Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2008, 18:00
JMelchior
JMelchior is offline
Hey mensen ik kan wat tips gebruiken!

In maart heb ik auditie voor de Toneelacademie in Maastricht. De eerste ronde bedraagt het voordragen van een zelf uitgezocht bestaan monoloog van minstens 20 regels, dat zo'n 4 à 5 minuten moet duren. Nu is het absoluut niet zo dat ik een 'toneelmaagd' ben en geen enkel idee heb van hoe dat gaat of wat een goed monoloog is. Ik weet dus ook dat je eindeloos naar monologen kunt blijven zoeken en dat het perfecte monoloog niet bestaat. Je kunt er zo veel tijd in steken als je wilt, maar het oefenen van het monoloog lijkt me belangrijker dan het zoeken. Ik heb al een monoloog op het oog, gewoon heel simpel uit het boek 'Nu ben ik Alleen: 101 monologen'. Nu weet ik dat dit cliché is en meerdere mensen dat doen, maar zoals ik al zei: je kunt blijven zoeken. Het is een mooi monoloog genaamd 'De Tijd' van Shakespeare uit het stuk 'A Winters Tale'. Het is een mooi monoloog, en zeker het lezen/aanhoren waard. Het punt is: het is wat aan de korte kant, en ik weet niet zeker of ik de 4 minuten haal. Dus mijn vraag is: heeft iemand nog suggusties voor een mooi monoloog(geschikt voor zo'n auditie), waarmee ik de 4 minuten kan halen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2008, 21:28
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik nam een stuk tekst van Oscar van Woensel; hij typt zijn teksten zo op, dat je er werkelijk nog alles mee kunt doen. Veel enters, en geen/nauwelijks punten en komma's, zodat je zelf je stiltes en opbouw moet inplannen.

Die stilte is ook een aanrader voor de monoloog die je nu hebt. Selectiedocenten hebben respect voor een auditant die spanning durft op te bouwen door alleen maar de rust te nemen en daarmee verwachting te wekken.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 09:13
Verwijderd
Geen monoloog uit Nu ben ik alleen kiezen, dat is mijn tip!
Het getuigt van weinig creativiteit als je daar een monoloog uit kiest en je moet van erg goede huizen komen wil je het dan nog goed kunnen maken bij de docenten die doodziek worden van al die auditanten met Nu ben ik alleen-monologen.
Het beste is om gewoon naar de bieb te gaan, een paar stukken mee te nemen, te lezen en er een monoloog uit te halen. Ik had er één van Hugo Claus, uit De verlossing.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 18:24
JMelchior
JMelchior is offline
Ik heb nu inmiddels een monoloog gevonden van Connie Palmen uit het scenario van 'Oog in oog'. Blijkbaar een film, maar ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik vraag me af of je wel iets uit een scenario van een film mag pakken voor de auditie van de toneelacademie in Maastricht.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 21:35
Verwijderd
Ik heb geen idee of dat kan, maar het lijkt me opzich van wel.
Heb je hem op de computer staan?
Dan kan je hem even posten, ben wel benieuwd,
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 17:19
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Dat kan altijd, zolang je maar een idee hebt van wat je ermee op de planken gaat doen. Post inderdaad maar eens. ^^
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:30
JMelchior
JMelchior is offline
Hij is nogal lang. Ik heb hem eens normaal doorgelezen met de stopwatch en hij duurt zo'n 5,5 minuut. De bedoeling is 4 à 5 maar ik neem gewoon aan dat dit dan geen probleem zal zijn. Het monoloog geeft me in ieder geval de mogelijkheid om te laten zien dat drama en humor dicht bij elkaar kunnen liggen. Dat is namelijk de opdracht. Ik kan een heleboel met dit monoloog naar mijn idee, het is slechts een fragment (de eerste alinea) want het is nogal wat werk om het over te typen. Mensen die het helemaal willen lezen kunnen het vinden in het verspreid werk van Connie Palmen 'Als een weke krijger':

Kun je een ham pekelen?
Monoloog 3

(Een man om en nabij de veertig)

Natuurlijk. Natuurlijk hou ik van haar, op mijn manier, weliswaar, maar ik hou wel van haar. Voor zolang het duurt. De een geeft je dit advies, de ander dat. Ik word er soms knettergek van. Dan vraag ik ze hoe zij het doen, volhouden. ‘Hoe doen jullie dat?’ vraag ik dan, ‘langer dan, pakweg, een halfjaar, van iemand houden en er nog bij blijven ook, zonder buitensporig veel slippertjes, of helemaal niet zelfs, die mannen heb je ook.’ Zegt de een dit en de ander dat. ‘Je moet haar meer laten gaan, haar eigen vrijheid gunnen,’ zegt de een, terwijl een avond daarvoor juist een andere goede kennis zei dat het een kenmerk van de liefde is, dat je dan, hoe zei hij dat ook weer, dat je dan op de een of andere manier in alle vrijheid kiest voor de gebondenheid en de trouw die daarbij hoort, de trouw aan de band die je vrijwillig bent aangegaan. Zoiets was het. Hij is filosoof, die kennis van mij. Ik praat graag met hem. Ik leer altijd wel van hem, maar ik kan het niet in de praktijk brengen. Op de een of andere manier hhou ik het in de praktijk nooit lang met een vrouwe uit en dan ben ik al die mooie adviezen weer vergeten. Dan heb ik er ook niks meer aan. Dan word ik simpelweg op een ochtend wakker en kijk met verbazing naar de vrouw die naast me ligt, alweer een ander, de zoveelste alweer. Steeds een ander. En daar kan ik dan weer zielsveel van houden, als je dat zo wil noemen, maar voor zolang het duurt. Het enige wat ik zeker weet in mijn leven is dat het nooit lang duurt. Dat weet ik in ieder geval zeker: het kan nooit lang duren.


En er volgen nog 3 van dit soort alinea's. Blijft een beetje in dezelfde stijl, maar het is absoluut het lezen waard.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:33
Verwijderd
Toen ik daar auditie deed, was mijn monoloog misschien net iets langer dan deze alinea in zijn eentje.
Maar toen stond er ook iets van '15 regels' ofzo. Wat gek dat je nu zo'n lange monoloog moet hebben...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:34
Verwijderd
Oh, en ik denk daarnaast dat het best een geschikte tekst is.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:43
JMelchior
JMelchior is offline
Citaat:
Toen ik daar auditie deed, was mijn monoloog misschien net iets langer dan deze alinea in zijn eentje.
Maar toen stond er ook iets van '15 regels' ofzo. Wat gek dat je nu zo'n lange monoloog moet hebben...
Nou ja, d'r staat nu ook iets van 20 regels . Maar er staat ook van ongeveer 4 à 5 minuten. Er staat MINSTENS 20 regels. Geen maximum. En nou ja, wat betreft toneelteksten leren ben ik wel wat gewend.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 12:37
Daangerous
Avatar van Daangerous
Daangerous is offline
normaal gesproken niet al te handig om een tekst uit een film te nemen voor een toneelschool, maar deze tekst is wel geschikt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 21:11
JMelchior
JMelchior is offline
Citaat:
normaal gesproken niet al te handig om een tekst uit een film te nemen voor een toneelschool, maar deze tekst is wel geschikt.
Mwoah ik heb de regeltjes voor de audities nog eens nagelezen. Het mag ook uit een literair werk komen, en ik heb deze uit een verspreid werk van Connie Palmen gehaald, wat je toch ook tot het literaire mag rekenen? Of zeg ik nou iets geks. In ieder geval, ik denk niet dat ze er een probleem van maken. Het gaat er tenslotte om wat je op de planken kunt brengen met je monoloog.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 12:43
Elisabethike
Elisabethike is offline
Heey, ik heb een monoloog van tjitske jansen, maar nu is het probleem dat hij dus niet uit een stuk of iets anders komt. Maar gewoon opzich geschreven is.
Maar op het formulier van de toneelacademie staat dit:
BELANGRIJK: We vinden het noodzakelijk dat je het toneelstuk waaruit je monoloog afkomstig is ook in
zijn geheel leest. De opdracht is namelijk: zoek naar de mededeling die jij met deze monoloog aan
ons wilt doen. Waarom vind jij déze monoloog belangrijk genoeg om aan óns te presenteren, wat wil je
ons ermee duidelijk maken ?
zou het iets uit maken als je dat dus niet hebt?
__________________
Ik heb geen oplossing, maar ik bewonder het probleem
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 17:05
Verwijderd
Ik denk dat dat wel iets uitmaakt, ja.
Ik zou het je sowieso aanraden, omdat je dan gewoon beter kunt spelen... En als het er dan ook nog 's bij vermeld wordt... Ik bedoel, ze zeggen het waarschijnlijk niet zomaar.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 01:53
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Tenzij je je er heel goed een eigen verhaal bij kunt inbeelden...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 14:08
Ginaaax
Avatar van Ginaaax
Ginaaax is offline
pff ik moet ook een monoloog hebben, en ik heb er zelf 1 geschreven
maarja ik weet dus nit wat goed is, ik ben echt verschikkelijk aan het stressen de auditie is donderdag al!
__________________
Gina loves vré
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 14:17
Verwijderd
Waar doe je auditie?
Het is niet slim om een zelfgeschreven monoloog te doen, denk ik.
Ren gewoon naar de bieb, kies een stuk van bijv. Hugo Claus en vind een monoloog (en lees het hele stuk).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 19:56
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Of Werner Schwab.

Als je bang bent niet genoeg boven de rest uit te springen/op te vallen, kies dan vooral extremere stukken; met bijvoorbeeld ruimte voor heftige emoties/handelingen of vunzigheid.

Een vriend van me gaat in Amsterdam auditeren met een superranzig stukje van Werner Schwab; hij speelt kleine Marietje die met haar blote handen toiletten schoonmaakt ("puur natuur", of zoiets ).
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-02-2008, 20:32
Verwijderd
Werner Schwab.

Ja, kan ook, is zeker een goede schrijver... Maar ik zou het je toch níet aanraden... Je moet er niet uit willen springen met extremen, dat is eerder gênant dan positief opvallend. Doe gewoon iets waar je goed in bent, een goede tekst waar je wat mee kan en die je goed begrijpt. En dan natuurlijk het liefst van een gerespecteerd auteur (zoals bijv. Hugo Claus ) en NIET uit 'Nu ben ik alleen', maar dat heb ik inmiddels al vaak genoeg gezegd.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 02:58
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ja ok, de tekst moet je natuurlijk altijd liggen. Maar als je er van houdt om op te vallen (en dat doen nogal veel toneelschoolauditeurs), geef jezelf de ruimte om vies te zijn en groot of juist heel klein te spelen. En wissel groot en klein, laag en hoog, hard en zacht, bang/verdrietig/kwaad/vrolijk af tijdens het oefenen, kun je nog lachen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 16:07
wendiee
wendiee is offline
Citaat:
Geen monoloog uit Nu ben ik alleen kiezen, dat is mijn tip!
Het getuigt van weinig creativiteit als je daar een monoloog uit kiest en je moet van erg goede huizen komen wil je het dan nog goed kunnen maken bij de docenten die doodziek worden van al die auditanten met Nu ben ik alleen-monologen.
Het beste is om gewoon naar de bieb te gaan, een paar stukken mee te nemen, te lezen en er een monoloog uit te halen. Ik had er één van Hugo Claus, uit De verlossing.
Hee Minke,

ik moet 8 mei auditie doen voor de musicaltheater opleiding van fontys, ik ben hard opzoek na een monoloog uit een toneelproductie. Nu heb jij het over een monoloog uit de verlossing van hugo claus, zou je die voor mij uit willen typen? Want ik kan hem niet vinden op internet, en in de bieb ook niet. Ik heb ook op Caroline Ligthart gezocht, maar het lukt me gewoon niet om een monoloog via internet te pakken te krijgen. Dus mocht je nog andere schijvers van monologen weten (vanuit een toneelproductie) dan hoor ik het graag.

Groetjes Wendy
Met citaat reageren
Oud 27-04-2009, 17:05
Verwijderd
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind serieus dat veel mensen die auditie willen gaan doen voor een toneelvakopleiding, erg lui zijn als het op de monologen aankomt.
Goede monologen zul je sowieso niet op het internet vinden, daar geldt zoiets als auteursrecht enzo. Dus zul je gewoon een beetje meer moeite moeten doen; de bieb in. Als daar De Verlossing niet tussen staat, is dat jammer, maar het is natuurlijk ook niet de enige optie die er is. Hugo Claus heeft nog véél meer geschreven, betere stukken ook, met ongetwijfeld betere monologen.
Ik heb dat stuk ook helemaal niet thuis staan (had het destijds, 5 jaar geleden, ook uit de bieb) dus ik kan en ga het ook niet voor je overtypen.

Nou ja, en in een ander topic over monologen voor audities heb ik al eens wat namen van schrijvers genoemd. Er is echt meer dan genoeg te vinden!


(ik ben trouwens MadameMinke. Als in; MadameMinke is niet meer, die account gebruik ik niet meer)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 12:46
wendiee
wendiee is offline
Ik snap dat het lui over komt, het is erg makkelijk om het zomaar van iemand over te nemen.
Maar het is niet dat ik er niks voor over heb, ik heb ook in de bieb gekeken, en weet dat hugo claus heel veel stukken heeft, maar kan niet vinden in welk boek het dan zou moeten staan. Ik vind wel boeken van hugo claus maar het is onduidelijk of hier ook exact toneelstukken in staan, daar komt bij dat deze boeken in bibliotheken liggen die een uur tot 2 uur rijden van mij van daan zijn. Dus vandaar dat ik dit forum eens raad pleeg, merk dat hier mensen zijn met meer ervaring voor audities als deze en er waarschijnlijk een betere kijk als mij op hebben.
Ik heb de andere schrijvers ook gezien, zijn dit schrijvers voor toneelproducties?
Ik zal vanmdidag nog eens in de bieb bij ons langs gaan, en anders word het toch maar een ritje rijden.
Alvast, bedankt.

Groetjes

Wendy
Met citaat reageren
Oud 29-04-2009, 11:04
Verwijderd
Nou ja, in een beetje bieb staan toneelstukken vaak bij elkaar in één kast. En als dat niet zo is, kan een medewerker je vast wel op de toneelstukken wijzen. Hugo Claus heeft inderdaad ook romans geschrijven, maar verder zijn Suiker, Vrijdag, Een bruid in de morgen, De verlossing, Winteravond, Blindeman, Het huis van Labdakos (en nog veel meer, maar ik weet niet alles uit m'n hoofd ) stukken van hem. En zeker die eerste drie zouden toch wel verkrijgbaar moeten zijn, vind ik. En die andere schrijvers hebben ook allemaal voornamelijk toneel geschreven ja. Desnoods doe je een monoloog van Shakespeare (als er écht heel weinig staat in die bieb), dat zijn goede teksten alleen erg moeilijk om goed te spelen.
Nou ja, succes in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 10:35
wendiee
wendiee is offline
Ik heb boeken vanuit een andere bibliotheek laten komen, onder anderen suiker van Hugo Claus en ook boeken van Shakespeare, maar daar ging dus ongeveer een week overheen eer dat ik ze had. Nu heb ik wel een leuk stukje gevonden uit Suiker, maar hij is wel erg kort, maakt dat uit? Er is niet aangegeven hoe lang of kort je monoloog moet duren..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2009, 22:10
Verwijderd
Ach, wat is kort?
Over het algemeen zal dat niet heel veel uitmaken, denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Monologen voor audities tips & tricks
sanne.s
1 25-02-2016 08:36
Onzin Theateraudities
fizzle-fluffy
84 02-06-2015 17:14
Studeren Vrije auditie opdracht
zmorganaz
0 19-03-2009 01:51
Studeren auditie toneelopleiding.
Lieeen.
5 18-03-2009 20:47
Verhalen & Gedichten Mijn Monologen
-Maryse-
2 02-02-2009 19:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.