Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2010, 15:44
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Stemmen gaat weer als volgt:

Elke gebruiker mag stemmen. Bij clone-twijfel word doen we een IP-check.

Je maakt een top-2, en die zet je hier als volgt neer:

1. Gedicht [nummer]. (10 punten)
2. Gedicht [nummer]. (5 punten)
Toelichting: [Toelichting].



Gedicht 1
(bij dit gedicht is vermeld dat het geschreven is n.a.v. dit: http://www.nuvideo.nl/algemeen/35699...as-heilig.html)

-------

Zie je ons land? Waar we leefden,
en aten en speelden en kinderen kregen;
bij die boom ben ik gekust.

Nu leven anderen in onze huizen
en wij zijn zwervers met een land;
en slepend onze oude kruizen,
en etend manna, zout en zand.

Vechten is voor felle zonen
voor dochters met een strijdbaar hart
lang vóór het kwaaddoen al gewogen
te zwaar bevonden en te zwart.

Maar! 't Is goed zo. Wij zullen rust vinden,
een graf in aarde, ver van hier...

Met zwarte harten zullen wij rust vinden
verzachting in de ruwe handen.

-------




Gedicht 2

‘het vragenuurtje’


Ver
ver weg
zijn al die freaks
van mij vandaan
gelukkig maar
ik?
ik heb geen verstand
ervan
alsof ik?
ik zou moeten
moeten weten
wat ze willen
zeggen
met die rode,
rode tomaat
wat ik?
ik vraag me af
of al die
die pieven
wel gezond denken
onder dat (mooie) haar
mij?
als je’t mij vraagt,
zijn zij een ster
in het mensen afkraken
met nette woorden
ha ha?
en toch
verveelt het me
al na nog geen minuut
om te kijken
naar ‘het vragenuurtje’




Gedicht 3

Een nacht in Maart


tranen vallen neer
op een vloer zonder gevoel
een vogel zingt
zijn avondlied
maar lijkt zonder meer
verloren

de wind huilt zachtjes
om haar metgezel
en ergens heel ver weg
verdwijnt het laatste beetje hoop
dat het ooit
weer dag zal worden

binnen brandt het haarvuur
rode vlammen
om het hout
maar licht en warmte
is er nergens
het lijkt te zijn vervlogen

het moedige geluid
van de avondzang
lijkt nu als een herinnering
begraven onder een berg zand
het is stil en koud
de kleuren van het donker

liefde is er niet te vinden
het lijkt te zijn gestorven
samen met de tranen
van verscheuring en verdriet
die samen komen
bij het ontwaken van de nacht





Gedicht 4
Levitatie

Hooggehouden verbeeldingen, ingetogen
verdenkingen, verborgen blunders en
zoveel verschillende gelaten, precies
gelijk aan elkaar. Behalve het masker.

Hindoes uit diepe dalen en Jelles uit verre
zeeën, kinderlijke mysterie, volwassen fantasie.
Vlijmscherpe woorden, nietzeggende daden,
verhullen monotone kernen van vlugge vingers.

Oh, horde welwillend verleide stem-mee-tv
publiek. Een stukje pretentieus toneelspel, de
sms-berichten stromen binnen. “Wij weten wie
goed is en wie vanavond ons helaas gaat verlaten.”

Elke week weer opnieuw, vrijdag vullend wij-doen-
ook-maar-alsof-tv. Herhalen is de weg tot
weten. Zou je zeggen, gelden doet dit alleen
als je volledig openstaat. Voor de realiteit.

De kern is miezeriger dan de hosts, elke
week een goed verborgen, staalhard ingestudeerde
gok, met snelle monden en schrandere timing. Mentalisme,
de sleutel van van vandaag. Het podium is van jou!




Gedicht 5
Kabinet

De midden-hoofdige scheidingen zijn met
grijze haren kaler, Bos is gekapt en
Nederland zakt weg, tot overspoeld en
verdronken in de Noordzee.

Is het nodig dat je fluitend over straat loopt?
Ik had de krant heus gelezen als niet
iedereen me alles kon vertellen.

Diepe ogen weggezakt, door een politieke
propaganda besmet. Oh, wat is de wereld blij
met de val van ons kabinet.
__________________
Zeg maar Jan.
Advertentie
Oud 22-03-2010, 16:39
Verwijderd
Ik ga als eerste stemmen

Tien punten: Kabinet, gedicht vijf.
Vijf punten: Levitatie, gedicht vier.
Toelichting: Volgens mij is het kabinet in februari gevallen, maar als gedicht loopt Kabinet erg goed. De dichter zet de stemming goed neer, in een paar woorden, met die scheidingen. Geweldig. Je brengt het onderwerp serieus, maar luchtig, en houdt je persoonlijke insteek vast: Jij leest de krant niet, mensen vertellen je van alles.
En gedicht vier: Je hebt over een stom programma ('Het podium is van jou!' huhu) een erg goed gedicht geschreven. Vijf strofes, één voor elke dag van de werkweek. Je verbindt allerlei verschillende elementen op een goede manier met elkaar, precies zoals in een tv-programma. Vorm en inhoud fitten eachotter perfect

Tussenstand:
Gedicht vijf: Tien punten
Gedicht vier: Vijf punten
Oud 22-03-2010, 16:47
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik heb de gedichten gelezen en heb al m'n favoriet, maar ik ga nu nog niet stemmen, laat de gedichten even inwerken. Tot wanneer kan er gestemd worden?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 22-03-2010, 16:56
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Oja, dat was ik vergeten
In principe een week. tot de 29e om 23.59 dus.
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 22-03-2010, 19:21
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Gedicht [5]: 10 punten
Gedicht [1]: 5 punten

Gedicht 5 heeft een duidelijke inhoud, het loopt fijn. Goed gedicht
Gedicht 1 vind ik ook wel leuk, beter dan de rest. Alleen de laatste twee regels lopen niet zo lekker. Toch een tweede plaats.
Oud 22-03-2010, 20:05
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Gedicht [4]: 10 punten
Gedicht [3]: 5 punten

Ik vind gedicht 4 bizar goed, in woordkeus, inhoud en uitwerking. Gewoon echt fantastisch!
Gedicht 3 vond ik heel beeldend en sfeervol, maar niet zo direct aan het thema verbonden. Wel maart, geen actualiteit.
Oud 22-03-2010, 20:13
Spelleider
Avatar van Spelleider
Spelleider is offline
Zal de spelleider dan maar een tussenstand posten? Dan moet de rest er natuurlijk wel mee doorgaan, anders is het zo veel tellen voor de forumbazen!

Tussenstand:
Gedicht [5]: 20 punten
Gedicht [4]: 15 punten
Gedicht [1]: 5 punten
Gedicht [3]: 5 punten
__________________
Onthoud dat weerwolven alleen met een zilveren projectiel gedood kunnen worden...
Oud 23-03-2010, 14:01
Verwijderd
Mogen we ook al gaan gokken wie welke heeft geschreven? Ik heb namelijk al wel een idee
Oud 23-03-2010, 14:02
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Mogen we ook al gaan gokken wie welke heeft geschreven? Ik heb namelijk al wel een idee
Ik weet heeeeul zeker welk gedicht van jou is en welk van Dingaantouwtje (en ik weet natuurlijk welk gedicht van mij is! ). Ik vraag me alleen af wie die andere twee gedichten heeft geschreven.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 23-03-2010, 15:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Gedicht 1: Fijn dat erbij is gezet waar het mee te maken heeft. Theoretisch gezien ben ik daartegen en vind ik dat de lezers zelf moeten uitzoeken waar een gedicht over gaat, dat ze er hun eigen mening over mogen vormen, maar omdat het de bedoeling was dat het gedicht met de actualiteit te maken heeft, vind ik het deze keer wel handig.
Het is een lastig gedicht. Het filmpje laat zien hoe een oorlogsmisdadiger betoogt dat de zaak van de Serviërs heilig was en het gedicht laat dat standpunt zien. Dat is wel gewaagd, om het standpunt van een oorlogsmisdadiger te verwoorden. Tegelijkertijd gaat het gedicht wel over berusting, al is het een wrang soort berusting. Ik vind de laatste twee zinnen ook niet zo mooi, maar de tweede strofe vind ik erg goed: 'wij zijn zwervers met een land'.

Gedicht 2: Op het eerste gezicht is dit een slecht gedicht, met al die superkorte zinnetjes. De interpunctie klopt niet en sommige zinnen zijn raar onafgemaakt (bijv. 'alsof ik?') Maar een eerste indruk blijkt niet altijd te kloppen, dat bewijst dit gedicht ook. Het gaat over politiek, maar dat wordt heel subtiel gebracht, door een tomaat te noemen. Daardoor wordt het eerste stuk van dit gedicht ineens ook erg leuk, over dat het een ver van je bedshow is, maar kennelijk toch belangrijk genoeg om er een gedicht over te schrijven. Het gaat over het debatteren en uit het hele gedicht blijkt wel dat de dichter daar niet bijzonder sterk in is, het lijkt wel alsof hij (zij) niet uit zijn (haar) woorden komen, maar dat maakt het gedicht eigenlijk des te beter, want de dichter heeft niets met deze mensen te maken, ze staan in alle opzichten ver van hem (haar) af. Leuk gedaan.

Gedicht 3: Fizzle zegt dat het niets met de actualiteit te maken heeft, maar misschien gaat dit gedicht over dat meisje dat vermist was en is doodgegaan? Als dat zo is, dan vind ik het goed subtiel gedaan. Als het niet zo is, dan vind ik dat de auteur niet altijd gelijk heeft en dat ik als lezer best mijn eigen interpretatie aan een gedicht mag geven. Hier en daar worden er wat clichematige bewoordingen gebruikt (tranen, hoop, donker, liefde), maar de tweede regel is prachtig en het is wel een consistent, nogal treurig gedicht. Waarom is maart met een hoofdletter geschreven, in het Nederlands moet dat niet! Hm, ik weet het niet met dit gedicht, als het over een moord gaat, vind ik het mooi, maar als het gewoon over zomaar een nacht gaat, dan vind het gewoon oké, niet echt bijzonder.

Gedicht 4: De eerste keer lezen merkte ik al meteen dat dit een goed, interessant gedicht was, pas bij de tweede keer begreep ik dat het over dat programma van Uri Geller gaat. De laatste zin googelen geeft me gelijk. Ja, goed gedicht, vooral de laatste drie strofes, scherp, grappig. De eerste twee strofes zijn wat te beschrijvend, te veel een opsomming. Hier en daar vind ik het ook iets te hoogdravend, maar dat past natuurlijk prima bij de inhoud van het gedicht. En het sluit duidelijk aan bij de actualiteit ook nog.

Gedicht 5: Ja, 'Bos is gekapt', dat is natuurlijk geniaal. Maar de laatste zinnen vind ik niet zo leuk, sowieso vraag ik me af of het klopt: waarom zou de wereld blij zijn met de val van ons kabinet? Die zinnen over de krant lezen zijn wel weer erg leuk, dus ik weet het niet zo goed met dit gedicht, het is een beetje wisselend van kwaliteit. En dat terwijl het niet eens zo'n lang gedicht is. In elk geval gaat het over de actualiteit (het kabinet is immers nog steeds gevallen) en zitten er erg leuke dingen in.

Gedicht 4: 10 punten
Gedicht 5: 5 punten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 23-03-2010, 15:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tussenstand:
Gedicht [5]: 25 punten
Gedicht [4]: 25 punten
Gedicht [1]: 5 punten
Gedicht [3]: 5 punten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 23-03-2010, 17:17
Verwijderd
Gedicht 1: 10 punten
Gedicht 4: 5 punten.

Gedicht 1 loopt lekker, maakt mooi gebruik van rijm (al vind ik de laatste regels niet mooi) en heeft verbeeldingskracht.
Gedicht 4 vind ik vooral grappig en zit technisch goed in elkaar. Wel deed het me minder dan nr. 1, vandaar de tweede plaats.

Tussenstand:
Gedicht [4]: 30 punten
Gedicht [5]: 25 punten
Gedicht [1]: 15 punten
Gedicht [3]: 5 punten
Oud 23-03-2010, 19:54
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Gedicht 1: 10 punten
Gedicht 5: 5 punten

Gedicht 1: Loopt lekker (al had ik die twee keer 'en' in de laatste regels van de tweede strofe zelf weggelaten), heeft een onderwerp dat me persoonlijk aanspreekt (misschien ben ik daardoor al bevooroordeeld, vergeeft mij ), en is ook erg mooi uitgewerkt.
Gedicht 5: Dit gedicht sluit beter bij het thema dan sommige andere gedichten en is technisch ook beter dan sommige andere gedichten.

Tussenstand:
Gedicht [4]: 30 punten
Gedicht [5]: 30 punten
Gedicht [1]: 25 punten
Gedicht [3]: 5 punten
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 25-03-2010, 14:18
Verwijderd
Ik vraag me trouwens af waar gedicht drie over gaat. Milly Boele, zou kunnen, maar toch betwijfel ik dat.
Ik ben benieuwd
Oud 25-03-2010, 15:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik vraag me trouwens af waar gedicht drie over gaat. Milly Boele, zou kunnen, maar toch betwijfel ik dat.
Ik ben benieuwd
Ja, ik ook wel! En ik weet eigenlijk niet goed wie wat heeft geschreven, dus daar ben ik ook benieuwd naar!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 26-03-2010, 18:40
FunkyLyanneXx
Avatar van FunkyLyanneXx
FunkyLyanneXx is offline
Gedicht [5]: 10 punten
Gedicht [1]: 5 punten

Ik vind gedicht 5 fijn lezen. Het spreekt me gewoon heel erg aan.
1 ook trouwens. Maar ik vind vijf persoonlijk ietsje beter.
__________________
Happiness can be found, even in the darkest of times.
If one only remembers to turn on the light. - Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore
Oud 27-03-2010, 08:11
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tussenstand:
Gedicht [5]: 40 punten
Gedicht [4]: 30 punten
Gedicht [1]: 30 punten
Gedicht [3]: 5 punten

Het is wel spannend!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 27-03-2010, 12:53
ZitriN
ZitriN is offline
Gedicht 5: 10 punten.
De laatste strofe vind ik te duidelijk en wat uit de toon vallen. Maar de eerste strofe is werkelijk geniaal. Wat eerder is gezegd "Bos is gekapt," verdient het om genoemd te worden. Ook vind ik het beeld van Nederland dat verdrinkt in de noordzee mooi. De tweede strofe vind ik ook erg goed.

Gedicht 4: 5 punten.
BIj vlagen goed. Ik vind het soms teveel een opsomming. "stem-mee-tv en wij-doen-ook-maar-alsof-tv" Eén van de twee vind ik goed en de ander had ik weggelaten. De laatste twee strofes vind ik er goed en de afsluiter: Het podium is van jou, bleef echt hangen, daarom 5 punten.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Ads door Google
Oud 27-03-2010, 13:49
(anti)scholier
Avatar van (anti)scholier
(anti)scholier is offline
@Vogelvrij
Bedankt voor het commentaar (ik heb gedicht 3 geschreven) ik heb er veel aan gehad.
Op de vraag waar het over gaat, ik ben het eens dat iedereen daar zelf een betekenis aan mag geven en de moord op milly vind ik een mooie suggestie.
Over de tweede zin, die had ik als eerste
Oud 27-03-2010, 13:59
Bright Blue
Bright Blue is offline
Oh wat vind ik dit moeilijk! Ik twijfel enorm tussen 3 gedichten.
Maar mijn nummer één word toch:

Gedicht 3: 10 punten

En toen vond ik het heel erg moeilijk. Ik vind gedicht 1 en gedicht 5 eigenlijk even goed.
Ik ga toch voor:

Gedicht 5: 5 punten

Toelichting:
Gedicht 3, ik vind de eerste strofe heel erg mooi. Dat heeft indruk op me gemaakt.
Daarna zwakt het een beetje af, maar het einde vind ik dan ook weer erg sterk.
Gedicht 5: Lekker makkelijk leesbaar, mooie zinnen gebruikt, super. Dat "Bos is gekapt" vind ik ook geniaal.

Oh en ik zal de tussenstand ook even posten, ik doe die van ZitriN er ook gelijk bij.

Tussenstand

Gedicht [5]: 55 punten
Gedicht [4]: 35 punten
Gedicht [1]: 30 punten
Gedicht [3]: 15 punten
__________________
mijn handtekening
Oud 28-03-2010, 11:33
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Als ik uitga van het doel van de wedstrijd is gedicht 4 een hele logische keuze. Scholieren vinden dit leuk en ik denk dat het goed is als meer scholieren poëzie gaan zien die ook zij leuk vinden.

Gedicht 1 is vooral mooi omdat je ziet dat de auteur zich verdiept heeft in andermans mening en deze uitgeschreven heeft. Erg knap in my opinion, maar voor het weblog misschien wat minder.

Gedicht [5]: 55 punten
Gedicht [4]: 45 punten
Gedicht [1]: 35 punten
Gedicht [3]: 15 punten
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 28-03-2010, 12:27
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Voor de duidelijkheid omtrend (anti)scholier: Hij heeft verraden welk gedicht van hem was, wat niet mag. Dit is echter ook niet duidelijk aangegeven en dat zullen we de volgende keer anders doen. Vergeet wat ik eerder allemaal zei: we gaan gewoon weer verder en (anti)scholier zit gewoon nog in de wedstrijd. Onze excuuusjes
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 29-03-2010, 11:46
Verwijderd
Dichtdichtdicht!!

Woohoo woordgrap
Oud 29-03-2010, 12:45
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Nee, je hebt nog tot 23.59 vandaag
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 29-03-2010, 12:56
Verwijderd
Ohh, vandaag!

Dacht ik net dat ik een keer de laatste post had...
Advertentie
Oud 29-03-2010, 12:57
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat je de laatste post hebt, maak je maar geen zorgen. Misschien wil Zitrin nog stemmen?
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 29-03-2010, 13:00
Verwijderd
ja!
ZiiiitrrriiiN!! Kom je stemmen?
Oud 29-03-2010, 13:02
ZitriN
ZitriN is offline
Oh en ik wil trouwens nog even zeggen dat ik gedicht 1 ook erg goed vind, erg goed passen bij het onderwerp. Verder vind ik het duidelijk dat de dichter zich echt in een onderwerp heeft verdiept door minder voor de hand liggend nieuws te nemen. En op die eerste vijf regels ben ik verliefd. Juist door die simpele woorden heeft het iets tragisch vind ik, het raakt. Jammer dat je het niet het hele gedicht op die manier hebt volgehouden.

En aanpassing: Lieve mensen, ik heb al gestemd.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Oud 29-03-2010, 13:04
Verwijderd
Hemeldepemel ik zie het. Sorry :x
Oud 29-03-2010, 13:06
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Citaat:

En aanpassing: Lieve mensen, ik heb al gestemd.
Oeps
__________________
Zeg maar Jan.
Oud 29-03-2010, 13:28
Verwijderd
:')

Dit topic blijft leuk.
Oud 29-03-2010, 14:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Voor de duidelijkheid omtrend (anti)scholier: Hij heeft verraden welk gedicht van hem was, wat niet mag. Dit is echter ook niet duidelijk aangegeven en dat zullen we de volgende keer anders doen. Vergeet wat ik eerder allemaal zei: we gaan gewoon weer verder en (anti)scholier zit gewoon nog in de wedstrijd. Onze excuuusjes
Top
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 29-03-2010, 14:28
Verwijderd
Het blijft moeilijk om de laatste post te behalen.

Laatst gewijzigd op 29-03-2010 om 16:25.
Oud 29-03-2010, 15:53
(anti)scholier
Avatar van (anti)scholier
(anti)scholier is offline
Citaat:
Top
Heel erg bedankt, zal er de volgende keer rekening mee houden
Oud 29-03-2010, 16:25
Verwijderd
Ik geef het op.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.