Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2003, 20:23
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Hbo's bezorgd over hoofddoeken

Door onze correspondent Jutta Chorus

UTRECHT, 2 DEC. Collegeleden en decanen van de Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool zijn bezorgd over de toename van het aantal moslimstudentes met hoofddoek op hun scholen. Aan de Hogeschool van Amsterdam draagt bijna de helft van de moslimmeisjes hoofdbedekking.

Ankie Verlaan, lid van het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam: ,,De meisjes met hoofddoeken en de jongens met baarden voelen zich niet erkend, niet herkend. Er is sprake van maatschappelijke spanning: kijk naar de discriminerende opmerkingen die sommige moslims in het openbaar maken over joden. Als we daar niet snel iets aan doen, kan dat akelige gevolgen hebben.''

Volgens studentenmentor Eric Kensdell van de Hogeschool van Amsterdam hebben sommige moslimstudenten de neiging zich te isoleren: ,,Er is zoveel slecht nieuws over moslims. Ze tooien zich in hun eigen kleuren en vormen een beveiligd kordon.''

Minderhedencoördinator Ana Maria Andreol van de Haagse Hogeschool ziet eenzelfde ontwikkeling: ,,Enkele maanden geleden weigerde een Nederlandse economiestudent samen te werken met een moslimmeisje omdat ze een hoofddoek droeg. Hij is in een ander groepje gezet. Andere moslimmeisjes zijn solidair. Ze redeneren: 'Nu zal je het krijgen ook' en gaan juist een hoofddoek dragen.''

Ook aan de Hogeschool Rotterdam stijgt het aantal studentes met hoofddoeken, maar collegelid Jasper Tuytel vindt dat geen aanleiding tot bezorgdheid. ,,Meer allochtonen is meer hoofddoekjes.''

Bestuurder Verlaan is tegen de aanwezigheid van de gebedsruimten op haar hogeschool. ,,Ik ben voor scheiding van kerk en staat. Dat betekent dat op een openbare school geen gebedsruimte zou moeten zijn.'' Binnenkort gaat zij in gesprek met studenten over deze voorzieningen.

Bron: NRC-Handelsblad 02/12/03

Mensen die beweren dat met een goeie opleiding het integratieprobleem is verholpen hebben het helemaal mis. Ook al spreekt de moslim-allochtoon perfect Nederlands, ook al kent hij/zij de Nederlandse samenleving, en heb je een Hbo-diploma, dan nog vindt de Nederlander een probleem bij de moslim, want de 'autochtone' Nederlanders (uitzond. daargelaten) zijn islamofoob en willen niet samenleven met moslims.
__________________
www.ertan.nl voor een kritische kijk op de Nederlandse samenleving!
Advertentie
Oud 03-12-2003, 20:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 03-12-2003 @ 21:23:
Hbo's bezorgd over hoofddoeken

Door onze correspondent Jutta Chorus

UTRECHT, 2 DEC. Collegeleden en decanen van de Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool zijn bezorgd over de toename van het aantal moslimstudentes met hoofddoek op hun scholen. Aan de Hogeschool van Amsterdam draagt bijna de helft van de moslimmeisjes hoofdbedekking.


Dus? Nee, zulke berichten zorgen ervoor dat ze die hoofddoekjes afdoen
(en laat ze toch als ze dat zelf willen)

Citaat:

Ankie Verlaan, lid van het college van bestuur van de Hogeschool van Amsterdam: ,,De meisjes met hoofddoeken en de jongens met baarden voelen zich niet erkend, niet herkend. Er is sprake van maatschappelijke spanning: kijk naar de discriminerende opmerkingen die sommige moslims in het openbaar maken over joden. Als we daar niet snel iets aan doen, kan dat akelige gevolgen hebben.''


Hmm.. en Bolkesteins commentaar op de Kristallnacht over Marokkaanse jongeren mag dan zeker wel
Niet meten met twee maten

Citaat:

Volgens studentenmentor Eric Kensdell van de Hogeschool van Amsterdam hebben sommige moslimstudenten de neiging zich te isoleren: ,,Er is zoveel slecht nieuws over moslims. Ze tooien zich in hun eigen kleuren en vormen een beveiligd kordon.''


Logische reactie.

Citaat:

Minderhedencoördinator Ana Maria Andreol van de Haagse Hogeschool ziet eenzelfde ontwikkeling: ,,Enkele maanden geleden weigerde een Nederlandse economiestudent samen te werken met een moslimmeisje omdat ze een hoofddoek droeg.


Wat een bal.

Citaat:
Hij is in een ander groepje gezet.


Als ik zijn docent was, kon ie fluiten naar een goed cijfer

Citaat:
Andere moslimmeisjes zijn solidair. Ze redeneren: 'Nu zal je het krijgen ook' en gaan juist een hoofddoek dragen.''


Hihi. En dan ben ik geen moslim, maar heb wel onlangs nog gezegd na Zalms opmerking: jezus, als dit nog zo doorgaat, ga ik ook een hoofddoek dragen. UIt protest.

Citaat:

Ook aan de Hogeschool Rotterdam stijgt het aantal studentes met hoofddoeken, maar collegelid Jasper Tuytel vindt dat geen aanleiding tot bezorgdheid. ,,Meer allochtonen is meer hoofddoekjes.''

Bestuurder Verlaan is tegen de aanwezigheid van de gebedsruimten op haar hogeschool. ,,Ik ben voor scheiding van kerk en staat. Dat betekent dat op een openbare school geen gebedsruimte zou moeten zijn.'' Binnenkort gaat zij in gesprek met studenten over deze voorzieningen.


Maar als het goed is, staat hoger onderwijs ook los van de staat. En dus is er geen sprake van een eventueel verband tussen kerk en staat
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 20:54
Yousra
Yousra is offline
Wees blij dat er meer uberhaupt meer moslimstudenten op het HBO komen, of ze nou een hoofddoek dragen of een baard laten staan of niet.

Het is ook altijd wat...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 20:56
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 03-12-2003 @ 21:23:
"...Ze tooien zich in hun eigen kleuren..."
Is dat een gezegde of slaat dat gewoon nergens op?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 20:56
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 21:54:
Wees blij dat er meer uberhaupt meer moslimstudenten op het HBO komen, of ze nou een hoofddoek dragen of een baard laten staan of niet.

Het is ook altijd wat...
vind ik ook altijd zitten mensen te zeuren over moslims, nu komt na voren dat er veel moslimstudenten op hbo zitten is het weer niet goed
__________________
I am who I am, you just can't change me
Oud 03-12-2003, 21:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 21:54:
Wees blij dat er meer uberhaupt meer moslimstudenten op het HBO komen, of ze nou een hoofddoek dragen of een baard laten staan of niet.

Het is ook altijd wat...
Weet niet of er meer moslimstudenten op het HBO komen. Maar klaarblijkelijk dragen steeds meer moslima's op het HBO een hoofddoekje en de mannen laten hun baard staan.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 03-12-2003 @ 21:56:
vind ik ook altijd zitten mensen te zeuren over moslims, nu komt na voren dat er veel moslimstudenten op hbo zitten is het weer niet goed
ja,. ze moesten eigenlijk op de uni zitten ; )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:03
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-12-2003 @ 22:01:
Weet niet of er meer moslimstudenten op het HBO komen. Maar klaarblijkelijk dragen steeds meer moslima's op het HBO een hoofddoekje en de mannen laten hun baard staan.
ja joh ze zijn opeens allemaal een hoofddoekje gaan dragen,
__________________
I am who I am, you just can't change me
Oud 03-12-2003, 21:07
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-12-2003 @ 22:01:
Weet niet of er meer moslimstudenten op het HBO komen. Maar klaarblijkelijk dragen steeds meer moslima's op het HBO een hoofddoekje en de mannen laten hun baard staan.
Volgens mij neemt dat eerste al een tijdje toe en dat tweede is een enigzins logisch gevolg van de manier waarop de samenleving moslims momenteel afstoot.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 21:10
Verwijderd
Dit soort berichten is slecht voor mijn bloeddruk. Ik ben het met Gatara eens.
Oud 03-12-2003, 21:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 03-12-2003 @ 22:03:
ja joh ze zijn opeens allemaal een hoofddoekje gaan dragen,
Erm... dat blijkt dus wel het geval te zijn: dat steeds meer mensen hoofddoekjes zijn gaan dragen of baarden laten groeien.

(en ik baseer me hier op een moslim uit Marokko die mij zei dat ie dat nogal een enge ontwikkeling volgt (niet het hoofddoekje en baard op zich, maar de reden waarom ze dat doen, namelijk: vastklampen naar iets traditioneels juist daar waar zoveel kritiek op is vanuit de maatschappij. Als een tegenreactie dus.))
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 22:07:
Volgens mij neemt dat eerste al een tijdje toe en dat tweede is een enigzins logisch gevolg van de manier waarop de samenleving moslims momenteel afstoot.
Dat eerste: kan best (dacht inderdaad dat het ook zo was)
Tweede: ja, maar dat gaf ik al aan (en net weer)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:15
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-12-2003 @ 22:10:
(en ik baseer me hier op een moslim uit Marokko die mij zei dat ie dat nogal een enge ontwikkeling volgt (niet het hoofddoekje en baard op zich, maar de reden waarom ze dat doen, namelijk: vastklampen naar iets traditioneels juist daar waar zoveel kritiek op is vanuit de maatschappij. Als een tegenreactie dus.))
Gedeeltelijk maar ik denk ook door een oprechte interesse voor de islam. Na 11 september is er naast een toenemende islam-haat ook een interesse gegroeid bij zowel moslims als niet-moslims. Er zijn opvallend veel nederlanders tot de islam bekeerd en moslims zelf zijn ook op zoek gegaan naar de inhoud van hun religie. En natuurlijk zorgt de afwijzende reactie van velen voor het zoeken van bevestiging in eigen kring e.d.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 21:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 22:15:
Gedeeltelijk maar ik denk ook door een oprechte interesse voor de islam. Na 11 september is er naast een toenemende islam-haat ook een interesse gegroeid bij zowel moslims als niet-moslims. Er zijn opvallend veel nederlanders tot de islam bekeerd en moslims zelf zijn ook op zoek gegaan naar de inhoud van hun religie. En natuurlijk zorgt de afwijzende reactie van velen voor het zoeken van bevestiging in eigen kring e.d.
Ja, kan best. Mede door 11 september zijn mensen zich meer gaan verdiepen tot de islam. Voor de 1 leidde dat tot bekering of teruggrijpen naar en voor de ander tot haat of afgunst.

En de haat en afgunst leidde dan weer tot het teruggrijpen of grotere bekering van de islam.

heh
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:19
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 03-12-2003 @ 21:56:
vind ik ook altijd zitten mensen te zeuren over moslims, nu komt na voren dat er veel moslimstudenten op hbo zitten is het weer niet goed
Het wordt tijd de Nederlanders eens onder ogen zien dat het probleem met de moslims niet bij de moslims ligt maar voor het overgrote deel toch bij de Nederlanders zelf.
Oud 03-12-2003, 21:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-12-2003 @ 22:19:
Het wordt tijd de Nederlanders eens onder ogen zien dat het probleem met de moslims niet bij de moslims ligt maar voor het overgrote deel toch bij de Nederlanders zelf.
En de wereldpolitiek en de incidenten en de berichtgeving en programma's als Rondom 10.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 21:21
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-12-2003 @ 22:19:
Ja, kan best. Mede door 11 september zijn mensen zich meer gaan verdiepen tot de islam. Voor de 1 leidde dat tot bekering of teruggrijpen naar en voor de ander tot haat of afgunst.

En de haat en afgunst leidde dan weer tot het teruggrijpen of grotere bekering van de islam.

heh
Ik denk dat groep 2 (de haters) zich helemaal niet verdiept hebben maar dat ene beeld in hun hoofd hebben zitten.

heh
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 21:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 22:21:
Ik denk dat groep 2 (de haters) zich helemaal niet verdiept hebben maar dat ene beeld in hun hoofd hebben zitten.

heh
Dat kan ook
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Ads door Google
Oud 03-12-2003, 21:22
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-12-2003 @ 22:20:
en programma's als Rondom 10.
idd daar wordt je toch niet goed van, waar halen ze die gasten trouwens vandaan? Waarom zit daar nooit eens een welbespraakte allochtoon aan de pro-kant maar altijd zo iemand die moet van buro-HALT ofzo
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 03-12-2003, 21:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 22:22:
idd daar wordt je toch niet goed van, waar halen ze die gasten trouwens vandaan? Waarom zit daar nooit eens een welbespraakte allochtoon aan de pro-kant maar altijd zo iemand die moet van buro-HALT ofzo
Kopspijkers gezien van afgelopen zaterdag waarin ze Andries Knevel een nominatie gaven voor de gouden knuppel?
In zijn programma was er een jongerenwerker die werkten met afrikanen. En andries knevel zei zoiets als:
"ja, en je bent hier met - wat is het - ... mensen? ..."
en toen zag je die afrikaanse jongeren in beeld, waarop knevel zei zoiets als:
"en dan zit je hier in de studio te luisteren naar de welbespraaktheid van blanken".



Premier Verwoerd (ooit) van Zuid-Afrika was daar niks bij.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-12-2003, 22:22
Verwijderd
Triest. Ik dacht dat het toestaan van hoofddoekjes op school ondertussen al een gepasseerd station was.
Oud 03-12-2003, 23:24
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Tss. Freedom of expression, motherfuckers, do you speak it?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 04-12-2003, 07:38
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Yousra schreef op 03-12-2003 @ 22:22:
idd daar wordt je toch niet goed van, waar halen ze die gasten trouwens vandaan? Waarom zit daar nooit eens een welbespraakte allochtoon aan de pro-kant maar altijd zo iemand die moet van buro-HALT ofzo
Die 10 welbespraakte allochtonen die dit land rijk is hadden waarschijnlijk geen tijd.
Oud 04-12-2003, 07:39
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 23:22:
Triest. Ik dacht dat het toestaan van hoofddoekjes op school ondertussen al een gepasseerd station was.
inderdaad; die dingen horen niet toegestaan te worden.
Oud 04-12-2003, 08:13
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
BARON schreef op 04-12-2003 @ 08:38:
Die 10 welbespraakte allochtonen die dit land rijk is hadden waarschijnlijk geen tijd.
lag voor de hand natuurlijk, desalnietemin grappig.
Advertentie
Oud 04-12-2003, 08:23
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 03-12-2003 @ 21:23:
Mensen die beweren dat met een goeie opleiding het integratieprobleem is verholpen hebben het helemaal mis. Ook al spreekt de moslim-allochtoon perfect Nederlands, ook al kent hij/zij de Nederlandse samenleving, en heb je een Hbo-diploma, dan nog vindt de Nederlander een probleem bij de moslim, want de 'autochtone' Nederlanders (uitzond. daargelaten) zijn islamofoob en willen niet samenleven met moslims.
Wij zijn niet Islamofoob maar jullie willen je niet aanpassen. Als je alle meisjes die geen hoofddoek dragen hoeren noemt, alle Nederlanders islamofoben noemt, gebedsruimtes op een openbare school eist en je gaat isoleren moet je vooral niet gaan zeiken dat wij zo slecht zijn want jullie lijken van de 'underdog'positie te genieten.
Oud 04-12-2003, 08:34
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Jah super! Ik mag toch ook niet met een pet op me hoofd lopen daar? Na het rondkijken op enkele universiteiten vraag ik me sowieso weleens af wat sommige allochtone vrouwen daar in Nederlandse studies doen (kijk snap het best dat ze geen nederlands spreken als ze een volledig engelse studie hebben) maar als je op een meeloopdag een Turkse begleidster hebt met een hoofddoek die Nederlands recht doet die geen normale Nederlandse zin uit kan spreken vraag ik me af WHAT THE FUCK DOE JIJ HIER?? Want dr kwam echt geen normale zin uit.. En dan vraag ik me af hoe ze ooit een client kan helpen als ze nieteens normaal in de taal van het land waarin ze leeft/werkt/studeert kan communiceren.. Zonde van het lesgeld.. Geef ze dan eerst een normale talencurcus die ervoor zorgt dat zij op HBO-niveau in het Nederlands kan communiceren.. Daar help je die mensen ook mee want het vinden van een baan als je op dat vereiste nieeau niet eens kan communiceren heb je ook een probleem.. (sorry voor het vage taalgebruik, ben brak)
Oud 04-12-2003, 08:35
Martok
Avatar van Martok
Martok is offline
Ik ben het met je eens Machiavelli.
Dadelijk willen Joden, Katholieken, Protestanten ook een gebedsruimte.
Zoals die man op netwerk zij, waarom dan niet 1 stille ruimte voor al die groepen?

Kijk die hoofddoeken rn baarden zouden geen probleem moeten zijn net als een kruisje om je nek, maar die jongen vertelde(Op Netwerk) inderdaad dat een vrouw met een hoofdoek zo wil laten zien dat ze geen lust object is, en hij dus zegt dat vrouwen zonder hoofddoek lustobjecten zijn.

Hoofddoeken OK en respect, maar niet voor 1 groep en dit hoeven niet persee moslims te zijn een gebedsruimte oprichten.
__________________
Long Live the Fighters!
Oud 04-12-2003, 08:59
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Citaat:
Martok schreef op 04-12-2003 @ 09:35:
Ik ben het met je eens Machiavelli.
Dadelijk willen Joden, Katholieken, Protestanten ook een gebedsruimte.
Zoals die man op netwerk zij, waarom dan niet 1 stille ruimte voor al die groepen?

Kijk die hoofddoeken rn baarden zouden geen probleem moeten zijn net als een kruisje om je nek, maar die jongen vertelde(Op Netwerk) inderdaad dat een vrouw met een hoofdoek zo wil laten zien dat ze geen lust object is, en hij dus zegt dat vrouwen zonder hoofddoek lustobjecten zijn.

Hoofddoeken OK en respect, maar niet voor 1 groep en dit hoeven niet persee moslims te zijn een gebedsruimte oprichten.
Jah die moslims moeten niet denken dat ze cool zijn en daarom andere rechten hebben!
Oud 04-12-2003, 09:28
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martok schreef op 04-12-2003 @ 09:35:

Zoals die man op netwerk zij, waarom dan niet 1 stille ruimte voor al die groepen?
Dat vond ik ook een goed idee en ook wel logisch.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-12-2003, 09:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 04-12-2003 @ 09:34:
Jah super! Ik mag toch ook niet met een pet op me hoofd lopen daar?


Is de universiteit dan echt zo anders dan HBO?
Op de UvA doen ze niet moeilijk met dit soort dingen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-12-2003, 09:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 04-12-2003 @ 08:38:
Die 10 welbespraakte allochtonen die dit land rijk is hadden waarschijnlijk geen tijd.
Nee,... die hadden het te druk om het vuile werk op te knappen van de afvalrondstrooiende witte autochtoon.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-12-2003, 09:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 04-12-2003 @ 09:23:
Wij zijn niet Islamofoob maar jullie willen je niet aanpassen. Als je alle meisjes die geen hoofddoek dragen hoeren noemt,


Nooit iets van gemerkt dat ik - omdat ik geen hoofddoek draag - als hoer ben bestempeld.

Citaat:

alle Nederlanders islamofoben noemt,


Er zijn wel wat islamofoben in Nederland (zie Rondom 10).

Citaat:

gebedsruimtes op een openbare school eist


Waarom niet? Zoals die ene man in netwer zei: er moet ook gekeken worden of er onder andere bevolkingsgroepen behoefte is aan een dergelijke ruimte. Zoja, dan kan er een stilteruimte ingericht worden. Prima idee

Citaat:

en je gaat isoleren moet je vooral niet gaan zeiken dat wij zo slecht zijn want jullie lijken van de 'underdog'positie te genieten.
Ik zie ze totaal niet genieten van de underdog positie, maar juist steeds meer in een hoekje gedrukt worden.
En een kat in het nauw maat rare sprongen.
Hoe kun je in godsnaam genieten van een underdog positie?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-12-2003, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 04-12-2003 @ 10:30:
Is de universiteit dan echt zo anders dan HBO?
Op de UvA doen ze niet moeilijk met dit soort dingen.
Hogeschool.

En op school mag je geen petten dragen.
Oud 04-12-2003, 10:12
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 04-12-2003 @ 09:23:
Wij zijn niet Islamofoob maar jullie willen je niet aanpassen. Als je alle meisjes die geen hoofddoek dragen hoeren noemt, alle Nederlanders islamofoben noemt, gebedsruimtes op een openbare school eist en je gaat isoleren moet je vooral niet gaan zeiken dat wij zo slecht zijn want jullie lijken van de 'underdog'positie te genieten.
Dat is nou islamofoob, als iemand dr haren wil bedekken meteen de angst krijgen en beginnen te hyperventileren dat die persoon meisjes zonder hoofddoek hoeren noemt, alle nederlanders islamofoob noemt, gebedsruimtes eist en zich isoleert.

En dat ge-wij en ge-jullie komt me ook de strot uit. JIJ hoeft MIJ niet te gaan vertellen wat IK wel of niet wil en hoe IK naar anderen kijk want daar weer jij niets van bevreesde aansteller.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 10:13
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 04-12-2003 @ 09:59:
Jah die moslims moeten niet denken dat ze cool zijn en daarom andere rechten hebben!


Ik kan me niet voorstellen dat jij Hogeschool-materiaal bent/was/wordt dus hou je er gewoon buiten met je "gevatte" opmerkingen.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Ads door Google
Oud 04-12-2003, 10:17
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 04-12-2003 @ 09:34:
(sorry voor het vage taalgebruik, ben brak)
Weet je zeker dat je niet stiekem een allochtoon bent...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 10:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 03-12-2003 @ 21:23:

Volgens studentenmentor Eric Kensdell van de Hogeschool van Amsterdam hebben sommige moslimstudenten de neiging zich te isoleren: ,,Er is zoveel slecht nieuws over moslims. Ze tooien zich in hun eigen kleuren en vormen een beveiligd kordon.''

en wat is daar mis mee?
mensen zoeken nou eenmaal graag hun eigen groep
Citaat:

Minderhedencoördinator Ana Maria Andreol van de Haagse Hogeschool ziet eenzelfde ontwikkeling: ,,Enkele maanden geleden weigerde een Nederlandse economiestudent samen te werken met een moslimmeisje omdat ze een hoofddoek droeg. Hij is in een ander groepje gezet. Andere moslimmeisjes zijn solidair. Ze redeneren: 'Nu zal je het krijgen ook' en gaan juist een hoofddoek dragen.''
Ik zou die economiestudent een 0 geven of dwingen mee te werken.
Citaat:

Ook aan de Hogeschool Rotterdam stijgt het aantal studentes met hoofddoeken, maar collegelid Jasper Tuytel vindt dat geen aanleiding tot bezorgdheid. ,,Meer allochtonen is meer hoofddoekjes.''

Bestuurder Verlaan is tegen de aanwezigheid van de gebedsruimten op haar hogeschool. ,,Ik ben voor scheiding van kerk en staat. Dat betekent dat op een openbare school geen gebedsruimte zou moeten zijn.'' Binnenkort gaat zij in gesprek met studenten over deze voorzieningen.
God is een onderdeel van het leven en ik vind dat een gebedsruimte mag.
Citaat:

Bron: NRC-Handelsblad 02/12/03

Mensen die beweren dat met een goeie opleiding het integratieprobleem is verholpen hebben het helemaal mis. Ook al spreekt de moslim-allochtoon perfect Nederlands, ook al kent hij/zij de Nederlandse samenleving, en heb je een Hbo-diploma, dan nog vindt de Nederlander een probleem bij de moslim, want de 'autochtone' Nederlanders (uitzond. daargelaten) zijn islamofoob en willen niet samenleven met moslims.
juist, en nu ga ik harry potter lezen in het engels.
Oud 04-12-2003, 11:48
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Isa schreef op 04-12-2003 @ 11:22:
God is een onderdeel van het leven en ik vind dat een gebedsruimte mag.

juist, en nu ga ik harry potter lezen in het engels.
tuurlijk mag een gebedsruimte . De vraag of een gebedsruimte ook door de staat moet worden betaald, word door mij met nee beantwoord.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 04-12-2003, 12:28
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 03-12-2003 @ 21:23:
[B]Hbo's bezorgd over hoofddoeken


Bestuurder Verlaan is tegen de aanwezigheid van de gebedsruimten op haar hogeschool. ,,Ik ben voor scheiding van kerk en staat. Dat betekent dat op een openbare school geen gebedsruimte zou moeten zijn.'' Binnenkort gaat zij in gesprek met studenten over deze voorzieningen.

]
Kijk, DIT kan ik dan weer wel begrijpen.....als je een openbare HBO bent, vind ik dat je idd geen gebedsruimte hoeft in te richten.
Het openbaar onderwijs distantieert zich immers van geloof.

Je zou kunnen zeggen dat ze dan ook de geloofduiting 'hoofddoekjes' mogen verbieden, maar dit is onderhand zo ingeburgerd, dat dit denk ik niet meer te doen is.
Hoofddoekjes worden meer geplaatst onder 'cultuuruiting' dan onder 'geloofsuiting' zo' n beetje denk ik....t wordt gezien als 'iets van hun identiteit' ipv 'iets van hun geloof' dus kun je het ze niet meer afnemen.

Ik vind het zelf wel goed dat er meer moslims doorstromen naar de hogere vormen van onderwijs, maar zelf ben ik ook niet echt blij met een hogeschool waarvan de helft bebaard en bedoekt rondloopt.....bij ons op school loopt ook een meisje rond met een lange hoofddoek die haar oren en hals ook bedekt en ze heeft nooit een broek aan (altijd jurken/ rokken/ marokkaanse gewaden) en altijd een lange 'turken'jas.....zij gaat dan later voor de klas staan......ik vind dat ook minder maarja je kan het moeilijk verbieden.
Oud 04-12-2003, 12:33
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 04-12-2003 @ 13:28:
bij ons op school loopt ook een meisje rond met een lange hoofddoek die haar oren en hals ook bedekt en ze heeft nooit een broek aan (altijd jurken/ rokken/ marokkaanse gewaden) en altijd een lange 'turken'jas.....zij gaat dan later voor de klas staan......ik vind dat ook minder maarja je kan het moeilijk verbieden.
Wat is er mis met bedekt voor de klas staan? War is er mis met lange jassen en rokken? Doe niet zo bekrompen

Alsof een broek per sé "hoger" is dan een rok.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:28
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Yousra schreef op 04-12-2003 @ 13:33:
Wat is er mis met bedekt voor de klas staan?
Er is wel iets mis met een hoofddoekje voor de klas. Ik verwacht van een docent een min of meer onafhankelijke functie. Door haar geloof met een hoofddoekje op een nadrukkelijke manier uit te willen dragen, wordt die onafhankelijkheid van de docente aangetast. Om dezelfde reden vind ik een ketting met een kruisje boven de kleding dragen of een keppeltje bij een docent ook niet wenselijk.

Zelf is mijn mening wel dat scholen een eigen beleid mogen voeren met betrekking tot hoofddoekjes en andere religieuze uitingen. Zo kunnen leerlingen zelf de keuze maken of ze op school met dergelijke uitingen geconfronteerd willen worden of niet. Ook vind ik het een verstandige oplossing om die student die niet samen wilde werken met een medestudente met een hoofddoekje naar een andere werkgroep te plaatsen. Ik ben het met die student weliswaar niet helemaal eens, maar bij problemen kun je altijd het beste kiezen voor een oplossing waar alle partijen het meest bij gebaat zijn.

Laatst gewijzigd op 04-12-2003 om 13:32.
Oud 04-12-2003, 13:31
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:28:
Er is wel iets mis met een hoofddoekje voor de klas. Ik verwacht van een docent een min of meer onafhankelijke functie. Door haar geloof met een hoofddoekje op een nadrukkelijke manier uit te willen dragen, wordt die onafhankelijkheid van de docente aangetast. Om dezelfde reden vind ik een ketting met een kruisje boven de kleding dragen of een keppeltje bij een docent ook niet wenselijk.
Je draagt die dingen niet om een ander te bekeren, en als je zo nodig iets op anderen over wil brengen doe je dat wel op een andere manier. Als je die hoofddoek aftrekt blijft het geloof er nog wel inzitten hoor. Die onafhankelijkheid zit em dus niet in de doek.

En wat wil iemand met het dragen van een rok zeggen? Als jij een broek draagt is dat toch ook geen statement?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:33
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Yousra schreef op 04-12-2003 @ 14:31:
Je draagt die dingen niet om een ander te bekeren, en als je zo nodig iets op anderen over wil brengen doe je dat wel op een andere manier. Als je die hoofddoek aftrekt blijft het geloof er nog wel inzitten hoor.

En wat wil iemand met het dragen van een rok zeggen? Als jij een broek draagt is dat toch ook geen statement?
Een rok dragen vind ik ook buiten de discussie vallen. Dat heeft weinig met enige vorm van geloofsuiting te maken. Ook christenen, atheïsten, humanisten etc. dragen rokken.

En het probleem met geloofsuitingen is ook dat een student bijvoorbeed homoseksueel kan zijn. Ik kan het me heel goed voorstellen dat een homoseksueel zich er niet prettig bij voelt als hij er constant mee geconfronteerd wordt dat zijn docent(e) een geloof aanhangt wat een grote haat tegen zijn seksuele voorkeur in zich draagt.

Laatst gewijzigd op 04-12-2003 om 13:36.
Oud 04-12-2003, 13:35
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:28:
Ook vind ik het een verstandige oplossing om die student die niet samen wilde werken met een medestudente met een hoofddoekje naar een andere werkgroep te plaatsen. Ik ben het met die student weliswaar niet helemaal eens, maar bij problemen kun je altijd het beste kiezen voor een oplossing waar alle partijen het meest bij gebaat zijn.
Dat slaat nergens op. Ik zat ook vaak genoeg met groepsleden opgescheept die ik liever niet had maar niet op basis van hun kleding. Dat zogenaamde samenwerken is toch gericht op de toekomst en het bedrijfsleven warain je ook zal moeten samenwerken met mensen die je niet voor het kiezen hebt?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:35
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:33:
Een hoofddoek dragen vind ik ook buiten de discussie vallen. Dat heeft weinig met enige vorm van geloofsuiting te maken. Ook christenen, atheïsten, humanisten etc. dragen hoofddoeken.
^^
Oud 04-12-2003, 13:38
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:33:
Een rok dragen vind ik ook buiten de discussie vallen. Dat heeft weinig met enige vorm van geloofsuiting te maken. Ook christenen, atheïsten, humanisten etc. dragen rokken.
Maar als iemand vanuit geloofsovertuiging en fatsoen kiest voor verhullende kleding en daarbij de haren wil bedekken is het meteen een discussiepunt. We zijn toch allemaal zo gefocust op de kwaliteiten van een persoon en niet op het uiterlijk? Hypocriet vind ik het.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:40
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:33:
En het probleem met geloofsuitingen is ook dat een student bijvoorbeed homoseksueel kan zijn. Ik kan het me heel goed voorstellen dat een homoseksueel zich er niet prettig bij voelt als hij er constant mee geconfronteerd wordt dat zijn docent(e) een geloof aanhangt wat een grote haat tegen zijn seksuele voorkeur in zich draagt.
Dat ge-edit van jou bezorgt mij dubbel werk. maar goed.

Waarom moet een lerares haar kleding aanpassen aan de homoseksueel? Mag je dan ook tegen de homoseksuele leraar zeggen dat hij die bewegingen en die tongval achterwege moet laten en een wijdere broek aan moet trekken omdat niet alle leerlingen met zijn seksuele voorkeur geconfronteerd willen worden?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:40
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 14:39:
Mee eens! Hond!
Waar slaat dat op? Hij had wel een punt...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Oud 04-12-2003, 13:41
tacidvs
tacidvs is offline
Hey, komop, hehehe.., sportief blijven. Het is een mooie quoteverkloot.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.