Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2002, 17:23
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
ik was laatst in discussie met 2 van mijn klasgenoten over het helpen van de 3e wereld.

ik was van mening dat je ze uiteraard moet helpen. Dat als we het medicijn tegen aids zouden hebben, we het aan de mensen daar moeten geven, en dat wij een soort groot marschall plan opstarten zodat de 3e wereld zich kan "opbouwen".

moet dat wel? is dat wel goed?
Hulpverleners hebben aan de inwoners van afrika uitgelegd over aids en voorbehoedsmiddelen. zij deden er niets mee. Dat vond ik niet helemaal raar, ik dacht namelijk (ik weet het niet zeker) dat het tegen de cultuur van die mensen is om condooms te gebruiken en dat de vrouwen in die cultuur er weinig aan kunnen doen gezien het feit dat zij daar nog "ondergeschikt" worden geacht.

als wij de 3e wereld helpen, geven wij dan onszelf dan niet de stempel "superieur" geven tegenover de mensen daar.
zij hadden als argument dat wij daar niet verantwoordelijk voor zijn, en dat het nog altijd hun verantwoordelijk is om er iets aan te doen.

ik ben er helemaal niet. wat denken jullie?

moeten we de 3e wereld op die manier helpen?
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2002, 17:32
Prada
Prada is offline
Het is te laat om onze 'westerse' handen van de derde wereld af te halen...We moeten goed beseffen dat een groot gedeelte van de problemen in ontwikkelingslanden 'onze' schuld is...Onze voorvaders hebben landen die niet zo 'beschaafd' waren als ons gedwongen onze manier van leven en wetgeving over te nemen...De betreffende landen waren hier nog niet aan toe (misschien had het ook helemaal niet zo moeten zijn, maar dat terzijde)...De westerse landen hebben eeen bepaalde ontwikkeling gehad die ontwikkelingslanden niet hebben gehad...Hiervoor zijn een aantal geografische danwel klimatologische factoren als oorzaak aan te wijzen...

Dat 'wij' deze cultuurverschuiving hebben veroorzaakt zijn er meteen een aantal problemen teweeggebracht...Daardoor moeten wij nu hulp bieden...En als we daarmee ons de stempel superieur geven is dat toch niet erg; het gaat erom dat de mensen geholpen worden...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:41
Prada
Prada is offline
Citaat:
kingofhill schreef:
he fuck dat, maar als ze dat toen niet gedaan hebben, weet je niet wat er dan van zou geworden zijn. Dus oordeel niet over iets wat is gebeurd en wat je nie kan veranderen. Mischien was jij er nu niet, als ze 100 jaar terug dit zo en dat zo hadden gedaan. Ik vind het maar een kromme gedachte.



Nee, maar we (tenminste de mensen die relativerend kunnen nadenken) weten wel wat de oorzaken zijn van 'onze' daden en daar moeten we maar voor instaan...Zeker als we daar de mogelijkheid tot hebben...Het is geen kromme gedachte, maar gewoon een logische verantwoordelijkheid...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:48
Mugshot
Mugshot is offline
Wij proberen de derde wereld niet eens te helpen.
Artsen zonder grenzen, stortgiros en dergelijken zijn steeds meer gewetenssussers, druppels op een hete plaat.
De derde wereld bestaat uit landen die een ontwikkelingsachterstand hadden en nu niet geholpen , ja zelfs bewust kleingehouden worden omdat ons systeem een derde wereld nodig heeft .
Als er geen derde wereld was, hadden wij misschien net genoeg geld voor eten en kleding en een zo snelle ontwikkeling van de technologie was al helemaal niet mogelijk geweest.
De derdewereldlanden worden nu klein gehouden door grote bedrijven die machtiger als de regering daar zijn, allemaal voor lage productiekosten, winst en economische groei.
Zonder het grootste deel van de wereld in armoede kunnen wij, 'de elite' niet in deze luxe leven..

Willen wij de derde wereld er bovenop helpen of willen wij in de illusie leven dat te doen?
__________________
Mathematic strikes back
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:55
Prada
Prada is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
Wij proberen de derde wereld niet eens te helpen.
Artsen zonder grenzen, stortgiros en dergelijken zijn steeds meer gewetenssussers, druppels op een hete plaat.
De derde wereld bestaat uit landen die een ontwikkelingsachterstand hadden en nu niet geholpen , ja zelfs bewust kleingehouden worden omdat ons systeem een derde wereld nodig heeft .
Als er geen derde wereld was, hadden wij misschien net genoeg geld voor eten en kleding en een zo snelle ontwikkeling van de technologie was al helemaal niet mogelijk geweest.
De derdewereldlanden worden nu klein gehouden door grote bedrijven die machtiger als de regering daar zijn, allemaal voor lage productiekosten, winst en economische groei.
Zonder het grootste deel van de wereld in armoede kunnen wij, 'de elite' niet in deze luxe leven..

Willen wij de derde wereld er bovenop helpen of willen wij in de illusie leven dat te doen?

Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar je stelt het wel iets verkeerd...Dit geldt niet voor de gehele derde wereld...We hebben natuurlijk een aantal landen nodig zodat wij in luxe kunnen leven, maar een land als Madagascar kan best welvaart genieten zonder dat wij daar last van hebben...Het zou in economisch opzicht niet eens zo verkeerd zijn als er een aantal ontwikkelingslanden de westerse traditie gingen volgen... Kijk maar eens wat er op dit moment in India gebeurt op financieel gebied en vraag je vooral af waarom...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 20:20
Rhinus
Rhinus is offline
We moeten de 3e wereld landen helpen.
Hoe?
Eerst hoe (ik denk) dat het niet moet. [Misschien is het lomp]
-Eten 'geven'.
-Aids medicijnen 'geven'

Als je dit doet dan laat je ze alleen extra leiden. Je moet goede hulp geven vind ik, waar ze ook later iets aan hebben.
Dus, geen eten/medicijnen geven.
Eten en medicijnen geven kost geld en de mensen hebben er op lange termijn niks aan.

Hoe moet het dan wel?
[Lomp idee, maar ik denk wel dat het werkt.]
1 land gaan helpen (Anderen landen helemaal niks van hulp geven op condooms en gratis casteratie na dan).
En niet een beetje, maar echt.
Werk creeren voor mensen en zorgen dat ze zelf voldoende voedsel kunnen kweken.
Dit alles mag veel kosten.
We moeten ervoor zorgen dat in 10 jaar daar de mensen ook zonder onze hulp kunnen leven.

Daarna doen we dit met de andere landen.

Ja, er zullen 100den miljoenen mensen dood gaan door mijn 'goede idee'. Maar op langer termijn is het (denk ik) het slimst. En we moeten volgens mij dat het belangrijkste vinden.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 21:05
mitsj
mitsj is offline
Ik zou graag zien dat de schulden van de derde wereld landen worden geschrapt.
(Dat verdienen ze wel na eeuwen van uitbuiting).
Dan kunnen ze zich ontwikkelen. Want door de rente van de schulden kunnen ze dat alleen maar betalen en niet investeren in infrastructuur , onderwijs , gezondheidszorg, etc.
Zo krijg je nooit een stabiel land.
En multinationals mogen van mij daar blijven want die kunnen in het land investeren en werkgelegenheid is altijd handig als je land aan het opbouwen ben.

Verder wil ik nog zeggen : De schuld van een land mag alleen kwijt worden gescholden als er geen criminele regering aan de macht is en ook niet als die regering al het geld wat ze krijgen aan militaire doeleinden besteed.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 21:35
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
mitsj schreef:
Ik zou graag zien dat de schulden van de derde wereld landen worden geschrapt.
(Dat verdienen ze wel na eeuwen van uitbuiting).
Dan kunnen ze zich ontwikkelen. Want door de rente van de schulden kunnen ze dat alleen maar betalen en niet investeren in infrastructuur , onderwijs , gezondheidszorg, etc.
Zo krijg je nooit een stabiel land.
En multinationals mogen van mij daar blijven want die kunnen in het land investeren en werkgelegenheid is altijd handig als je land aan het opbouwen ben.

Verder wil ik nog zeggen : De schuld van een land mag alleen kwijt worden gescholden als er geen criminele regering aan de macht is en ook niet als die regering al het geld wat ze krijgen aan militaire doeleinden besteed.
Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurde als de 'westerse wereld' zijn handen totaal van de derde wereld aftrok.
Geen schulden meer, geen hulp meer, geen bezoek. Helemaal niks.
Want ik geloof inderdaad dat de ellende er is ontstaan door onze interventie en niet door misfortuin.

Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 22:18
mitsj
mitsj is offline
het ongeluk in de derde wereld is idd door westerse kolonisten gekomen die alles lekker hebben zitten uitbuiten.
Maar nu is het gewoon te laat om ons compleet te distancieren van die landen.
Dus kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze zich dan ook tot ons 'niveau' ontwikkelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Zou de wereld beter af zijn zonder religie?
Uice
500 02-08-2010 10:22
Levensbeschouwing & Filosofie The deadly faith cycle
Shade
291 22-02-2008 10:14
Psychologie [depressie] Om hulp vragen.
Severus
14 26-09-2006 09:02
Levensbeschouwing & Filosofie (milieu)organisaties onnatuurlijk bezig?
tempestas
17 06-04-2003 19:04
Levensbeschouwing & Filosofie milieu organisaties en organisaties die de mensen in de 3e wereld zijn onnatuurlijk b
Gandalf
7 17-03-2003 18:41
Levensbeschouwing & Filosofie mee eens of niet: meer dan 2 kinderen 'nemen' is egoistisch
*charm girl*
46 20-01-2002 00:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.