Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2003, 20:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
WAT EEN BEDROG!!! Ik las net in een oud dierenblad van m'n zusje dat scharrelkippen helemaal niet vrolijk rondlopen in de buitenlucht!!!. Hun snavels worden afgebrand, ze gooien nog steeds dingen door hun voedsel die er niet thuishoren (groeispul ofzo), en ze komen niet buiten maar zitten in een soort enorme houten gebouw, waar 70% van de vloervan gaas is en 30% van hout (ze hebben wel stro). Het is natuurlijk nog altijd beter dan die beesten in een schoenendoos installatie stoppen, maar toch is het lullig dat nog veel mensen een verkeerd idee hebben van het begrip "scharreleieren". Biologische eieren zijn wel "puur natuur", maar helaas wel wat duurder en niet overal te krijgen. Ik koop ze meestal bij een bepaalde winkel waar alles diervriendelijk is. Het kan moeilijk zijn om te beginnen maar je hebt twee opties. Of ga op zoek, besteed extra geld maar welin ruil voor lekkere eieren (ze smaken echt beter) en een schoon geweten, of koop scharreleieren, in de wetenschap dat deze dieren het beter hebben gehad dan bioslachtbeesten, maar toch niet helemaal. Beslissen moet je zelf doen, ik zet alleen maar de feiten op een rijtje.

Laatst gewijzigd op 10-01-2003 om 20:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2003, 13:58
Verwijderd
en toch zijn scharrelkippen waarschijnlijk gelukkiger dan legbatterijkippen... er zit minder stresshormoon in hun bloed en ze worden ouder dan legbatterijkippen

je kunt ook graseieren kopen, die zijn van kippen die mogen rondlopen in een weiland, en die dus wel lekker in de buitenlucht zijn als ze willen... met hoeveel ze op zo'n weiland zitten weet ik niet... graseieren zijn ongeveer net zo duur als scharreleieren en je kunt ze iig bij de albert hein kopen, zit in een groene eierdoos
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 18:48
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik zei ook dat scharreleieren beter zijn dan legbatterijen, maar ik eet wel soms graseieren als de biologische niet te krijgen zijn, want dat is natuurlijk beter dan scharrel!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 10:35
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
WAT EEN BEDROG!!! Ik las net in een oud dierenblad van m'n zusje dat scharrelkippen helemaal niet vrolijk rondlopen in de buitenlucht!!!. Hun snavels worden afgebrand, ze gooien nog steeds dingen door hun voedsel die er niet thuishoren (groeispul ofzo), en ze komen niet buiten maar zitten in een soort enorme houten gebouw, waar 70% van de vloervan gaas is en 30% van hout (ze hebben wel stro). Het is natuurlijk nog altijd beter dan die beesten in een schoenendoos installatie stoppen, maar toch is het lullig dat nog veel mensen een verkeerd idee hebben van het begrip "scharreleieren". Biologische eieren zijn wel "puur natuur", maar helaas wel wat duurder en niet overal te krijgen. Ik koop ze meestal bij een bepaalde winkel waar alles diervriendelijk is. Het kan moeilijk zijn om te beginnen maar je hebt twee opties. Of ga op zoek, besteed extra geld maar welin ruil voor lekkere eieren (ze smaken echt beter) en een schoon geweten, of koop scharreleieren, in de wetenschap dat deze dieren het beter hebben gehad dan bioslachtbeesten, maar toch niet helemaal. Beslissen moet je zelf doen, ik zet alleen maar de feiten op een rijtje.
Geen bedrog indereen weet dat scharrelkippen in een hok zitten, die snavel worden er afgeknipt omdat ze dan de andere kippen ermee gaan pikken. Ik weet niet dat biologische kippen wel buiten lopen? Maar die dieren worden niet preventief geent, maar pas als ze ziek zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Iedereen? ik hoop van niet....of moet ik hopen van wel? (als iedereen het weet is dat beter voor e kippen, maar als ik één van de weinige ben die over deze kennis beschikt, dan lijk ik meteen erg slim + ontwikkeld. Aanzien en status, of het welzijn van onze kakelende vriendjes? dilemma, dilemma.....). Ik weet weldat biologische kippen gewoon buiten mogen lopen, dat ze niet worden gekortwiekt (één of andere "hoofd" veer die kort werd geknipt, zat ergens in de vleugels...) en ze mogen hun snavels houden, en ze stoppen geen chemische troep in het voedsel...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 01:19
Verwijderd
(Sorry, voor het uppen van een oude topic, maar ik heb ff een vraagje.)

Wat is beter, biologische eieren of graseieren? (Zijn allebei duurder dan scharreleieren, ik geloof dat graseieren duurder zijn...maar zijn ze ook 'beter' (hebben de kippen die die eieren leggen een beter leven)?)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 11:27
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Graseieren vn graskippen (ook wel uitloopkippen) zijn beter dan scharrel, omdat deze kippen soms ook naar buiten mogen (een beetje buitenlucht is beter dan helemaa niets)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 14:02
sexylexy
Avatar van sexylexy
sexylexy is offline
Ik eet zelf als ik eieren eet graseieren. ik vind dat kippen buitnelucht mogen hebben en dat ze niet binnen in een klein hok of ene legbatterij zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2003, 14:02
SounD
Avatar van SounD
SounD is offline
Ze moeten bij scharreleieren de snaveltjes ook wegbranden omdat ze anders elkaar beschadigen.

Scharrelkippen hebben een heel verwarrend bestaan. Kippen zijn vogels met een pik orde. Ze pikken naar elke kip die ze tegenkomen om zo vast te stellen waar ze in de rangorde terechtkomen. Normale situatie is:
1 of 2 hanen en hoop kippen.. die groep kent elkaar en om de pikorde instand te houden hoeven ze amper te pikken eigenlijk.

Scharrelkippen : Paar duizend in een schuur en elke keer komen ze dus nieuwe kippen tegen en elke keer dus pikken.

Maar ja.. kippen worden eigenlijk pas voor eieren winstgeven als je er meer dan 1500 hebt..
en 1500 in groepjes verdelen dat kost veel tijd, geld, ruimte etc... dus dan moet je er nog weer meer hebben..
of de prijs moet omhoog vandaar dat gras eieren duurder zijn.

Soms is uiteindelijk bijna niets goed voor de dieren
__________________
SounD of Silence
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 08:01
Verwijderd
Citaat:
SounD schreef:
of de prijs moet omhoog vandaar dat gras eieren duurder zijn.
Dat heb ik er graag voor over.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 17:58
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Ik vind het persoonlijk een ordeloos zaakje, en er bestaat bij mij een zeer grote onzekerheid betreffende het al dan niet in goede toestand verkeren van deze kippen.. Daarom voor mij ook geen eieren...

Als ze het verantwoord zouden doen, zouden ze een hoge prijs mogen stellen vind ik, als mensen het persé willen eten, gun de dieren dan tenminste een degelijke leefomgeving.
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 19:52
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Daarom eet ik kievitseieren
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 20:50
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Daarom eet ik kievitseieren
en maar zeuren datter zo weinig kievitten zijn...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 12:08
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef:
en maar zeuren datter zo weinig kievitten zijn...
>zoveel eireren eet ik ook weer niet, vorig jaar maar 4 gehad. Maar het gaat slechter met de grutto, die heeft maar een leg en de kievit heet er meerder. Maar als ze allemaal worden opgeten door de vos dan blijf er maar weinig over(hiervoor hebben we al een andere topic).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 16:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Dat snap ik niet. Als jij je zo'n zorgen maakt om alle "vossenslachtoffers" (u kunt storten op giro...), en zoals je nu zegt, er geen eieren meer overblijven omdat de vos ze allemaal opvreet, dan zou je zelf moeten stoppen met eten. Als die vossen echt zo'n gevaar voor de eieren vormen kan een enkel ei het verschil beteken tussen uitsterven en voortbestaan en als je dan zelf ook nog eens gaat eizoeken... Wat word het nou: toegeven dat je zelf ook (al is het maa een klein beetje) meewerkt aan de bedreiging van de kievit, of beschuldigend naar de vos wijzen ("zij zijn begonnen!!!"). Het kan niet allebei...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 18:56
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Dat snap ik niet. Als jij je zo'n zorgen maakt om alle "vossenslachtoffers" (u kunt storten op giro...), en zoals je nu zegt, er geen eieren meer overblijven omdat de vos ze allemaal opvreet, dan zou je zelf moeten stoppen met eten.

>Met de kievit gaat het nog redelijk goed en zoals ik al zei een kievit heeft meedere leggen als een nest verstoort wordt, een grutto heeft dat niet die heeft maar een keer een nest. Wordt deze verstoort door een vos of iest dergelijke(mensen mogen geen eieren mee nemen en daar houd een eizoeker zich ook aan) dan krijgen deze span grutto dit jaar geen nakomelingen. Je mag kieviteieren zoeken tot 8 april en dan begint de nazorg, De eizoekers gaan dan alle nesten van alle soorten weidevogels opzoeken en zetten er stokken(zodat boer Henk er niet met de cyclomaaier of giertank overheen gaat) bij en schrijfen hoeveel eieren in de nest zitten op en hoeveel er worden opgeten of op een andere manier worden verstoort(en ook hier bij komt de vos weer boven aan te staan). Het is gewoon geen pretje als je 50 nesten heb op gezocht en paar dagen later er nog maar 21 van over zijn en dat dit allemaal door de vos is gebeurt.



Als die vossen echt zo'n gevaar voor de eieren vormen kan een enkel ei het verschil beteken tussen uitsterven en voortbestaan en als je dan zelf ook nog eens gaat eizoeken... Wat word het nou: toegeven dat je zelf ook (al is het maa een klein beetje) meewerkt aan de bedreiging van de kievit, of beschuldigend naar de vos wijzen ("zij zijn begonnen!!!"). Het kan niet allebei...
>Een vos eet niet alleen de eieren, maar hij dood ook volwassen vogels en soms bijt hij alleen de kop eraf en zeg nou zelfs dit doe hij niet omdat hij honger heeft want dan nam hij wel het hele dier mee. Eizoekers nemen alleen de eieren mee, maar draaien niet de nek om van de volwassen vogel. Eizoekers werken niet mee aan de bedreiging van de keivit want na 8 april doen ze allemaal mee aan nazorg. Zolang dat er mensen in friesland wonen word er al gezocht na kievit eieren, als dit z'n grote bedrijging is, was de kievit allang uitgestorven, maar nu word de vos steeds meer beschermt(in friesland niet meer) en er komen meer van die diersoorten bij, en het gaat ineens slechter met alle weidevogels(dus niet alleen de keivitten). Dan ligt het volgens mijn aan de vos en niet aan de eizoekers, die ook nog eens aan nazorg doen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 19:05
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Kunnen ze niet iets doen om de vossen uit de buurt te houden van de weidevogels? hekken of iets dergelijks? de vossen kunnen er niet bij en de weidevogelpopulatie zal groeien omdat ze nu een veilige plek hebben om te broeden (het territorium van de vossen zal aanzienlijk kleiner worden, maar ik heb net eens op het web gekeken of die vos echt koppen afbijt (er stonden ook foto's bij, jak!!!) en ik vind het opeens niet meer zulke leuke beesten (hoewel ik nu niet meteen "hiep, hoi, het jachtseizoen is geopend!!!" ga gillen, ben nog steeds tegen en dat zal ook wel zo blijven, hoewel ik nu wel me wat meer kan inleven)
Waarom zou zo'n vos eigenlijk koppen afbijten? misschien iets met "hey, dit is mijn territorium, jij hoort hier niet!" ofzo?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 19:26
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Kunnen ze niet iets doen om de vossen uit de buurt te houden van de weidevogels? hekken of iets dergelijks?

>om hele weilanden? Dan moet er ook nog gaas over heen omdat de kraaien en roofvogels nog steeds vrij spel hebben. En betaal jij dat gaas allemaal, want dit kost echt een vermogen. Nee hekken werken niet.

de vossen kunnen er niet bij en de weidevogelpopulatie zal groeien omdat ze nu een veilige plek hebben om te broeden (het territorium van de vossen zal aanzienlijk kleiner worden, maar ik heb net eens op het web gekeken of die vos echt koppen afbijt (er stonden ook foto's bij, jak!!!)

>Ik kom het zovaak tegen in het echt(nou kan ik ook wel over doden dieren, slacht ze zelf ook wel eens, konijn en eenden boedoel ik geen kievitten ), maar het blijft een triest gezicht.


en ik vind het opeens niet meer zulke leuke beesten (hoewel ik nu niet meteen "hiep, hoi, het jachtseizoen is geopend!!!" ga gillen, ben nog steeds tegen en dat zal ook wel zo blijven, hoewel ik nu wel me wat meer kan inleven)

>Je hoeft er opeens niet voor te wezen, het gaat er alleen om dat die leugen weg gaat dat jager het alleen voor het plezier doen, dat nog steeds veel dierenbeschermers beweren, maar nog nooit foto's hebben gezien van dode vogels met de kop eraf gebeten. En de vos staat bij hen bekent als dat lieve zielige dier dat niks doet(het is geen hond). Sommige zeggen zelfs dat er maar weinig vossen zijn omdat ze zelf nog nooit een hebben gezien. Je mag best klagen dat jagers vossen dood maken, maar je moet zelfs ook gezien hebben wat de vos zelfs doet.

Waarom zou zo'n vos eigenlijk koppen afbijten? misschien iets met "hey, dit is mijn territorium, jij hoort hier niet!" ofzo?
>Misschien, we hebben zelfs wel mee gemaakt dat we een dode bunzing hebben gevonden die dood is gemaakt door een vos, alleen maar uit concurentie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna scharreleieren
Scatterbrain
37 12-06-2004 15:25
Flora & Fauna Vegetarisch zijn --> hoe ver gaat het?
Envy
97 15-07-2003 15:02
Levensbeschouwing & Filosofie Vegetariers verzamel je :)
Anarchychick
138 24-05-2003 21:35
De Kantine wat is het verhaal achter jouw signature???
Verwijderd
87 05-12-2002 09:31
Flora & Fauna Letten jullie bij alles wat je koopt op keurmerken ed? Bewust van het mileu??
Verwijderd
9 23-09-2002 03:01
Lichaam & Gezondheid Vegetarisch eten.......
Lady Ann White
62 14-10-2001 19:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.