Oud 08-05-2005, 23:43
nijmegenaar
Avatar van nijmegenaar
nijmegenaar is offline
'Opzoeken van stress is gezond' Uitgegeven: 8 mei 2005 12:36
Laatst gewijzigd: 8 mei 2005 12:46

LONDEN - Decennia lang hebben artsen gewaarschuwd voor te veel stress, omdat dat ongezond zou zijn. Nu zijn er echter deskundigen op het gebied van veroudering die stellen dat het opzoeken van stress kan helpen om jong en gezond te blijven. Zij maakten resultaten bekend op een congres over de bestrijding van verouderingsverschijnselen bij de mens, meldde The Sunday Times.

Dr. Marios Kyriazis, van de Britse vereniging voor langer leven, zei dat zijn patiënten zich jonger voelen en er ook jonger uitzien, nadat zij stressverwekkende taken hebben uitgevoerd, zoals het opknappen en herinrichten van de woonkamer binnen twee dagen of gehaast koffers pakken om het vliegtuig nog te kunnen halen.

Ook tijdens de lunch inkopen doen voor een uitgebreid diner of het instellen van de videorecorder aan de hand van de gebruiksaanwijzing is goed, evenals perioden van tekort aan voedsel en slaap.

Herstelproces

Het juiste type stress kan volgens hem en anderen de natuurlijke afweer van ziekten zoals Alzheimer, reuma en hartziekten versterken. Als iemand moet rennen om de bus te halen of zich moet haasten om een opdracht af te maken, beginnen cellen in het lichaam en in de hersenen defect te raken. Het reparatiemechanisme in de cellen treedt dan in werking, waardoor eiwitten geproduceerd worden om de schade te herstellen. Dat herstelproces is volgens de deskundigen krachtiger dan nodig is om de cellen te repareren en het maakt de cellen sterker dan zij waren.

Als het lichaam ouder wordt - vooral vanaf een jaar of 35 - wordt het zelfherstelmechanisme trager, vertelde Kyriazis. "De beste manier om het proces blijvend effeciënt te houden is het te oefenen op dezelfde manier waarop je je spieren oefent om ze sterk te houden. Dat betekent dat je stress moet opzoeken."

Goede stress

Hij waarschuwde dat alleen het juiste type en de juiste hoeveelheid stress heilzaak is. 'Goede stress' is van korte duur, matig stimulerend, gevarieerd en moet een gevoel geven dat er iets gepresteerd is.

Te lange blootstelling aan stress is en blijft ongezond, zeggen alle experts. Ook in een file staan behoort tot de ongezonde vormen van stress, omdat je er niets aan kunt veranderen.


Professor Suresh Rattan van de universiteit van Aarhus in Denemarken presenteerde de resultaten van een onderzoek naar huidcellen en stress. Hij stelde huidcellen tweemaal een uur per week bloot aan een temperatuur van 41 graden (vergelijkbaar met koorts). Dat bleek antiverouderend te werken. De cellen bleven beter in vorm en werden minder aangetast door ultraviolette straling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2005, 23:49
nijmegenaar
Avatar van nijmegenaar
nijmegenaar is offline
Ik weet het allemaal niet meer...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 00:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Kortdurende stress is gezond/ongevaarlijk, chronische is slecht. Wat is daar nieuw aan?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 00:55
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-05-2005 @ 00:45 :
Kortdurende stress is gezond/ongevaarlijk, chronische is slecht. Wat is daar nieuw aan?
Er was bekend dat kortdurende stress op het moment zelf prestatieverhogend is en omdat het maar van korte duur is ging niemand er vanuit dat het echt slecht voor de gezondheid is, maar ik heb nooit eerder gehoord dat er ook echt is aangetoond dat regelmatig kortdurende stress een positieve uitwerking heeft op de gezondheid op de lange termijn.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 01:08
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 09:31
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Stress hebben voor je tentamens is dus gezond Daarvan ga je beter presteren, en als je dan een goed cijfer heb gehaald dan is het blijkbaar nog goed voor je lichaamscellen ook

Sowieso is het inderdaad al lang bekend dat kort durende stress niet schadelijk is voor het lichaam, en langdurige stress wel. Stress komt voor omdat je iets niet kan voorspellen en/of beïnvloeden. Vandaar dat in de file staan dus zo erg is, want je kan er niets tegen doen. (En voor tentamens leren kan je dus wel )
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 17:29
one.
one. is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-05-2005 @ 00:45 :
Kortdurende stress is gezond/ongevaarlijk, chronische is slecht. Wat is daar nieuw aan?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-05-2005 @ 00:45 :
Kortdurende stress is gezond/ongevaarlijk, chronische is slecht. Wat is daar nieuw aan?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:37
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
godver... melk is opeens slecht en nu dit
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:42
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-05-2005 @ 18:37 :
godver... melk is opeens slecht en nu dit
Ook dat was al een tijdje bekend. 't Probleem is alleen dat er zoveel dingen slechte en goeie kanten hebben dat het geheel onduidelijk is wat je nou wel en niet moet doen en vooral geheel onhaalbaar om je eraan te houden.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:12
Pikey
Avatar van Pikey
Pikey is offline
Ik stress nooit
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:54
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
denk ik toch wel,

stress heb je al snel hoor. het zijn al simpele dingen, bijvoorbeeld het niet aan laten branden van je eten, of het halen van een trein of bus. maargoed, klinkt misschien stom, maar ik las ergens, of hoorde dat, dat ook al stress was
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 21:07
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik raak altijd flink gestresst van dit soort onderzoeken

Ik ga even een beker melk drinken, misschien gaat het dan over
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 23:24
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
wat is kortdurend? 2 uur, 2 dagen of 2 weken? en langdurend? 2 weken of 2 maanden of een half jaar?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 00:27
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 09-05-2005 @ 23:24 :
wat is kortdurend? 2 uur, 2 dagen of 2 weken? en langdurend? 2 weken of 2 maanden of een half jaar?
Ik denk dat de voorbeelden toch wel een aardig beeld geven. Je moeten haasten voor de bus, snel nog even iets moeten doen, etc.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 00:35
Bluesman
Avatar van Bluesman
Bluesman is offline
Ik ga veel koffie drinken als ik gestresst ben. Indirect is het dus slecht voor mij, haha.
__________________
Het volledige partijprogramma van groenlinks: TEGEN ALLES!1!!1!1!!111
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 10:24
Verwijderd
niets nieuws onder de zon dus
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 11:21
Verwijderd
Ik denk niet dat er iemand is, die nu expres zichzelf gaat lopen stressen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-05-2005, 13:03
nijmegenaar
Avatar van nijmegenaar
nijmegenaar is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 10-05-2005 @ 11:21 :
Ik denk niet dat er iemand is, die nu expres zichzelf gaat lopen stressen.
ik stress al genoeg, hoef er niet meer voor te doen. Alleen al al die momenten dat ik naar de klok kijk. ik denk dat klokken slecht zijn !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Stress onder jongeren
blaches
2 01-02-2016 21:30
Lichaam & Gezondheid Wat is je echte leeftijd?
Cookie
201 14-12-2006 00:23
Seksualiteit [POLL] Batsen is gezond!
MisterDJ
69 10-06-2005 16:58
Algemene schoolzaken {Klachtenbrief} Is deze te doen?
Verwijderd
5 22-02-2004 15:02
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zou iem. mijn engelse tekst willen nakijken alsjebl.?!
Sanneke1983
17 13-11-2003 13:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.