Oud 05-06-2002, 11:40
HappyGirlLove
HappyGirlLove is offline
Ik ben nog maar een maand of 10 gelovig en ik ga sinds een paar maanden naar een evangelische kerk, wat valt onder het protestantisme. Mijn ouders zijn allebei katholiek opgevoed, maar doen daar nu weinig meer mee.

Ik heb een beetje een afkeer van de katholieke kerk, wat eigenlijk wel jammer is gezien alle christenen toch één zijn in God.
Wat me vooral dwars zit is de maria-aanbidding. Waarom denken katholieken dat Maria kan genezen? Stond dat in de bijbel? Ze was door God uitgekozen om Jezus te baren, maar ze blijft gewoon een mens zoals jij en ik. Dat ze Jezus baarde, geeft haar niet meteen allerlei krachten e.d. En dan daarbij: staat er niet in de bijbel dat er maar één God is, en dat je geen ander mag aanbidden dan Hem? Ik vraag me af hoe de katholieke kerk dat goedpraat...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2002, 15:36
sase
Avatar van sase
sase is offline
Ik ben zelf Protestants hoewel mijn ouders van oorsprong Katholiek zijn, maar nu athiesten zijn. Volgens mij aanbidden ze Maria niet..Maria is een heilige, geen God. Maria is de moeder van Jezus, dat maakte haar heilig, net zoals Sint Nicolaas en al die anderen. Maar de mensen die nu nog heilig worden verklaard worden niet aanbeden. Of heb ik het nou heel erg mis?
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:44
HappyGirlLove
HappyGirlLove is offline
ik zag laatst op tv dat er bijv een groep vrouwen elke dag naar een plaats gaan waar een mariabeeldje staat om daar te bidden dat zij hun genezen of wat dan ook, en neem Lourdes enzo. Mensen gaan daarheen om genezen te worden omdat Maria daar ooit gezien geweest zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:48
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Citaat:
HappyGirlLove schreef:
ik zag laatst op tv dat er bijv een groep vrouwen elke dag naar een plaats gaan waar een mariabeeldje staat om daar te bidden dat zij hun genezen of wat dan ook, en neem Lourdes enzo. Mensen gaan daarheen om genezen te worden omdat Maria daar ooit gezien geweest zou zijn...
Mja dat zijn er maar een paar, maar de grote meerderheid doet dat echt niet hoor, er zijn ook wel protestanten ofzo die zulke dingen doen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:50
HappyGirlLove
HappyGirlLove is offline
Mijn moeder is laatst met pasen naar de kerk gegaan en heeft daar voor Maria gebeden... ik weet zeker dat er heel veel katholieken zijn die dat doen, maar dat klopt gewoon niet...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:51
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Citaat:
HappyGirlLove schreef:
Mijn moeder is laatst met pasen naar de kerk gegaan en heeft daar voor Maria gebeden... ik weet zeker dat er heel veel katholieken zijn die dat doen, maar dat klopt gewoon niet...
Hoezo klopt wat niet?

en dan hoort jou moeder bij dat kleine groepje. Ik woon hier tussen massa's katholieken maar ik zie praktisch nooit iemand voor maria bidden hoor
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:56
HappyGirlLove
HappyGirlLove is offline
lees dit anders maar es. Tis nogal een lap tekst, maar erg interessant.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 16:12
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Citaat:
HappyGirlLove schreef:
lees dit anders maar es. Tis nogal een lap tekst, maar erg interessant.
wat is dat nou weer voor uhm.....geklets?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 17:26
dribble
dribble is offline
De katholieken bidden volgens mij naar/met Maria... En dat is volgens mij wel afgoderij.
Nah ik weet ut nie zo goed. Ik ben zelf protestants. En ik vind het wel een beetje vaagjes hoe Katholieken met maria omgaan.
Maar ja...
__________________
** Somewhere deep inside of me, I have to find the child I used to be... **
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 14:29
nic
nic is offline
nou ik ben zelf katholiek, maar ben het niet echt met het "maria geloof" eens ik bid gewoon naar God en niet naar maria,

verder denk ik dat iedereen zn eigen geloof heeft, en je dat niet kan onderverdelen in katholiek protestands enz enz,
je geloof wat je wil geloven, de ene vind dat God bestaat de andere niet, de ander denkt dat het een schim is de andere dat Hij in je zit enz enz
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 17:23
sase
Avatar van sase
sase is offline
Citaat:
unintended schreef:


Hoezo klopt wat niet?

en dan hoort jou moeder bij dat kleine groepje. Ik woon hier tussen massa's katholieken maar ik zie praktisch nooit iemand voor maria bidden hoor
ooit gehoord van een weesgegroetje? Maria, vol van genade etc etc etc?

Maar ze aanbidden haar niet..Maria is heilig, niet goddelijk..
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:24
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Die hele kotholieke kerk is een hypocriet zooitje, en als ik alle argumenten zou opnoemen krijg ik meer dan Luthers 95 theses...

REIE
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 23:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
HappyGirlLove schreef:

1) Wat me vooral dwars zit is de maria-aanbidding. Waarom denken katholieken dat Maria kan genezen? Stond dat in de bijbel?
2) Ze was door God uitgekozen om Jezus te baren, maar ze blijft gewoon een mens zoals jij en ik.
3) Dat ze Jezus baarde, geeft haar niet meteen allerlei krachten e.d.
4) En dan daarbij: staat er niet in de bijbel dat er maar één God is, en dat je geen ander mag aanbidden dan Hem? Ik vraag me af hoe de katholieke kerk dat goedpraat...
1) Dat denken katholieken niet. En het staat ook niet in de bijbel.
2) Juist.
3) Inderdaad.
4) Of het er zó staat, betwijfel ik. Maar er is inderdaad maar één God.

Katholieken gaan ervanuit dat heiligen (dus ook Maria) een medium, een soort brug, kunnen vormen tussen de mens en God. De heilige, dichter bij God, kan voor de mens bij God voorspreken. Het is dus nooit de heilige die iets bewerkstelligt, maar altijd God zelf (door middel van de heilige: God gebruikt de heilige als instrument).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 23:54
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
dribble schreef:

1) De katholieken bidden volgens mij naar/met Maria... En dat is volgens mij wel afgoderij.
2) Nah ik weet ut nie zo goed. Ik ben zelf protestants. En ik vind het wel een beetje vaagjes hoe Katholieken met maria omgaan.
Maar ja...
Protestanten zien heiligenverering als een vorm van afgoderij. Daar zit wel iets in. In de prille tijd van het christendom had de heiligenverering ook een heel ander karakter. Op dat karakter willen de protestanten teruggrijpen (ik zeg het nu heel grof).
2) De omgang van katholieken met heiligen is er één van de kerkgemeenschap, het "altijd wel iemand hebben bij wie je je thuisvoelt", "de gezellige kerk". Dat daar verzet tegen kwam, is echter ook begrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 11:37
Didowoman
Didowoman is offline
ik heb nooit geloofd en ga ook nooit gloven. Het geloof, ongeacht welke, is onzin en zorgt voor ellende in de wereld. De meeste oorlogen gaan om het geloof. Het geloof was oorspronkelijk bedoelt als houvast voor de mens, maar daar is weinig van overgebleven. Als we allemaal nou eens in de toekomst gaan geloven en al die andere geloven afschaffen, wat zal de wereld dan opfleuren!!!
__________________
N IHVJ WJN KNZJ!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 13:32
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Didowoman schreef:
ik heb nooit geloofd en ga ook nooit gloven. Het geloof, ongeacht welke, is onzin en zorgt voor ellende in de wereld. De meeste oorlogen gaan om het geloof. Het geloof was oorspronkelijk bedoelt als houvast voor de mens, maar daar is weinig van overgebleven. Als we allemaal nou eens in de toekomst gaan geloven en al die andere geloven afschaffen, wat zal de wereld dan opfleuren!!!
Dit is geloof ik de reactie op een andere topic.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 13:04
sirflo
sirflo is offline
geschreven door de abt van sion:
Katholieken gaan ervanuit dat heiligen (dus ook Maria) een medium, een soort brug, kunnen vormen tussen de mens en God. De heilige, dichter bij God, kan voor de mens bij God voorspreken. Het is dus nooit de heilige die iets bewerkstelligt, maar altijd God zelf (door middel van de heilige: God gebruikt de heilige als instrument).

-> wat ik hierop te zeggen heb is dit:

Er is een klein probleempje voor mensen die via een heilige dichter bij God wil komen. Want dichter bij God komen kan maar door 1 Persoon en jullie raden vast wel wie dat is.

Die heilige verering van de RK is voortgekomen uit de verering van de romeinse goden. Nadat keizer Augustinus zich bekeerd had werd het een staatsreligie en zijn veel van de romeinse gewoonten over genomen door de kerk waaronder het vereren van heiligen ( iets van een pantheon).
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:49
sase
Avatar van sase
sase is offline
Citaat:
REIE schreef:
Die hele kotholieke kerk is een hypocriet zooitje, en als ik alle argumenten zou opnoemen krijg ik meer dan Luthers 95 theses...

REIE
FF voor de duidelijkheid, Luther wilde de Katholieke kerk niet opbreken of een scheiding veroorzaken ofzo. Hij wilde niet eens de aflaathandel afschaffen..hij wilde alleen een discussie op gang brengen, zodat de Kerk z'n fouten kon zien en herstellen.

En nee, ik ben niet katholiek..sorry, dit was een beetje offtopic.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2002, 11:53
sase
Avatar van sase
sase is offline
Citaat:
Didowoman schreef:
ik heb nooit geloofd en ga ook nooit gloven. Het geloof, ongeacht welke, is onzin en zorgt voor ellende in de wereld. De meeste oorlogen gaan om het geloof. Het geloof was oorspronkelijk bedoelt als houvast voor de mens, maar daar is weinig van overgebleven. Als we allemaal nou eens in de toekomst gaan geloven en al die andere geloven afschaffen, wat zal de wereld dan opfleuren!!!
Hier ga ik een beetje offtopic, maar ik wil dit graag kwijt..

Het geloof is voor mij een hele sterke steun in de rug, een houvast dus. Het heeft mij door een paar zware maanden heengeholpen en dat doet het nog steeds. Ja, de meeste oorlogen gaan/gingen over geloof (tegenwoordig meer over geld of macht ofzo dacht ik eigenlijk). Trouwens, dat zei Jezus ook he..."ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar om het zwaard te brengen. Om verdeeldheid te zaaien tussen vader en zoon." Zo stond het er niet letterlijk voordat iemand mij hierop aanvalt, maar dit is wel de strekking.

En ben je weleens in een kerk geweest, een volle kerk? De sfeer isheel goed en gezellig, iedereen die daar is probeert wat van zijn leven te maken, en zijn naaste lief te hebben, dus goed te leven.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 23:53
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
sirflo schreef:
geschreven door de abt van sion:
Katholieken gaan ervanuit dat heiligen (dus ook Maria) een medium, een soort brug, kunnen vormen tussen de mens en God. De heilige, dichter bij God, kan voor de mens bij God voorspreken. Het is dus nooit de heilige die iets bewerkstelligt, maar altijd God zelf (door middel van de heilige: God gebruikt de heilige als instrument).

-> wat ik hierop te zeggen heb is dit:

1) Er is een klein probleempje voor mensen die via een heilige dichter bij God wil komen. Want dichter bij God komen kan maar door 1 Persoon en jullie raden vast wel wie dat is.

2) Die heilige verering van de RK is voortgekomen uit de verering van de romeinse goden. Nadat keizer Augustinus zich bekeerd had werd het een staatsreligie en zijn veel van de romeinse gewoonten over genomen door de kerk waaronder het vereren van heiligen ( iets van een pantheon).
1) Je hebt geen gelijk, want Christus ís God. De heilige vormt het medium tussen de drie-ene God (Vader, Zoon - Christus dus -, en Heilige Geest) en de mensen.
2) Er is wel enige overeenkomst tussen heiligen en Romeinse goden, maar de R.K. heiligenverering is voortgekomen uit de martelarenverering. Nadat keizer Constantijn voor godsdienstvrijheid had gezorgd, maakte keizer Theodosius de christelijke religie ruim vijftig jaar later tot staatsgodsdienst.
En: wie is in godsnaam "keizer Augustinus"?

Bereid je eerst voor, reageer dan...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 23:55
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
sase schreef:


Hier ga ik een beetje offtopic, maar ik wil dit graag kwijt..

Het geloof is voor mij een hele sterke steun in de rug, een houvast dus. Het heeft mij door een paar zware maanden heengeholpen en dat doet het nog steeds. Ja, de meeste oorlogen gaan/gingen over geloof (tegenwoordig meer over geld of macht ofzo dacht ik eigenlijk). Trouwens, dat zei Jezus ook he..."ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar om het zwaard te brengen. Om verdeeldheid te zaaien tussen vader en zoon." Zo stond het er niet letterlijk voordat iemand mij hierop aanvalt, maar dit is wel de strekking.

En ben je weleens in een kerk geweest, een volle kerk? De sfeer isheel goed en gezellig, iedereen die daar is probeert wat van zijn leven te maken, en zijn naaste lief te hebben, dus goed te leven.
Evenals Didowoman heb jij het volste recht om voor je geloofsbeving uit te komen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 12:55
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
sase schreef:


FF voor de duidelijkheid, Luther wilde de Katholieke kerk niet opbreken of een scheiding veroorzaken ofzo. Hij wilde niet eens de aflaathandel afschaffen..hij wilde alleen een discussie op gang brengen, zodat de Kerk z'n fouten kon zien en herstellen.
Dat wist ik ook wel..., alleen komt het erop neer dat het protestantisme een stuk logischer is dan het katholicisme, en dat Luther ook inzag dat de katholieke kerk toen al een zooitje was.

aflaten, de index, maria- en heiligenverering, het celibaat, jezuiten... Tsss, en toch blijven de onwetenden katholiek, want ze worden dom gehouden.

REIE
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 17:40
sase
Avatar van sase
sase is offline
Citaat:
REIE schreef:




aflaten, de index, maria- en heiligenverering, het celibaat, jezuiten... Tsss, en toch blijven de onwetenden katholiek, want ze worden dom gehouden.

REIE
Ehm..dit is nogal fout. En nogal kwetsend. Elk geloof heeft dingen waarmee je het niet eens bent. EN niet alle domme mensen zijn katholiek en alle slimme mensen protestants. Ik ken genoeg gymnasiumgangers die toch katholiek zijn...die zijn niet onwetend.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:14
Sterrenkijkster
Avatar van Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Katholieken werden niet dom gehouden,
welk onderwijs is er tegenwoordig beter??? katholiek of gemeenschapsonderwij? daar moet ik niet eens op antwoorden om mijn standpunt duidelijk te maken. De kerk heeft de boer leren lezen, moest de katholieke kerk er niet geweest zijn, dan waren we nu niet aan het typen... dus degene die zo'n stomme onwetendheden verspreid verzoek ik vriendelijk daarmee op te houden.

ten tweede of de mariadevotie nu afgoderij is of niet, dat maakt toch niets uit. Als men tegenwoordig geld, sex, drugs, geweld, tv, ... en wat weet ik nog allemaal mag verafgoden, dan waar niet met een vrouw die heel haar leven gekweld is geweest omdat ze een rebelse zoon ter wereld heeft gebracht die zichzelf heeft opgeofferd voor de mensheid!

Sterrenkijkster
__________________
Manlómë
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 15:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dribble schreef:
De katholieken bidden volgens mij naar/met Maria... En dat is volgens mij wel afgoderij.
Nah ik weet ut nie zo goed. Ik ben zelf protestants. En ik vind het wel een beetje vaagjes hoe Katholieken met maria omgaan.
Maar ja...
Och,.. Sinterklaas is zeker geen afgoderij...

(een feest dat overigens in het calvinistische noorden heftiger gevierd wordt dan in het katholieke zuiden)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2002, 16:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Katholieken werden de Bijbel voorgelezen, Protestanten ook, maar mochten deze ook inkijken (da's overigens verleden tijd).

Katholieken schijnen overigens minder vaak zelfmoord te plegen dan Protestanten (waarschijnlijk heeft dit te maken dat de katholieken toch alles vergeven wordt als ze bereid zijn te boeten, terwijl (sommige) protestanten sowieso al zitten opgezadeld met de deprimerende erfzonde; waar ze op geeneen manier van afkomen)

Katholieken vereren meerdere heiligen dan de Protestanten; en ach, waarom niet? k zie daar niks verkeerd aan eigenlijk. Hoezo afgoderij? Het betreft toch heiligen?

De kerken van de katholieken zijn vele malen mooier dan die "gemeenschapshuizen" van de protestanten


De katholieke kerk kent vele rituelen en is mijn inziens veel spiritueler ingesteld dan het "down-to-earth" protestantisme.

Rooms-katholieken volgen de wetten van de RK-kerk,.. tja, daar heb ik niet zo'n hoge pet van op.

Rooms-katholieke priesters moeten man zijn en mogen geen vrouw "hebben"/sex hebben. (ook daar geen hoge pet van op)
Maareh, je hebt ook nog andere katholieken.
Bv. de orthodox christenen

Nahja, zoals je ziet, hebben ze beiden hun voor- en nadelen. Het is maar waar je je het prettigst bij voelt. Als ik zou moeten kiezen tussen het protestantisme en het katholicisme, koos ik het laatste.
(officieel ben ik katholiek, maar ik ben niet practiserend)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 16:05
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
REIE schreef:


Dat wist ik ook wel..., alleen komt het erop neer dat het protestantisme een stuk logischer is dan het katholicisme, en dat Luther ook inzag dat de katholieke kerk toen al een zooitje was.

aflaten, de index, maria- en heiligenverering, het celibaat, jezuiten... Tsss, en toch blijven de onwetenden katholiek, want ze worden dom gehouden.

REIE
wat is "de index" ?

Enneh,.. is het niet erg dom om te zeggen dat iemand dom wordt gehouden omdat ze de "onwetende katholiek" zijn?

Tsss

Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 20:50
Wilbert de Jong
Wilbert de Jong is offline
De index (ik ben zelf officieel katholiek, maar ik voel me christen) is de lijst van boeken, verboden door de kerk. Echt iets van de vorige eeuw en bestaat volgens mij niet meer. Marx, Luther en alles wat tegen de Katholieke kerk inging was natuurlijk al bij voorbaat verboden.

Overigens, katholiek of protestants, het gaat allemaal om DEZELFDE God en we zijn allemaal HETZELFDE! Dus "bekeer" je, en wordt CHRISTELIJK. Zouden ze in Noord-Ierland ook maar beter kunnen doen: het zou een hoop strijd voorkomen. Als God iets niet wilde hebben, is het wel het gebruiken van zinloos geweld.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 21:13
*fledermous*
Avatar van *fledermous*
*fledermous* is offline
Mij zit niet alleen die maria-verering dwars.

Het hele Christendom heeft een hele hoop heiligen, dat maakt het voor mij tot iets totaal ongelovigs.

Ik denk ook dat je niet zo de bijbel moet naleven. Ik heb sagen en mythen gelezen van de germanen, en in de bijbel keren een hele hoop verhalen in andere vormen terug.

Wanneer je dus de bijbel naleeft, lees je gedeelten van heidense verhalen, anderzijds is het christendom tegen het heidendom.

Nouja er is zoveel dat ik niet begrijp daarvan.

Dat mensen erin kunnen geloven vind ik nog wel het meest wonderbaarlijke, je moet een boek niet als nalevingsbron zien. Maar als een bron van kennisvergaring en eigen interpretatie.
Wanneer dan iemand zegt dat alles wat in de bijbel staat waar is, en het anders niet uit kan leggen...

Ik dwaal af en het wordt onoverzichtelijk

De vraag was hoe jij denkt dat katholieken dit goed kunnen praten, want het staat niet in de bijbel. Ik denk dat ze niets goed hoeven te praten, want de bijbel is geen heilige bron, het is gewoon een geschrift.

Heiligenverering zal wel iets met aflaathandel van de vorige eeuwen te maken hebben...ze verzonnen heiligen zodat ze op allerlei manieren gestraft konden worden, en daardoor maar bleven betalen..
__________________
fluBuberwarts singt die Nachtigall...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 03:28
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Wilbert de Jong schreef:
De index (ik ben zelf officieel katholiek, maar ik voel me christen) is de lijst van boeken, verboden door de kerk. Echt iets van de vorige eeuw en bestaat volgens mij niet meer. Marx, Luther en alles wat tegen de Katholieke kerk inging was natuurlijk al bij voorbaat verboden.


Ohja dat ken ik wel.
Wist niet dat het zo heette.

Citaat:

Overigens, katholiek of protestants, het gaat allemaal om DEZELFDE God en we zijn allemaal HETZELFDE! Dus "bekeer" je, en wordt CHRISTELIJK. Zouden ze in Noord-Ierland ook maar beter kunnen doen: het zou een hoop strijd voorkomen. Als God iets niet wilde hebben, is het wel het gebruiken van zinloos geweld.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 03:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Heiligen vereren is niet hetzelfde als andere goden vereren.

Daar zit het verschil
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 23:35
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Wilbert de Jong schreef:
ik ben zelf officieel katholiek, maar ik voel me christen

Dit vind ik - met alle respect - een bijzonder eigenaardige uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 15:10
Wilbert de Jong
Wilbert de Jong is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Dit vind ik - met alle respect - een bijzonder eigenaardige uitspraak.

nee, dat is het niet: we geloven allemaal in dezelfde God, toch? de verschillen zijn maar details!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 00:09
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Och,.. Sinterklaas is zeker geen afgoderij...

Nee, want Sinterklaas is geen afgod, dat wil zeggen: hij is geen figuur die de plaats kan innemen van God. Heiligen - en dus ook de oerversie van Sinterklaas, bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340) - worden gezien als een soort middelaars tussen God en de mensen.
Je kunt Sint Nicolaas en andere heiligen dan ook niet aanbidden. Alleen God kun je aanbidden. Je kunt de heilige (dichter bij God) wel om voorspraak verzoeken. De heilige wordt dan een soort pleitbezorger, een soort advocaat voor jou bij God. Dat is althans de katholieke opvatting.
Heiligen kunnen dus nooit afgoden zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 12:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Nee, want Sinterklaas is geen afgod, dat wil zeggen: hij is geen figuur die de plaats kan innemen van God. Heiligen - en dus ook de oerversie van Sinterklaas, bisschop Nicolaas van Myra (ca. 270-340) - worden gezien als een soort middelaars tussen God en de mensen.
Je kunt Sint Nicolaas en andere heiligen dan ook niet aanbidden. Alleen God kun je aanbidden. Je kunt de heilige (dichter bij God) wel om voorspraak verzoeken. De heilige wordt dan een soort pleitbezorger, een soort advocaat voor jou bij God. Dat is althans de katholieke opvatting.
Heiligen kunnen dus nooit afgoden zijn.
Juist, ben ik mee eens. Vanwaar dus die "aanklacht" van het protestantisme dat het vereren van heiligen afgoderij zou zijn?
Want als dat zo zou zijn, dan is het vieren van Sinterklaas OOK afgoderij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine ♪♫ S-A-A-A-A-A-I find out what it means to me ♪♫ #401
Verwijderd
500 01-11-2008 13:42
De Kantine Wat heb je liever?
Cherry Springs
500 16-02-2006 18:58
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden..
Buskruitje
204 22-01-2005 02:32
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe zien jullie christenen ?
Edithjuh
430 31-07-2004 00:39
Beleidszaken Gelovigen onheus bejegend
J. Geelman
31 09-09-2003 14:54
Lifestyle katholiek of protestants ?
SaLVAD0R
8 28-05-2002 18:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.