Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2010, 13:37
Verwijderd
Synesthesie is een neurologisch verschijnsel, waarvan de bekendste vorm het 'zien' van kleuren bij letters, woorden en cijfers is. De andere vormen zijn: het zien van kleur bij geluiden, het ordenen van getallen op een visuele/schematische wijze, de personificatie van objecten/getallen/nummers, en het 'proeven' van woorden.

Het is geen bijzonder verschijnsel. Volgens wikipedia heeft maar liefst 1 op de 23 mensen een vorm van synesthesie, dus velen van jullie zullen dat ook hebben.

Dus, vertel!

Ik heb in enige mate dat gebeuren met personificatie, waardoor ik dingen nooit wil weggooien (want dat is zielig), medelijden voel met verloren handschoenen, blij word van een schoongemaakt bureau (want dat is fijn voor het bureau), soms uit medeleven dingen koop die heel erg afgeprijsd zijn (want 'aw arme sokken, niemand wil ze hebben '), etc. Bij nummers, woorden en letters heb ik dat ook, maar dan is het meer een kwestie van sympathie. Zo vind ik de 8 een onsympathiek cijfer. Dinsdag vind ik een leuke dag, want daar zitten lekker veel d's in, en de d vind ik eerlijk en betrouwbaar. Donderdag vind ik ook leuk, maar minder, want de o vind ik geen sympathieke letter. Hij is dik, gulzig en opgeblazen, net als de 8, de 6 en in de meeste gevallen de hoofdletter L. November vind ik een chagrijnige trage sukkel van 'n maand. De meeste oneven getallen vind ik sympathieker dan de meeste even getallen, want even getallen komen suf en burgerlijk op me over.

Mensen die één van de visuele vormen hebben nodig ik uit om hun perceptie te tekenen, want dat is interessant.









Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2010, 13:41
Verwijderd
Oja, synesthesie moet je niet verwarren met het bouba/kiki-effect, want dat heeft iedereen. Al mag je er hier best over praten wat mij betreft, alleen zit daar niet zoveel verschil in persoonlijke perceptie, dus dat is minder interessant.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 13:43
Verwijderd
Cijfers en letters hebben voor mij een vaste kleur. De dagen van de week ook.

Woorden proeven of geluiden zien en al die andere dingen heb ik allemaal niet.

Ik zie trouwens ook de week en het jaar schematisch voor me, maar ik dacht dat iedereen dat had.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik zie trouwens ook de week en het jaar schematisch voor me, maar ik dacht dat iedereen dat had.
Ik weet niets wat je bedoelt met schematisch, maar het lijkt me duidelijk dat de dagen van de week in een ovaal gerangschikt zijn, met de lange kant horizontaal. De werkdagen staan boven en kort op elkaar, de weekenddagen staan onder en zijn langer. Die leiden je weer terug naar maandag, linksboven.

Maar dat weet iedereen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Hier is een interessant feit: toen neuroloog Julian Asher een kind was, dacht hij dat in een concertzaal de zaallichten uitgingen zodat je de kleuren die van de instrumenten afkwamen, beter kon zien. Hij ging er logischerwijs vanuit dat iedereen hetzelfde zag als hij.

Ik associeer doorgaans oneven getallen met koude kleuren en even getallen met warme kleuren. Dagen met een o in de naam hebben ook warme kleuren.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:42
Verwijderd
Ik heb voor de dagen van de week kleuren.
maandag : geel
dinsdag : rood
woensdag : groen
donderdag : donkerpaars
vrijdag : zwart
zaterdag : grijs
zondag : wit

De kleuren zijn een beetje pastelkleuren en het lijkt op marmer, met allerlei 'aderen' erdoor.

In mijn hoofd ziet een jaar eruit als een zwart 3-d ovaal waar ik dan kan inzoomen op een bepaalde dag met een bepaalde kleur. Ik sta als het ware in het midden van die ovaal, die is opgedeeld in 4 vlakken die ongeveer het jaargetijde aangeven.
Ik heb er een tekening bij gemaakt, maar dat ziet er natuurlijk niet zo uit als in mijn hoofd.
De kleuren zijn de dagen van de week dus, die zie ik om de hele ovaal heen (maar dat was teveel werk). als er iets is gebeurd is het makkelijker terugdenken op deze manier, want dan kan ik ongeveer bepalen in welk gedeelte van het ovaal het zit.



17 vind ik een onaardig getal. Auto's hebben een gezicht en zijn daardoor vriendelijk, verbaasd, onaardig, gemeen of moe.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 15:12
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
17 is juist het meest sympathieke getal dat er is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 15:22
Verwijderd
Hmm
cijfers hebben voor mij een vaste kleur. Geen idee hoe ik daar bij kom trouwens.
Wat pippeloen zegt met auto´s hebben bij mij ook een verschillende indruk doordat ze een ´gezicht´ hebben.
Verder heb ik het niet echt.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 15:28
JJoosje
Avatar van JJoosje
JJoosje is offline
Getallen onsympathiek vinden heb ik, denk ik. De 5 vind ik heel stom, bijvoorbeeld. Ook zie ik vriendelijke of boze auto's door hun vorm. Oja, personificatie herken ik bij ook wel.
__________________
Geluk is slechts het gevoel dat je hebt als je je weerstand hebt weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 15:42
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Ik heb in ieder geval synesthesie met cijfers en kleuren. Het vreemde is dat nummer 5 een kleur heeft, maar ik geen idee heb hoe ik die moet beschrijven.

1: Wit
2: Blauw
3: Zwart
4: Geel
5: ?
6: Rood
7: Roze
8: Donkerblauw
9: Oranje
10: Grijs/Wit
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 16:13
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb dat dus echt totaal niet, met de beste wil van de wereld krijg ik dat niet voor elkaar.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 16:22
Verwijderd
Ik associeer geluiden wel met kleuren, maar dat zijn geen kleuren die ik waarneem, het zijn gewoon sterke associaties. Dus dat is geen synesthesie.

Een leuk testje: schrijf op een leeg papiertje een aantal keer boven elkaar 13 13 13 13 in een zeer basic handschrift. De 1 mag alleen een recht streepje zijn, de 3 alleen twee halve cirkels, en ze moeten elkaar net niet aanraken. Als je hier naar kijkt, neem je (door interpretatie van je hersenen) dan weer het getal 13, dan weer de letter B waar. Een echte kleursynesthesist ziet dan de cijfers/letters knipperen of flikkeren, omdat de gekoppelde kleur steeds wijzigt. Dit werkt natuurlijk niet als de kleur die bij 13 hoort hetzelfde is als de kleur die bij B hoort .
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 17:00
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik heb dit heel sterk.

Dagen, getallen, uren, letters, personen, elk heeft zijn eigen kleur en gevoel.

Maandag is geelwit
- dat gele komt ook doordat er veel a's in zitten, die zijn geel
Dinsdag is donkerblauw
Woensdag is groen
Donderdag is geeloranje
Vrijdag is bruin
Zaterdag is zilver met paars
Zondag is grijswit

Ik ken een tweeling die ik eerst met geen mogelijkheid uit elkaar kon houden, maar doordat ze elk hun eigen 'kleur' hebben weet ik precies wie wie is.

Als ik niet op woorden kan komen, weet ik vaak wel welke kleur dat woord heeft en via de kleur kan ik dan het woord terughalen. Zo probeerde ik me laatst het woord 'gibbon' terug te halen, ik weet dat het een mensaap is en die zijn groen met bruin en geel, gibbon is in die categorie vervolgens blauw.

Het helpt me zelfs bij het sneller begrijpen van wiskunde en het zien van verbanden. Zodra iets een beetje 'klikt', valt het in een bepaalde kleurcategorie en hoef ik vervolgens niet de hele gedachtengang in woorden af te maken om het in een ander verband te brengen. Ik zie dan als het ware een soort 'kleurentunnel' waarin de weg heel logisch loopt.

Ik ben heel slecht in het onthouden van verjaardagen, maar omdat elke datum een kleur heeft en ik die kleur bij de kleur van de persoon kan 'linken', weet ik de verjaardag. Op die manier onthoud ik ook hun telefoonnummers en weet ik er best veel.

Ooit, toen ik mij erg verveelde, probeerde ik het getal pi uit mijn hoofd te leren, dit ging heel snel aangezien elke getalreeks een melodie met kleur vormt in mijn hoofd en ik dus maar 'snippers' daarvan hoef te onthouden, wil ik de gehele reeks onthouden.

Toen ik klein was, dacht ik dat iedereen dezelfde kleuren zag bij dezelfde dagen en had ik het wel eens over 'groen' in plaats van woensdag en snapte dan niet dat anderen het niet begrepen.
Ik heb geen idee in hoeverre dit onder synesthesie valt, en in hoeverre dit gewoon bij iedereen zo is. Ik zie de kleuren wel dusdanig sterk dat ik het kan gebruiken zoals hierboven beschreven.

O en alles om mij heen heeft een 'eigen' kleur, naast de kleur die het voorwerp zelf heeft.

Leuk topic
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 23:32
Verwijderd
Wow, wat handig Flyaway!

De maanden van het jaar zie ik in een soort rad van fortuin voor me, maar de ''partjes'' kloppen niet helemaal want juli komt nog voor het hoogste punt (terwijl januari benenden begint) en de maanden sept-december nemen daardoor eigenlijk te veel plek in. Zo inzoemen zoals Pip doet kan ik niet, ik kan er überhaupt niks in terug vinden, het is alleen een plaatje wat ik zie als ik denk aan ''jaar.'' De week zie ik voor me als een diagonaal in de ruimte zwevende strook met vakjes, beginnend met maanden.

Ik zie nergens kleuren bij (maar dat lijkt me wel heel gaaf! ) maar heb wel heel veel ''gevoel'' bij woorden. Niet door hun betekenis (ik snap bijvoorbeeld echt niet waarom mensen ''liefde'' nou zo'n mooi woord vinden) maar wel om hun klankkleur. Zo vind ik vergiffenis helemaal niet voelen als vergiffenis maar als iets heel kwalijks, heb ik een heel positief gevoel bij woorden met dubbel e en kan ik mensen met een verschrikkelijke naam moeilijk aardig vinden. Soms schrijf ik woorden continue verkeerd omdat ze in mijn hoofd anders voelen dan zou moeten. Misschien dat dit wel in de buurt komt van het proeven van woorden, waar Paranoide het over had, al heb ik niet letter een smaak in mijn mond, maar wel in de figuurlijke zin ''dit heeft een bijsmaak,'' ''hier zit een luchtje aan''
Met getallen heb ik dan weer helemaal niks, ik voel er niets bij en heb zelfs moeite ze voor me te zien. Alle trucjes die ze jongen kinderen leren om de tafeltjes te leren werkten dan ook niet bij mij.

Laatst gewijzigd op 21-06-2010 om 11:18.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 10:58
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Ik mis denk ik wat neurologische connecties want dit verhaal raakt bij mij kant nog wal. Ik had ook altijd een schurfthekel aan mindmappen en dat soort fratsen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 11:05
Rationeel
Rationeel is offline
jullie zijn allemaal maar raar
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 13:15
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Bij mij hebben getallen, dagen van de week en geuren kleuren. Sommen zijn beter op te lossen als het getallen van dezelfde soort kleur betreft. Of dat ik dan weet wat het antwoord moet zijn omdat het rijtje kleuren dan compleet is. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Mensen die ik ken hebben ook kleuren (hangt vaak samen met hun geuren). Hoewel die kleur kan veranderen gebeurt dat bijna nooit. Het is me tot nu toe maar 1 keer overkomen bij 1 persoon. Bij muziek zie ik denk ik ook kleuren, maar dan als een soort geweven iets ofzo... Hmm... lastig uit te leggen. Muziek kleuren zijn ook geen kleuren die bestaan, denk ik, ik zou ook niet weten hoe ik ze zou moeten noemen. Een beetje paddo-achtige kleuren die als een fijne stof golvend in elkaar zijn geweven.

Ik hoop dat dit niet zo wazig overkomt op jullie als op mij als ik dit doorlees
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 14:29
Verwijderd
Ik heb het vooral met cijfers en letters, die hebben kleuren (niet allemaal een egale kleur, de 'i' gaat bv. van geel naar rood) en karakters. En de 8 vind ik juist echt een extreem sympathiek cijfer Die associeer ik met koekiemonster, ik vind 8 echt zo'n muppet En ik vind mijn man ook lijken op 8 qua uiterlijk en karakter. De 8 is zwart.
De 4 vind ik onbetrouwbaar; soms aardig, soms juist echt een gillend verwend ding. En ik associeer 4 met een hartje.

Met muziek heb ik het ook, maar dan zie ik meer een soort stipjes dan echt golven. En de kleuren zijn ook niet heel belangrijk, maar wel de bewegingen die die stipjes maken. Dat had ik vroeger wel meer dan nu.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-06-2010, 19:11
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
jullie zijn allemaal maar raar
We zijn het op dit punt helemaal eens

Nee, ik herken hier echt niets van. Kleuren bij cijfers en dagen?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 19:16
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Nee, ik herken hier echt niets van. Kleuren bij cijfers en dagen?
idem. Als ik iets moet onthouden dan zijn het soms ook wel associaties; maar nooit met kleuren of geuren of andere hippie crap.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 19:18
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hippie crap XD

Ik dacht eerst echt dat iedereen dit had, interessant om te lezen dat niet iedereen dit heeft blijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 19:18
Verwijderd
Ik herken dit ook niet. Als kind had ik wel licht neurotische trekjes en daarvan heb ik nog wel overgehouden dat ik sommige getallen minder tof vind dat andere. 4 is slecht, veelvouden daarvan ook. Oneven getallen zijn beter dan even, en het beste is 13.

Oh en een week en een jaar zijn bij mij geen cirkels of ovalen, maar een lijn/balk.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 19:21
JJoosje
Avatar van JJoosje
JJoosje is offline
Kleuren zie ik zelf ook echt niet. Kan ik me ook niets bij voorstellen.
__________________
Geluk is slechts het gevoel dat je hebt als je je weerstand hebt weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 20:41
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik had dit vroeger vooral heel sterk geloof ik, dan hoorde ik dinsdag en zag ik meteen een kleur.
Eens zien. Maandag is rood. Dinsdag is geel-groenig. Woendag is paars. Donderdag donderblauw. Vrijdag geel, zaterdag grasgroen en zondag donkerrood.
Januari is ijsblauw en nogal gemeen. Februari is lichtgroen en nogal een meeloper. Maart is net een klein meisje in een lichtblauw jurkje met twee zijstaartjes. April is grasgroen enzovoort. Met cijfers heb ik het minder met kleur, meer met persoonlijkheden, maar die zijn dan gekoppeld wat ik associeer met die leeftijd of van 1 tot 10, de cijfers die je op school haalt. Dan vind ik 10 een lief en bescheiden cijfer dat altijd als uitslover gezien wordt. 9 is een streber. 8 is dan vriendelijk en gul. 20 is onbezonnen en 47 is een harde werker, druk met zijn carrière, die wil graag 48 worden. 48 is dan juist meer gesettled en tevreden.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 20:42
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
En ik vind het komisch dat er eerst een lading mensen is die het wel heeft en dan eentje zegt dat die dat raar vindt en er opeens een lading daarvan komt.
Oh en ik ben vast niet de enige die dit heeft gezien:
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2010, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Ik herken dit ook niet. Als kind had ik wel licht neurotische trekjes en daarvan heb ik nog wel overgehouden dat ik sommige getallen minder tof vind dat andere. 4 is slecht, veelvouden daarvan ook. Oneven getallen zijn beter dan even, en het beste is 13.

Oh en een week en een jaar zijn bij mij geen cirkels of ovalen, maar een lijn/balk.
Ja, als ik me een jaar moet voorstellen zie ik een balk waar de dagen aan hangen en de dagen die geweest zijn hangen er niet meer, maar dat komt gewoon doordat we dat op de basisschool in de klas hadden
(dus dat heeft ook niets met synesthesie te maken)

Laatst gewijzigd op 22-06-2010 om 11:38.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 10:31
Verwijderd
Een jaar is bij mij een klok met 1 wijzer, de maanden zijn dan de cijfers 1 t/m 12 en seizoenen vind ik kwartieren (en dat zijn het ook, ze wisselen precies op een mooie stand van de wijzer).
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 15:46
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb het ook heel sterk met kleuren. Ik kwam er vorig jaar tijdens college achter dat niet iedereen dit heeft. Daar zeiden ze ook al dat mensen die synesthesie hebben (?) denken dat iedereen het heeft.

Alles is eigenlijk kleur bij mij. Dagen van de week, cijfers, maanden, woorden, personen...
Het gaat bij mij denk ik best ver omdat personen en woorden ook allemaal kleuren hebben dus die ga ik niet allemaal benoemen. Maar ik wil de cijfers en de dagen van de week nog wel even doen. De meeste mensen hebben andere kleuren voor dingen en dan denk ik altijd heel hard: noooooooooooooo, zo is het niet. Ik heb zelfs wel eens gelezen in werkstukken van vroeger dat ik sferen omschreef als een kleur, docenten vonden dat altijd maar vaag.

Maandag = geel
Dinsdag = donkergroen
Woensdag = rood of paars
Donderdag = blauw
Vrijdag = oranje
Zaterdag = zilver
Zondag = goud

1 = geel of groen
2 = verschilt van kleur (soms blauw, soms geel... maar altijd positief en nooit roodachtig)
3 = donkerrood
4 = oranjegeel
5 = donkerblauw
6 = geel
7 = donkerrood
8 = blauw
9 = donkergroen
10 = geel

Ik denk ook in goede en slechte getallen. Zo is de drie heel erg slecht en twee en acht zijn heel goed. Even is beter dan oneven, maar de getallen 5 en 7 gaan er nog wel mee door. Drie is heel erg naar dus (3x3) ook best wel en verder alles met 3 erin... 13, 33 etc. Vier is ook wel oke, maar twee en acht zijn beter. Ik heb vroeger een OCS gehad met getallen, ik moest dingen dus 2,4 of 8 keer doen en dat was vrij vervelend. Ik ben ervoor in therapie geweest en ik heb het nu onder controle, maar ik blijf denken in goed-slecht.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 16:01
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Dat met goede en slechte getallen heb ik ook wel, maar niet bij ieder getal.

De dag zie ik in 24 balkjes, ieder balkje is een uur. En elke activiteit heeft dan een kleurtje; slapen is rood, eten is groen, forumen is geel, lezen is paars. Als ik twee dingen tegelijk doe is het balkje gestreept.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 16:56
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Forummen is geel
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 19:41
luchtloper
Avatar van luchtloper
luchtloper is offline
Ik weet alleen dat de componist Alexander Scriabin dat ook had. Bij hem had elke toonhoogte een bepaalde kleur.
Hij gebruikte ook soms wel eens een kleurenklavier bij zn uitvoeringen.


Zijn muziek is daarom ook zeer complex qua harmonie en de progressie daarin.
__________________
god must be a painter, because of all the colours
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 19:53
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb helemaal geen enkele kleurassociatie met letters of woorden of getallen of dagen. En ik orden ook niets dwangmatig enzo. Maar personificatie van objecten heb ik wel heel erg. Ik praat tegen mijn spullen en als ik ze slecht behandel voel ik me superschuldig. Mijn mooie bekers en kopjes was ik ook vaker en zorgvuldiger af dan lelijke bekers waar ik niets om geef, omdat ik het anders zielig vind. En als ik boos word op mijn computer omdat hij sloom is ben ik bang dat hij uit wraak en gekwetstheid vast zal lopen en ik maak mijn viool niet schoon omdat dat hoort, maar omdat hij dat fijn vindt.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:11
Verwijderd
ik heb helemaal niets, wat ik van mezelf maar een beetje jammer vind.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:14
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik herken dit ook niet. Als kind had ik wel licht neurotische trekjes en daarvan heb ik nog wel overgehouden dat ik sommige getallen minder tof vind dat andere. 4 is slecht, veelvouden daarvan ook. Oneven getallen zijn beter dan even, en het beste is 13.

Oh en een week en een jaar zijn bij mij geen cirkels of ovalen, maar een lijn/balk.
Ja bij mij ook, al is bij mij de 4 niet zo heel erg slecht, ook geen favoriet, oneven getallen zijn sowieso beter dan even getallen inderdaad en weken zijn ook balken (onder elkaar, dus per week een balk) met vakjes naast elkaar voor elke dag.

Sommige letters vind ik ook gewoon kut, zoals de R en de S. De lekkerste letter vind ik C, en dat vulde ik dan ook altijd in bij so's/proefwerken/examens als het meerkeuze was en ik geen idee had. Standaard. Ik had ook het liefst dat vraag 21 C was, aangezien 21 mijn favoeriete getal is en dat zou dan goed matchen met de C.

Ohja, en ik speelde vroeger heel veel Patience, en de schoppen en ruiten zijn slecht, en de klaver en harten goed, en die moesten dan ook als eerste uitkomen. En ze moeten op een bepaalde volgorde, anders word ik gek, of nouja, het stoort me ontzettend. De volgorde is dan schoppen, ruiten, harten, klaver.

Citaat:
Ik heb helemaal geen enkele kleurassociatie met letters of woorden of getallen of dagen. En ik orden ook niets dwangmatig enzo. Maar personificatie van objecten heb ik wel heel erg. Ik praat tegen mijn spullen en als ik ze slecht behandel voel ik me superschuldig. Mijn mooie bekers en kopjes was ik ook vaker en zorgvuldiger af dan lelijke bekers waar ik niets om geef, omdat ik het anders zielig vind. En als ik boos word op mijn computer omdat hij sloom is ben ik bang dat hij uit wraak en gekwetstheid vast zal lopen en ik maak mijn viool niet schoon omdat dat hoort, maar omdat hij dat fijn vindt.
Dit heb ik ook inderdaad. Heb laatst mijn telefoon gesmeekt of ie alsjeblieft normaal wilde doen, dan zou ik hem niet vroegtijdig inruilen voor een nieuwe (en het werkte hij is nog nooit zo snel geweest) en een paar jaar terug had ik echt een pauper computer, langzaam, vastlopen enz, en dan zei ik altijd dat als ie het weer ging doen, dat ie dan een kusje kreeg
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:15
JJoosje
Avatar van JJoosje
JJoosje is offline
Citaat:
Ik heb helemaal geen enkele kleurassociatie met letters of woorden of getallen of dagen. En ik orden ook niets dwangmatig enzo. Maar personificatie van objecten heb ik wel heel erg. Ik praat tegen mijn spullen en als ik ze slecht behandel voel ik me superschuldig. Mijn mooie bekers en kopjes was ik ook vaker en zorgvuldiger af dan lelijke bekers waar ik niets om geef, omdat ik het anders zielig vind. En als ik boos word op mijn computer omdat hij sloom is ben ik bang dat hij uit wraak en gekwetstheid vast zal lopen en ik maak mijn viool niet schoon omdat dat hoort, maar omdat hij dat fijn vindt.
Dat doe ik ook
__________________
Geluk is slechts het gevoel dat je hebt als je je weerstand hebt weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:15
Verwijderd
Citaat:
ik heb helemaal niets, wat ik van mezelf maar een beetje jammer vind.
Dit is echt tegen alle verwachtingen in.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2010, 20:19
Verwijderd
Ja. Ik heb voor de rest wel een overspannen en hyperlevendige fanatasie. Maar niets dat me kan helpen om de dagen van de week te structureren of de maanden van het jaar (die ik nog steeds niet op volgorde kan opnoemen, kleurtjes waren wel handig geweest) Ook vind ik dingen niet zo snel zielig of sympathiek ofzo dus ook geen aangeboren personificatie dingetjes voor mij!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Mijn mooie bekers en kopjes was ik ook vaker en zorgvuldiger af dan lelijke bekers waar ik niets om geef, omdat ik het anders zielig vind.
Ik vind dit zielig voor de lelijke bekers.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 20:22
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik vind dit zielig voor de lelijke bekers.
Lelijke bekers zijn toch wel als laatste aan de beurt met eruit drinken dus nee. En ja, ik herken het ook, alleen was ik niet af maar zet wel eerder een mooie beker in de afwasmachine dan de lelijke, als ze er niet allemaal in passen.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik herken eigenlijk niks uit de openingspost
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:28
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik heb ook wel dat ik sommige getallen veel aardiger vind dan andere, maar ik heb volgens mij niets met kleuren, enkel personificatie. 4 is bijv. 't leukste getal dat er is, en alle even getallen zijn ook wel aardig, maar getallen die je door 4 kunt delen zijn extra aardig. Het rare is dat ik alleen iets voel bij getallen die ik 'goed'/aardig/leuk vind. Ik zou bijv. niet weten waarom de oneven getallen niet goed zijn. Ik denk dan ook niet dat ze fout zijn, ik denk niets bij oneven getallen.
Ik had vroeger wel dat ik voorwerpen emoties toebeelde, dat ik op een dag 2 verschillende paren slippers moest dragen want elk paar moest aan de beurt komen, e.d., maar dat is de laatste tijd veel minder. Ik weet niet of ik dit jammer vind of niet.
Is het synesthesie als je mensen personficeert? Want ik heb bij iedereen die ik zie (dus ook totaal onbekenden) wel meteen een gevoel van 'die is vast aardig' of 'zij is vast gemeen', en dat terwijl ik diegene meestal maar heel eventjes zie (bijv. als ik in de trein zit en ik rij langs een spoorboom en er staat iemand te wachten op de fiets).
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:28
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ik heb helemaal geen enkele kleurassociatie met letters of woorden of getallen of dagen. En ik orden ook niets dwangmatig enzo. Maar personificatie van objecten heb ik wel heel erg. Ik praat tegen mijn spullen en als ik ze slecht behandel voel ik me superschuldig. Mijn mooie bekers en kopjes was ik ook vaker en zorgvuldiger af dan lelijke bekers waar ik niets om geef, omdat ik het anders zielig vind. En als ik boos word op mijn computer omdat hij sloom is ben ik bang dat hij uit wraak en gekwetstheid vast zal lopen en ik maak mijn viool niet schoon omdat dat hoort, maar omdat hij dat fijn vindt.
Ik vind dit erg herkenbaar, ik heb het ook met knuffels. Als ik er een te hard knuffel vraag ik me af of hij niks gebroken heeft. Boeken zijn bij mij ook gevoelig. Ze vinden het vast fijn om netjes gestapeld te worden of op een rij gezet. Dunne boeken leg ik nooit onder een grote stapel, want die kunnen die zware last niet dragen. Religieuze boeken zet ik bij elkaar, want die voelen zich vast verheven boven de geschiedenisboeken, etc.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:30
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik vind dit erg herkenbaar, ik heb het ook met knuffels. Als ik er een te hard knuffel vraag ik me af of hij niks gebroken heeft. Boeken zijn bij mij ook gevoelig. Ze vinden het vast fijn om netjes gestapeld te worden of op een rij gezet. Dunne boeken leg ik nooit onder een grote stapel, want die kunnen die zware last niet dragen. Religieuze boeken zet ik bij elkaar, want die voelen zich vast verheven boven de geschiedenisboeken, etc.
Whuuut
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:31
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik vind dit erg herkenbaar, ik heb het ook met knuffels. Als ik er een te hard knuffel vraag ik me af of hij niks gebroken heeft. Boeken zijn bij mij ook gevoelig. Ze vinden het vast fijn om netjes gestapeld te worden of op een rij gezet. Dunne boeken leg ik nooit onder een grote stapel, want die kunnen die zware last niet dragen. Religieuze boeken zet ik bij elkaar, want die voelen zich vast verheven boven de geschiedenisboeken, etc.
Dat over boeken is erg herkenbaar. Dat over knuffels niet, want ik heb geen knuffels
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:35
Verwijderd
ik leg dunne boeken nooit onder een grote stapel gewoon omdat dat heel lelijk is?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:38
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
ik leg dunne boeken nooit onder een grote stapel gewoon omdat dat heel lelijk is?
Ach, misschien is synesthesie wel gewoon dat men een ingebeelde reden geeft voor alles wat hij/zij doet.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Ik mis denk ik wat neurologische connecties want dit verhaal raakt bij mij kant nog wal. Ik had ook altijd een schurfthekel aan mindmappen en dat soort fratsen.
Hell yeah!

Zweverig gedoe.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Ach, misschien is synesthesie wel gewoon dat men een ingebeelde reden geeft voor alles wat hij/zij doet.
Ja, en misschien is AIDS dat je soms heel veel zin krijgt in thee met koekjes.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:51
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ja, en misschien is AIDS dat je soms heel veel zin krijgt in thee met koekjes.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Ja, en misschien is AIDS dat je soms heel veel zin krijgt in thee met koekjes.
Wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen synesthesie, personificatie of metonymia
erweka
8 01-02-2012 13:07
Psychologie meisje van 11 ziet vanalles
nivava
81 21-01-2007 00:40
Psychologie synesthesie (help me met het opstellen van een website)
Meza
17 21-01-2005 11:44
Psychologie synesthesie site
Meza
1 22-11-2004 10:54
Lichaam & Gezondheid Synesthesie
Coccinellidae
5 02-07-2002 18:44
Psychologie Synesthesie!
Verwijderd
12 01-07-2002 22:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.