Oud 15-09-2010, 11:27
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Je zou contact op kunnen nemen met de LSVb. Mogelijk kunnen zij je van advies voorzien of je helpen bij het declareren van je reiskosten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2010, 14:09
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ orcarin: bij welke instantie zit dan het probleem? Want DUO/IBG kan toch zien dat je recht hebt op een OV-studentenkaart en dan zou het toch geregeld moeten/kunnen worden?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 15:08
orcarin
orcarin is offline
Citaat:
Je zou contact op kunnen nemen met de LSVb. Mogelijk kunnen zij je van advies voorzien of je helpen bij het declareren van je reiskosten.
Bedankt voor de tip. Ik zal daar zekre naar kijken.

Citaat:
@ orcarin: bij welke instantie zit dan het probleem? Want DUO/IBG kan toch zien dat je recht hebt op een OV-studentenkaart en dan zou het toch geregeld moeten/kunnen worden?
Het probleem ligt niet bij het feit dat ze niet weten of ik geen recht heb op mijn OV-studentenkaart. Het probleem ligt bij het feit dat ze mijn aanvragen niet goed behandelen, waardoor ik bij hun niet eens in het systeem sta.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 15:29
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Het probleem ligt niet bij het feit dat ze niet weten of ik geen recht heb op mijn OV-studentenkaart. Het probleem ligt bij het feit dat ze mijn aanvragen niet goed behandelen, waardoor ik bij hun niet eens in het systeem sta.
Maar het ligt dus aan DUO/IBG, begrijp ik? Ontvang je wel studiefinanciering?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2010, 23:19
orcarin
orcarin is offline
Ik heb recht op studiefinanciering. ^^ Ik krijg het al het hele jaar, maar mijn aanvragen voor mijn OV-studentenkaart schijnen te "verdwijnen".

Het probleem ligt dus bij de instantie die de OV-studentenkaarten aanmaakt en verstuurd.

Weer een dag gemist vandaag, morgen waarschijnlijk ook.. Als het door blijft regenen heb'k een probleem van hier tot tokyo --
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 18:47
Verwijderd
Hoi allemaal

Ik word 9 oktober 18 en woon thuis alleen met mijn moeder.
Met mijn vader heb ik geen contact verder niets maar heb wel zijn achternaam. mensen zeggen dat dat nu wel een probleem zou kunnen zijn.
verder heeft mijn moeder een bijstand uitkering omdat zij niet kunt werken.
Mijn vraag is nu hoeveel recht heb ik op studiefinanciering.. standaard wel rond de 380 of iets maar ze zijn daar vreselijk traag.. nog geen bericht gehoord.
en mijn moeder kan niets voor mij voorschieten of ergens bijleggen.. dus ook al woon ik thuis hulp van mijn moeder extra heb ik niet red ik alles van mijn studiefinanciering en kan ik extra studiefinanciering aanvragen?? iets meer .. om rond te komen.
Vast werk heb ik niet.. ik werk als promoter eens 4x in de maand.

van 380 euro alles betalen? daar moet wel een oplossing voor zijn.

Weten jullie misschien raad?

Groetjes

Shannon
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 19:32
ganralph
ganralph is offline
Als thuiswonende heb je recht op maximaal 315,- "gewone studiefinanciering" per maand. Dit is de basisbeurs + de aanvullende beurs (maximaal). (Leningen laat ik even buiten beschouwing.)

Als je vader wel werkt en officieel nog jouw verzorger is (hij heeft geen afstand van je gedaan), zal zijn inkomen worden meegerekend, waardoor je mogelijk minder aanvullende stufi kunt krijgen. Dan heb jij inderdaad een probleem, omdat IBG/DUO ervan uitgaat dat je vader nog (financieel) voor je zorgt.

Als ik jou was zou ik even hier kijken. Daar vind je informatie over wat je kunt doen als er een verbroken relatie met (een van je) ouders is.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 20:44
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Als thuiswonende heb je recht op maximaal 315,- "gewone studiefinanciering" per maand. Dit is de basisbeurs + de aanvullende beurs (maximaal). (Leningen laat ik even buiten beschouwing.)

Als je vader wel werkt en officieel nog jouw verzorger is (hij heeft geen afstand van je gedaan), zal zijn inkomen worden meegerekend, waardoor je mogelijk minder aanvullende stufi kunt krijgen. Dan heb jij inderdaad een probleem, omdat IBG/DUO ervan uitgaat dat je vader nog (financieel) voor je zorgt.

Als ik jou was zou ik even hier kijken. Daar vind je informatie over wat je kunt doen als er een verbroken relatie met (een van je) ouders is.

Succes!
Daarnaast is het van belang om erbij te vermelden dat je stufi pas 1januari ingaat omdat je moeder tot die tijd kinderbijslag voor je ontvangt

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 20:57
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Daarnaast is het van belang om erbij te vermelden dat je stufi pas 1januari ingaat omdat je moeder tot die tijd kinderbijslag voor je ontvangt

grtz
ivo
Dat ligt aan je opleiding. Wat jij zegt geldt voor stufi in het MBO.

Op HBO/WO geldt een andere regel:

Citaat:
Leeftijd
Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.
Ze zou dus wel per oktober stufi kunnen ontvangen als ze HBO of WO doet.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 11:05
Penrue
Avatar van Penrue
Penrue is offline
Hoi mensen, nieuw hier maar via Google vond ik dit topic. Vandaag dus de brief van DUO ontvangen en ik met het geduld van een garnaal heb dus geen zin om tot maandag te wachten tot ik ze kan bellen. Iig er staat iets vreemds bij mij tegemoetkoming scholieren.

Jan t/m jul: 207,74 (per maand dus)
Augustus: 296,84 (en ik krijg daar nog 193,07 van, want ik had deze maand te weinig ontvangen)
September: 296,84 maar dan staat er daar onder: Af: wegens voorschot lesgeld 171,83

En in oktober, november en december staat hetzelfde maar dan 85.93 euro... Maar gezien mijn lesgeld in oktober ineens wordt afgetrokken van mij rekening (mijn vader maakt het lesgeld over op mijn rekening dan) vraag ik me dus af vanwaar dat voorschot... ik heb ook echt niks gezien van een voorschot en ook niks erover gehoord.

Weet iemand waar dat over gaat? (A)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 11:45
ganralph
ganralph is offline
Hier staat iets uitgelegd over lesgeld en een mogelijk voorschot daarop. Is de situatie die in de link wordt geschetst op jou van toepassing?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2010, 12:41
Penrue
Avatar van Penrue
Penrue is offline
Citaat:
Hier staat iets uitgelegd over lesgeld en een mogelijk voorschot daarop. Is de situatie die in de link wordt geschetst op jou van toepassing?
Nja als ik het zo zie niet. Vorig jaar heb ik ook gewoon het lesgeld betaald en toen had ik volgens mij ook geen voorschot. Niks van meegekregen in ieder geval. Dit jaar betaal ik ook gewoon het lesgeld, dus ik zou niet weten waarom ik nu ineens een voorschot nodig zou hebben (als het goed is wordt het rond 25 oktober afgetrokken).

Ik zal ze maandag sowieso bellen, want ik ga natuurlijk niet voor een voorschot betalen wat ik niet heb ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 14:49
hendrikus
hendrikus is offline
Ik had een vraagje over studiefinanciering. Op dit moment heb ik een basisbeurs, maar mijn vader is een tijdje geleden ontslagen. Nu is mijn vraag heb ik nu ook meer recht op studiefinanciering? Via IB kan ik niet een aanvullende beurs krijgen omdat ik het loon van mijn vader van 2 jaar geleden moet invoeren
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 14:54
ganralph
ganralph is offline
Kijk hier wat je in jouw geval kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 19:03
Flodders
Flodders is offline
Wellicht staat dit al ergens maar ik wordt er gek van en ik snap er helemaal niks meer van.

De situatie.
Ik ben in juni jarig, heb destijds tegemoetkoming scholier aangevraagd voor juli en augustus ook allemaal netjes gekregen. Nu had ik mijn stufi ook al aangevraagd omdat het plan was dat ik zou gaan studeren. Helaas gezakt en dus dit allemaal weer geannuleerd, nu mag ik (rutteregeling vavo) mijn tegemoetkoming shcolier behouden, maar HOE wijzig ik dit online? heb al een wijzingsform gestuurd maar die kwam niet over. Wie helpt?

X
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 18:37
Verwijderd
Hallo,

Ik heb een vraag over de tegemoetkoming van studenten, want ik weet het niet helemaal zeker. Ik wordt in februari 18 en ben vorig jaar geslaagd voor de havo. Nu ben ik bezig met vwo. Dit moet ik 2 jaar doen. Maar als ik die tegemoetkoming voor studenten aanvraag. Moet ik dan al het geld terug betalen als ik vwo niet ga halen? Want er is een kans dat ik na dit jaar het niet ga halen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 12:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een vraag over het terugbetalen van mijn studieschuld. Ik kreeg hier van de week een brief over van de IB-Groep/DUO waarin eigenlijk twee opties genoemd worden: alles in een keer terugbetalen door middel van storting op een rekeningnummer genoemd in die brief, betaling in maandelijkse termijnen tot ik het bedrag heb afgelost. Ik ben op dit moment druk aan het sparen om m'n studieschuld af te betalen omdat ik hier het liefst zo snel mogelijk vanaf wil zijn. Ik heb op dit moment het bedrag wel bij elkaar gespaard maar ik wil het niet in een keer aflossen omdat ik ook nog een buffertje op mijn rekening hebben staan voor vakanties, belastingen, rijlessen, dingen zoals de wasmachine die ineens kapot kunnen gaan. Nou wou ik in januari (als ik moet beginnen met terugbetalen) gewoon kijken hoeveel geld ik heb en dat dan ineens terugbetalen en de rest in termijnen en dan weer verder sparen tot ik de rest bij elkaar heb en dat dan weer ineens. Maar ik kan nergens vinden hoe ik in een keer een groter bedrag kan aflossen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die me vertellen hoe ik dat moet doen of dat dat niet eens kan?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 13:02
ganralph
ganralph is offline
Het kan wel degelijk en ik zit er zelf ook aan te denken (maar dus nog niet gedaan):
Citaat:
U kunt tijdens uw studie of direct daarna ook al beginnen met terugbetalen. In dat geval kunt u bedragen overmaken naar rekeningnummer 56.99.99.995 t.n.v. DUO, Groningen. U kunt dit rekeningnummer ook gebruiken als u naast uw reguliere maandbedrag extra wilt aflossen. Gebruik altijd uw correspondentienummer als betalingskenmerk.
bron

Overigens hoef je dus ook niet tot januari te wachten als je versneld wilt terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 13:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Oh, dankjewel Ik weet dat ik niet hoef te wachten maar heb voor mezelf min of meer gesteld dat ik tot die tijd kan sparen en dan ineen keer een groot bedrag over maak zodat ik vanaf dan iig minder rente betaal en er sneller vanaf ben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Hoi,
Ik ben op mijn 16e begonnen met een mbo-opleiding (ict niv. 2) Dit heb ik afgelopen jaar afgerond.
Nou ga ik dit jaar(september) weer beginnen met een nieuwe opleiding(accountant niv4) Dit word hopelijk niet mijn laatste opleiding, want mijn doel is om ook hbo te doen.
In september hoop ik ook 18 jaar te worden(yes!)

Maar nou is mijn vraag. Hoe zit het met studiefinanciering en ov op het mbo? Je mag beiden toch maar 4 jaar hebben, mits je, je opleiding haalt? En hoe werkt het als ik hierna nog hbo ga doen? Krijg ik dan weer 4 jaar een ov? Of geld 4 jaar over beiden? Ik heb het nu namelijk niet noodzakelijk nodig, en misschien als ik hbo ga doen wel.
Ik kan dit ook nergens vinden op de site van ib-groep. Weten jullie hoe deze voorwaarden zijn?

Alvast bedankt.
niveau 2 is een gift niveau 4 is een prestatiebeurs dus als t goed is mag je voor niv 4 weer opnieuw 4 jaar
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 13:26
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Hallo allemaal,

Wellicht is deze vraag al eens voorbij gekomen maar ik kan moeilijk alle voorgaande topics gaan doorspitten (nou ja, het kán natuurlijk wel...).

Sinds 1 september dit jaar ben ik weer begonnen te studeren. Hiervoor heb ik eerder 1 jaar ergens anders gestudeerd. Afgelopen zomer heb ik de DUO een formulier toegestuurd om dit te laten weten, opdat ik mijn schuld (althans voorlopig) niet hoef terug te betalen. Nu viel er net een brief door de bus waarin staat dat uit dat formulier en intern onderzoek blijkt dat ik conform de Wet op de Studiefinanciering per 1 september 2011 geen student meer ben :?.

Uiteraard heb ik een bezwaarschrift ingediend, maar ik vind dit toch wel erg gek. Het kán toch niet zo zijn dat ze me per volgend jaar niet meer als student erkennen?
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 13:32
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
O, misschien handig om te weten dat die vorige opleiding mbo was en ik nu aan de uni studeer. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
__________________
Living is a lot like flying. You either do it or die trying.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 14:43
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Heb je toen bij DUO aangegeven dat je gestopt bent met die studie? Misschien dat het het gemakkelijkste is om gewoon even te bellen, maandag, of een mailtje te sturen, naast je bezwaarschrift. Ik weet niet hoe oud je bent, maar vanaf je 30e heb je geen recht meer op stufi. Daarbij heb je maar tien jaar recht op studiefinanciering. Dus vanaf het moment dat je voor het eerst stufi hebt aangevraagd, kun je tot tien jaar daarna gebruik maken van studiefinanciering. Als je tussendoor gestopt bent met een studie en dus geen stufi hebt ontvangen, tellen die tien jaar wel gewoon door.

Al met al is DUO niet erg duidelijk wat betreft de data van hun toeslagen. Ik heb laatst stufi aangevraagd voor volgend jaar en ik kreeg vandaag twee brieven. Eentje waarin stond dat ik vanaf 1 november 2010 géén recht had op studiefinanciering omdat ik 'niet (meer) (voltijd) studeer' en eentje waarin stond dat ik vanaf 1 januari 2011 géén recht had op studiefinanciering omdat ik 'nier (meer) (voltijd) studeer', met op de tweede pagina een mededeling dat ik vanaf 1 september 2011 recht had op de basisbeurs studiefinanciering. Echt, wat een administratieve rompslomp. Ik had het namelijk ook gewoon aangevraagd vanaf 1 september 2011.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 10:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
O, misschien handig om te weten dat die vorige opleiding mbo was en ik nu aan de uni studeer. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Hm, ik zou zo het antwoord niet weten, maar heb je je toen goed uitgeschreven bij IBG/DUO toen je stopte met je MBO?
En als je volgend jaar 30 wordt, kan dat inderdaad de reden zijn (zoals Infidel dus zegt).

Overigens zijn de systemen van stufi voor het mbo en stufi voor HBO/WO van elkaar gescheiden, dus die 10 jaar regel geldt niet als je 10 jaar geleden MBO hebt gestudeerd. Met MBO-stufi verspeel je geen van je rechten op HBO/WO-stufi.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 15:22
byungshin
byungshin is offline
Ik heb een vraag, ik ben gestopt met mijn HBO opleiding in juli (opleiding niet gehaald), maar ik heb mij niet uitgeschreven bij mijn school via studielink/digi D en mijn stufi loopt ook nog door.
Ik wil me nu uitschrijven omdat ik het vergeten ben, moet ik nu alles terug betalen of gaan ze dit zien als dat ik net gestopt ben met school in december/januari?

Laatst gewijzigd op 21-12-2010 om 15:33.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 15:57
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Ik heb een vraag, ik ben gestopt met mijn HBO opleiding in juli (opleiding niet gehaald), maar ik heb mij niet uitgeschreven bij mijn school via studielink/digi D en mijn stufi loopt ook nog door.
Ik wil me nu uitschrijven omdat ik het vergeten ben, moet ik nu alles terug betalen of gaan ze dit zien als dat ik net gestopt ben met school in december/januari?
Als je studiefinanciering voor een hbo opleiding ontvangt, val je onder de regels van de prestatiebeurs. Dat betekent dat je je studiefinanciering moet terugbetalen als je je diploma niet haalt. De studiefinanciering die je nu ontvangt moet je terugbetalen. Daarom moet je de instanties op de hoogte gaan brengen van de beindiging van je studie. Om te beginnen moet je je inschrijvingsstatus van studielink maar is checken.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 15:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Als je niet uitgeschreven bent bij de opleiding, neem ik aan dat je gewoon de lessen had kunnen volgen. Als je je nu uitschrijft, gaat DUO er dan dus ook van uit dat je pas in december gestopt bent.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 16:08
byungshin
byungshin is offline
het gaat me niet om de studieschuld later maar de stufi die ik ondertussen heb ontvangen (waar ook een lening bij zit).
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 16:22
ganralph
ganralph is offline
Hier hebben we het grote IBG/DUO-topic voor, dus ik verplaats hem even
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 16:26
ganralph
ganralph is offline
OT: als jij op papier voor zowel je school als voor het DUO nog gewoon een student bent, dan hoef je op korte termijn niets terug te betalen. De lening komt gewoon bij je schuld voor later, en de stufi ook, afhankelijk van de prestatiebeurs, zoals hierboven gezegd wordt.

Als je inschrijving klopt, dan heb je recht op je stufi en lening (ook al volg je geen enkele les), dus dan is er niets aan de hand wat dat betreft.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 18:22
Pakosje
Pakosje is offline
Hallo Studenten,

Ik ben hier voor het eerst op het forum, omdat ik nogal een vraag niet beantwoord krijg door mensen.

Het is nu 3 maanden gelden dat ik 18 jaar werd, ik woon thuis bij mijn ouders. Ik ontvang als studiefinanciering 75 euro.

Nu lees ik op internet, iets van aanvullende beurs, alleen ik heb nogal wat vragen daarover omdat ik niet zo veel van alles afweet.

Mijn ouders krijgen uitkering en verdienen dus niet ontzettend veel. En ik ben thuiswonend en zal dat voorlopig ook blijven. Ik doe een Mbo 2 opleiding waarvan 3 dagen op school en 2 dagen Stage. (Administratie)

De vraag is:

Heb ik recht op aanvullende beurs? val ik onder die maatregelen? (Daarmee bedoel ik dus dat als ik thuis woon, kan ik dan alsnog aanvullende beurs krijgen?) En krijg je nou aanvullende beurs om de jaar? of elke maand? En wat krijgen de meeste hier? die in mijn situatie behoren.

Ik heb op IB-Groep gezocht, maar zij vertellen mij niet 1,2,3 niet alles. En mensen om me heen kennen dat niet, aangezien zei eerder uit huis schrijven.

Ik hoop dat iemand me voor vanavond 19:00 kan helpen, zodat als ik er niet recht op heb. De wijziging via het website voor 19:00 uur ongedaan kan maken.

Na 19:00 mag je ook reageren. Alleen de wijziging is dan vastgesteld, No problem. Ik wil het gewoon weten.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 19:02
ganralph
ganralph is offline
We hebben een apart topic voor vragen over studiefinanciering, dus daar verplaats ik deze even naartoe

Wat betreft je vraag:
Je kunt aanvullende beurs krijgen als je ouders te weinig verdienen om de gewenste financiële ouderlijke bijdrage te leveren.

Als je een aanvullende beurs aanvraagt, dan krijg je als het goed is formulieren thuisgestuurd die je ouders moeten ondertekenen. Er wordt vervolgens gekeken naar het inkomen van je ouders en aan de hand daarvan wordt bepaald of je recht hebt op de aanvullende beurs. Het is dus geen probleem dat je nu iets hebt aangevraagd. Je krijgt gewoon een formuliertje en je krijgt niets waar je geen recht op hebt.

De aanvullende beurs is een aanvulling op je gewone stufi, dus je krijgt het maandelijks.

Hier vind je wat informatie op de site van de IBG.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 19:15
Pakosje
Pakosje is offline
Oke Bedankt voor het antwoord, ik waardeer het echt. Ik hoop dat meerdere leden mijn overige vragen beantwoorden.

Ik stel het vraag nog eens maar dan anders:
Heb ik recht op aanvullende beurs? Als ik thuiswonend ben?

Wat krijgen de meeste hier? die in mijn situatie behoren.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 20:02
ganralph
ganralph is offline
Had niet goed gezien dat je meer vragen had, maar ik kan je nog wel iets verder helpen denk ik

Of jij persoonlijk recht hebt op een aanvullende beurs kan niemand je hier met zekerheid zeggen, want dat is afhankelijk van je precieze situatie.

Je kunt aanvullende beurs ook krijgen als je thuis woont. De aanvullende beurs voor thuiswonende studenten kan bijna even hoog zijn als die voor uitwonenden. Het scheelt 20 euro bij een maximale aanvullende beurs. (Als thuiswoner kun je max. e.308,40 krijgen; uitwonend max. e.328.33. Kijk hier.)

Ik heb zelf nooit in jouw situatie gezeten, maar ik heb wel aanvullende beurs gehad omdat mijn ouders (blijkbaar) niet genoeg verdienden volgens de IBG. Ik kreeg de aanvullende beurs zowel toen ik thuis woonde als toen ik op kamers zat.

Overigens kijkt de IBG naar hoe het inkomen van je ouders twee jaar geleden was. Dat heet het "peiljaar". Als je ouders toen veel meer inkomen hadden dan nu, dan heeft dat invloed op je aanvullende beurs. Als dat problemen oplevert kun je het peiljaar laten verleggen. Kijk hier voor meer info daar over.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 20:48
Pakosje
Pakosje is offline
Bedankt voor het nogmaals antwoorden voor all mijn overige vragen. Nu ik dit allemaal lees, raden mijn oudere broers en ouders aan. Om aanvullende beurs aan te vragen. Dit heb ik inmiddels paar uur geleden via het Website al gedaan.

Zij vertellen mij ook dat ik het bedrag van afgelopen 3 a 4 maanden van het aanvullende beurs alsnog kan krijgen in een geheel, klopt dit?

Want als ik het zo zie, dan lijkt het niet mogelijk, aangezien het mijn fout is geweest omdat ik slechts het basis beurs had aangevraagd zonder aanvullende beurs.

Maar nu wil ik dus weten, of het inderdaad mogelijk is om het bedrag terug in zijn geheel kan krijgen? terwijl het mijn fout was. omdat ik het nu pas aanvraag.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 12:55
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zij vertellen mij ook dat ik het bedrag van afgelopen 3 a 4 maanden van het aanvullende beurs alsnog kan krijgen in een geheel, klopt dit?
Helaas, dit klopt niet. Je kunt geen studiefinanciering of aanvullende beurs aanvragen over de afgelopen maanden. Zie hier.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2010, 02:36
Pakosje
Pakosje is offline
Bedankt voor de reactie, tenslotte heb ik een laatste vraag, omdat ik de aanvullende beurs keihard nodig heb om alle rekening op tijd te kunnen betalen.

Wat mijn nu frustreert is dat er staat dat het aanvragen van aanvullend beurs wel 3 maanden in beslag kan nemen. Maar ook staat er dat ik het proces kan versnellen door zelf mijn ouders inkomens verklaring mee kan sturen met de formulier die ik krijg. Zodat zij er snel mee klaar zijn en kunnen berekenen.

Mijn vraag is: Duurt het inderdaad 3 maanden? Of zijn er studenten hier op het forum die hem zelfs eerder hadden ontvangen, zo ja!, hoeveel weken/maanden eerder heb je het ontvangen?

Edit: Nog een vraag: Er staat voor aanvullend beurs (Thuiswonend) Max: 308,40 Euro, is dat bedrag Inclusief de basis beurs of exclusief?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 14:47
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Dat bedrag is exclusief de basisbeurs.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 10:37
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Wil even mijn situatie vertellen met DUO.

Ik krijg zelf een stufi van 78 euro per maand.
Nu is mijn stiefvader net het huis uit bij ons en mijn moeder zou dan als alleenstaande moeder een hogere stufi moeten krijgen, omdat ik ook sinds 11e al geen alimentatie meer krijg van mijn vader omdat hij daar niet toe in staat is. DUO heeft nu gezegt dat mijn moeder teveel spaargeld heeft en daarom geen hogere stufi krijgt. Vervolgens kregen we 2 dagen later weer een brief... Ik moest gaan uitleggen waarom ik geen contact meer had met mijn vader en ik moest zwart op wit een echtscheidings formulier meesturen EN ik moest nog een verklaring hebben van een 3e persoon (mentor,familielid,etc..). Is dit niet een beetje achterlijk dat ik door toedoen van mijn vader die geen alimentatie kan betalen ook nog wordt benadeelt in mijn studifinanciering?...

Mag ik jullie mening hierover weten?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 10:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ja dat mag uiteraard, we hebben er zelfs een speciaal topic voor! Daar verplaats ik je vraag even naar.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 10:57
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Citaat:
Ja dat mag uiteraard, we hebben er zelfs een speciaal topic voor! Daar verplaats ik je vraag even naar.
Zag hem ook beetje laat staan dat topic en moest toch echt even men ei kwijt, want vind het allemaal beetje oneerlijk.
Snap dat er regels zijn, maar ik wordt continu benadeeld door de schuld van mijn vader
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 11:20
ganralph
ganralph is offline
Het is inderdaad heel rottig dat jij zo wordt benadeeld, maar vanuit de DUO gezien is het niet heel vreemd dat deze regels er zijn.

DUO kijkt naar het inkomen van je natuurlijke ouders. Dit zijn je biologische ouders of je adoptief ouders als je officieel geadopteerd bent. Stiefouders e.d. zijn niet interessant voor je stufi. Ik maak uit je verhaal op dat je nu bezig bent om te zorgen dat het inkomen van je vader niet meer wordt meegeteld voor de berekening van je stufi?

Heb je geen bewijs van het LBIO (of een andere instantie) dat jij geen alimentatie krijgt? Dat lijkt me een stuk makkelijker dan aan moeten tonen dat je geen contact meer met je vader hebt.

Ik vind het alleen vreemd dat de DUO het spaargeld van je moeder heeft meegerekend als inkomen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 11:25
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Nou ik heb sinds ik 11 jaar ben geen contact meer met mijn vader omdat hij aan de drugs was geraakt.
Hierdoor heb ik via via gehoort dat hij dakloos is geraakt en nog een heleboel dingen zijn gebeurt waardoor ik sowieso al kon raden dat ik geen alimentatie meer kon krijgen en mijn moeder had geen zin in een rechtzaak om toch alimentatie te krijgen, want hij heeft toch niks.

Maarja dat vind iedereen dat het raar is dat mijn moeders spaargeld is meegerekent maar stond in 1 van de brieven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 11:40
ganralph
ganralph is offline
Ah, oké dat verklaart wel. En je zult dus inderdaad vrees ik de hele procedure moeten doorlopen om te zorgen dat je vader niet meer meetelt voor je stufi.

Wat betreft het spaargeld kan ik nu maar twee dingen verzinnen (maar ik weet dus niet of die op jou van toepassing zijn):

1. Als je moeder inkomen in het buitenland heeft wordt volgens mij ook naar haar vermogen (waaronder spaargeld) gekeken;
2. Je moeder heeft zodanig veel spaargeld dat ze heel veel rente ontvangt. Ik weet niet zeker of de DUO spaarrente als inkomen ziet, maar dat zou nog kunnen...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 11:42
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
1. Mijn moeder werkt gewoon in de zorg en heeft geen inkomen in het buitenland staan dus daar kunnen ze sowieso niet naar kijken.
2. Mijn moeder krijgt daarbij ook niet zoveel spaarrente dat het zo is dat het een maandsalaris is of wat dan ook.
Dat valt reuze mee.

Dus ik had bij mezelf echt het idee dat ik bij de neus genomen werd.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 11:53
ganralph
ganralph is offline
Ja, dan is het erg vreemd. Heb je al met DUO gebeld om opheldering te vragen over dat spaargeld? Anders zou ik (nadat alles omtrent je vader geregeld is) gewoon opnieuw een aanvullende beurs aanvragen en kijken wat ze dan zeggen.

Weet je nog wat er precies stond in die brief over het spaargeld? Stond er verder geen uitleg bij?

Overigens (maar dat zal waarschijnlijk niet veel uitmaken), de DUO kijkt naar de financiële situatie van twee jaar geleden. Als de situatie van je moeder toen heel anders was, maakt dat ook verschil.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 12:35
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
2 jaar geleden droeg mijn stiefvader nog bij aan mijn studie. Mijn moeder had zelf toen nog steeds hetzelfde inkomen als nu (misschien paar tientallen euro's meer).
Dus misschien hebben ze daarnaar gekeken. Ik heb niet met DUO gebelt, maar we moeten eerst maar is wachten op de reactie van mijn brief die ik naar hun heb geschreven waarin staat waarom ik geen contact meer heb met mijn vader.
Daarna zal ik wel even meer toelichten geven over hoe en wat dus dan laat ik het je weten.

Bedankt in ieder geval voor je snelle reactie!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 13:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het schijnt dat DUO helemaal niets meer te maken heeft met die nieuwe OV instantie.
Dat klopt, dat wordt geregeld door Translink Systems BV, die minstens even erg zijn als de DUO. Ik moest drie maanden wachten op een nieuwe OV Failkaart, nadat die vorige kaart kapot gegaan was.


Voor jouw zaak is relevant wat de oorzaak is van de extreme vertraging. Als het komt doordat de DUO traag is met toekenning draaien zij ervoor op, als het komt doordat de kaart te laat is is onduidelijk waar het heen moet (ach, is er íets rond de OV chipkaart wel duidelijk?) maar ik zou dan Translink aansprakelijk stellen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 18:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Heb je geen bewijs van het LBIO (of een andere instantie) dat jij geen alimentatie krijgt? Dat lijkt me een stuk makkelijker dan aan moeten tonen dat je geen contact meer met je vader hebt.
Toen ik een jaar of vijf geleden in een soortgelijke situatie zat nam de IB-Groep/DUO geen genoegen met een brief van het LBIO. Daar moet je idd veel meer formulieren, verklaringen etc voor hebben. Mij is het nooit gelukt om het inkomen van mijn vader buiten beschouwing te laten en mijn vader vond het ook heel vervelend dat hij steeds die brieven kreeg (en de relatie met mijn vader is uiteindelijk stukgelopen door dit soort geldkwesties). Ik snap best dat DUO geen geld wil betalen voor mensen die het niet echt nodig hebben maar naar mijn mening kunnen ze in veel situaties wel een stuk coulanter zijn. Niets was goed, een verklaring van het Riagg niet, van m'n advocaat niet, van m'n moeder niet, van mij niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 09:03
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Citaat:
Ja, dan is het erg vreemd. Heb je al met DUO gebeld om opheldering te vragen over dat spaargeld? Anders zou ik (nadat alles omtrent je vader geregeld is) gewoon opnieuw een aanvullende beurs aanvragen en kijken wat ze dan zeggen.

Weet je nog wat er precies stond in die brief over het spaargeld? Stond er verder geen uitleg bij?

Overigens (maar dat zal waarschijnlijk niet veel uitmaken), de DUO kijkt naar de financiële situatie van twee jaar geleden. Als de situatie van je moeder toen heel anders was, maakt dat ook verschil.
Heb weer reactie gehad.
De belangrijkste vragen waren nu:

- Wat mijn broertjes en zusjes tussen de 12 en de 19 jaar doen qua opleiding.
- Of mijn moeder nog een studieschuld had.

Echt dit neemt zoveel tijd in dat wanneer ik dalijk recht heb op een hogere stufi dat ik dalijk al geen recht meer heb op stufi...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.