Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2010, 15:00
bram87
bram87 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding, de tweedegraads lerarenopleiding Duits. Nu ben ik op zoek naar een baan (of een tweede vervolgopleiding), maar ik weet niet precies waar ik naar op zoek ben. Ik weet niet zeker, of ik eigenlijk wel voor de klas wil. Ik vond mijn LiO-stage behoorlijk zwaar en ik ben daardoor behoorlijk gaan twijfelen aan mijn kwaliteiten als lesgever. Vakinhoudelijk ben ik zeker goed, maar het lesgeven gaat mij niet erg goed af. Ik heb vaak ordeproblemen en ik weet niet, hoe lang ik het voor de klas volhoud.

Wanneer ik de docenten van de opleiding vraag, wat verder mijn mogelijkheden zijn, dan kunnen zij mij vaak niet verder helpen. Ik heb nu eenmaal de lerarenopleiding gedaan en dús moet ik het onderwijs in. Wanneer ik dat niet wil, kunnen zij mij niet verder helpen. Ze zijn van mening dat ik dan maar een andere opleiding moet gaan volgen, wanneer ik deze studie afgerond heb.

Nu vroeg ik mij af, welke beroepen ik nog meer na afronding van mijn studie zou kunnen gaan doen. Ik heb veel interesses. Zo ben ik erg geïnteresseerd in politieke zaken, maatschappelijke ontwikkelingen, muziek, literatuur (Nederlandse en Duitse literatuur), media, geschiedenis en reizen. Ik ben gemotiveerd en ik wil graag dingen leren.

In welke branches en beroepen kan ik na afronding van mijn lerarenopleiding Duits terecht?

Hopelijk snappen jullie mijn probleem een beetje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2010, 20:07
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
of je gaat Duits doen op de universiteit (ik denk dat je hbo hebt gedaan?)
Dan kun je van alles.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 08:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
^ Zoals wat?
Afaik kan je met een opleiding qua leraar ook enkel leraar worden.
Voor zover ik weet kan je met een studie in een bepaalde taal nog niet zo gek veel, gewoon omdat het maar taal is...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 14:14
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Vertaler, tolk en noem maar op...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 09:10
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Vertaler, tolk en noem maar op...
Ja, tolk dus, want vertalen ern tolk is hetzelfde. Nouja, je kan duitse tv programmas gaan ondertitelen ofzo ~.~~.~. Maareh, noem es op, want dat kon ik zelf ook nog wel bedenken maar meer zou ik echt niet weten ;x
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 09:22
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Je zou iets kunnen gaan doen in de richting van de politieke/ maatschappelijke ontwikkelingen. Deze studies hebben veelal ook wel vakken die gewijd zijn aan presentatievaardigheden. Dus zou je daarna nog iets met doceren willen gaan doen ben je er beter op voorbereid.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 10:16
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ja, tolk dus, want vertalen ern tolk is hetzelfde. Nouja, je kan duitse tv programmas gaan ondertitelen ofzo ~.~~.~. Maareh, noem es op, want dat kon ik zelf ook nog wel bedenken maar meer zou ik echt niet weten ;x
Dan heeft de TS pech, gaat hij maar helemaal opnieuw een opleiding doen waar je wel iets mee kunt. Als je Duits gaat studeren gooi je eigenlijk al die tijd weg van je leven.
Bedoel je dit te zeggen? ^

En ik weet toch ook niet precies wat je er allemaal mee kunt!? Ik zit in de 5e en heb me er absoluut niet in verdiept, sterker nog, ik heb niet eens duits.
Maar wat ik wel weet: er is een universitaire opleiding Duits die de TS vast wel kan volgen eventueel met een of ander schakelprogramma. Zo'n opleiding is er heus niet alleen voor leraren. want dan blijf je bezig en heeft niemand er wat aan als iedereen maar leraar wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 17:27
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Ja, tolk dus, want vertalen ern tolk is hetzelfde. Nouja, je kan duitse tv programmas gaan ondertitelen ofzo ~.~~.~. Maareh, noem es op, want dat kon ik zelf ook nog wel bedenken maar meer zou ik echt niet weten ;x
Tolk en vertaler is niet hetzelfde. Een tolk vertaalt gesprekken en een vertaler geschreven teksten. Je kunt met een studie Duits bijvoorbeeld ook onderzoek gaan doen, promoveren, beleidsmedewerker worden, journalistiek erbij doen en bijvoorbeeld correspondent worden, je verdiepen in de Duitse literatuur/toneel/muziek en daar verder je carrière in zoeken als recensent, schrijver, journalist en ga zo maar door.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 18:31
bram87
bram87 is offline
Oké. Bedankt voor de reacties. Ik ben het volgende van plan. Ik rond mijn opleiding tot docent Duits tweedegraads af. Ik moet mijn scriptie nog afmaken (daar ga ik komende week mijn conceptversie van inleveren) en nog een paar opdrachten maken. Ik ben van plan om deze week afspraken te maken met leraren en een decaan. Met de leraren ga ik bespreken, wat ik nog precies bij ze in moet leveren en met de decaan ga ik bespreken wat mijn mogelijkheden zijn.

Ik wil een goede beroepskeuzetest gaan doen om erachter te komen, voor welk beroep ik geschikt ben. Ik hoop dat ik na afronding van deze studie een studie in deeltijd kan gaan volgen. Nu heb ik wel redelijk wat geld gespaard, maar ik heb denk ik toch inkomen nodig om alles te kunnen betalen. Zou het misschien wat zijn om dan toch maar een aantal uren les te gaan geven op een school, waar ik extra begeleiding krijg? Zouden scholen daar echt in willen investeren?

Ik vind het echt afschuwelijk, dat ik er pas tijdens mijn LiO-stage achtergekomen ben, dat ik veel moeite heb met lesgeven. Ik vind het lesgeven eigenlijk best leuk, maar ik ben altijd zenuwachtig, wanneer ik voor een klas van 25/30 leerlingen sta. Ik kan goed dingen uitleggen en ik vind het leuk om leerlingen te helpen. Verder heb ik eigenlijk nauwelijks een idee wat ik kan. Ik heb de HAVO gewoon in vijf jaar afgerond (CM-profiel met aardrijkskunde) en met mijn studie verliep tot het LiO-jaar ook alles goed. Ik heb maar 1 keer iets hoeven herkansen.

Ik heb straks ruim vier jaar gestudeerd en ik ben doodsbang dat ik dat voor niets heb gedaan. Ik werk altijd hard en ik wil graag geld verdienen om met het echte leven te kunnen beginnen (een huisje, een auto, etc.). Iedereen om mij heen gaat aan het werk, is klaar met zijn of haar studie en woont op zichzelf of samen. Ik woon thuis en heb straks een studie afgerond, die in eerste instantie maar toegang geeft tot één beroep.

Ik wil absoluut niet zielig overkomen of zo, maar ik ben bang voor wat de nabije toekomst mij gaat brengen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 16:39
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Zenuwachtig zijn als je voor de klas staat is normaal, zeker in het begin, hoor. En orde houden is ook lastig. Hebben ze op je opleiding geen cursus/module om om te leren gaan met ordeproblemen? (op de Pabo boden ze dat bijv. aan als keuzemodule)
Als leraar zijn je wel leuk lijkt, kun je het gewoon gaan proberen. Lukt het niet, dan kun je alsnog wat anders gaan doen. Als je al zeker weet dat je het niet wilt, kun je misschien nog de bijleskant op? Of remedial teaching, dan werk je met individuele leerlingen of kleine groepjes en moet je goed kunnen uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 17:55
Verwijderd
Deeltijd gaan werken en studeren
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 09:41
Tim_Riswick
Avatar van Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Kunt ook een master doen op de universiteit, dan hoef je vaak alleen maar een doorstroomjaar te doen en kun je daarna je master halen. Dan heb je dat ook binnen 2 jaar.

Hier waar je dan terecht kunt komen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 01:11
Verwijderd
Citaat:
Deeltijd gaan werken en studeren
Ja precies. Dan heb je een inkomen en kan je ondertussen toch nog kijken of er niets anders is wat je leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 20:08
cherrygirl
cherrygirl is offline
Ik denk dat je het beste op het WO journalistiek of gieschiedenis kan volgen. Als je er niet te lang over wild deon dan zou ik liever de master nog 2 jaartjes doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Chaos, toekomstonzekerheden, je kent het wel
Verwijderd
33 06-05-2013 11:45
Studeren Sport of voeding met VWOdiploma (EM+M&O)
jwdoetookmee
4 06-01-2009 10:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.