Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2006, 09:06
butterbee
butterbee is offline
Dit topic is het vervolg op de discussie die volgde uit een topic uit contact gezocht.

Citaat:
[pl]Thee muts schreef [/pl]:
Mensen die automutileren hoeven echt niet allemaal in therapie hoor en al zeker niet allemaal aan de medicatie. Dat zie je veel als de automutilatie het gevolg is van een psychische/psychiatrische aandoening, en je dus dat probleem aanpakt en daarmee ook de automutilatie.

Maar de mildere vormen van automutilatie kunnen gewoon geheel opzich staan en voortkomen uit hele elementaire gevoelens of behoeften. Jij beschrijft voornamelijk de echt zware vorm

En ik denk dan ook niet dat de huisarts een grote rol in het geheel speelt. Als het echt erge vormen aanneemt, zoek je al gauw hulp in een andere richting en zal de huisarts puur voor de doorverwijzing zijn. Je kan wel naar de huisarts als je last hebt van stemmingswisselingen of depressieve gevoelens, en een enkele keer zal deze ook medicatie voorschrijven. Maar in dat geval gaat er ook altijd een doorverwijzing naar psychologische/psychosociale hulp achteraan. Zo heb ik het tenminste in mijn werk veel gezien en bij mijn broer

Nog even over het Sint Janskruid, daar heb ik zelf echter geen ervaringen mee, nooit de behoefte gehad om het uit te proberen (en ook niet 'nodig' gehad). Maar heb er wel het een en ander over gelezen en vooral de waarschuwing van de wisselwerking met de pil is mij bijgebleven. Een goed alternatief is Arnica oertinctuur. Dit is gewoon bij een reformwinkel of homeopathiewinkel verkrijgbaar, dus je hoeft er ook niet voor langs de huisarts. En het heeft dus geen wisselwerking met de pil, waardoor het voor veel meiden veel toegankelijker is. Het werkt goed tegen stemmingswisselingen en gevoelens van angst en onrust.

Maar goed, daar gaat dit topic eigenlijk helemaal niet over...
Hey heel erg bedankt voor die tip van Arnica oertinctuur
(Ik heb geen vriend maar ben wel aan de pil, maar dit terzijde) en voor je reactie!

Je verteld dat mensen die zichzelf niet verwonden vanwege een psychische/psychiatrische aandoening het doen uit hele elementaire gevoelens of behoeften.

Ik vind dit moeilijk te begrijpen. Het is toch zo dat die gevoelens of behoeften toch ook op te lossen zijn met therapie of medicatie. Als die gevoelens zijn je zelf straffen dan lijkt mij dit iets psychisch. Of omdat het oplucht / een goed gevoel geeft dan lijkt mij, dat je je voor de tijd je slecht voelt en dan is dit misschien op te lossen met medicatie.

Ik kan het fout hebben maar ik kom steeds op 2 'oplossingen' uit.

Je hebt het over de zware vorm. Wat is de lichte vorm. Is die niet zo enstig dat je er niet mee hoeft te stoppen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2006, 13:51
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Belangrijke mededeling!!!
Topics over am mogen officiëel niet. Nu is er blijkbaar toch behoefte om wat over te zeggen. Regels blijven echter wel regels, dus er wordt NIET over am zelf gepraat.

Wat niet mag:
- Vertellen op welke manier je jezelf verwondt
- Vertellen hoe vaak je jezelf verwordt
- Vertellen hoe erg je verwondingen zijn
- Vertellen hoe lang het duurt tot de lichamelijke verwondingen genezen zijn.

Dit omdat het al eerder gebeurd is dat mensen tegen elkaar op gingen bieden en elkaar aan gingen zetten tot zelfbeschadiging.

Wat wel mag:
- Vertellen hoe je je erbij voelt
- Vertellen wat aanleidingen zijn voor jou
- Alternatieven bieden
- Tips om er vanaf te komen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 15:37
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
@Butterbee: ik zal via pm op je vragen ingaan, want dit soort dingen mogen dus niet openlijk hier besproken worden, omdat het als trigger kan werken voor anderen
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik doe aan automutilatie, hoe kom ik hier vanaf?
HolaitsAnna
22 14-03-2017 21:58
Psychologie kan roken ook een lichte vorm van automutilatie zijn?
lithium
21 16-10-2004 16:27
Lichaam & Gezondheid kan men bloedvergiftiging krijgen door automutilatie?
Fantôme
34 04-12-2003 08:24
Psychologie automutilatie topics
Verwijderd
43 11-11-2002 16:15
Psychologie verschil: automutilatie- zelfkastijding
Optima
5 18-09-2002 18:05
Psychologie automutilatie
heksje
2 23-03-2002 16:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.