Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 20:21
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Niets is objectief, niemand is objectief. Alles is geïntrepeteerd (schrijf je dat zo?). Dat weten we zo langzamerhand wel. Maar toch denken veel wetenschappers (oah atheïst, niet dat die nou gelijk allemaal arrogant zijn oid) dat zij best objectieve waarnemingen kunnen doen, in tegenstelling tot de gelovigen/spirituelen/whatever. Voorbeeldje: de uitspraak van van Boxtel dat alle scholen maar openbaar moeten worden. Want religie die je thuis maar... Hij beweert ook dat je je als je naar een openbare school gaat je alle keus krijgt en dat je niets wordt opgedrongen. Alle geloven en religies passeren de revue vanuit een neutraal oogpunt. Ja vast, geloven we direct. Zoals we langzamerhand allemaal weten is niemand objectief, ook geen leraren dus. Je kán gewoon niet alle geloven en religies neutraal, zonder enig vooroordeel of (negatief dan wel positief) commentaar behandelen. Als je zelf atheïst bent, zul je al die religies ed afdoen als steunpunten voor bange en zwakke mensen. Misschien zul je het niet hardop zeggen, maar onbewust geef je het wel die lading. En als je hindoeïst, christen, moslim, Jomandavolgeling of Fortuynist bent precies hetzelfde. Je zult alles subjectief weergeven, bewust of onbewust, en je zult NOOIT een neutrale visie kunnen geven van religies, geloven, overtuigingen en wat al niet meer.
Ander voorbeeld: net was bij Noorderlicht een aflevering over bijna-dood-ervaringen. (Zie deze topic) Hoogst interessant moet ik zeggen. Aan het einde van het programma kwam een professor of hoogleraar oid aan het woord die zei dat die bijna-dood-ervaringen vaak waren beïnvloed door de heersende geloofsopvattingen ed. Van tunnels met licht enzo. Maar elke ervaring wordt beïnvloed door geloofsopvattingen, ook als je atheïst bent. Want dan geloof immers niet in een leven na de dood, in een hemel, in een hel, in engelen en duivelen en God en Allah etc. etc. etc. DAT beïnvloedt ook ervaringen.
Ditzelfde geldt bij het opvoeden van kinderen. Sommigen beweren dat je als je een kind niet christelijk, islamitisch, hindoestaans oid opvoedt, dat je het dan een eerlijke keus laat. Dan kan het zelf beslissen wat het wil geloven want het is totaal neutraal opgevoed. Niets is minder waar. Als je een kind zo opvoedt, voedt je het niet neutraal op, integendeel, je voedt het zo op dat het niets gelooft. Je overtuigt het ervan dat het niet veel uitmaakt wat je gelooft, of dat je het beste niets kan geloven enz.
Nou, dit was het wel zo'n btje wat ik wilde zeggen geloof ik. Kraam me gerust af, er zal vast wel iemand zijn die het niet me eens is. (DoF bijvoorbeeld, daar ben ik het immers bijna nooit mee eens. )

__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2002, 20:47
Iemand2000
Avatar van Iemand2000
Iemand2000 is offline
Je kan hoogstens een objectieve agnosticus zijn, maar om nou objectief te beweren dat er geen heilige of metafysische wereld naast de onze zou kunnen bestaan is klinkklare onzin.

Ik ben precies zo opgevoed dat ik zelf maar een geloof zou moeten kiezen, maar dat is nu juist voor mij daardoor onmogelijk geworden.
__________________
Soms gaat er weleens wat mis. Zoals de grap in deze sig. ha ha ...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 20:50
Verwijderd
*is arrogant and loving it *
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 21:26
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Morgan schreef:
*is arrogant and loving it *



Overigens.

2 hele verschillende uitganspunten die simpelweg van significant belang zijn.

Vraag:
Hoe is de mens ontstaan?

Religieus antwoord: Heeft God gedaan, staat in de bijbel.

Wetenschappelijk Antwoord: De evolutietheorie, er zijn enorm veel overeekomsten in het vroegste embryonaal stadium van meercellige dieren. De aap heeft een DNA-afwijking van minder dan 1 % met ons. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo hebben we qua DNA ook ontzettend veel overeenkomsten met de walvis etc.


Vraag:
Waar komt het Heelal vandaan?

Religieus antwoord: Heeft God gemaakt, staat in de bijbel.

Wetenschappelijk antwoord: In het vroegste begin waren de 4 elementaire krachten verbonden in een quantum singulariteit. Dat weten we door middel van achtergrondstraling en dat we, hoe verder we in het heelal kijken, steeds meer in de jeugd van het heelal kunnen zien. Ook bewegen de melkwegen steeds verder van ons af, en zal er dus een hoogst waarschijnlijk begin moeten zijn geweest.

Vraag
Hoe is bewustzijn ontstaan?

Religieus antwoord: Heeft God gemaakt, staat in de bijbel.

Wetenschapelijk antwoord: Zijn we nog niet volledig over uit. We kunnen nog geen voorbarige conclusies trekken zonder meer gegevens.


Vraag
Is de mens slecht?

Religieus antwoord: Ja, staat in de bijbel.(zelfverloochening namelijk, 1 van de grondbeginselen van het christendom)

Wetenschappelijk antwoord: Is voor jezelf om te bepalen vanuit je eigen opvattingen over het leven.


Het uitganspunt van wetenschap is simpelweg objectiever. Niet absoluut, dat is logisch, maar het is vele malen objectiever dan religie. Dat kent niet eens objectiviteit omdat het geen zelfkritiek bezit, aangezien het van de absolute waarheid wijsheid van de bijbel uit gaat. De wetenschap legt zichzelf onder de loep en vaker dan 1 keer moeten we onszelf corrigeren om zo verder te vorderen met ontwikkelingen en ideeën. We blijven niet vastzitten op een 2000 jaar vastgeroest verschijnsel. En dat is iets wat je nooit wil en zult aannemen waarschijnlijk. Dat is omdat je oogkleppen op hebt.

Ik ben best bereid religie aan te nemen, maar lever eerst maar eens logische, rationalistische en empiristische bewijzen.
Dan praten wij weer verder.

Verder verwijs ik je anders naar de topic 'Schepsels van God of...'.

Probeer het maar te weerleggen, met logica en zonder cirkelredeneringen a.u.b.

De wetenschap zegt (tenzij er sluitend bewijs is, wat er vaak genoeg is) zoals iets zou kunnen zijn, mits er aanwijzingen/bewijzen(1 enkel bewijs is dan ook niet voldoende) zijn die in die richting wijzen, zo niet, dan moet je maar je theorie onderzoeken. En als je uiteindelijk duidelijke voor iedereen traceerbare bewijzen hebt, dan ben je al een stap in de goede richting. Religie stelt zoals iets is en is dus simpelweg subjectief(het kan zijn bevindingen in geen enkele manier ondersteunen zonder terug te vallen op subjectiviteit en cirkelrederingen) en wetenschap objectief(niet in absolute zin van het woord...duh! )

Groetjes
Ben(die zo weer gaat lezen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)

Laatst gewijzigd op 11-04-2002 om 22:08.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 06:16
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
hmm ja op mijn (montessori-)basisschool werden alle geloven wel gelijk behandeld... neerbuigend. "..Ja en dit geloven die mensen dus (en je ziet de leraar erachteraan denk-zeggen "Laat die stumpers maar").
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 11:02
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Ben, als we het hebben over religie of geloof of spiritualiteit hebben we het niet altjid over die Bijbel. waarom haal je altijd het christendom erbij?
ik vind het verhaal van de bijbelse god die ons op de dag des oordeels oordeelt en zegt dat we naar de hel of het paradijs gaan ook een ongeloofwaardig sprookje maar er zijn meer geloven dan alleen die.

Boeddhisme bijvoorbeeld, de godloze religie die imho heel wat logischer/waarschijnlijker klinkt dan het christendom.

en New Age tegenwoordig houd ook van alles in.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 11:32
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Ben, als we het hebben over religie of geloof of spiritualiteit hebben we het niet altjid over die Bijbel. waarom haal je altijd het christendom erbij?
ik vind het verhaal van de bijbelse god die ons op de dag des oordeels oordeelt en zegt dat we naar de hel of het paradijs gaan ook een ongeloofwaardig sprookje maar er zijn meer geloven dan alleen die.

Boeddhisme bijvoorbeeld, de godloze religie die imho heel wat logischer/waarschijnlijker klinkt dan het christendom.

en New Age tegenwoordig houd ook van alles in.
Omdat het christendom en het katholicisme het meest voorkomt en het oudst is.

Daarnaast is de New age van tegenwoordig niks meer dan commerciële onzin. Allemaal leuke verhaaltjes, die wederom nergens op gebaseerd zijn.

Leuke manier van geld verdienen inderdaad.

Het boedisme vind ik positief tot op zekere hoogte, maar ook dat is niks meer dan een verklaring uit de Prehistorie voor dingen die we destijds niet begrepen.

Groetjes
Ben(die dan ook de boodschap van boedisme als een metafoor ziet
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 12:57
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Daarnaast is de New age van tegenwoordig niks meer dan commerciële onzin. Allemaal leuke verhaaltjes, die wederom nergens op gebaseerd zijn.

Leuke manier van geld verdienen inderdaad.
Inderdaad, het meeste ervan is pure geldklopperij...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 13:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Wie heeft er nu ooit beweerd dat een atheist per defenitie objectief is? Niemand is objectief, ook een atheist niet.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 13:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
Wie heeft er nu ooit beweerd dat een atheist per defenitie objectief is? Niemand is objectief, ook een atheist niet.
Ze heeft van die ongenaunceerde uitspraken.

Met objectief bedoel ik zo objectief mogelijk. Absolute objectiviteit bestaat inderdaad niet. En als men mijn stukken wat vaker of beter leest dan kan men toch echt niet ontdekken dat ik het over absolute objecitiviteit heb.

Maar ja, dat kan ik wel duizend keer zeggen en dan willen ze het nog niet aanemen.

Wetenschap is simpelweg objectiever om de boven duidelijk gemaakte redenen. Het uitgangspunt is simpelweg beter en het komt tenminste met logische bewijsvoering.

Groetjes
Ben(die toch echt zo duidelijk mogelijk overkomt
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 14:16
wyner
wyner is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:


Omdat het christendom en het katholicisme het meest voorkomt en het oudst is.
Zou toch zweren dat het Boeddhisme (of de Islam?) een groter aantal volgelingen heeft, en is Christendom echt het "eerste" geloof (dat nu nog bestaat?)

Ovgs lijken de "Bijbelse" verklaringen zoals je die geeft niet direct de wetenschappelijke verklaringen tegen te spreken...

...Maar sommige uitgesproken geestelijken doen dat wel.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:33
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
wyner schreef:


Zou toch zweren dat het Boeddhisme (of de Islam?) een groter aantal volgelingen heeft, en is Christendom echt het "eerste" geloof (dat nu nog bestaat?)
Ik denk dat hij het grootste geloof in Nederland bedoelde...toch?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
wyner schreef:


Zou toch zweren dat het Boeddhisme (of de Islam?) een groter aantal volgelingen heeft, en is Christendom echt het "eerste" geloof (dat nu nog bestaat?)

Ovgs lijken de "Bijbelse" verklaringen zoals je die geeft niet direct de wetenschappelijke verklaringen tegen te spreken...

...Maar sommige uitgesproken geestelijken doen dat wel.

Ik heb het dan ook over de westerse wereld.

Door ontwikkelingen in het Vedische tijdperk(1500 tot 500 voor Christus ongeveer in India) en de ontwikkeling van boedisme en dergelijke wijsbegeerlijke en religeuze groeperingen vroeger ontbrak het motief tot de ontwikkeling van een empiritische wetenschap.

De waarheid dient volgens hen dan ook gevonden te worden in jezelf Âtman(is geen duidelijke vertaling voor, maar betekent zoiets als een ziel) en niet daarbuiten Mayâ(de buitenwereld is illusie)

De meeste bijbelse verklaringen zijn van een (2000 jaar te oud) moraals-gehalte en dus voor iedereen persoonlijk op te vatten hetzij het je wordt opgedrongen van jongs af aan.

Anderzijds zijn er wel degelijk tegenstrijdigheden in de bijbel die gezond verstand toch echt tegen spreken hoor.

Groetjes
Ben(die het dan ook als een uit de hand gelopen cultuursphenomeen ziet
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 15:45
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
wyner schreef:


Zou toch zweren dat het Boeddhisme (of de Islam?) een groter aantal volgelingen heeft, en is Christendom echt het "eerste" geloof (dat nu nog bestaat?)

De Islam heeft naar alle waarschijnlijkheid de meeste volgelingen in de wereld. Het aantal Boeddhisten zit zo rond de 400 miljoen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 17:15
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Boedisme is volgens mij meer een levensovertuiging dan een religie. Een religie werkt met velerlei dogma's. Dogma's zijn gebaseerd op niks wetenschappelijks.
Somige levensovertuigingen zijn gemakkelijk te combineren met de wetenschap (vooral als je gelooft in zinnen met werkwoorden )
Verder slaat het nergens op dat de religie met de meeste aanhangers ook de enige juiste religie is, simpelweg omdat religie een opgedrongen mening is.
Verder vind ik New age zielig, het is voor verwende mensen die ineens spititueel winnen gaan doen omdat het zo interresant is

Ik denk soms weleens dat er een alwetende is ipv een almachtige.

REIE
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
REIE schreef:
Boedisme is volgens mij meer een levensovertuiging dan een religie. Een religie werkt met velerlei dogma's. Dogma's zijn gebaseerd op niks wetenschappelijks.
Somige levensovertuigingen zijn gemakkelijk te combineren met de wetenschap (vooral als je gelooft in zinnen met werkwoorden )
Verder slaat het nergens op dat de religie met de meeste aanhangers ook de enige juiste religie is, simpelweg omdat religie een opgedrongen mening is.
Verder vind ik New age zielig, het is voor verwende mensen die ineens spititueel winnen gaan doen omdat het zo interresant is

Ik denk soms weleens dat er een alwetende is ipv een almachtige.

REIE
Het is wel een religie, maar geen religie in westerse zin van het woord.

Het is een atheïstische godsdienst, hoe paradoxaal dat ook mag klinken.

Een religie is een geloofsleer/geloofsovertuiging, en daar is ook sprake van bij Boedisme al geloven zij niet in een persoonlijke God.

Groetjes
Ben(die net de indische wijsbegeerte heeft gehad in zijn boek over de Geschiedenis van de Filosofie
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:18
Uhmpra
Uhmpra is offline
de tweedeling tussen atheist en objectief menen te zijn en gelovig en wetende dat objectieviteit niet bestaat, vind ik nogal vreemd, denk niet echt dat ie zomaar te leggen is
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:20
Verwijderd
Atheïst en objectief is een verband wat helemaal niet vanzelfsprekend is. Er zijn atheïsten die verre van objectief oordelen en er zijn gelovigen die heel objectief kunnen oordelen.

Objectief hier natuurlijk binnen de bandbreedte van de subjectieve eigenschappen die ze door geboorte en omgeving hebben meegekregen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-04-2002, 18:45
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
de tweedeling tussen atheist en objectief menen te zijn en gelovig en wetende dat objectieviteit niet bestaat, vind ik nogal vreemd, denk niet echt dat ie zomaar te leggen is

wat schrijf ik hier nu weer? es ff kijken
ik bedoel dus te zeggen dat ik het een vreemde tweedeling vind, die dus niet zomaar te leggen is (de tweedelingen aan atheist en objectief menend te zijn, aan de ene kant, en aan de andere kant de gelovige die weet dat objectiviteit niet bestaat)
was en ben het dus eens met nare man

ik zal volgende keer ff goed kijken wat ik nu geschreven heb, sorry
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 18:59
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
De Islam heeft naar alle waarschijnlijkheid de meeste volgelingen in de wereld. Het aantal Boeddhisten zit zo rond de 400 miljoen.
christenen 2 miljard
moslims 1,2 miljard

ze moeten nog wat inhalen dus...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 19:06
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Overigens beschouw ik mijzelf niet als in eerste instantie Atheïst.

Ik ben wetenschappelijk ingesteld.

En wil in mijn zoektocht bevindingen ondersteunen met gegevens en bewijzen in mijn zoektocht naar de verklaring der dingen.

Ik ga mij niet richten op een boekje 2000 jaar geleden geschreven.

Ik zoek naar verifieerbare feiten.

Geen persoonlijke opvattingen.

Ik zoek naar logische antwoorden zoals het zou kunnen zijn, en hoop het te kunnen bewijzen door middel van onderzoek.

Ik zeg niet zoals het is, aan de hand van subjectiviteit en cirkelredeneringen.

Groetjes
Ben(die de discussie van uitganspunten van wetenschap en religie belangrijker vind dan de ongenaunceerde bewering als 'absolute objectiviteit'
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)

Laatst gewijzigd op 12-04-2002 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 10:08
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Het boedisme vind ik positief tot op zekere hoogte, maar ook dat is niks meer dan een verklaring uit de Prehistorie voor dingen die we destijds niet begrepen.
Ben, hier moet ik toch even op reageren... Het boeddhisme is in eerste instantie niet zozeer een geloof, maar een levenswijze. Het boeddhisme heeft helemaal niet de pretentie de waarheid in pacht te hebben, alleen een hand die in de goede richting wijst. De Boeddha heeft in zijn geschriften gezegd dat je zijn uitspraken moet controleren en slechts "geloven" als ze voor je aannemelijk zijn (bijv. door onderzoek). Meditatie, de levensrichtlijnen, e.d. zijn gewoon een manier om je leven waardevol te maken.

Een hoop esoterische zooi is er pas in de loop van de tijd bijgekomen, o.a. van de bon religie in Tibet, oude tantragewoontes uit India, enz. Daarom geloven Tibetaanse boeddhisten ook in "slechte stenen" die je moet begraven, enz. In de meest pure vorm van het boedhisme kom je dit niet tegen, alleen meditatiemethoden e.d.

Wat new-age betreft ben ik het je helemaal met je eens commercieele crap. Er bestaat geen ultieme waarheid, leef gewoon je leven als een goed persoon...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 11:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Ben, hier moet ik toch even op reageren... Het boeddhisme is in eerste instantie niet zozeer een geloof, maar een levenswijze. Het boeddhisme heeft helemaal niet de pretentie de waarheid in pacht te hebben, alleen een hand die in de goede richting wijst. De Boeddha heeft in zijn geschriften gezegd dat je zijn uitspraken moet controleren en slechts "geloven" als ze voor je aannemelijk zijn (bijv. door onderzoek). Meditatie, de levensrichtlijnen, e.d. zijn gewoon een manier om je leven waardevol te maken.

Een hoop esoterische zooi is er pas in de loop van de tijd bijgekomen, o.a. van de bon religie in Tibet, oude tantragewoontes uit India, enz. Daarom geloven Tibetaanse boeddhisten ook in "slechte stenen" die je moet begraven, enz. In de meest pure vorm van het boedhisme kom je dit niet tegen, alleen meditatiemethoden e.d.

Wat new-age betreft ben ik het je helemaal met je eens commercieele crap. Er bestaat geen ultieme waarheid, leef gewoon je leven als een goed persoon...
Het is een geloofsleer, je moet dan ook even de westerse definitie van Godsdienst en religie vergeten, en het begrip in een breder perspectief beschouwen.

Er is geloof en vertrouwen nodig in de levenswijze onderricht door boedha, in zovere mate is het wel degelijk een geloofsleer/religie. Je zou het inderdaad ook een levenswijze kunnen noemen.

Groetjes
Ben(die net wakker is
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)

Laatst gewijzigd op 13-04-2002 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 15:06
Verwijderd
Tjonge, zoveel generalisaties in één L&R topic ben ik niet gewend...

Als je iedereen nou op zijn eigen manier (niet) laat geloven, is iedereen toch blij??
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 15:06
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
mitsj schreef:

christenen 2 miljard
moslims 1,2 miljard

ze moeten nog wat inhalen dus...
Komt die oen weer.

Verpest deze topic nou niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2002, 16:07
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Komt die oen weer.
komt tie weer met zn beledigingen.

Citaat:
Verpest deze topic nou niet.
Verpest ik de topic door met getallen te komen ?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:18
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
mitsj schreef:

komt tie weer met zn beledigingen.

De waarheid kan soms bitter aankomen.


Citaat:
mitsj schreef:
Verpest ik de topic door met getallen te komen ?
Als je geen inhoud aan de discussie kunt toevoegen en met wat onbetrouwbare cijfers gaat rondgooien om zo een ruzie uit te lokken, dan verpest je de topic voor andere mensen die WEL serieus een bijdrage willen leveren in deze topic.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:25
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
De waarheid kan soms bitter aankomen.
veel plezier in de hel

Citaat:
Als je geen inhoud aan de discussie kunt toevoegen en met wat onbetrouwbare cijfers gaat rondgooien om zo een ruzie uit te lokken, dan verpest je de topic voor andere mensen die WEL serieus een bijdrage willen leveren in deze topic.
bwaha , onbetrouwbaar , jij begint met de belachelijke uitspraak dat de islam de meeste aanhangers heeft zonder een bron.

http://www.religioustolerance.org/growth_isl_chr.htm

kijk daar maar eens na ... elke onderzoek laat zien dat er meer christenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 17:39
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
mitsj schreef:

veel plezier in de hel

Hoe kun je nou islamitische taal uitslaan, als je zelf niet in een hel gelooft


Citaat:
mitsj schreef:
bwaha , onbetrouwbaar , jij begint met de belachelijke uitspraak dat de islam de meeste aanhangers heeft zonder een bron.

Ik uitte een vermoeden. Daarom zei ik ook naar alle waarschijnlijkheid. Jij bent vrij om een bron te geven, die jou gelijk geeft.
Ik heb zo ook mijn bedenkingen over het aantal Christenen. Worden westerse mensen die in een God geloven, maar die niet in de Bijbel geloven tot de Christenen gerekend? Ik denk het wel, anders zou je niet met een belachelijk cijfer als 2 miljard komen. Mijn indruk is dat het aantal praktiserende moslims het aantal praktiserende Christenen ver achter zich laat. Als ik de situatie in Nederland bekijkt zijn de meeste kerken uitgestorven en lopen ze leeg. Moskeeen daarentegen komen als paddestoelen uit de grond ( om even in de taal van de anti-islamieten te spreken) en de bestaande zijn vaak overvol. Ook in Centraal-Azie en Amerika is het aantal moskeeen de laatste jaren snel omhoog geschoten.




Citaat:
mitsj schreef:
http://www.religioustolerance.org/growth_isl_chr.htm

kijk daar maar eens na ... elke onderzoek laat zien dat er meer christenen zijn.


Volgens de link die jij gaf ,die zich voornamelijk op Christelijke bronnen baseert:

Estimates of the total number of Muslims range from 0.7 to 1.2 billion worldwide and 3 to 6 million in the U.S. About 20% of all people on earth follow Islam. The religion is in a period of rapid growth.

The growth rate of Islam, according to the U.S. Center for World Mission, at 2.9% is higher than the 2.6% growth rate of the world's population. Thus, the percentage of Muslims in the world is growing on the order of 0.6% per year.

Barrett & Johnson's estimated in an article in the International Bulletin of Missionary Research that the number of Muslims would grow from 1.22 billion in the year 2000 to 1.89 billion by 2025.

Author Samuel Huntington predicts that "Muslims in the world will continue to increase dramatically, amounting to 20 percent of the world's population about the turn of the [21st] century, surpassing the number of Christians some years later..."

Author Samuel Huntington predicts that Islam will overtake Christianity early in the 21st century. By the year 2025, Islam will have 5% more adherents than will Christianity.
The U.S. Center for World Mission estimated in 1997 that Christianity's total number of adherents is growing at about 2.3% annually. This is approximately equal to the growth rate of the world's population. Islam is growing faster: about 2.9% and is thus increasing its market share. At this rate, Islam would surpass Christianity as the world's main religion by 2023 CE.


http://www.alislam.or.id/informasi/
Volgens een islamitische bron:

World Muslim Population


World Muslims...............................1,482,596,925 (1996)
Muslims in Asia..............................1,022,692,000 (1996)
Muslims in Africa...............................426,282,000 (1996)
Total World population.....................5,771,939,007 (1996)
% of Muslims................................................26% (1996)
Islam annual growth rate (94-95)......6.40% (from U.N.)

Christianity growth rate (94-95)......1.46% (from U.N.)

World Muslim population (1998)........1,678,442,000

World Muslim population (Projected in 2000)........1,902,095,000

Growth of Islam:

North America (1989-1998)....................25%
Africa................................................2.15%
Asia................................................12.57%
Europe..........................................142.35%
Latin America....................................4.73%
Australia........................................257.01%
Among every four humans in the world, one of them is a Muslim. Muslims have increased by over 235 percent in the last fifty years upto nearly 1.6 billion.

By comparison,
Christians have increased by only 47 percent.
Hinduism, 117 percent and Buddhism by 63 percent.
Islam is the second largest religious group in France, Great Britain and the US (Muslims in the US are ten million and Jews are six million)

Source: Community News and views Vol 8 No. 5 ISSN 1067-5523

In een artikel van Elsevier, dat de CIA factbook citeerde, las ik laatst dat de christenen wereldwijd afnemen. Dat wordt in jouw bron o.a door de christelijke missionaris John Gary tegengesproken. Hij komt wel met een hele belachelijke bewering en wel deze:"In no probable statistical scenario reaching out to the year 2200, does Islam surpass Christianity in absolute number of adherents."

Goed, ik geef jou het voordeel van de twijfel, dat er momenteel meer Christenen zijn. Zo jij, lekker blij.
Maar dat er, uitgaande dat de Islam op de tweede plaatst staat, in de nabije toekomst de Islam wereldgodsdienst nummer een wordt, dat staat zeer zeker vast. Dat wordt door islamitische, onafhankelijke en christelijke bronnen bevestigd.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 20:34
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Hoe kun je nou islamitische taal uitslaan, als je zelf niet in een hel gelooft
Jij gelooft er toch in?

Citaat:
Goed, ik geef jou het voordeel van de twijfel, dat er momenteel meer Christenen zijn. Zo jij, lekker blij.
bedankt

Citaat:
Maar dat er, uitgaande dat de Islam op de tweede plaatst staat, in de nabije toekomst de Islam wereldgodsdienst nummer een wordt, dat staat zeer zeker vast.
christendom neemt niet echt af (vooral door Z-Amerika), groei cijfer wordt alleen wel minder.
Groei cijfer van anatal moslims wordt groter want die krijgen nou eenmaal meer kinderen , das het nadeel van derde wereld landen .
Dus ja , misschien worden ze nog weleens de grootste , maar ik ben bang voor jouw dat uiteindelijk , als elk land welvaart kent dan zal net zoals in de westerse wereld het aantal religieusen drastisch afnemen.
Eerst zullen de agnosten de grootste groep zijn , en misschien daarna de atheisten ... maar dat denk ik niet.
De uiteindelijk wereldbevolking zal 99% agnost worden.
Over een jaar of 2000 denk ik.

Hier heb ik nog een interessante link :
http://www.religioustolerance.org/worldrel.htm
(getallen hebben ze uit : J.W. Wright, Editor, "The Universal Almanac, 1996", Andrews & McMeel, Kansas City.)

Leuk om te zien dat er evenveel agnosten+atheisten zijn als moslims.

Laatst gewijzigd op 13-04-2002 om 21:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.