Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 15:35
Mara
Mara is offline
Hey! Voor mijn profielwerkstuk moet ik enkele mensen met ADHD interviewen om een goed beeld te krijgen hoe 'de patiënt' medicijnen ervaart. Als jij ADHD hebt of had, en medicijnen gebruikt of gebruikt hebt, zou je dit dan in willen vullen? Alvast bedankt!


1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?

2.Hoe bent u daarachter gekomen?

3.Neemt U medicatie?

4.Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?

5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?

6.Welke medicatie neemt u in?

7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?

8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?

9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?

11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?

12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?

13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?

15.Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?

16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?


Offtopic: Ik heb elke vraag apart tussen [/B][B] codes gezet, zodat de antwoorden er onder kunnen maar het overzicht duidelijk blijft.

Offtopic: Ik heb het topic hier neergezet, omdat ik hier meer reacties denk te krijgen dan wanneer ik 't bijvoorbeeld op S&S of 'Contact gezocht' zet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 17:08
Fog
Avatar van Fog
Fog is offline
1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?
altijd al dat er "iets" was, sinds mn 17e dat het adhd is...

2.Hoe bent u daarachter gekomen?
alles liep fout en was wanhopig, toen heeft een psycholoog het uitgezocht...

3.Neemt U medicatie?
heb ruim een jaar ritalin geslikt, ben nu sinds een maand gestopt...

4.Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?
ik kreeg er hoofdpijn van en een hoge bloeddruk

5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?
sinds mn 18e

6.Welke medicatie neemt u in?
ik nam ritalin

7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
nee, als je net begint merk je het na een paar dagen pas echt..

8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?
alles word helderder, het voelt alsof je uit een soort roes getrokken word en je word heel ondernemend en geordend...

9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?
ja, ik word oplettender en kan me ertoe zetten dingen te doen, ik word er ook wat vrolijker en activer van, minder moe...

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?
ja

11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?
je went er een beetje aan...

12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?
ja

13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?
hoofdpijn, buikpijn, hoge bloeddruk, weinig eten, slechter slapen...

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?
ja

15.Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?
ja, dan werkt het minder goed en krijg je erge stemmingswisselingen

16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?
ja, ik was veel opener...

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?
ja heel erg
__________________
is your daddy dealer 'cause you're dope to me
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 20:54
Mara
Mara is offline
Bedankt, daar hebben we veel aan

Meer is natuurlijk welkom
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 23:54
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-12-2005 @ 16:35 :
Hey! Voor mijn profielwerkstuk moet ik enkele mensen met ADHD interviewen om een goed beeld te krijgen hoe 'de patiënt' medicijnen ervaart. Als jij ADHD hebt of had, en medicijnen gebruikt of gebruikt hebt, zou je dit dan in willen vullen? Alvast bedankt!


1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?
Sinds ik door de psychologg geconstateerd ben,
Daarvoor wel vermoedens maargoed ik ben neit voor niks naar de huisarts gegaan


2.Hoe bent u daarachter gekomen?
Pscyhologg heeft gediagnostiseerd


3.Neemt U medicatie?
bezig, deze week niet, miss volg wel maar als het weer ritalin wordt kap ik ermee


4.Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?
als het ritalin wordt, omdat dat meer nadelen dan voordelen zijn voor mij. schaggerijnig zijn en eleke avond ziek zijn doe je je familie minde rene polezier mee ivm arg aanwezig zijn


5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?

3 weken geleden


6.Welke medicatie neemt u in?
was ritalin, wil nu met goedkeuring psych dextroamfetamine gana proberen


7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
nee, allen de rotdingen zoals warm hoofd betje suffig etc.
maar dat het voor je concentratie werkt merk je mestal achteraf van hey ik heb 4 uur aan een stuk zitten werekn


8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?

ritalin werk wat voor de concentratie maar is voor het grootste gedeelte keihard klote


9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?

ja ik heb minder de drang gelijk terug te reageren op mensen

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?

nee


11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?

12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?

meer als werkingen bij mij. maar heel die waslijst ga ik neit opsommen

13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?

ja koortsig ziek duf chagerijnig

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?

ja 3dx dag

15.Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?

niet veel

16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?

weinig verschil, eigelijk een stukje slechter dan beter

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?

sommige, maar maar meeste verslechterd, voordal door fysiek ongemak

Offtopic: Ik heb elke vraag apart tussen [/B][B] codes gezet, zodat de antwoorden er onder kunnen maar het overzicht duidelijk blijft.

Offtopic: Ik heb het topic hier neergezet, omdat ik hier meer reacties denk te krijgen dan wanneer ik 't bijvoorbeeld op S&S of 'Contact gezocht' zet.
edit: ff het bold gedeelte uit de quote weggehaald anders heb je al die opmaak voor niks zitten typen
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000

Laatst gewijzigd op 07-12-2005 om 23:56.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 15:44
nietzijweer
Avatar van nietzijweer
nietzijweer is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-12-2005 @ 16:35 :



1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?

Sinds ik 15 was en nogal problemen met mijn school en mezelf begon te krijgen.
2.Hoe bent u daarachter gekomen?
Ik had dus problemen en mijn moeder is nogal zweverig dus die nam me mee naar een medium. Die vrouw deed haar werk goed en vertelde me dat ik adhd had. Ik geloofde haar niet en werd getest door het riagg.
3.Neemt U medicatie?
Ja, concerta 36 milligram.
4.Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?

5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?
3 jaar geleden.

6.Welke medicatie neemt u in?
concerta 36 milligram
7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
als ik het snuif wel.. Nee serieus het duurt een half uurtje voor het opgenomen is in mijn lichaam.
8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?
Het zorgt ervoor dat de chaos in mijn hoofd en in mijn lichaam verdwijnt en ik kan me beter uiten. Ik ben me meer bewust van de geldende normen en waarden en van de situatie.
9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?
Ja, ik ben rustiger uiteraard. Ik denk na voor ik dingen zeg. Ik kom dus een stuk minder tactloos over. (al ben ik nog steeds eerlijker dan sommige mensen aankunnen)
Ik kan normaal functioneren, en anders had ik heel veel moeite gehad met authoriteit.

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?
ja
11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?
Iedereen is wel eens minder geconcentreerd. In de zomer let ik ook minder op omdat ik buiten wil zijn, ik denk dat dat gewoon de stemmingen zijn die iedereen zal hebben.
12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?
ja
13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?
Ik heb bloedarmoede. In het begin was ik veel misselijk, neerslachtig en had ik veel last van stemmingswisselingen. Dat is nu over.
14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?
Ja dagelijks.
15.Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?
Ja ik vergeet het wel eens, dan heb ik totaal geen geduld, ben ik erg onrustig en zijn mijn emoties heel heftig.
16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?
Ja ik was veel minder brutaal en veel minder agressief. Bovendien was het makkelijker gesprekken te volgen omdat ik niet halverwege de zin vergat wat ik vertelde en ik opeens luisterde naar anderen.

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?Ja



Offtopic: Ik heb het topic hier neergezet, omdat ik hier meer reacties denk te krijgen dan wanneer ik 't bijvoorbeeld op S&S of 'Contact gezocht' zet.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:01
Hero_Zero
Avatar van Hero_Zero
Hero_Zero is offline
1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?
eind 2004

2.Hoe bent u daarachter gekomen?
Terugkerende problemen met concentratie en depressies. Mijn broertje en vader hebben ADHD. Ik ben in het geheel niet druk, maar ben wel een chaoot en kan moeilijk concentreren. Ik had dus veel overeenkomsten met een ADD-er. Uiteindelijk een diagnose laten stellen.

3.Neemt U medicatie?
Ja

4.Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?

5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?
Augustus 2005

6.Welke medicatie neemt u in?
Methylfenidaat aka ritalin

7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
Nee, duurt een kwartier á twintig minuten

8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?
Meer overzicht en minder chaos. Ik kan duidelijker formuleren wat ik vind/voel. Een negatieve bijkomstigheid is dat mijn hyperfocus is verdwenen.

9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?
In mijn handelingen niet. Ik ben alleen een stuk duidelijker naar anderen toe.

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?
Nee

11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?
NVT

12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?
Nee

13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?
NVT

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?
Ja, om de 3 uur 5 x twintig mg per dag en ga misschien naar 6x per dag toe.

15.Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?
Natuurlijk vergeet je wel eens op tijd in te nemen, ook stop ik vroeger als ik wat wil drinken. Veel chaos, een wirwar van gedachten. Ik weet dat ik iets wilde doen, maar kan het niet plaatsen, een onbestemd gevoel. Ook heb ik gehoord dat ik nogal veel ga praten.

16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?
Nee

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?
Daar ben ik nog niet uit. Ik vind het erg lastig dat ik mijn hyperfocus mis en tegen deadlines nu geen hele nachten meer doorkan.
__________________
A gramme is better than a damn. | When the individual feels, the community reels.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 16:57
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-12-2005 @ 21:54 :
Bedankt, daar hebben we veel aan

Meer is natuurlijk welkom
ik ga straks dextro-amfetamine proberen
zal ik daar straks de lijst van invullen ?
*kheb em nu over ritalin ingevuld*
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:01
Mara
Mara is offline
Iedereen bedankt!

@Warsocket: Als je dat zou willen, graag! Dat zou geweldig zijn!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:40
Lo_Siento
Avatar van Lo_Siento
Lo_Siento is offline
Even off-topic, Ik doe ook mijn profielwerkstuk over ADHD maar ik kan geen goede deelvragen bedenken, wat heb jij allemaal als deelvraag gebruikt of doen jullie daar niet dan?
__________________
Let that miracle happen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 19:06
Mara
Mara is offline
Jawel, maar wij hebben het toegespitst op de werking van de medicijnen, anders werd het te breed.

Wij hebben eerst de theorie (Wat is ADHD?) gedaan. Verder over medicijnen, wat ze inhouden etc.

Vervolgens interviews voor ervaringen van de patient met medicatie en hoe omstanders het ervaren als de patient medicatie wel/niet gebruikt . Ook het sociale aspect dus.

(Ik weet het, patient klinkt zo negatief, maar dat gebruiken we in 't pws voor afstandelijkheid)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 17:13
alina1217
alina1217 is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-12-2005 @ 16:35 :
[B]Hey! Voor mijn profielwerkstuk moet ik enkele mensen met ADHD interviewen om een goed beeld te krijgen hoe 'de patiënt' medicijnen ervaart. Als jij ADHD hebt of had, en medicijnen gebruikt of gebruikt hebt, zou je dit dan in willen vullen? Alvast bedankt!


1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?
vier jaar geleden....ik ben nu 39
2.[B]Hoe bent u daarachter gekomen?
Onder andere doordat ik me steeds meer bewust werd van mijn klachten en doordat ik ging uitzoeken op internet of hier iets aan te doen viel. Ook toen ik stopte met roken werden de klachten erger.

3.[B]Neemt U medicatie?
Ja

4.[B]Zo nee, waarom heeft u hiervoor gekozen?

5.[B]Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?
Vier jaar geleden

6.[B]Welke medicatie neemt u in?
Eerst Ritalin toen, dextro-amfetamine.

7.[B]Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
Ja.
8.[B]Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?
Ze stabileren de stemming en helpen je emoties te beheersen. Verder kun je beter plannen en zaken beter onthouden.

9.[B]Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?
Ik kan het heel duidelijk voelen. Ik voel dat ik dingen meer in grip weet te houden door me niet door van alles te laten afleiden.

10.[B]Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?
Dat is het meest vervelende van de medicatie. Er komt eerst heel veel vrij en dan werkt het langzaam uit. Dat kan ik goed voelen.

11.[B]Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?
Omdat het geen medicijn is met een gelijkmatige afgifte zoals concerta.

12.[B]Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?Ja, soms word ik gejaagd en kan ik niet goed slapen.

13.[B]Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?Ja, als ik gejaagd word dan merkt mijn omgeving dat, slapen lukt ook soms niet.

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?
Ja.

15.[B]Zo ja, heeft u dit wel eens niet gedaan? Wat merkte u toen?
Niet zoveel. Het is naar mijn idee niet zo belangrijk om het heel precies in te nemen. Het gaat erom dat je het regelmatig gebruikt. Maar een keer een tablet vergeten of een keer 1 extra nemen is volgens mij niet erg.

16.[B]Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?
Ja. Ik kon mijn emoties beter beheersen en beter luisteren.

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden?Ja anders ben ik de hele dag achter mezelf aan het aanrennen om maar zo te zeggen. Veel dingen gaan dan fout en vervolgens heb ik stress omdat ik probeer zaken te herstellen.


Offtopic: Ik heb elke vraag apart tussen
Offtopic: codes gezet, zodat de antwoorden er onder kunnen maar het overzicht duidelijk blijft.

Offtopic: Ik heb het topic hier neergezet, omdat ik hier meer reacties denk te krijgen dan wanneer ik 't bijvoorbeeld op S&S of 'Contact gezocht' zet.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 17:23
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik denk dat ze haar profielwerkstuk ondertussen wel heeft ingeleverd.
__________________
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 10:34
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Edit: argh, vul ik het voor niets in Niet op de datum gelet en ik zag jouw post ook maar net...



1.Sinds wanneer had u door dat u ADHD had?
Het is vastgesteld op mijn vijftiende. Daarvoor was ik gewoon 'druk', 'een aandachttrekker', 'bijdehand', 'irritant' en een onderpresteerder.

2.Hoe bent u daarachter gekomen?
Op de middelbare hoorde ik over adhd en toen ik er informatie over opzocht vielen er opeens wel héél veel dingen op zijn plek. Ook vertelde mijn moeder, toen ik het er met haar over had, dat ik zuurstoftekort had gehad vlak na mijn geboorte, dat was nieuw voor me. Zuurstoftekort wordt vaak aangewezen als een mogelijke oorzaak voor het ontstaan van adhd.

3.Neemt u medicatie?
Ja, Ritalin.

5.Sinds wanneer bent u begonnen met het innemen van medicatie?
Sinds mijn vijftiende.

6.Welke medicatie neemt u in?
Zie vijf.

7.Is het effect van de medicatie direct merkbaar?
Ja, na een half uur al.

8.Hoe zou u het effect van de medicatie willen beschrijven?
Er is opeens rust. Je kunt je op één ding concentreren en dat is heerlijk. Ik zie de dingen helder en kan zaken overzichtelijk maken voor mezelf. Ook helpt ritalin bij stress (voor mij dan).

9.Merkt u bewust de verandering in uw manier van denken of in uw gedrag nadat u de medicijnen heeft ingenomen? Zo ja, zou u dit dan kunnen beschrijven?
Ja, ik word een stuk duffer. Dat heeft als nadeel dat ik er soms als een zombie bijzit. Daarom gebruik ik ritalin alleen voor een toets of als ik een tijd lang ga lezen/computeren/leren.

10.Heeft u het idee dat het effect van de medicatie niet altijd even sterk is?
Ja, al verschilt het niet heel erg.

11.Zo ja, heeft u enig idee hoe dat komt?
Mmh, hormonen? Die zijn continu bezig natuurlijk.

12.Hebben de medicijnen die u inneemt bijwerkingen?
Jup.

13.Merkt u daar in de praktijk veel van? Zo ja, zou u een voorbeeld kunnen geven?
Vermindering van eetlust, hoofdpijn (niet altijd).

14.Moet u de medicijnen met regelmaat innemen?
Nee, dat mag ik naar eigen inzicht doen.

16.Merkte u verschil in de omgang met andere mensen toen u de medicijnen in begon te nemen?
Whahahaha ja. Mijn vriend noemt me al zombie en hij kan het aan me horen (aan de telefoon) als ik ritalin heb genomen. Mijn schoonouders vinden zelfs dat ik anders aanbel. Tegenover anderen gedraag ik me vooral geïrriteerd en opgefokt als de ritalin begint uit te werken. Daarna word ik heel erg hyper.

17.Vergemakkelijken de medicijnen uw dagelijkse bezigheden? Ja, dat zeker. Ik ben dan ook blij dat ik ze krijg.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.