Oud 04-02-2011, 20:43
Juultjeh
Avatar van Juultjeh
Juultjeh is offline
Hooi,
In de 4e moet ik een profiel kiezen en daarbij moet minstens één andere taal + Engels. Maar ik weet niet of ik nu beter Frans of Duits kan kiezen. Duits bij mij op school is nogal klote omdat het boek zwaar shit is en omdat de leraren alleen maar naamvallen uitleggen in plaats van ons te helpen met het boek en werkboek. Frans kan ik nogal slecht en ik moet het vooral hebben van SO's waarbij je woordjes uit je hoofd moet leren(dat houdt mijn cijfer omhoog). Ik ken wat bovenbouwers die zeggen dat Duits egt heel moeilijk wordt maar ik zit ook niet echt te springen om Frans. Probleem!
Weet iemand wat beter is? En of Duits echt zo moeilijk wordt??
Alvast bedankt ^^
Groetjees
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2011, 21:00
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb Frans gekozen, omdat ik een hekel heb aan naamvallen. Persoonlijk vind ik het wel te doen, maar dat komt ook doordat ik ondertussen wél gewend ben aan woordjes leren. Die zijn bij Duits wel makkelijker (want: lijkt meer op het Nederlands) maar uiteindelijk kun je bij Frans minder fout gokken aan mannelijk/vrouwelijk - want je hebt geen onzijdig - en alle andere nare naamvallen.

Ik hoor vaak dat Duits wel meer volgens logica werkt, het is meer één systeem. Frans is veel uitzonderingen, schijnt, hoewel ik nooit uitzonderingen leer en nog steeds leef. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Momenteel zit ik in de vijfde en Frans is evenveel woordjes leren als grammatica als luisteren als lezen. Grammatica wordt bijna alleen uitgebreidt met nieuwe tijden, de meeste dingen die we nu krijgen heb ik al eens gehad, zoals bijvoegelijk naamwoorden en ontkenningen. Over het algemeen vind ik de grammatica gewoon te leren, de woordjes ook, en lezen en luisteren is een kwestie van oefenen. Duits lijkt natuurlijk meer op het Nederlands, maar ik vermoed dat ze daarom ook een hoger niveau Duits luisteren/lezen van je zullen verwachten, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga er iig niet vanuit dat mensen met Duits allemaal veel hogere cijfers halen op luisteren/lezen dan Frans-mensen, dat zal wel ongeveer gelijk zijn, toch?

Maar ik denk ook dat Duits en Frans in dezelfde mate 'moeilijker' worden in de bovenbouw. Hoewel ik geen Duits heb. Het zijn beide vreemde talen, immers?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 07:45
Verwijderd
Heee,

Ik heb voor Duits gekozen. Inderdaad de naamvallen, maar dat zijn wat rijtjes leren, lijkt me geen enkel probleem? Zo moeilijk is dat niet. Frans heeft ook de grammatica Vergeleken met het niveau is Duits wat hoger dan Frans. Ook met luistertoetsen en leestoetsen. Als ik jou was zou ik kijken wat je het makkelijkste lezen vind, want dat is wel 50 prcent van je cijfer.. Bij ons op school hebben we 2 woordjestoetsen, 1 schrijftoets en 2 mondelingen.. Dus maar 1x echt grammatica in principe.

naja, je moet maar zien
xx
[/I]
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 08:05
Verwijderd
ik zou in eerste instantie afgaan op wat bij je vervolgopleiding of toekomstige beroep het beste van pas komt, als je dat nog niet weet zou ik kijken voor wat je het leukste/makkelijkste vind.
al is met frans het voordeel dat die taal in veel meer landen gesproken wordt.

Bij het vmbo is het zo dat je bij duits wel de grammatica etc. moet leren, maar dat het examen alleen een leestekst is met vragen daarover.
Daarom kies ik op vmbo voor duits, ik weet alleen niet hoe dit bij havo/vwo zit.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 11:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ze hebben mij vertelt dat voor technische profielen Duits handiger is. Mijn vader (ook iets technisch qua beroep) heeft volgens mij nog nooit echt met Franse mensen samengewerkt, en al met heel wat Duitsers + banen aangeboden gekregen in Duitsland/Zwitserland. Moet ik wel zeggen dat hij misschien één jaar Duits heeft gehad op de middelbare en ondertussen gewoon meelult in het Duits.

Oh, en het 'schijnt' dat NT/NG-mensen ook meer hebben met de Duits grammatica dan met de Franse, omdat de Duitse logischer zou zijn. Al val ik hier weer buiten, omdat ik NT/NG heb en een hekel aan Duits grammatica, maar goed.

Dus als je iets technisch wilt kiezen qua profiel, dan heeft profiel-technisch gezien Duits de voorkeur, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 16:23
Verwijderd
Voor vele zal het ook meer een punt zijn dat het verplicht is om een tweede moderne vreemde taal te nemen.
Ik heb niet zo veel aan te vullen op de bovenstaande verschillen tussen Frans en Duits.

Ik zelf denk, dat je meer met Duits te maken krijgt, Nederland is meer op Duitsland gericht dan op Frankrijk, wat door velen gezien wordt als vakantie land. (ik stel hier dus dat ik Duits belangrijker vind)
Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat je het leukst/makkelijkst vind. Als je al je studies hebt gedaan, ben je een aantal jaar verder en moet je zien wat er blijven hangen, is...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 16:44
thebeatles
Avatar van thebeatles
thebeatles is offline
Ik zit ook met dit probleem, ik moet dit jaar ook m'n profiel kiezen en ik twijfel ook nog tussen Duits en Frans. De laatste tijd neig ik toch steeds meer naar Frans omdat ik dit meer een 'gevoelstaal' vind, net zoals Engels, de grammatica is (voor mij dan) vanzelfsprekender dan die van Duits. Het lijkt me ook handig om even te kijken of de vervolgopleiding die je wilt gaan doen bepaalde eisen stelt waardoor je keuze makkelijker gemaakt zou kunnen worden? Als ik lees dat je Frans punt redelijk is door woordjes SO's, lijkt het me toch verstandiger om Duits te kiezen, in de bovenbouw worden geen woorden SO's meer gegeven namelijk.
__________________
"I've always been famous, it's just no one knew it yet." - Lady GaGa
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 21:27
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Duits
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 18:59
xPien
Avatar van xPien
xPien is offline
hoi!

ik heb Duits en Frans, dus misschien heb je wat aan mijn advies:
kijk, ik heb duits en frans gekozen omdat ik het leuk vind,
niet omdat ik er supergoed in ben, het lukt me wel en ik sta voor allebei een 7 (ik zit in 4vwo)
maar duits is nu veel moeilijker dan frans, omdat je met duits weinig woordjes moet leren, ten minste bij mij op school. Dus ik zou als ik jou was frans kiezen, en niet allebei want ik moet nu 2 boekjes lezen; van allebei de talen 1, en dan heb ik ook nog een keer een boekje van engels. Dus dat is eigenlijk te veel van het goede.
Maar het ligt er ook weer aan wat je leuk vindt,

ik hoop dat je hier wat aan hebt!
succes
xoxo
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 15:34
sharistadekker
sharistadekker is offline
Ik heb geen van beiden gekozen maar gewoon lekker spaans. dit is veel makkelijker dan alle twee. Als je je talen wilt bijspijkeren voor volgend jaar moet je even hiernaar toe gaan:
http://my.ef.com/Layouts/AlumniInvit...n=vBQ3RnWEzPE=

dit is van Ef een talenorganisatie waarmee je bijv. in de zomervakantie naar frankrijk, spanje, duitsland enz. kan gaan! heel handig voor als je toch duits wilt doen maar het moeilijk vind. dan heb je al een voorsprong
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 19:50
sander26
sander26 is offline
In jouw geval zal ik duits kiezen.
SO's heb je niet meer in de bovenbouw (ik heb ze in de 3e al niet meer) en dan moet je het echt van je teksttoetsen gaan hebben. Bij je examen is ook een groot deel van het examen tekst, dus met SO's valt het dan niet meer hoog te houden. Bovendien is naar mijn idee duits nuttiger. Nederland handelt namelijk verschrikkelijk veel met duitsland.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2011, 15:29
Mrjaap
Mrjaap is offline
TJa, ik kies frans omdat dat leuker klinkt dan dat metalige Duits met zn Naamvallen en rare woorden (Rücken = rug, sorry, ik blijf doordenken)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 05:59
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
TJa, ik kies frans omdat dat leuker klinkt dan dat metalige Duits met zn Naamvallen en rare woorden (Rücken = rug, sorry, ik blijf doordenken)
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 15:46
Verwijderd
Ik zou Frans kiezen omdat het me veel handiger lijkt. Frans wordt meer gesproken (vermoed ik) en ik vind het persoonlijk ook een véél mooiere taal. Maar als je in de industrie (dat genre) wil verdergaan na je opleiding, zou ik toch Duits kiezen omdat dat daar gewoon veel meer wordt gesproken. En als je zegt dat Frans echt niet gaat (buiten de woordjes) zou ik voor Duits gaan.

Kortom, als Frans je zou lukken, kies dat! Anders Duits
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 18:58
Verwijderd
Gek, maar ik vind Duits echt moeilijker juist doordat het op het nederlands lijkt...
Frans ligt me beter en vind ik ook logischer

(ik ben een NT'er hoor!)
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 18:59
Verwijderd
Voor de handelaars en ondernemers, kies Duits! Is de belangrijkste handelspartner van Nederland.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 20:04
piraat013
piraat013 is offline
Duits is kapot moeilijk al haal ik op mijn examen een 4.0 het maakt mij echt niet uit wat een rot vak heb spijt
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 17:18
xPien
Avatar van xPien
xPien is offline
Ik heb Duits èn Frans, omdat ik het allebei erg mooie talen vind, maar daar heb je natuurlijk niets aan.
Ik zou zeggen, welke taal vind je het interessants en het leukst om te leren?
Bij allebei de talen gaat het niet alleen om woordjes leren, maar ook over het land zelf en ook over de Duitse of Franse literatuur. Het is maar net wat je interesseert.
Veel succes bij het kiezen van je profielkeuze!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-05-2011, 17:20
droppingLIES
droppingLIES is offline
Ik heb Duits gekozen, ik kon het allebei wel alleen voor Duits stond ik echt heel hoog, 9 of hoger en Frans gewoon 'normaal' iets van 6 à 7.
Ik zou dus ook kijken waar je nu het beste in bent en je niet laten leiden door alleen een methode of leraar.
In de bovenbouw moet je als examens bij beide leesvaardigheid, luistervaardigheid, mondeling en enkele losse dingen afleggen. Je zou dus kunnen bedenken of je beter bent in luisteren en praten bij Frans of bij Duits.
Bij ons op school zeggen ze juist over Frans dat het erg moeilijk is, terwijl ik Duits in 6 vwo best vindt meevallen, je krijgt er eigenlijk niks nieuws meer bij en die naamvallen heb je dan dus ook niet echt meer nodig. Dat is meer voor in de 4e klas en een beetje in de 5e klas voor je 'gewone' proefwerken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 18:42
Imaginairy
Imaginairy is offline
Beeld je in dat je Duits gekozen hebt. Hoe voel je je als je op je vrije zondagmiddag dat Duits boek open moet slaan? Hoe groot is je weerstand als je 's ochtends vroeg dat lokaal in loopt? En hetzelfde bij Frans.

Bij mij was het duidelijk, ik word doodongelukkig van de Duitse taal.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 12:13
loveforfashion
loveforfashion is offline
Ik heb een vraag kan het ook dat je beide talen kiest of moet je echt kiezen tussen Duits of Frans?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 12:35
droppingLIES
droppingLIES is offline
Citaat:
Ik heb een vraag kan het ook dat je beide talen kiest of moet je echt kiezen tussen Duits of Frans?
Je kan ze ook allebei kiezen inderdaad, maar het zou dan kunnen dat je vakken moet 'sprokkelen', dus dat het niet beide in je rooster past en dat je van één vak minder lessen dan nromaal moet volgen. Maar dat zou je met een decaan moeten overleggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Duits of Frans?
mrvandebuurt
6 08-01-2017 17:40
Algemene schoolzaken E&M met biology of Frans?
Abigaill
4 02-07-2013 12:15
Studeren Japanology in Leiden: heb je Duits nodig?
ZazaZebra
10 12-02-2012 14:17
Studeren Duits of Frans?
b0elsjiet
10 26-08-2006 16:30
Verhalen & Gedichten Literatuur niet Engels, Frans, Duits
Hulk
20 01-04-2006 15:28
Algemene schoolzaken Duits en Frans moeten verboden worden.
Oen
1 24-02-2002 15:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.