Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vraag me af of je nou zoveel aan grieks en latijn hebt bij geneeskunde. Natuurlijk zijn er veel termen die rechtstreeks uit het grieks en latijn stammen. Het woord anemie komt bijvoorbeeld van an haima (denk ik) (heb je ook direct een griekse term) wat zonder bloed betekent. Handig als je an en haima kent, dat helpt je om anemie te onthouden, maar die woorden kun je ook best zo leren. Als je graag latijn of grieks kiest zou ik persoonlijk de volgende dingen overwegen:
A) Wat vind ik leuker? Spreekt het je aan om Plato (filosofie), Euripides (tragedie), Homerus (epos) en Herodotus (geschiedenis) te lezen, kies dan grieks. Lijkt het je leuker om Seneca (filosofie), Plinius (brieven bijvoorbeeld over de uitbarsting van de Vesuvius), Vergilius (epos), Caesar (oorlog) en Ovidius (mythen) te lezen, kies dan latijn. Houdt er rekening mee dat je heel veel gaat vertalen in de bovenbouw. B) Ben ik er goed in en helpt het dus om mijn gemiddelde op te krikken, voor het geval dat ik moet loten? Edit: kijk ook eens in dit topic. Dit topic en andere helpen je wellicht om je een beeld te vormen van de voor- en nadelen van beide vakken.
Laatst gewijzigd op 27-04-2006 om 18:45. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Je moet niet tussen deze prachtige talen willen kiezen, en ik vind ook niet dat mensen je die keuze moeten laten maken. Doe ze als het even kan allebei, want mark my words: je krijgt er gruwelijke spijt van... (ut olim ego ![]() Maargoed je hebt al gekozen dus... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Je hebt het inderdaad écht niet nodig voor je studie geneeskunde, het meerendeel van de mensen heeft deze talen niet gehad en begrijpt het allemaal ook prima. Het is toch allemaal potjeslatijn/grieks (ik ben er niet helemaal uit waar de woorden nou het meest vandaan komen, ik denk eigenlijk vooral het grieks voor de woorden, het latijn voor de anatomie), en begrippen als 'homo', 'hetero' 'an-'. 'super', 'sub' ken je allang, daar hoef je geen klassieke talen voor gehad te hebben. En andere woorden onthoud je ook wel zonder klassieke talen gehad te hebben.
Ik heb ze allebei gedaan, maar niet voor mijn studie geneeskunde (dat wilde ik toen nog helemaal niet studeren), maar gewoon omdat ik het leuk vond. En dat zou ik ook doen als ik jou was, kies gewoon wat je het fijnste vak vindt, maar laat geneeskunde daarin verder niet meespelen, dat maakt echt niet uit. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Inderdaad. ![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|