Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2013, 13:25
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Hey mensen!

Ik heb een laptop van ongeveer 4 jaar oud en ik heb een maand geleden ongeveer een nieuwe accu gekregen voor m'n laptop want m'n oude werkte niet meer.
Ik wil deze graag heel houden, maar ik weet niet hoe je met de accu om moet gaan.
Mijn laptop staat eigenlijk bijna de hele dag aan, behalve wanneer ik slaap.
De accu kon 3 uur zonder oplader toen ik hem net had, maar als hij nu 100% is heeft hij maar 1 uur en 20 minuten en ik wil eigenlijk niet dat dat minder wordt.

Moet ik de accu steeds opladen tot 100% en dan weer leeglaten lopen naar 10% en dan weer opladen tot 100%, etc? Of moet ik de oplader er gewoon altijd inhouden als de laptop aan staat? Of bijvoorbeeld vanaf 60% naar 100% en dan weer wat laten leeglopen tot weer rond 60 en dan weer laden? Ik heb geen idee...

Alvast bedankt (:
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2013, 20:57
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
In het kort: Een accu werkt met cycles. Hoe vaker deze gebruikt worden, hoe meer capaciteit je kwijtraakt. Helemaal leeg laten lopen van de accu is dus ongeveer het slechtste om te doen bij een laptop. Laat hem het beste altijd volgeladen zijn en probeer hem zo min mogelijk te ontladen.

uitgebreidere manieren van uitleggen staan hier wel, maar dan moet je even de zoekfunctie gebruiken.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2013, 22:38
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
In het kort: Een accu werkt met cycles. Hoe vaker deze gebruikt worden, hoe meer capaciteit je kwijtraakt. Helemaal leeg laten lopen van de accu is dus ongeveer het slechtste om te doen bij een laptop. Laat hem het beste altijd volgeladen zijn en probeer hem zo min mogelijk te ontladen.

uitgebreidere manieren van uitleggen staan hier wel, maar dan moet je even de zoekfunctie gebruiken.
Ik heb op het forum al gezocht, maar de berichten die ik vond waren specifiekere, andere problemen en bijv. accu's van mobiele telefoons.

Ik heb nu mijn oplader altijd in m'n laptop als hij aan staat (hij staat bijna de hele dag aan behalve als ik wegga, maar dat ga ik niet zo vaak) en hij is er uit als ik de computer afsluit (als ik slaap bijv.).

Ik keek net bij de accu en er stond: 97% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen).
Hoe kan dat?
Ik weet echt niet hoe ik mijn accu heel moet houden.
Die accu kostte meer dan 100 euro en hij moet eigenlijk wat langer mee, maar hoe krijg ik dat voor elkaar op deze manier?
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2013, 23:04
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
als het goed is heb ik hier niet al te lang geleden een topic over geopend op dit subforum als ik morgen tijd heb zoek ik het wel even op.
__________________
"this is of no offence but... you are a robot aren't you?"
Met citaat reageren
Oud 14-08-2013, 20:17
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Accutijd is uiteraard afhankelijk van CPU, ventilator en zendgebruik.
Zet zoveel mogelijk toepassingen uit (automatische updates etc.) en zet je Wifi uit wanneer je niet wil of kan ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2013, 18:12
Verwijderd
Ik merk zelf altijd dat beeldschermhelderheid de grootste impact heeft (18" scherm dus is misschien ook wel uitzonderlijk) verder is ook de hardeschijf een grote factor voor sommige laptops. Uitgaande van een HDD en geen SSD.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 13:29
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Accutijd is uiteraard afhankelijk van CPU, ventilator en zendgebruik.
Zet zoveel mogelijk toepassingen uit (automatische updates etc.) en zet je Wifi uit wanneer je niet wil of kan ontvangen.
Ik weet niet wat CPU & zendgebruik is, maar wifi heb ik altijd aan, omdat ik altijd op internet ben. Zonder internet weet ik niets te doen op mijn laptop

Wat voor toepassingen zijn er? (Ik voel me zo'n noob XD)
En zijn automatische updates juist niet belangrijk?
Bij taakbeheer staat wel heel veel, maar van het meeste heb ik geen idee wat het is en wil ik het niet uitzetten, omdat ik dan bang ben dat ik iets belangrijks uit zet en m'n laptop laat crashen.
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 13:32
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Ik merk zelf altijd dat beeldschermhelderheid de grootste impact heeft (18" scherm dus is misschien ook wel uitzonderlijk) verder is ook de hardeschijf een grote factor voor sommige laptops. Uitgaande van een HDD en geen SSD.
Ik weet niet hoe groot mijn scherm is, maar inderdaad de helderheid van het beeld heeft veel impact, maar die heb ik eigenlijk standaard op de sterkte waar hij al op stond toen ik hem kreeg. (Er zijn dan 8 streepjes als ik het wil veranderen en ik heb hem op 3 van de 8. 1 is het minst helder, 8 het helderst, weet niet hoe ik dit anders zou moeten uitleggen )

Wat is er met de harde schijf dan?
Ik weet alleen dat mijn laptop bijna vol is.
Wat is HDD en SSD?
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 13:33
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Ik heb trouwens een Samsung R530 laptop.
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 16:11
ThomasJu
ThomasJu is offline
Even wat termen uitlegen:

CPU = Central processing unit.
Dit is het hart van je computer. Het voert alle berekeningen uit. Hoe 'beter' je cpu is hoe 'sneller' hij berekeningen kan uitvoeren. Een CPU bestaat tegenwoordig uit een aantal Cores. Dat zijn weer de belangrijkste onderdelen van de CPU.

een CPU met 4 cores kan 4 dingen tegelijk berekenen. en met 2 cores kan je maar 2 berekeningen tegelijk doen.

Tijdens het rekenen wordt je CPU warm. Als dus een video bewerkt of AutoCAD gebruikt (3D teken programma) moet je computer veel rekenen. En verbruikt je CPU dus veel stroom. Als je alleen maar je browser aan hebt voor facebook verbruik je heel weinig.

Als je niet weet wat je doet is het inderdaad verstandig om uit het taakbeheer te blijven. (Tenzij je er meer over wil leren, dan kan je van alles op gaan zoeken op internet )

Zendgebruik is het wifi gebruik. WiFi is draadloos, dus wordt je data draadloos verzonden naar je router. Als je een film kijkt van het internet is je WiFi kaart de hele tijd bezig met het ontvangen van data. Dit kost natuurlijk energie.

HDD is een Hard Disk Drive. Oftewel een hardeschijf. Daar staan al je foto's op. Een SSD is een Solid State Drive.
Normaal zit er in een hardeschijf een soort CD die altijd rond draait. Dat ronddraaien kost natuurlijk energie. Een SSD heeft niet zo'n motortje. Hierdoor zijn ze veeeeeel sneller dan een HDD. Ze zijn echter wel veel duurder.

Je scherm zal waarschijnlijk het meeste verbruiken van je laptop. Je scherm bestaat uit 2 delen. Één deel zorgt voor de kleuren, en de andere voor het licht. Als je de helderheid van het scherm ophoog zet zorg je ervoor dat het licht feller gaat branden. Hierdoor wordt je scherm beter zichtbaar, maar verbruik je ook meer stroom.

Dus zet hem thuis aan de oplader lekker op hoog. En als je weggaat zo laag mogelijk, dan doe je het langst met je accu.

Voorkom verder inderdaad dat je accu helemaal leeg gaat.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 18:25
Maylena
Avatar van Maylena
Maylena is offline
Citaat:
Even wat termen uitlegen:

CPU = Central processing unit.
Dit is het hart van je computer. Het voert alle berekeningen uit. Hoe 'beter' je cpu is hoe 'sneller' hij berekeningen kan uitvoeren. Een CPU bestaat tegenwoordig uit een aantal Cores. Dat zijn weer de belangrijkste onderdelen van de CPU.

een CPU met 4 cores kan 4 dingen tegelijk berekenen. en met 2 cores kan je maar 2 berekeningen tegelijk doen.

Tijdens het rekenen wordt je CPU warm. Als dus een video bewerkt of AutoCAD gebruikt (3D teken programma) moet je computer veel rekenen. En verbruikt je CPU dus veel stroom. Als je alleen maar je browser aan hebt voor facebook verbruik je heel weinig.

Als je niet weet wat je doet is het inderdaad verstandig om uit het taakbeheer te blijven. (Tenzij je er meer over wil leren, dan kan je van alles op gaan zoeken op internet )

Zendgebruik is het wifi gebruik. WiFi is draadloos, dus wordt je data draadloos verzonden naar je router. Als je een film kijkt van het internet is je WiFi kaart de hele tijd bezig met het ontvangen van data. Dit kost natuurlijk energie.

HDD is een Hard Disk Drive. Oftewel een hardeschijf. Daar staan al je foto's op. Een SSD is een Solid State Drive.
Normaal zit er in een hardeschijf een soort CD die altijd rond draait. Dat ronddraaien kost natuurlijk energie. Een SSD heeft niet zo'n motortje. Hierdoor zijn ze veeeeeel sneller dan een HDD. Ze zijn echter wel veel duurder.

Je scherm zal waarschijnlijk het meeste verbruiken van je laptop. Je scherm bestaat uit 2 delen. Één deel zorgt voor de kleuren, en de andere voor het licht. Als je de helderheid van het scherm ophoog zet zorg je ervoor dat het licht feller gaat branden. Hierdoor wordt je scherm beter zichtbaar, maar verbruik je ook meer stroom.

Dus zet hem thuis aan de oplader lekker op hoog. En als je weggaat zo laag mogelijk, dan doe je het langst met je accu.

Voorkom verder inderdaad dat je accu helemaal leeg gaat.
@ThomasJu
Moet het scherm beslist hoog als ik hem aan de oplader heb? Is dat beter voor de accu of mag ik hem ook gewoon zacht houden? Anders doet het pijn aan m'n ogen

&Dankje voor de uitleg
__________________
Doei!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 22:49
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ow, maakt niet veel uit wat je er mee doet voor je accu.

bedoelde het meer om aan te geven dat je hem niet op z'n aller hoogst moet zetten als je weg bent omdat dat je accu snel leeg gaat.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 09:05
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Maylena, als je laptop toch "de hele dag" aanstaat, kan je hang je hem aan de stroomkabel en haal je de accu er uit. Wanneer je op stap gaat dan stop je de accu er weer in.
Je laptop op standby zetten is ook niet handig.

Daarnaast raad ik je ook aan om de (zelf opstartende) programma's in je taakbeheer te controleren.
Ik wil dat best voor je doen, maar dan op subforum software & multimedia.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 24-12-2013 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 11:30
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Je kan beginnen om te kijken bij: "start", "alle programma's", "opstarten" en daar dingen verwijderen waarvan je weet dat ze niet direct nodig zijn. (bijvoorbeeld: moet Skype per sé altijd opstarten als je je computer opstart? Zijn Adobe reader en webcam drivers ècht zo belangrijk dat er elke dag naar updates gezocht moet worden?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.