Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2008, 16:14
Hempo
Hempo is offline
Dag mensen,

In april heb ik één dag voor een koeriersbedrijf gewerkt. Het is bij hetzelfde bedrijf waar ik in de zomer van 2007 heb gewerkt, dus ik ben er redelijk bekend. Het gaat om ongeveer 100 euro.

Ik zou mijn loon eind mei moeten krijgen normaal gesproken. Maar ik heb het nog steeds niet. Ik heb verschillende malen naar de baas gebeld, die nam niet op. Iemand anders die daar over ging, nam ook niet op. Daarnaast heb ik twee, drie keer gemaild deze week, maar ik heb geen enkele reactie gehad.

Nu verwacht ik niet direct dat ik het geld niet meer krijg, maar ik vind het gewoon vervelend dat ik weinig geld te besteden heb (student).

Wat zijn eventueel mijn mogelijkheden als dit nog langer gaat duren? Zijn er instanties o.i.d. waar ik beroep op kan doen? Wat zijn mijn 'laatste' middelen? Het gaat om 'slechts' 100 euro, dus een rechtzaak zal het wel niet worden . Maar ik ben benieuwd wat mijn mogelijkheden zijn.

Groet,
Hempo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2008, 16:18
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Even langsgaan is het minste wat je eerst even zou kunnen doen...
(dûh)
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 16:38
Hempo
Hempo is offline
Nog even geen optie, want het is twee uur reizen (heen, en twee uur terug). En zit in een tentamenperiode.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 16:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Als het langer uitblijft heb je recht op een verhoging. Je moet eerst kijken wat de betalingsconditie van dat werk was.

Is die verstreken, dan gebeurt er drie dagen niets. De vierde t/m de 8e dag heb je recht op 5% verhoging van het gehele bedrag per dag (20% totaal dus). Daarna loopt de vergoeding op met 1% per dag tot een totaal van 50% extra erbij.

Je kunt ze een brief schrijven waarin je hen erop wijst dat je nog niet betaald bent (als de betalingsconditie inderdaad verstreken is natuurlijk) en wijst op het risico van verhoging. je vind de letterlijke tekst in artikel 7: 625 BW.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-06-2008, 17:03
Hempo
Hempo is offline
Citaat:
Als het langer uitblijft heb je recht op een verhoging. Je moet eerst kijken wat de betalingsconditie van dat werk was.

Is die verstreken, dan gebeurt er drie dagen niets. De vierde t/m de 8e dag heb je recht op 5% verhoging van het gehele bedrag per dag (20% totaal dus). Daarna loopt de vergoeding op met 1% per dag tot een totaal van 50% extra erbij.

Je kunt ze een brief schrijven waarin je hen erop wijst dat je nog niet betaald bent (als de betalingsconditie inderdaad verstreken is natuurlijk) en wijst op het risico van verhoging. je vind de letterlijke tekst in artikel 7: 625 BW.
Dank voor deze goede reactie. Ik zal het eens bekijken.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 16:35
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Hebben ze geen hoofdkantoor oid?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Als het langer uitblijft heb je recht op een verhoging. Je moet eerst kijken wat de betalingsconditie van dat werk was.

Is die verstreken, dan gebeurt er drie dagen niets. De vierde t/m de 8e dag heb je recht op 5% verhoging van het gehele bedrag per dag (20% totaal dus). Daarna loopt de vergoeding op met 1% per dag tot een totaal van 50% extra erbij.

Je kunt ze een brief schrijven waarin je hen erop wijst dat je nog niet betaald bent (als de betalingsconditie inderdaad verstreken is natuurlijk) en wijst op het risico van verhoging. je vind de letterlijke tekst in artikel 7: 625 BW.
ahum, na 3 maanden pas kan je dat doen. Als je na 3 maanden nog steeds het geld niet heb gehad kan je rente eisen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 18:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ahum, na 3 maanden pas kan je dat doen. Als je na 3 maanden nog steeds het geld niet heb gehad kan je rente eisen.
Art. 7:625 BW dan maar:

1. Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.

2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Art. 7:623 BW stelt dat de werkgever met uitbetaling niet langer dan een maand mag wachten na het tijdvak waarin is gewerkt. Dus als TS in april heeft gewerkt, moet het loon er in mei zijn.
Daarvan afwijken (langer) is nietig, dus hoe jij aan drie maanden komt?
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 20:30
Verwijderd
Failliet?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 13:27
Hempo
Hempo is offline
Hoe kan ik erachter komen wat precies dat termijn van betaling is? In het contract is het niet te vinden.

De datum dat ik gewerkt heb is 24 april 2008. Normaal gesproken krijg ik het aan het eind van de maand dáárop. In dit geval eind mei, soms 1, 2 juni.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Art. 7:625 BW dan maar:

Art. 7:623 BW stelt dat de werkgever met uitbetaling niet langer dan een maand mag wachten na het tijdvak waarin is gewerkt. Dus als TS in april heeft gewerkt, moet het loon er in mei zijn.
Daarvan afwijken (langer) is nietig, dus hoe jij aan drie maanden komt?
ooit eens ook voor gebeld naar de rechtsbijstand, die vertelde dat ze niks konden doen voor die 3 maanden. wat jij schrijft klopt ook, maar toch is 3 maanden die maximum termijn. krom, maar waar!

je kan wel tijdelijk geld krijgen van de uitkeringsinstantie, maar hoe dat zit! bind mij daar niet op vast
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 14:01
Verwijderd
Citaat:
je kan wel tijdelijk geld krijgen van de uitkeringsinstantie, maar hoe dat zit! bind mij daar niet op vast
Daar gaat het hier toch helemaal niet over...?

ontopic: Ik zou nog een paar keer proberen te bellen en anders idd eens een brief schrijven.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Daar gaat het hier toch helemaal niet over...?

ontopic: Ik zou nog een paar keer proberen te bellen en anders idd eens een brief schrijven.
daar heb je recht op dan!, dus hebben het wel daar over. maar regels precies weet ik ook niet.

Betreft die brief; ik zou gewoon verzoeken om op de brief in te gaan en beetje dreigen om de zaak uit handen te nemen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 19:11
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
daar heb je recht op dan!, dus hebben het wel daar over. maar regels precies weet ik ook niet.

Betreft die brief; ik zou gewoon verzoeken om op de brief in te gaan en beetje dreigen om de zaak uit handen te nemen.
Wat je zegt over de drie maanden zou kunnen, vaak wil de rechtsbijstand dat je eerst zelf actie hebt ondernomen. Toch blijf ik dat zonder onderbouwing (van hen dan) een beetje raar vinden, maar ik ken de situatie niet.

Als je loon niet wordt uitbetaald heb je loonderving, maar ik weet niet of je dan onder de WW valt (omdat je in principe niet werkloos bent). Uitkering is ook hier niet een echt een passende oplossing voor de korte termijn, omdat de aanvraag e.d. erg lang duurt. Jammer genoeg.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2008, 19:50
Verwijderd
Daarom zei ik ook; ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat.. iemand toevallig wel voor de mensen die het willen weten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig? #2
Steelpan
188 30-01-2011 14:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #105
Miracle
496 20-08-2007 22:02
Werk, Geld & Recht ontslag geven
elledc
11 25-04-2007 22:34
De Kantine Wat staat er onder jouw CTRL - V part II
Bruut
500 14-12-2003 15:56
Levensbeschouwing & Filosofie De Draak vs God [Openbaring van vragen]
Kazanka
73 07-10-2003 11:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.