Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2010, 00:02
Zavana
Zavana is offline
Ik heb er al heel lang last van, maar nu heb ik er ergens over gelezen en ik herkende dingen in dat verhaal. Ik heb bijvoorbeeld dat als ik met mijn pols de tafel aanraak dat ik dat ook met mijn andere polls moet doen, op dezelfde plek en evenhard. Tijdens het fietsen sleep ik met mijn voet wel eens over de grond. Dan moet ik dat ook met mijn andere doen, want dan is alles pas goed. Maar dan sleep ik met mijn voet te zacht en moet ik dat nog een keer doen en moet ik weer met mijn andere nog een keer over de grond slepen. Dat zit echt heel ingewikkeld in elkaar, maar als ik het niet doe wordt ik er helemaal gek van. En soms kan ik mijn huiswerk niet goed maken of niet goed leren doordat ik dan telkens met mijn elleboog mijn bureau aanstoot ofzo. Maar ik heb dit alleen wanneer ik eraan denk, en dat doe ik heel vaak. Maar er is nog meer. Soms krijg ik iets niet voor elkaar, zoals een spel ofzo en dan word ik ook helemaal gek. dat is ook zo als ik bijvoorbeeld het veiligheidspeldje van mijn oorbel er niet omheen krijg wat ik net had. Ik mijn dromen heb ik wel eens dat ik op een stoel ga zitten maar dan val ik daar steeds naast of ik probeer de deurknop van een deur te pakken en ga er steeds naast. Daar word ik dan echt helemaal gek en chagrijnig van en daarom slaap ik ook heel weinig. Nou deed ik dat eerst elke dag dat ik nu veel minder slaap en echt heel langzaam in slaap kom. Dat vind ik echt irritand. Heb ik nou dwangneurose, en als het dat is of iets anders, kan ik er wat tegen aan doen? Ik hoop dat iemand mij helpt. xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2010, 10:04
light fighter
light fighter is offline
Hey

Wat vervelend, dat je dat allemaal moet doen. Het klinkt mij wel redelijk in de oren als iets dwangmatigs. Wat je er tegen kan doen is heel lastig, want als ik zeg je moet er niet aan denken, ga je er juist aan denken. Andere manier is wanneer je iets dwangmatigs wil doen je het niet doet maar het moeilijke daarna is en dat zeg je zelf "dan word ik gek" het doel daarvan is dat je merkt dat er niks zal gebeurn.Wanneer je er heel veel last van hebt, en dat maak ik wel een beetje op uit je verhaal zou ik een keer naar de huisarts gaan zodat hij/zij je kan door verwijzen naar psycholoog. Dat is natuurlijk professioneler dan adviezen op het forum
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 12:14
TedEdFred
TedEdFred is offline
misschien helpt het als je die dwangmatige handeling vervangt door een andere beweging. Als je bijvoorbeeld iets met je linkerhand hebt gedaan en je moet dat ook met je andere hand doen, dan doe je in plaats daarvan iets met je teen ofzo (dat is nl niet zichtbaar). Jezelf proberen in te houden is namelijk niet makkelijk. Maar dat kun je natuurlijk ook proberen. Ik heb zoiets ook een lange tijd gehad, maar dan met hele kleine dingen, bijvoorbeeld met mijn vingers. Ik ben er vanzelf grotendeels overheen gekomen door heel erg erop te gaan letten en me proberen in te houden. Als het echt grote dingen zijn en je merkt dat je je echt niet kunt beheersen, is het idd handig om naar de huisarts te gaan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2010, 18:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je vraagt of je een dwangneurose hebt. Een dwangneurose (tegenwoordig OCD) heb je als dwanghandelingen of dwanggedachten je dagelijks leven zo zeer beïnvloeden dat het je erg veel tijd kost (meer dan 1 uur per dag) of dat het je dagelijkse leven ernstig hindert. Het zou kunnen dat het voor jou op gaat, want je omschrijft dat je schoolwerk en je slaappatroon er onder lijden. Maar of het exact een OCD is, kunnen wij hier niet vaststellen.
Maar OCD of niet, dat maakt niet zo veel uit. Want je hebt er last van. Wat je zelf zou kunnen doen is zoeken naar:
- Een alternatieve dwanghandeling die niet zo storend is (wat TedEdFred beschrijft)
- Het aantal dwanghandelingen verminderen (bijv: je mag 1x je schoen over de grond schapen en niet 3x achtereen)

En als je ook dwanggedachten hebt, zou je die kunnen uitdagen. Is het wel waar wat je zegt, zou je het kunnen testen? Zou je kunnen bewijzen dat het niet klopt? Schrijf bijvoorbeeld argumenten op een papiertje en draagt dat bij je voor het moment dat je een dwanggedachte krijgt.

Als het je niet lukt dit zelf te doen, kun je hulp zoeken bij een psycholoog.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2010, 18:03
Bright Blue
Bright Blue is offline
Dat je last hebt van dwang dingetjes is duidelijk. Wat je hier aan kunt doen? Huisarts raadplegen, met een psycholoog gaan praten. Dat raad ik je echt heel erg aan. Ik heb zelf ook last van dwang, en het meeste gaat nu weer heel goed. Vroeger heb ik een hele avond op de gang staan stampen omdat het gelijk moest zijn. Maargoed, het gaat over jou, ik zou hulp zoeken want zelf ga je er niet uit komen denk ik. En onthoud goed dat dwang ergens vandaan komt. En dat probleem moet je aanpakken, dan verdwijnt de dwang vanzelf!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 17:48
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Geen dwangneurose dit hoor.... Dit is eerder streven naar symmetrie en dingen in exacte order hebben, systematiek en een patroon.

Waarschijnlijk is het niks, maar het zou eerder in de trant van een autisme gaan lopen dan in die van dwangneurose.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 17:52
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Probeer eens je drang te negeren. Gewoon niet de tafel aanraken of over de grond slepen, lukt je dat?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 18:22
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Geen dwangneurose dit hoor.... Dit is eerder streven naar symmetrie en dingen in exacte order hebben, systematiek en een patroon.

Waarschijnlijk is het niks, maar het zou eerder in de trant van een autisme gaan lopen dan in die van dwangneurose.
Wat doe je er luchtig over, dat vind ik niet helemaal terecht.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 16:16
faithnomore
faithnomore is offline
Citaat:
Ik heb er al heel lang last van, maar nu heb ik er ergens over gelezen en ik herkende dingen in dat verhaal. Ik heb bijvoorbeeld dat als ik met mijn pols de tafel aanraak dat ik dat ook met mijn andere polls moet doen, op dezelfde plek en evenhard. Tijdens het fietsen sleep ik met mijn voet wel eens over de grond. Dan moet ik dat ook met mijn andere doen, want dan is alles pas goed. Maar dan sleep ik met mijn voet te zacht en moet ik dat nog een keer doen en moet ik weer met mijn andere nog een keer over de grond slepen. Dat zit echt heel ingewikkeld in elkaar, maar als ik het niet doe wordt ik er helemaal gek van. En soms kan ik mijn huiswerk niet goed maken of niet goed leren doordat ik dan telkens met mijn elleboog mijn bureau aanstoot ofzo. Maar ik heb dit alleen wanneer ik eraan denk, en dat doe ik heel vaak. Maar er is nog meer. Soms krijg ik iets niet voor elkaar, zoals een spel ofzo en dan word ik ook helemaal gek. dat is ook zo als ik bijvoorbeeld het veiligheidspeldje van mijn oorbel er niet omheen krijg wat ik net had. Ik mijn dromen heb ik wel eens dat ik op een stoel ga zitten maar dan val ik daar steeds naast of ik probeer de deurknop van een deur te pakken en ga er steeds naast. Daar word ik dan echt helemaal gek en chagrijnig van en daarom slaap ik ook heel weinig. Nou deed ik dat eerst elke dag dat ik nu veel minder slaap en echt heel langzaam in slaap kom. Dat vind ik echt irritand. Heb ik nou dwangneurose, en als het dat is of iets anders, kan ik er wat tegen aan doen? Ik hoop dat iemand mij helpt. xxx
ik heb het zelfde
maar het is gewoon een Tik ofzoiets
probeer het te negeren
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 18:17
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Ik herken me zelf in je!
Dat ik dan persee over een put op straat moet fietsen, soms moet ik dat dan twee keer doen.
Of dat ik persee dat niet of juist wel moet zeggen.
Persee lang die boom lopen.. anders gebeurd er iets ergs..
Soms ook andere nogal genate dingen, soms valt het mensen op en die denken dan ook 'wtf doet die nu'
Mijn tante is psycholoog k heb het er met haar overgehad heel kort, en die had het inderdaad ook over een soort tik, maar ik kreeg er niet concreet een oplossing voor.
Ik heb ergens gelzen dat zoiets kan ontstaan als je bijvoorbeeld iets niet goed verwerkt, of iets emotioneel meemaakt.
Er zijn speciale therapien voor, maar ik denk dat mensen dat niet snel zien zitten.
En ik weet dat die dingen moeilijk te negeren zijn..
Eerlijk gezegt weet ik niet zo goed wat je hieraan moet doen..
Misschien toch maar een therapie of misschien met de huisarts of met je ouders over praten.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 09:24
Bright Blue
Bright Blue is offline
Er zeggen veel mensen dat je het gewoon moet negeren, maar zo werkt dat niet. Je moet leren dat wanneer je de drang voelt om iets te doen (dwang), dat je dat even heel goed moet voelen. Je kan beginnen met 10 seconden uitstellen. Dit helpt al heel erg. En je moet ook weten dat elke keer dat je een dwang uitstelt, dit de volgende keer makkelijker wordt. Je wordt steeds sterker als het ware, en zo kan je het steeds langer uitstellen.

Ik raad je heel erg aan om even op DEZE site te kijken, er staat heel veel informatie op, en je kan lid worden en dan is er een speciaal forum voor.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 14:04
Verwijderd
Ik heb ook van die trekjes gehad, vooral dat met op dezelfde manier met de andere hand ofzo iets aanraken en als dat niet hetzelfde is, dan moet dat met de andere hand ook weer.Maar dat is over gegaan. Soms merk ik dat ik er nog wel eens de neiging toe heb, maar ik heb dan niet meer de noodzaak om het te doen.

Ik weet overigens niet meer wanneer het gestopt is, het was iig iets uit mijn puberteit. Nu ik jouw verhaal lees, denk ik er plots weer aan.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 16:41
Roos00
Roos00 is offline
Het ziet er wel naar uit dat het een dwangneurose is, anders zoek je eens hulp via je huisarts? dat kan opluchten!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 23:15
Bregje
Bregje is offline
Heb je voor jezelf een idee wanneer je tics erger worden? Of zijn begonnen?
Vaak is het een uiting van spanning of het reguleren van onderliggende gevoelens. Of het echt ocd is zo moeilijk te zeggen, maar het is wel duidelijk dat je er last van hebt en je er dus ook wat mee moet doen. In aanvulling op de eerdere tips zou je ook kunnen proberen als je een tic aan voelt komen om even een paar keer diep adem te halen te halen en als het ware de drang weg te ademen. Je kunt ook jezelf even uit de situatie halen op dat moment, even weer rustig worden en opnieuw beginnen. Maar vooral; push jezelf niet. Ben 'vriendelijk' tegen jezelf en je tics, als een vriend die je probeert te helpen. Hoe meer je in de weerstand gaat hoe meer je tics zullen verergeren. Dat bouwt namelijk alleen maar spanning op. Tot slot zou je voor jezelf eens bij kunnen houden wanneer je vooral dwangneigingen hebt (plaats, gebeurtenis, voor en erna, gevoelens, gedachten etc). Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 10:36
Chevy
Avatar van Chevy
Chevy is offline
Ik heb trouwens wel het idee dat veel mensen dit in meer of mindere mate hebben? Ik herken het iig ook wel Maar als je er inderdaad hinder van ondervindt, zou ik misschien eens met iemand gaan praten. En de voorgaande tips in de praktijk brengen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 19:20
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Ik heb trouwens wel het idee dat veel mensen dit in meer of mindere mate hebben? Ik herken het iig ook wel Maar als je er inderdaad hinder van ondervindt, zou ik misschien eens met iemand gaan praten. En de voorgaande tips in de praktijk brengen
Ieder mens heeft wel eens last (gehad) van dwang dingetjes. Neem bijvoorbeeld het tussen de lijntjes lopen op de tegels buiten, dat hebben zo veel mensen gehad. Maar het is maar net hoe erg je het vindt. Als je er heel veel last van hebt, dan wordt het vanzelf erger. Maar als het je niks kan schelen kun je ook nooit spreken van 'dwang'.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 20:34
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Als ik een handje m&m's pak, dan moeten die eerst op kleur gesorteerd worden... Daarna moet er van elke kleur een even aantal overblijven, en de rest eet ik op...

Op straat loop ik ook altijd over de randjes van de tegels, en ik eet thuis altijd eerst het vlees, daarna de groente en daarna de aardappels...

Dus ik denk dat iedereen wel iets heeft, anders had mijn psycholoog er wel iets over gezegd
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 16:07
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Herkenbaar. Ik heb ook dat als ik met links iets doet, dat rechts het ook moet doen.
Dat met M&M's doe ik ook, alleen als er 6 overblijven, eet ik die 6e ook op, want 6 is lelijk en 5 is goed.

Zo hebben we allemaal wel wat, gelukkig.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2010, 23:05
Bregje
Bregje is offline
Iedereen heeft wel wat - ik stop de magnetron op 1 en 7 en als ik iets erg wens kruis ik mijn handen - maar het heeft meer te maken in hoeverre jij last hebt van je tics en in hoeverre deze je dagelijks leven moeilijk maken. Wanneer dit voor jou een grote last is, ga dan naar je huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 10:35
Bright Blue
Bright Blue is offline
Citaat:
Iedereen heeft wel wat - ik stop de magnetron op 1 en 7 en als ik iets erg wens kruis ik mijn handen - maar het heeft meer te maken in hoeverre jij last hebt van je tics en in hoeverre deze je dagelijks leven moeilijk maken. Wanneer dit voor jou een grote last is, ga dan naar je huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog.
Zolang je maar onthoud dat 'tics' iets anders is dan dwang. Tics zijn bewegingen of geluiden die je maakt zonder dat je er iets aan kan doen, en hoort meer dan Gilles de la Tourette.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 00:45
Bregje
Bregje is offline
Klopt. Maar ik bedoel het in spreektaal 'iedereen heeft wel zijn tic/k' zijn vreemde dingen. In mijn verhaal kun je dus waar tic staat ook 'dwanghandeling' lezen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:31
Zavana
Zavana is offline
oke dankjewel, ik had het tegen me vader vertelt en we gaan kijken bij mijn huisarts. en ik heb ook op de site gekeken. Dankjewel allemaal.
x
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:54
Selimmm
Selimmm is offline
Je kunt het dwangneurose noemen,maar ook gewoonweg perfectie. Voor jou is alles pas goed, voor jou kun je pas goet slapen als je je beide voeten zó hebt neergelegd.Precies zo en niks anders. Probeer het eens niet te doen. Probeer het te negeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik weet het gewoon niet meer, misschien jullie wel?
KirstenR
11 28-10-2009 17:33
Psychologie Heb ik Dwangneurose?
Miss Und@ztood
17 15-10-2009 21:34
Psychologie Heb ik nu dwangneurose of niet?
suparuba
6 17-08-2008 19:36
Psychologie DwangNeurose
~LiEf MeisJuh~
18 29-07-2008 19:54
Psychologie vriendin met dwangneurose en automutilatie, hoe kan ik helpen?
moenbase
7 20-09-2004 20:59
Psychologie Wat heb ik?
Ndimension
9 01-07-2004 12:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.