Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2009, 14:10
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ja, nu wil ik gewoon een auto. Dus even jullie tips gevraagd.

Over de modellen wil ik niets weten, ik weet zelf namelijk wel wat ik mooi vind. Wat ik wil weten is: wat zijn de voor- en nadelen van verschillende soorten brandstof? (Zowel in geld als het milieutechnische aspect.) Ik hoor daar namelijk zoveel verschillende ja-maars over dat ik er bijna geen wijs meer uit word.
En bij het kopen, welke tips kunnen jullie me meegeven voor het controleren? Ik wil natuurlijk graag even zien of hij technisch goed in elkaar zit en fatsoenlijk onderhouden is. Olie controleren kan ik me zelf nog bedenken, en een koppelingtest lijkt me ook een goed idee. Meer tips?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2009, 14:56
Verwijderd
Diesel: tankt wat goedkoper, en is redelijk zuinig. Wegenbelasting is echter veel hoger. Ik geloof dat het omslagpunt op 30000 km per jaar zit. DWZ: als je 30000 of meer per jaar rijdt, dan is diesel voordeliger dan benzine. Diesels kunnen ook flink wat kilometers aan. Een auto met 200000 op de teller kan in de regel best nog 200000 aan, mits goed onderhoud etcetc.

LPG en benzine weet ik niet zoveel vanaf. Maar het schijnt wel dat LPG duurder is in onderhoud, en relatief minder kilometers aankan dan diesel. Correct me if I'm wrong.

Wat ging er bij mij mis toen ik mijn 206 kocht:

Ik wilde te graag, die auto. En wist er te weinig van.
Laat een aankoopkeuring doen. En vraag naar de NAP en de onderhoudsboekjes.
Koppelingstest is een aanrader, vraag ook naar de datum of km-stand waarop of waarbij de distributieset vervangen is. Als de auto meer dan 4000 moet kosten is het redelijk dat die kosten er niet meer voor gemaakt hoeven worden.

Schokdempers: als die kraken ( en dat hoor je zodra je over een drempel gaat ) zijn ze beschadigd.

Koppeling: moet je niet horen als je het pedaal intrapt. En als je hem oplaat komen en het duurt lang voor hij aangrijpt, zouden de platen versleten kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 16:25
Verwijderd
Ok, stapsgewijs:
  • Brandstoffen
Benzine: Het omslagpunt bij diesel/benzine/LPG3 is afhankelijk van zowel je auto als de provincie waar je woont (ivm provinciale opcenten), als kilometrage per jaar en als laatste natuurlijk ook hoe lang je je auto wilt gebruiken en of je een gebruikte auto of een nieuwe auto koopt. Bij een nieuwe auto ligt het omslagpunt uiteraard op een ander niveau dan bij een gebruikte auto. Als je wilt heb ik wel een programma voor je waarop je dit kunt invoeren en heel makkelijk uit kunt laten rekenen wat voor jou de voordeligste optie is, tot op ct/km en totale besparingen per jaar.

Puur qua milieu geldt eigenlijk het volgende:
Mensen denken onterecht dat de huidige diesels slechter zijn voor het milieu. Dit is al lang niet meer zo, omdat de emissie-eisen voor diesels strenger zijn dan voor benzinevarianten. LPG3 is voor het milieu nog steeds het beste, maar je komt er wel maar ongeveer 300 - 400km per tank mee (afhankelijk ook van de grootte van je LPG-tank). Houdt er rekening mee dat je een LPG-tank maar voor 80% kunt vullen. Op een 40l tank kom je dus ruwweg 300 - 320km ver, afhankelijk van hoeveel snelweg je rijdt.

Qua onderhoud:
LPG3 heeft niet significant meer onderhoud nodig dan een soortgelijke benzinevariant. Uiteraard geldt wel dat je even moet uitkijken of de LPG-installatie is gedaan door een gecertificeerd bedrijf en of de onderhoudsgeschiedenis van de LPG-installatie zelf aanwezig is.
Zoek bovendien eerst even uit of de gebruikte motor wel zo goed overweg kan met LPG. Vrij veel moderne benzinemotoren houden niet zo erg van LPG. Bij Renaults bijv. zijn de 1.6 16V en 1.8 16V motoren erg geschikt om op LPG te laten rijden. Informatie hierover kun je ook wel op internet vinden.
Dieselmotoren hebben vaak wel wat meer onderhoud nodig, maar dit komt doordat de motoren zelf complexer zijn dan de benzinevariant. Simpelweg doordat nog niet veel fabrikanten directe brandstofinspuiting en turbo's ook en masse gebruiken bij de benzinemotoren, terwijl dit bij dieselmotoren gemeengoed is. Ook het feit dat in dieselmotoren de inwendige druk hoger ligt dan bij benzinemotoren (doordat de diesel onder zeer hoge druk wordt ingespoten), zorgt voor extra slijtage tov oudere diesels (uit bijv. de jaren '80, die blokken zijn echt onverwoestbaar). Nog steeds kun je met diesels makkelijk zonder groot onderhoud aan het blok 5 ton op de teller zetten, dus laat je niet te snel afschrikken door kilometerstanden van 1 - 1,5 ton.
Let bij diesels dus ook extra goed op wanneer je ziet dat relatief vroeg (vóór 200.000km) de turbo al is vervangen. Bij bijvoorbeeld de Laguna II phase I met de zwakste 1.9dCi motor is de turbo een bekend zwak punt en moet het ding ongeveer iedere 140.000km worden vervangen. Dat is uiteraard kostbaar. Wel geldt dat je het risico op voortijdig overlijden van turbo's e.d. kunt beperken door de techniek met respect te gebruiken, dus niet meteen uitzetten, maar even af laten koelen door het stationair te laten draaien en bij voorkeur de laatste 10 minuten van je rit, je motor niet 100% belasten.
  • Onderhoud controleren
Tip 1:
Kijk of de onderhoudsgeschiedenis bekend is. Is dit niet het geval; zoek verder of laat een aankoopkeuring doen bij de TÜV of ANWB (let op: afspraak maken is verstandig). Gewoon toch doorgaan is echt de moeite niet waard, want de kans dat je een beerput opent is vrij aanwezig. Onderhoudsboekjes e.d. moeten gewoon aanwezig zijn.
Tip 2:
Koop bij voorkeur een auto met NAP-pas. Dat bespaart je een hoop gezeik.
Tip 3:
Zoek op internet fora op van de auto die jij overweegt te gaan kopen. Er zijn een aantal dingen die vrij algemeen zijn, zoals ophanging, olie, remmerij, maar ieder model heeft een aantal specifieke zaken die gewoon wat meer aandacht verdienen.
Tip 4:
Als het mogelijk is, neem dan iemand mee met meer kennis van zaken dan dat jij zelf hebt van het model. Neem eventueel ook iemand mee die voor jou onderhandelt wanneer dit niet je sterkste punt is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 19:21
Verwijderd
hulde Dittrich. Als ik dit lijstje eerder had gehad, was mijn eerste auto niet zo'n miskoop geweest...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 19:35
Verwijderd
Bedankt Er zal vast nog wel ruimte voor aanvullingen/verbeteringen zijn, maar dit lijkt me toch wel het belangrijkste om te doen.

Oh ja, addendum:
Motoren op LPG3 kunnen, mits de installatie goed is uitgevoerd, doorgaans net zoveel km's op de teller zetten als wanneer de motor gewoon op benzine rijdt. Daarbij is het ook goed om je te bedenken dat je met LPG ook gewoon op benzine kan rijden (je start er sowieso op) en af en toe ook móet rijden, want de benzine moet ook op
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 15:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dat is dus één van de punten waarop mensen elkaar tegen gaan spreken. Eergisteren werd ik namelijk gebeld door mijn moeder met de mededeling dat ik maar diesel moest gaan rijden en geen lpg, want motoren op lpg gaan kapot bij een hoge kilometerstand.

Ja maaaaaam...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Dat is dus één van de punten waarop mensen elkaar tegen gaan spreken. Eergisteren werd ik namelijk gebeld door mijn moeder met de mededeling dat ik maar diesel moest gaan rijden en geen lpg, want motoren op lpg gaan kapot bij een hoge kilometerstand.

Ja maaaaaam...
Het is heel erg afhankelijk van wat voor motor je hebt. Over het algemeen kun je wel stellen dat motoren die goedkoop gebouwd zijn (dus relatief gezien goedkoper staal gebruikt etc) minder geschikt zijn om op LPG te laten lopen, omdat bij LPG de inwendige temperatuur stijgt tov benzine.
Het is echter niet meer zo dat benzinemotoren per definitie minder kilometers kunnen draaien dan dieselmotoren, ook niet wanneer die benzinemotor op LPG rijdt. Het is dan alleen wel belangrijk dat de installatie gedaan is door een gecertificeerd bedrijf en dat wanneer de koppen gevlakt en opnieuw gesteld moeten worden (wat nog wel eens voorkomt bij nieuwere motoren) dat dat ook gedaan is.
In principe loop je met LPG3, of met een LPI-installatie, evenveel risico in de praktijk op problemen als met een benzinemotor of een nieuwere dieselmotor. Het draait er uiteindelijk gewoon om dat jij de techniek goed behandelt en niet bespaart op onderhoud.
Wel is het zo dat je beter diesel kunt gaan rijden wanneer je veel kilometers rijdt, maar dat omslagpunt ligt doorgaans voor gebruikte auto's op 20-25.000km per jaar, waar dit bij een LPG3 installatie al bij 5000-7500km per jaar voordeliger kan zijn.

Laatst gewijzigd op 04-06-2009 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 18:23
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
De beste tip die ik je mee kan geven is:
Koop zo'n ding niet meteen.
Wat ik bij mezelf erg heb (en veel andere mensen) is dat je die auto eigenlijk te graag wilt hebben. Ga kijken, doe een inspectie, rij er een stukje mee en ga dan naar huis om er een nachtje over te slapen. Zet dan alle pluspunten en minpunten tegenover elkaar en kijk dan of de prijs je aanstaat voor wat je krijgt.

Enkele algemene tips voor de 'inspectie': (ieder merk/model heeft ook weer bijzondere punten, wat wil je precies voor iets?)

* Loop eerst eens een rondje om de auto heen. Let op roestvorming, deukjes, krasjes (ookal vind je dit niet erg, die dingen kun je meenemen in het onderhandelen over de prijs). Roest kan erg vervelend zijn... en dat vind je meestal bij randjes, deukjes/krasjes, in de wielkasten.

* Voel eens aan de uitlaat, is deze warm dan kan je je afvragen waarom dat zo is? Misschien heeft hij hem voor je bezoek warm laten draaien omdat er iets mis is als hij koud moet starten?

* Doe vervolgens de motorkap eens open. Zoek naar olielekkages. Meestal vind je die op de bodem (dan ligt er een plasje of paar druppels olie), je kunt de druppels ook vaak zien hangen. Let er op dat hij langs de pakkingen mooi droog is. Hij hoeft niet kurkdroog te zijn, veel auto's 'zweten' wel een beetje, is vooral afhankelijk van type motor en bouwjaar.
Check ook meteen het oliepeil.

* Vraag vervolgens of iemand anders de motor start, let daarbij op rare geluidjes, een knarsend/schurend geluid wil je niet horen.

* Luister goed naar hoe de motor draait, blijft hij goed op constante toeren? Geen geratel/getik? Geef een beetje gas met de gaskabel onder de kap zodat je goed kan blijven luisteren, probeer verschillende RPM uit. Geratel komt vaak maar in een klein toerengebied voor maar kan duiden op een kapotte lager/klepstoter/vanalles.

* Ga vervolgens een stukje rijden, probeer ALLES uit wat elektrisch bedienbaar is (ramen/spiegels/dakje etc). Vervolgens alle knopjes gewoon uitproberen.
Let ondertussen op de staat van de bekleding.

Tijdens het rijden:

* Ga eens stil staan, zet hem in z'n 1 (met draaiende motor) en laat de koppeling 'schieten'. Valt hij uit? Prima. Gaat hij schokkend naar voren en blijft hij schokken? Kan duiden op verrotte koppeling.

* Trek eens een sprintje (vanuit stilstand) en let op schokken, inhouden, 'slippende' geluiden.

* Remmentest -> spreekt voor zich?

* Wanneer je dat sprintje doet, let er eens op wanneer hij op het einde zit van z'n 2de versnelling (meestal tussen de 80/100, afhankelijk van motor/type auto). Schakel dan eens 10km/h onder het einde van z'n 2 (waarschijnlijk zit je dan in z'n 5) terug naar z'n 2. Als de versnellingspook gaat bewegen alsof hij bezeten is, is dat niet goed

En vaak geldt: als je dénkt dat er iets niet goed is, dan is dat vaak ook zo. Een auto moet goed aanvoelen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Als je het merk + type + type motor doorgeeft, kan ik je waarschijnlijk nog wel wat specifiekere dingen geven waar je even op moet letten. Of je zoekt zelf even diverse fora af. Ieder type auto heeft zijn eigen forum tegenwoordig, kun je dergelijke zaken ook altijd wel terugvinden.

Succes met je aankoop
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 19:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Oh, en nog een!

Laat je niet verleiden door een vol jaar APK, dit zegt namelijk NIETS over hoe 'goed' een auto is. Een auto kan makkelijk door een APK heen komen met diverse technische gebreken (de motor wordt sowieso niet gecheckt bij een APK).
Daarbij, als een dealer zo'n APK er zelf op zet, dan zijn ze vaak niet zo heel kritisch
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 12:36
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Oki, ik ga zo met mijn hele fanclub (ouders en vriend) bij een mazda 323 kijken. Bedankt voor de tips, die kan ik zeker goed gebruiken! Ik zal proberen op al die dingen te letten. Vandaag kopen doe ik in ieder geval niet, maar ik heb net naar de garage gebeld en daar had ik al een goed gevoel bij.

Ik vind het spannend.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 15:49
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
MT, ik heb je tip over niet meteen kopen in de wind geslagen.
Nou ja, eigenlijk weet ik ook wel van mezelf dat als ik hem had laten staan, ik maandagmorgen zou bellen om hem te kunnen kopen en dan nog een keer op en neer had gemoeten. Nu kan ik hem gewoon vrijdag afhalen en dan staat hij op mijn naam. Ik was niet van plan vandaag al te beslissen, toch gedaan en ik heb er geen twijfels over.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 11:33
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Veel plezier met je aankoop
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2009, 13:26
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dank je, zal zeker lukken!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 19:52
Verwijderd
Dit vraagt natuurlijk om een foto he
Veel plezier met je nieuwe auto
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 20:22
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Vrijdag haal ik hem op, dan zal ik zeker foto's spammen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-06-2009, 18:43
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Oh, ik dacht al dat je wilde zeggen dat hij al stuk was.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 21:57
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Sowieso een Volvo 850 of X 70.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 09:31
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Ik zou het wel leuk vinden een followup te krijgen op dit topic (sta zelf ook op het punt een eerste auto aan te schaffen). Heb je de Mazda nog steeds? Wat is je bevallen? Wat zou je anders doen?
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-03-2010, 09:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik zou het wel leuk vinden een followup te krijgen op dit topic (sta zelf ook op het punt een eerste auto aan te schaffen). Heb je de Mazda nog steeds? Wat is je bevallen? Wat zou je anders doen?
Wat voor auto heb je op het oog?
Wat ik ook aan kan raden is om eens een clubsite te bezoeken van dat merk/type auto. De mensen daar kennen die auto's echt door en door en kunnen je zo vertellen wat de zwakke punten zijn waar je goed op moet letten bij aanschaf, dit verschilt nogal per merk/type auto.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 10:47
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Wat voor auto heb je op het oog?
Ik weet nog niet wat ik wil. Ik dacht dat het slim was eerst een budget te bepalen (5K) en dan gewoon te kijken wat me aanspreekt. Maar dat maakt de keuze niet gemakkelijker want het aanbod is nog steeds enorm. Dus ik dacht eraan mijn budget dan maar te halveren (2.5K) en gewoon een keuze te maken (tis maar een auto..). Na een jaar rondrijden moet ik wel een beter beeld hebben wat ik fijn vind.

Ik ga er niet veel mee rijden.. familiebezoek, weekendboodschappen, vakanties, dat soort dingen.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 11:44
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Gevonden op een veilingsite: een VW Golf GT TDI uit '95 met 60K op de teller voor 1200E. Wat roestplekjes zo te zien, APK tot feb 2011.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 14:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Volgens mij is een diesel in jouw geval niet het beste idee. Het omslagpunt (waarop diesel goedkoper is dan benzine) ligt boven de 30.000 km per jaar, dat zul je wel niet halen. Je betaalt fors meer wegenbelasting, onderhoud is wat duurder en de afschrijving is ook hoger (hoewel dat misschien wel meevalt bij zo'n oud ding).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 14:59
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Volgens mij is een diesel in jouw geval niet het beste idee. Het omslagpunt (waarop diesel goedkoper is dan benzine) ligt boven de 30.000 km per jaar, dat zul je wel niet halen. Je betaalt fors meer wegenbelasting, onderhoud is wat duurder en de afschrijving is ook hoger (hoewel dat misschien wel meevalt bij zo'n oud ding).
Even opgezocht.. 972 euro aan motorrijtuigenbelasting per jaar voor deze auto versus 444 euro per jaar voor een vergelijkbare gewichtsklasse op benzine. Scheelt inderdaad behoorlijk.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 19:00
Ivo
Ivo is offline
Zeker als je ook nog meeneemt dat een benzinemotor vaak lichter in gewicht is en de auto daarmee met een beetje geluk een gewichtsklasse lager uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 20:06
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Let ondertussen op de staat van de bekleding.
Meestal is de bekleding ook een goede indicatie van hoe er met de wagen is omgegaan. Als't hele interieur is uitgewoond dan zal de rest ook al niet meer zo jofel zijn. Zo nu en dan kom je echt de meest smerige dingen tegen, interieurs waarbij alles plakt bijvoorbeeld.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2010, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is een diesel in jouw geval niet het beste idee. Het omslagpunt (waarop diesel goedkoper is dan benzine) ligt boven de 30.000 km per jaar, dat zul je wel niet halen. Je betaalt fors meer wegenbelasting, onderhoud is wat duurder en de afschrijving is ook hoger (hoewel dat misschien wel meevalt bij zo'n oud ding).
Hier wisselen de verhalen echt absurd. De ene zegt dat vanaf 20.000 het omslagpunt al is, en weer een ander vanaf 15.000. sommigen hanteren zelfs 40.000 kilometer.

Hoewel ik wel met Marco meega: als het voor in en rond je woonplaats is, en een incidentele vakantie, kan je beter benzine nemen. Ik zou mijn budget niet al te laag nemen, zeker als je zelf geen of weinig verstand hebt van zaken. En een auto nemen met weinig kilometers, en een onderhoudsboekje. Of iig dat er aantoonbaar onderhoud is gepleegd. Zegt iets over de verzorging die de auto heeft gehad.
Als je particulier koopt, kijk ook een beetje naar de verkoper. Als het een TDI betreft, met kekke velgjes, en de eigenaar is een puisterig menneke met een petje en een blingbling diamantje in zijn oor, zou ik wegwezen...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 23:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik weet nog niet wat ik wil. Ik dacht dat het slim was eerst een budget te bepalen (5K) en dan gewoon te kijken wat me aanspreekt. Maar dat maakt de keuze niet gemakkelijker want het aanbod is nog steeds enorm. Dus ik dacht eraan mijn budget dan maar te halveren (2.5K) en gewoon een keuze te maken (tis maar een auto..). Na een jaar rondrijden moet ik wel een beter beeld hebben wat ik fijn vind.

Ik ga er niet veel mee rijden.. familiebezoek, weekendboodschappen, vakanties, dat soort dingen.
Als ik dat zo hoor moet ik meteen denken aan iets van een Suzuki Baleno of Seat Cordoba ofzo
Vrij ruime auto's die in onderhoudskosten reuze meevallen (licht gewicht, zuinig, redelijk goedkope onderdelen).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 23:48
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ik zou niet gauw voor een 2ehands golf gaan Er rijdt toch overwegend een bepaald slag volk in en dan doel ik op de achteroverhangende petjesdragende afdeling van autorijdend nederland, heb daar maar heel beperkt vertrouwen in.
Ik zou gaan voor een makkelijk en goedkoop te onderhouden goedkoop japannertje. Zo'n lekker oninteressant ding voor achteroverhangend, petjesdragend nederland
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 06:41
Verwijderd
dan moet je de civic in de leukere uitvoeringen toch ook maar laten staan...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 08:37
Verwijderd
Het enige juiste antwoord op het omslagpunt is het volgende:
Reken het voor jezelf uit! Het omslagpunt is geen arbitrair punt, het is afhankelijk van hoeveel je verwacht te rijden, diesel/benzineprijzen/verbruik/afschrijving/onderhoud/belastingen. Het is dus veel te kort door de bocht om te zeggen "Het omslagpunt ligt bij 30.000km per jaar", want dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 15:46
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Klopt ja. Het lijkt me dat het omslagpunt in dit geval (auto maar een jaar gebruiken, weinig kilometers) best hoog ligt, maar dat zal in andere gevallen weer heel anders liggen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 18:35
Ivo
Ivo is offline
Bij kort gebruik van zo'n "oud" 2e handsje kan het omslagpunt juist heel laag liggen. De hogere aanschafprijs die een nieuwe diesel heeft t.o.v. benzine is namelijk al verdwenen. Vanwege de hogere wegenbelasting zijn de oudere dieseltjes in sommige gevallen zelfs minder geliefd dan de in wegenbelasting goedkopere benzine-broertjes, waardoor ze goedkoper zijn in aanschaf. Als je dan maar een jaar in rijdt dan kan dat in combinatie met een lager brandstofverbruik en lagere brandstofprijs er juist voor zorgen dat het dieseltje al vanaf de eerste kilometer goedkoper is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 19:13
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
De diesel gaat niet door, heb niet meegeboden.

(nog even een naamzoekje voor nona)
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 21:27
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
dan moet je de civic in de leukere uitvoeringen toch ook maar laten staan...

ik zeg toch oninteressant japannertje
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 06:01
Verwijderd
een grijze toyota corolla
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 12:26
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
precies das wel een beetje een suffe bejaardenbak, maar als je gewoon van A naar B wil is het helemaal prima
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-03-2010, 13:09
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Toyota Corolla Sport edition
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 17:45
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Die is dan misschien weer wel interessant Zeker die hatchjes zijn leuk hoor. Reed van de week nog achter zo';n heule ouwe sedan hihi, met een bejaarde man met frans baretje achter het stuur. De oorsnede van de doelgroep
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 19:33
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik zou het wel leuk vinden een followup te krijgen op dit topic (sta zelf ook op het punt een eerste auto aan te schaffen). Heb je de Mazda nog steeds? Wat is je bevallen? Wat zou je anders doen?
Woeps, sorry. Druk gehad.

Ik heb de auto inderdaad nog steeds, en hij bevalt perfect. Momenteel rijd ik op werkdagen zo'n 160 km, en dat hakt er wel in. Dat omslagpunt heb ik dan ook wel bereikt.
Momenteel moet ik hoognodig de olie vervangen en lekt er ook wat olie (eens kijken of het opgelost is door het filter met ring te vervangen, kan zomaar). Verder heb ik een kapotte accu gehad. Maar dat was ook het enige, er is nooit iets mis mee en hij rijdt heel betrouwbaar. Fijn, ik wil er voorlopig nog niet vanaf.

Wat ik in een volgende auto nog wel zou willen zijn een toerenteller (die heeft mijn huidige niet) en airco (want zomers zijn warm in de auto). Maar ondanks dat was het een prima aankoop.

De corolla is, voor zover ik weet, een goede optie! Toyota heeft heel lang bekend gestaan als een bijzonder betrouwbaar automerk en dat is voornamelijk te danken aan de corolla. Nu begint dat wat te temperen. Dat heeft zowel met de prius te maken, als met het laten vallen van de corolla (althans, dat gevoel heb ik). Mijn schoonmoeder heeft ook een corolla en die heeft er echt nooit problemen mee (al rijdt ze ook geen bijzonder grote afstanden).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 20:42
Verwijderd
Toyota's zijn nog steeds zo ongeveer de betrouwbaarste auto's die je kan vinden, ondanks de hele mediahype rondom die gaspedaalhoax.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 23:13
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
gewoon geen nieuwe toyota kopen

Overigens heb ik veel plezier en nagenoeg geen problemen gehad van mijn hyundai lantra (benzine). Dat zijn lekker ruime auto's, niet te zwaar voor zo'n formaat auto (en dus aangenaam in de belasting) en best vlot op het gas (114pk van oorsprong) Mijne heeft bijna 240.000km gehaald en ik heb hem gehad vanaf ongeveer 170.000. Alleen slijtage problemen (startmotor, schokdempers, uitlaat). Hij heeft me nooit laten staan, startte altijd en je kan er zelfs met z'n 6en in als je je best doet (al is dat voor een grotere afstand niet echt aan te raden ) Liep zelfs met mijn nogal progressief aangelegde rijstijl 1:14-ish en hij heeft ook ooit de 170 (op de teller dan) aangetikt.
Ook een auto die populair is bij de wat oudere bevolking
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 14-03-2010 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 00:52
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb ook nog wel een aantal mooie wagens voor je staan Jon


__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 11:53
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Even opgezocht.. 972 euro aan motorrijtuigenbelasting per jaar voor deze auto versus 444 euro per jaar voor een vergelijkbare gewichtsklasse op benzine. Scheelt inderdaad behoorlijk.
Holy shit, als je zo weinig rijdt kan je echt beter een motor kopen; motorrijtuigenbelasting is 64 euro per jaar

Inclus aanschaf en rijbewijs kan je dan alsnog voor 2,5k klaar zijn als je een beetje een goedkope aanschaft.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 12:47
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Holy shit, als je zo weinig rijdt kan je echt beter een motor kopen; motorrijtuigenbelasting is 64 euro per jaar

Inclus aanschaf en rijbewijs kan je dan alsnog voor 2,5k klaar zijn als je een beetje een goedkope aanschaft.
Ik heb nu eenmaal al een autorijbewijs. En ik ben bang dat een ritje naar de Ikea op een zaterdag met de motor nog ellendiger gaat worden dan het nu al is. Misschien voor de toekomst

Wat betreft het aantal kilometers.. ik heb de auto van m'n moeder nu een tijdje kunnen lenen en merk dat je toch belachelijk snel gewend raakt aan het gemak. Ik heb hem vanochtend met pijn in het hart weer af moeten staan
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 12:51
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik zou je toch aanraden een wat minder populaire auto te kiezen

Hyunday Excel of als je van wat meer comfort houdt een Lantra.
Suzuki Baleno (sedan uitvoering).
Seat cordoba (sedan/vario).
enz.

Goedkoop in onderhoud en wegenbelasting, zuinig, ruim en geen aantrekkelijke auto's om af te trappen.
Daarbij heb je voor 2000 elk van deze in goede staat.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 21:09
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Ik heb nu eenmaal al een autorijbewijs. En ik ben bang dat een ritje naar de Ikea op een zaterdag met de motor nog ellendiger gaat worden dan het nu al is. Misschien voor de toekomst
njah, dan laat je't gewoon lekker bezorgen voor een paar tientjes

zit een motorrijschool vlakbij jullie kantoor en je hebt nooit meer parkeerkosten
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 19:43
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Oh, maar auto's van moeders zijn nog goedkoper, weet ik uit ervaring!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 14:24
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Dit is em geworden! Woensdag (ok?) staat ie klaar.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Volkswagen-Golf-Hatchback-Benzine-Groen-001--5133877-Medium.jpg (55.4 KB, 10x gelezen)
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 15:30
Verwijderd
Woensdag
Zag mijn oog nou dat het een 1.4 is? Gefeliciteerd en viel spaß ermee
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 15:39
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Yup. 1.4-16V Golfje uit '99. 126.000 kilometer gereden. Kost 3700 euro inclusief afleveren, APK en 3 maanden garantie.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Eerste auto kopen
Mali
5 20-04-2012 15:22
Verkeer & Vervoer Bestelwagen, raad, tips?
Verwijderd
16 22-10-2010 11:44
Verkeer & Vervoer Auto kopen: nieuw of tweedehands
Verwijderd
110 29-08-2010 16:05
Verkeer & Vervoer Goedkope auto kopen
Myuki
54 20-09-2009 12:53
Verkeer & Vervoer Rijbewijs gehaald en dan...??
*~Angel~*
80 17-06-2007 22:31
Werk, Geld & Recht geld lenen
mar7
24 18-01-2007 18:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.