Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2007, 16:55
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik zou graag jullie mening over deze stelling willen horen. Ben je het ermee eens of niet? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom denkt de gemiddelde burger dit dan?

Misschien kan iemand me uitleggen hoe het is geregeld met de ontslagregeling en salariëring van ambtenaren? M.a.w.: Hoe zeker is een ambtenaar van zijn baan?

Ik vind trouwens dat men niet kan spreken van 'de ambtenaar', dat maakt dit thema zo moeilijk.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2007, 17:09
Verwijderd
Verschillen tussen ambtenaren kunnen zo groot zijn als maar mogelijk is tussen 2 mensen, dus ik denk niet dat je kan zeggen dat ambtenaren lui zijn. Mensen zeggen dat omdat het vaak veel tijd en papier kost om dingen te regelen bij overheidsinstanties, en tja, dan lijkt het soms net alsof jij al het werk doet, en zij vervolgens lekker koffie gaan drinken ofzo...

Ik geloof dat ambtenaren heel zeker van hun baan zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 17:09
Verwijderd
Er werken relatief veel mensen parttime als ambtenaar, maar of je kan spreken van significant meer luie werknemers dan bij een gemiddeld ander bedrijf - ik denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 18:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het is een stereotype dat ontstaan is vanwege de moddervette secundaire arbeidsvoorwaarden en het feit dat het vrijwel een baan voor het leven is.

Maar ook voorbeelden bevestigen het stereotype. Ik ga naar het gemeentehuis om een simpel rijbewijs af te halen, en de baliemutsen lopen ruim 1,5 uur heen en weer om niets en hangen rustig koffieslurpend rond terwijl er niet eens meer stoelen over zijn om op te wachten. Zelfs het minste beetje fatsoen dat rondhangen elders te doen waar de mensen het niet zien gebeuren was klaarblijkelijk nog niet doorgedrongen.

Vader van een vriend werd geprivatiseerd in de groenvoorziening, maar had geen zin in harder werken. Vanwege afspraken kon het bedrijf hem echter niet ontslaan. Tegenwoordig geeft hij twee dagen per week 5 uur per dag een rondleiding, voor een salaris waar hij in zijn oude functie 36 uur voor moest werken.

Dat komt gezien de werkuren neer op een salarisverhoging van 260% bovenop zijn normale uurloon. En dan is er ophef over salarissen van managers die 50-60 uur in een week draaien...


Wie met zoiets geconfronteerd wordt kan vrijwel niet anders dan standaard negatief denken over ambtenaren. Dat hoewel er zeker hier en daar zullen zijn die gewoon goed werk leveren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 19:13
Verwijderd
Een tijdje geleden was daar ook gedoe over; ambtenaren zijn soms echt gewoon niet te ontslaan, ook al doen ze hun werk niet, de voorwaarden zijn zo gigantisch 'goed', dat het soms onmogelijk is iemand de zak te geven... Ja, de luilakken blijven zo wel lekker hangen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 21:16
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Tja, als je als ambtenaar vast benoemd bent kan je inderdaad niet zomaar ontslagen worden. In België is een vastbenoemde ambtenaar zo goed als zeker van zijn baan, en kan hij niet 'zomaar' ontslagen worden. Natuurlijk beantwoordt niet iedereen met zo'n statuut aan het luie stereotiepe beeld, maar ik heb echt geen argumentatie om dat stereotiepe beeld te ontkrachten. Vaak is het een hel om van overheidsdiensten iets gedaan te krijgen dat niet onmiddellijk binnen hun krappe functiebeschrijving past. Heel wat ambetenaren die in principe van 9 tot 5 moeten werken staan vanaf half vijf al rond hun jas te draaien. "Bel daar morgen nog maar eens voor terug"... Van contractuelen wordt toch wat meer inzet verwacht.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 11:29
Verwijderd
Het is afhankelijk van de ambtenaren en instelling waarvoor ze werken. Bij de Overheidsinstelling waar ik werkte bijvoorbeeld, weet ik dat de ambtenaren zelf er al omstreeks 700 à 730 zijn en pas rond een uur of 1800 weg gaan.
Daarnaast zijn alle pauzes e.d. vastgelegd en worden die gelogd. Heel veel meer pauze nemen is er dus niet bij (wordt diegene ook op aangesproken en is, indien structureel te lang pauze nemen, ook reden tot ontslag).
Wel is het natuurlijk zo dat wanneer iemand moet wachten (en dat gebeurde nogal veel daar) en je ziet veel ambtenaren van het ene naar het andere gebouw lopen die "schijnbaar niks doen",dat dat vrij frustrerend is (de reden ervoor is simpel trouwens, er was maar in 1 van de 2 gebouwen een kantine met fatsoenlijk eten, de andere bestond uit koffieapparaten e.d.).
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 11:44
Verwijderd
Je hebt wel vaak van die ambtenaren die echt hun best doen zo traag mogelijk bezig te zijn. Of van die figuren die uit principe heel moeilijk gaan doen. Maar over de meeste ambtenaren die ik tot nu toe heb ontmoet heb ik weinig te klagen gehad.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 16:35
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Mijn vader is ambtenaar en ik denk dat hij het tot op zekere hoogte met de stelling eens zou zijn. Hij heeft weleens bij vergaderingen gezeten waarbij na een uur trots opgesomd werd wat er allemaal geconcludeerd was en toen hij de vraag stelde wat dan het plan van aanpak zou gaan worden werd hij schaapachtig aangekeken. Gelukkig heb ik dan een erg prestatiegerichte papa om trots op te zijn, om maar even op te scheppen.

Ik denk wel dat je veel luie ambtenaren hebt, maar het algemeen beeld wordt een beetje bepaald door de hele papiermolen waar zoveel tijd en geld in gaat zitten, waardoor je niets zomaar voor elkaar krijgt en alles lang moet duren (en daarom veel moet kosten). Dát ligt niet aan de mensen maar aan het systeem.
Helaas heb ik ook weleens mensen aan de telefoon gehad die mij met een brede glimlach verkeerde informatie verschaften en te beroerd waren de boel even na te kijken. Die mogen ze dan weer afschieten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 18:06
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Die stelling klopt net zoveel als dat mensen die bij andere instellingen lui zijn.

Ik ken genoeg ambtenaren die keihard werken, maar ook die de hele dag niets doen. Volgens mij maken wel alle ambtenaren gebruik van regelingen als ATV/ADV en andere dingen die bij zo'n baan horen, maar dat zou ik ook doen als het je toch wordt aangeboden. Daarnaast worden ambtenaren ook moe van collega's die het stereotype 'ambtenaar' zijn, een ramp om mee samen te werken.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 18:24
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Ik denk wel dat je veel luie ambtenaren hebt, maar het algemeen beeld wordt een beetje bepaald door de hele papiermolen waar zoveel tijd en geld in gaat zitten, waardoor je niets zomaar voor elkaar krijgt en alles lang moet duren (en daarom veel moet kosten). Dát ligt niet aan de mensen maar aan het systeem.
Helaas heb ik ook weleens mensen aan de telefoon gehad die mij met een brede glimlach verkeerde informatie verschaften en te beroerd waren de boel even na te kijken. Die mogen ze dan weer afschieten.
Mwa, ik denk dat dat beeld toch eerder komt van heel veel lokerbedienden-ambtenaars-gemeentewerkers en heel wat ministerie-zitters. "Alle ambtenaren zijn lui hoor je me niet zetten, en je papa is blijkbaar , maar wat vind je er zelf van als je aan - bijvoorbeeld - een gemeenteloket staat aan te schuiven, er 35 wachtende voor je zijn, terwijl de helft van de loketten gesloten is, en het personeel achterin gezellig met een koekje en tasje koffie vakantiefoto's zit uit te wisselen? Of probeer voor de grap eens iemand op een ministerie te bereiken, een kwartier voordat zijn lunchpauze begint, of rond half vijf of zo. Een hel is dat! De papieren mallemolen is ook wel een bron van frustratie. Waarom duurt het bijvoorbeeld drie weken om een aanvraag goedgekeurd te krijgen waarmee men hooguit 15 minuutjes werk heeft? Ik snap het haast niet.

Edit: bij nader inzien heb je toch wel gelijk. Wanneer ik op mijn werk dingen moet aanvragen die langs zo'n papieren lijdensweg moeten passeren, en het duurt dan vijf keer zo lang dan wanneer die mensen soortgelijke aanvragen bij ons indienen, verwijt ik hun ook persoonlijk luiheid (en een alcoholprobleem).
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 19:03
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Er zijn een hoop luie en een hoop niet-luie mensen. Wellicht dat er in het bedrijfsleven minder en bij de overheid meer van de laatste categorie zitten, maar ik vind het iig niet per definitie waar. Heb ook vaak zat in een bedrijf dat ik denk: sjonge, help mij ff in plaats van uit je neus te zitten eten.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 19:25
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Sja, hier kun je weinig zinnigs over zeggen? Als je als sociotherapeut in een TBS-kliniek werkt, ben je feitelijk gezien ook een ambtenaar terwijl je niet 8 uur achter je bureau zit te dutten.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 13:03
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nee, niet lui.

Wel tamelijk onbeschoft en neerbuigend. Zelfs van die ik-werk-halve-dagen-moedertjes op de secretariaten van mijn universiteit. Een van mijn stoutste dromen is er eentje de ogen uitkrabben.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 13:06
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
En dat meen ik natuurlijk niet hoewel ik vanochtend weer 2 uur met zo'n miep aan de lijn heb gezeten.

Maar ik kan ze niet luchten.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Edit: bij nader inzien heb je toch wel gelijk. Wanneer ik op mijn werk dingen moet aanvragen die langs zo'n papieren lijdensweg moeten passeren, en het duurt dan vijf keer zo lang dan wanneer die mensen soortgelijke aanvragen bij ons indienen, verwijt ik hun ook persoonlijk luiheid (en een alcoholprobleem).
Omdat heel Nederland en vaak ook buitenlandse ondernemingen / personen diezelfde papiermolen dienen te bewandelen. Dat zorgt er gewoon voor dat er heel erg veel aanvragen komen en daardoor duurt het dus ook relatief lang voordat je er een reactie op krijgt.
Wel ben ik het met je eens dat die processen ook wel iets sneller mogen maar er zit wel verbetering in, gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Nee, niet lui.

Wel tamelijk onbeschoft en neerbuigend. Zelfs van die ik-werk-halve-dagen-moedertjes op de secretariaten van mijn universiteit. Een van mijn stoutste dromen is er eentje de ogen uitkrabben.
Dit herken ik wel weer
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 19:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wel tamelijk onbeschoft en neerbuigend. Zelfs van die ik-werk-halve-dagen-moedertjes op de secretariaten van mijn universiteit. Een van mijn stoutste dromen is er eentje de ogen uitkrabben.
Ik herken de moordneigingen van de dagen dat ik iets gedaan moest krijgen op het studiepunt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-09-2007, 15:09
Verwijderd
Ik geloof wel dat je van het zweet van ambtenaren kanker of iets anders naars kan genezen, zo zeldzaam is het.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 12:24
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Ik hoorde dat je als je het in de ogen van een blinde wreef, deze weer kon zien.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 18:33
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ach, je hebt luie ambtenaren en niet luie. Al weet ik niet precies waar mijn vader dan onder valt.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 21:06
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Mijn moeder is ambtenaar bij de burgerlijke stand, en wat ik van haar begrijp is het bij de gemeente waar zij werkt (ik kan niet voor alle gemeentes spreken) gewoon hard werken, met vaak agressieve klanten, te weinig personeel en een te hoge werkdruk, dus voor haar gaat het kopje "lui" niet echt op.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 09:50
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Het is afhankelijk van de instelling en de afdeling waar je komt, maar er zijn inderdaad delen waar mensen gewoon niet of nauwelijks iets uitvoeren. Ik ben voor m'n bedrijf bij zowel de overheid als bij een paar ex-ovehreid bedrijven geweest, en het arbeidsethos van sommige mensen is gewoon compleet afwezig. Je hebt daar serieus mensen die een hele dag geen zak uitvoeren en daar toch jaar in jaar uit voor betaald worden.

Het probleem is dat als je op die afdelingen mensen aanneemt die wel goed zijn, ze binnen de korste keren weer vertrokken zijn omdat samenwerken met dat soort mensen te frustrerend is. Een dergelijke arbeidscultuur houdt zichzelf in stand.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 18:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mijn moeder is ambtenaar bij de burgerlijke stand, en wat ik van haar begrijp is het bij de gemeente waar zij werkt (ik kan niet voor alle gemeentes spreken) gewoon hard werken, met vaak agressieve klanten, te weinig personeel en een te hoge werkdruk, dus voor haar gaat het kopje "lui" niet echt op.
Bij m'n pa precies hetzelfde bij de wvg
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 19:08
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik ben het er niet mee eens.

er zijn namelijk veel meer amtenaren functies dan je meschien denkt.

beheerder van een kinder boederij is ook een amtenaar. maar die staat wel om 5 uur op om die beesten eten te geven en echt niet dat die klaaar zijn om 6 uur savonds.
__________________
.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2007, 22:57
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Veel mensen baseren hun beeld van ambtenaren op de ambtenaren die ze zien: frontoffice ambtenaren. Die zijn niet lui, maar worden betaald om aan een loket te zitten waar ze altijd aanspreekbaar of te bellen zijn. Als er dan even niemand belt of aan de balie staat, is er even tijd om bij te komen. Dat is wat anders dan lui zijn
Overigens is er weinig stressvollers dan balie/telefoon werk, aangezien de hele dag een ander bepaalt wanneer jij werk hebt. Iets zelf plannen is er simpelweg niet bij.
__________________
cum hora undecima
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 18:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tussentijdse peiling
Verwijderd
435 31-03-2009 17:28
De Kantine Ben jij weleens in aanraking geweest met de politie?
ook hallo
154 08-03-2006 20:12
Verhalen & Gedichten Ver-werpen
Valentijn
12 02-01-2005 08:46
Psychologie Verliest mijn vader zijn verstand?
Verwijderd
26 23-08-2002 06:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.