Oud 23-05-2005, 22:36
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Ik post dit voor mijn vriend, die problemen met zijn baas heeft maar niet actief is op dit forum.

Mijn vriend is sinds vanaf 8 april werkzaam bij een bedrijf. Hij heeft daar natuurlijk een contract gekregen en ondertekend.
De laatste tijd zijn er nogal wat problemen tussen hem en zijn baas. Mijn vriend kreeg oa niet op tijd betaald en andere werknemers moeten nog salaris van 2 maanden krijgen.
Mijn vriend is over een aantal zaken gaan praten met de baas wat op een enorme ruzie uitliep, hij heeft gedreigd hem te ontslaan en hem een slechte reputatie op zijn cv te bezorgen(?)
Hij wilde een advocaat bellen en al, terwijl mijn vriend nergens voor "gepakt" zou kunnen worden, hij heeft immers niks fout gedaan! In deze ruzie heeft de baas de kopie van het contract afgepakt en gezegd dat mijn vriend een ander contract zou krijgen. ( Mijn vriend heeft de kopie teruggevraagd omdat hij zonder deze kopie nergens staat, maar heeft hem niet teruggekregen)

Mijn vriend werk 32 uur per week en volgens zijn baas zou hij per meer uren in de week niet meer betaald krijgen?( dit klopt toch niet? )
Verder is hij ook niet verzekerd door zijn baas wat eigenlijk wel zou moeten.

Mijn vriend weet absoluut niet wat hij moet doen. HIj is enorm geschrokken door de dreiging met een advocaat en een slechte reputatie. Hij wil graag stappen ondernemen en dit oplossen! maar zonder contract heeft hij waarschijnlijk al een probleem.

Weet iemand wat voor stappen er ondernomen kunnen worden en of de baas inderdaad fout is?

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 23:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2005, 22:57
vrijgezel
Avatar van vrijgezel
vrijgezel is offline
Je hebt van die instanties die dat soort bedrijven in de gaten houden... klop daar eens bij aan...
__________________
...............................................................................................................
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:00
MB
Avatar van MB
MB is offline
Sowieso een beetje dom van je vriend dat hij met de enigste kopie die hij blijkbaar heeft van zijn contract naar zijn baas gaat om ruzie te maken

En die baas is een achterlijke mongool en volgens mij mag hij dat helemaal niet doen
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:05
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 23-05-2005 @ 23:00 :
Sowieso een beetje dom van je vriend dat hij met de enigste kopie die hij blijkbaar heeft van zijn contract naar zijn baas gaat om ruzie te maken

En die baas is een achterlijke mongool en volgens mij mag hij dat helemaal niet doen
Mijn vriend had het contract bij omdat het salaris wat hij had gekregen niet klopte met wat op het contract stond. Natuurlijk is het een beetje dom het te laten afpakken maar goed hij kon er in zekere zin niks aan doen omdat hij het niet meer terugkreeg.

@vrijgezel: We willen ook naar zo'n instantie maar weten niet precies welke, en we wilden graag weten of daarbij de kopie van het contract nodig was.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:11
Joenes
Avatar van Joenes
Joenes is offline
Dat gedreig met een slechte repuatatie op je vriend zijn cv is allemaal maar loos gedreig. Daar kan zijn baas echt niets aan doen. Ik denk dat je vriend niet eens meer bij dat bedrijf zou moeten willen werken.
__________________
Elke minuut die je je drukt maakt over het verleden gaat af van je toekomst
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:13
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Joenes schreef op 23-05-2005 @ 23:11 :
Dat gedreig met een slechte repuatatie op je vriend zijn cv is allemaal maar loos gedreig. Daar kan zijn baas echt niets aan doen. Ik denk dat je vriend niet eens meer bij dat bedrijf zou moeten willen werken.
Dat is mijn fout en heb ik niet duidelijk in mijn verhaal gezet Hij wil ook weg maar moet nog 1 maand en 1 week doorwerken terwijl voor hem de maat gewoon vol is. Ook denkt hij niet meer betaald te krijgen omdat die kopie is afgepakt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:37
Joenes
Avatar van Joenes
Joenes is offline
Ookal is die kopie afgepakt, dan moet je vriend nog steeds doorbetaald worden. Is je vriend lid van een vakbond waar hij misschien wat advies kan krijgen?
__________________
Elke minuut die je je drukt maakt over het verleden gaat af van je toekomst
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:43
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Joenes schreef op 23-05-2005 @ 23:37 :
Ookal is die kopie afgepakt, dan moet je vriend nog steeds doorbetaald worden. Is je vriend lid van een vakbond waar hij misschien wat advies kan krijgen?
Nee hij is geen lid van de vakbond, helaas
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:54
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ALS hij een proeftijd heeft (en dat denk ik toch echt wel) dan hoeft hij in princiepe per direct niet meer te komen, als hij dat niet wilt. Een slechte reputatie op je CV nah nee hoor je bepaald zelf of je dat bedrijf op je CV zet ;-)

Ga gewoon per direct er niet meer heen en als het om een gering bedrag gaat laat dat dan ook zitten. Ik raad hem aan niet meer te komen en evt geld na te vorderen via de rechter. Die gast waar hij voor werkt is iig een achterlijk mongool.
Je baas zal wanneer hij dat wil een contract moeten hebben om je vriend aan te klachen dat kan je vriend dan weer aanpakken om zijn vordering duidelijk te maken.

duidelijk?
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 23:56
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Even wachten tot nare man dit topic leest en je bent zo van je problemen af.

Het punt over het CV is gelul, de advocaat ook, het gaat er dus eigenlijk alleen maar om hoe je vriend nog het geld kan krijgen voor de uren waar hij al voor heeft gewerkt. Is hij enigzins belangrijk voor het bedrijf, dat die baas niet zomaar een vervanger klaar heeft staan als hij per direct stopt? Dan kan hij daarmee dreigen en zeggen dat hij alleen zijn opzegtermijn naleeft als hij eerst z'n achterstallig loon krijgt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 00:02
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 23-05-2005 @ 23:56 :
Even wachten tot nare man dit topic leest en je bent zo van je problemen af.

Het punt over het CV is gelul, de advocaat ook, het gaat er dus eigenlijk alleen maar om hoe je vriend nog het geld kan krijgen voor de uren waar hij al voor heeft gewerkt. Is hij enigzins belangrijk voor het bedrijf, dat die baas niet zomaar een vervanger klaar heeft staan als hij per direct stopt? Dan kan hij daarmee dreigen en zeggen dat hij alleen zijn opzegtermijn naleeft als hij eerst z'n achterstallig loon krijgt.
Zijn functie is niet erg hoog maar ze hebben hem wel nodig. Dat van die cv was nogal onduidelijk, hij zou een verklaring van wangedrag moeten tekenen? wat daarna bij elke andere sollicitatie tegen hem zou werken...

@ikbenschipper1: het gaat om honderden euro's teveel om te laten zitten!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 00:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
*amalia* schreef op 24-05-2005 @ 00:02 :
Zijn functie is niet erg hoog maar ze hebben hem wel nodig. Dat van die cv was nogal onduidelijk, hij zou een verklaring van wangedrag moeten tekenen? wat daarna bij elke andere sollicitatie tegen hem zou werken...

@ikbenschipper1: het gaat om honderden euro's teveel om te laten zitten!
hahahaha dat is idd wel erg veel
ALS HIJ ZIJN WERK BIJ DAT BEDRIJF NIET OP ZIJN CV ZET ISER ZOWIEZO NIKS AAN DE HAND. Een CV bouw je tenslotte nog altijd zelf in elkaar.
Een verklaring van wangedrag zou ik nooit tekenen dan zou ik gewoon niet terug komen.
Als hij zoals ik al zei nog in zijn proeftijd zit kan hij gewoon per direct niet meer komen, dan is het nog even zoeken naar een manier om ze geld te krijgen natuurlijk.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 00:13
Verwijderd
Ook hier is er eigenlijk maar één vraag waar alles mee begint: 'kun je het bewijzen'? Je staat nergens als je geen dingen kunt bewijzen. Daarom moet je ook áltijd van belangrijke documenten een kopie thuis in de la hebben liggen die je nooit ergens mee naar toe neemt. Zoals jouw vriend nu, is hij zijn enige bewijs van die arbeidsovereenkomst kwijt. Dat is natuurlijk ongelooflijk stom, want nu kan hij niks meer bewijzen.

Overigens, je hoeft niet bang te zijn voor de 'advocaat van de baas'. Ik zie niet in wat die baas zou kunnen doen, jouw vriend doet niets fout. Laat hem maar lekker schreeuwen, ik heb genoeg arbeidszaken meegemaakt waarin de baas dreigde met juridische stappen, maar als je het erop aan laat komen weten ze ineens van de prins geen kwaad meer. De vraag of hij wel/niet in een proeftijd zat - waarin hij dus feitelijk geen ontslagbescherming heeft - is een andere.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 07:09
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2005 @ 00:13 :
De vraag of hij wel/niet in een proeftijd zat - waarin hij dus feitelijk geen ontslagbescherming heeft - is een andere.
Maar dat zou toch inhouden als hij hier in zit dat ook hij zonder opgaaf van reden per direct kan stoppen bij deze baas?
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 24-05-2005 @ 07:09 :
Maar dat zou toch inhouden als hij hier in zit dat ook hij zonder opgaaf van reden per direct kan stoppen bij deze baas?
Nou, als ik dit zo hoor geeft die werkgever die jongen sowieso al een dringende reden om meteen te stoppen met werken. Dat kan ook. Onverwijlde pzegging wegens een dringende reden wordt vaak alleen gezien als ontslag op staande voet, maar de werkgever kan zich evengoed misdragen zodat de werknemer per direct wil stoppen.

Als-ie in een proeftijd zit kan hij inderdaad sowieso zonder énige opgave van redenen stoppen maar ook als hij niet (meer) in een proeftijd zit zou ik dit al zo ernstig vinden dat ik me zou afvragen of ik er nog wel zou willen werken. Maar ook overigens, een werknemer wordt eigenlijk nooit schadeplichtig door afwezigheid, tenzij misschien daardoor de werkgever een enorm belangrijke klus niet af kan maken en zelf voor wanprestatie aansprakelijk is jegens een derde EN de werknemer met opzet wegbleef om die schade te veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 12:04
MB
Avatar van MB
MB is offline
Maar ik vind het wel erg raar dat die baas het contract afpakt. Kan jouw vriend niet een keer dat kantoortje binnen lopen en het terugpakken ofzo

Verder heb je geen contract nodig als je bijv. door afschrijvingen kan aantonen dat je regelmatig salaris kreeg gedurende een bepaalde periode, volgens mij. En hij heeft ook vast wel collega's die zijn verhaal kunnen beamen.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 12:11
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Lijkt me typisch een zaak voor..... De Rechtswinkel!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 12:11
noewkie
noewkie is offline
als ik jouw vriend was zou ik maar sne lid worden van een vakbond.
en ik zou als ik hem was naar personeels zaken gaan en daar een kopie van zn contract vragen en die 10 x kopieren ofzow.

maar goed sucses ermee en dat van dei vakbond zou ik echt doen FNV of CNV kost 2 euro per maand ofzow maar je hebt wel een soort bescherming.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2005, 15:08
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 24-05-2005 @ 12:04 :
Maar ik vind het wel erg raar dat die baas het contract afpakt. Kan jouw vriend niet een keer dat kantoortje binnen lopen en het terugpakken ofzo

Verder heb je geen contract nodig als je bijv. door afschrijvingen kan aantonen dat je regelmatig salaris kreeg gedurende een bepaalde periode, volgens mij. En hij heeft ook vast wel collega's die zijn verhaal kunnen beamen.
pff als ik dit allemaal zo hoor heeft die baas het redelijk slim aangepakt en mijn vriend nogal stom over zich heen laten lopen.
Hij is net over zijn proeftijd heen, en heeft het geld NIET overgeschreven gekregen via de bank. Zijn baas had een probleem met de bank en dus heeft hij een voorschot contant gegeven. Hij heeft wel een soort van salarisstrook gehad. Ik ben bang dat het heel moeilijke gaat worden zo. Naja wachten totdat hij klaar is met werken en afwachten hoe het vandaag is gegaan, en of hij die kopie al terug heeft
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 17:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
*amalia* schreef op 24-05-2005 @ 15:08 :
pff als ik dit allemaal zo hoor heeft die baas het redelijk slim aangepakt en mijn vriend nogal stom over zich heen laten lopen.
Hij is net over zijn proeftijd heen, en heeft het geld NIET overgeschreven gekregen via de bank. Zijn baas had een probleem met de bank en dus heeft hij een voorschot contant gegeven. Hij heeft wel een soort van salarisstrook gehad. Ik ben bang dat het heel moeilijke gaat worden zo. Naja wachten totdat hij klaar is met werken en afwachten hoe het vandaag is gegaan, en of hij die kopie al terug heeft
Als hij ijn kopie terug heeft dan is een rechtzaak een mogelijkheid aangezien daar het afgesproken loon in staat.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:05
Verwijderd
Die werkgevers ook altijd
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:11
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
hij ziet die kopie dus nooit van zijn leven meer terug de baas heeft hem samen met het origineel verscheurd ( ZEGT HIJ)
Omdat hij een fout had gemaakt, hij zou wel voor een nieuw contract zorgen. Maar dan zou dat contract maar 1 maand geldig zijn? Er klopt allemaal niks van!
Dus geen rechtzaak. Arbeidsinspectie er op afsturen? is dat misschien een idee?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 23:21
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
*amalia* schreef op 24-05-2005 @ 22:11 :
hij ziet die kopie dus nooit van zijn leven meer terug de baas heeft hem samen met het origineel verscheurd ( ZEGT HIJ)
Omdat hij een fout had gemaakt, hij zou wel voor een nieuw contract zorgen. Maar dan zou dat contract maar 1 maand geldig zijn? Er klopt allemaal niks van!
Dus geen rechtzaak. Arbeidsinspectie er op afsturen? is dat misschien een idee?
Wat dacht je van: Je salaris uitrekenen dit ongezien uit de ksasa pakken, en weg gaan en nooit meer terugkomen?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 23:24
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 24-05-2005 @ 23:21 :
Wat dacht je van: Je salaris uitrekenen dit ongezien uit de ksasa pakken, en weg gaan en nooit meer terugkomen?
of een paar mooie schoenen uitzoeken ofzo
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 18:50
MB
Avatar van MB
MB is offline
Nog vorderingen ofzo? Vind het nou wel interessant om te weten
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2005, 22:12
*amalia*
Avatar van *amalia*
*amalia* is offline
Hij heeft inmiddels geld gehad (drukke week door het mooie weer ) Nog geen nieuw contract maar goed. Hopen dat zijn laatste maandje ook netjes wordt uitbetaald!! Owja en al zijn collega's gaan er ook vandoor dus er is straks geen personeel meer over
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 14:28
Robjee
Robjee is offline
www.fnv.nl Lid worden en die baas ff met die luie reet van zn stoel af trappen. Hij MOET uitbetaald krijgen, ook voor die extra uren. Contract afgepakt maakt niet zo veel uit, deze is nog steeds geldig. Nieuw contract mag zomaar niet, moet in overeenstemming met die vriend. Ook ontslaan mag in dit geval niet zomaar.

Ik kan ook mijn oom navragen wat echt het slimste is om te doen, hij is jurist bij een adviesloket.

@Nareman: Er zijn in bijna alle gevallen 3 gezelfde contracten. 1 voor jezelf, 1 voor de baas en 1 voor de loondienst als ik mij niet vergis. Violà bewijs is terug

Laatst gewijzigd op 05-06-2005 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Robjee schreef op 05-06-2005 @ 14:28 :
@Nareman: Er zijn in bijna alle gevallen 3 gezelfde contracten. 1 voor jezelf, 1 voor de baas en 1 voor de loondienst als ik mij niet vergis. Violà bewijs is terug
Je wilt niet weten wat werkgevers in de praktijk allemaal proberen om van lastige werknemers af te komen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware MSN wilt niet installeren
Siemm
27 10-03-2009 21:36
Werk, Geld & Recht Probleem op werk?!
Diageo18
7 18-09-2008 17:18
Werk, Geld & Recht nieuwe baas, nieuwe regels?
Fantôme
47 18-05-2007 13:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Lid Hofstadgroep in Amsterdam opgepakt.
Hydrogen
67 28-07-2005 14:36
Games Probleempje met Neverwinter Nights
Obi Wan
8 08-08-2002 16:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.