Oud 06-09-2011, 08:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
ik heb eindelijk weer eens iets af of zo voelt het tenminste!


BEWUSTZIJN

In een droom
was het water in mijn navel
de bron van de boom
en ik had takken als rafelranden
en vingers als knoppen
vastgeklemd
maar opengebarsten
toen het lente werd.

En de restlucht zoog zich uit mijn longen
en mijn nieren dreven, ingebed in bloed,
steeds verder weg van mij,
en ik zag
hoe eenzaam ze waren
en glibberig. Twee lege organen.

En mijn baarmoeder verdronk
in uitgestelde ongesteldheden; ik had
te lang gewacht,
toen mijn darmen openwaaiden,
ik had teveel verwacht, zag hoe ze vervlogen.

En met de wetenschap ontdaan te zijn
van alles wat ik was, bleek mijn ik
slechts
een utopie van mijn hersenkwab.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen

Laatst gewijzigd op 07-09-2011 om 22:04. Reden: éénnalaatste strofe over het hart weggehaald
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2011, 10:57
Noinin
Avatar van Noinin
Noinin is offline
Ik vind hem erg sterk. Je taalgebruik is prettig en het loopt prima. Je begint lekker psychedelisch en dat grijpt de aandacht. Het enige waar ik problemen mee heb is:

mijn hart / zich ontrukte aan de duisternis van mijn borstkas.

Het valt uit de toon met de rest van je verwoordingen, wat origineel en direct is, terwijl dit bijna melodramatisch is. Ik weet zeker dat je daar wel wat beters voor kan verzinnen
__________________
I was working on the proof of one of my poems all the morning, and took out a comma.
In the afternoon I put it back again. - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 16:51
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik kan het deel gewoon weglaten, denk ik zo. Ik vond mijn opsommingen stiekem toch een beetje te veel worden, maar ik had nog niets bedacht over dat het hart-deel misschien wat cliché/dramatisch is. Dan krijg je gewoon:

Spoiler


Spoiler, want anders is het weer zo'n lap tekst die je helemaal voorbij moet scrollen.

En dank je wel voor je commentaar!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 21:48
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik vind dat hart-stukje ook niet echt in je gedicht passen. Misschien gewoon die een na laatste strofe helemaal weglaten (oh, hihi, ik lees nu pas je eigen tweede opmerking, ik zeg doen!)? En oja, ik begon met lezen en die eerste strofe vond ik lijken op zo'n gedicht van iemand die voor het eerst schrijft, maar ik had het nog niet gelezen. Toen ik las, vond ik het tof, het is voor mijn idee iets heel anders dan wat je normaal schrijft en ik moest ook even wennen aan de 'horror'stijl die je gebruikt. Horror is het slechte woord, maar ik weet niet welk woord ik wel moet gebruiken. Nouja, misschien snap je het. Ik vind het over het algemeen wel geslaagd.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 22:03
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Je bedoelt dat je de opmaak beginnelingenopmaak vond? Of is het niet de opmaak maar iets anders?

En dan voer ik dat met dat hart definitief door.

En ik vind het stiekem leuk om af en toe heel gruwelijk te zijn in mijn gedichten. Dat je eerst denkt GADVERDAMME en dan toch terug moet kijken. Zoiets. Of gewoon omdat ik zulke gedichten aankan terwijl ik bij niet-horrorfilms af en toe al angstig wegkruip en dat ik dan met mijn gedichten een beetje wraak kan nemen op de mensen die horrorfilms wel aankunnen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 08-09-2011, 00:00
Noinin
Avatar van Noinin
Noinin is offline
horror
__________________
I was working on the proof of one of my poems all the morning, and took out a comma.
In the afternoon I put it back again. - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 13:51
ZitriN
ZitriN is offline
Ik kan dit waarderen! Vind eerste en laatste strofe wat betreft woordgebruik en betekenis beter dan de andere twee. Laatste strofe vind ik erg leuk! Kan ook komen omdat ik nu met mijn minor psychology net bezig ben met dit soort denkbeelden (dualisme en materialisme).
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 15:47
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Je bedoelt dat je de opmaak beginnelingenopmaak vond? Of is het niet de opmaak maar iets anders?
Hier moest ik nog op reageren Nee, nou, het kwam meer op mij over als zinnetjes die gewoon random aan elkaar waren geplakt. Maar toen ik het las dus niet meer
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 20:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik kan dit waarderen! Vind eerste en laatste strofe wat betreft woordgebruik en betekenis beter dan de andere twee. Laatste strofe vind ik erg leuk! Kan ook komen omdat ik nu met mijn minor psychology net bezig ben met dit soort denkbeelden (dualisme en materialisme).
Ik wist niet eens dat ik in mijn gedicht bezig was met dualisme en materialisme! Nou ja, ik ben niet zo goed bekend met de term dualisme, maar ik vermoed dat je doelt op het 'wat ben 'ik' in mijn lichaam' oid. Of hoe je het precies moet verwoorden.

En dankjewel!

Citaat:
Hier moest ik nog op reageren Nee, nou, het kwam meer op mij over als zinnetjes die gewoon random aan elkaar waren geplakt. Maar toen ik het las dus niet meer
Hmm. En wat nu als ik de opmaak radicaal omgooi? Bijvoorbeeld:


Bewustzijn

In een droom was het water in mijn navel, de bron van de boom.
Ik had takken als rafelranden, en vingers als knoppen:
vastgeklemd, maar opengebarsten toen het lente werd.

De restlucht zoog zich uit mijn longen, mijn nieren dreven,
ingebed in bloed, steeds verder weg van mij:
ik zag hoe eenzaam ze waren, en glibberig. Twee lege organen.
En mijn baarmoeder verdronk in uitgestelde ongesteldheden,
ik had te lang gewacht, toen mijn darmen openwaaiden,
ik had teveel verwacht, zag hoe ze vervlogen.

En met de wetenschap ontdaan te zijn van alles wat ik was,
bleek mijn ik slechts een utopie
van mijn hersenkwab.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 21:49
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik heb eerst gekeken en het keek heel anders. Ik heb het gelezen en het las heel anders. Veel liever en normaler. Niet zo horror-ig. De eerste opmaak paste beter bij je gedicht.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2011, 22:11
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het wel altijd typisch hoe opmaken zoiets kunnen doen voor je gedicht. Ik moest zelfs een paar keer 'en' weghalen omdat het ineens niet meer paste. Eigenlijk zou ik daar meer mee moeten experimenteren. /algemene mededeling
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is het Bewustzijn?
Blitzkrieg Bop
93 27-07-2004 16:55
Levensbeschouwing & Filosofie Verschijnen wij in Bewustzijn, of Bewustzijn in ons?
Riconoscente
4 08-11-2003 04:44
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie van Bewustzijn
Riconoscente
32 22-06-2003 21:01
Levensbeschouwing & Filosofie Het bewustzijn = ???
Artemis
36 08-12-2002 22:15
Levensbeschouwing & Filosofie Bewustzijn
^AmArU^
17 08-03-2002 13:23
Levensbeschouwing & Filosofie bewUstzijn...
Floef
18 08-03-2002 12:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.