Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2005, 17:43
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Ik heb een probleem met mijn zelfbeheersing (lijkt me).
Ik denk namelijk dat ik een te goede zelfbeheersing heb. Vaak houd ik mezlef veel te lang in. Als anderen allang waren gaan slaan laat ik niets merken.

Het lukt me dan op de een of andere manier ook niet om te slaan ofzo. Meestal blijf ik met opgekropte woede zitten en komt het thuis eruit in de vorm van gigantische stress maken en heel soms slaan.

Zijn er mensen die hiervoor misschien tips hebben of het herkennen?
Advertentie
Oud 26-12-2005, 17:51
dext0r
Avatar van dext0r
dext0r is offline
ik herken het wel, maar ik beschouw het niet als probleem.

vaak komen die opgekropte frustraties er wel op een andere manier uit .. lekker afreageren tegen iemand anders ofzo .. of door gewoon veel te praten ..

of mezelf helemaal verliezen in computer spelletjes of draaien van wat plaatjes enzo <3
__________________
hoi
Oud 26-12-2005, 18:47
Verwijderd
Ow, dat komt me heel bekend voor. Geen idee wat je er echt tegen kunt doen, ik ga zelf altijd keihard de muziek opzetten (Linkin Park of andere herrie) en lekker hard meeblèren. Op die manier gooi ik alles er toch even uit maar dat wil ook niet altijd lukken, dus sorry, verder geen bruikbare tips
Oud 26-12-2005, 18:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Dat herken ik ja.

Misschien dat je, op het moment dat je denkt dat je eigenlijk boos zou moeten worden, eens kunt vertellen wat je dwars zit. Je hoeft daarbij niet echt boos te worden, te gaan schreeuwen of slaan, maar als je rustig vertelt wat er mis is en hoe jij denkt dat het beter kunt (wanneer mogelijk natuurlijk) blijf je er ook niet mee zitten.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 26-12-2005, 20:00
Verwijderd
Nuja, ik heb het meestal al omgezet in 'het is het niet waard', 'later lach ik' en 'they are unworthy'. Dat helpt helaas maar tijdelijk en nu krijg ik het ook niet meer fatsoenlijk geuit, omdat het me teveel lijkt. Linkin Park en andere herrie meeblèren werkt voor mij niet echt. Er rustig over praten helpt ook niet, want dan leg ik het probleem haast emotieloos op tafel, terwijl er binnen in me iets zegt dat ze allemaal kapot moeten. Nu is dat nog niet zo erg, maar ik vrees ervoor dat ik een keer alleen maar een rode wapperende lap voor mijn ogen zie.

Ik houd dit topic bij...
Oud 26-12-2005, 22:13
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Skoolboy schreef op 26-12-2005 @ 18:43 :
Ik heb een probleem met mijn zelfbeheersing (lijkt me).
Ik denk namelijk dat ik een te goede zelfbeheersing heb. Vaak houd ik mezlef veel te lang in. Als anderen allang waren gaan slaan laat ik niets merken.
Goede eigenschap.
Zo zorg je er namelijk voor dat de ander nog kwader en gefrustreerder wordt terwijl jij rustig je hoofd koel houdt.
__________________
the plastics
Oud 26-12-2005, 22:29
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 26-12-2005 @ 23:24 :
Helemaal geen goede eigenschap. Op deze manier laat je de ander zichzelf goed voelen, terwijl jij de dupe bent en met de opgekropte woede zit. Hij zegt toch dat hij last van stress etc krijgt?
Je kunt het in een goede eigenschap veranderen. Mensen die hun cool houden zijn in mijn ogen de held van elke ruzie.
__________________
the plastics
Oud 26-12-2005, 22:33
Maresha
Maresha is offline
[QUOTE]Axilithor schreef op 26-12-2005 @ 23:24 :
[B]Helemaal geen goede eigenschap. Op deze manier laat je de ander zichzelf goed voelen, terwijl jij de dupe bent en met de opgekropte woede zit. Hij zegt toch dat hij last van stress etc krijgt?

als een ander zich beter gaat voelen doordat hij zijn woede niet op die persoon uit is dat ander in mijn ogen wel heel triest

Ik vind het knap dat je je woede inhoud op het moment dat het nodig is.. je mag natuurlijk best zeggen wat je vind maar erop in houwen is natuurlijk niet goed dus k vind t goed dat je die woede op dat moment dan niet op die persoon uitoefend(weet zo snel niet hoe ik t anders moet zeggen)
maar daar in tegen is het mischien wel verstandig om na die tijd als die woede er nog is op een goede andere manier te uiten waar niemand last van heeft

ben t dus met kid morbid eens
Oud 26-12-2005, 22:34
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
[QUOTE]Maresha schreef op 26-12-2005 @ 23:33 :
[B]
Citaat:
Axilithor schreef op 26-12-2005 @ 23:24 :
Helemaal geen goede eigenschap. Op deze manier laat je de ander zichzelf goed voelen, terwijl jij de dupe bent en met de opgekropte woede zit. Hij zegt toch dat hij last van stress etc krijgt?

als een ander zich beter gaat voelen doordat hij zijn woede niet op die persoon uit is dat ander in mijn ogen wel heel triest

Ik vind het knap dat je je woede inhoud op het moment dat het nodig is.. je mag natuurlijk best zeggen wat je vind maar erop in houwen is natuurlijk niet goed dus k vind t goed dat je die woede op dat moment dan niet op die persoon uitoefend(weet zo snel niet hoe ik t anders moet zeggen)
maar daar in tegen is het mischien wel verstandig om na die tijd als die woede er nog is op een goede andere manier te uiten waar niemand last van heeft

ben t dus met kid morbid eens
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSS dankje EINDALIJK iemand die het met me eens is. (K)(K)K(K)K(K)K(K)

Gebeurd niet vaak.
__________________
the plastics
Oud 26-12-2005, 23:35
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 26-12-2005 @ 23:34 :
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSS dankje EINDALIJK iemand die het met me eens is. (K)(K)K(K)K(K)K(K)

Gebeurd niet vaak.
haha
Oud 27-12-2005, 00:15
Verwijderd
Heerlijk, zo'n eigenschap Ik heb echt een hekel aan kerels die gaan slaan, schreeuwen, kortom: jongens die geen zelfbeheersing hebben.
Je uit het uiteindelijk wel, alleen hoe het eruit komt is niet zo fijn voor je (stress) Misschien is een boksbal, stuk rennen, harde muziek enz. een idee voor je?
Oud 27-12-2005, 05:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 27-12-2005 @ 01:15 :
Heerlijk, zo'n eigenschap Ik heb echt een hekel aan kerels die gaan slaan, schreeuwen, kortom: jongens die geen zelfbeheersing hebben.
Je uit het uiteindelijk wel, alleen hoe het eruit komt is niet zo fijn voor je (stress) Misschien is een boksbal, stuk rennen, harde muziek enz. een idee voor je?
Inderdaad
Ik wil best ruilen hoor Ik kan problemen nooit negeren... als iemand wat tegen (uitscheld) pik ik dat gewoon niet en ga ik er vol tegenin, met vaak een vechtpartij als gevolg.
Nuja... opzich geen probleem omdat ik zelf nooit het onderspit heb moeten delven
Maar ooit komt die dag dat ik dat dus wel doe
Of dat het gewoon een keer vreselijk uit de hand gaat lopen.
Wees blij dat je dat kan, hoewel niet terug slaan in het geval dat je geslagen wordt ook niet goed is imo
Oud 27-12-2005, 08:40
adon1s
Avatar van adon1s
adon1s is offline
Als je iemand voor de eerste keer gaat slaan moet je gewoon bedenken waar en wanneer je het gaat doen, als je goed voorbereid bent gaat het helemaal goedkomen!
En het ligt er natuurlijk ook maar aan hoe pissig jij bent, als iemand je een beetje zit te fokken is vaak een corrigerend tikje al genoeg, je hoeft echt niet iemand gelijk het ziekenhuis in te slaan.
__________________
Eigen genot eerscht
Oud 27-12-2005, 12:16
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
adon1s schreef op 27-12-2005 @ 09:40 :
Als je iemand voor de eerste keer gaat slaan moet je gewoon bedenken waar en wanneer je het gaat doen, als je goed voorbereid bent gaat het helemaal goedkomen!
En het ligt er natuurlijk ook maar aan hoe pissig jij bent, als iemand je een beetje zit te fokken is vaak een corrigerend tikje al genoeg, je hoeft echt niet iemand gelijk het ziekenhuis in te slaan.
Als je slim genoeg bent dan laat je het niet eens zo ver komen.
__________________
the plastics
Oud 27-12-2005, 12:17
Encrypted
Encrypted is offline
Ik herken het wel, en het is echt erg om het te hebben, dat je jezelf in kan houden bedoel ik dan, dat opkroppen is minder fijn en je zal er dus wel een keer aan moeten gaan geloven want als ik het zo lees ben jij niet iemand die 'zomaar' iemand gaat slaan maar echt met een goede reden dat doet, en die keer gaat nog wel eens komen. Maar voor de rest kan je denken aan een boksbal, ik heb er zelf hier ook een hangen en het werkt prima, 2x per week een uurtje ofzo je uitleven doet een mens goed je doet er niemand kwaad mee en het is nog eens goed voor je conditie ook sport in het algemeen is trouwens goed om met opgekropte woede om te gaan.
Oud 27-12-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 27-12-2005 @ 06:28 :
en ga ik er vol tegenin, met vaak een vechtpartij als gevolg.
Nuja... opzich geen probleem omdat ik zelf nooit het onderspit heb moeten delven
aso. Dat is nou meten met twee maten.
Oud 27-12-2005, 14:32
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Lijkt me een goede eigenschap opzich .

Ik heb zelf net anders, als ik ruzie heb thuis dan ben ik even heel kwaad en 5 minuten later al niet meer. Terwijl ik liever lang boos ben en lekker vervelend doe tegen diegene (meestal m'n zusje ). (klinkt erg vaag maargoed...)
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 27-12-2005, 16:22
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
dext0r schreef op 26-12-2005 @ 18:51 :
ik herken het wel, maar ik beschouw het niet als probleem.

vaak komen die opgekropte frustraties er wel op een andere manier uit .. lekker afreageren tegen iemand anders ofzo .. of door gewoon veel te praten ..

of mezelf helemaal verliezen in computer spelletjes of draaien van wat plaatjes enzo <3
hm, ik ben eigelik niet echt zon prater

@Kruimel: En dat zou helpen als je met een paar nogal mongolische pestkoppen te maken hebt?

@Grimm: dat herken ik wel een beetje. Gelukkig kan ik er over het algemeen (nog) wel mee omgaan, maar het kan altijd een keer misgaan

@Kid Morbid: Het lijkt alsof ik mijn hoofd koel houd, maar vanbinnen kook ik dus. Het komt wel af en toe voor dat mensen pissed op mij zijn en ik niet op hun. Dan maak ik vaak wel zon situatie
En in jouw ogen zijn mensen die cool blijven in een ruzie goed, en in mijn ogen ook hoor. Maar dan nog is het geen goede eigenschap, omdat je dan min of meer een tikkend tijdbommetje wordt

@Axilithor: Eerste zinnige reactie. Maar dat mensen te vriend houden? Echt veel vrienden heb ik niet. Ik wordt niet goed geaccepteerd, omdat ik anders ben (lees: ik heb asperger). Op de basisschool ben ik dus heel erg agressief geweest wat mij niet echt goed viel en het hielp ook niet echt om geen roddels de wereld in te brengen. Nu wil ik dat dus voorkomen en houd me dus veel te lang in.


en ja hoor, leren niet kwaad te worden Hoe wil je dat doen

@lady-kebiss: Misschien wel een goede eigenschap (in jouw ogen), maar dan heb je dan iemand die heel gespannen is, door innerlijke woede, tsja hoe leg je dat uit

@Encrytped: Ik ga idd niet snel slaan, maar heb naar mijn mening ook al regelmatig reden daartoe gehad dit jaar. Toch houd ik me dan nog steeds in. Sporten doe ik wel regelmatig, maar het is bij mij niet echt een uitlaatklep van woede. Daarvooir moet ik dus gewoon echt op iemand liggen schelden of gewoon gaan slaan, ja raar he

@Hanneke: Ik herken dat. Zeker in conflict met mijn stiefmoeder is dat zwaar kut. En ik lig regelmatig met haar in conflict. Elke keer worden er dingen van een paar maanden geleden erbij gehaald en als ik me daar verveel vragen ze wat ik bij mam doe (heb gescheiden ouders) en dan zeg ik dat we ook wel eens iets anders doen als alleen maar de hele dag in je pyjama voor de tv hangen. Zij "deden" dat niet meer, omdat het toch nooit goed was. Als voorbeeld kwamen ze met een uitstapje naar valkenburg een paar jaar terug dat ik zo graag wilde, maar waar ik me verveelde. Het schijnt dat ze niet inzien dat ik zo veranderd ben.
Ads door Google
Oud 27-12-2005, 16:59
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Nou, dan ontplof je toch een keer? Zien ze gelijk dat ze niet moet fucken met je.
Probeer jezelf dan een keer te dwingen om iemand flink uit te schelden, kijken hoe ze erop reageren.
__________________
the plastics
Oud 27-12-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Kid Morbid schreef op 27-12-2005 @ 17:59 :
Nou, dan ontplof je toch een keer? Zien ze gelijk dat ze niet moet fucken met je.
Probeer jezelf dan een keer te dwingen om iemand flink uit te schelden, kijken hoe ze erop reageren.
Nuja, ik heb ongeveer hetzelfde als de TS en ik denk dat als ik een keer ontplof, dat het dan wel verder komt dan alleen schelden, want dan is er geen controle meer.
Oud 27-12-2005, 17:09
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Nouja, het zou echt gevaarlijk worden als je met een pistool op zak loopt, maar daar zie ik jou of de TS niet voor aan.

En dan nog, who cares als je een keer als een bezetene gek in het rond gaat slaan, ze zullen de volgende keer wel beter nadenken voordat ze iets zeggen.
__________________
the plastics
Oud 27-12-2005, 18:17
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 27-12-2005 @ 18:09 :
Nouja, het zou echt gevaarlijk worden als je met een pistool op zak loopt, maar daar zie ik jou of de TS niet voor aan.

En dan nog, who cares als je een keer als een bezetene gek in het rond gaat slaan, ze zullen de volgende keer wel beter nadenken voordat ze iets zeggen.
hmz ja, maar zo'n reputatie wil ik juist niet hebben
Oud 27-12-2005, 19:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Katje schreef op 27-12-2005 @ 14:30 :
aso. Dat is nou meten met twee maten.
Hoezo dat?
Het probleem met mezelf inhouden is wat anders dan het probleem dat ik zelf daardoor iedere keer de grond in gestampt word
Oud 27-12-2005, 21:30
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
MTpower schreef op 27-12-2005 @ 20:06 :
Hoezo dat?
Het probleem met mezelf inhouden is wat anders dan het probleem dat ik zelf daardoor iedere keer de grond in gestampt word
idd aso ja
hoezo?
omdat je t er zo neerzet dat het zolang jij niks mankeert het niet zoveel uitmaakt
Oud 28-12-2005, 15:49
BananaSplit
Avatar van BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
Maresha schreef op 27-12-2005 @ 22:30 :
idd aso ja
hoezo?
omdat je t er zo neerzet dat het zolang jij niks mankeert het niet zoveel uitmaakt
Ja, dat klopt. Misschien is ook een van de redenen dat ik geen gevecht aanga dat ik bang ben dat ik het onderspit moet delven. Aan de andere kant lucht het wel op als je dan net die persoon hebt geslagen die het ergste is.

Als je dat stuk dat je toch altijd wel wint nu had weggelaten zou het minder aso overkomen
Advertentie
Oud 28-12-2005, 21:13
Verwijderd
Vechten lijkt me niet nodig, tenzij je echt gepest of vernedert wordt en er onmogelijk te praten valt.
Probeer anders eerst gewoon iemand direct te confronteren met datgene wat jou niet aan staat. Lucht vast op en de gevolgen zullen echt wel meevallen.
Oud 05-01-2006, 13:39
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik ben in het dagelijks leven ook heel erg rustig en ik zal ook nooit ruzie zoeken met andere mensen. Hoewel je natuurlijk ruzie niet altijd kunt voorkomen. Zo werd ik op de middelbare school een keer verbaal "aangevallen" door een meisje uit mijn klas. Ze was me al wat langer aan het treiteren.

Ik ben altijd zo dat ik mensen gewoon negeer, en ik heb de ervaring dat sommige mensen hier alleen maar pissiger om worden Zo was het dus ook bij dit haar, uiteindelijk viel ze me aan en heb ik uit verdediging haar redelijk hard in haar gezicht geslagen. (Waar ik misschien zelf net zo erg van schrok als dat meisje)

En inderdaad wat jij zegt mijn reputatie was meteen veranderd. Ik was meteen degene die iemand "zomaar" neersloeg. Want niemand wist eigenlijk precies wat er gebeurd was. Maar diegene die mij toen liep te treiteren heeft mij nooit meer wat gedaan. Sterker nog ze "durfde" me niet eens meer aan te kijken.

Ik ben echt tegen geweld en ik zal ook nooit iemand "zomaar" slaan. Ik denk dat een goede zelfbeheersing alleen maar goed is, zolang mensen je treiteren of uitschelden. Meteen slaan heeft echt geen zin. Maar ik vind wel dat je voor jezelf moet opkomen als iemand je schopt/slaat. Zoals eerder gezegd in dit topic is het misschien wel eens goed om een keer " te ontploffen" ook jij kunt niet al je woede opkroppen. En dit is ook helemaal niet goed voor je, omdat je dan ook thuis nog met die woede rondloopt.
Oud 07-01-2006, 21:11
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 26-12-2005 @ 18:43 :
Ik heb een probleem met mijn zelfbeheersing (lijkt me).
Ik denk namelijk dat ik een te goede zelfbeheersing heb. Vaak houd ik mezlef veel te lang in. Als anderen allang waren gaan slaan laat ik niets merken.

Het lukt me dan op de een of andere manier ook niet om te slaan ofzo. Meestal blijf ik met opgekropte woede zitten en komt het thuis eruit in de vorm van gigantische stress maken en heel soms slaan.

Zijn er mensen die hiervoor misschien tips hebben of het herkennen?
Slaan lijkt me sowiso niet zo'n goed idee... Het lijkt me eerder een kwestie van geremdheid in woede. En dat heb ik zelf ook. Maar eerlijk gezegd ben ik daar heel blij mee. Heel erg boos worden helpt niet, ik wacht liever tot het weggezakt is, of laat het weggaan, op welke wijze dan ook, en heb dan een redelijk en rustig gesprek, daar bereik je vaak veel meer mee.

Dus is het daadwerkelijk een probleem? Zou je niet beter een manier kunnen zoeken om je woede kwijt te kunnen, zoals dat nu via stress gaat? Via bijvoorbeeld iets creatiefs, tekenen, dichten, boetseren?
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Oud 08-01-2006, 10:59
Verwijderd
Er zit natuurlijk een groot gebied tussen 'gaan slaan' en 'niets laten merken'. Als iemand erg vervelend tegen je is en je zegt er niets van dan is dat geen goede zelfbeheersing, maar angst om kritiek te geven.
Mensen vinden het over het algemeen echt niet erg als ze erop worden gewezen dat ze iets verkeerd doen; vaak hadden ze dat zelf niet eens door. Je mag dan best laten merken dat je ze vervelend vindt. Als mensen je expres zitten te treiteren is negeren op zich wel een handige methode om ze op te laten houden, dus als dat 't is, pak je het juist goed aan.
Oud 12-01-2006, 14:24
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
doe een sport waar je jezelf helemaal in kan laten gaan zonder teveel nadenken, bijvoorbeeld hardlopen of een vechtsport (tegen boksbal), zelf word ik altijd rustig van fitness, maar dat is nogal duur om speciaal op te gaan om je woede kwijt te raken.
__________________
Nothing is just satire
Oud 15-01-2006, 19:10
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Ik vind dat je niet een te goede zelfbeheersing hebt. Ik denk alleen dat je je emoties uitstelt. Als je immers later een enorme reactie hebt op iets dat eerder is gebeurd, heb je op dat moment geen goede zelfbeheersing.

Misschien is het een idee om op het moment zelf assertiever te reageren (dat is niet gelijk erop slaan en kwaad worden, maar wel zeggen dat je het er niet mee eens bent of in ieder geval aangeven dat het je dwars zit)

Als je dan achteraf een reactie voelt opkomen, zijn er al goede tips gegeven om die te ondervangen.
Oud 15-01-2006, 21:26
kroot
kroot is offline
met het bovenstaande ben ik het dus eens
Je durft je emoties niet te uiten
Oud 24-02-2007, 08:12
-:-sandokan-.13
Avatar van -:-sandokan-.13
-:-sandokan-.13 is offline
hey, heb je mischien op karate gezeten ik heb het nooit gehad ik sloeg er ook altijd maar op los wat fout was maar nu kan ik mezelf perfect beheersen waarschijnlijk ook wat te goed
Oud 24-02-2007, 08:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Up, dus een slotje.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie nooit een relatie
mark_h
165 25-05-2007 22:39
Levensbeschouwing & Filosofie Is het juist om mensen te hypnotiseren?
Dotcom
16 28-08-2004 04:14
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Seksualiteit HOE pijp/bef jij?
KiMZz
58 11-05-2003 20:23
Levensbeschouwing & Filosofie Ik snap die mensen toch maar niet... masturbatie *evil*? :S
juliettebinoche
99 20-04-2003 21:47
Psychologie Inschatten van problemen en het inschatten van sterke punten (van jezelf)
iamre18
34 26-02-2003 19:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.