Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2005, 22:16
Verwijderd
Sinds 1,5 maand woon ik met 3 anderen in een studentenhuis in een studentencomplex. We komen allemaal van thuis en hebben dus nog geen ervaring met het 'op jezelf wonen'
Tot nu toe gaat het best heel goed, maar als het op de financieen aankomt gaat het allemaal nog een beetje omslachtig.

Iedereen kookt 1 keer in de week en dan zijn de kosten voor hem/haar. Verder zijn er gezamelijke boodschappen als kaas, pasta, rijst, aardappelen, zoet voor op brood en dingen als peper en zout.
De rest moet ieder voor zich aanschaffen (brood ook, omdat gezamelijk brood niet werkte)

Dingen die gezamelijk worden gekocht word door diegene die het haald betaald, en moet dus door iedereen betaald worden. Nu heb ik na 4 weken weer een stapel bonnentjes en wil dit probleem makkelijk oplossen, maar hoe?

de vraag is: Hoe doen jullie het in een studentenhuis met de financieen? En hoe doe je dit handig berekenen?

alvast bedankt
hopeloos boekhoudstertje
Mylène
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2005, 22:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Op www.huisgenoten.com kun je een aardige huislijst bijhouden waar je boodschappenlijstjes kunt invoeren. Het lijkt moeilijker dan het is, zeg ik erbij. Je kunt ook selecteren wie moet meebetalen en of diegene gasten had die mee aten et cetera.

Voor het bier hebben we een turflijst. Als je een krat koopt, zet je het bedrag onder het bewuste biermerk en elk biertje dat je pakt, turf je weg. Aan het eind van de maand kunnen dan de gemiddelden berekend worden en op huisgenoten.com invoeren.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 22:37
Verwijderd
het lijkt moeilijker dan het eruit ziet?? ik kan helemaal niets vinden op die site
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-12-2005 @ 23:19 :
elk biertje dat je pakt, turf je weg.
Ohh, wat gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 00:10
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
hppa schreef op 07-12-2005 @ 01:04 :
Ohh, wat gevaarlijk.
Het valt snel genoeg op als iemand fraudeert, hebben we gemerkt
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 00:10
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 06-12-2005 @ 23:37 :
het lijkt moeilijker dan het eruit ziet?? ik kan helemaal niets vinden op die site
Zo moeilijk is het echt niet. Maak een studentenhuis aan en laat als je huisgenoten zich ook inschrijven als Huisgenoot.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wij hadden een gangkas. Per maand betaalden we allemaal zo'n 20 euro en dat stopten we in een potje. Als iemand boodschappen ging doen voor de gang dan nam die daar geld uit mee of je betaalde het zelf, bewaarde de bonnetjes en verrekende dat later met de gangkas. Bij ons werkte dit systeem erg goed. In Excel hielden we de inkomsten en de uitgaven ook bij zodat je een overzicht hebt van wat al betaald is en wat niet en wat er allemaal gekocht is enzo.

Wij hebben nooit problemen gehad met dit systeem, zolang je alles maar goed bijhoudt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:15
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Hmhm, wij hadden een wat harder systeem nodig, hier
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:35
juno
Avatar van juno
juno is offline
Gezamenlijke boodschappen werkte echt niet in mijn huis, het was ieder voor zich.

De dingen als een gezamenlijke wasmachine en de schoonmaakspullen, dat was een kwestie van bijhouden wie hoeveel geld had uitgegeven. (ieder krijgt een eigen kolommetje, aan het eind van de maand kreeg je onder de streep een bedrag wat die persoon had uitgegeven. Al die bedragen bij ellaar opgeteld zijn het totaal aan huisuitgaven, ieder hoort een gelijk deel van het tottaal te betalen, dus dat werd dan verrekend. De een betaalde bij, de ander kreeg terug.

Je kunt deze bedragen ook doorschuiven naar de volgende maand, dan ga je een schaduwboekhouding bijhouden. Bovenaan ieders kolommetje verscheen dan een min bedrag of een plusbedrag, wat opgeteld werd of afgetrokken van het bedrag onder de streep. Vaak trekken die verschillen dan weer weg, omdat degenen die de vorige maand weinig hebben uitgegeven voor het huis, de maand erop, als ze al een schuld hebben staan, meer gaan uitgeven.

Het wordt pas een probleem als er mensen zijn die altijd te weinig betalen en die dan een oplopende schuld aan hun huisgenoten hebben.

Het kan gewoon in een schriftje hoor, daar heb je geen boekhoudprogramma bij nodig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 16:47
Experiment
Experiment is offline
Bij mijn vriend hebben ze een schema op de koelkast, waarop iedereen de gemeenschappelijke uitgaven noteert. Als die vol is, verrekenen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 17:33
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
iedereen schrijft gezamelijke uitgaven op een lijst die we in de keuken hebben hangen. eens in de zoveel tijd rekent iemand uit hoeveel iedereen moet betalen en dat iedereen weet hoeveel geld hij aan wie moet geven zodat het weer klopt.

lijkt mij trouwens heel onhandig om zoveel samen te kopen. Bij ons koopt iedereen eigen eten (behalve als we es samen koken) en alleen vuilniszakken, wc papier, schoonmaakmiddel en dat soort dingen komen op die lijst
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 19:01
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Wij eten veel samen, dus voor ons is het systeem van huisgenoten.com ideaal.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 09:17
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-12-2005 @ 23:19 :

Voor het bier hebben we een turflijst. Als je een krat koopt, zet je het bedrag onder het bewuste biermerk en elk biertje dat je pakt, turf je weg. Aan het eind van de maand kunnen dan de gemiddelden berekend worden en op huisgenoten.com invoeren.
Ongelovelijk wat een omslachtig gedoe. Iedereen koopt een krat voor zichzelf, zet het op zijn kamer neer, en als het op is koopt diegene weer een nieuwe voor zichzelf?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 11:44
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 09-12-2005 @ 10:17 :
Ongelovelijk wat een omslachtig gedoe. Iedereen koopt een krat voor zichzelf, zet het op zijn kamer neer, en als het op is koopt diegene weer een nieuwe voor zichzelf?
We wonen met 5 vrienden bij elkaar en hebben allemaal een gloeiende hekel aan lauw bier
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Blaatkop schreef op 09-12-2005 @ 10:17 :
Ongelovelijk wat een omslachtig gedoe. Iedereen koopt een krat voor zichzelf, zet het op zijn kamer neer, en als het op is koopt diegene weer een nieuwe voor zichzelf?
Soms vinden mensen het leuk om samen een biertje te drinken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:15
tandenborstel
Avatar van tandenborstel
tandenborstel is offline
Wij tellen iedere maand alle bonnetjes per persoon op. In een excel sheetje rolt daar dan na invullen het te betalen/ontvangen bedrag uit per persoon.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 11:04
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
tandenborstel schreef op 09-12-2005 @ 17:15 :
Wij tellen iedere maand alle bonnetjes per persoon op. In een excel sheetje rolt daar dan na invullen het te betalen/ontvangen bedrag uit per persoon.
Ik eet slechts 3 tot 5 keer per week mee, zoiets werkt dus absoluut niet voor ons. Daarnaast is de bierconsumptie zeer scheef bij ons thuis.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 20:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou je met de gezamelijke boodschappen beperken tot de dingen die je ongeveer evenveel gebruikt. Want van broodbeleg enzo, vraag ik me af of de een er niet veel meer van eet dan de ander.

En ik zou het hetzelfde doen als daantje. Bereken hoeveel je ongeveer kwijt bent voor die gezamelijke boodschappen en maak een huishoudportemonnee waarin elke maand door iedereen 25% van dat berekende bedrag wordt gestopt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2005, 20:58
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 09-12-2005 @ 10:17 :
Ongelovelijk wat een omslachtig gedoe. Iedereen koopt een krat voor zichzelf, zet het op zijn kamer neer, en als het op is koopt diegene weer een nieuwe voor zichzelf?
mwa drinken doe je toch met maten dacht ik eigenlijk...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 04:45
Verwijderd
Citaat:
BadlyDrawnGirl schreef op 06-12-2005 @ 23:16 :
Sinds 1,5 maand woon ik met 3 anderen in een studentenhuis in een studentencomplex. We komen allemaal van thuis en hebben dus nog geen ervaring met het 'op jezelf wonen'
Tot nu toe gaat het best heel goed, maar als het op de financieen aankomt gaat het allemaal nog een beetje omslachtig.

Iedereen kookt 1 keer in de week en dan zijn de kosten voor hem/haar. Verder zijn er gezamelijke boodschappen als kaas, pasta, rijst, aardappelen, zoet voor op brood en dingen als peper en zout.
De rest moet ieder voor zich aanschaffen (brood ook, omdat gezamelijk brood niet werkte)

Dingen die gezamelijk worden gekocht word door diegene die het haald betaald, en moet dus door iedereen betaald worden. Nu heb ik na 4 weken weer een stapel bonnentjes en wil dit probleem makkelijk oplossen, maar hoe?


de vraag is: Hoe doen jullie het in een studentenhuis met de financieen? En hoe doe je dit handig berekenen?

alvast bedankt
hopeloos boekhoudstertje
Mylène
Wij hebben een huisrekening, dat is een aparte bankrekening.
Iedereen noteert op de lijst wat hij of zij koopt aan gemeenschappelijke dingen. Daar worden kosten voor telefoon/wasmachine/krant etc bij opgeteld. Daarna wordt bekeken wie wat moet betalen. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag aan gezamelijke producten. Wat iedereen vervolgens bij de supermarkt heeft betaald van eigen geld wordt daarvanaf gehaald. Tot slot moet iedereen zijn persoonlijke eindbedrag op de rekening storten.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 00:57
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-12-2005 @ 21:48 :
Ik zou je met de gezamelijke boodschappen beperken tot de dingen die je ongeveer evenveel gebruikt. Want van broodbeleg enzo, vraag ik me af of de een er niet veel meer van eet dan de ander.
Bij ontbijt en dat soort zaken ben je in de regel ook niet goedkoper uit als je het "samen" doet. Ik koop het altijd los, de andere 4 zijn elkaars "ontbijtpartner", die kopen dus met z'n tweëen in.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 10:55
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-12-2005 @ 21:58 :
mwa drinken doe je toch met maten dacht ik eigenlijk...
dan kan je toch wel een paar flesjes van je kamer pakken (om dan nu mijn voorbeeld maar aan te jhouden ) en bij elkaar gaan zitten?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 12:10
Verwijderd
Gewoon een blaadje in de keuken hangen waar je opzet hoeveel je hebt uitgegeven en waaraan. Aan het eind van de maand afrekenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.