Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2008, 22:06
Verwijderd
Al 4 jaar huur ik een appartement. Toen ik erin ging was het gebouw nog van een kennis van mij. Nu is dit niet meer het geval. Mijn huisbaas destijds was oke met het feit dat ik een kamer verhuurde.

Nu heb ik ook al 4 jaar een huisgenootje.
Ze heeft geen contract getekend en woont in principe bij mij in onderhuur. Ook hebben wij geen afspraken gemaakt, wat betreft wanneer zij weg zou moeten gaan (ik ben de hoofdhuurder).

Nu wil ik dus mijn huisgenootje vragen om op zoek te gaan naar een nieuwe kamer. Zodat ik dan hier alleen kan wonen. Mede om de redenen:
- Wanneer ik 23 word, kan ik huursubsidie aanvragen, en dan kan ik het in mijn eentje betalen.
- Ik loop nu in principe de kans om uit mijn appartement gezet te worden, omdat ik iemand in onderhuur heb.
- En ik kan altijd extra ruimte gebruiken!



Ik vraag me af hoe ik dit het best kan regelen. Hebben jullie misschien tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2008, 22:21
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Gewoon zeggen dat je haar eruit wilt hebben (misschien niet zó direct).
Als je het zo vroeg mogelijk doet kan je het eerst alleen even 'mededelen', zodat ze nog tijd heeft om iets nieuws te zoeken...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2008, 22:22
Verwijderd
Ja dat sowieso. Ik ben het ook van plan nu te zeggen. En dan zeggen dat ze 6 maanden de tijd heeft ofzo om wat nieuws te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2008, 22:24
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Heb je al een plan hoe je het wilt gaan brengen?
(lijkt me nog best lastig, maja; ik ben dan ook contactgestoord )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 00:19
Verwijderd
Ja daar ben ik dus ook geen kei in!

Iets van: Anne ik wil even met je praten?! (a)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 10:53
hermanf
hermanf is offline
Citaat:
- Ik loop nu in principe de kans om uit mijn appartement gezet te worden, omdat ik iemand in onderhuur heb.
Dat zal wel los lopen. In beginsel ben je namelijk op grond van art. 7:244 BW bevoegd een kamer onder te verhuren. Dit artikel is van regelend recht dus er kan van af geweken worden, echter uit je verhaal blijkt niet dat dit op enig moment gebeurd is (de nieuwe huisbaas heeft toch niet gezegd dat hij het niet oke vind?) Volgens professor Abas (Asser serie, bijzonder overeenkomsten: huur) geldt art. 7:244 BW bovendien zelfs ook voor onwettige onderhuur (in strijd met je huurcontract), hij haalt ter onderbouwing enige kamerstukken en wat jurisprudentie aan. De ratio hier achter is dat dit artikel geschreven is om het verhuren van kamers te stimuleren en zodoende het aantal beschikbare kamers te vergroten.

Maar goed je wil je huurder dus weg hebben. Als deze niet uit zichzelf weg wil dan wordt het nog lastig. Een schriftelijk contract is geen vereiste, overeenkomsten zijn vormvrij. Je huurder heeft gewoon een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Je zult dan moeten opzeggen via de rechter. (art. 7:272) en je moet hier een goede reden voor hebben, in dit geval valt het denk ik onder art. 7:274 lid 1 sub f. (je moet aannemelijk maken dat jouw belang bij beëindiging groter is dan het belang van de huurder bij voortzetting) Kortom, speel het tactisch en probeer dit te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Dat zal wel los lopen. In beginsel ben je namelijk op grond van art. 7:244 BW bevoegd een kamer onder te verhuren. Dit artikel is van regelend recht dus er kan van af geweken worden, echter uit je verhaal blijkt niet dat dit op enig moment gebeurd is (de nieuwe huisbaas heeft toch niet gezegd dat hij het niet oke vind?) Volgens professor Abas (Asser serie, bijzonder overeenkomsten: huur) geldt art. 7:244 BW bovendien zelfs ook voor onwettige onderhuur (in strijd met je huurcontract), hij haalt ter onderbouwing enige kamerstukken en wat jurisprudentie aan. De ratio hier achter is dat dit artikel geschreven is om het verhuren van kamers te stimuleren en zodoende het aantal beschikbare kamers te vergroten.

Maar goed je wil je huurder dus weg hebben. Als deze niet uit zichzelf weg wil dan wordt het nog lastig. Een schriftelijk contract is geen vereiste, overeenkomsten zijn vormvrij. Je huurder heeft gewoon een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Je zult dan moeten opzeggen via de rechter. (art. 7:272) en je moet hier een goede reden voor hebben, in dit geval valt het denk ik onder art. 7:274 lid 1 sub f. (je moet aannemelijk maken dat jouw belang bij beëindiging groter is dan het belang van de huurder bij voortzetting) Kortom, speel het tactisch en probeer dit te voorkomen.
Op de site van mijn verhuurder staat dat onderverhuren tot uitzetting kan leiden.

Ik denk dat ik een goede reden heb om mijn huurster eruit te willen zetten. Maar ik zal zeker redelijk blijven, ik bedoel dat ik haar genoeg tijd zal geven om een ander onderkomen te vinden.

Maar het zal wel loslopen denk ik
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 12:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe ik dit het best kan regelen. Hebben jullie misschien tips?
Nou, precies zoals dat gaat bij illegale onderhuur. Spullen op straat, SMSje met 'je gaat maar ergens anders wonen, prettige dag verder'.

Je mág het doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 15:17
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Nou, precies zoals dat gaat bij illegale onderhuur. Spullen op straat, SMSje met 'je gaat maar ergens anders wonen, prettige dag verder'.

Je mág het doen.
Maar niet iedereen is zo achterbaks hč T_ID?
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 18:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar niet iedereen is zo achterbaks hč T_ID?
Dat je zo kinderachtig loopt te trappen geeft al aan dat je mijn punt niet begrijpt. Iemand die in illegale onderhuur zit kan zonder enig ceremonieel op straat gezet worden. Dat is zowel een argument waarom testout.com zich nooit zorgen hoeft te maken over zijn methodes, als een argument waarom je in de eerste plaats nooit in illegale onderverhuur wilt zitten.


Maar als je het wilt weten, ja, zo is het wel eens gegaan waar ik bij was. Ik heb een paar maanden lang het onderhuurteam van Ymere Amsterdam-Oost ondersteund, en daar werden inderdaad onderhurende studenten daags voor een tentamen uit hun huis gezet, of door onderhuur, of doordat de hoofdhuurder het af had laten weten en de betalingsachterstand vanzelf vraagtekens deed rijzen.

Echt van die debielen van studenten die nooit de moeite deden na te gaan of hun positie legaal was, of vier a vijf maanden huur vooruit betaalden aan de uitkeringsfraudeur die hoofdhuurder is. Ik moet zeggen dat ik er tevens geen enkel medelijden mee kan hebben. Doordat zij grif € 400-500 betalen voor een kamer in illegale onderverhuur blijven de misstanden en de exploitatie van studenten op de woningmarkt bestaan.

Zich beklagen over hun positie komt op mij een beetje over als iemand die klaagt dat zijn fiets gestolen is, om daarna zelf bij een junk een fiets te helen ter vervanging.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 08:26
Verwijderd
Td_I heeft gelijk, maar heeft ook ogen en haken

http://www.mkbservicedesk.nl/83/is-o...toegestaan.htm

Deze link helpt je en staan rechten en plichten bij over.
Als er geen contract is getekend, is er geen overeenkomst?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 19:35
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Td_I heeft gelijk, maar heeft ook ogen en haken

http://www.mkbservicedesk.nl/83/is-o...toegestaan.htm

Deze link helpt je en staan rechten en plichten bij over.
Als er geen contract is getekend, is er geen overeenkomst?
Dat is niet waar, een overeenkomst is vormvrij en mag ook mondeling worden afgesproken.

Dat dat in bijna alle gevallen alles behalve verstandig is, blijkt maar weer..

OT: zeker als de verhuurder uithuiszetting doorzet bij onderhuur, zou ik de onderhuurster er uit proberen te krijgen. Maar een onderhuurder heeft ook recht, want ik heb ook wel eens maanden bij zo'n zaak gezeten (lang verhaal, ik was gelukkig geen huurder, deed het voor werk). Probeer het er vriendelijk vanaf te brengen, zodat ze niet tegensputtert. Dan heb je meeste kans van slagen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huur opzeggen
Fosca
25 31-07-2009 21:07
Werk, Geld & Recht Woning uitgezet
Fosca
12 17-11-2008 14:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah' ‎
Verwijderd
500 15-06-2008 13:04
Levensbeschouwing & Filosofie Meedogenloosheid van sysytemen
Freddy Godskind
50 20-11-2007 14:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat ga jij stemmen ?
HoloDoc
500 08-03-2006 10:07
Drugs & Alcohol Dingen die je moet lezen/doen/weetikveelwat als je offworld bent
Verwijderd
290 19-05-2004 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.