Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 21:03
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline


hmja, geen scanner, helaas, dus een foto.

Voor als de tekst niet te lezen is, zij het m'n handschrift, zij het het qualiteitsverlies:

HARLEKIJNTJE

dans mijn zwierig clownfiguurtje
lacht de dagen aan elkaar
wijs dan en maak grote kleintjes
starend naar de hazelaar

ruik het bonte bloempje buiten
zal de ademhaling stokken
allenig ben je maar zo fijntjes
geurend zal je andren lokken

fladder vleugels in de hoogte
dartlen draaiend top tot top
vallen zul je nimmer nooit niet
déze lente kent geen stop


Edit: Starend met een kleine ipv hoofdletter

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 08:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2005, 08:12
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ten eerste: Het is al heel gaaf dat het handgeschreven is, voor mij heeft dat een absolute meerwaarde. Nog leuker is het harlekijntje dat je er bij hebt getekend. Ik zou trouwens niet kunnen uitleggen wat het nu precies aan dat handschrift is wat mij zo boeit.

Je hebt gekozen voor een gedicht zonder interpunctie. Dat snap ik wel, en het stoort mij ook niet, sterker nog, ik kan de functie erwel van inzien. Je hebt het gelukkig consequent gedaan.

dans mijn zwierig clownfiguurtje
lacht de dagen aan elkaar
wijs dan en maak grote kleintjes
Starend naar de hazelaar


waarom heb je gekozen voor lacht en niet de gebiedende wijs? Was je bang dat het teveel herhaling zou zijn? Het gevolg is namelijk nu dat het metrum hapert. Bij lach, kabbelt het zo verder, maar bij lacht niet meer zo. (althans, dat is hoe ik het lees.)

het metrum in de derde zin hapert ook. Een verbetering zou bijvoorbeeld zijn:

wijs en maak dan grote kleintjes

Hazelaar, heerlijk woord.


ruik het bonte bloempje buiten
zal de ademhaling stokken
allenig ben je maar zo fijntjes
geurend zal je andren lokken


leuke alliteratie in de eerste zin. Allenig, echt een kinderwoordje <3. Andren zou ik als "and'ren" spellen.


fladder vleugels in de hoogte
dartlen draaiend top tot top
vallen zul je nimmer nooit niet
déze lente kent geen stop


dartlen, precies hetzelfde: ik had het als dart'len geschreven. top - stop rijmt imo niet echt. De lente uit de laatste zin komt een beetje uit het niets vallen. Maar ja, met herfst vallen de blaadjes. Ik vind het niet super storend.

Al met al vind ik het een leuk kindergedichtje. Het is in ieder geval compleet, ondanks wat, naar mijn mening, onafgewerkte scherpe randjes. Toch had ik wel meer van je verwacht. Het raakt me niet echt, en jongetjes die lieve kindergedichtjes schrijven wekken eerder een soort van irritatie bij mij op. Op eenzelfde manier als de naam klein konijntje irritatie opwekt (no offence btw). Misschien dat je dan snapt wat ik bedoel. Taalkundig kun je niet zeggen dat het slecht in elkaar zit, maar het is zeker geen hoogstandje. Nogmaals, ik had meer verwacht, zeker na zo'n lange tijd.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 09:41
Verwijderd


Ik vind hem wél heel leuk, maar misschien is dat wel gewoon omdat ik een meisje ben, dat zal bij zo'n gedicht wel een beetje uitmaken misschien

Hij is net zo speels als het Harlekijnlied (van Herman van Veen, voor wie het niet kent, dat zou je hierbij even moeten luisteren...), dat vind ik behoorlijk knap gedaan. Zoiets speels schrijven kan heel wat moeilijker zijn dan iets heel serieus, ingewikkelds en pessimistisch. En van dat soort gedichten lees ik al genoeg, dus ik vind dit leuk .

Voor mij voegt het handgeschrevene en vooral het getekende harlekijntje ook echt wel wat toe. Ah, ik zou hem zo aan mijn muur hangen

Volgens mij kan 'lacht' in de tweede regel ook niet helemaal zo met een t, dan klopt heel de zin toch niet meer? Of lees ik het nu verkeerd.?

Ik vind de - niet gedwongen overkomende - alliteraties ook leuk. De laatste strofe vind ik het mooiste, die vormt echt een geheel en daar vind ik fladder vleugels en dartlen draaiend ook heel leuk. De lente komt voor mij niet helemaal uit het niets, het is toch een echt lente-gedicht?

Nou ja, ik vind hem dus leuk, het is iets heel anders dan ik verwachtte, maar het valt mij niet tegen. Leuk wat voor verschillende soorten gedichten jij kunt maken. En nu niet zo lang wachten met je volgende

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 09:47.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 17:31
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Heel leuk=).
Ik ga niet zo uitgebreid reageren als mijn voorgangers, want daar heb ik jammergenoeg niet zo'n tijd voor. Het handschrift past precies bij het gedichtje en het tekeningetje. Het maakt het ook erg persoonlijk, echt van jou.

Het 'lacht' waar men kritiek op heeft vind ik juist mooi, apart. De zin klopt niet, geloof ik, maar het stoort me niet, ik vind het juist leuk.

Het deed me inderdaad aan Herman van Veen denken, ik hoor het hem zingen als ik het lees. 'nimmer nooit niet' vind ik hier heel mooi staan.

allenig ben je maar zo fijntjes
geurend zal je andren lokken


Die eerste zin o zo leuk, maar de daaropvolgende is veel minder, vind ik. De zin klinkt zo 'hard'.

Interessant om eens iets anders dan limericks van je te lezen
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 17:40
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik vinnem leuk

Ik ben het met de rest eens, daar heb je meer aan...
__________________
Recht voor je raapje!

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 18:38
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ik vind dat 'lacht' juist wel leuk, maar heb er ook meteen overnagedacht toen ik het las. Eerst dacht ik, het past bij de vorm, waarom niet altijd '-t' erachter, maar dat staat niet. Zo kan het dus wel, al kan er bij de lezer nog enige verwarring ontstaan waarom hier wel en bij de andere werkwoordsvormen niet.

wijs dan en maak grote kleintjes

De nadruk ligt in deze zin veel te veel op 'dan', dit zou ik aanpassen door bijv. een woord met twee lettergrepen te kiezen. Na 'dan' moet iig nog een lettergreep, vind ik - voor het geval je 'dan' niet wilt missen ^^ -.

Het harlekijntje is werkelijk geweldig, wat een geweldige tekening <3. De laatste zin is ook erg leuk, en verder is het sowieso een speels gedicht. Écht leuk.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 17:30
Verwijderd
Lieve tekening En inderdaad leuk dat het handgeschreven is, je hebt een 'dichters-handschrift' (vraag me niet wat dat inhoudt)
Verder sluit ik me aan bij de suggesties van Halo.

lieflieflieflief
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 18:25
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Zo interessant, de handschriften van andere mensen... en vooral van DoP-ers, omdat zij geacht worden om nu eenmaal veel te schrijven. ik was nog van plan om er ooit een topic over te openen, waarin iedereen zijn/haar handschrift kon tonen. Dat zou ik erg leuk vinden om te zien. ^^
Over het gedicht: eigenlijk is alles al gezegd. Met het eerste deel van Halogeens commentaar ben ik het eens, met het tweede gedeelte niet. Ik denk niet dat het een kwestie is van hoeveel je van iemand verwacht, want het is gewoon een hele andere vorm. Het is een heerlijk lopend speels kindergedichtje, en ik vind dat het je goed gelukt is.
lacht zonder t vind ik mooier. En die derde zin van de eerste strofe zou ik ook veranderen, daar hapert het ritme gewoon echt.

Leuk om weer eens wat van je te lezen.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 18:28
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Re3m, dat moet je doen!! Handschriftenforum, echt een goed idee. Lijkt me ook geweldig leuk. (sorry jongens, lekker offtopic dit)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 18:29
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Jaa, een handschriftentopic.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 07:24
Zenth
Zenth is offline
Ja, het is eigenlijk allemaal al wel gezegd heh?

Gaaf dat je een foto hebt gemaakt van het handgeschreven gedicht mét tekening. Qua commentaar ben ik het eigenlijk wel met Halogeen eens, alleen raak ik er niet zo geïrriteerd van als hij
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 09:31
Verwijderd
Ik vind het trouwens wel een verbetering, vorige gedichten vielen me dacht ik niet echt op. Dit is heel zwierig en fijn. Natuurlijk haperen er dingetjes in waar Halo zo fijn op wees, maar toch, het geheel vind ik erg prettig. Niet mijn favoriete dichtwijze, maar acht, wat maakt het uit, ik vind het opmerkelijk zwierig en zwierigheid is wel eens leuk. Ik zie de elfjes fladderen ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.