Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2004, 10:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
'Therapeuten lokken misbruikherinnering uit'

Uitgegeven: 27 januari 2004 08:14

AMSTERDAM - Therapeuten lokken met dromeninterpretatie en regressietherapie herinneringen aan misbruik uit, die niet noodzakelijk echt gebeurd zijn. Dat schrijft de Gezondheidsraad dinsdag in een advies aan minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid, melden Volkskrant en Trouw.

Volgens de raad moet er een beroepscode komen voor therapeuten, om te voorkomen dat bij patiënten fictieve herinneringen aan seksueel misbruik worden opgeroepen. Behandelaars zouden niet goed op de hoogte zijn van de nieuwste inzichten op het gebied van geheugenonderzoek. Nieuwe richtlijnen moeten riskante technieken als hypnose aan banden leggen.

Het aantal beschuldigingen en verstoorde familierelaties is volgens de Gezondheidsraad veel groter dan geregistreerd. Herinneringen gelden niet als juridisch feit en daarom moeten therapeuten zich onthouden van uitspraken over de betrouwbaarheid daarvan. In onder andere de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië bestaan wel al vergelijkbare richtlijnen voor de beroepsverenigingen.

De raad onderstreept dat hervonden herinneringen niet per definitie onwaar zijn, maar waarschuwt voor 'sturende' therapeuten die fictieve herinneringen uitlokken. Ongeveer eenderde van de behandelaars in de ambulante geestelijke gezondheidszorg passen deze omstreden technieken toe, bleek vorig jaar uit onderzoek.
http://nu.nl/news.jsp?n=266847&c=10

----

Wat vind jij van deze vermeende sturende therapeuten? Denk je dat het waar is?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2004, 11:11
Scatterbrain
Avatar van Scatterbrain
Scatterbrain is offline
Mwah, lijkt me sterk dat ze het idd bewust 'uitlokken'.. Zou toch wat zijn als ze iemand t idee geven dat ie misbruikt is terwijl dat dus heel niet waar is.. Maar kvind t in elk geval wel goed dat er nieuwe richtlijnen worden gesteld..
__________________
false advertisement
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 11:17
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-01-2004 @ 11:58:
[B]
----

Wat vind jij van deze vermeende sturende therapeuten? Denk je dat het waar is?
Ja, ik geloof wel dat dat waar is. Een van de redenen waarom ik niet bepaald een aanhanger van de psychoanalyse ben. Goede stap om een gedragscode op te stellen, maar ik betwijfel het nut. Psychotherapeut is geen beschermd beroep, dus iedereen mag het uitoefenen.

Citaat:
Mwah, lijkt me sterk dat ze het idd bewust 'uitlokken'.. Zou toch wat zijn als ze iemand t idee geven dat ie misbruikt is terwijl dat dus heel niet waar is.. Maar kvind t in elk geval wel goed dat er nieuwe richtlijnen worden gesteld..
Het is niet gezegd dat die therapeuten het bewust doen. Het is wat zij in de interpretatie 'lezen'. Als iemand daar dan in gaat geloven (want: "de dokter zegt het") dan zou het idd op kunnen treden
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 11:28
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het menselijk geheugen is heel gemakkelijk te beïnvloeden. Het is inderdaad zo dat er mensen zijn die zich door middel van hypnose dingen over misbruik wisten te herinneren die niet gebeurd waren. Bijvoorbeeld een vrouw die tijdens de afwezigheid van haar moeder door haar vader verkracht zou zijn. Bij de rechtzaak bleek dat ze gedurende die tijd bij haar tante verbleef en haar vader alleen onder toezicht zag.
Blijkbaar kunnen mensen zich dingen heel levendig herinneren die nooit gebeurd zijn. Dit kan komen doordat de therapeut de patient wijst op het feit dat zijn of haar klachten vaak voortkomen uit seksueel misbruik, het zou ook andere oorzaken kunnen hebben. Daar kom ik over een paar dagen nog wel op terug, dan zoek ik er het één en ander over op. Ik denk eigenlijk niet dat een therapeut die dingen bewust uitgelokt heeft.

Overigens, ik ben nu met een onderzoekje bezig over het menselijk geheugen en hoe mensen zich dingen herinneren die niet gebeurd zijn. Het wil niet zo of het werkt gewoon niet op mij. Maar eerdere onderzoeken wijzen wel uit dat het kan (of zelfs waarschijnlijk is).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.