbaar zijn.

Ik redeneer zo streng omdat ik let op de theoretische strafbaarheid. Of daarna nog verzachtende omstandigheden zoals de jeugdige leeftijd aangevoerd worden is een andere vraag die pas in een latere fase aan de orde komt.

Vanaf 12 ben je in theorie strafbaar voor je daden. of er daadwerkelijk straf word opgelegd hangt weer af van de in een later stadium beoordeelde verzachtende omstandigheden, namelijk de persoonlijkheid en de omstandigheden van de dader.

Straffeloosheid wegens verminderde geestvermogens, zwakzinnigheid of krankzinnigheid, dat is bij normale jongens van 14 niet aan de orde. Strafbaar zijn ze. Want ze weten het verschil. Misschien dat ze er voor kiezen om er geen rekenig mee te houden, maar ze weten het, en dat is het verschil met gekken en kleuters. Al zeg je tegen die categorie dat het verkeerd is wat ze doen, dan nog begrijpen ze het niet. Die mensen, of dieren (jazeker, ook dieren zijn in vroeger tijden strafrechtelijk vervolgd) kun je dus moeilijk voor de rechter brengen. Zij zijn niet strafbaar, nooit. Want zij weten niet wat ze doen, zoals Jezus aan het kruis al aanvoerde.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:37
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
juno schreef op 08-12-2004 @ 20:31 :
Dan weten ze het wel, maar ze denken liever niet verder dan de zeer nabije toekomst, namelijk de eerstkomende tien minuten, en niet verder dan hun eigen noden en wensen.

Verstandig kunnen nadenken is iets wat veel jeugdigen nog niet graag doen, maar ze KUNNEN het wel, en daar gaat het om bij de bepaling of ze strafbaar zijn.

Ik redeneer zo streng omdat ik let op de theoretische strafbaarheid. Of daarna nog verzachtende omstandigheden zoals de jeugdige leeftijd aangevoerd worden is een andere vraag die pas in een latere fase aan de orde komt.

Vanaf 12 ben je in theorie strafbaar voor je daden. of er daadwerkelijk straf word opgelegd hangt weer af van de in een later stadium beoordeelde verzachtende omstandigheden, namelijk de persoonlijkheid en de omstandigheden van de dader.

Straffeloosheid wegens verminderde geestvermogens, zwakzinnigheid of krankzinnigheid, dat is bij normale jongens van 14 niet aan de orde. Strafbaar zijn ze. Want ze weten het verschil. Misschien dat ze er voor kiezen om er geen rekenig mee te houden, maar ze weten het, en dat is het verschil met gekken en kleuters. Al zeg je tegen die categorie dat het verkeerd is wat ze doen, dan nog begrijpen ze het niet. Die mensen, of dieren (jazeker, ook dieren zijn in vroeger tijden strafrechtelijk vervolgd) kun je dus moeilijk voor de rechter brengen. Zij zijn niet strafbaar, nooit. Want zij weten niet wat ze doen, zoals Jezus aan het kruis al aanvoerde.
Theoretisch heb je gelijk ja. Maar in de praktijk is dat niet altijd zo.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:42
juno
Avatar van juno
juno is offline
Wat ik beschrijf is de gangbare rechtspraktijk. Vanaf 12 kom je bij de kinderrechter tercht. Die kan kiezen om straf op te leggen, als er strafbaarheid is, of een maatregel als deze ontbreekt. Verwarrend is dat sommige maatrelen en straffen voor de leek wel erg op elkaar lijken, maar het theorethische verschil is heel groot.

Maarre: leg jouw opmerking eens wat nader uit?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:53
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
juno schreef op 08-12-2004 @ 20:42 :
Wat ik beschrijf is de gangbare rechtspraktijk. Vanaf 12 kom je bij de kinderrechter tercht. Die kan kiezen om straf op te leggen, als er strafbaarheid is, of een maatregel als deze ontbreekt. Verwarrend is dat sommige maatrelen en straffen voor de leek wel erg op elkaar lijken, maar het theorethische verschil is heel groot.

Maarre: leg jouw opmerking eens wat nader uit?
Als jij me even vertelt welke opmerking precies.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 22:30
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 08-12-2004 @ 20:37 :
Theoretisch heb je gelijk ja. Maar in de praktijk is dat niet altijd zo.
deze
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:45
LegacyX
LegacyX is offline
verkrachting is gewoon het zieligste wat er bestaat.
die gasten hebben gewoon een zware sociale opvoeding nodig en dat met kleine meisjes van 13, die bijna nog geeneens borsten hebben, dan ben je toch echt zielig... dan weet je al hoe ongeavanceerd en primitief die hersens van die knapen werken, net kleuters
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 20:14
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Dit is idd allemaal te ziek voor woorden.

Maar volgens mij is er in een deel van de gevallen ook sprake van een culturele component (helaas). En daar zullen we werk van moeten maken. We moeten IEDEREEN die in Nederland verblijft (Nederlander, gast, bezoeker, vluchteling) duidelijk moeten maken dat er voor mensen die de normen en waarden van de Moderniteit niet onderschrijven, geen plek is.
Niet in Nederland, niet in de EU, niet in de rest van Europa. En uiteindelijk niet in de wereld. Planet Modernity, here we come!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 10-12-2004 @ 21:14 :We moeten IEDEREEN die in Nederland verblijft (Nederlander, gast, bezoeker, vluchteling) duidelijk moeten maken dat er voor mensen die de normen en waarden van de Moderniteit niet onderschrijven, geen plek is.
Waarom? Wat boeit mij nou wat voor normen anderen hebben, zolang ze de wet maar niet overtreden.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:31
LegacyX
LegacyX is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-12-2004 @ 22:00 :
Waarom? Wat boeit mij nou wat voor normen anderen hebben, zolang ze de wet maar niet overtreden.
Maar dat is wel van belang voor een betere wereld..

Citaat:
Niet in Nederland, niet in de EU, niet in de rest van Europa. En uiteindelijk niet in de wereld. Planet Modernity, here we come!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [artikel] Grote zorgen om seksmoraal Capelse jongeren
Dekaloog
7 18-03-2015 18:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Donner wil onderzoek naar groepsverkrachtingen
juno
37 05-12-2005 11:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 10:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout?
Verwijderd
173 06-03-2004 21:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Acht jongeren verkrachten meisje
Verwijderd
196 12-11-2002 12:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Steeds meer jeugdige verkrachters
arvid_18
77 01-01-2002 15:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.