Oud 27-09-2002, 14:05
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Hoogendijk wil LPF-fractiegenote De Jong aanklagen

Uitgegeven: 27-9-2002 12:44

DEN HAAG - LPF-Tweede-Kamerlid Hoogendijk wil juridische stappen ondernemen tegen zijn fractiegenote De Jong. Die zei donderdag dat Hoogendijk zijn plaats op de LPF-kandidatenlijst voor 25.000 euro gekocht zou hebben. "Ik ben op een onfrisse manier in mijn integriteit aangetast. Dit is waanzin", aldus Hoogendijk vrijdag.



Hoogendijk heeft strafpleiter Spong gevraagd uit te zoeken wat de juridische mogelijkheden zijn. Begin volgende week beslist Hoogendijk of hij De Jong daadwerkelijk wegens smaad voor de rechter sleept.

De Jong dreigde donderdag uit de LPF-fractie te stappen. Ze ergert zich al maanden aan de gang van zaken in de fractie. De druppel voor De Jong was het ontslag van haar persoonlijke medewerker, die tegen de wens van de fractietop in een notitie over het functioneren van fractieleider Wijnschenk verspreidde. "Het is nu voor mij oorlog", aldus De Jong donderdag.

Kritiek

Ze vindt Wijnschenk "volledig ongeschikt" voor zijn functie. Hoogendijk, adviseur van Wijnschenk, is volgens haar een "regent". Ze stelde dat Hoogendijk niet alleen zijn Kamerzetel heeft gekocht, maar dat Pim Fortuyn hem ook volkomen ongeschikt zou hebben gevonden.

Wijnschenk zei donderdagavond dat de fractie "desnoods zonder mevrouw De Jong verder gaat". Volgens LPF-Kamerlid De Graaf staat De Jong, in tegenstelling tot wat ze zelf beweert, helemaal alleen in de fractie en krijgt ze niemand mee als ze opstapt. Maandag spreekt de fractietop met De Jong. Ze willen haar de tijd geven in het weekeinde rustig na te denken.

Mede-partijoprichter De Booij zal er geen traan om laten als De Jong vertrekt. "Ga de fractie uit en begin voor jezelf", zei hij vrijdag voor Radio 1. "De kwantiteit vermindert, maar de kwaliteit van de fractie gaat er dan op vooruit." Volgens De Booij verdient Wijnschenk een eerlijke kans. "Hij heeft de onvoorwaardelijke steun van de fractie nodig."
bron: www.nu.nl

gaat alweer lekker he?
En wat als een aantal andere fractieleden het met De Jong eens zijn en ook voor zichzelf beginnen? Heb je ineens een partijtje extra in de kamer (die niet gekozen is) en verliest de LPF aan invloed.

Hoe lang kan dit vrijwel constante geruzie en geblunder nog doorgaan?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn

Laatst gewijzigd op 27-09-2002 om 15:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2002, 14:24
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Haha, je blijft lachen met die prutsers.

Kinderziektes m'n reet.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 14:45
twiety
twiety is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
bron: www.nu.nl
http://nu.nl/document?n=62912

"Begin volgende week beslist Hoogendijk of hij De Jong daadwerkelijk wegens smaad voor de rechter sleept."
Als De Jong dit soort dingen heeft gezegd dat moet ze die ook maar onderbouwen. Alhoewel ik die Hoogendijk een pest vindt voor de partij heeft hij wel gelijk dat dit smaad kan zijn als het niet te bewijzen is. Of hij daarvoor naar de rechter gaat beslist hij begin volgende week, afwachten dus, net zoals misschien de Jong nog wel met wat bewijzen/getuigen aan komt zetten. Want het zou mij echt niks verbazen als het zo is, alleen hoop ik dan dat dat ook te bewijzen is.

"De Jong dreigde donderdag uit de LPF-fractie te stappen."
Inderdaad, ze dreigde er wel mee. Misschien subtiel detail: 'De Jong wil uit LPF-fractie stappen' is het topic. Ze zegt dat ze het niet wil (op tv i.i.g.) maar "Ze ergert zich al maanden aan de gang van zaken in de fractie" en voelt zich door deze gebeurtenis bijna gedwongen.

"Maandag spreekt de fractietop met De Jong."
Ook afwachten dus.

Citaat:
Gaat alweer lekker he?
En wat als een aantal andere fractieleden het met De Jong eens zijn en ook voor zichzelf beginnen? Heb je ineens een partijtje extra in de kamer (die niet gekozen is) en verliest de LPF aan invloed.
En wat erg zou je dat vinden, he?

Citaat:
Hoe lang kan dit vrijwel constante geruzie en geblunder nog doorgaan?
Ach, politieke ruzies kunnen wel nut hebben. Zo denk ik dat zoiets voor de duidelijkheid en de benadrukking van Pim's standpunten misschien niet eens zo slecht zou zijn, als verschillende 'LPF-partijen' zich uitspreken over bepaalde maatschappelijke issues.
Hoe lang het nog door gaat? Geen idee, maar als 't aan mij ligt minstens 4 jaar.

Laatst gewijzigd op 27-09-2002 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:24
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
twiety schreef:
http://nu.nl/document?n=62912

Citaat:

"De Jong dreigde donderdag uit de LPF-fractie te stappen."
Inderdaad, ze dreigde er wel mee. Misschien subtiel detail: 'De Jong wil uit LPF-fractie stappen' is het topic. Ze zegt dat ze het niet wil (op tv i.i.g.) maar "Ze ergert zich al maanden aan de gang van zaken in de fractie" en voelt zich door deze gebeurtenis bijna gedwongen.
okee, okee
kan t alleen niet meer wijzigen

Citaat:

En wat erg zou je dat vinden, he?
Ja, ik vind het nl. belachelijk dat mensen die op een bepaalde partij gestemd hebben, op die manier voor de gek gehouden worden. Ik weet ook wel dat je officieel op de persoon stemt en niet op de partij, maar het is toch een vervelende legale vorm van kiezersbedrog naar mijn mening.
Citaat:

Ach, politieke ruzies kunnen wel nut hebben. Zo denk ik dat zoiets voor de duidelijkheid en de benadrukking van Pim's standpunten misschien niet eens zo slecht zou zijn, als verschillende 'LPF-partijen' zich uitspreken over bepaalde maatschappelijke issues.
Hoe lang het nog door gaat? Geen idee, maar als 't aan mij ligt minstens 4 jaar.
Af en toe een opstootje kan nuttig zijn, maar bij de LPF heeft het meer weg van een all-out war.

En wanneer er nu, ik zeg maar wat, 4 mensen opstappen, of zelfs maar 2, geloof je dan zelf nog dat het daarbij blijft en de LPF vrolijk met 22 (of 24, of whatever) zetels verder gaat? Zelf denk ik dat bij een volgende ruzie (over 14 dagen dus ) er weer een stel uitstappen, en dat het op die manier doorgaat totdat het kabinet daardoor in gevaar komt en uiteindelijk valt.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 17:46
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Kamerlid De Jong blijft in LPF-fractie

Uitgegeven: 27-9-2002 16:26

DEN HAAG - Kamerlid De Jong blijft in de LPF-fractie. Dat maakte ze vrijdag in Den Haag bekend nadat ze een gesprek had gevoerd met LPF-voorzitter Maas. De Jong heeft bij Maas steun geproefd voor de noodzaak van een andere organisatie binnen de LPF-fractie.



De Jong kondigde donderdag aan uit de LPF-fractie te willen stappen. Ze ergert zich al maanden aan de gang van zaken in het gezelschap. De druppel voor De Jong was het ontslag van haar persoonlijke medewerker, die tegen de wens van de fractietop in een notitie over het functioneren van fractieleider Wijnschenk verspreidde.

Maas zei vrijdag na afloop van het gesprek met De Jong dat "de bezem" door de fractie moet, omdat een deel van de Kamerleden de macht in handen heeft en de rest "monddood" is gemaakt.
Het valt allemaal weer mee geloof ik.

Waarom was er zo'n zwaar dreigement voor nodig om iets voor elkaar te krijgen? Blijkbaar was het allemaal zo erg niet, als het zo makkelijk weer op te lossen is.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:05
dystopia
dystopia is offline
Ze sprak net op TV van een dictatuur in de LPF fractie. Ik spreek van een dictatuur met overleden dictator

Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

Kinderziektes m'n reet.
klinkt ernstig
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:32
Verwijderd
discussie is over, niks aan de hand, slotje dus
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 19:38
NN
NN is offline
Goed nieuws. Hoe eerder deze club uitéén spat, hoe beter!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 19:40
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Ze sprak net op TV van een dictatuur in de LPF fractie. Ik spreek van een dictatuur met overleden dictator
Ja hat is nu wachten op de moord op rosenmuller dan heb je een bos zonder boswachter! lachuh!


Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 21:11
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Ik denk dat de LPF-fractie en daarmee het kabinet Balkenende het niet meer lang uithoudt. De steun voor de LPF onder de bevolking neemt af. De ruzies worden steeds heftiger. Eerst nog tussen de fractie en het bestuur, nu zelfs tussen de fractieleden onderling. Ik denk dat er inmiddels zo'n spanning bestaat tussen de LPF'ers is ontstaan dat het niet lang meer te houden is. Waarschijnlijk zal bij een val van de LPF ook het kabinet vallen. Daar hoop ik eerlijk gezegd heel erg op.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 10:44
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Hopelijk houdt het kabinet het nog ff vol tot april, dan mag ik daarna ook meestemmen
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 17:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ruzie is helemaal niet over, winnie de jong blijft in fractie en blijft zeuren over de groep van 13 die de eigelijke alleenmacht in de partij claimen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 17:54
Verwijderd
Het is toch te gek voor woorden.

Hoogendijk die De Jong in de media een 'dom wijf' noemt. De Jong die Wijnschenk een 'advertentieverkoper die volledig in de macht van Hoogendijk is' noemt. Van As die zegt dat Hoogendijk 'geen enkel gevoel voor menselijke verhouding' heeft.

Waar moet het naartoe met deze kleuterklas aan het hoofd...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 18:44
scala
scala is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het is toch te gek voor woorden.Hoogendijk die De Jong in de media een 'dom wijf' noemt. De Jong die Wijnschenk een 'advertentieverkoper die volledig in de macht van Hoogendijk is' noemt. Van As die zegt dat Hoogendijk 'geen enkel gevoel voor menselijke verhouding' heeft.Waar moet het naartoe met deze kleuterklas aan het hoofd...
mee eens! mijn god...dat zootje ongeregeld zorgt voor ons land? over puinhopen gesproken..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 19:59
twiety
twiety is offline
Goed jongens, als jullie dan toch zo graag zeiken, hier is weer wat voer


http://nu.nl/document?n=62938

Winny de Jong noemt zich manisch depressief

Uitgegeven: 28-9-2002 10:01

HILVERSUM - Ik ben manisch depressief, net als Pim Fortuyn behoor ik tot de een procent van de Nederlandse bevolking die hier last van heeft. Dat erkende Winny de Jong vrijdagavond in het tv-programma Barend en van Dorp.

Pim was op de hoogte van deze tekortkoming van mij, aldus de Jong. In de uitzending zei het LPF-Kamerlid dat zij zich de beschuldigingen die zij eerder had geuit aan het adres van fractiegenoot Hoogendijk, niet meer kon herinneren.

Donderdag had zij verklaard dat Hoogendijk zijn plekje op de kandidatenlijst voor de LPF had gekocht voor 25.000 euro. "Ik distantieer me van alles. Ik weet niet meer wat ik gisteren heb gezegd", aldus de Jong.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 20:12
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
het is dat je hier niet mag vloeken, dus ik zeg het maar zo:

Grutjes, wat een minder capabel persoon.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 20:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
loze uitingen en vergeetachtigheid heeft voorzove rik weet toch niks te maken met manisch depressiviteit?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 22:30
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Bij de LPF misschien wel.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2002, 23:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Was er maar een tweede Wim Kan die dit hele verhaal smakelijk kon verwoorden in cabaret

Heb wel eens gehoord dat leedvermaak het beste vermaak is. Begin het langszaamaan te geloven
Heh


Nou weer on-topic:
triest dat nu zo weer iets moet gebeuren.
1. wijnschenk moet natuurlijk tegen kritiek kunnen;
2. die kritiek had ook op een andere manier verspreid kunnen worden;
3. de jong had misschien eerst even een dagje stoom moeten afblazen voor ze dingen ging verkondingen voor de televisie;
4. iedereen zou denigrerende en niet er toe doende uitlatingen voor zich moeten houden
5. misschien wordt het eens tijd voor mediatraining voor die gasten (je hoeft echt niet als een houten klaas voor de camera
te gaan staan, maar liever dat dan die nietsdoende en nietszeggende ruzies... )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 00:19
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
twiety schreef:
"Ik distantieer me van alles. Ik weet niet meer wat ik gisteren heb gezegd", aldus de Jong.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 00:41
twiety
twiety is offline
And the story continues........

http://nu.nl/document?n=62959

LPF-fractie beslist dinsdag over lot De Jong

Uitgegeven: 28-9-2002 21:37

DEN HAAG - De LPF-fractie beslist dinsdag over het lot van Tweede-Kamerlid Winny de Jong. "Het is aan de fractie of ze mag blijven of niet", zei fractievoorzitter Wijnschenk zaterdagavond na afloop van een crisisdiner met de LPF-top.

Het crisisdiner had plaats op een geheime locatie. Behalve het fractiebestuur waren er ook LPF-ministers bij aanwezig.

"Uitermate moeilijke situatie"

Volgens Wijnschenk is door het optreden van De Jong een "uitermate moeilijke situatie" ontstaan. "Ik word hier niet blij van. De kwaliteit van de samenwerking is niet verbeterd."

Incapabel

De Jong, die vrijdag terugkwam op haar dreigement de fractie te willen verlaten, vindt Wijnschenk incapabel als leider van de fractie. Hij zou in de "achterste bankjes van de klas" het vak moeten leren. Kamerlid Hoogendijk, rechterhand van Wijnschenk, zou wat De Jong betreft helemaal moeten "ophoepelen". Ze noemde hem een "dictator". De positie van Hoogendijk, die niet bij het diner aanwezig was, staat voor Wijnschenk niet ter discussie.

Wijnschenk wilde niet ingaan op de meningen die leden van het fractiebestuur hebben geventileerd over het optreden van De Jong.

"Er zijn gedachten en standpunten uitgewisseld. Het is nu dinsdag aan de hele fractie. Die gaat hier over." Wijnschenk spreekt van een moeilijke beslissing. "Ze is volksvertegenwoordiger. Dat is niet niks."

Op het matje

Voorafgaand aan de vergadering wil Wijnschenk zondag of maandag nog een gesprek voeren met De Jong. Daarnaast moet ook LPF-Tweede-Kamerlid Eberhard bij hem op het matje komen. Hij staat achter De Jong, die ook kan rekenen op steun van LPF-partijvoorzitter Maas. De vastgoedondernemer wil net als De Jong dat het huidige negenkoppige "ondemocratische" fractiebestuur wordt opgeheven en vervangen door een kleiner bestuur. De LPF-fractie bestaat uit 26 leden.

Het huidige bestuur is volgens De Jong "een fractie in de fractie", die de andere Kamerleden nergens bij zou betrekken. De Jong wil bij de veranderingen die ze voor ogen heeft een belangrijke rol vervullen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 03:11
Verwijderd
Als ze nou gewoon echt structureel de ruzie binnen die partij willen oplossen, moeten ze die Hoogendijk eruit flikkeren. Dat is toch wel zo'n rare man.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 09:02
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
nare man schreef:
Als ze nou gewoon echt structureel de ruzie binnen die partij willen oplossen, moeten ze die Hoogendijk eruit flikkeren. Dat is toch wel zo'n rare man.
denk je nou echt dat dat structureel alle ruzies oplost?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 09:45
entrepreneur
Avatar van entrepreneur
entrepreneur is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
denk je nou echt dat dat structureel alle ruzies oplost?
Ik denk wel dat je daarmee een heel eind zal komen. Bij bijna alle ruzies tot nu toe in de LPF speelde hij een hoofdrol, en ook nu wordt hij weer van zaken beschuldigd.

Winny de Jong is natuurlijk zelf ook geen lieverdje. Ze is meteen na de dood van Pim al begonnen met het aan de stoelpoten zagen van de opvolgende fractievoorzitters (met als uiteindelijk doel natuurlijk zelf op die stoel te zitten).
Ook vind ik het erg zwak om eerst allerlei uitspraken te doen en daarna te zeggen dat je het niet meer weet.

Ik denk dat de LPF er gebaat bij zou zijn als de 2 kemphanen (Hoogendijk en de Jong) uit de partij zouden stappen, al was het alleen maar om voor een beetje meer stabiliteit te zorgen.
__________________
excelsior rules
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 12:04
twiety
twiety is offline
Hoogendijk zeker. Maar liever Van Raay dan De Jong. De Jong kaart iets goeds aan (fractie in fractie), maar moet behalve over dit onderwerp niet teveel te zeggen krijgen binnen de LPF. Ze mag van mij wel blijven, maar dan zelf 'op de achterste bankjes' (waar zij vindt dat Wijnschenk zou moeten zitten).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2002, 12:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
twiety schreef:
Hoogendijk zeker. Maar liever Van Raay dan De Jong. De Jong kaart iets goeds aan (fractie in fractie), maar moet behalve over dit onderwerp niet teveel te zeggen krijgen binnen de LPF. Ze mag van mij wel blijven, maar dan zelf 'op de achterste bankjes' (waar zij vindt dat Wijnschenk zou moeten zitten).
Twiety, jij voelt je toch het meest thuis bij de partij de LPF? Nu vraag ik me af wie van de politici binnen de LPF je echt niet aanstaat en wie je heel goed vindt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 12:50
Thor
Avatar van Thor
Thor is offline
Laten ze die hele zooi gewoon opdoeken. Zeg nou zelf, herkennen we in de huidige LPF nog iets van de visie van Fortuyn? De partij doet me niet meer denken aan de schok die Fortuyn teweeg bracht - ook al was ik geen fan van hem. Willen de Nederlandse stemmers zo'n partij? Het signaal tegen de gevestigde politiek was destijds duidelijk, maar de LPF maakt op geen enkele wijze de door henzelf, hooggespannen verwachtingen waar. Zou Pim dit zo gewild hebben?

Zou de LPF de komende jaren nog iets kunnen bewerkstelligen? Ik denk dat geen hond er vertrouwen in heeft. Het is gewoon een mix van egoistische, machtsbeluste en gefrusteerde mensen. Niemand in Nederland zit op hun te wachten.

Binnen afzienbare tijd zullen er nieuwe verkiezingen gehouden worden. Spijtig voor een iemand, Jan-Peter Balkenende. Een capabele premier die een beter lot had verdiend. De LPF is tot nu een fiasco. Ik vind hun optreden tot nu toe gewoonweg en ontegenzeggelijk genant.
__________________
Wat weg is raak je nooit meer kwijt...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 14:30
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Twiety, jij voelt je toch het meest thuis bij de partij de LPF? Nu vraag ik me af wie van de politici binnen de LPF je echt niet aanstaat en wie je heel goed vindt.
heinsbroek en weinschenk vind ie goed...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 14:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
heinsbroek en weinschenk vind ie goed...
Is het niet aan hemzelf om dit te beantwoorden?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 21:59
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Is het niet aan hemzelf om dit te beantwoorden?
neu
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 23:23
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
denk je nou echt dat dat structureel alle ruzies oplost?
"Waar Ferry is, is herrie," werd er wel gezegd. Hoogendijk is al wel eens eerder ergens tegen zijn wil weg moeten gaan...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 02:11
twiety
twiety is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Twiety, jij voelt je toch het meest thuis bij de partij de LPF? Nu vraag ik me af wie van de politici binnen de LPF je echt niet aanstaat en wie je heel goed vindt.
Citaat:
Joostje schreef:
heinsbroek en weinschenk vind ie goed...
Citaat:
Gatara schreef:
Is het niet aan hemzelf om dit te beantwoorden?
Citaat:
Joostje schreef:
neu


Ja, Joostje kent mij onderhand wel een beetje.

Maar de goede man heet Wijnschenk. (Niet te verwarren met kamervoorzitter Weisglas (VVD), zeker niet als je ze samenvoegt en Wijnglas krijgt

Maar goed, ik heb even een leuke dag vandaag, want ik hoor dat Heinsbroek door Wijnschenk is aangedragen. Hier nog even wat leesvoer over de LPF (not interested? -> don't read it. )
==============================================
http://nu.nl/document?n=63018
Wijnschenk: Heinsbroek moet LPF leiden

Uitgegeven: 30-9-2002 12:41

DEN HAAG - LPF-fractievoorzitter Wijnschenk doet "een klemmend beroep" op LPF-minister Heinsbroek (Economische Zaken) om politiek leider van de partij te worden. Wijnschenk zei dat maandag op Radio 1 nadat hij kort een overleg met onder anderen waarnemend-partijvoorzitter Maas en LPF-minister Bomhoff op het ministerie van Volksgezondheid in Den Haag had bijgewoond.

Wijnschenk maakte verder duidelijk "het gedonder" in de LPF spuugzat te zijn. "Ik heb het gehad met het gelazer." Hij wees daarmee op de vorige week ontstane crisis in de LPF nadat Kamerlid De Jong het functioneren van Wijnschenk en diens rechterhand Hoogendijk ter discussie had gesteld.

Machtsverhoudingen

De Jong hekelde de machtsverhoudingen. Ook andere LPF'ers deden dat tijdens het afgelopen weekeinde. Volgens De Jong moet Wijnschenk aftreden als fractievoorzitter en moet Hoogendijk uit de LPF-fractie verdwijnen. Wijnschenk kondigde maandag aan dat hij tijdens de fractievergadering van dinsdag "orde op zaken" zal stellen. Over welke maatregelen hij wil nemen, liet hij zich nog niet uit.
==============================================
En verder ben ik het eens met de titel van de volgende link:
==============================================
http://nu.nl/document?n=63039
Heinsbroek enige echte opvolger Fortuyn

Uitgegeven: 30-9-2002 20:13
Laatst gewijzigd: 30-9-2002 20:42

DEN HAAG - Mat Herben was de woordvoerder van een overledene en Harry Wijnschenk is de jonge, onervaren fractievoorzitter in de Tweede Kamer, maar de enige, echte opvolger van Pim Fortuyn moet toch wel Herman Heinsbroek zijn, de flamboyante LPF-minister van Economische Zaken.

Heinsbroek is binnen de LPF waarschijnlijk de enige wiens charisma enigszins in de buurt komt van dat van godfather Pim Fortuyn. Heinsbroek (51) valt niet op door felgekleurde dassen, een kaal hoofd en een Daimler, maar door een openstaande boord, een stoppelbaard en een Bentley. Toch lijkt zijn 'schwung' op die van Fortuyn.

Kwam uit het niets

Heinsbroek kwam totaal uit het niets tijdens de kabinetsformatie de Nederlandse politiek binnenvallen. LPF'er Ferry Hoogendijk, die Mat Herben souffleerde tijdens de formatie, had Heinsbroek ontmoet tijdens een borrel ten huize van Jan des Bouvrie.

Meer netwerk had Heinsbroek niet nodig om nonchalant, hand in de broekzak, als een playboy zijn opwachting op het Binnenhof te maken bij formateur Balkenende. Zijn Bentley had hij voor dat eerste gesprek maar op de parkeerplaats gelaten van het ministerie van Economische Zaken.

Kind van jeneverstoker

Hermanus Philippus Johannes Bernardus Heinsbroek werd op 12 januari 1951 als kind van een jeneverstoker geboren in Schiedam. Na zijn HBS-A studeerde Heinsbroek rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar Fortuyn een decennium later bijzonder hoogleraar zou worden.

Na zijn studie koos Heinsbroek voor het diplomatenklasje van het ministerie van Buitenlandse Zaken waar hij ondermeer de huidige minister De Hoop Scheffer tegenkwam. Vervolgens was hij trainee bij platenmaatschappij CBS. In 1978 werd hij plaatsvervangend directeur bij CBS Nederland.

Arcade

In 1979 kwam Heinsbroek terecht bij het platenlabel Arcade dat onder zijn leiding groeide tot een maatschappij met zevenhonderd werknemers. Het omvatte niet alleen muziekwinkels en een platenmaatschappij, maar ook radiozenders en de tv-zenders TMF en TV 10 Gold. Arcade ging in 1996 over in handen van Wegener.

Dat laatste heeft Heinsbroek geen windeieren gelegd. De verkoop van zijn bedrijf aan mediaconcern Wegener bracht hem in de top-500 van miljonairs van het blad Quote. Heinsbroek hoefde niets meer te doen en kon gaan nadenken over spirituele zaken, in zijn kapitale villa in Huizen (met oprit in de gemeente Naarden) waar Heinsbroek woont met vrouw Judith en vier kinderen.

Proefballonetjes

Dat denken leidde toen hij eenmaal minister was al snel tot een ontstuitbare reeks proefballonnetjes en voor Den Haag ongebruikelijke uitlatingen. Als een debat in de Tweede Kamer hem te lang zou duren, zou hij dat beëindigen door 'end of meeting' te roepen, kondigde hij aan. Al binnen een maand wilde hij het regeerakkoord openbreken om voor lastenverlichting te zorgen, een punt waarop hij overigens uiteindelijk grotendeels zijn zin kreeg. Premier Balkenende stuurde hij een briefje met een pleidooi voor een publiciteitscampagne over normen en waarden onder het motto 'elk product is verkoopbaar'.

Maar er was meer. Zo pleitte hij voor minder gewelddadige televisie en gaf hij toe soms te hard te rijden en van mening te zijn dat de politie hem daarover niet lastig moest vallen. De tomeloze meningendrang van Heinsbroek werd door sommigen afgedaan als borrelpraat, maar de media konden er geen genoeg van krijgen. Premier Balkenende greep in toen Heinsbroek in een interview over zijn proefballonnetjes zei: "Als Balkenende zich daaraan ergert, is dat zijn probleem. Als ik een proefballonnetje wil oplaten, dan doe ik dat."

Bejaardentehuizen als crèche

Heinsbroek nam later die opmerkingen terug, maar lanceerde kort daarna een nieuw idee: bejaardentehuizen kunnen ook als crèche dienen. LPF-staatssecretaris Phoa (Sociale Zaken) moest het in de Kamer met een grap naar de prullenbak verwijzen: "Wie moet dan wie de luier omdoen?"

Het ongenoegen werd serieuzer toen Heinsbroek zich beklaagde over de zijns inziens te grote macht van het ministerie van Financiën. Zowel minister Hoogervorst als diens voorganger Zalm waren er pissig over. Zalm zei openlijk een 'beetje moe' te worden van de plannetjes van Heinsbroek.

Ook in die zin is Heinsbroek de ware opvolger van Fortuyn. Soms een beetje warrig, maar overlopend van ideeën over hoe het allemaal anders moet in politiek Den Haag. Maar misschien dat de non-conventionalist Heinsbroek als politiek leider van de Lijst Pim Fortuyn zijn enthousiasme in eerste instantie moet richten op de LPF-fractie in de Tweede Kamer.
==============================================
Maar om niet te vergeten dat dit topic ook nog over De Jong gaat en ik eens wat ga tikken over andere politici als antwoord op Gatara, nog even deze link waarin De Jong zegt 'Ik ben de LPF'.
==============================================
http://nu.nl/document?n=63044
Keiharde confrontatie in fractie LPF

Uitgegeven: 30-9-2002 21:33
Laatst gewijzigd: 30-9-2002 22:01

DEN HAAG - Fractievoorzitter Wijnschenk heeft aangekondigd dinsdag "orde op zaken" te zullen stellen in de LPF-fractie in de Tweede Kamer. Ook deed hij maandag een klemmend beroep op LPF-minister Heinsbroek van Economische Zaken politiek leider van de partij te worden. Wijnschenk hoopt dat de charismatische Heinsbroek er voor kan zorgen dat het "gedonder en gelazer" in de LPF ophoudt.

Dreigement

LPF-partijvoorzitter Maas noemt het "onhandig" dat Wijnschenk zonder ruggespraak Heinsbroek naar voren heeft geschoven. Ook waarschuwt hij de fractieleider voor "grote problemen" als hij dinsdag Kamerleden uit de fractie zet.

"Ophoepelen"

Met name voor Tweede-Kamerlid Winny de Jong, die vindt dat Wijnschenk onacceptabel is als fractieleider en dat diens rechterhand Hoogendijk moet "ophoepelen", wordt het volgens Wijnschenk "een moeilijk verhaal". "Als er mensen uit de fractie moeten, dan moet dat maar."

Ophouden vuile was buiten te hangen

Ook Heinsbroek, die de fractie opriep "als één man" achter Wijnschenk te gaan staan, vindt dat De Jong over de schreef is gegaan. "Ze moet ophouden de vuile was buiten te hangen." De bewindsman sprak zich niet uit over het lot van De Jong. Wijnschenk wilde maandag nog een gesprek met De Jong voeren, maar kreeg volgens eigen zeggen geen gehoor.

Partijvoorzitter verrast

Interim-partijvoorzitter Maas van de LPF was volledig "verrast" door de oproep van Wijnschenk aan Heinsbroek. In het crisisberaad ten kantore van LPF-vice-premier Bomhoff, waar Heinsbroek niet bij was, was er maandag met geen woord over gerept. "Dit is niet zo handig van Wijnschenk", vindt Maas.

Hij waarschuwt Wijnschenk De Jong niet uit de fractie te zetten. "Als je Kamerleden begint weg te sturen dan is het einde zoek. Enkele dissidenten er uit zetten werkt niet. Dan komen er grote problemen." Maas constateert dat "iedereen die Wijnschenk niet naar de mond praat blijkbaar moet vertrekken". Hij vindt dat Wijnschenk fractieleider kan blijven "zolang hij wijze besluiten neemt".

"Steun de Jong groot"

Volgens LPF-Kamerlid Eberhard, wiens positie ook ter discussie staat, is de steun van de fractie voor De Jong behoorlijk groot. "Toch zeker zo'n man of tien." Ook Kamerlid Van As ziet geen reden voor vertrek van De Jong mits "er een paar dingen worden uitgepraat".

Net als partijvoorzitter Maas is ook Van As ontstemd over de oproep van Wijnschenk aan Heinsbroek. "Normaal gesproken doet een partijbestuur een voordracht en dan kiezen de leden de partijleider." Van As voegde er wel aan toe Heinsbroek een uitstekende kandidaat te vinden. Ook Maas ziet wel wat in Heinsbroek. De bewindsman werd zelf ook verrast door de oproep van Wijnschenk.

Winny de Jong: "Ik ben de LPF"

LPF-Tweede-Kamerlid Winny de Jong heeft maandagavond bekendgemaakt dat ze zich niet za; laten wegsturen door het fractiebestuur. "Als Wijnschenk en consorten mij proberen weg te krijgen wordt het iedere dag oorlog. Dat kan ik hebben. Ik ben een gekozen Kamerlid en kan niet worden weggestuurd. Bovendien ben ik de LPF en zal desnoods als LPF-eenmansfractie doorgaan."

"Wel leuk"

Toch staat volgens Heinsbroek zijn eventuele partijleiderschap, dat hij overigens 'wel leuk' zou vinden, los van de acute crisis in de LPF-fractie. Maar hij brak maandag wel een vergadering met collega-ministers van de EU-lidstaten in Brussel af voor geheim overleg met Wijnschenk en Hoogendijk in Den Haag.

Heinsbroek vindt dat het kiezen van een partijleider geen hele grote haast heeft. Voor de Statenverkiezingen in mei moet de LPF een keus hebben gemaakt. Hij benadrukte steun nodig te hebben van de partijleden, de fractie, het partijbestuur en de andere LPF-ministers.

Bomhoff gepasseerd

Volgens Heinsbroek is van passeren van LPF-vice-premier Bomhoff geen sprake als hij partijleider zou worden. "We zijn een nieuwe open partij. Dan kan dat." Het is een publiek geheim dat Heinsbroek en Bomhoff niet met elkaar kunnen opschieten.

Het LPF-bestuur verklaarde maandag dat Hoogendijk zijn Kamerzetel niet heeft 'gekocht'. Een dergelijke beschuldiging was vorige week geuit door De Jong, maar later kon ze zich er niets meer van herinneren. Volgens Eberhard heeft zijn fractiegenoot De Graaf echter wel degelijk zijn Kamerzetel gekocht. Eberhard zegt dit te kunnen bewijzen.
==============================================
Nou meid (Winny), ik vind het goed dat je wat van je laat horen over bepaalde dingen, maar als je iets beschuldigends zegt en het de dag erna niet meer weet, dan ben jij niet geschikt op de voorlinie van de lpf. Overigens BEN je al helemaal de lpf niet. Overigens gok ik dat dit dadelijk weer een van 'r manische buien is. Kort: goed voor de politiek qua inhoud, slecht qua persoonlijkheid...ja, ze kan het wel qua persoonlijkheid, maar je weet niet wanneer dus je kan er geen pijl op trekken.
Toch, misschien een beetje terecht door andere acties misschien veel steun. Ik ben benieuwd. Morgen (da's vandaag dus al) dan gaan ze 't over dit alles hebben.

(ennuh, Gatara, ik zal ook even beschrijven hoe ik verder over de lpf-ministers denk en wat fractieleden)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 10:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
zouden de leden niet een partijvoorzitter moeten kiezen ipv de fractievoorzitter? ik bedoel, dit heeft alleen maar als effect dat de lpf nog meer gezien word als een partij die word bestuurd vanuit de tweede kamer over het volk, terwijl hte toch echt volksvertegenwoordigers zijn.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 12:41
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
zouden de leden niet een partijvoorzitter moeten kiezen ipv de fractievoorzitter? ik bedoel, dit heeft alleen maar als effect dat de lpf nog meer gezien word als een partij die word bestuurd vanuit de tweede kamer over het volk, terwijl hte toch echt volksvertegenwoordigers zijn.
In principe draagt hij 'm voor. De manier waarop vond menigeen niet goed, maar de meesten vinden volgens mij Heinsbroek wel een geschikte partijleider. En ook Heinsbroek wilde volgens mij dat men het daar democratisch over eens moet zijn voor hij eventueel leider zou willen worden. Zoiets heb ik begrepen.

Maar goed, even verder over de vergadering van vandaag: er is al een handgemeen geweest:

http://nu.nl/document?n=63066 (edit: inmiddels aangepast)
Handgemeen bij LPF-vergadering

Uitgegeven: 1-10-2002 11:40
Laatst gewijzigd: 1-10-2002 12:28

DEN HAAG - Vlak voor het begin van de fractievergadering van de LPF heeft zich in de vergaderzaal een handgemeen voorgedaan, waarbij LPF-Tweede-Kamerlid Alblas fotograaf S. Ligtenberg van Het Parool een klap tegen de kaak heeft gegeven.

Tot grote ergernis van de LPF-Kamerleden waren fotografen en cameraploegen de vergaderzaal binnen gegaan. Dat is niet toegestaan, tenzij daar vooraf afspraken over zijn gemaakt. Die afspraken waren er niet.

Alblas trok eerst de flitser van de camera van Ligtenberg en gooide die door de kamer tegen de muur. De flitser heeft het begeven. De Parlementaire Persvereniging heeft inmiddels bij het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer geprotesteerd tegen de actie van LPF'er Alblas. Volgens de vereniging gaat het gedrag van het Kamerlid "alle perken te buiten". Ze hoopt dat het bestuur van de Kamer "gepaste maatregelen" neemt.

Laatst gewijzigd op 01-10-2002 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 13:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Foei! Het word eens hoog tijd voor normen en waarden .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 13:57
twiety
twiety is offline
http://nu.nl/document?n=63066

LPF-er Alblas maakt excuses voor vuistslag

Uitgegeven: 1-10-2002 11:40
Laatst gewijzigd: 1-10-2002 13:44

DEN HAAG - Tweede-Kamervoorzitter Weisglas heeft LPF-Kamerlid Alblas op het matje geroepen nadat die voorafgaand aan een overleg van zijn partij een fotograaf een vuistslag had gegeven.

Alblas heeft bij de Kamervoorzitter zijn excuses aangeboden voor zijn gedrag. Hij heeft bovendien toegezegd de schade aan de fotoapparatuur te vergoeden. Dat heeft een woordvoerder van de Kamer dinsdag gezegd.

Alblas gaf in de vergaderzaal van de LPF fotograaf S. Ligtenberg van Het Parool een klap tegen de kaak. Hij vernielde ook apparatuur. Tot grote ergernis van de LPF-Kamerleden waren fotografen en cameraploegen de vergaderzaal binnen gegaan.

Dat is niet toegestaan, tenzij daar vooraf afspraken over zijn gemaakt. Een woordvoerder van de Kamer heeft dinsdag gemeld dat met de fotografen en cameraploegen was afgesproken dat ze kort opnamen konden maken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2002, 14:17
twiety
twiety is offline
Tussenstand:

http://nu.nl/document?n=63072

LPF-fractie er nog niet uit

Uitgegeven: 1-10-2002 14:11

DEN HAAG - LPF-fractievoorzitter Wijnschenk heeft na de fractievergadering gezegd dat er nog geen besluiten zijn genomen over de crisis in de fractie.

Dinsdagmiddag vanaf 16.00 uur praat de LPF-fractie in de Tweede Kamer verder. Hoe ver de besprekingen na drie uur vergaderen zijn gevorderd, wilde Wijnschenk niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 15:46
@pie
@pie is offline
om terug te komen op de topicnaam:
De Jong wil uit LPF-fractie stappen

laat r lekker gaan, de herrieschopster
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 19:38
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
@pie schreef:
om terug te komen op de topicnaam:
De Jong wil uit LPF-fractie stappen

laat r lekker gaan, de herrieschopster
Als je alle herrieschoppers eruit wil hebben, ben je nog wel ff bezig
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 21:22
Miess
Miess is offline
Citaat:
twiety schreef:
DEN HAAG - Vlak voor het begin van de fractievergadering van de LPF heeft zich in de vergaderzaal een handgemeen voorgedaan, waarbij LPF-Tweede-Kamerlid Alblas fotograaf S. Ligtenberg van Het Parool een klap tegen de kaak heeft gegeven.
Ik hoor het Pim nog zeggen: "Ik veroordeel iedere vorm van geweld. En van de openheid is ook al weinig van te merken, gezien het televisieoptreden van diverse LPF'ers vandaag (waarin ze veelal weigerden commentaar te geven). Van Pims' ideologiën vind je ook niet zo heel erg veel terug. Kortom, mijn idee: De LPF was een leuke 'media-circus-act', maar schaf het nu af. Die nitwits kunnen er toch niets van.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 21:41
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
www.nu.nl

De Jong en Eberhard uit fractie gezet

Uitgegeven: 1-10-2002 14:11
Laatst gewijzigd: 1-10-2002 20:01

De Jong en Eberhard uit LPF-fractie gezet DEN HAAG (ANP) - De LPF'ers Winny de Jong en Cor Eberhard zijn gevraagd uit de Tweede-Kamerfractie te stappen. "De facto zijn ze er nu uit," zei fractieleider Wijnschenk dinsdag.



In een stemming over hun lot stemden negentien leden voor het vertrek van De Jong en nul tegen. Dertien leden wilden van Eberhard af en van acht mocht hij blijven. De fractie telt in totaal 26 leden.

Drie leden ontbraken dinsdag bij de vergadering. De Jong liet de bijeenkomst 's middags schieten. Na de stemming over de twee personen, verliet ook Eberhard de vergadering.

Blijven zitten

De Jong en Eberhard hebben nog niet op de stemming gereageerd, omdat zij nog niet officieel zijn ingelicht. Als ze uit de fractie verdwijnen, hebben ze het recht in de Tweede Kamer te blijven op persoonlijke titel of in een nieuwe fractie.

Excuses

Eerder tijdens de vergadering had de fractie nog een bemiddelingsvoorstel aangenomen van een groep rond oud-fractieleider Herben. Volgens dit plan zou De Jong nog een laatste kans krijgen en zou zij haar excuses maken voor haar uitlatingen van de afgelopen dagen.

Van tafel geveegd

Het voorstel haalde het met vijftien tegen negen stemmen, maar volgens Wijnschenk "vond de fractie dit niet breed genoeg gedragen." De partner van De Jong, A. Wisselink, hield eerder dinsdagavond een soortgelijk verhaal. Volgens hem echter heeft de fractietop rond Wijnschenk het plan-Herben van tafel geveegd.
en toen waren er nog 24......
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 02:05
twiety
twiety is offline
Nou, 't is nacht, eindelijk 's tijd om hierop uitgebreid te antwoorden :

Citaat:
Gatara schreef:
Twiety, jij voelt je toch het meest thuis bij de partij de LPF? Nu vraag ik me af wie van de politici binnen de LPF je echt niet aanstaat en wie je heel goed vindt.
Dat ik Heinsbroek heel goed vind moge duidelijk zijn en ik hoop dat hij partijleider zal worden. Ik hoop alleen dat hij zich wat meer in Pim's gedachtengoed zal verdiepen en er niet wat dat betreft de 'lijst Heinsbroek' van maakt.

Eerst even de afvallers:
Dat De Jong uit de fractie is vind ik ook prima. En als ze zelfstandig of met 'n eigen fractie verder gaat, ook (alleen hoop ik dat er niet teveel mensen met haar mee gaan, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen). Ik denk dat zij goed zou kunnen functioneren met iemand als Pim die de boel in het gareel houdt. Dus misschien onder Heinsbroek ook. Ik ben 'r wel enigszins dankbaar dat ze bij heeft gedragen aan het tot stand komen van de vraag naar Heinsbroek als partijvoorzitter....ze hadden natuurlijk ook gewoon meteen naar me kunnen luisteren na de moord

Pim zelf wilde als ik 't goed heb Eberhard ook lozen (evenals Hoogendijk). Eberhard was zo vang ik op volgens Fortuyn een intigrant, ik ben het met hem eens en ik denk dat we met hem meer problemen gaan krijgen dan met De Jong (mede omdat de laatste zo labiel is).

Verder: eerst de fractievoorzitter, dan de ministers, (de staatssecretarissen laat ik even zitten) en tot slot wat fractieleden:
- Wijnschenk: heeft begin augustus de kiezers namens de LPF excuses aangeboden omdat alles zo rommelig overkwam, beloofde verbetering, is alleen maar erger geworden. Heeft nu ook laten weten het vertrouwen erin te hebben dat het nu goed gaat...en op een vraag van een journalist dat hij zo in elkaar zit dat iemand in orde is tot het tegendeel bewezen is. Op zich een goede eigenschap, vind ik, maar daar staat weer tegenover dat hij nogal totalitair handelt. Hij was wel een van de volhouders om Herben keer op keer terug te sturen naar de onderhandelingen. Geschiktere leider dan Herben, maar verre van ideaal, alhoewel dat zonder Hoogendijk wellicht met sprongen vooruit kan gaan. Stelt zich te totalitair op af en toe, waarbij nu het terechte punt wordt gemaakt dat bijna de helft van de fractie niks te zeggen heeft. Het bestuur terugbrengen tot 4 personen en meer inbreng voor de fractie (en ook dus het al dan niet letterlijk lozen van Hoogendijk) kan zorgen dat hij uit de verf komt (en aub nog wat beter de boekjes van Pim lezen, dan voorkom je al enkele fouten zoals tijdens de alg. beschouwingen ).
- Heinsbroek: Kort en bondig, net als de andere LPF-ministers en -staatssecretarissen voor zover ik zie goed bezig. En alhoewel ik vind dat Heinsbroek erg goed bezig is zoals gezegd, heeft hij wel een proefballonetje opgelaten waar ik niet blij mee ben en waarbij ik 'm ook graag wat leesvoer van Pim aanbeveel en die echt niet van deze tijd zijn: geen oorvijg o.i.d. op school. Bovendien vind ik dat geweld op tv moet kunnen, al denkt Heinsbroek daar anders over. Ik vind het overigens wel goed van Balkenende dat hij een debat wil tussen de politiek en de omroepen hierover. Heinsbroek wil geen gewelddadige films meer, maar op dit punt ben ik 't eens met Zalm die daar niets in ziet. En als je zoals hij wil spotjes op tv wil gebruiken voor het bijbrengen van normen en waarden, zorg dan dat die spotjes niet betuttelend zijn, maar informatief, modern, serieus en toch leuk om naar te kijken. Maar goed, ik zie 'm daar nog wel wat creatiefs van bakken.
- Bomhoff van Volksgezondheid vind ik erg goed bezig, vooral op het gebied van het verwezenlijken van een nieuw financieringssysteem en door te doen waar vraag naar is te snoeien in de regelgeving en daarmee de bureaucratie uiteindelijk. Ik zie er wel brood in. Hij is een ex-PvdA'er die hierdoor erg goed weet waar het fout zat. Verder zijn wil om na een halve kabinetsperiode afgerekend te willen worden op het niet meer vallen van doden door wachtlijsten vind ik precies zoals het hoort voor een minister. Targets stellen, en als je ze niet haalt, je daarvoor moeten verantwoorden. Wat dat betreft is Heinsbroek wellicht weer een beetje teveel uit de losse pols bezig en is daarom wellicht beter geschikt als partijleider van de lpf dan als minister (al krijgt hij als minister op z'n eigen manier ook aardig wat voor elkaar).
Ben overigens benieuwd, want ik had begrepen dat Heisbroek lpf-partijleiderschap wel zag zitten, maar er dan wel probeerde ook het vice-premierschap bij te krijgen, terwijl Bomhoff geen zin heeft om dat zomaar op te geven. Ook begrijpelijk, dit politieke spelletje, zeker vanwege het - naar het schijnt hoorde ik op tv gisteren - publieke geheim dat ze elkaar niet zo goed liggen (maar daar weet ik zo 't fijne ook niet van, als 't al waar is).
- Nawijn: slimme man, slimme proefballontjes, weet waar hij het over heeft, een minister die echt voor een groot deel zal kunnen doen wat hij voor ogen heeft. Zal ook niet gauw de woordjes 'asielzoeker', 'buitenlander', 'allochtoon, 'vluchteling', 'immigrant' en 'illegaal' door elkaar halen overigens, wat soms nogal 's lastig is. Krijgt wellicht ook de inburgeringscursussen goed van de grond en zal bijdragen aan de veiligheid op straat als hij binnen de coalitie genoeg bewegingsruimte krijgt.
- De Boer: heeft goede ideeën voor doorstromingen in het verkeer, maar richt zich toch een beetje teveel op asfalt en te weinig op spoor. Bovendien wil ik dat de privatisering van de NS teruggedraaid zou moeten worden, maar daar hoor ik niks over...maar gelukkig heeft de kamer net wel besloten dat ze een duurder NS-kaartje niet pikken en dat hij met de NS moet gaan praten (dus 't zal wel weer een compromis worden).

Tot zover de ministers. Dan nu een paar fractieleden:
- Van Raay: vreemd, heeft een goede inslag maar te weinig zelfreflectie. Kan volgens mij prima ideeën vorm geven, maar moet niet teveel voor de camera komen. Als hij dat wel doet kan dat heel goed, maar ook heel slecht uitpakken. Ik heb 'm liever uit de partij als hij teveel op de voorgrond wil treden, liever nog dan De Jong eigenlijk.
- Gerard van As, de enige andere serieuze kandidaat voor het fractievoorzitterschap na Herben. Heeft bij de VVD al laten zin een vredesstichter te zijn tussen fractie en bestuur, heeft politieke ervaring en zou na de honderd dagen van Wijnschenk maar 's hem moeten opvolgen als fractievoorzitter.

Als ik mezelf even buiten beschouwing laat en binnen de partij kijk voor zover ik die ken, dan mag Joost Eerdmans na 100 dagen Van As opvolgen, ook al 'voelt hij zich nog steeds een ambtenaar'. Hij is nu secretaris. Hier is een interview. en hier is ook nog een leuk lpf-stukje waarin hij een aantal keer voor komt:
Ik heb na de moord ook bij 't huis van Pim een tijdje met 'm gepraat en naar 'm geluisterd en dat beviel me wel. Hij heeft zich, met Varela goed bezig gehouden met de portefeuilleverdeling van dit kabinet

Als ik nu dus uit de fractie een bestuur zou moeten vormen, zou ik zeggen:

fractie-voorzitter: Van As
vice-voorzitter: Wijnschenk
voorgrondadviseur: Herben
medewoordvoerder (& vice-voorzitter): Joost Eerdmans
achtergrondadviseur: Van Raay
secretaris: Frits Palm
penningmeester: Joao Varela

En uiteraard wil ik Heinsbroek als partijleider.

Verdere opmerkingen:
Overige fractieleden moeten bij het stemmen net zoveel zeggenschap krijgen als het bestuur. Bovendien moeten ze overal van op de hoogte gebracht worden. Bij moeilijke belangrijke beslissingen moeten (gewone) leden ook inspraak kunnen krijgen. Wel is de partijleider de spil en moet hij veel te zeggen hebben, binnen en over de partij.

Zo, ik ga 's slapen, misschien binnenkort nog meer van dit (indien gewenst)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 00:18
twiety
twiety is offline
Jaja, ze gaan samen verder, De Jong en Eberhard.

=============================================
http://nu.nl/document?n=63136

De Jong en Eberhard gaan samen verder

Uitgegeven: 2-10-2002 20:53
Laatst gewijzigd: 2-10-2002 20:59

DEN HAAG - De uit de LPF gezette Kamerleden Winny de Jong en Cor Eberhard gaan als tweemansfractie verder. Dat hebben ze woensdag besloten, aldus de medewerker van Eberhard. Vermoedelijk zal de nieuwe fractie door het leven gaan onder de naam De Jong/Eberhard, maar dat staat nog niet vast.

Het tweetal heeft woensdag al contact gehad met Kamervoorzitter Weisglas over zijn plannen. Donderdag spreken ze Weisglas opnieuw om een aantal praktische aspecten te regelen.

De Jong zal donderdag ook haar maidenspeech in de Kamer houden in een debat over het Europees beleid. Omdat de nieuwe fractie op dat moment formeel nog niet bestaat, doet ze dat op persoonlijke titel.

LPF-nmedewerkers waren woensdag al begonnen de werkkamer van De Jong in het Kamergebouw te ontruimen, maar toen Weisglas dat hoorde heeft hij daar een einde aan gemaakt.
=============================================

Wijnschenk en Heinsbroek over Maas (die pissig is over het wegsturen van De Jong en Eberhard):
=============================================
Wijnschenk en Heinsbroek eisen overleg met Maas

Uitgegeven: 2-10-2002 21:49

DEN HAAG - Fractieleider Wijnschenk van de LPF en minister Heinsbroek van Economische Zaken willen overleg met interim-partijvoorzitter Maas. "We hebben de indruk dat het bestuur een beetje zijn boekje te buiten is gegaan, dus we gaan maar eens praten", aldus Wijnschenk na een urenlang beraad van de fractietop en Heinsbroek.

Heinsbroek: "Maas niet bevoegd"

Heinsbroek wees er op dat Maas niet democratisch gekozen is en dus niet bevoegd is met sancties te dreigen tegen de fractie. Maas wil een aantal fractieleden aanpakken omdat ze de Tweede-Kamerleden De Jong en Eberhard op ondemocratische wijze zouden hebben weggestuurd.

"Alle ministers op één lijn"

Volgens Heinsbroek zitten alle LPF-ministers nog op één lijn. Daarmee sprak hij berichten tegen dat vice-premier Bomhoff en staatssecretaris Van Leeuwen van Cultuur de fractie niet zouden steunen.
=============================================
(ik meende trouwens dat dat van 't boekje te buiten gaan ook door Heinsbroek is gezegd, maar goed)
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 07:09
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Kijken hoeveel dagen de Jong en porno Cor het samen uit houden.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 10:47
twiety
twiety is offline
Machtsstrijd in LPF losgebarsten:

http://nu.nl/document?n=63148

DEN HAAG - De vete tussen de Tweede-Kamerfractie van de LPF en de rest van de partij is een dag na het vertrek van Winny de Jong en Cor Eberhard tot een uitbarsting gekomen.

De fractie wil zo snel mogelijk af van het interim-bestuur onder leiding van vastgoedondernemer Ed Maas. Ook LPF-minister Heinsbroek van Economische Zaken, door Wijnschenk naar voren geschoven als toekomstig partijleider, vindt dat Maas zich niet moet bemoeien met de fractie. Maas betreurt dat Heinsbroek "achter de verkeerde mensen, zoals Wijnschenk, aanloopt". "Hij is een man met kwaliteiten. Ik wil graag met hem praten."

Dat gaat ook gebeuren volgens Heinsbroek. Na urenlang overleg met de fractietop liet Heinsbroek woensdagavond weten graag snel met Maas om tafel te willen.

De provinciale besturen van de LPF zijn woensdag vierkant achter Maas gaan staan, zo staat in een verklaring van het interim-bestuur, en sturen aan op keiharde sancties tegen een aantal fractieleden.

Officieel ligt de leiding van de Lijst Pim Fortuyn nog altijd bij John Dost, het enig overgebleven bestuurslid. Die heeft een interim-bestuur, onder wie Maas en strafpleiter Hammerstein, gemachtigd de partij financieel op orde te brengen en een algemene ledenvergadering uit te schrijven.

Provinciale besturen

De twaalf provinciale LPF-besturen hebben het interim-bestuur verzocht te onderzoeken welke 'disciplinaire maatregelen' kunnen worden genomen tegen leden van de fractie, die met "hun optreden het aanzien van de LPF en de Tweede Kamer als geheel ernstig hebben geschaad". "Schorsing en royement behoren tot de mogelijkheden", aldus Maas. "Als de democratisch gekozen provinciale besturen dat eisen dan zal ik daar gevolg aan geven."

Maas zegt ook zonder toestemming van de provinciale besturen LPF-Kamerleden te kunnen schorsen en royeren. "Maar dat is niet verantwoord naar de leden toe." Zaterdag vellen de provinciale besturen een oordeel over onder anderen fractieleider Wijnschenk en de Kamerleden Hoogendijk en De Graaf. Over laatstgenoemde gaan geruchten dat hij zijn plaats op de LPF-lijst zou hebben gekocht.

Ergenis

De LPF-fractie ergert zich groen en geel aan de bemoeienis van Maas. Volgens Heinsbroek, Wijnschenk en Kamerlid Schonewille kan Maas niemand uit de fractie zetten. "Hij moet niet pretenderen meer te zijn dan een lid. Hij is geen voorzitter van de partij. Hij is crisismanager met een gedoogmandaat", benadrukte Kamerlid Schonewille. Heinsbroek: "Maas is niet democratisch gekozen. Hij moet zich buiten deze zaak houden." Maas vindt de reactie van Schonewille "typerend voor het niveau van de fractie".

Volgens Wijnschenk zit Maas' taak als crisismanager er inmiddels op. De fractieleider riep hem woensdag op snel een ledenvergadering uit te schrijven, die een 'echt' bestuur kan kiezen. Ook Dost wil dat Maas zijn taken snel overdraagt aan een democratisch gekozen bestuur, zo laat hij via zijn woordvoerder J. Hendriks weten. Hendriks zegt dat Dost baalt van de ruzies in de fractie, maar dat hij Wijnschenk nog wel steunt.

Bang

Volgens voorzitter Stolker van de afdeling Zuid-Holland van de LPF komt de fractie er nog wel achter dat het bestuur wel degelijk iets te zeggen heeft over de fractie. "De fractie doet één ding: de LPF om zeep helpen. Uit hun opmerkingen blijkt dat ze zo bang zijn als een wezel." Stolker is juist van mening dat de fractie het orgaan is dat niet erg democratisch is gekozen. "De mensen hebben alleen op Pim Fortuyn en Winny de Jong gestemd."

De uit de fractie verwijderde De Jong en Eberhard hebben aangekondigd in de Tweede Kamer te blijven. Ze zullen een nieuwe tweemansfractie vormen. De Jong zal donderdag haar maidenspeech in de Tweede Kamer houden.

Harde kritiek Weisglas

Kamervoorzitter Weisglas haalde woensdag hard uit naar de LPF. Hij vindt dat de partij het aanzien van de Tweede Kamer schaadt. "Ik ben droevig gestemd. Mensen zien op de televisie alleen maar ruzies. Het kan gewoon niet dat dit soort dingen gebeuren." Ook VVD-leider Zalm volgt het geruzie "met verwondering en soms onthutsing".

"Ik spreek ze zelden, want ze hebben geen tijd voor me. Maar soms zou ik willen roepen: jongens, doe eens normaal." De stabiliteit van de coalitie is wat hem betreft niet in gevaar. "Zolang de LPF-fractie op de goede manier blijft stemmen is er niets aan de hand."
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 10:51
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Twiety, meen je nou serieus dat je nog steeds vertrouwen hebt in dit zooitje ongeregeld, dat helemaal niks meer met Pim Fortuyn te maken heeft?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 10:55
twiety
twiety is offline
Tot zover 'gisteren in goede tijden, slechte tijden'

Verder met de aflevering van vandaag:

Citaat:
twiety schreef:
.....
- Gerard van As, de enige andere serieuze kandidaat voor het fractievoorzitterschap na Herben. Heeft bij de VVD al laten zin een vredesstichter te zijn tussen fractie en bestuur, heeft politieke ervaring en zou na de honderd dagen van Wijnschenk maar 's hem moeten opvolgen als fractievoorzitter.
.....
Maar dan moet hij wel kunnen functioneren onder Heinsbroek, waar ik een iets harder hoofd in krijg door dit bericht:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=22672

Gekrakeel in de LPF houdt aan

Het rumoer in de LPF houdt ook vandaag aan. LPF-Kamerlid Van As vindt dat fractieleider Harry Wijnschenk moet ophouden met beschuldigingen dat mensen uit de vastgoedwereld, waarin ook interim-partijvoorzitter Ed Maas actief is, uit zouden zijn op een plaatsje in de Provinciale Staten.

Die beschuldigingen zijn nergens op gebasseerd, zei Van As. Hij vindt dat Wijnschenk ,,diepe kniebuigingen en excuses moet maken''. Doet hij dat niet dan kan hij beter zijn conclusies trekken, meent Van As.

Heinsbroek

Van As heeft ook kritiek op LPF minister Heinsbroek (Economische Zaken). Volgens van As moet de minister zich niet met de gang van zaken in de fractie bemoeien. Minister Heinsbroek overlegde woensdagavond met de LPF-fractietop over de crisis in de partij. Na afloop zei hij dat het interim-partijbestuur ,,zijn boekje een beetje te buiten is gegaan'' nadat het had gedreigd met sancties tegen LPF-Kamerleden.

Van As vindt dat Heinsbroek zich moet bezighouden met het Kabinetsbeleid: ,,Hij is minister en daar heeft hij zijn handen vol aan''.
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 11:00
twiety
twiety is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Twiety, meen je nou serieus dat je nog steeds vertrouwen hebt in dit zooitje ongeregeld, dat helemaal niks meer met Pim Fortuyn te maken heeft?
Wat betreft basis, beleidsvoorstellen, proefballonentjes en (de meeste) kameroptredens hebben ze zeker wel met Pim te maken. De ruzie over poppetjes en partijstructuur staat daar los van en kan ervoor zorgen dat de LPF uit elkaar valt, maar ik zie het met Heinsbroek aan 't stuur nog wel goed kan komen.........en anders moet ik zelf maar parijleider worden, niet?
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 11:10
twiety
twiety is offline
Jaja, 't boek wordt dikker en dikker. De volgende paragraaf vanavond:
(o.a.: ) Bomhoff wil vice-premier blijven:

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1033536472906.html

LPF-crisis lijkt zich uit te breiden tot kabinet
Van onze verslaggevers Jan Hoedeman en Frank Poorthuis

DEN HAAG - De bewindslieden in het kabinet-Balkenende vrezen voor het voortbestaan van hun samenwerking nu de LPF-ruzies het kabinet binnendringen. Minister-president Balkenende en zijn twee vice-premiers Bomhoff en Remkes slagen er niet in greep te krijgen op de situatie.

Bomhoff stuurt vanavond in het wekelijks overleg van LPF-bewindslieden aan op een keiharde confrontatie met Herman Heinsbroek en fractievoorzitter Harry Wijnschenk. Hij wil, zo zeggen betrouwbare bronnen, Heinsbroek en Wijnschenk duidelijk maken dat hij geen afstand zal doen van het vice-premierschap, dat volgens sommige LPF-Kamerleden aan Heinsbroek zou moeten toevallen. Bomhoff weet zich gesteund door premier Balkenende en de andere LPF-bewindslieden.

Vice-premier Bomhoff heeft geen normale communicatie meer met zijn partijgenoot Heinsbroek van Economische Zaken en LPF-fractievoorzitter Wijnschenk. De laatste twee hebben ook ruzie met partijvoorzitter Ed Maas. LPF-staatssecretaris Cees van Leeuwen heeft gisteren Wijnschenk 'hartstikke gek' genoemd en gezegd dat hij moet aftreden.

Minister-president Balkenende is volgens betrouwbare bronnen uitermate bezorgd over de stabiliteit van zijn kabinet. Hij laat zijn medewerkers voortdurend in kaart brengen hoe de snel veranderende verhoudingen in de LPF zich ontwikkelen. Hij kenschetste de situatie als 'lastig' en zei voor de camera's: 'Men is bezig de problemen op te lossen. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. '

Balkenende heeft Heinsbroek en Bomhoff deze week om opheldering gevraagd. Vorige week nog maakte Balkenende met zijn partijgenoten in het kabinet de analyse dat de problemen met enkele LPF-fractieleden de stabiliteit van het kabinet niet raken. Een week later kijken ministers met verbazing naar de snelheid waarmee een tragedie lijkt te ontstaan.

Ook de fractievoorzitters van CDA en VVD zijn uiterst bezorgd. Zij vrezen voor instabiliteit van de coalitie, al proberen zij daar publiekelijk nonchalant over te doen. VVD-leider Gerrit Zalm zei gisteren dat hij een aantal staatssecretarissen en ministers van de LPF nauwelijks ziet vanwege alle interne geruzie. 'Je spreekt ze weinig, ze hebben geen tijd voor me.'

Hij hekelde ook het gedrag van Heinsbroek, eerder deze week, die een overleg van Europese ministers van Economische Zaken in Brussel verliet om zich met LPF-perikelen in eigen land te bemoeien. 'Het is wel ernstig als een minister een overleg in Brussel verlaat. Daar gebeuren toch belangrijke dingen.'

CDA-fractieleider Maxime Verhagen probeerde gisteren ongerustheid weg te nemen door te constateren dat de coalitie nog steeds over een meerderheid beschikt. 'Ik heb alle vertrouwen in Wijnschenk. Hij doet er alles aan om de boel te stabiliseren. Ik hoop dat hij orde op zaken gaat stellen en dat de inhoud zal terugkeren.'

Verhagen heeft de afgelopen dagen herhaaldelijk contact met LPF-fractievoorzitter Wijnschenk gehad. Hij heeft een advies voor de belaagde Wijnschenk. 'Investeer in je eigen team. Investeer in teambuilding. '

Zalm deed een oproep aan de LPF: 'Jongens, doe nou toch eens normaal.' Hij gaf ook enkele andere adviezen aan Wijnschenk: 'Blijf jezelf. Blijf je houden aan de afspraken. Maak een klein fractiebestuur. Bespreek alle politieke zaken in de totale fractie.'
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."

Laatst gewijzigd op 03-10-2002 om 11:13.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 12:34
twiety
twiety is offline
Citaat:
twiety schreef:
......
http://nu.nl/document?n=63018
Wijnschenk: Heinsbroek moet LPF leiden

Uitgegeven: 30-9-2002 12:41

DEN HAAG - LPF-fractievoorzitter Wijnschenk doet "een klemmend beroep" op LPF-minister Heinsbroek (Economische Zaken) om politiek leider van de partij te worden......
Geinig detail (bron: lpfleden.nl) : Heinsbroek heeft de reglementen van de LPF er 's op na geslagen en heeft ontdekt dat in de LPF de functie van partijleider helemaal niet bestaat.

Ik zou zeggen: NOG niet
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende hield info achter over de zaak Margarita
D@mien
35 25-04-2003 21:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Balkenende is ongeschikt als premier van Nederland.
Alexander
103 22-03-2003 21:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.