Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2008, 12:19
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Hallo iedereen,

Nu zit ik in HAVO 4, heb dus een profiel gekozen (nieuwe stijl) en tja, here we go. Laatst ben ik naar de studiebeurs geweest en het was zeer leerzaam. Ik had altijd een droom, piloot worden. Tot de zomervakantie hield ik dit vol, maar nu ben ik echt in de war. Geloof me, de ene dag wil ik weer piloot worden en de andere een Econoom. Ik ben gewoon de weg kwijt geraakt. Nu zullen de meesten als advies geven, veel testjes maken. Ik heb teveel testjes gemaakt. Als ik een beroepskeuzetest maak op Qompas komt er altijd maar dan ook echt altijd 1. Informatieanalist; 2. Bedrijfseconoom; 3. Accountant en de nummers 4 en 5 zijn afwisselend. Ik zelf heb het profiel NT gekozen met M&O. Dankzij deze combinatie kan ik bijna alle economische en technische studies volgen. Sommigen willen mij graag helpen en vragen aan me, wat ik leuk vind en wat ik wil. Ik weet niet eens daar de antwoord op. Wat ik later wil; rijk worden! Het liefst in een pak rondlopen en natuurlijk een dikke auto onder je ass. Maar rijk worden kan op alle manieren, misschien dat een studie Geschiedenis niet veel geld oplevert, maar 1 belangrijke vondst en je bent rijk. Somebody who can help me?

Bedankt,
HACKCRACKnGAME
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2008, 12:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Je zit in Havo 4, dus je hebt nog even de tijd om er achter te komen wat je echt leuk vindt. Bovendien geef je zelf al aan dat je met je profiel nog alle kanten op kunt. Probeer bij een paar 'kanshebbende' studies eens mee te lopen met een student, en kijk of je ook eens kunt praten/meelopen met iemand die het beroep al uitvoert.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 12:37
Loveley
Avatar van Loveley
Loveley is offline
En wat ben je met al dat geld als je niet gelukkig bent? Je moet natuurlijk ook iets vinden wat jouw interesseert! ;-) Zoals hierboven is gezegd, je hebt nog tijd. Ik zit in mijn laatste jaar middelbaar en ik weet ook nog altijd niet wat ik ga studeren. Je moet gewoon goed stil staan wat je doelen zijn, waar je interesses liggen, wat je capaciteiten zijn en op de hoogte zijn van wat je allemaal kan gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 12:59
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
my god, je klinkt als een kennisje van mij: "maakt me niet uit wat ik doe, ik wil gewoon werk waarbij ik een mantelpakje aan mag"

oppervlakkigheid ftw!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 14:10
Nyawa
Wat bij mij hielp: maak een lijst met alle studies die je met jouw profiel kan doen. Streep de studies door waarvan je nu al 100% zeker weet dat je ze niet wilt doen. Er blijft nu waarschijnlijk nog een redelijk grote lijst over, maar dat is niet erg. Ga over de studies die nog op je lijstje staan informatie zoeken op internet, en als de studie je dan nog steeds aanspreekt, bezoek open dagen of loop een dagje mee met een student. Zo streep je steeds wat meer van je lijstje af en kom je uiteindelijk uit bij twee, drie, vier studies waar je tussen twijfelt. Daarvan zet je dan alle voor- en nadelen op een rij, praat met mensen die de studie doen, mensen die je goed kennen, en maak dan je keuze.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2008, 15:24
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Iedereen heel erg bedankt!

@Nyawa:
Zo'n lijst heb ik al gemaakt, wat ik van mezelf al 100% zeker weet is dat ik geen opleiding in de gezondheidszorg ga doen. Dan blijft er nog altijd een zeer grote lijst over, wat jij dus al zei. Ik heb ook heel erg veel informatie opgezocht van de overige opleidingen. Bij het slot zitten er nog altijd veel opleidingen tussen. Binnenkort een paar open dagen bezoeken, ik hoop echt dat het goed komt!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 09:01
Nyawa
Je moet maar zo denken, als je zoveel dingen zo leuk vindt dat je er je studie van wilt maken kun je eigenlijk ook niet echt verkeerd kiezen .
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 09:30
Verwijderd
Citaat:
Iedereen heel erg bedankt!

@Nyawa:
Zo'n lijst heb ik al gemaakt, wat ik van mezelf al 100% zeker weet is dat ik geen opleiding in de gezondheidszorg ga doen. Dan blijft er nog altijd een zeer grote lijst over, wat jij dus al zei. Ik heb ook heel erg veel informatie opgezocht van de overige opleidingen. Bij het slot zitten er nog altijd veel opleidingen tussen. Binnenkort een paar open dagen bezoeken, ik hoop echt dat het goed komt!
Je hebt toch best een lijst met dingen waar je uit kan strepen? Ik ben toen heel simpel begonnen met (deze heb ik deels gekopieerd van schoolweb.nl) :

Gezondheidszorg
Dieren
Economie
Taal
Kunstvakken
Milieu/natuur
Recht
Wiskunde/Natuurkunde/Scheikunde (theoretisch)
Techniek (praktischere toepassing)
Management/Organisatiewetenschappen
Transport/Logistiek
Horeca/Toerisme
Veiligheid (leger etc)
Onderwijs
Mode/kleding/uiterlijk
gedrag/maatschappij

Kan je even wegstrepen wat je allemaal niet leuk lijkt? Dan is het wat duidelijker . Volgens mij kan je al redelijk wat wegstrepen en het lijstje met studies dat dan overblijft is al een stuk kleiner. Je moet jezelf ook afvragen waarom je zo graag rijk wil worden, is dat ook direct gelukkig?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2008, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Hallo iedereen,

Nu zit ik in HAVO 4, heb dus een profiel gekozen (nieuwe stijl) en tja, here we go. Laatst ben ik naar de studiebeurs geweest en het was zeer leerzaam. Ik had altijd een droom, piloot worden. Tot de zomervakantie hield ik dit vol, maar nu ben ik echt in de war. Geloof me, de ene dag wil ik weer piloot worden en de andere een Econoom. Ik ben gewoon de weg kwijt geraakt. Nu zullen de meesten als advies geven, veel testjes maken. Ik heb teveel testjes gemaakt. Als ik een beroepskeuzetest maak op Qompas komt er altijd maar dan ook echt altijd 1. Informatieanalist; 2. Bedrijfseconoom; 3. Accountant en de nummers 4 en 5 zijn afwisselend. Ik zelf heb het profiel NT gekozen met M&O. Dankzij deze combinatie kan ik bijna alle economische en technische studies volgen. Sommigen willen mij graag helpen en vragen aan me, wat ik leuk vind en wat ik wil. Ik weet niet eens daar de antwoord op. Wat ik later wil; rijk worden! Het liefst in een pak rondlopen en natuurlijk een dikke auto onder je ass. Maar rijk worden kan op alle manieren, misschien dat een studie Geschiedenis niet veel geld oplevert, maar 1 belangrijke vondst en je bent rijk. Somebody who can help me?

Bedankt,
HACKCRACKnGAME
Ik heb zelf (hoe noem je dat) Tweede Fase oude stijl gedaan N&G (WiB, Na1, SK, Bi) met Duits 1,2. Ik heb spijt als haren op mijn hood dat ik geen economie 1 heb gekozen; want dan kun je je voor 95% van alle HBO opleidingen inschrijven. N&G MET ECONOMIE 1 IS HET BESTE PROEFIEL!!!. Als ik jou was zou ik nog veranderen, maar M&O is ook een goede keuze.

Je wilde rijk worden:

- Neem een wietplantage
- Open een effectenrekening en ga wat op de beurs aankloten (maak je een fout dan leer je daar, doordat het je eigen geld is, het meeste van.
- Probeer in iets te handelen (openbare verkopingen)
- Harddrugs(handel)
- Prostitutie
- Vastgoedbelegging
- Vuurwerkhandel
- Wordt een rapper of doe iets artistieks (idols, popstars)
- Doe een (technische uitvinding) en wordt daar schatrijk mee. 1 goed patent en je hoeft je leven lang niet meer te werken.
- Begin een internetwinkel in iets

Als jij nog ideen heb om rijk te kunnen worden, mail ze effe
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 08:34
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Citaat:
Je hebt toch best een lijst met dingen waar je uit kan strepen? Ik ben toen heel simpel begonnen met (deze heb ik deels gekopieerd van schoolweb.nl) :

Gezondheidszorg - Nee
Dieren - Nee
Economie - Ja
Taal - Nee
Kunstvakken - Nee
Milieu/natuur - Beetje
Recht - Beetje
Wiskunde/Natuurkunde/Scheikunde (theoretisch) - Beetje
Techniek (praktischere toepassing) - Beetje
Management/Organisatiewetenschappen - Ja
Transport/Logistiek - Ja
Horeca/Toerisme - Nee
Veiligheid (leger etc) - Nee
Onderwijs - Nee
Mode/kleding/uiterlijk - Nee
gedrag/maatschappij - Nee


Kan je even wegstrepen wat je allemaal niet leuk lijkt? Dan is het wat duidelijker . Volgens mij kan je al redelijk wat wegstrepen en het lijstje met studies dat dan overblijft is al een stuk kleiner. Je moet jezelf ook afvragen waarom je zo graag rijk wil worden, is dat ook direct gelukkig?
Vastgoedhandel lijkt me wel leuk, past Vastgoedhandel & Makelaardij daarbij? Binnenkort ga ik de Fontys Interesse test doen (http://www.fontys.nl/fit/) en dat post ik hier wel.

Groeten.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 08:40
Verwijderd
Als je iets met vastgoedhandel wil dan kan je inderdaad kijken naar de opleiding vastgoedhandel en makelaardij. Schijnt best een leuke opleiding te zijn. Volgens mij moet je het zoeken in de organisatie/transport/logistiek/economie kant met een beetje technieke n dan kan iets als vastgoedhandel volgens mij best goed

Je hebt dan de keuze uit Vastgoed & Makelaardij maar je hebt ook nog Bouwmanagement & vastgoed en Onroerendgoed management. Kijk anders eens op www.schoolweb.nl en toets daar in "Vastgoedkunde" dan vind je allerlei opleidingen, klik je bij een opleiding op verwant dan zie je aanverwante opleidingen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 15:25
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Bij ons zeggen ze altijd, als je rijk wilt worden moet je iets met Economie gaan doen.

Je kan ook een brede opleiding doen. Ik studeer bijv. Bio-Informatica. Maar zelf ben ik er nog niet uit of ik later meer de Biologie kant op wil of de Informatica kant.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 16:49
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Jullie hoeven natuurlijk niet meteen te denken dat ik meteen vastgoedkunde ga studeren o.i.d.. Als onderdirecteur bij een luchtvaartmaatschappij/bank werken zou ik ook wel leuk vinden.

Ik heb de Fontys Interesse Test 2x gemaakt, de 1e keer was 2 maanden geleden en de 2e heb ik 2 sec. geleden afgerond.
Fontys Interesse Test Uitslag:
1e keer:
Bouwtechnische Bedrijfskunde (HBO)
ICT & Management and Security (HBO)
ICT & Software Engineering (HBO)
Bedrijfswiskunde (HBO)
ICT & Business (HBO)
Bedrijfseconomie (HBO)
Logistiek Management (HBO)
Maritieme Opleidingen (HBO)
Algemene Operationele Technologie (HBO)
Technische Natuurkunde (HBO)
Werktuigbouwkunde (HBO)
Luchtvaarttechnologie (HBO)
Betriebswirtschaft (HBO)
Accountancy (HBO)
Autotechniek (HBO)
ICT & Technology (HBO)
Elektrotechniek (HBO)
Fiscale Economie (HBO)
Geodesie (HBO)
Logistiek en Economie (HBO)
Business Engineering (HBO)
Small Business en Retailmanagement (HBO)
Commerciële Economie (HBO)
Industriele Automatisering (HBO)
Financial Services Management (HBO)


2e keer:
Bouwtechnische Bedrijfskunde (HBO)
Algemene Operationele Technologie (HBO)
Luchtvaarttechnologie (HBO)
Logistiek Management (HBO)
ICT & Management and Security (HBO)
ICT & Software Engineering (HBO)
Autotechniek (HBO)
Bedrijfswiskunde (HBO)
Werktuigbouwkunde (HBO)
Bedrijfseconomie (HBO)
Elektrotechniek (HBO)
ICT & Technology (HBO)
ICT & Business (HBO)
Business Engineering (HBO)
Technische Natuurkunde (HBO)
Logistiek en Economie (HBO)
Mechatronica (HBO)
Bedrijfsmanagement MKB (HBO)
Industriele Automatisering (HBO)
Accountancy (HBO)
Betriebswirtschaft (HBO)
Maritieme Opleidingen (HBO)
Geodesie (HBO)
Technische Bedrijfskunde (HBO)
Fiscale Economie (HBO)

Bijna precies hetzelfde!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2008, 16:59
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Ik vind van die interessetests altijd een beetje nietszeggend. Bij mij kwamen er altijd dingen uit als Chinees en Duits enzo. Best leuk hoor, maar no way dat ik dat ging studeren! En dat ik geïnteresseerd was in taal en cultuur wist ik natuurlijk allang.
Dus gewoon doen wat hierboven ook al gezegd werd, veel naar open dagen gaan, meelopen en met studenten praten! Overigens is het idd helemaal niet verschrikkelijk om aan het begin van 4 havo nog niet te weten wat je wilt doen, ik wist ongeveer halverwege 5 vwo dat ik waarschijnlijk hetgene wilde gaan studeren wat ik ben gaan studeren, maar ik had genoeg klasgenoten die het pas in het examenjaar of zelfs na het examen besloten, en dat wilde helemaal niks zeggen over of ze het uiteindelijk leuk vonden of niet.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 14:43
Noddy
Noddy is offline
Je hebt nog tijd zat! Ik zou me niet zo druk maken. Ga inderdaad gewoon langs wat open dagen. Dan zou ik volgend jaar bij wat studies meelopen. Je krijgt dan vanzelf wel een beeld wat je wilt gaan doen.
Als je het dan nog niets weet kan je desnoods vwo doen of een jaartje reizen of werken of weet ik veel wat anders. Je bent nog jong! Je hebt nog tijd zat.
Ik ken genoeg mensen al studeerden toen ze er achter kwamen wat ze echt graag wilden doen.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 21:18
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Hmm, ik maak me niet al te druk maar ik zou wel graag willen weten in welke sector ik gewoon kom.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2008, 21:22
Verwijderd
'ik gewoon kom' klinkt alsof je altijd met de studie die je kiest echt in die sector komt, dit hoeft echt helemaal niet zo te zijn. En waarom wil je zo graag die zekerheid? Je weet al redelijk duidelijk welke kant je op wil maar nog niet precies welke studie, daar heb je inderdaad nog wel even de tijd voor denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:00
blablatje
blablatje is offline
Ohja.
"En meneer HACKCRACKnGAME, waarom zouden we u voor deze functie van onderdirecteur moeten aanstellen?"
"Ja ik wil graag een dikke auto onder m'n ass".
Daar kom je ver mee.

De studie met snelste rijkgarantie is tandheelkunde. Maar het meeste geld zit natuurlijk in de zakenwereld. Daar kom je echter alleen aan de top als je ontzettend goed bent. Dus ik raad je aan om eerst maar eens ontzettend goed te worden.

Een pak dragen kan natuurlijk ook als je ober bent.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2008, 21:48
HACKCRACKnGAME
Avatar van HACKCRACKnGAME
HACKCRACKnGAME is offline
Mijn zus doet tandheelkunde, dus die komt er wel. Zelf heb ik absoluut geen trek in de gezondheidszorg. Ik kijk nog even om me heen, en kijk wat ik nou echt wil. Ik streep de opleidingen 1 voor 1 af.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 23:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Heerlijk, als je elke dag met je dure pak in je big ass auto zit, op weg naar je baan waar je geen reet aan vindt.
Maar hé, het verdient goed!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2008, 08:50
Verwijderd
Echt vreselijk oppervlakkig inderdaad. Een schop onder je ´´big ass´´ zou je moeten krijgen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 21:52
mango25
mango25 is offline
Nouja, wie wil er niet rijk worden hè..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 22:13
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
volgens mij ben jij anders heel goed op weg met je studiekeuze. genoeg mensen in havo5 die nog niet zo ver zijn al jij hoor. Als je nou gewoon blijft nadenken en orienteren kom je vast en zeker tot één, of een paar bepaalde studies.
je hebt inderdaad nog wel veel tijd, maar ik snap wel dat je het fijn vind om te weten waar je terecht komt. bezoek vooral open dagen, dan merk je vaak pas écht of het iets voor jou is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Welk profiel is het beste?
gaminganimal
61 23-10-2015 09:32
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 09:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Demotivatie onder studenten
Love & Peace
67 12-04-2008 22:02
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic #123
coopergirl
494 12-03-2008 12:13
Beleidszaken De onbekendheid van Toneel&Cultuur
Smartie
43 18-11-2004 17:45
Algemene schoolzaken welk profiel doe je?
** Phoebe **
193 07-02-2004 15:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.