Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2010, 14:36
kimberley15
kimberley15 is offline
hallo allemaal!
misschien zijn er veel meer van dit soort dingen, maar dit is iig mijn situatie:
ik weet al dat ik later geneeskunde wil gaan studeren, met profiel N&G. ik zit op VWO trouwens.
voor geneeskunde wordt je dus toegelaten met allebei de wiskundes, maar toch weet ik het niet!
ik sta voor wi nu iig een 7,4 en heb tot nu toe een twijfeladvies (toen ik dat kreeg stond ik een 7) dat was 1 rep. geleden. eind maart krijg ik mijn definitieve advies en ik weet niet of ik nou echt een + advies ga krijgen, maargoed
m'n pa zei dus dat wiskunde A beter voor mij is, en misschien is dat ook wel zo
maar stel dat ik het wel aankan? aangezien ik natuurkunde ga *eigenlijk moet* kiezen heb je dan niet meer voordeel met wi B? en misschien heb je dan ook wel meer voordeel bij geneeskunde?
maarja ik zal er dan wel heel erg hard aan moeten trekken, want ik ben niet echt goed in meetkunde *een 4.3* maar een ander wi B hoofdstuk met cosines en sinus enzo, had ik een 8,6 : maarja ik ga stoppen anders wordt het zo lang verhaal..

iemand advies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2010, 14:58
Annelieke93
Annelieke93 is offline
Hee!

Ikzelf wil waarschijnlijk ook geneeskunde gaan studeren, ik zit nu in VWO5. Je hebt dan dus n&g met n&t nodig. Ik heb wiskunde B gekozen, had ook een positief advies Ik denk persoonlijk dat wiskunde B handiger is. Het is weliswaar niet verplicht, maar wiskunde B sluit veel beter aan op vakken als natuurkunde en scheikunde. En wat meetkunde betreft, dat is gewoon heel moeilijk, dat ben ik helemaal met je eens Ik heb dinsdag een schoolexamen, gelukkig krijg ik hierbij ook andere onderwerpen als integreren en product- en quotientfuncties. Als je 'slecht' bent in een bepaald onderwerp van wiskunde B betekent dit niet dat je het helemaal niet kunt (kijk maar naar je cijfer voor cosinus en sinus). Ik denk dat je meer hebt aan wiskunde B, vooral als je natuurkunde moet kiezen (ikzelf heb een hekel aan natuurkunde maar heb het ook maar gekozen ben blij dat ik wiskunde B hebt want dat maakt het al een stukje makkelijker).

Wat dat advies betreft.. ik snap niet helemaal waarom je een hoger cijfer voor wiskunde B moet hebben. Wiskunde B en A zijn namelijk gewoon heel verschillend. Ik was blij dat ik hoog voor wiskunde stond, want wiskunde A was mij gewoon echt niet gelukt, ik werd gek van die verhaaltjessommen

Nou in ieder geval heel veel succes! Ik hoor wel wat je hebt gekozen! Mijn advies is wiskunde B, maar als je wiskunde A veeeeeeeeel interessanter en leuker vindt, zou ik wiskunde A kiezen. Wanneer je iets kiest wat je niet leuk vindt schiet het natuurlijk ook niet op
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 16:02
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Mijn advies zou wiskunde B zijn. Niet alleen omdat dit beter aansluit bij natuurkunde, maar ook omdat geneeskunde een relatief technische studie is. De B-denkwijze is daarbij handig.

Met een 7.4 kun je algemeen gezien prima B aan, als je hard doorwerkt, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 16:04
Verwijderd
Wiskunde A = kansrekening
Wiskunde B = algebra.
Kort gezegd komt het daar op neer. Voor Geneeskunde is Wiskunde B handig (vooral in combinatie met Natuurkunde), en als je een 7,4 staat denk ik dat je dat wel redt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 17:09
kimberley15
kimberley15 is offline
Bedankt allemaal! Ik begin nu wel serieus na te denken over wi B. Dat vind ik ook wat leuker! Alleen nog even een vraagje, is het echt zoveel werk? Als je de studielast uren bekijkt wordt je daar niet bepaald blij van XD
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 18:32
Verwijderd
Van wat ik hoor zijn Wiskunde B lange en ook lastige sommen. Je moet het dus echt zeker weten. Veel mensen zijn bij mij achteraf van B naar A overgestapt omdat het gewoon heel lastig is. Qua hoeveelheid is het ook flink wat.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 18:50
johannes93
johannes93 is offline
ik raad je aan wiskunde B te doen. zelf heb ik dat ook en met natuurkunde erbij. dit is veel beter omdat dat veel beter op elkaar aansluit. ik weet dat mensen met wiskunde A veel meer problemen hebben met natuurkunde. en die studielast valt reuze mee! ik ben zelf nooit in tijdnood gekomen en er word echt niet heel veel gevraagd van je.. goed meedoen in de les en je bent een heel eind..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 19:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
B, antwoord is altijd wiskunde B


Ik stond een 5.5 op wiskunde in klas 3, heb toch wiskunde B gekozen (lekker puh decaan xD) en nu sta ik fijn >7 gemiddeld
Wi B is veel handiger bij veel dingen, zoals natuurkunde maar ook wel met scheikunde. (zelfs met nederlands, maar dat is een heel verhaal ;P)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 19:20
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Dat mensen met wiskunde A moeite zoudne hebben met natuurkunde, heb ik nooit zo ervaren hoor. Met onderbouw wiskunde kun je je ook prima redden.

Ik heb wiskunde B en D, en voor mij is het vrij simpel. Wel zijn er verschillende mensen bij mij in de klas die de wiskunde leraar uit de 3e nu haten - bij wijs van spreken - omdat hij hen een positief advies gaf voor wiskunde B terwijl ze het nu niet of nauwelijks redden. Het is voor veel mensen hét risicovak, dus ik zou er zeker nog even goed over denken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 14:32
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wiskunde A is statistiek en kansberekening, maar maakte (in mijn tijd tenminste) ook gewoon deel uit van Wiskunde B. Wiskunde B is gewoon veel uitgebreider en er worden meer gebieden van de wiskunde behandeld.

Wiskunde B is aan te raden als je natuurkunde in je vakkenpakket kiest, want algebra is gewoon nodig om bepaalde vraagstukken met formules op te kunnen lossen. Het is natuurlijk niet onmogelijk om dit ook te doen als je alleen , maar wel heel handig, omdat je anders ook vrij weinig met algebra oefent. Daarnaast is goniometrie (dus sinus, cosinus, etc.) ook van belang bij onderdelen van natuurkunde waar vectoren bij komen kijken, zoals mechanica (krachten).

Bij geneeskunde zul je waarschijnlijk het meeste met statistiek in aanraking komen en niet zo veel met algebra e.d. (tenminste niet zo veel als bij echt technische studies), maar de kennis en vaardigheden die je opdoet met Wiskunde B (algebra, goniometrie, etc.) zullen zeker goed van pas komen, dus het is geen verspilde moeite.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 15:34
silentbob
silentbob is offline
volgens mij is statistiek en kansberkening nu geen ondedeel meer van B hoor, ik heb het in elk geval nog niet gehad, en toen ik dus laatst bij biologie op de oefentoets iets zag staan wat over kansberekening ging(erfelijkheid) heb ik zelf maar opgezocht hoe dat moest, maar als ik het niet op de oefentoets had zien staan had ik m'n bio-proefwerk dus waarschijnlijk erg slecht gemaakt
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 15:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Dat is vreemd dat het niet meer verplicht is, want het is wel essentieel bij wetenschappelijk onderzoek.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 16:02
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Als je verder wilt in de puur technische richtingen wordt Wiskunde D daarom ook aangeraden, dat behandelt (onder andere) de kansberekening.

Wiskunde B behandelt twee hoofdstukken bewijzen, een x aantal hoofdstukken goniometrie, en voor de rest gewoon veel differentiëren en primitiveren.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 17:21
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd dat als de nieuwe wiskunde B helemaal geen kansberekening meer bevat, je voor geneeskunde meer hebt aan wiskunde A. De enige wiskunde die ik nodig gehad heb bij geneeskunde is toch kansberekening, niet alleen bij statistiek en wetenschappelijke vorming maar ook bij genetica. Ja en je moet wat kunnen delen en vermenigvuldigen, maar ik neem aan dat je dat al wel kan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 17:52
Verwijderd
Maar voor Geneeskunde heb je wel Natuurkunde nodig, dat beter aansluit bij Wiskunde B.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 19:49
kimberley15
kimberley15 is offline
Haha daarom is het zo moeilijk!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 20:23
NaamNaamNaam
NaamNaamNaam is offline
eey

k zou tog mar B kiezen
ik heb A gekoze(verder zelfde profiel as waar jij t ovr heb) mar k heb dr hil erg spijt van (as k uitgeloot wordt zou k best een studie wille doen war j B vor nodig hebt mar da kan nu ni)
bij NA enzo is t gwoon net ff handiger
en B is ok vil leuker, vil mir egt wiskunde
kies anders B als wiskunde bij je profiel en A als 2e vak in de vrije ruimte
kun j na de 4e evt overgaan op A zonder extra moeite (aan de basis van de 4e heb j genoeg voor andere vakke)

igg suc6 met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 22:16
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
eey

k zou tog mar B kiezen
ik heb A gekoze(verder zelfde profiel as waar jij t ovr heb) mar k heb dr hil erg spijt van (as k uitgeloot wordt zou k best een studie wille doen war j B vor nodig hebt mar da kan nu ni)
bij NA enzo is t gwoon net ff handiger
en B is ok vil leuker, vil mir egt wiskunde
kies anders B als wiskunde bij je profiel en A als 2e vak in de vrije ruimte
kun j na de 4e evt overgaan op A zonder extra moeite (aan de basis van de 4e heb j genoeg voor andere vakke)

igg suc6 met je keuze!
Doe me een lol. Praat normaal of praat niet.

Ik denk dat je het het best aan je decaan kutn vragen. De meningen zijn hier duidelijk verdeeld, de decaan zal je precies kunnen vertellen wat handiger is voor bijv. Geneeskunde, en hij zal ook een goede inschatting kunnen geven of je het aan kan of niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2010, 08:06
Juudt
Juudt is offline
Ondanks dat bijna iedereen voor wisk B. pleit zeg ik toch A.

Ik heb N&G met wiskunde A en ook natuurkunde (ik zit nu is 6V), het is eigenlijk maar een keer voorgekomen dat ik iets snapte doordat ik het met wiskunde nog niet gehad had, maar dan legde mijn natuurkunde docent het gewoon even snel uit, want het waren eigenlijk nooit grote dingen. Natuurkunde is volgens mij prima te doen met wiskunde A, anders zouden ze die keuze waarschijnlijk ook niet aanbieden!

Ik merk bij mij op school dat veel mensen die wiskunde B hebben daar spijt van hebben, en dat de mensen met wiskunde A maar wat blij zijn met hun keuze.

Toen ik mn profiel moest kiezen stond ik voor dezelfde keuze omdat ik ook geneeskunde wilde doen in die tijd, en anders een technische studie. Ik heb toen voor WisA gekozen omdat dat makkelijker is, en ik dus meer kans heb op een goed cijfer wat veer een voordeel is bij het loten. Je kan namlijk als je wiskunde A hebt en toch een technische studie wil doen tijdens het eerste jaar de gemiste stof van wiskunde B inhalen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 11:05
kimberley15
kimberley15 is offline
jazaker!
ik denk dat ik voorlopig gewoon bij mijn oorspronkelijke keuze, wi A blijf.
ik denk idd dat het wel te doen is!
ik moet 15 april pas mijn definitieve keuze inleveren en het volgend hoofdstuk is een echt wi B hoofdstuk, dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga maken haha
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 11:22
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je moet je wel bedenken dat er veel af valt als je wiskunde A kiest.
Als je bijv. wordt uitgeloot dan kan het zijn dat je biomedische wetenschappen ofzo erg leuk vind. Daar moet je volgens mij ook wiskunde B voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 16:07
kimberley15
kimberley15 is offline
ja? moet je daar wi B voor hebben? hmm das nou weer jammer
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 16:31
Verwijderd
Ja dat is volgens mij wel waar. Als ik jou was zou ik toch voor Wiskunde B gaan, dan hou je alle mogelijkheden open mocht het bij Geneeskunde niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 18:17
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ja dat is volgens mij wel waar. Als ik jou was zou ik toch voor Wiskunde B gaan, dan hou je alle mogelijkheden open mocht het bij Geneeskunde niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 20:09
kimberley15
kimberley15 is offline
ik heb het nog eens opgezocht: en bij biomedische wetenschappen was alleen met de ''oude'' 2e fase zegmaar wi B verplicht. nu dus niet meer! ik denk dus dat ik bij wi A blijft, aangezien ik heb gelezen dat natuurkunde echt niet zoveel problemen oplevert, en anders vraag ik het wel. misschien kan het nog veranderen, als ik merk dat ik al die wi B hoofdstukken wel aankan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2010, 20:56
NaamNaamNaam
NaamNaamNaam is offline
Nu wil je erg graag geneeskunde, maar misschien ga je andere vakken in de bovenbouw wel leuker vinden: dan kun je beter B kiezen, kun uit je meer studies kiezen.
En van wiB naar wiA is makkelijker overstappen dan andersom!


@ Scoot: sorry, foutje
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 10:30
Verwijderd
Dat laatste is waar, WisB mensen die naar A overstapten deden dat met 2 vingers in hun neus. Dus beter beginnen bij B en dan kun je altijd nog overstappen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 19:00
kimberley15
kimberley15 is offline
hallo allemaal!
ik ben eruit. ik ga voor wi B. ik had vandaag voorlichting over de verschillende wiskundes en toen zag ik de hoofdstukken die aan bod komen in het boek volgend jaar. ik dacht dat het bijna alleen maar meetkunde was (waar ik slecht in ben) maar dat schijnt maar een klein deel te zijn! het meeste hebben we nu ook (of gehad) en dat valt reuze mee. niet dat ik het makkelijk ga vinden straks, maar jullie snappen het denk ik wel XD
sluit wel minder aan bij geneeskunde, maarja dat heb ik waarschijnlijk niet zo heel veel nodig, miss bij biologie met erfelijkheid, maar dat heb ik nu ook al gehad en dat is gewoon te doen.

groetjes!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 08:12
Verwijderd
Ok succes ermee

En wat je bij geneeskunde aan wiskunde nodig hebt is inderdaad ook gauw genoeg in te halen! Waarschijnlijk wordt er in het eerste jaar wel rekening mee gehouden dat wiskunde A en B door elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 16:09
Verwijderd
Goede keuze hoor.
WisB is denk ik handiger voor Geneeskunde, dus het is alleen maar goed.
Succes ermee (en als het toch te moeilijk is kun je altijd later nog overstappen).
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 15:49
kimberley15
kimberley15 is offline
ik heb vandaag mijn cijfer teruggekregen van een wi B hoofdstuk: een 8,7! sta nu gewoon een 7,6! superblij, (heb trouwens ook al positief gekregen van mijn lerares dus mag sowieso kiezen)
als je bij ons op school namelijk geen + advies haalt voor vak, (onvoldoende, inzet, enz.) mag je het gelijk niet kiezen..maarja
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 18:46
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Weet je, kies gewoon wi B. Je hebt er heus geen nadelen aan als je wi B kiest ipv. wi A. Alleen maar voordelen. Je kunt er zoveel meer mee (technische studies al ligt het wel aan je intresses). Verder is het gewoon veel leuker dan wiskunde A, wi A is meer gewoon verhaaltjes en de algebra (met de x-jes en y-jes xD) zijn gewoon leuker (mijn menig )
Je kunt altijd terug naar wi A, probeer het gewoon. Ik kan het echt aanraden!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 10:31
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Weet je, kies gewoon wi B. Je hebt er heus geen nadelen aan als je wi B kiest ipv. wi A. Alleen maar voordelen. Je kunt er zoveel meer mee (technische studies al ligt het wel aan je intresses). Verder is het gewoon veel leuker dan wiskunde A, wi A is meer gewoon verhaaltjes en de algebra (met de x-jes en y-jes xD) zijn gewoon leuker (mijn menig )
Je kunt altijd terug naar wi A, probeer het gewoon. Ik kan het echt aanraden!
Want een zware onvoldoende staan voor wiskunde B is natuurlijk geen nadeel!

Dat het leuker is, is inderdaad jouw mening. Voor mensen die sowieso niet erg goed zijn in wiskunde (waar ik toch vanuit mag gaan als je twijfelt of je wiskunde B moet nemen) maakt het weinig uit welke wiskunde je hebt, het zal ze allebei niet écht bekoren.

En ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je altijd terug kunt naar wiskunde A, maar dat is in principe alleen het geval als je blijft zitten.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 18:25
silentbob
silentbob is offline
ik ben ook niet goed in wiskunde en vind wiskunde b ook niet leuk, maar ik ben het er wel mee eens dat het leuker is als wiskunde a(ook al zou ik daar waarschijnlijk wel makkelijker wat hogere cijfers voor kunnen halen)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 19:01
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
ik ben ook niet goed in wiskunde en vind wiskunde b ook niet leuk, maar ik ben het er wel mee eens dat het leuker is als wiskunde a(ook al zou ik daar waarschijnlijk wel makkelijker wat hogere cijfers voor kunnen halen)
Leuker dan. Maar ik vraag me af hoe je kunt beweren dat wiskunde B leuker is dan A zonder het beiden gehad te hebben? Of heb je Wiskunde D, net als ik, waar je ook Wiskunde A-stof krijgt?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 22:24
silentbob
silentbob is offline
dan en als doe ik altijd verkeerd

ik heb vorig jaar natuurlijk wel wiskunde a onderdelen gehad, en vorig jaar tijdens een week dat een groot deel van de klas er niet was, en er dus niet verder gegaan mocht worden met de stof, hebben we een wiskunde a les gekregen
en ik heb wel es het boek van wiskunde a gezien bij vrienden die dat wel hebben
wiskunde D kun je bij ons op school pas vanaf de 5e kiezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wiskunde A of B kiezen?
charlottekaas
2 05-01-2016 07:23
Studeren E&M: Wiskunde A of B (+ M&O)?
ricey
5 08-03-2013 18:18
Studeren Wiskunde A of B voor accountancy?
hidotcom
5 13-09-2011 06:25
Studeren Wiskunde A of wiskunde B
sander26
16 06-04-2011 06:24
Studeren wiskunde a of b..hoe kwam je tot je keuze
P.A van docent
6 26-03-2011 11:53
Studeren WISKUNDE A of WISKUNDE B?
EmilyDing
12 30-06-2009 09:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.