Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2008, 13:23
Verwijderd
Ik loop tegen de volgende opgaves aan:

''Bepaal de vergelijking van de parabool als de parabool de lijn y = -10 snijdt voor x=-2 en x=3 en als verder nog gegeven is dat de parabool door de x-as gaat bij x = -7 .''

En:

''Bepaal de vergelijking van de parabool als de parabool de lijn y=1 snijdt voor en x=0 en x=4 als verder nog gegeven is dat de parabool door de x-as gaat bij x=-8.''

Ten slotte:

''Bepaal de functie van de parabool die door top [0,4] gaat en verder nog door het punt [-4,0].
Gebruik eventueel breuken maar geen decimale getallen of afrondigen.
f(x) =....''

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe deze opgaven opgelost moeten worden, ik snap het niet echt. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2008, 14:13
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
''Bepaal de functie van de parabool die door top [0,4] gaat en verder nog door het punt [-4,0].
Gebruik eventueel breuken maar geen decimale getallen of afrondigen.
f(x) =....''
Je hebt hopelijk door dat het om een bergparabool gaat... De X is dus negatief.

De top ligt op [0,4], dus moet er in de formule iig iets met "+4" komen te staan... De parabool gaat door [-4,0], en omdat de top op x=0 ligt dus ook door [4,0].

dit oplossen,
-(x*42) + 4 = 0

dan krijg je x=0,25
dus: f(x) = -.25X2 + 4


geen garanties; ik zit nog in het vakantieritme

Laatst gewijzigd op 17-08-2008 om 14:18.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 14:37
Verwijderd
Ik volg je niet helemaal..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 15:12
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Anders moet je even wachten op Mathfreak

Tot waar snap je het nog wel dan?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 17:30
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Anders moet je even wachten op Mathfreak
Werd ik geroepen?
@Luitzen: Eerst maar de eerste opgave: ''Bepaal de vergelijking van de parabool als de parabool de lijn y = -10 snijdt voor x=-2 en x=3 en als verder nog gegeven is dat de parabool door de x-as gaat bij x = -7 .'' Voor x=-2 en x=3 geldt: y=-10, dus dat betekent dat deze punten gespiegeld liggen ten opzichte van de symmetrie-as x=p van de parabool. Voor p geldt dan: . Als x=p de symmetrie-as van de parabool is en als (r,0) en (s,0) de snijpunten van de parabool met de X-as zijn, dan geldt: r+s=2*p. Met behulp hiervan vinden we dat (8,0) in dit geval het andere snijpunt van de parabool met de X-as is. De vergelijking van de parabool is nu te schrijven als y=a(x+7)(x-8). Neem x=3 en y=-10, dan geldt: -10=a*10*-5=-50*a, dus , dus de gezochte vergelijking is dan .
Dan nu de tweede opgave: ''Bepaal de vergelijking van de parabool als de parabool de lijn y=1 snijdt voor x=0 en x=4 en als verder nog gegeven is dat de parabool door de x-as gaat bij x=-8.'' De parabool gaat door (0,1) en (4,1), dus dat betekent dat deze punten gespiegeld liggen ten opzichte van de symmetrie-as x=p van de parabool. Voor p geldt dan: . Voor x=-8 gaat de parabool door de X-as. Laat (s,0) het andere snijpunt zijn, dan moet gelden: -8+s=4, dus (12,0) is dan het andere snijpunt van de parabool met de X-as. De vergelijking van de parabool is nu te schrijven als y=a(x+8)(x-12). Neem x=0 en y=1, dan geldt: 1=a*8*-12=-96*a, dus , dus de gezochte vergelijking is dan .
Ten slotte de derde opgave: ''Bepaal de functievergelijking van de parabool die door top (0,4) gaat en verder nog door het punt (-4,0).
Gebruik eventueel breuken maar geen decimale getallen of afrondigen.
f(x) =....'' Omdat (0,4) de top is betekent dit dat de Y-as (de lijn x=0) de symmetrie-as van de parabool is. Omdat de parabool door de X-as gaat voor x=-4 vinden we dat (4,0) dan het andere snijpunt van de parabool met de X-as moet zijn, dus we krijgen een voorschrift van de vorm f(x)=a(x+4)(x-4)=a(x²-16). Neem x=0 en y=4, dan geldt: 4=-16*a, dus , dus .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 17-08-2008 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 18:08
Global1
1) Algemene vorm van kwadratische vergelijking:
We weten:



We hebben nu 3 vergelijkingen met 3 onbekenden. Dus oplosbaar.
2) Zelfde manier lukt hier ook.
3) Hier kan je ook 3 vergelijkingen opstellen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 18:14
Global1
Mathfreak, je eerste vergelijking is fout.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 19:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mathfreak, je eerste vergelijking is fout.
Ik heb het inmiddels gecorrigeerd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 12:15
Global1
Maar hij klopt nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2008, 18:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Ik geef hieronder alnog de juiste uitwerking van de eerste opgave: ''Bepaal de vergelijking van de parabool als de parabool de lijn y = -10 snijdt voor x=-2 en x=3 en als verder nog gegeven is dat de parabool door de x-as gaat bij x = -7 .'' Voor x=-2 en x=3 geldt: y=-10, dus dat betekent dat deze punten gespiegeld liggen ten opzichte van de symmetrie-as x=p van de parabool. Voor p geldt dan: . Als x=p de symmetrie-as van de parabool is en als (r,0) en (s,0) de snijpunten van de parabool met de X-as zijn, dan geldt: r+s=2*p. Met behulp hiervan vinden we dat (8,0) in dit geval het andere snijpunt van de parabool met de X-as is. De vergelijking van de parabool is nu te schrijven als y=a(x+7)(x-8). Neem x=3 en y=-10, dan geldt: -10=a*10*-5=-50*a, dus , dus de gezochte vergelijking is dan .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 15:45
heeeeij
hoe stel je een formule op als je een tabel heb gemaakt??
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 16:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
hoe stel je een formule op als je een tabel heb gemaakt??
Op dezelfde manier..
Je moet alleen wel weten wat voor soort functie eruit zal komen: (kwadratisch, lineair, exponentieel, gebroken enz.)
Dan kun je er gewoon twee waarden uithalen en dat stelsel oplossen. Daarna misschien steeds iets verfijnen tenzij het precies klopt natuurlijk.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 16:32
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
hoe stel je een formule op als je een tabel heb gemaakt??
Oh, ik keek weer eens te laat naar de datum.
Maar je mag ook wel een nieuw topic maken hoor, deze wordt toch gesloten denk ik, gezien de flinke up (2008).
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.