Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2009, 20:57
anjali
anjali is offline
Vraag aan de studenten:

Hoeveel bladzijdes lezen jullie uit jullie studieboeken gemiddeld per uur?

Ik zelf ben gewend over 2 bladzijdes een uur te doen, maar volgens heel veel medestudenten schijnt dat te weinig te zijn. Ben zelf echt hele dagen bezig met 20 bladzijdes bestuderen.

Maar zou graag willen weten wat gewoon is, Dus vandaar dat ik graag zou willen weten hoeveel bladzijdes jullie per uur ongeveer lezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2009, 21:52
Verwijderd
2 bladzijdes per uur lijkt me wel erg weinig... Ik heb echt geen idee hoe snel/langzaam ik lees, maar als ik moet schatten kom ik uit op iets van 12 tot 20 bladzijdes per uur ofzo. Ik zal 't eens bijhouden als ik wat lees
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 22:03
anjali
anjali is offline
Citaat:
2 bladzijdes per uur lijkt me wel erg weinig... Ik heb echt geen idee hoe snel/langzaam ik lees, maar als ik moet schatten kom ik uit op iets van 12 tot 20 bladzijdes per uur ofzo. Ik zal 't eens bijhouden als ik wat lees

bedankt voor je antwoord! Het is voor mij echt belangrijk dat ik weet wat normaal is, want ik studeer rechtsgeleerdheid en heb echt boeken van 1000 bladzijdes. Dus kun je je voorstellen hoe lang ik bezig ben met studeren met 2 bladzijdes per uur.

Raar is dat ik met gewone (leesboeken) wel heel snel ben dan kom ik rond de 40/50 per uur uit, maar met studieboeken ben ik echt een uurtje bezig met 2 bladzijdes .

Heb zaterdag een tentamen staatsrecht en moet nog 750 bladzijdes in 6 dagen. Als ik er zoals jij 12-20 per uur zou kunnen lezen zou ik die 750 afkrijgen, maar met 2 blz per uur lukt dat nooit.

Ga in ieder geval morgen proberen 10 bladzijdes per uur te doen. Ik studeer 15/16 uur per dag dus dan zou ik het wel af moeten krijgen....

onthoud jij als je 20 bladzijdes in een uur leest trouwens wel wat je hebt gelezen?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 23:38
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Het hangt natuurlijk nogal van de grootte van het boek en het lettertype en van de opmaak van de pagina af.. Maar gemiddeld genomen: in 't Nederlands ca 12-15 pagina's per uur, in 't Engels 6-8 pagina's per uur. Ik studeer ook Rechten trouwens.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 23:44
anjali
anjali is offline
Citaat:
Het hangt natuurlijk nogal van de grootte van het boek en het lettertype en van de opmaak van de pagina af.. Maar gemiddeld genomen: in 't Nederlands ca 12-15 pagina's per uur, in 't Engels 6-8 pagina's per uur. Ik studeer ook Rechten trouwens.
heb je handboek van het nederlandse staatrecht van VAN DER POT toevallig ook?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 23:45
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Het ligt bij mij heel erg aan het boek. Ik studeer geneeskunde, bij een Engels boek over interne geneeskunde doe ik ook 2 pagina's in een uur, het is heel saai en ingewikkeld geschreven. Voor dat boek heb ik een alternatief Nederlands boek gevonden, waar ik wel 20 p/u lees. Zijn er geen andere NL/EN boeken die ook de leerstof omvatten die je wilt weten?
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 23:49
anjali
anjali is offline
Citaat:
Het ligt bij mij heel erg aan het boek. Ik studeer geneeskunde, bij een Engels boek over interne geneeskunde doe ik ook 2 pagina's in een uur, het is heel saai en ingewikkeld geschreven. Voor dat boek heb ik een alternatief Nederlands boek gevonden, waar ik wel 20 p/u lees. Zijn er geen andere NL/EN boeken die ook de leerstof omvatten die je wilt weten?
dat zou ik nooit durven...maar een vraag zou jij in zes dagen 750 bladzijdes kunnen lezen. dit is mijn schema:

Goed heb een schema gemaakt (wat vinden jullie ervan????)

Zondag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
21.00-00.00 30 bladzijdes

Maandag: 09.00-19.00 105 bladzijdes
20.00-02.00 80 bladzijdes

Dinsdag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
20.00-02.00 40 bladzijdes

Woensdag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
20.00-02.00 60 bladzijdes

Donderdag: 09.00-19.00 90 bladzijdes
20.00-02.00 20 bladzijdes

Dan ben ik klaar met het boek en de jurisprudentie die ik ernaast bestudeer.

Vrijdag: 09.00-19.00: 100 bladzijdes uit de reader
20.00-02.00: Belangrijkste dingen doornemen + Oefententamens oefenen

Zaterdag: TENTAMEN
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 23:59
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Persoonlijk vind ik het nogal onrealistisch, niet dat ik zelf ook niet in de laatste week van dit soort lijstjes maak Zorg dat je alle dingen van vrijdag veel eerder in de week doet, die reader is neem ik aan door je docenten opgesteld en bevat dus waarschijnlijk een hoger percentage dingen die teruggevraagd gaan worden dan een boek. Oefententamens zijn altijd goed om te oefenen, zodat je aan de hand daarvan kunt leren (door elke vraag op te zoeken in je boeken, heb je gelijk de belangrijkste dingen te pakken). Besef dat dit schema hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken dus concentreer je eerst op de belangrijkste dingen, dan weet je die in ieder geval. En je hebt je slaap en rust hard nodig om alle kennis die je overdag leest ook daadwerkelijk in je hersenen op te slaan, van 09.00 tot 02.00 leren lijkt me dus niet zo'n geweldig idee.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 00:09
anjali
anjali is offline
Citaat:
Persoonlijk vind ik het nogal onrealistisch, niet dat ik zelf ook niet in de laatste week van dit soort lijstjes maak Zorg dat je alle dingen van vrijdag veel eerder in de week doet, die reader is neem ik aan door je docenten opgesteld en bevat dus waarschijnlijk een hoger percentage dingen die teruggevraagd gaan worden dan een boek. Oefententamens zijn altijd goed om te oefenen, zodat je aan de hand daarvan kunt leren (door elke vraag op te zoeken in je boeken, heb je gelijk de belangrijkste dingen te pakken). Besef dat dit schema hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken dus concentreer je eerst op de belangrijkste dingen, dan weet je die in ieder geval. En je hebt je slaap en rust hard nodig om alle kennis die je overdag leest ook daadwerkelijk in je hersenen op te slaan, van 09.00 tot 02.00 leren lijkt me dus niet zo'n geweldig idee.
eigenlijk het aantal uren is wel realistisch. ik studeer altijd 15/16 uur per dag. dat is ook logisch als je over 2 bladzijdes een uur doet. dus het is wat tijd betreft wel realistisch

het punt is alleen dat ik 10 bladzijdes per uur zal moeten lezen en vraag me af of ik dat wel kan nu ik 2 bladzijdes per uur gewend ben
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 07:45
Verwijderd
Als je het echt alleen over lezen hebt..
Ik kan ongeveer 90 / 100 bladzijdes per uur lezen, maar als ik echt ook de stof goed moet opnemen daalt dat toch behoorlijk , dan word het ongeveer 50 per uur.
Als ik het echt moet leren kom ik denk ik ook niet veel verder dan 5 tot 10 per uur.
En voor de rest hangt het ook gewoon van het boek af natuurlijk Interessante onderwerpen leer en lees ik sneller, saaie dingen veel langzamer. Hangt ook nog af van hoe groot de pagina's zijn en dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 10:10
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
dat zou ik nooit durven...maar een vraag zou jij in zes dagen 750 bladzijdes kunnen lezen. dit is mijn schema:

Goed heb een schema gemaakt (wat vinden jullie ervan????)

Zondag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
21.00-00.00 30 bladzijdes

Maandag: 09.00-19.00 105 bladzijdes
20.00-02.00 80 bladzijdes

Dinsdag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
20.00-02.00 40 bladzijdes

Woensdag: 09.00-19.00 100 bladzijdes
20.00-02.00 60 bladzijdes

Donderdag: 09.00-19.00 90 bladzijdes
20.00-02.00 20 bladzijdes

Dan ben ik klaar met het boek en de jurisprudentie die ik ernaast bestudeer.

Vrijdag: 09.00-19.00: 100 bladzijdes uit de reader
20.00-02.00: Belangrijkste dingen doornemen + Oefententamens oefenen

Zaterdag: TENTAMEN
Kun jij je 16 uur concentreren? Ik red maximaal 8 uur per dag. Ik vind dit zelf echt onrealistisch want je slaapt steeds maar 6 uur (vanuitgaande dat je iets eerder opstaat om 9.00 te kunnen beginnen). Dat is te weinig om te herstellen. Daarbij vraag ik me af of de studie dan niet te zwaar voor je is als je altijd 16 uur op een dag studeert? In principe moet je je studie kunnen redden binnen 40 uur. En waarom ben je niet eerder begonnen met leren als je weet dat je traag leest?

Ik lees trouwens bijna nooit m'n studieboeken (), maar als ik dat wel doen lees ik wel 10 pagina's in het Engels per uur. Nederlands veel meer, maar ik heb geen Nederlandse boeken.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 11:25
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik zat meestal op 6-10 pagina's per uur. Maar je moet ook kijken naar de informatiedichtheid, die is gigantisch bij wetenschappelijke teksten. Alles wordt zo kort mogelijk geformuleerd en toch wordt er zoveel mogelijk informatie gegeven.

Ik gebruikte soms wel andere leestactieken als ik een gigantische hoeveelheid tekst had. Bij bijv herhalen/leren voor een tentamen kan het nuttig zijn om alleen de eerste alinea te lezen en te bekijken of je die snapt. Of je leest alleen kopjes, kijkt naar plaatjes en leest alleen de onderschriften (leeslaag 3 lees je dan niet).

@duivelaartje: het kan een momentopname zijn, ik zit ook wel s boven de 40 uur per week hoor
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 13:30
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik wist wel dat ik snel las maar zó snel tegenover de meeste mensen hier pff.
Nederlands gemiddeld 40 pagina's per uur en Engels zo'n 20 per uur.

Misschien een idee om een cursus snellezen te gaan volgen? Heb van verschillende mensen gehoord dat dat enorm goed helpt.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 14:44
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:

@duivelaartje: het kan een momentopname zijn, ik zit ook wel s boven de 40 uur per week hoor
Ik soms ook hoor, maar als ze zegt: "Ik studeer altijd 15/16 uur per dag" doet dat mij overkomen dat het vaker gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 21:05
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Ik wist wel dat ik snel las maar zó snel tegenover de meeste mensen hier pff.
Nederlands gemiddeld 40 pagina's per uur en Engels zo'n 20 per uur.

Misschien een idee om een cursus snellezen te gaan volgen? Heb van verschillende mensen gehoord dat dat enorm goed helpt.
Heb ik mezelf ook aangeleerd door de metro/spits krantjes te snellezen in de trein, en dan in gedachten na vertellen. Maar de ervaring was dat het begripsniveau bij studieteksten toch te laag was. Begripsniveau bij metro/spits was wel goed.

Maar goed, misschien heb ik toch te weinig getraind. Misschien had ik ook teksten met een hogere informatiedichtheid kunnen begrijpen als ik meer had getraind.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 09:48
Verwijderd
Ik heb 't nu getest met een studieboek met bladzijden van bijna A4-formaat, Engels (en hier en daar wat Duits en Frans), normale tekengrootte (iets van 11 pt. ofzo?). Ik haal met gemak de 20 bladzijden per uur (en dan begrijp ik het dus ook).

Informatiedichtheid verschilt natuurlijk wel per studieboek, dus het kan best zijn dat er dan een groot verschil zit in je leessnelheid als je aandachtig leest, maar 2 bladzijdes per uur vind ik heel weinig. Lees je meteen extreem aandachtig? Of lees je eerst 'globaal' (zonder dat je dingen overslaat, maar dat je wel gewoon doorleest als je iets niet meteen begrijpt)? Ik lees meestal eerst globaal alles door en dan - afhankelijk van de stof - ga ik over op samenvatten (= heel aandachtig lezen + actief de stof verwerken), dat laatste kost ook best veel tijd (maar nog steeds geen uur per 2 bladzijdes), maar alleen het globale lezen is eigenlijk zo gebeurd...

Op universiteiten bieden ze vaak wel cursussen aan waar je kan leren hoe je moet studeren (en dus ook hoe je moet lezen). Er zijn in de bieb ook wel verschillende boeken over te vinden, soms kan het wel helpen die 'snelleestechniek' te begrijpen, het helpt bij het 'heel globaal' lezen van teksten.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 00:14
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
heb je handboek van het nederlandse staatrecht van VAN DER POT toevallig ook?
Geen idee meer, Staatsrecht is alweer bijna vier jaar geleden voor mij. Vier dingen, zonder je te willen afzeiken. 1) Hoezo moet je nu nog aan dat boek beginnen als je volgende week tentamen hebt? 2) Je schema gaat niet werken, want je zit vijf minuten op het forum. (En je moet lunchen, plassen en af en toe met iemand praten.) 3) Als je zo ontzettend veel uren moet studeren om je rechten studie te kunnen doen, moet je jezelf eens afvragen of de studie niet te zwaar voor je is. Rechten is een relatief 'makkelijke/lichte' studie in Nederland, het zou je niet zoveel moeite moeten kosten.. 4) Hoe heb je dat de rest van het jaar gedaan dan?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.

Laatst gewijzigd op 02-06-2009 om 09:47.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 10:48
Verwijderd
Oei, 2 blz per uur is wel heel erg weinig . Bij mij ligt het eraan of ik echt aan het lezen ben of samenvatten. Wat betreft puur lezen, lees ik ongeveer 20 blz per uur. Als ik aan het samenvatten ben varieert het van 12 tot 15 blz per uur.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-06-2009, 09:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat ik zo'n vijftien bladzijdes per uur lees als het in het Engels is, zo'n 25 als het in het Nederlands is. Maar ik lees eigenlijk altijd alleen globaal, misschien moet jij dat ook maar eens proberen? Soms lees ik wel een stukje nauwkeuriger, als ik denk dat het belangrijk is, maar ik kan me nooit zo lang concentreren (ik lees sowieso echt nooit een uur lang in een studieboek, meestal tien minuutjes of zo, maar wij hadden ook nooit dat we zoveel bladzijdes moesten lezen).
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 09:46
Verwijderd
Als je 2 bladzijdes per uur leest moet je even naar de studieadviseur. Een vriendinnetje van mij kwam erachter dat zij ook 5 bladzijdes per uur las en toen de studieadviseur dat constateerde is er vlug een dyslexie test afgenomen. Dat vriendinnetje van mij kwam met het voorbereiden van de tentamens maar tot halverwege het boek en haalde daarom de eerste keer een 4 en de tweede keer gewoon een 8 omdat ze dan wel het hele boek had gelezen.

Ik lees denk ik 20 bladzijdes per uur maar als ik het ook moet samenvatten is dat wel iets minder, maar het gaat wel rap vaak.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 00:33
LGF
LGF is offline
Ik schat ongeveer 10 in het engels. In het nederlands gaat het een stuk vlotter, misschien 20?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 12:29
Allure
Allure is offline
Als ik echt een uur achter elkaar door zou lezen, zou ik aan de 25 bladzijden komen, maar ik raak altijd wel afgeleid. Ik denk dat ik aan de 15-20 bladzijden kom. Het is ook wel afhankelijk van het studieboek.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:26
Verwijderd
Dat ligt toch ook ontzettend aan de informatiedichtheid van het boek en de lay-out. Ik deed bij fysiologie de eerste keer dat ik het moest leren ongeveer 10 pagina´s per uur, maar dat is een A4-boek met kleine letters en het is ingewikkeld en er staat niets in wat je níet hoeft te onthouden. Terwijl ik bij ethiek gerust 50 pagina's per uur lees want dat is een A5-boek met heel veel anekdotes en herhalingen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:28
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Dat ligt toch ook ontzettend aan de informatiedichtheid van het boek en de lay-out. Ik deed bij fysiologie de eerste keer dat ik het moest leren ongeveer 10 pagina´s per uur, maar dat is een A4-boek met kleine letters en het is moeilijk te begrijpen. Terwijl ik bij ethiek gerust 50 pagina's per uur lees want dat is een A5-boek met heel veel anekdotes.
Guyton
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:44
Verwijderd
ja de Guytonhel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2009, 22:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vraag me af hoe jij leest. Er zijn namelijk manieren van lezen die het leestempo aanzienlijk vertragen. Dat zijn de dingen die je bij cursussen snellezen volgens mij als eerste afleert.
Een daarvan is teruggaan naar iets wat je al gelezen hebt. Dat moet je jezelf dus afleren als je dat doet. Een manier om dat te doen is door je vinger erbij te houden zoals je ooit in groep 3 waarschijnlijk ook deed. Zorg ervoor dat je vinger niet terug gaat naar iets wat je al gelezen hebt.
Een tweede is het aanhouden van een constant tempo. Ook daarbij kan die vinger je helpen, want je moet er voor zorgen dat je vinger in een vrij constant tempo over de bladzijdes heen gaat.

Een derde tip is een van mijzelf, dus niet gebaseerd op een theorie oid. Lees niet al die pagina's achter elkaar om na 20 pagina's te beseffen dat je al niet meer weet wat je hebt gelezen. Lees bijvoorbeeld 1 hoofdstuk en stop dan even. Ga vervolgens na voor jezelf wat je gelezen hebt. Ik doe dat meestal in spreekbeurt vorm: ik stel me voor dat ik een ander alles moet vertellen. Echt ALLES wat ik nog weet, zowel grote lijnen als details (je kan het ook typen als je dat prettig vindt). Het wordt dan direct helder wel stukje je kwijt bent en met het opzoeken heb je binnen een minuut je verhaal compleet. De spreekbeurtvorm zorgt er bij mij ook vorm dat ik al direct een logisch verhaal er van maak, waardoor het allemaal een plekje krijgt en aan elkaar gelinkt wordt. En doordat je er zo mee aan de slag bent geweest, is de kans ook veel groter dat het blijft hangen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2009, 19:02
aquarium93
aquarium93 is offline
pfff 3 blz per minuut eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 13:39
Verwijderd
Citaat:
pfff 3 blz per minuut eigenlijk
Wat voor soort boek is dat dan?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 15:54
aquarium93
aquarium93 is offline
studieboeken 4 vwo
leesboeken 5 blz per minuut...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 14:35
Rationeel
Rationeel is offline
natuurlijk redelijk afhankelijk van het soort leesvoer. als je lappen pure tekst moet doorspitten of tekst met heel veel figuren en tabellen... dat scheelt nogal.

ik reken niet in uren, ik trok meestal een dag uit voor een dictaat van vingerdikte. grofweg gezegd waren veel vakken een dag per ects om te leren
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 11:06
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
studieboeken 4 vwo
leesboeken 5 blz per minuut...
Dat zijn niet het soort boeken die ze bedoelt
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 06:12
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Ligt eraan hoe groot de bladzijdes zijn natuurlijk.
Ik hou ongeveer aan dat ik 4 werkdagen nodig heb om een boekwerk van 360 pagina's door te werken en te snappen / relatief goed te kunnen reproduceren.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 08:18
Verwijderd
Citaat:
Ligt eraan hoe groot de bladzijdes zijn natuurlijk.
Ik hou ongeveer aan dat ik 4 werkdagen nodig heb om een boekwerk van 360 pagina's door te werken en te snappen / relatief goed te kunnen reproduceren.
Maar ben je dan al naar het hoorcollege geweest of begin je dan blanco? Ik merk dat als ik naar het HC ben geweest ik vaak mijn studiemateriaal in een weekje door werken ken en kan reproduceren. Maar als ik niet naar HC ben geweest gaat dat toch langzamer.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 09:55
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Citaat:
Maar ben je dan al naar het hoorcollege geweest of begin je dan blanco? Ik merk dat als ik naar het HC ben geweest ik vaak mijn studiemateriaal in een weekje door werken ken en kan reproduceren. Maar als ik niet naar HC ben geweest gaat dat toch langzamer.
Dan begin ik ook relatief blanco. Enkel de voorkennis die ik heb. Maar dan moet ik er wel even flink aan en niet studeren zoals ik doe bij dit mooie weer.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 02:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Raar is dat ik met gewone (leesboeken) wel heel snel ben dan kom ik rond de 40/50 per uur uit, maar met studieboeken ben ik echt een uurtje bezig met 2 bladzijdes
Das beide vrij weinig.

studieboeken hou ik op 5 minuten de bladzijde, al hangt het van het onderwerp af.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 03:12
Verwijderd
Met studieboeken lees je toch ook niet echt elke letter? Als je je lessen/colleges/whatever volgt word er toch vaak zat wat overgeslagen. Ik lees vrij snel door de boeken heen, geen flauw idee hoeveel per uur, maar ik sla veel over en ik lees eerlijk gezegd nog niet eens de helft van mijn studieboeken.

Eerder beginnen lijkt me ook handig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2009, 07:49
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wat ben ik blij dat ik op een universiteit zit waar ze PGO hebben.

Ik leer nooit alleen uit een boek en ik heb dan ook geen idee hoe snel ik lees. Voor een toets hoef ik nooit boeken door te lezen, dat heb ik altijd van te voren al gedaan. Ik leer tentamens aan de hand van samenvattingen, colleges, practica en oefenvragen.

In elk geval ben ik het met de rest eens dat er iets goed mis is, als je voor je toets nog 16 uur per dag moet studeren. Ik hoop dat het komt doordat je op vakantie bent geweest ofzo, want als je altijd zoveel studeert is dat echt niet gezond.
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 05:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
nouja, zij studeert wel rechtsgeleerdheid en als ik de juridische jibberjab een beetje ken (en dat doe ik) dan kan ik me best indenken dat je dat soms wel een keer of 20 overnieuw moet lezen.

maar goed kies dan ook een echt vak; technicus ofzo
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 18:03
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Het is echt belangrijk dat je beter leert studeren.
Ik studeer geen rechten, maar ik denk dat bij de meeste studies geldt dat je nooit alles van een boek hoeft door te lezen om de tentamens te halen. Gebruik ook sheets van de colleges, aantekeningen etc. Je hoeft niet ieder detail te kennen.

Belangrijk is dat je van een boek alle voorbeelden overslaat, tenzij je tijd over hebt en het interessant vindt, of het nog niet helemaal snapt. Alle stukken tekst die niet tot de reguliere tekst behoren, maar bijvoorbeeld door kadertjes omgeven zijn, doen er vaak niet toe. Lees ze dus in eerste instantie niet.

Verder is het handig om eerst teksten door te scannen op belangrijke punten en modellen, en dingen met potlood te onderstrepen. Vaak geeft een goed studieboek zelf al aan wat belangrijk is en wat niet. Later, bijvoorbeeld als je een hoofdstuk uit hebt, ga je het iets beter lezen.
Lees dus nooit van te voren alles in detail, dit kun je nooit allemaal opslaan. En omdat je niet weet wat er nog gaat komen kun je het niet goed verbinden met de rest van de stof, en weet je niet goed wat je leest. Verkrijg dus eerst een overzicht van waar alles eigenlijk over gaat, en ga er daarna wat dieper op in. Maar ook dan alleen de 'highlights'.

En 16 uur per dag studeren is absurd. (Of is het alleen een weekje voor je tentamen? Als dat zo is, spreid het dan uit over het blok).
Als je te vaak zo lang studeert is het slecht voor je gezondheid door te kort slaap, te weinig lichaamsbeweging, overbelasting, stress en noem maar op.
Daarnaast kan het op sociaal gebied problemen opleveren, je ziet niemand meer. Het is belangrijk om leuke dingen te doen ter ontspanning.
Toekomstige werknemers kijken daarnaast voor een groot deel naar je sociale capaciteiten, of je iets naast je studie hebt gedaan, bijbaantjes hebt gehad, etc.

En: ga, zoals al eerder genoemd is, naar een studieadviseur en leg je probleem uit. Want 2 bladzijdes per uur is een groot probleem als je dit niet uit jezelf kunt verhogen. Hij of zij kan je helpen met het vinden van cursussen etc.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Belangrijk is dat je van een boek alle voorbeelden overslaat, tenzij je tijd over hebt en het interessant vindt, of het nog niet helemaal snapt. Alle stukken tekst die niet tot de reguliere tekst behoren, maar bijvoorbeeld door kadertjes omgeven zijn, doen er vaak niet toe. Lees ze dus in eerste instantie niet.
Maar vraag vooraf bij het vak wel even of er getoetst zal worden op die kadertjes e.d. Soms zijn de kadertjes juist een mini samenvatting van de tekst (vaak bij wiskunde / statistiek). Ik had een boek waarin voorbeelden gebruikt werden (braaf in een kadertje), maar als je het oversloeg dan miste je een hoop kennis. Check dit dus eerst even bij ouderjaars die weten het vaak wel.

Die geven vaak ook wel goed studieadvies, welk boek meot je wel precies kennen en welke is meer voor de "gezellig lezen".
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Wat ben ik blij dat ik op een universiteit zit waar ze PGO hebben.
Volgens mij is je mentaliteit veel belangrijker dan het type onderwijs. Ik had ook vakken volgens het PGO systeem. Dat maakte echt totaal niks uit, want ik zat in de laatste week alsnog keihard te blokken en moest nog lappen tekst doorlezen. Ik had wel íets gelezen, omdat ik anders de projecten niet kon behandelen, maar het was maar een fractie van de totale collegestof. En meestal alleen als ik aan de beurt was in mijn groepje

En ik vond dat PGO echt zwaar k*t, maar dat ter zijde
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2009, 22:32
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Hangt af van 3 dingen:
- nederlands of engels
- interessant of saai
- begripvak (algemeen weten waarover het gaat en kunnen uitleggen) of kennisvak ("puntjes" vanbuiten leren)

Uiteraard gaat nederlands, interessant en begripvak sneller...

Het varieert volgens mij tussen 5 à 20 blz./uur, met een gemiddelde van 10blz./uur. Maar wanneer ik iets gelezen heb (zowel voor begripvak als kennisvak), ken ik het ook echt. Dan moet ik enkel nog 1x de slides of extra notities nakijken de dag voor het examen en dan lukt het examen wel.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 13:42
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
2 bladzijdes per uur is echt weinig. Dit zou betekenen dat je over dat boek van 750 pagina's 375 uur zou doen. 375 uur staat gelijk aan zo'n 13 ec (28 uur per EC, en dan reken je de tijd die je kwijt bent aan colleges nog niet een mee) en ook aan meer dan 9 volledige werkweken. Ik neem aan dat je naast dit vak nog meer vakken had. Je moet echt kijken of je sneler kan leren lezen, anders hou je dat niet je hele studietijd vol.

Zelf lees ik in het engels zo'n 15 pagina's per uur en in het nederlands zo'n 25-30. Maar ik vind dat wij niet altijd hele moeilijke studieboeken hebben.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 10:52
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
maar ik denk dat bij de meeste studies geldt dat je nooit alles van een boek hoeft door te lezen om de tentamens te halen.
Bij recht meestal wel, ik heb gelukkig maar 2 vakken wetgeving (milieu en zeevaart) en beiden moet je van buiten kennen en kunnen toepassen met inbegrip van terminologie...

Topvakken

Goede tips verder.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 17:13
Allure
Allure is offline
Citaat:
Belangrijk is dat je van een boek alle voorbeelden overslaat, tenzij je tijd over hebt en het interessant vindt, of het nog niet helemaal snapt.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik studeer zelf ook rechten en de voorbeelden zijn in mijn boeken juist heel handig en verhelderend.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 19:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bij mij stelden ze ook gerust vragen over de voorbeelden.
En kleine details uit een boek die nooit in een college waren geweest.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 22:00
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Oke dan is rechten misschien anders. Maar eerst doorscannen is vast wel nuttig
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 01:14
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Ik denk dat ik in de chillmodus ongeveer 100 blz. per dag lees. Denk dat ik daar ongeveer 5/6 uur over doe. Als er wat meer tijdsdruk opzit dan gaat het richting de 200. Maar dan stuur ik ook wel wat langer door.

Verder hangt het natuurlijk erg af van het soort tekst. In mijn studieboeken staan een hoop formules, het duurt veel tijd om die op te nemen/onder de knie te krijgen. Soms probeer ik ze zelf af te leiden om er bekend mee te raken, en dan ben ik misschien wel een half uur bezig met één formule (=één regeltje tekst)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2009, 18:51
Verwijderd
Studieboeken tussen de 15 en 25 bladzijdes per uur denk ik. Leesboeken tot 50 bladzijdes per uur en hele simpel geschreven boeken nog sneller. Engels of Nederlands maakt bij mij vrij weinig uit, ik lees beide met ongeveer hetzelfde gemak, tenzij het echt engelse vakjargon is waar ik nog niet bekend mee ben. Volgens mij lees ik wel sneller dan de gemiddelde persoon, maar ik heb van jongs af aan altijd erg veel gelezen, zowel fictie als non-fictie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.