Oud 14-04-2011, 16:23
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Hallo iedereen! Ik ben echt heel slecht in wiskunde, ik zie het gewoon nooit en omdat ik volgend jaar schoolexamens krijg en er nu al het ergste van verwacht, wilde ik ten minste proberen mijn kennis en vaardigheden een beetje bij te spijkeren. Ik zoek dus een goede examentraining (voor wiskunde B VWO) die alles wat er ooit behandeld is op de middelbare opnieuw herhaalt, zodat je met voldoende kennis je examens in kan. Is dat een goede oplossing om alles bij te spijkeren? En waar kan ik dat dan het beste doen?

Ik zie er namelijk best wel tegenop, ik heb een 8 gemiddeld nodig voor zekerheid (dus geen loting) wat betreft mijn vervolgstudie, en nou ja voor wiskunde wil ik ook wel minstens een 7 eigenlijk, om aan die 8 te komen. Ik heb in de vierde erg slecht les gehad, vier verschillende leraren gehad (6 incl. tijdelijke vervangers) en veel uitval, dus we hebben niet alles afgekregen en zijn door de rest veel te snel heen gegaan. Daar wordt nu in de vijfde niets meer aan gedaan, omdat we ook hier veel te snel door heen gaan (wij hebben om een of andere vage reden een les per week minder dan op andere scholen in de buurt) en ik mijn leraar ook erg slecht vind. En ik heb al geen talent voor wiskunde. Met de rest van de vakken zit het wel goed, wiskunde is alleen echt een drama.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2011, 16:25
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij kun je op de RuG examentraining doen.
http://www.rug.nl/scholieren/onderst...training/index

Misschien ook wel andere universiteiten. Het ligt eraan wat dichtbij is voor jou.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:27
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Oh dank je, maar ik woon in Utrecht dus misschien moet ik meer in de omgeving zoeken. Maar denk je dat examentraining een goede oplossing is als je kennis nogal tekort schiet?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij is het wel handig. Met wiskunde B is het in ieder geval handig als je veel oefent dus daarvoor is zo'n examentraining wel handig. Verder heb je gewoon de mogelijkheid om meteen vragen te stellen als je er niet uitkomt wat je natuurlijk minder hebt als je er thuis naar kijkt.

Maar doe je dit jaar examen dan? Best vroeg op je 16e...
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:33
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Nee volgend jaar maar ze beginnen dan in de kerstperiode al met SE's, en aangezien de meeste trainingen pas van maart tot juni ofzo duren, dacht ik erover om het deze zomer maar alvast te doen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:40
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Utrecht heeft ook wel examentraining.
Wel prijzig volgens mij.

http://www.jbi.uu.nl/nl/examentraining
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:47
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Loopt inderdaad wel in de €300 maar goed, dat is minder dan een extra zesde jaar op school
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 20:55
Verwijderd
Volgens mij heeft de universiteit Leiden zelfs een speciale bijspijkercursus. En ik heb van iemand anders gehooord dat de examentraining daar erg goed was. Ik heb even gegoogled, en misschien heb je hier iets aan:
http://www.sslleiden.nl/websites/examencursus/
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 16:03
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Oo bedankt voor je link, die Stoomcursus lijkt precies wat ik zoek! Ik ga me maar aanmelden voor in de zomer, nogmaals heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 17:14
Verwijderd
Veel succes! Misschien is het handig als je van de zomer nog even laat weten of het iets was, dan kunnen anderen daar ook iets mee.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 18:10
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ja het is best wel een up, maar ik had afgelopen maandag en dinsdag dus die cursus gedaan. Ik kan het aanbevelen, echt! Je zit twee dagen van 8:30 tot 21:00 aan wiskunde, met pauzes ertussen en in die tijd behandelen ze verschillende blokken die je nodig hebt voor je examen. Ze behandelen alleen geen meetkunde en dat wat zij 'grote bak-stof' noemen. Alles draait om overzicht, stappenplannen, en examengerichtheid.

Ik had er totaal geen vertrouwen in dat ik ooit een 5 voor mijn examen ging halen, zelfs de sommen uit het boek snapte ik nooit, maar ik heb geoefend met examensommen en de resultaten waren erg goed! Ik heb nu ook het gevoel dat ik wiskunde door heb, van basisvaardigheden tot de examenonderwerpen. Ik heb al mijn SE's en natuurlijk het CE volgend jaar, en heb er vertrouwen in dat ik met nog wat bijwerken en oefenen wel eens aan die 8 zou kunnen komen.

Echt, kan je niets van wiskunde en zit je in 5V, dan is dit echt een aanrader!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 18:21
Verwijderd
Wat fijn dat het zo goed geholpen heeft! Wat bedoelen zij eigenlijk met 'grote-bak stof'? Dat vroeg ik me wel af.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 21:09
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Wat fijn dat het zo goed geholpen heeft! Wat bedoelen zij eigenlijk met 'grote-bak stof'? Dat vroeg ik me wel af.
Ja, ik eigenlijk ook wel...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 21:32
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ze vertelden dat ze de CE's van afgelopen jaren hebben bekeken, en hebben ontdekt dat 95% van de vragen gaan over de volgende onderwerpen, die noemen ze de kleine bak.

- Simpele functies, waarmee ze bedoelen functies met x^n
- Exponentiële functies en logfuncties
- Goniometrische functies en GPV (weet niet meer waar het de afkorting voor iss)

En deze drie soorten moet je algebraïsch kunnen oplossen, differentiëren en integreren. En je moet alle dingen kunnen doen die te maken hebben met die drie, dus bijv. ook raaklijnen bepalen, wentelen en oppervlaktes onder grafieken bepalen. Hierover gaat 75% van die kleine bak. Dat (excl. GPV) is alles wat ze in die cursus behandelen en daarmee kun je volgens hen dus bijna 75% van je examen goed maken.

Dan is er nog meetkunde, met bewijzen en meetkundige plaatsen. Dat is 25% van de kleine bak.

De rest is grote bak, en daaronder valt o.a. transformaties/translaties want ik vroeg of ze dat ook behandelden en toen zeiden ze ''Nee dat is grote bak-stof.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 10:34
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ze vertelden dat ze de CE's van afgelopen jaren hebben bekeken, en hebben ontdekt dat 95% van de vragen gaan over de volgende onderwerpen, die noemen ze de kleine bak.

- Simpele functies, waarmee ze bedoelen functies met x^n
- Exponentiële functies en logfuncties
- Goniometrische functies en GPV (weet niet meer waar het de afkorting voor iss)

En deze drie soorten moet je algebraïsch kunnen oplossen, differentiëren en integreren. En je moet alle dingen kunnen doen die te maken hebben met die drie, dus bijv. ook raaklijnen bepalen, wentelen en oppervlaktes onder grafieken bepalen. Hierover gaat 75% van die kleine bak. Dat (excl. GPV) is alles wat ze in die cursus behandelen en daarmee kun je volgens hen dus bijna 75% van je examen goed maken.

Dan is er nog meetkunde, met bewijzen en meetkundige plaatsen. Dat is 25% van de kleine bak.

De rest is grote bak, en daaronder valt o.a. transformaties/translaties want ik vroeg of ze dat ook behandelden en toen zeiden ze ''Nee dat is grote bak-stof.
Ah, okay. Duidelijker.


Offtopic: maar je bent nu zestien en je gaat naar 6 VWO? Heb je dan een klas overgeslagen of zo, of gewoon een vroege leerling?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2011, 10:40
Verwijderd
Zestien en naar 6vwo gaan, is toch best normaal? Bij ons is iets minder dan de helft van de klas (en ik ook) zestien als ze naar 6vwo gaan.

Ontopic:
Meetkunde vind ik juist een van de moeilijkere dingen, jammer dat ze daar niets mee doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.