Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2006, 18:12
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Merken jullie het ook dat het gewoon steeds goedkoper word?
Een paar maanden geleden kosten euro 95 nog bijna 1.50 en nu nog 'maar' 1,25 of zo.

Wat is loos?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2006, 18:30
PV
PV is offline
Jup, het gaat weer een beetje de goede kant op. Als redenen worden oa aangevoerd dat het orkaanseizoen in de VS / Mexico meevalt tot nu toe, en dat er weer gesprekken zijn met Iran ivm kernenergie enzo. Maar in hoeverre dat nou écht meespeelt, weet ik niet, het lijkt er vaak op alsof elke scheet die wordt gelaten in de wereld meteen de benzine een cent duurder maakt.
In Nigeria was ook nog het een en ander aan de gang.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 18:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
PV schreef op 25-09-2006 @ 19:30 :
Jup, het gaat weer een beetje de goede kant op. Als redenen worden oa aangevoerd dat het orkaanseizoen in de VS / Mexico meevalt tot nu toe, en dat er weer gesprekken zijn met Iran ivm kernenergie enzo. Maar in hoeverre dat nou écht meespeelt, weet ik niet, het lijkt er vaak op alsof elke scheet die wordt gelaten in de wereld meteen de benzine een cent duurder maakt.
Dat lijkt niet alleen zo. Dat is gewoon zoals het werkt. Orkaan Rita bijvoorbeeld heeft indertijd gezorgd voor een complete preventieve ontruiming in de Golf van Mexico (waar meer dan 800 olieplatforms zijn gebouwd) en een week nadat orkaan Rita gedag had gezegd was 99% van de olieplatforms nog niet operationeel door schade en onderbemanning. Platforms raken beschadigd en zelfs vermist, wat leidt tot een stopzetting van de zoektocht naar olie en gas, wat de prijzen enorm omhoog drijft.

Ook de politieke situatie in OPEC-landen speelt natuurlijk een grote rol. De direct beschikbare gas- en oliereserves in de wereld buiten de OPEC-landen zijn niet verschrikkelijk groot en de mogelijkheid om klappen op te vangen is eigenlijk niet aanwezig. Dat levert een enorme gevoeligheid voor olieboycots e.d. op.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 19:56
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Niet te hard zeggen, voor je het weet wordt het weer duurder

Maar een fluctuatie van 20 cent gebeurt wel vaker. Ik weet nog goed dat ik in 1999 mijn eerste tank benzine afrekende, voor destijds ca. 2 gulden per liter. In de zomer van 2001 was de benzine op zijn hoogtepunt in het guldentijdperk: 2.81 (= € 1.275). Toen de euro kwam, begon de benzine met € 1.06 (= Hfl. 2.34). Elke keer wordt de benzine goedkoper, om daarna weer duurder te worden, met het hoogtepunt net iets boven het hoogtepunt van de vorige keer... Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor we benzine van 2 euro hebben...en wat er was gebeurd als we met de huidige prijzen nog de gulden hadden gehad, aangezien het dan op zijn top bijna 3 gulden 50 had gekost.

En ik ben blond, maar ik snap nog een ding niet. In Frankrijk zit de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs, en de brandstof is toch 20 cent goedkoper dan hier...
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 20:16
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
200E schreef op 25-09-2006 @ 20:56 :
En ik ben blond, maar ik snap nog een ding niet. In Frankrijk zit de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs, en de brandstof is toch 20 cent goedkoper dan hier...
Offtopic: Reageer eens op mijn PM

Ontopic: Dat is heel goed te verklaren, hoor. Hier in Nederland kennen we ten eerste gewoon hoge inkoopprijzen en er zitten veel andere belastingen (denk aan het kwartje van Kok) verwerkt in onze brandstofprijs.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 20:35
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-09-2006 @ 19:42 :
Dat lijkt niet alleen zo. Dat is gewoon zoals het werkt. Orkaan Rita bijvoorbeeld heeft indertijd gezorgd voor een complete preventieve ontruiming in de Golf van Mexico (waar meer dan 800 olieplatforms zijn gebouwd) en een week nadat orkaan Rita gedag had gezegd was 99% van de olieplatforms nog niet operationeel door schade en onderbemanning. Platforms raken beschadigd en zelfs vermist, wat leidt tot een stopzetting van de zoektocht naar olie en gas, wat de prijzen enorm omhoog drijft.

Ook de politieke situatie in OPEC-landen speelt natuurlijk een grote rol. De direct beschikbare gas- en oliereserves in de wereld buiten de OPEC-landen zijn niet verschrikkelijk groot en de mogelijkheid om klappen op te vangen is eigenlijk niet aanwezig. Dat levert een enorme gevoeligheid voor olieboycots e.d. op.
WTF! De reden dat de olieprijs de laatste tijd zo hoog was, is omdat BP een één of andere pijpleiding had afgesloten (vraag me niet waarom)...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 20:52
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 25-09-2006 @ 21:35 :
WTF! De reden dat de olieprijs de laatste tijd zo hoog was, is omdat BP een één of andere pijpleiding had afgesloten (vraag me niet waarom)...
Jij doelt op de verroeste pijpen in Prudhoe Bay? Dat heeft inderdaad de naschok in augustus veroorzaakt. De grootste oorzaken van de prijsstijgingen het afgelopen jaar zijn echter de dingen die ik al genoemd heb.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 21:10
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Of zou het komen dat BMW al zijn nieuwe auto's gaat uitrusten met waterstof brandstof tanks, of door de hybride technologie?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 22:16
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
gelukkig rij ik op gas!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 10:17
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik was vorige week al blij toen ik 50liter kon afrekenen voor 1,275 per liter. die 1,525 was echt killing
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 11:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
euhm, waarom heeft Amerika zo afschuwelijk lage benzine prijzen? Omdat ze anders de olielanden gaan bombarderen? Ik bedoel, daar kost brandstof bijna niks in vergelijking met NL...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 11:50
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Tiño schreef op 26-09-2006 @ 11:17 :
ik was vorige week al blij toen ik 50liter kon afrekenen voor 1,275 per liter. die 1,525 was echt killing
drie dagen geleden stond de firezone hier tegenover zelfs op 1,225! Dus ging ik ook direct tanken (terwijl ik nog een kwart tank had) Twee dagen later stond ie trouwens weer op 125,5 euro..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 12:18
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
hier staat euro op 123,9 en diesel op 95.. 2 weken geleden stond euro op 131,0 en diesel op 101. goeie zaak
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 12:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-09-2006 @ 12:49 :
euhm, waarom heeft Amerika zo afschuwelijk lage benzine prijzen? Omdat ze anders de olielanden gaan bombarderen? Ik bedoel, daar kost brandstof bijna niks in vergelijking met NL...
De VS is gewoon een enorme olieproducent en hoofdafnemer, daarnaast heffen ze vrijwel geen belastingen op benzine.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 18:29
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Voor een deel hebben de grote oliemagnaten (Shell etc.) een grote invloed op de benzineprijzen denk ik. Zij bepalen de hoevelen die worden aangeleverd; althans in Nederland. Aangezien er door marktwerking bij minder aanbod een hogere prijs ontstaat... Rara wie daar baat zou bij hebben
Of het waar is ik weet het niet; maar heb ooit door iemand die er echt wel verstand van had horen vertellen in een gastcollege dat ten tijde van de oliecrisis in 1973 er wel degelijk genoeg olie was. Die voorraden lagen nl. gewoon in de Rotterdamse haven. Maar de grote magnaten konden door een mooi fabeltje mooi verdienen aan de schaarste!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 19:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-09-2006 @ 13:53 :
De VS is gewoon een enorme olieproducent en hoofdafnemer, daarnaast heffen ze vrijwel geen belastingen op benzine.
vooral dat laatste, als je de kale benzineprijs hier vergelijkt met die in de vs is het verschil minimaal.

ook is er meer vraag in de vs, dankzij de grotere (minder zuinige) auto's. als je 1:5 rijdt is 50 cent nog best duur rijden per liter.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 22:27
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Zodra de prijs boven de $2 per gallon komt, beginnen de Ami's te zeiken dat het te duur wordt. Alleen de mensen die een kleine auto rijden, zoals bijvoorbeeld een Geo Metro (= Suzuki Swift), lachen nog steeds in hun handje. Zij rijden goedkoper dan de mensen die hier op LPG rijden
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 14:33
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 26-09-2006 @ 19:29 :
Voor een deel hebben de grote oliemagnaten (Shell etc.) een grote invloed op de benzineprijzen denk ik. Zij bepalen de hoevelen die worden aangeleverd; althans in Nederland. Aangezien er door marktwerking bij minder aanbod een hogere prijs ontstaat... Rara wie daar baat zou bij hebben
Of het waar is ik weet het niet; maar heb ooit door iemand die er echt wel verstand van had horen vertellen in een gastcollege dat ten tijde van de oliecrisis in 1973 er wel degelijk genoeg olie was. Die voorraden lagen nl. gewoon in de Rotterdamse haven. Maar de grote magnaten konden door een mooi fabeltje mooi verdienen aan de schaarste!
Waarschijnlijk zijn er ook prijsafspraken tussen de grote oliemagnaten (Shell, ExxonMobil etc.), waardoor de prijs hoog gehouden wordt...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2006, 16:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-09-2006 @ 12:50 :
Twee dagen later stond ie trouwens weer op 125,5 euro..
W00t, meer dan € 125 per liter.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 18:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-09-2006 @ 17:38 :
W00t, meer dan € 125 per liter.
Inflatie hé!

Ik let er niet echt meer op, auto vd zaak = diesel vd zaak.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 13:18
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik werk bij Shell, in hier in Hasselt kost een liter Euro 95 1.254, maar verandert per dag tegenwoordig
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 14:22
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 29-09-2006 @ 14:18 :
Ik werk bij Shell, in hier in Hasselt kost een liter Euro 95 1.254, maar verandert per dag tegenwoordig
Ja, dies gekoppeld aan de prijs van ruwe olie en die schommelt nogal sterk de laatste tijd.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 10:01
Poor Leno
Avatar van Poor Leno
Poor Leno is offline
Lang leven LPG.
__________________
"What" ain't no country I ever heard of! They speak English in "What?!"
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 17:47
PV
PV is offline
1,212 bij mijn pompje
maargoed nu met Korea enzo zal het wel weer gaan stijgen :/
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 18:51
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
PV schreef op 09-10-2006 @ 18:47 :
1,212 bij mijn pompje
maargoed nu met Korea enzo zal het wel weer gaan stijgen :/
uit korea komt toch geen olie ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2006, 19:15
PV
PV is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 09-10-2006 @ 19:51 :
uit korea komt toch geen olie ?
Volgens de nieuwsberichten van vandaag is het wel mede oorzaak van de stijgende prijs. Algemene 'onheil' in de wereld is genoeg reden
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 19:23
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
PV schreef op 09-10-2006 @ 20:15 :
Volgens de nieuwsberichten van vandaag is het wel mede oorzaak van de stijgende prijs. Algemene 'onheil' in de wereld is genoeg reden
mwah, bedankt voor de tip dan, dan nog maar ff tanken vanaaf
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 14:07
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 26-09-2006 @ 19:29 :
Voor een deel hebben de grote oliemagnaten (Shell etc.) een grote invloed op de benzineprijzen denk ik. Zij bepalen de hoevelen die worden aangeleverd; althans in Nederland. Aangezien er door marktwerking bij minder aanbod een hogere prijs ontstaat... Rara wie daar baat zou bij hebben
Of het waar is ik weet het niet; maar heb ooit door iemand die er echt wel verstand van had horen vertellen in een gastcollege dat ten tijde van de oliecrisis in 1973 er wel degelijk genoeg olie was. Die voorraden lagen nl. gewoon in de Rotterdamse haven. Maar de grote magnaten konden door een mooi fabeltje mooi verdienen aan de schaarste!
Dat niet alleen. De olieprijs vliegt alleen al omhoog als iemand van een grote oliemaatschappij een suggestie doet over een aanslag in West-Afrika bijvoorbeeld, het hoeft lang niet altijd waar te zijn, maar op de oliemarkt zijn ze daar nogal gevoelig voor en dat zie je direct in de prijs
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 15:57
J-roenn
J-roenn is offline
volgens mij heb ik n nieuw record te pakken, vandaag bij tinq middelburg slechts 1,21 voor een litertje
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 18:48
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
ach man, ik heb me ooit voorgenomen om alleen te tanken als de prijs van benzine onder de 1,20 was. dat ging maar heel even goed
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 17:50
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
1,21 bij Shell Zwolle. In Hasselt nog steeds 1.25
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:58
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 30-10-2006 @ 18:50 :
1,21 bij Shell Zwolle. In Hasselt nog steeds 1.25
Dat onbemande ding zeker.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:03
Verwijderd
Hier is het vrijwel overal 1,249 of 1,259.
Toch beter te doen dan 1,489 ofzo
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 14:16
wutang
wutang is offline
Duitsland net over de grens = goedkoopste
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 15:36
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
wutang schreef op 31-10-2006 @ 15:16 :
Duitsland net over de grens = goedkoopste
Niet als je tank amper groot genoeg is voor een retourtje huis-Duitse grens.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 16:24
PV
PV is offline
In Belgie was het 1,21, in Tilburg 1,27 en langs de snelweg 1,33..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-11-2006, 11:05
Megadeth
Avatar van Megadeth
Megadeth is offline
Hier in Belgie heb ik het zien staan op 1,16.. wisselt heel erg.
__________________
What you put me through, fucking wooptiedoo.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 11:38
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
wutang schreef op 31-10-2006 @ 15:16 :
Duitsland net over de grens = goedkoopste
dat kan ik eens bekijken, aangezien ik 4 km vanaf duitsland werk (ik ging er vanuit dat de verschillen niet meer zo groot waren, maar dat valt dus mee)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 13:48
wutang
wutang is offline
Het verschilt nogal sterk. De ene periode zit er ruim 10cent verschil tussen, de andere keer is het maar net een of twee cent.

Ik heb nog niet meegemaakt dat benzine in duitsland duurder was dan in nederland (of bij de Tango)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 18:16
Tom
Avatar van Tom
Tom is offline
Diesel is in Duitsland vaak duurder.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 09:27
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Dukko schreef op 30-10-2006 @ 20:58 :
Dat onbemande ding zeker.
Echt niet. Shell Hasselt. Kom ook eens langs, dan geef ik je extra zegeltjes!
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 17:47
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 02-11-2006 @ 10:27 :
Echt niet. Shell Hasselt. Kom ook eens langs, dan geef ik je extra zegeltjes!
Deal!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 10:37
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Oeps
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 19:23
le Y
le Y is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 29-10-2006 @ 16:57 :
volgens mij heb ik n nieuw record te pakken, vandaag bij tinq middelburg slechts 1,21 voor een litertje
de shell daar is meestal net iets goedkoper
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 20:58
PV
PV is offline
Citaat:
PV schreef op 31-10-2006 @ 17:24 :
In Belgie was het 1,21, in Tilburg 1,27 en langs de snelweg 1,33..
Nu 1,21/1,26/1,27, het kruipt dichter naar elkaar.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 21:13
le Y
le Y is offline
1.19 in almelo ergens vannacht
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 23:15
Schuah
Avatar van Schuah
Schuah is offline
1.22 hier om de hoek nu. (Shell Express)
__________________
Zoekt en gij zult vinden. Vindt gij het niet, dan is het zoek.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 10:33
Verwijderd
Citaat:
drukknoopje schreef op 25-09-2006 @ 23:16 :
gelukkig rij ik op gas!
Waarvan de prijs gekoppeld is aan die van de olie, dus dat maakt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 10:36
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 01-11-2006 @ 12:38 :
dat kan ik eens bekijken, aangezien ik 4 km vanaf duitsland werk (ik ging er vanuit dat de verschillen niet meer zo groot waren, maar dat valt dus mee)
Klopt, ben er afgelopen Zaterdag geweest. 1.11 oid ergens langs de snelweg. Diesel is er duurder dan in 0031.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 13:35
wutang
wutang is offline
Gister in belgie was het 1,27
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Sterven onder de zon.
ExpoRules
9 26-04-2011 14:11
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie 2 Economievragen
Rosalinde22
3 16-02-2011 10:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Benzine
Verwijderd
2 16-04-2003 09:50
Werk, Geld & Recht Wat merk jij van de euro?
akiwerlich
13 26-02-2003 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap hoge benzineprijs NLG en iedereen wordt gek, zelfde prijs EURO en dan niks??
italianboy
16 09-04-2002 23:13
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie economie werkstuk over benzine wie helpt ons?
5 23-09-2001 12:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.