Oud 26-06-2010, 18:55
Verwijderd
LP doet je msn het nog steeds niet?

goedenavond allemaal
Advertentie
Oud 26-06-2010, 18:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Als we er van uit gaan dat jullie dezelfde vader hebben en je vader geen genetische afwijkingen in dat chromosomenpaar heeft, dan kan er het y-chromosoom maar van een plek komen.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 18:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ah gmta
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Tenzij jullie een verschillende vader hebben is het op wat spontane mutaties na toch echt hetzelfde hoor
Dus in feite lijken broers meer op elkaar dan zussen? Of kan je dat niet zo zeggen?
Oud 26-06-2010, 18:57
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Iemand in de straat draait hier keihard het Wilhelmus .
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 26-06-2010, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Dus in feite lijken broers meer op elkaar dan zussen? Of kan je dat niet zo zeggen?
Nee, want zussen hebben allebei sowieso het X-chromosoom van de vader (en één van de twee X-chromosomen van de moeder) en broers hebben allebei sowieso het Y chromosoom van de vader (en ook één van de twee X-chromosomen van de moeder).
Oud 26-06-2010, 18:57
Verwijderd
Wil-hel-mus va-han Na-hasssooouuuweeee ben iik vriijj ohonverveeeeeeeeerd!
Oud 26-06-2010, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Nee, want zussen hebben allebei sowieso het X-chromosoom van de vader (en één van de twee X-chromosomen van de moeder) en broers hebben allebei sowieso het Y chromosoom van de vader (en ook één van de twee X-chromosomen van de moeder).
Jee wat ingewikkeld!
Maar in feite wel logisch. Want anders hadden meiskes niks van hun papa's!
Oud 26-06-2010, 18:59
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
LP doet je msn het nog steeds niet?

goedenavond allemaal
Nope
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 26-06-2010, 18:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nee, want zussen hebben allebei sowieso het X-chromosoom van de vader (en één van de twee X-chromosomen van de moeder) en broers hebben allebei sowieso het Y chromosoom van de vader (en ook één van de twee X-chromosomen van de moeder).
Tenzij je van die leuke combi's als XXY of XXX hebt! Of komt XXX niet voor?
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:00
Verwijderd
Ah, dan heb ik nog een leuk vraagstuk voor Sarah, of voor iemand die het weet.

Ingewikkeld verhaal misschien:

Mijn vader heeft een broer
Mijn moeder heeft een tweelingzus

De broer van mijn vader is getrouwd met de tweelingzus van mijn moeder.

Zodoende heb ik dus een oom en tante minder dan andere mensen.

Zij hebben een dochter en een zoon, mijn nichtje en neefje. Ben ik hiermee meer verwant dan anderen zijn met hun neefjes en nichtjes?
Dat ze meer iets hebben van een halfbroer en halfzus?
Oud 26-06-2010, 19:00
Verwijderd
Citaat:
LP doet je msn het nog steeds niet?

goedenavond allemaal
avond Queasy
Oud 26-06-2010, 19:00
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Jee wat ingewikkeld!
Maar in feite wel logisch. Want anders hadden meiskes niks van hun papa's!
Bij ieder chromosomenpaar is de helft van de vader en de helft van de moeder.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Jee wat ingewikkeld!
Maar in feite wel logisch. Want anders hadden meiskes niks van hun papa's!
Mensen hebben 2 x chromosoom 1, 2 x chromosoom 2, enzovoort t/m 2 x chromosoom 22, en daarbij 2 x chromosoom X voor een meisje of 1 x X en 1 x Y voor een jongen en van elk paar komt er één van de moeder en één van de vader.
Oud 26-06-2010, 19:01
Verwijderd
Dat wist ik niet, bron? (over dat alle Y-chromosomen van één vader dezelfde zijn)
Oud 26-06-2010, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Ah, dan heb ik nog een leuk vraagstuk voor Sarah, of voor iemand die het weet.

Ingewikkeld verhaal misschien:

Mijn vader heeft een broer
Mijn moeder heeft een tweelingzus

De broer van mijn vader is getrouwd met de tweelingzus van mijn moeder.

Zodoende heb ik dus een oom en tante minder dan andere mensen.

Zij hebben een dochter en een zoon, mijn nichtje en neefje. Ben ik hiermee meer verwant dan anderen zijn met hun neefjes en nichtjes?
Dat ze meer iets hebben van een halfbroer en halfzus?
Ja daar ben je meer mee verwant dan normaal en ik zou kunnen uitrekenen of dat vergelijkbaar is met een halfbroer/zus, maar het is weekend
Als je moeder en haar zus een identieke tweeling zijn al helemaal!
Oud 26-06-2010, 19:02
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Mensen hebben 2 x chromosoom 1, 2 x chromosoom 2, enzovoort t/m 2 x chromosoom 22, en daarbij 2 x chromosoom X voor een meisje of 1 x X en 1 x Y voor een jongen en van elk paar komt er één van de moeder en één van de vader.
En dat komt door de meiose. Toch?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 26-06-2010, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Ah, dan heb ik nog een leuk vraagstuk voor Sarah, of voor iemand die het weet.

Ingewikkeld verhaal misschien:

Mijn vader heeft een broer
Mijn moeder heeft een tweelingzus

De broer van mijn vader is getrouwd met de tweelingzus van mijn moeder.

Zodoende heb ik dus een oom en tante minder dan andere mensen.

Zij hebben een dochter en een zoon, mijn nichtje en neefje. Ben ik hiermee meer verwant dan anderen zijn met hun neefjes en nichtjes?
Dat ze meer iets hebben van een halfbroer en halfzus?
ik weet wel (van discovery oid) dat als twee tweelingen met elkaar gaan, en die krijgen kinderen, dat het dan niet de neefjes/nichtjes zijn maar genetisch broers/zussen. Dus ja dan denk ik halfbroers/zussen bij jou.
Oud 26-06-2010, 19:03
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Dat wist ik niet, bron? (over dat alle Y-chromosomen van één vader dezelfde zijn)
Dat Sarah een soortvan arts is is geen bron genoeg, bedoel je?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 26-06-2010, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Ja daar ben je meer mee verwant dan normaal en ik zou kunnen uitrekenen of dat vergelijkbaar is met een halfbroer/zus, maar het is weekend
Als je moeder en haar zus een identieke tweeling zijn al helemaal!
Oke, grappig!
Oud 26-06-2010, 19:04
Verwijderd
Citaat:
ik weet wel (van discovery oid) dat als twee tweelingen met elkaar gaan, en die krijgen kinderen, dat het dan niet de neefjes/nichtjes zijn maar genetisch broers/zussen. Dus ja dan denk ik halfbroers/zussen bij jou.
Nou ja, mijn vader en zijn broer zijn geen tweeling he.
Oud 26-06-2010, 19:04
Verwijderd
Gepm'd Sarah, bedankt alvast
Oud 26-06-2010, 19:05
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ah, dan heb ik nog een leuk vraagstuk voor Sarah, of voor iemand die het weet.

Ingewikkeld verhaal misschien:

Mijn vader heeft een broer
Mijn moeder heeft een tweelingzus

De broer van mijn vader is getrouwd met de tweelingzus van mijn moeder.

Zodoende heb ik dus een oom en tante minder dan andere mensen.

Zij hebben een dochter en een zoon, mijn nichtje en neefje. Ben ik hiermee meer verwant dan anderen zijn met hun neefjes en nichtjes?
Dat ze meer iets hebben van een halfbroer en halfzus?
Ja, want je neef en nicht en jij hebben zowel aan vaderszijde als aan moederszijde hetzelfde bronmateriaal, namelijk de ouders van je vader en de ouders van je moeder. Waarschijnlijk komen jullie genetisch veel meer overeen dan andere neven en nichten, zeker als je moeder en haar zus eeneiig zijn. Wat dat betreft lijken jullie genetisch gezien meer op broers en zussen dan op neven en nichten.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Dat wist ik niet, bron? (over dat alle Y-chromosomen van één vader dezelfde zijn)
Eh 'biologie voor jou 4vwo'?
Een man heeft maar 1 type Y chromosoom. Dat zit wel in elke kernhoudende cel van het lichaam (paar uitzonderingen), maar het is als het goed is in elke cel hetzelfde (anders is er een fout opgetreden bij het repliceren, wat natuurlijk wel voorkomt en dan meestal geen effecty heeft en soms kanker veroorzaakt en zeer zeer zelden tot verbeteringen leidt), dus ook in zaadcellen.
Oud 26-06-2010, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Dat Sarah een soortvan arts is is geen bron genoeg, bedoel je?
Nee.
Oud 26-06-2010, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Eh 'biologie voor jou 4vwo'?
Een man heeft maar 1 type Y chromosoom. Dat zit wel in elke kernhoudende cel van het lichaam (paar uitzonderingen), maar het is als het goed is in elke cel hetzelfde (anders is er een fout opgetreden bij het repliceren, wat natuurlijk wel voorkomt en dan meestal geen effecty heeft en soms kanker veroorzaakt en zeer zeer zelden tot verbeteringen leidt), dus ook in zaadcellen.
Ik heb nooit biologie gehad.

Maar dat is niet waar ik het over heb, ik heb het over het Y-chromosoom dat in de spermacellen zit.
Oud 26-06-2010, 19:06
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat wist ik niet, bron? (over dat alle Y-chromosomen van één vader dezelfde zijn)
Bron: een man heeft maar 1 Y chromosoom, namelijk in het 22e paar.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Ja, want je neef en nicht en jij hebben zowel aan vaderszijde als aan moederszijde hetzelfde bronmateriaal, namelijk de ouders van je vader en de ouders van je moeder. Waarschijnlijk komen jullie genetisch veel meer overeen dan andere neven en nichten, zeker als je moeder en haar zus eeneiig zijn. Wat dat betreft lijken jullie genetisch gezien meer op broers en zussen dan op neven en nichten.
Haha leuk!

Normaal gesproken kunnen neven en nichten wel kinderen met elkaar krijgen (wordt uiteraard niet aangeraden) maar in dit geval is het dus helemaal niet aan te raden
Oud 26-06-2010, 19:07
Verwijderd
Citaat:
En dat komt door de meiose. Toch?
ja
Oud 26-06-2010, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Ik heb nooit biologie gehad.

Maar dat is niet waar ik het over heb, ik heb het over het Y-chromosoom dat in de spermacellen zit.
Spermacellen hebben maar 1 helft van elk chromosomenpaar, maar voor de rest zijn die helften gewoon hetzelfde als in de andere cellen.
Oud 26-06-2010, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Spermacellen hebben maar 1 helft van elk chromosomenpaar, maar voor de rest zijn die helften gewoon hetzelfde als in de andere cellen.
Ah wacht, ik snap het, van de overige chromosomen is het een willekeurige helft, maar van de X- of Y-chromosomen is alleen óf de hele X, óf de hele Y?

Zeg dat dan meteen!
Oud 26-06-2010, 19:11
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik snap alleen niet helemaal hoe één extra chromosoom (sydroom van down) in een kind terecht kan komen? Is er dan gewoon iets fout gegaan bij de meiose?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 26-06-2010, 19:12
Verwijderd
Nee, chromosomen zitten in paren in de cel. Paar 1-1, 2-2, 3-3 etc t/m 22-22, en dan X-X of X-Y. In geslachtscellen zit er van elk paar ééntje in. Dus de helft van het paar, niet de helft van het chromosoom .
Oud 26-06-2010, 19:12
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ah wacht, ik snap het, van de overige chromosomen is het een willekeurige helft, maar van de X- of Y-chromosomen is alleen óf de hele X, óf de hele Y?

Zeg dat dan meteen!
Niet helemaal, je hebt 23 chromosomenparen, dus 46 chromosomen. Paar 23, het paar dat onder andere je geslacht bepaalt, bestaat bij mannen uit een X en een Y chromosoom en bij vrouwen uit twee X chromosomen. Er gaat dus sowieso een "heel" chromosoom naar de andere kant, net zo willekeurig als bij de andere chromosomen.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Ik snap alleen niet helemaal hoe één extra chromosoom (sydroom van down) in een kind terecht kan komen? Is er dan gewoon iets fout gegaan bij de meiose?
Ja, in de meeste gevallen komt dat door een fout bij de meiose en in de overige gevallen is het ingewikkeld en ik moet eigenlijk weg dus dat ga ik nu niet uitleggen!

Tot later allemaal
Oud 26-06-2010, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Niet helemaal je hebt 22 paren. Paar 22, het paar dat onder andere je geslacht bepaalt, bestaat bij mannen uit een X en een Y chromosoom en bij vrouwen uit twee X chromosomen. Er gaat dus sowieso een "heel" chromosoom naar de andere kant, net zo willekeurig als bij de andere chromosomen.
je hebt 23 paren 1 t/m 22 en het geslachtspaar
Oud 26-06-2010, 19:14
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ja, in de meeste gevallen komt dat door een fout bij de meiose en in de overige gevallen is het ingewikkeld en ik moet eigenlijk weg dus dat ga ik nu niet uitleggen!

Tot later allemaal
Volgens Wikipedia is het een derder chromosoom in het 21e paar. Als er drie chromosomen zijn in (bijvoorbeeld) het 15e paar, is er dan ook sprake van Down? Of een andere afwijking? Of een gezond kind?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 26-06-2010, 19:15
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
je hebt 23 paren 1 t/m 22 en het geslachtspaar
Ja dokter. Sorry dokter.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:16
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Volgens Wikipedia is het een derder chromosoom in het 21e paar. Als er drie chromosomen zijn in (bijvoorbeeld) het 15e paar, is er dan ook sprake van Down? Of een andere afwijking? Of een gezond kind?
Down wordt inderdaad veroorzaakt door een derde chromosoom in een paar, maar ik weet niet of dat het 15e is.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Niet helemaal je hebt 22 chromosomenparen, dus 44 chromosomen. Paar 22, het paar dat onder andere je geslacht bepaalt, bestaat bij mannen uit een X en een Y chromosoom en bij vrouwen uit twee X chromosomen. Er gaat dus sowieso een "heel" chromosoom naar de andere kant, net zo willekeurig als bij de andere chromosomen.
Hmm, maar dan is de kans dat een willekeurig extra kind van dezelfde ouders een "ééneiïge tweeling" is van een ouder kind dus ongeveer 1 op 8,4 miljoen. Die zouden er dus best veel rond moeten lopen.
Oud 26-06-2010, 19:19
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Hmm, maar dan is de kans dat een willekeurig extra kind van dezelfde ouders een "ééneiïge tweeling" is van een ouder kind dus ongeveer 1 op 8,4 miljoen. Die zouden er dus best veel rond moeten lopen.
Nee, gekkie. Tweelingheid heeft niet alleen met de X en de Y chromosoom te maken.

Edit:gvd, het chromosoom, niet de chromosoom, stomme buitenlanders ook!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 26-06-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Nee, gekkie. Tweelingheid heeft niet alleen met de X en de Y chromosoom te maken.
1 op 2
1 op 8,4 miljoen

Zoek de verschillen!
Oud 26-06-2010, 19:21
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
8,4 miljoen wat?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 26-06-2010, 19:23
Verwijderd
(1/2)^23 is ongeveer 1 op 8,4 miljoen.
Oud 26-06-2010, 19:23
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Geel, dit is zo'n discussie tussen nerds waar je je maar beter buiten kunt houden
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 26-06-2010, 19:24
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hmm, maar dan is de kans dat een willekeurig extra kind van dezelfde ouders een "ééneiïge tweeling" is van een ouder kind dus ongeveer 1 op 8,4 miljoen. Die zouden er dus best veel rond moeten lopen.
1 op de 8.400.000 bij een bevolking van 6.000.000 is 71 mensen (er even voor het gemak van uitgaand dat iedereen elkaars broer is, dus van hetzelfde geslacht).

Daarnaast wordt de ontwikkeling van een mens door meer factoren beïnvloed dan alleen het genetisch profiel; al in de baarmoeder staat de foetus bloot aan invloeden die zijn ontwikkeling op de een of andere manier sturen, dat proces gaat een leven lang door. Als je al ziet dat een eeneiïge tweeling nooit 100% hetzelfde is, kun je je voorstellen dat een jonger kind, dat in een andere wereld opgroeit, met andere invloeden, ook anders is en het waarschijnlijk weinig zal opvallen dat het genetisch gelijk is aan zijn oudere broer of zus.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-06-2010, 19:25
Verwijderd
Eerste stukje achterlijke shit geschreven in Python. Go me.
Oud 26-06-2010, 19:25
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
(1/2)^23 is ongeveer 1 op 8,4 miljoen.
Aha, op die fiets. Maar dan klopt het nog niet, want elk chromosoom heeft alellen, en die kunnen ook verschillen.

Citaat:
Geel, dit is zo'n discussie tussen nerds waar je je maar beter buiten kunt houden
Wut? Ik ben ook een nerd!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 26-06-2010, 19:25
Verwijderd
Citaat:
1 op de 8.400.000 bij een bevolking van 6.000.000 is 71 mensen (er even voor het gemak van uitgaand dat iedereen elkaars broer is, dus van hetzelfde geslacht).

Daarnaast wordt de ontwikkeling van een mens door meer factoren beïnvloed dan alleen het genetisch profiel; al in de baarmoeder staat de foetus bloot aan invloeden die zijn ontwikkeling op de een of andere manier sturen, dat proces gaat een leven lang door. Als je al ziet dat een eeneiïge tweeling nooit 100% hetzelfde is, kun je je voorstellen dat een jonger kind, dat in een andere wereld opgroeit, met andere invloeden, ook anders is en het waarschijnlijk weinig zal opvallen dat het genetisch gelijk is aan zijn oudere broer of zus.
Ja, dat zal het wel zijn. Toch een grappig idee dat er dus blijkbaar 50-100 mensen rondlopen die niet weten dat ze de kloon zijn van hun broer/zus.
Oud 26-06-2010, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Aha, op die fiets. Maar dan klopt het nog niet, want elk chromosoom heeft alellen, en die kunnen ook verschillen.
Sarah en Martino beweren van niet.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.